lähihoitaja,ei lukioopintoja

tietämätön..

Hei! olen lähihoitajaopiskelija,mihin kaikkiin lähihoitaja voi valmistumisen jälkeen jatkaa? ei ole lukiota mukana opinnoissa..mikä sosionomi on, jos haluu sosionomiksi,mikä suuntautumis kannattaa valita..todellakin epätietoinen..kiitos jo etukäteen, jos joku vaivautuu vastaamaan!:)

11

1201

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • zippi...

Googleta ja hae tietoa sitä on maailma tulvillaan esim. mollin (www.mol.fi) sivuilta löytyy kuvaus jokaisesta ammatista. Lukio ja ammattikoulu ovat molemmat toisen asteen oppilaitoksia, joten voit hakea ihan samoihin kouluihin kuin lukiostakin valmistuneet, jos vaan rahkeet riittää.

• palmar

Kyllähän lähihoitajan jatko-opiskelumahdollisuudet ovat ihan yhtä hyvät kuin lukion käyneillä.
      Lähihoitajaksi valmistumisen jälkeen voit opiskella sairaanhoitajaksi ammattikorkeakoulusta. Tämän jälkeen voit opiskella vielä ylemmän ammattikorkeakoulututkinnon ja vaikkapa yliopistoon asti, jos rahkeet riittää. Ehkä kielien kanssa tulee enemmän työtä kuin lukion käyneillä.

Suuntautuminen vähän riippuu siitä, minkälaiseen työhön haluat. Sairaanhoito ja huolenpito ehkä antaa laajemmat mahdollisuudet kuin esim. päihdetyöhön suuntauminen.
      Ikääsi en tiedä,mutta ehdottomasti sinun kannattaa jatkaa sairaanhoitajaksi,koska suuntaus valitettavasti tänä päivänä on se, että lähihoitajien paikkoja on lähinnä ehkä vanhustenhuollossa ja terveyskeskuksien vuodeosastolla. Erikoissairaanhoitoon en usko, että kovin paljon lähihoitajia otetaan töihin.

• kannata..

jatkaa ainakaan sairaanhoitajaksi. Työnkuva nyt ei niin merkittävästi muutu, eikä palkka, joten onko se sitten 3,5 vuoden opiskelun väärtti. Itse olen lähihoitaja ja suuntautunut vanhustenhoitoon. Olen töissä lääkärien vastaanotolla ja työ on todella monipuolista. Eikä todellakaan eroa paljoakaan meillä sairaanhoitajan hommista. Ainoa miten oikeastaan näkyy, on että meillä sh hoitaa iv-asiat. Työhön kuuluu puhelinneuvontaa, ensiavut, pienissä leikkausoperaatioissa lääkärin avustaminen(esim. luomien, paiseiden ym poistot), Gyne-toimenpiteissä avustaminen(esim. kierukan asetukset), reseptien uusinnat, päivystyksissä omassa labrassa tehtävät kokeet ja niiden kirjaaminen koneelle, ekg:t ym eli homma on laaja ja kyllä siinä lähärinki papereilla pärjää hyvin. Eli tässä vähän muutakin kokemusta kuin tuo edellisen mainitsema vanhustenhoito. Kyllä se tulevaisuus siitä sitten muotoutuu, kun olet ensin hetken aikaa työelämässä.

• hmmmm...

Kerrotko, mistä olet tietosi saanut? Itse nimittäin olen lukenut / kuullut / ymmärtänyt, että tällä hetkellä valmistuvien sairaanhoitajien ja lähihoitajien määrä ei vastaa läheskään tulevaisuuden kysyntää, joten nekin paikat jotka tähän asti ovat pitäytyneet lähinnä sh:ssa, joutuvat väistämättä turvautumaan lähihoitajiin.

Lähihoitajatuttujani työskentelee vuodeosastolla, psykiatrisessa sairaalassa, kotipalvelussa, perhetukikeskuksessa, päiväkodissa, synnärillä, lanssissa, lasten syöpäosastolla... mitä nyt ensimmäisenä mieleen tuli.

• hoitaja
        hmmmm... kirjoitti:

Kerrotko, mistä olet tietosi saanut? Itse nimittäin olen lukenut / kuullut / ymmärtänyt, että tällä hetkellä valmistuvien sairaanhoitajien ja lähihoitajien määrä ei vastaa läheskään tulevaisuuden kysyntää, joten nekin paikat jotka tähän asti ovat pitäytyneet lähinnä sh:ssa, joutuvat väistämättä turvautumaan lähihoitajiin.

Lähihoitajatuttujani työskentelee vuodeosastolla, psykiatrisessa sairaalassa, kotipalvelussa, perhetukikeskuksessa, päiväkodissa, synnärillä, lanssissa, lasten syöpäosastolla... mitä nyt ensimmäisenä mieleen tuli.

En usko,että ottaavat sairaanhoitajien hommiin. Nykyäänkin suurin osa lähäreitten paikoista on muutettu sairaanhoitajien paikoiksi ja esim sairaaankuljetuksessa pitää nykyään olla melkein poikkeuksetta AMK-tutkinto.Mä luulen,että koska tulee tarvetta juuri kotihoitoon ja vahuspuolelle niin lähihoitajat sijoitetaan sinne ja sairaanhoitajat keskitetään sairaalaan,sinne minne niitä eniten tarvitaan. _SAIRAAN_hoitaja _LÄHI_hoitaja.

• ymmärrettävää
        hoitaja kirjoitti:

En usko,että ottaavat sairaanhoitajien hommiin. Nykyäänkin suurin osa lähäreitten paikoista on muutettu sairaanhoitajien paikoiksi ja esim sairaaankuljetuksessa pitää nykyään olla melkein poikkeuksetta AMK-tutkinto.Mä luulen,että koska tulee tarvetta juuri kotihoitoon ja vahuspuolelle niin lähihoitajat sijoitetaan sinne ja sairaanhoitajat keskitetään sairaalaan,sinne minne niitä eniten tarvitaan. _SAIRAAN_hoitaja _LÄHI_hoitaja.

Ymmärrän täysin, että kuvaamasi tilanteeseen pyritään. Mutta sitä en ihan äkkisiltään usko että siihen päästään.

Nostit esille sairaanhoitajan ja lähihoitajan nimike-eron. Mitä lähihoitajan on tarkoitus hoitaa, jos nimike sen määrittää? Olen tätä miettinyt useinkin.

• hoitaja.
        hoitaja kirjoitti:

Korjaanpa pienen asian, jota et näköjään ilmeisesti tiedä. Kyllä sairaankuljetuksessa on ajankohtaista, että hoitajan täytyy kohta omata amk-tutkinto. MUTTA: Siihen hommaan ei todellakaan riitä pelkkä sairaanhoitajantutkinto, vaan lisäksi suuntautuminen ensihoitoon(joita ei kovin monessa paikassa edes kouluteta) tai vaativat lisäkoulutukset, jos mielii päästä hoitotason lanssiin. Suurilla paikkakunnilla tämä asia tulee toteutumaan ehkä hyvinkin nopeasti, mutta kyllä maakunnissa lansissa tulee vielä vuosia vuosia työskentelemään niin lääkintävaksit kuin ensihoitoon suuntautuneet lähihoitajat. Ja täytyy sanoa, että kyllä niillä "vanhanajan" lääkintävakseilla on niin vankka ammattitaito, että tuntuu erittäin typerältä ja rahastuksenmakuiselta, että yhtäkkiä heidän ammattitaitonsa tavallaan mitätöitäisiin. Ja vielä tuohon lähihoitajien paikkojen muuttamisesta sairaanhoitajien toimiksi. Tuokin on jostain hihasta vedetty juttu... Kyllähän nimenomaan lähihoitajien paikkoja on runsaasti tarjolla, mikähän kunta nyt maksaisi lähes samasta hommasta enemmän?? Erikoissairaanhoidossa lähi-/perushoitajien paikkoja vähennetään kylläkin, mutta toisaalta, kuka haluaisi tehdä monta kertaa vaativampaa hommaa samalla palkalla, mitä saa esim. pienessä viihtyisässä palvelukodissa?

• tietoa
        ymmärrettävää kirjoitti:

Ymmärrän täysin, että kuvaamasi tilanteeseen pyritään. Mutta sitä en ihan äkkisiltään usko että siihen päästään.

Nostit esille sairaanhoitajan ja lähihoitajan nimike-eron. Mitä lähihoitajan on tarkoitus hoitaa, jos nimike sen määrittää? Olen tätä miettinyt useinkin.

Sairaanhoitaja on laillistettu ammattinimike. Vain ja ainoastaan sairaanhoitaja-,ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilökoulutuksen(sisältyy sairaanhoitajan koulutus) saanut voidaan nimittää sairaanhoitajan virkaan/toimeen. Ammatissa ei saa toimia kukaan muu kuin laillistettu sairaanhoitaja.Tietysti työpaikkakohtaisesti lähihoitaja voi tehdä samoja tehtäviä kuin sairaanhoitaja, mutta sairaanhoitajan toimea/virkaa hän ei voi hoitaa.
        Lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti. Kouluttamatonkin alan työntekijä voi toimia lähihoitajan tehtävässä, mutta ei saa käyttää lähihoitaja nimikettä työssään.

• ymmärrettävää
        tietoa kirjoitti:

Sairaanhoitaja on laillistettu ammattinimike. Vain ja ainoastaan sairaanhoitaja-,ensihoitaja-, terveydenhoitaja- ja kätilökoulutuksen(sisältyy sairaanhoitajan koulutus) saanut voidaan nimittää sairaanhoitajan virkaan/toimeen. Ammatissa ei saa toimia kukaan muu kuin laillistettu sairaanhoitaja.Tietysti työpaikkakohtaisesti lähihoitaja voi tehdä samoja tehtäviä kuin sairaanhoitaja, mutta sairaanhoitajan toimea/virkaa hän ei voi hoitaa.
        Lähihoitaja on nimikesuojattu ammatti. Kouluttamatonkin alan työntekijä voi toimia lähihoitajan tehtävässä, mutta ei saa käyttää lähihoitaja nimikettä työssään.

Juu, tämän tiesin, mutta kiitos muistutuksesta. Mietin vain, kun joku vetosi tuohon SAIRAANhoitajaan siinä sairaalavirkojen hommassa, niin ei kai lähihoitajienkaan ole tarkoitus hoitaa "lähejä", joten perustelu oli aika outo.

En tarkoittanut missään vaiheessa että lähihoitajan palkattaisiin sairaanhoitajan virkaan. Mutta voipi olla, että esimerkiksi paikassa jossa tällä hetkellä on 20 sairaanhoitajaa ja 10 lähihoitajaa, on jonkin ajan kuluttua 15 15 tai 20 15. Eli virkanimikkeet muutetaan. Esimerkiksi KYS:ssä ei kai tällä hetkellä ole virallisesti lähihoitajan virkoja yhtään, mutta esittelyreissumme yhteydessä meille kerrottiin, että tilanne on pakko muuttaa tulevaisuudessa, ja lh-virkoja tulee olemaan enemmän kuin perushoitajien virkoja koskaan. Kysyntä edellyttää... (en kuuntele kenen tahansa mielipiteitä kuin raamattua, voihan tuokin olla puppua).

• sosionomiksi

Sosionomiksi voi jatkaa jos läpäisee pääsykokeet. Ammattikorkeakouluissa on omat kiintiöt lähihoitajille. Itse olen ylioppilas sekä jo valmis lähihoitaja, ja nyt jatkan opintoja sosionomiksi, hain yo-tutkintotodistuksen ja pääsykokeen perusteella. Kurssillamme on myös ei-ylioppilaslähihoitajia, mutta heidät valittiin opiskelemaan pääsykokeiden perusteella omassa kiintiössään. Samat pääsykokeet, samat tutkintovaatimukset.

• edelliseen

Ei ole yhtään väliä mihin olet suuntautunut lähihoitajaopinnoissasi.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuka paiskasi vauvan betoniin Oulussa?

Nimi esiin.....
      Oulu
      148
      11017
    2. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      148
      5403
    3. Epäily: Räppäri yritti tappaa vauvansa.

https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/epaily-mies-yritti-tappaa-vauvansa/9300728 Tämä on erittäin järkyttävä teko täysin p
      Maailman menoa
      41
      4215
    4. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      132
      3622
    5. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      35
      2674
    6. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      119
      1916
    7. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      101
      1588
    8. Mikseivät suomalaiset kuluta? istutaan vaan säästötilirahojen päällä..

...Ihan haluamalla halutaan että maa menee konkurssiin? Ihan käsittämätöntä, ennätymäärät säästöjä sekä konkursseja sam
      Maailman menoa
      360
      1586
    9. Onko Sanna menossa Ukrainaan viettämään vuosipäivää?

Kun on bongattu Varsovan lentokentältä?
      Maailman menoa
      75
      1445
    10. Jos oikeasti haluat vielä

Tee mitä miehen täytyy tehdä ja lähesty rohkeasti 📞 laita vaikka viestiä vielä kerran 😚
      Ikävä
      131
      1396
    Aihe