piilarit + laserleikkaus

hkhjkjg

Olen käyttänyt kuukausipiilareita noin 2 vuotta (siis tietenkin olen vaihtanut ne kuukauden välein :D) eikä niistä ole koitunut mitään ongelmaa silmilleni. Alkaa pikkuhiljaa kuitenkin rasittamaan niistä huolehtiminen esim. matkoilla, ja pidemmän päälle ne käyvät melko kalliiksikin (piilarineste uudet piilolinssit kuukausittain)... Eli voinko siis huoletta mennä laserleikkaukseen, vaikka olen käyttänyt 2 vuotta piilareita??

Ja ainiin, onko laserleikkauksissa joku ikäraja?

15

1782

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • lasik

Lekurissa tarkastavat ensiksi sun silmät ja sitten jos ei ongelmia niin ei muuta kuin leikkaukseen itse olin 2003 ja en ole tarvinnut sen jälkeen silmälaseja =)
      kannattaa verrata leikkaus vaihtoehtoja itse otin lasikin muistaakseni mutta on kai nykyään jo paljon parempiakin.

• jatkuu

ikärajasta ei tietoa katso netistä siellä on muutenkin tarpeellinen tieto leikkauksista jos alaikäinen niin tietty vanhempien suostumus.

• vester

muistaakseni 18 vuotta.

• Perjantaina

kuin ikä on varmistua siitä, että näkö on tasaantunut. Minulle ainakin tuli vielä miinuksia yli 20-vuotiaana vielä. Muistaakseni näön tulisi olla viimeisten kahden vuoden aikana ennen leikkausta pysynyt samana. En ole varma, mutta ei kannata hätäillä...

• Odotteleva

Älä mene huoletta laserleikkaukseen. Itse kävin 2 kuukautta sitten aika huoletta. Sen jälkeen huolia on ollut yllin kyllin. Kertaakaan ei ole vielä ollut hetkeä, etten olisi katunut operaatiota. Näkö on niin arvokas asia, että jos pärjäät piilareilla ja laseilla, niin mieti tarkkaan. Itse vasta nyt leikkauksen jälkeen tajusin todella kirkkaasti, että näillä silmillä sitten ollaan loppu ikä. Koko ajan on ollut vaivoja. En tarkoita sitä, että leikkaukset pitäisi kieltää, vaan sitä, että mieti, oletko valmis ottamaan riskin, että joku menee silmissäsi pieleen. Minä otin sen riskin aika huoletta ja vielä kahden kuukauden jälkeenkin tuntuu siltä, että mahtaako silmät enää parantuakaan kunnolla. Tuli nyt aika saarna, mutta tarkoitin sen sinun parhaaksesi:)

• tietoa haluava

Läheiseni miettinyt jo vuoden leikkaukseen menoa. Kertoisitko mitä vaivoja sinulla on ollut.

• Odotteleva
        tietoa haluava kirjoitti:

Läheiseni miettinyt jo vuoden leikkaukseen menoa. Kertoisitko mitä vaivoja sinulla on ollut.

Täältä palstalta löydätkin monia kirjoituksiani. Tässä minun vaivani:
        1. Ensimmäisenä yönä tuli silmätulehdus. Kesti keskiviikosta sunnuntaihin.
        2. Näkö oli alusta saakka huono. Lähtöarvot olivat -4.25 ja hajataitto -0.5. "Arpakone" muutti arvot 0.75 ja 2.25 ja lisäksi oikeaan silmän hajataitto kolminkertaistui. Arvot olivat samat vielä kuuukaudenkin päästä. Jouduin siis hankkimaan tässä välissä uudet lasit, että pärjäsin.
        3. Alusta saakka silmissä koko ajan tuntunut kovaa kuivuutta (roskantunne, kova polttelu/kirvely, punoitus, välillä kipuakin).
        4. Epiteelisolukkoa alkoi kasvamaan oikean silmän läpän alle.
        5. Oikean silmän uusintaleikkaus suuren plussan, hajataiton ja epiteelisolukon takia.
        6. Uusintaleikkauksen jälkeen kova särky seuraavaan yön ajan ja silmäluomet turposivat paljon. Turvotus laski vasta viikon päästä kokonaan.
        7. Silmävaivat jatkuvat yhä, kun on 2 kuukautta ekasta leikkauksesta. Kova kuivuus riesana (polttaa, kirvelee ym. niin paljon, että olen joutunut olemaan sairaslomalla).
        8. Minulla on taas lasit. En saavuttanut mielestäni tarpeeksi tarkkaa näköä (vasen 0.75 ja oikea 0.25 ja hataitto -0.5). Yritin totutella näkemään "huonommin", mutta en tottunut.En tiedä, yritänkö joskus olla ilman laseja, mutta nyt on parempi, että on lasit. Jos vaikka suojaisivat edes vähän kuivuudelta ja toiseksi silmät punottavat, joten parempi, että ovat lasien takana piilossa.
        9. Tällä hetkellä TODELLA kova kuivuus ja siihen ei ole auttaneet mitkään tipat ym.konstit. Kohta asennetaan kyyneltietulpat.
        Aika riesa siis on koittanut operaatiosta. Aktiivisesti kirjoittelen omaa tarinaani, jotta muut miettisivät tarkkaan ratkaisuaan Itsekin olin kyllä miettinyt kauan asiaa, mutta en ollut yhtään varautunut tähän...

• Perjantaina
        Odotteleva kirjoitti:

2. Näkö oli alusta saakka huono. Lähtöarvot olivat -4.25 ja hajataitto -0.5. "Arpakone" muutti arvot 0.75 ja 2.25 ja lisäksi oikeaan silmän hajataitto kolminkertaistui. Arvot olivat samat vielä kuuukaudenkin päästä. Jouduin siis hankkimaan tässä välissä uudet lasit, että pärjäsin.
        3. Alusta saakka silmissä koko ajan tuntunut kovaa kuivuutta (roskantunne, kova polttelu/kirvely, punoitus, välillä kipuakin).
        5. Oikean silmän uusintaleikkaus suuren plussan, hajataiton ja epiteelisolukon takia.
        6. Uusintaleikkauksen jälkeen kova särky seuraavaan yön ajan ja silmäluomet turposivat paljon. Turvotus laski vasta viikon päästä kokonaan.
        7. Silmävaivat jatkuvat yhä, kun on 2 kuukautta ekasta leikkauksesta. Kova kuivuus riesana (polttaa, kirvelee ym. niin paljon, että olen joutunut olemaan sairaslomalla).
        8. Minulla on taas lasit. En saavuttanut mielestäni tarpeeksi tarkkaa näköä (vasen 0.75 ja oikea 0.25 ja hataitto -0.5). Yritin totutella näkemään "huonommin", mutta en tottunut.En tiedä, yritänkö joskus olla ilman laseja, mutta nyt on parempi, että on lasit. Jos vaikka suojaisivat edes vähän kuivuudelta ja toiseksi silmät punottavat, joten parempi, että ovat lasien takana piilossa.
        9. Tällä hetkellä TODELLA kova kuivuus ja siihen ei ole auttaneet mitkään tipat ym.konstit. Kohta asennetaan kyyneltietulpat.
        Aika riesa siis on koittanut operaatiosta. Aktiivisesti kirjoittelen omaa tarinaani, jotta muut miettisivät tarkkaan ratkaisuaan Itsekin olin kyllä miettinyt kauan asiaa, mutta en ollut yhtään varautunut tähän...

kannattaa huomioida, että hämäränäkö voi jäädä huonoksi ja voi ilmetä kaikenlaisia valojen leviämisiä. Itsellä niitä vielä jonkin verran on, mutta viiden viikon aikana vähentyneet onneksi. Tällä palstalla on paljon kirjoituksia pupillien koosta. On muistettava, että jos omat pupillit laajenevat paljon, pupillien reunat ylittävät leikkausalueen rajan, joten halot ja muut vääristymät voivat jäädä pysyviksi. En halua lietsoa paniikkia, vaan kehotan miettimään ennen leikkauspäätöstä, onko valmis ottamaan nämä riskit. Totta kai suurin osa leikkauksista menee hyvin ja aika parantaa haavat.

• =(ikävää
        Odotteleva kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, että missä kävit leikkauttamassa silmäsi?
        Oliko kyse mielestäsi ammattitaidon puutteesta vai jostain muusta?

Ikävää että näin kävi, toivottavasti silmäsi parantuvat pian!

• enkä totu
        Odotteleva kirjoitti:

Sulla on ollut paljon harmia. Mulle ei tapahtunut mitään kuvamasi kaltaista, mutta tarttisin Zyoptixista huolimatta lasit ja myös minut jotenkin tuo kokemus on saanut tajuamaan miten paljon siinä on pelissä. Enkä enää usko, että tämä silmien kova kuivuminen helpottaa. Tästä taisi tulla pysyvä tunne, jonka ärsyttävyyttä ei osaa etukäteen kuvitella. Ehkä jatkuva tinnitus korvassa olisi yhtä kamalaa.

• Odotteleva
        =(ikävää kirjoitti:

Kiinnostaisi tietää, että missä kävit leikkauttamassa silmäsi?
        Oliko kyse mielestäsi ammattitaidon puutteesta vai jostain muusta?

Ikävää että näin kävi, toivottavasti silmäsi parantuvat pian!

Kiitos tsemppauksesta!Itse vähän ajattelen niin, että ehkä lääkäriltä oli jäänyt huomaamatta jotain oleellista silmistäni. Ehkä toisia lääkäreitä kiinnostaa enemmän oma taloudellinen paras kuin potilaan paras, en tiedä. Ehkä en olisi edes sopinut operaatioon jostain syystä. Toiseksi tulee mieleen, että paikka oli ehkä väärä. Kannattaa tutkia vaikka netin kautta "taustoja". Jos lääkäri on paljon itseään kouluttanut ja on mukana esim. sekä yksityisen että julkisen puolen paikoissa, niin aina parempi. En nyt viitsisi kertoa paikkaa, mutta kyllä se sijaitsee yhdessä Suomen kolmesta suurimmasta kaupungista.

• Odotteleva
        enkä totu kirjoitti:

Sulla on ollut paljon harmia. Mulle ei tapahtunut mitään kuvamasi kaltaista, mutta tarttisin Zyoptixista huolimatta lasit ja myös minut jotenkin tuo kokemus on saanut tajuamaan miten paljon siinä on pelissä. Enkä enää usko, että tämä silmien kova kuivuminen helpottaa. Tästä taisi tulla pysyvä tunne, jonka ärsyttävyyttä ei osaa etukäteen kuvitella. Ehkä jatkuva tinnitus korvassa olisi yhtä kamalaa.

Kerrotko vielä kuinka kauan sinulla on zyoptikista? Nyt kun olen kuivuutta selvitellyt monesta paikkaa, niin asiantuntijat ovat sitä mieltä, että kuivuus korjaantuu, mutta voi mennä vuosikin (yleensä 3-6kk). Ystäväni kävi xyoptikissa viime viikolla. Lääkäri oli todennut hänellä kuivat silmät ja sanonut, että saa varautua vuoden silmien kuivuuteen ja oli sanonut sen olevan roskantunnetta ja kirvelyä. Ystävälläni ei ainakaan vielä ole juurikaan ollut kuivuutta. Tutkimusten mukaan hermot vaurioituvat, mutta korjaantuvat ja kuivasilmäisyys poistuu. En todellakaan itsekään tajunnut etukäteen, mitä tarkoittaa silmien kuivuminen!!!!!!! Minkälainen näkö sinulla nyt on? Harkitsetko uusintaa? Minä en todellakaan enää ikinä menisi. Ja toivon, ettei kukaan toinenkaan menisi.

• mirja k
        Odotteleva kirjoitti:

Kiitos tsemppauksesta!Itse vähän ajattelen niin, että ehkä lääkäriltä oli jäänyt huomaamatta jotain oleellista silmistäni. Ehkä toisia lääkäreitä kiinnostaa enemmän oma taloudellinen paras kuin potilaan paras, en tiedä. Ehkä en olisi edes sopinut operaatioon jostain syystä. Toiseksi tulee mieleen, että paikka oli ehkä väärä. Kannattaa tutkia vaikka netin kautta "taustoja". Jos lääkäri on paljon itseään kouluttanut ja on mukana esim. sekä yksityisen että julkisen puolen paikoissa, niin aina parempi. En nyt viitsisi kertoa paikkaa, mutta kyllä se sijaitsee yhdessä Suomen kolmesta suurimmasta kaupungista.

Kerro ihmeessä niin osaavat muut ainakin olla varovaisia!

Mirja

• hkhjkjg

Kiitos kaikille vastauksista! Ei auta muu kuin odotella vielä viitisen vuotta ja toivoa että tekniikka olisi siihen mennessä parantunut. Ehkä mielipiteeni vielä muuttuu leikkauksen suhteen...

• lkjlkj

Pakko kommentoida ja kertoa, että kaikki voi sitten kuitenkin mennä myös hyvin. Kävin juuri Lasik-leikkauksen kuukausitarkastuksessa...Tarkoituksena oli saada -7,5 arvoni molemmista silmistä -nollaksi. Ja näin melkein kävikin. Oikeaan silmään oli tullut 0,25, vasen silmäni oli nollilla! Toivottavasti arvoni pysyvät samanlaisina, lääkäri epäili arvojeni ehkä jopa vielä parantuvan viikkojen kuluessa. Näen paljon paremmin kuin laseilla tai piilareilla ikinä.
        Leikkauksen jälkeen ensimmäinen vuorokausi oli vaikein. Silmät vuosivat vettä, kirvelivät ja olivat valolle arat. Tipat auttoivat kostuttamaan silmiä ja kuivuuden- sekä roskantunne hävisivät minulla noin viikossa!Valoissa näkyi muutaman viikon ajan lieviä halo-efektejä, mutta nekin ovat nyttemmin jo kokonaan poissa. Kipua minulla ei ollut yhtään leikkauksen jälkeen. Ymmärrän hyvin, että ko.oireiden jatkuminen on todella sietämätöntä..Toivottavasti helpottaa ajan kanssa!!! Itselleni leikkaus on mainoslupausten mukaisesti tuonut nimenomaan elämänlaatua..Uimahallissa käyntikin oli kerrasssaan uusi elämys minulle! Omalla kokemuksellani voin siis suositella kaikille, ottaen tietenkin huomioon, että asiat eivät todellakaan aina mene näin hyvin, kuten edellisistä kirjoituksista käy ilmi. Toivottavasti tästä kirjoituksesta oli jollekin hyötyä. Hyvää joulunaikaa kaikille!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      45
      5060
    2. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      113
      1594
    3. Räppäri kuoli vankilassa

Ei kuulemma ole tapahtunut rikosta. Sama vahinkohan kävi Epsteinille. https://www.hs.fi/suomi/art-2000011840869.html "
      Maailman menoa
      48
      1239
    4. Välillä kyllä tuntuu, että jaat vihjeitä

Mutta miten niistä voi olla ollenkaan varma? Ja minä saan niistä kimmokkeen luulemaan yhtä sun toista. Eli mitä ajatella
      Ikävä
      10
      1179
    5. Aleksi Rytilä

Räppäri saa haluamaansa julkisuutta.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      13
      1123
    6. 81-vuotias Frederik avoimena - Ei omasta mielestä kelpaa tästä syystä realityihin: "Veemäinen..."

Junttidiscon kuninkaana tunnettu Frederik, 81, on esiintymislavoilla suvereeni tekijä. Mies on viihdyttänyt ympäri Suome
      Suomalaiset julkkikset
      17
      1007
    7. Muusikko yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan

Karu epäily: Muusikko, 32, yritti tappaa kaksiviikkoisen vauvan Oulussa. IS:n selvityksen perusteella miestä ei ole syy
      Maailman menoa
      76
      969
    8. Kulukusuunnat

Eikö kuhmolaiset iha oikiasti tiiä kumpi o vasen ja kumpi oikia? Tuolla ku liikennemerkissä näkyy nuolet ylös ja alas, v
      Kuhmo
      3
      875
    9. Tynkä Eläintarha ei ole enää visiitin väärti

Ähtärin MesiZoo on vajonnut alas. Näytillä olevien eläinten määrä on romahtanut lähemmäs -40%. Paikat ovat päässeet pah
      Ähtäri
      57
      779
    10. Junan alle

Kuka päätti tai yritti päättää päivänsä jäämällä junan alle ja aiheutti sen takia veturikuskille ja muille traumat..?
      Kajaani
      27
      753
    Aihe