Kannettavasta kysymyksiä laidasta laitaan

Parka

Pojan pöytäkone hajosi ja kannettava on ollut hankintalistalla jo pidemmän aikaa. ja nyt olen pojalleni hankkimassa joulu- tai synttärilahjaksi kannettavaa.

En tiedä kannettavista juurikaan mitään, joten mitä tulee ottaa huomioon vertailuja tehdessä?
Kone tulee pelikoneeksi ja nettisurffailuun.
Eli näytönohjain pitäisi olla pelikäyttöön sopiva ja tehoja riittävästi? (Riittääkö yhden megan kone?).

Kun kannettavissa on WLAN -verkkoyhteys, niin pitääkö olla joku muukin verkkokortti, kun meillä on ADSL -laajakaistayhteys.
Nyt ollut kaksi pöytäkonetta (tuo pojan hajonnut kone ja minun koneeni) jaetussa langallisessa nettiyhteydessä. siis kaksi konetta yhdessä modeemissa verrkopiuhoilla.

Minkälainen nettiyhteys toimii kannettavissa?
Siis muuallakin kun kotona?
Pitääkö tuota kannettavaa varten tilata jokin uusi nettiliittymä?
Olen lukenut mobiili laajakaista yhteydestä (mm. Yrittäjä -lehti). Se lukemani mukaan toimisi "missä vain" kiinteällä kuukausihinnalla. Onko kokemusta?

Sitten akuista: Onko niissä paljon eroa, minkä merkkisten koneiden akut kestävät pidempään?
Jos konetta vielä toistaiseksi käyttää pääsääntöisesti kotona verkkovirralla. niin kuluuko silti noitten läppäreitten akut? Olin siinä uskossa että ei, mutta nyt olen täältä lukenut jotain muuta?

Onko 15,4" näyttö riittävä pelaamiseen?
Onko paljon eroa laajakuvanäytöllä ja "tavallisella" TFT näytöllä?

Mitä liikkeitä voisitte suositella, missä olisi asianmukainen palvelu ja mitkä läppäreiden merkit itse sulkisitte pois?

Kokemukseen perustuvilla mielipiteillänne on tosi paljon väliä, antakaa puhaltaa.

37

2797

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Parka

Onko kaikissa kannettavissa vain yksi DVD/RW tai RW -asema? Sehän on yleensä polttava?
      Mites sitten kun haluaa polttaa levyjä, eihän se onnistu jos ei ole kaksi asemaa?

- tyhmyys ei ole onneksi synti -

• Kiki  

Ekaksi imetään levyn sisältö kovaleylle, sitten vaihetaan elvy, ja poltetaan kovalevyltä sisältö tonne.

Kestää tietenkin vähän kauemmin, mutta tuskin löydät läppäriä jossa on kax asemaa...

• Kiki  

Kohta tulee huutelua "Osta Mac, osta Mac" mutta tuskin haluat opetella käyttämään ihan uutta erilaista systeemiä.

No Ite ostin kesällä Compaq Nx6310:n

Näyttö on 15" eli kokoa piisaa, ja siis oikean kokoinen, ei mikään laajakuvajuttu.

Näppäimistö on hyvä, samoin kosketuslausta.

Akku on tosi hyvä, kestää reilu kolme tuntia, matka-akulla saa noin 8h lisäaikaa.

Polttaa CD:t ja DVD:t

Koneessa on möys N3T eli nettiin pääsee modeemilla, wlanilla tai lanilla.

Kaijuttimet on erittäin hyvät, siis läppärin kaijuttimiksi, ja muotilu on kanssa kiva.

Sitten 35€ digisovittimella näkyy tässä myös dikikanavat hyvin, ja DVD:t eli täydellinen pakkaus.

Sitten pakko sanoa jotain miinusta, ja se on se että volumepainikkeet puuttu, mutta dymo, ja pieni ohjelma niin se korjaantuu, ja levykeasema puuttuu.

Ja muualla kuin kotona toimii juuri tuo N3T tai sitten joku nettikortti

• Kiki  

Kovalevy on 60 gigatavua, joten eipä tule täytee helpolla, vaikka vähän latailisikin, ja keskusmuisita on puoli gigaa, ja XP:n minimivaatimus on siis 64 ja sujuva käyttö vaatii 128

• alspe

Tota kikiä ei kannata uskoa kuin raamattua.

Korjauksia kikin tekstiin:
        Kaikki koneisiin käy sama 35€ digisovitin.

60 Gb kovalevy ei ole iso nykykoneissa.

XP:n minimimuistivaatimus ei tod. ole 64 (jotain?) vaan käytänössä 1024 Mb pitäisi olla ellei halua hermoja menettää.

• pelkästään siksi että _sinä_ et halua oppia uutta...

>Kohta tulee huutelua "Osta Mac, osta Mac" mutta tuskin haluat opetella käyttämään ihan uutta erilaista systeemiä.

Uuden ja ennen kaikkea paremman opettelu kannattaa aina, on kyse mistä tahansa. Opetteluun kulunut aika voi tulla moninkertaisesti takaisin jo ensimmäisen puolen vuoden aikana. Jos puhutaan Macista, lukemattomat ovat ne kokemukset foorumeilla joissa Macin opettelu on nopeasti tuottanut ajan säästymistä ongelmien selvittelystä ja järjestelmän hoivaamisesta oikeaan tietokoneenkäyttöön tai mihin tahansa muuhun.

• Kiki11
        alspe kirjoitti:

Tota kikiä ei kannata uskoa kuin raamattua.

Korjauksia kikin tekstiin:
        Kaikki koneisiin käy sama 35€ digisovitin.

60 Gb kovalevy ei ole iso nykykoneissa.

XP:n minimimuistivaatimus ei tod. ole 64 (jotain?) vaan käytänössä 1024 Mb pitäisi olla ellei halua hermoja menettää.

Ennen se oli 64, ja sama windossi vaatii ihan saman.

Sama juttu, xp vie ite noin kaks kikaa, ja loppuun menee kivasti ohjelmia, ja leffoja jne.

Toki se käy kaikkii, paitti Macceihin ;)

• Kiki.
        RepeRuutikallo kirjoitti:

pelkästään siksi että _sinä_ et halua oppia uutta...

>Kohta tulee huutelua "Osta Mac, osta Mac" mutta tuskin haluat opetella käyttämään ihan uutta erilaista systeemiä.

Uuden ja ennen kaikkea paremman opettelu kannattaa aina, on kyse mistä tahansa. Opetteluun kulunut aika voi tulla moninkertaisesti takaisin jo ensimmäisen puolen vuoden aikana. Jos puhutaan Macista, lukemattomat ovat ne kokemukset foorumeilla joissa Macin opettelu on nopeasti tuottanut ajan säästymistä ongelmien selvittelystä ja järjestelmän hoivaamisesta oikeaan tietokoneenkäyttöön tai mihin tahansa muuhun.

On vanha logiikka, mitsubishi, ja uusi, omron.

Omron on uudempi, ja helpompi, mutta silti teen mielummin mitsulla, koska se on selkeämpi, kun on pelkkää koodia.

Mutta tuskin kukaan haluaa jonkun mainosmiehn takia ottaa uutta konetyyppiä, jossa on kaikki erilaista, eikä käy samat osat ja ohjelmat kuin nykyisiin jne.

Miksi sisi jatkuvasti mainostat, ja häiriköit.

Ja tosiaan, paremmuun on käyttäjässä, niin logiikoissa, kuin tietokoneissa, ja mun mielestä logiikoissa se huonompi, ja vanhempi on pal parempi.

• Kiki11 kirjoitti:

Sama juttu, xp vie ite noin kaks kikaa, ja loppuun menee kivasti ohjelmia, ja leffoja jne.

muuten käy kaikki, jopa Windows ja sen uudehkot oheislaitteet. PC:ihin taas välttämättä ei käy kaikki...

• alspe
        Kiki. kirjoitti:

On vanha logiikka, mitsubishi, ja uusi, omron.

Omron on uudempi, ja helpompi, mutta silti teen mielummin mitsulla, koska se on selkeämpi, kun on pelkkää koodia.

Mutta tuskin kukaan haluaa jonkun mainosmiehn takia ottaa uutta konetyyppiä, jossa on kaikki erilaista, eikä käy samat osat ja ohjelmat kuin nykyisiin jne.

Miksi sisi jatkuvasti mainostat, ja häiriköit.

Ja tosiaan, paremmuun on käyttäjässä, niin logiikoissa, kuin tietokoneissa, ja mun mielestä logiikoissa se huonompi, ja vanhempi on pal parempi.

Itse sä täällä häiriköitä kun jeesustelet jollakin tietyllä HP:n mallilla, että tässä on SE OIKEAN kokoinen 4:3-näyttö jne. Jokaisella on omat mieltymykset näytön muotoon.

Ja jos täällä jeesustellaan Macilla, niin tiedoksi vaan sadannen kerran, että jokaiseen Macin romuun saa asennettua Windowsin romun jos niin haluaa.

Pelkkää koodia = selkeää? Salli nauraa, SÄÄTÄJÄ ;)

• alspe
        Kiki11 kirjoitti:

Siis mikä 64? Väitäksä, että 64 mb RAM pärjäät Windows XP:llä?

• drftgyhj

muuten käy kaikki, jopa Windows ja sen uudehkot oheislaitteet. PC:ihin taas välttämättä ei käy kaikki...

Pc=Personal Computer, eikös Mac olekaan semmonen? Siis eikö se olekaan henkilökohtainen tietokone, onko se kenties PM eli Programmer Machine?

Ja tuskin tuo 35€ digiboksi siihen käy, ja tuskin semmosta saa 15" näytöllä hintaan 650€

• drftyhuj
        alspe kirjoitti:

Siis mikä 64? Väitäksä, että 64 mb RAM pärjäät Windows XP:llä?

Asennuspakkauksessa, 64mb riittää XP:n pyörittämiseen, suositus 128 megaa.

Miksi sama ohjelma veisi nyt muutama vuosi enemmän, paljon enemmän muistia.

Logiikallasi, esim win 95 tarttisi nyt 64 megaa muistia.

• ???????
        alspe kirjoitti:

Itse sä täällä häiriköitä kun jeesustelet jollakin tietyllä HP:n mallilla, että tässä on SE OIKEAN kokoinen 4:3-näyttö jne. Jokaisella on omat mieltymykset näytön muotoon.

Ja jos täällä jeesustellaan Macilla, niin tiedoksi vaan sadannen kerran, että jokaiseen Macin romuun saa asennettua Windowsin romun jos niin haluaa.

Pelkkää koodia = selkeää? Salli nauraa, SÄÄTÄJÄ ;)

Kumpi on enemmän häiriköintiä

Suositella konetta, jollaista hän kysyi

Mainostaa kokoajan tiettyä merkkiä, siis MAINOSTAA, etenkään kun hän ei kysynyt sitä, ja lisäksi hänen mainitsemilleen koneilleen on ihan oma palsta...

Ei autopuolellakaan volvopuolella susoitella audia ottamaan

• alspe
        ??????? kirjoitti:

Kumpi on enemmän häiriköintiä

Suositella konetta, jollaista hän kysyi

Mainostaa kokoajan tiettyä merkkiä, siis MAINOSTAA, etenkään kun hän ei kysynyt sitä, ja lisäksi hänen mainitsemilleen koneilleen on ihan oma palsta...

Ei autopuolellakaan volvopuolella susoitella audia ottamaan

Ei sun teksteistä saa edes selvää, mutta en ole vielä ensimmäistäkään konetta tai merkkiä mainostanut. Kunhan olen korjaillut teidän vääriä lausahduksia.

XP pöyrii nihkeästi 512 megalla, gigalla jo paremmin.

• alspe
        drftgyhj kirjoitti:

Pc=Personal Computer, eikös Mac olekaan semmonen? Siis eikö se olekaan henkilökohtainen tietokone, onko se kenties PM eli Programmer Machine?

Ja tuskin tuo 35€ digiboksi siihen käy, ja tuskin semmosta saa 15" näytöllä hintaan 650€

Vanha juttu tämä pc-homma.

Halpa ja hyvä eivät ole koskaan vielä esiintyneet samassa laitteessa ainakaan jos ei puhuta jostain alennusmyynneistä.

• ????????
        alspe kirjoitti:

Ei sun teksteistä saa edes selvää, mutta en ole vielä ensimmäistäkään konetta tai merkkiä mainostanut. Kunhan olen korjaillut teidän vääriä lausahduksia.

XP pöyrii nihkeästi 512 megalla, gigalla jo paremmin.

Win95 vaatii NYKYJÄÄN toimiakseen 64 megaa.

Lues XP:n pakkauksen kyljestä

Minimi 64 negatavua, suositus 128, tai enemmän.

Vaikka nykyjään tietokoenissa voi olla vaikka kolme gigaa keskusmuisita, ei saman ohjelman vaatimus kasva mihinkään...

• dfgyhj
        alspe kirjoitti:

Vanha juttu tämä pc-homma.

Halpa ja hyvä eivät ole koskaan vielä esiintyneet samassa laitteessa ainakaan jos ei puhuta jostain alennusmyynneistä.

650€ ei ole halpa hinta, se on esim. ylli puolet siivojan kuukausipalkasta, joka on vähän alle tonni...

• alspe
        ???????? kirjoitti:

Win95 vaatii NYKYJÄÄN toimiakseen 64 megaa.

Lues XP:n pakkauksen kyljestä

Minimi 64 negatavua, suositus 128, tai enemmän.

Vaikka nykyjään tietokoenissa voi olla vaikka kolme gigaa keskusmuisita, ei saman ohjelman vaatimus kasva mihinkään...

Paketissa nyt voi lukea mitä vaan, mutta 512 se käytännössä vaatii jos hiemankaan tehokkaammin haluat konetta käyttää. Tosin uusia koneita ei vähemmällä muistilla saakaan.

• Tohvelix

...muutamiin vastaus:

- Pelikoneeseen vaaditaan kunnollinen näytönohjain. Mitä parempi sen kalliimpi. Halpiskoneissa niitä ei yleensä ole

- Tarvitset wlan-tukiaseman, jos tahdot nettiä langattomasti käyttää

- Minne tahansa menetkin sen wlan-kannettavan kanssa, tarvitset joko avoimen langattoman tukiaseman tai piuhan ja adsl-purkista vapaan paikan. Noita 'miss' vaan' -korttejakin saa, mutta palvelu on yleensä aika hintavaa.

- Akku kestää 2 - 4 tuntia. Vastaväitteistä huolimatta - jatkuvassa verkkovirtakäytössä akku kuluu käyttökelvottomaksi nopeammin. Tähän on propellihattujen turha kertoa teorioitaan, minulla on kymmenen vuoden kokemus näistä asioista ihan konkreettisesti.

- 15.4" näyttö riittää pelaamiseen. Laajakuvanäyttö 16:9 ja tavallinen 4:3 -kuvasuhteella.

- Itse olen ollut tyytyväinen IBM:n tuotteisiin ja Dell on myös ihan asiallinen. Mielipide on vain mielipide, mutten en _itse_ koskisi näihin: Acer, FS, HP ja muut ns. halpistuotteet.

-T

• 1stMacFinn

Lähtökohdaksi pitää ottaa, että kannettavat eivät ole varsinaisia pelikoneita. Niiden näytönohjaimet eivät tahdo riittää ja näytönohjaimia ei voi vaihtaa.

Kaikissa kannettavissa on wlanin lisäksi normaali verkkokortti, joten lankayhteyskin toimii. Wlania varten tarvitaan langaton tukiasema. Tai sitten joku näistä PCMCIA tai PCI Express korttipaikkaan tuleva verkkokortti. Se toimii GSM tai 3G verkoissa. Käyttö ei ole halpaa.

Jos käyttää kotona ADSL yhteydellä (langalla tai langattomasti) uutta nettiliittymää ei tarvita. Mobiili laajakaista on eri juttu.

Kyllä, akuissa on eroja konemallien välillä, ei niinkään konemerkkien välillä. Akut kuluvat aina ja varastoituna se ei toimi yhtään sen pidempään, nämä Li-Ion akut. Nykykoneet eivät lataa akkua verkkovirrassa yli, joten mitään "keittämistä" ei tapahdu.

Näyttö on riittävä ja makuasia on ottaako laajakuvan vai tavallisen. Itse pidän paljon enemmän laajakuvasta.

Satacomista olen saanut hyvää palvelua.

Itse en ostaisi "halpamerkkejä" Packard Bell, Fujitsu-Siemens nyt ainakin. HP:stä on kohtalaiset kokemukset sekä varauksin Acerin yritysmalleista. Toki käytän itse Applen läppäriä.

• Kartsa

• ratkaisee pelattavuuden.

Olen mittaillut liikkeissä kannettavien nopeuksia AQUA MARK ohjelmalla ja todennut, ettei alle tonnin koneilla juuri pelata. Itse ostaisin FujitsuSiemens Amilon malli Pi 1556-21 tai Xi 1526-21, niissä on GeForce 7600 näytönohjain joka pyörittää jo pelejä. Hinta noin 1300€ paikkeilla.
        Esim näytönohjain GeForce 7300 ei pärjää lähellekään tuota edellistä. Prosessoreista joku Intel Core Duo on hyvä.
        Fujitsun koneiden takuuhuolto pelaa, noudetaan kotoa ja tuodaan myös, eikä viivy kauan, toisin kuten Acerin huollosta olemme saaneet lukea.
        Mallit muuttuu niin nopeasti, että lieneekö noita koneita vielä saatavissa.
        Alkuperäinen kysyjä ei maininnut hinnasta mitään, mutta mielestäni tuo on vähin mitä joutuu maksamaan koneesta jolla voi jo pelatakin.
        Tämä on vain minun mielipiteeni.

• Parka
        ratkaisee pelattavuuden. kirjoitti:

Olen mittaillut liikkeissä kannettavien nopeuksia AQUA MARK ohjelmalla ja todennut, ettei alle tonnin koneilla juuri pelata. Itse ostaisin FujitsuSiemens Amilon malli Pi 1556-21 tai Xi 1526-21, niissä on GeForce 7600 näytönohjain joka pyörittää jo pelejä. Hinta noin 1300€ paikkeilla.
        Esim näytönohjain GeForce 7300 ei pärjää lähellekään tuota edellistä. Prosessoreista joku Intel Core Duo on hyvä.
        Fujitsun koneiden takuuhuolto pelaa, noudetaan kotoa ja tuodaan myös, eikä viivy kauan, toisin kuten Acerin huollosta olemme saaneet lukea.
        Mallit muuttuu niin nopeasti, että lieneekö noita koneita vielä saatavissa.
        Alkuperäinen kysyjä ei maininnut hinnasta mitään, mutta mielestäni tuo on vähin mitä joutuu maksamaan koneesta jolla voi jo pelatakin.
        Tämä on vain minun mielipiteeni.

Erittäin suuret kiitokset kaikille hyvistä ja kattavista tiedoista ja mielipiteistä!!
        Tiedän toki että jos ja kun haluaa kunnon koneen nimenomaan pelaamiseen, niin siittä täytyy varautua maksamaan reilun tonnin. En nyt mennyt haarukoimaan hintaa, koska pääasia on että osaan ostaa koneen, mikä kattaa pelivaatimukset.

Olen itse ehdottomasti kanssa pöytäkoneen kannalla ja itsellenikään en ostaisi kannettavaa (mikäli työtehtävät eivät edellyttäisi - eikä tällä haavaa onneksi edellytä), mutta poika haluaa kannettavan.
        Kai siksi että saisi kulutettua pelaamiseen ja nettisurffailuun pitkät koulumatkat.
        Mutta jos ja kun kannettavalla ei nettiin pääse bussissa, niin sillä kannettavalla ei tee mitään kodin ulkopuolella.

Tuosta WLANista toki olen tiennyt että se vaatii sen tukiaseman ja langattoman modeemin (niissähän on useissa keskitin samassa). ja sellainen on pitänyt kotiin muutenkin hankkia pöytäkoneisiinkin, koska nyt verkkokaapeli menee ikävästi eteisen lattian poikki.

Kumma kun nuo akut eivät pelitä tuon kauemmin, koska kannettavan perusideahan on että sitä voi käyttää kodin ulkopuolella. ja busseissa harvemmin on verkkovirran mahdollisuutta :=)

Huomaako sen ajoissa, koska sitten pitäisi akku kokonaan uusia, vai tilttaako kone vaan sitten yhtäkkiä. Pitäiskö heti varalle ostaa vara-akku?

Kirjoitelkaa lisää vanhat ja uudet, jos tulee jotain mieleen - ihan mitä vaan.

Onko muilla käytössä kannettavaa pelikäytössä?

Yritän, jos saan vielä poikani puhuttua ympäri ja sille kelpaisi pöytäkone, vaikka epäilen.
        Minusta vaan olisi turhaa ostaa kannettavaa pöytäkoneen sijaan (kun perusteluina on tuo verkkopelaaminen ja netissä surffailu bussissa tai ulkona, koska siihen ei kuitenkaan näköjään ole mahdollisuutta). Monet kai ostaa läppärin pöytäkoneen tilalle senkin takia, että säästäähän se tilaa, mutta se tilansäästäminen ei meillä ole ensisijainen kriteeri.

Kiitos vielä kerran vastanneille ja etukäteis kiitos mahdollisille uusille vastauksille.

Jään kuulolle.

• Kartsa
        Parka kirjoitti:

Erittäin suuret kiitokset kaikille hyvistä ja kattavista tiedoista ja mielipiteistä!!
        Tiedän toki että jos ja kun haluaa kunnon koneen nimenomaan pelaamiseen, niin siittä täytyy varautua maksamaan reilun tonnin. En nyt mennyt haarukoimaan hintaa, koska pääasia on että osaan ostaa koneen, mikä kattaa pelivaatimukset.

Olen itse ehdottomasti kanssa pöytäkoneen kannalla ja itsellenikään en ostaisi kannettavaa (mikäli työtehtävät eivät edellyttäisi - eikä tällä haavaa onneksi edellytä), mutta poika haluaa kannettavan.
        Kai siksi että saisi kulutettua pelaamiseen ja nettisurffailuun pitkät koulumatkat.
        Mutta jos ja kun kannettavalla ei nettiin pääse bussissa, niin sillä kannettavalla ei tee mitään kodin ulkopuolella.

Tuosta WLANista toki olen tiennyt että se vaatii sen tukiaseman ja langattoman modeemin (niissähän on useissa keskitin samassa). ja sellainen on pitänyt kotiin muutenkin hankkia pöytäkoneisiinkin, koska nyt verkkokaapeli menee ikävästi eteisen lattian poikki.

Kumma kun nuo akut eivät pelitä tuon kauemmin, koska kannettavan perusideahan on että sitä voi käyttää kodin ulkopuolella. ja busseissa harvemmin on verkkovirran mahdollisuutta :=)

Huomaako sen ajoissa, koska sitten pitäisi akku kokonaan uusia, vai tilttaako kone vaan sitten yhtäkkiä. Pitäiskö heti varalle ostaa vara-akku?

Yritän, jos saan vielä poikani puhuttua ympäri ja sille kelpaisi pöytäkone, vaikka epäilen.
        Minusta vaan olisi turhaa ostaa kannettavaa pöytäkoneen sijaan (kun perusteluina on tuo verkkopelaaminen ja netissä surffailu bussissa tai ulkona, koska siihen ei kuitenkaan näköjään ole mahdollisuutta). Monet kai ostaa läppärin pöytäkoneen tilalle senkin takia, että säästäähän se tilaa, mutta se tilansäästäminen ei meillä ole ensisijainen kriteeri.

Kiitos vielä kerran vastanneille ja etukäteis kiitos mahdollisille uusille vastauksille.

Jään kuulolle.

Kyllä akun varaustila näkyy koko ajan avoimen ruudun alalaidassa, ainakin Fujitsuissa. (Akkukäytössä)

Kannettavat ovat korvaamassa pöytäkoneita. Veikkaan, että muutaman vuoden päästä pöytäkoneita käyteään vain toimistoissa ja joidenkin fakkiutuneiden kodeissa.

Kannettavien ominaisuudet ovat jo lähellä yksityisessä käytössä olevia pöytäkoneita.

• Parka
        Kartsa kirjoitti:

Kyllä akun varaustila näkyy koko ajan avoimen ruudun alalaidassa, ainakin Fujitsuissa. (Akkukäytössä)

Kannettavat ovat korvaamassa pöytäkoneita. Veikkaan, että muutaman vuoden päästä pöytäkoneita käyteään vain toimistoissa ja joidenkin fakkiutuneiden kodeissa.

Kannettavien ominaisuudet ovat jo lähellä yksityisessä käytössä olevia pöytäkoneita.

"joidenkin fakkiutuneiden kodeissa."

Minä luultavasti työskentelen muutaman vuoden päästä edelleen pöytäkoneella toimistossa ja kotona myös pöytäkoneella koska uskon että kuulun näihin "fakkiutuneisiin" sitten.

Kiitti tuosta akku- tiedostakin.
        Se olisi hyvä, että tuon akun tilanteen näkisi jatkuvasti. Täytyypi muistaa sitäkin sitten liikkeessä kysyä että onko se kaikissa merkeissä.

• Parka kirjoitti:

Jään kuulolle.

>Onko muilla käytössä kannettavaa pelikäytössä?

No ei varsinaisesti, mutta mitä olen uusia pelejä testaillut, niin komeasti ovat pyörineet niin Macin kuin Windowsinkin puolella. Läppäri on 17 tuuman Apple MacBook Pro kahden gigan muistilla.

>Yritän, jos saan vielä poikani puhuttua ympäri ja sille kelpaisi pöytäkone, vaikka epäilen.

Miksi mä olen näin vanha? Mun nuoruudessani vanhemmilla oli käskyvalta lapsiinsa ja lapset totteli. Nyt taitaa olla päinvastoin. Ei kuulosta hyvältä...

• Parka

No ei varsinaisesti, mutta mitä olen uusia pelejä testaillut, niin komeasti ovat pyörineet niin Macin kuin Windowsinkin puolella. Läppäri on 17 tuuman Apple MacBook Pro kahden gigan muistilla.

>Yritän, jos saan vielä poikani puhuttua ympäri ja sille kelpaisi pöytäkone, vaikka epäilen.

Miksi mä olen näin vanha? Mun nuoruudessani vanhemmilla oli käskyvalta lapsiinsa ja lapset totteli. Nyt taitaa olla päinvastoin. Ei kuulosta hyvältä...

"Miksi mä olen näin vanha? Mun nuoruudessani vanhemmilla oli käskyvalta lapsiinsa ja lapset totteli. Nyt taitaa olla päinvastoin. Ei kuulosta hyvältä..."

Kiitti vaan kun otit tämän kasvatusopillisenkin näkökulman tähän keskusteluun.

Jotkut vaikka on kuinka vanhoja, niin on muiden tossujen alla silti...:)

Se on oikein, oikein hyvä että olet totellut kilttinä poikana issääs ja äitees..

Unohdit kuitenkin sen seikan, että tietokone tulee LAHJAKSI ja kyllä minä noin kalliista lahjasta haluan neuvotella pojan kanssa, että se tulee sellainen, millä tuo tekeekin jotakin.

That`s it point.

• RepeRuutikallo kirjoitti:

No tota..kannettavien potku riittää tietyin varauksin pelaamiseen totta...mutta peliominaisuudet --- kontra kannettavuus ovat vastakohtaisia ominaisuuksia. toki muksut haluaa pelata..:) been there done that (4muksua) tosiasia on kuitenkin se, että oli kannettava mitä merkkiä tahansa niin pari vuotta kakaroiden "pelikoneena" saa sen lahoaan... :) kokista & suklaata näppiksellä näppylät pohjassa..yms kaikkea kivaa....toisaalta halvemmat koneet laukee jo ennen tota 2v rajapyykkiä...:)
        jos nyt tähän voi 18v ammattikokemuksella heittää jotain hyviä merkkejä: apple, ibari (lenovo nyk), sony....muillakin on hyviä, mutta ne eivät maksa 699...:)

• jason-blue

Tulee halvemmaks. Tai sit ostat sille pleikkarin/xboxin.

• Parka

Pojalla on ollut monia vuosia jo X-Box.
        Ja olen yrittänytkin sitä taivutella tyytymään pöytäkoneeseen.
        Mutta koska hän haluaa pelata kodin ulkopuolella niin tuota X_Boxia telkkari on vähän hankala kuljettaa mukana :) ja siksi toisekseen nehän ei vielä toistaiseksi toimi ilman verkkovirtaa.
        Ja tuo pöytäkoneenkin kuljettaminen ja käyttö on ulkona yhtä hankalaa.

Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

Mutta perustelut kannettavalle on juuri edellisissä viesteissä kirjoitetut. Eli sitä käytettäisiin kodin seinien ulkopuolellakin.

• MacPro
        Parka kirjoitti:

Pojalla on ollut monia vuosia jo X-Box.
        Ja olen yrittänytkin sitä taivutella tyytymään pöytäkoneeseen.
        Mutta koska hän haluaa pelata kodin ulkopuolella niin tuota X_Boxia telkkari on vähän hankala kuljettaa mukana :) ja siksi toisekseen nehän ei vielä toistaiseksi toimi ilman verkkovirtaa.
        Ja tuo pöytäkoneenkin kuljettaminen ja käyttö on ulkona yhtä hankalaa.

Kiitos kuitenkin vastauksestasi.

Mutta perustelut kannettavalle on juuri edellisissä viesteissä kirjoitetut. Eli sitä käytettäisiin kodin seinien ulkopuolellakin.

"Mutta koska hän haluaa pelata kodin ulkopuolella niin tuota X_Boxia telkkari on vähän hankala kuljettaa mukana :) ja siksi toisekseen nehän ei vielä toistaiseksi toimi ilman verkkovirtaa."

Joku jo tuolla otti kantaa kasvatukseen. Onko todella niin, että se pelaaminen on niin tärkeää, että sitä pitää pystyä tekemään kaiken vapaa-aikansa. Meidän lapsilla on ainakin raja tuon pelaamisen suhteen. tunti päivässä.(viikon loppuna korkeintaan 2 h) Kone laitetaan kiinni viimeistään klo 22.00. Tietokonetta voi toki käyttää muuhun toimintaan (koululäksyt, tiedon hankinta yms) joka ei ole pois tuosta peliajasta.

Millaista tästä pelinuorisosta tulee. Pelataan netissä kaikki vapaa-aika (myös yöt) Joku tutkimus tosin osoitti, että heistä tulee hyviä taistelulentäjiä. (myös moto-kuskeja) koska osaavat tehdä pikaisia päätöksiä ilman, että miettivät lopullisia seurauksia. Tuleekohan elämästä vieläkin kiireisempää kuin nyt?

Esitän vielä kysymyksen mietittäväksi: Tarvitseeko poikasi todella kannettavan pelikoneen? Hänhän on sinun poikasi, ei minun. Jos kyseessä olisi minun poikani, niin vastaus on selvä EI. 18v täytettyään hän toki tekee omat ratkaisunsa, mutta sen nuorempana viimeinen sana on vanhemmilla.

Anteeksi, että kirjoitan vähän asian vierestä, mutta en voinut olla ottamatta kantaa.

• alspe
        MacPro kirjoitti:

"Mutta koska hän haluaa pelata kodin ulkopuolella niin tuota X_Boxia telkkari on vähän hankala kuljettaa mukana :) ja siksi toisekseen nehän ei vielä toistaiseksi toimi ilman verkkovirtaa."

Joku jo tuolla otti kantaa kasvatukseen. Onko todella niin, että se pelaaminen on niin tärkeää, että sitä pitää pystyä tekemään kaiken vapaa-aikansa. Meidän lapsilla on ainakin raja tuon pelaamisen suhteen. tunti päivässä.(viikon loppuna korkeintaan 2 h) Kone laitetaan kiinni viimeistään klo 22.00. Tietokonetta voi toki käyttää muuhun toimintaan (koululäksyt, tiedon hankinta yms) joka ei ole pois tuosta peliajasta.

Millaista tästä pelinuorisosta tulee. Pelataan netissä kaikki vapaa-aika (myös yöt) Joku tutkimus tosin osoitti, että heistä tulee hyviä taistelulentäjiä. (myös moto-kuskeja) koska osaavat tehdä pikaisia päätöksiä ilman, että miettivät lopullisia seurauksia. Tuleekohan elämästä vieläkin kiireisempää kuin nyt?

Esitän vielä kysymyksen mietittäväksi: Tarvitseeko poikasi todella kannettavan pelikoneen? Hänhän on sinun poikasi, ei minun. Jos kyseessä olisi minun poikani, niin vastaus on selvä EI. 18v täytettyään hän toki tekee omat ratkaisunsa, mutta sen nuorempana viimeinen sana on vanhemmilla.

Anteeksi, että kirjoitan vähän asian vierestä, mutta en voinut olla ottamatta kantaa.

Tässä on kyllä asiaa. Jos on jo X-box, niin läppäri voisi hyvin olla GMA950-näyttiksellä oleva jotta ei pysty pelaamaan uusimpia pelejä. Tosin jos poika suuttuu, niin ei se sit käy...

• RepeRuutikallo
        alspe kirjoitti:

Tässä on kyllä asiaa. Jos on jo X-box, niin läppäri voisi hyvin olla GMA950-näyttiksellä oleva jotta ei pysty pelaamaan uusimpia pelejä. Tosin jos poika suuttuu, niin ei se sit käy...

tyytyväisen lapsen pitää päästä pelaamaan aina ja kaikkialla. Jos lapsi ei ole tyytyväinen niin sehän on tyytymätön, eikä semmoinen käy. Näin se menee moternin perheen kasvatus nykyään. Johan se tuli selväksi, että vanhempaa pitää auttaa nimenomaan sen miettimisessä miten lapsi voisi pelata aina, ei sen miettimisessä onko tosiaan välttämätöntä pelata aina...

• Parka
        MacPro kirjoitti:

Nyt alkaa tämä asia, mitä aloituksessa kysyin, rönsyilemään niin pahasti, että minun puolestani kuulemiin ja näkemiin.

En halunnut kasvatusmielipiteitänne, niihin on ihan omat palstansa, mihin voitte viisauksianne mennä esittämään.

"Tarvitseeko poikasi todella kannettavan pelikoneen? Hänhän on sinun poikasi, ei minun."
        - Kyllä

"18v täytettyään hän toki tekee omat ratkaisunsa, mutta sen nuorempana viimeinen sana on vanhemmilla."
        - Poikani täyttää Uuden Vuoden aatonaattona sen 18 v. Ja jos vanhempien viimeinen sana nyt pari viikkoa ennen "täysi-ikäisyyttä" on sama kun lapsen, niin hatanneeko tuo mittään.
        Vai pitäiskö periaatteessa vaan pistää vastaan ja olla eri mieltä. Osoittaakseen auktorisuuttaan.

Meillä on ollut aina selvä peli, kumpi tekee päätökset, mutta olen kuunnellut häntä koskevissa isoissa päätöksissä häntä. Tiedän toki että on vanhempia, jotka eivät missään asiassa kuuntele lastensa mielipiteitä tai tahtoa. mutta meillä on sujunut aivan hyvin näin.

Ei hän ole läheskään kaikkea saanut, mitä on halunnut.

• Parka
        alspe kirjoitti:

X-Boxia poika ei ole kyllä pelannut yli vuoteen. että se joutaisi mäkeen.

• MacPro
        Parka kirjoitti:

Nyt alkaa tämä asia, mitä aloituksessa kysyin, rönsyilemään niin pahasti, että minun puolestani kuulemiin ja näkemiin.

En halunnut kasvatusmielipiteitänne, niihin on ihan omat palstansa, mihin voitte viisauksianne mennä esittämään.

"Tarvitseeko poikasi todella kannettavan pelikoneen? Hänhän on sinun poikasi, ei minun."
        - Kyllä

"18v täytettyään hän toki tekee omat ratkaisunsa, mutta sen nuorempana viimeinen sana on vanhemmilla."
        - Poikani täyttää Uuden Vuoden aatonaattona sen 18 v. Ja jos vanhempien viimeinen sana nyt pari viikkoa ennen "täysi-ikäisyyttä" on sama kun lapsen, niin hatanneeko tuo mittään.
        Vai pitäiskö periaatteessa vaan pistää vastaan ja olla eri mieltä. Osoittaakseen auktorisuuttaan.

Meillä on ollut aina selvä peli, kumpi tekee päätökset, mutta olen kuunnellut häntä koskevissa isoissa päätöksissä häntä. Tiedän toki että on vanhempia, jotka eivät missään asiassa kuuntele lastensa mielipiteitä tai tahtoa. mutta meillä on sujunut aivan hyvin näin.

Ei hän ole läheskään kaikkea saanut, mitä on halunnut.

Olisi ensin pitänyt kysyä poikasi ikää. Jos hän täyttää 18v. niin osta ihmeessä niin hyvä kone kuin rahalla saa.

"Meillä on ollut aina selvä peli, kumpi tekee päätökset, mutta olen kuunnellut häntä koskevissa isoissa päätöksissä häntä. Tiedän toki että on vanhempia, jotka eivät missään asiassa kuuntele lastensa mielipiteitä tai tahtoa. mutta meillä on sujunut aivan hyvin näin. "

Oikeinhan olet toiminut, jos päätöksen tekijä on vanhempi, eikä lapsi. Kyllä meilläkin kuunnellaan lapsen mielipidettä, mutta jos katsomme että me vanhempina olemme oikeassa, niin silloin me olemme, ja lapsi joutuu tyytymään siihen.
        Mitä tuohon yhteistyöhön lasten kanssa tulee, niin meilläkin menee todella hyvin. Saattaahan lapsi aluksi murjottaa, kun ei saa haluamaansa, mutta ei siitä mitään riitaa ja vihaa tule.

Minäkin lopetan tämän keskustelun tähän, kun se ei kuulu tälle palstalle, vaikka jokaisen vanhemman pitäisi asia tiedostaa, kun hankki lapselle tietokoneen. Nyt en tarkoita täysi-ikäistä lasta.

Toivottavasti en pahoittanut turhaan mieltäsi. Vanha sananlasku sanoo: "Se koira älähtää, johon kalikka kalahtaa"

Hyvää Joulua! Toivota pojallesi onnea minunkin puolesta.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Oliko pakko olla taas tyly?

Miksi oot niin tyly mua kohtaan nykyään? Ei edes tunneta kunnolla. Katseita vaihdettu ja varmasti tunteet molemmin puoli
      Ikävä
      61
      2568
    2. Naisella tisulit, kuin lehemän utarehet

Oli kyllä isot tisulit naisella, kuin lehemän utarehet, vaikka paita oli päällä, niin tisulit erottui.
      Sinkut
      22
      2002
    3. Kemijärven festarit 2025

Onpas taas niin laimea meininki. Eikö tosiaan saada parempia artisteja? ☹️
      Kemijärvi
      13
      1632
    4. Tekikö mieli laittaa viesti?

Miten on? 😌
      Ikävä
      102
      1387
    5. Johanna Tukiainen hakkasi miehen sairaalaan!

Viime päivien tiktok-keskusteluissa on tullut esiin, että Johanna Tukiainen on jatkanut väkivaltaista käytöstään. Hän h
      Kotimaiset julkkisjuorut
      124
      1297
    6. Mitä haluaisit tänään sanoa kaivatullesi?

Onko sydämelläsi jotain?
      Ikävä
      84
      1195
    7. Salilla oli toissapäivänä söpö tumma

Nuori nainen, joka katseli mua. Hymyili kun nähtiin kaupan ovella sen jälkeen
      Ikävä
      41
      1076
    8. Kukapa se Ämmän Kievarissa yöllä riehui?

En ole utelias, mutta haluaisin tietää, kuka riehui Ämmän Kievarissa viime yönä?
      Suomussalmi
      24
      1063
    9. Kalateltta ja Siipiteltta

Siipiteltasta ei saa ruokaa ollenkaan ja ovatko työntekijät ihan selvin päin siellä. Kalateltassa taas lojuu käytetyt la
      Kuhmo
      14
      1053
    10. Jännä tunne kun ekaa kertaa elämässään tuntuu siltä

Että on tarkoitettu jollekin. Saattaahan tuo olla että on sekaisin kuin seinäkello, mutta silti tunne yhteenkuuluvuudest
      Ikävä
      58
      957
    Aihe