Masennus..

mama82

Niin ihana asia kuin raskaus onkin niin itselle se ei ole ollut ruusuilla tanssimista! Melko syvä masennus on seurannut ja melkoiset mieliala muutokset vaivannut! Fyysisiä vaivoja ei ole paljoakaan ollut (jos ainaista vessahätää ei lasketa...;)) Onko sielutovereita noin noita psyykkisiä ongelmia ajatellen?
Olen rv 20 ja odotan innolla ensimmäisiä liikkeitä...ehkä sen jälkeen sitten asia realisoituu ja sitä todellakin tietää että siellä mahassa on joku!:)

14

766

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mammaksi_maaliskuussa_06

masennusta esikoistani odottaessa, mutta se meni onneksi ohi itsekseen jossain rv 14-15 paikkeilla.

Kamalaa se oli, eikä sille mahtanut mitään :(

Voithan puhua masennuksestasi neuvolassa ja miettiä, olisiko keskusteluista terapeutin kanssa apua.

Minusta ainakin oli ihanaa alkaa tuntea vauvan liikkeet (rv 19) ja sekin osaltaan toi onnellisia ajatuksia :) Toivon sinulle onnellista loppuraskautta ja elämää lapsesi kanssa!

• on minullakin

ollut ja vieläkään en ole tässä täysillä mukana, vaikka raskaus iloinen, vaikkakin yllätys. Psykologin kanssa juttelu hieman auttoi. Rv:lla 20 minäkin ja liikkeitä odottelen. Ehkä saan hieman rauhaa ja uutta iloa, kun huomenna käydään rakenneultrassa, ja toivotaan, että kaikki hyvin.

• Iines79

Saadessani tietää raskaudestani, iloitsin siitä muutaman päivän, jonka jälkeen masennuin ihan täysin... Mikään ei tunnu miltään, aloin inhoamaan miestäni ja kaikkea ympärilläni. En pysty asumaan kotona, koska ahdistun siellä niin. Lasta oli yritetty jo jonkin aikaa ja todellakin toivoin sitä. Nyt en halua ajatella koko asiaa, vaan olen niin kuin sitä ei olisikaan. En ole koskaan aiemmin ollut masentunut tms, enkä oikein edes tiennyt mitä se on.

Olisi todella kiva kuulla jos jollain on samanlaisia kokemuksia!

• oli tosi

ahdistunut olo alkuraskaudesta. No, olen siis vieläkin tosi alussa, rv 15 6 nyt. Olimme yrittäneet vauvaa jo reilun vuoden ja sitten viimein saimme positiivisen tuloksen hoitojen kautta.

Rupesin kuitenin tuntemaan oloni tosi ahdistuneeksi ja ei olisi tullut mieleenkään ostela vauvan vaatteita saati sitten kierrellä lastentarvikekaupoissa. Minäkin suljin raskauden mielestäni ja rupesin jopa tuntemaan jonkinlaista vastenmielisyyttä lapsia, odottavia äitejä ja imetystä kohtaan. Ajatukset oli pelottavia, mutta toisaalta tiedän, että minulla menee oma aikansa sopeutua uusiin asioihin. Vanhemmaksi tuleminen on kuitenkin aika iso juttu ja tuleva vastuu ahdisti aika kovastikin aluksi.

Miestäni kohtaan olin myös hirvittävä ja tosi kylmä. Kiitos kuitenkin hänelle, että kesti mielialojani ja vihan purkauksiani. Olen tosiaan nyt 15 viikolla ja nyt olen jopa ostanut itselleni muutamn kivan mekon ja oma ulkonäkö kiinnostaa enemmän. Olin alkusyksystä kuin haamu ja niin rähjäisen näköinen!

Itsellä ainakin auttoi ajan antaminen itselle. Äidiksi tulon prosessia on tullut käsiteltyä varmaan pitkin matkaa alitajunnassa ja nyt jopa tunnen itseni jo aika tasapainoiseksi. Luin jostain, että naiset, jotka masentuvat raskausen aikana eivät todennäköisesti masennu enää lapsen synnyttyä. Toivotaan niin, on se vaan niin kurja olo tuo ahdistus ja iloton olo.

Jaksamista meille kaikille!

• Iines79

...että en ole ainoa, joka tuntee vastenmielisyyttä odottavia äitejä ja vauvoja kohtaan tällaisessa tilanteessa. Ja todellakin nämä ajatukset ovat pelottavia ja jotenkin niin outoja, kun tätähän sitä "muka" halusi. Nyt tuntuu vaikealta uskoa, että joku päivä asiat näyttävät vielä valoisilta ja tilanne saa positiivisen merkityksen.

Olisi varmasti järkevää käydä juttelemassa ammatti-ihmisen kanssa tai edes suostua varaamaan ensimmäinen neuvola käynti ja kohdata asia.

• Sone

Masennusta ehkäisee liikunta, auttaa kyllä jos se on säännöllistä! Jos oottaa esikoista, niin kannattaa listata asioita mitä ei voi tehdä tai harrastaa vauvan kanssa, ja sitten niitä toteuttaa.

Itellä oli masennusta alkuraskaudessa (ja ennen raskautta) , ja alkoi pikkuhiljaa helpottamaan kun liikkui paljon ja harrasti. Huomasin heti jos en pariin päivään jaksanut liikkua mihinkään, alkoi heti masentaa. Hyvä ja terveellinen ruokavalio auttaa myös mielen ja kropan pysymään virkeämpänä!

Psykologilla kannattaa käydä.

• Diotima

Minä olin aivan innoissani ja iloinen kamalasta alkuraskauden pahoinvoinnista huolimatta jonnekin viikolle 16. Sen jälkeen pamahti. Anopin ja äidin jatkuva pommittaminen "ei saa tehdä sitä ja tätä", "silloin kun minä olin niin sitä ja tätä", "ei silloin ollut kipulääkitystä ja parempi nytkin ilman sitä", syyllistäminen ja jatkuvat "tietäminen", vaikka kumpikaan ei todellakaan asiasta mitään tienneet (molempien raskauksista aikaa yli 30 vuotta) ja blaa blaa blaa!! Kävin psykologilla ja pelkopolilla. Nyt masennus on muuttunut lähinnä vihaksi ko ihmisiä kohtaan. En tiedä liittyykö omaan vauva-aikaan. Psykologi on jo aiemmin todennyt psykoterapiassa, etten ole saanut perusturvallisuuden tunnetta lapsuudessani (vanhempani ovat alkoholisteja), ja luulen että olen nyt joutunut käymään läpi lapsuuden paskoja asioita läpi oman vauvan kautta. Vanhempieni kasvatusmetodit (tai paremminkin niiden puute) ovat kyllä ajatuksissa joutuneet jo monta kertaa romukoppaan.

Minä olen tuntenut iloa pyöristyvästä masusta. Nyt voisi tosin kasvu alkaa jo riittämään (rv 33) mutta ajatus siitä, että synnytyksessä on "rumimmillaan", spottivaloissa tuijotettavana ja tuskaisena, kuvottaa. Mieheni kanssa olen puinut asioita paljon ja hän on ollut ihanana tukena. En olisi jaksanut ilman häntä. Pelkään eniten sitä, että mies näkee minut rumillaan eikä enää koskaan halua minua naisena näkemänsä jälkeen. Vaikka mieheni vakuuttaa, ettei synnytys muuta hänen käsitystään, kyntää ajatus alitajunnassa kaiken aikaa.

Onko kukaan selvittänyt/kuullut psykologilta voiko masennus vaikuttaa vauvaan? Minua pelottaa, että "tartutan" raskausaikana pahan olon vauvalle. Sen takia olenkin yrittänyt ajatella positiivisia asioita ja yrittänyt pitää negatiivisille raiteille vievät asiat pois mielestä, mutta aina se ei onnistu. Niin kuin tänään. Olen tietoisesti pyrkinyt välttelemään sekä anoppia että äitiä, sillä jos jostain asiasta saan positiivisia kiksejä, ovat he varmasti sitä mieltä ettei niin voi toimia.

Lopuksi, päässä on liian monta ajatusta yhtä aikaa. Sekasortoa ja -sotkua. Välillä kirkastuu ajatusta siitä, että vauva on minun ja mieheni, ei kenenkään muun. Voikun siitä ajatuksesta voisi pitää kiinni. Liikunta on varmasti hyvä ennaltaehkäisijä myös, mutta ei toimi lääkkeenä, jos lenkille ei yksinkertaisesti jaksa lähteä.

• miinu-

Hei!

Juuri äsken sain taas järjettömän itkukohtauksen. Mies ei ole kotona taaskaan (reissutyö), itken siis useimmiten itsekseni iltaisin. Yritimme vauvaa vuosia, nyt kun se on totta niin olen masentunut. Masennus on pahentunut koko ajan (nyt rv 24 4). Tuntuu, että mitä suuremmaksi vatsa kasvaa, sitä vähemmän liikun ulkona. Kävely hengästyttää liikaa kun kohtu painaa sisäelimiä, baareihin en halua. Lopulta pari viikkoa sitten lopetin käymästä edes kahvilla missään, tuntui jotenkin turhalta laittautua pelkkää kahvia varten. Kuljen päivät yöpaita päällä kotona ja toivon ettei kukaan tule käymään. Ei olisi yhteistä puhuttavaakaan. Jäin yksin. Tajuan kyllä, että omaa syytäni. En vain jaksa ihmisiä.

En silti tiedä onko vauva itsessään varsinainen aiheuttaja masennukseen. Tuskin. Juttelen vauvalle joka päivä ihan iloisesti ja hän potkii takaisin. Tuntuu hyvältä. Ainoa asia mikä tuntuu miltään. Ehkäpä masennus johtuu enemmänkin siitä mikä kaikki jäi vauvan myötä -ystävät, railakas nuoruus ja bailaus. Pitäisi olla aikuinen eikä enää ikiteini. Pitäisi jaksaa olla ihmisten ilmoilla, mutta suututtaa olla yhteistä omaisuutta. Suoraan sanottuna olen kyllästynyt ihmisiin, jotka puhuvat vauvastani, taputtavat vatsaani...

Sekavaa tekstiä, en vain oikein tiedä miten pitäisi olla.

• Diotima

Juu, yöpuku on ihana asu. Minä sain tänään vaihdetuksi vaatteita kahden aikaan, vaikka heräsin jo hyvissä ajoin aamulla. Olen saanut sentään kaupungille ja kirjastoon raahauduttua kolmisen kertaa viikossa.

• Sone
        Diotima kirjoitti:

Juu, yöpuku on ihana asu. Minä sain tänään vaihdetuksi vaatteita kahden aikaan, vaikka heräsin jo hyvissä ajoin aamulla. Olen saanut sentään kaupungille ja kirjastoon raahauduttua kolmisen kertaa viikossa.

Taas kerran mainostan täällä uimista! Kaikista paras liikunnan muoto odottavalle äipälle!

Ei rasita samalla tavalla kun lenkkeily, eikä tarvitse huhkia! Juoksuvyö on vielä parempi vaihtoehto, koska siinä voi levätä ihan millon siltä tuntuu.

Mietin sitä että olis varmaan hyvä lähteä johonkin reissuun vähäks aikaa, että sais ajatukset pois siitä kottin jumittumisesta, ja siitä yökkäristä, minkä sitten tottakai jättäis kotiin ;) Jos vaan talous antaa periksi niin v.lopuksi kylpylään! TAI Jonnekkin sukulaisten/kavereiden majoitukseen ja shoppailu reissulle esim. Jos on rahapula niin shoppausreissun voip kokkeilla suunnitella niin että etsii kaupungin kaikki kirppikset ja kierrätyskeskukset! Kivoja löytöjä vauvalle, vaatteita tai kalusteita, ties vaikka retrorattaat :D Sitten kun tulee kotiin niin vois yrittää "puhtaalta pöydältä alottamista"! Tekee hyvää irtaantua siitä arjesta kotona/töissä.

Niitä ihmisiä kannattaa sitten todellakin välttää mitkä aiheuttaa sitä ahistusta, tai sanoa ihan suoraan että olet kyllästynyt heidän tietämiseen kaikesta. Jos siitä tulee riita niin parempi se on kuin pitkä ahdistus. Ja ilmapiiri saattais puhistua.

Sillon kunn itte oon ollu masentunut, niin suunnattomasti ärsyttää ne ihmiset ketkä yrittää piristää tai hehkuttaa miten helppoo on olla iloinen ja onnellinen. Sitten ne jutut "ota ittees niskasta kii"... Eipä se ole niin yksinkertaista. Voi olla että samaan kategoriaan menee tämä kirjoitus. Tässä nyt vaan muutamia vinkkejä ja kommenttia.

• mama82

Juuri tuollaisia tunteita on itsellänikin ollut! Aiemmin olin todella aktiivinen ja sosiaalinen ja omasin suuren joukon ystäviä ja tuttuja! Nyt kun vauva tuki kuvioihin olen täysin sulkeutunut siitä elämästä ja jopa sulkenut hyviä ystäviäni pois elämästä...ei vain jaksa sitä ainaista kyselyä voinnista ja valinnoista mitä joutuu tekemään kun vauva tulee maailmaan! Vaikka ystäväni ovat kyllä ilmaisseet kuinka paljon he minua tukevat ja ovat olemassa jos heitä tarvitsen! Ulos kahville lähteminen ja bileissä käyminen tuntuu ylivoimaisen raskaalta...
        Sitten vielä kaiken päälle mieheni asuu vielä toistaiseksi eri maassa! Enää kuukauden verran joudutaan olemaan erillään ja sitten saadaan ruveta rakentamaan kotia ja valmistautumaan vauvaa varten!

• ei helppoa..

itse olen vklla 22 ja rakastan masu asukkia enemmän kun mitään mutta silti todella josku´s masentaa!se on kyllä ihanaa aina kun vauva tuolla potkii ja temmeltää,välillä jopa mietin että teinkö oikean ratkaisun kun pidän vauvan.sitten on kauhea syyllisyyden tunne kun on moisia ajatellut!itse laitan masennuksen hormoonien piikkiin!=)onnea odotukseen!

• Diotima

Juu, totta turiset, sinne ne joutaisivat tyynyn alle. Tänään oli positiivinen olo ja jopa sain liikutuksi ja käytyä shoppailemassa jne kivaa.

Nyt kun mies on toisella paikkakunnalla pikkujouluissa eikä vastaa puhelimeen (vaikka on sovittu, että nyt loppuraskaudesta päivystää ympärivuorokauden jos ei ole kotona), niin napsahtaa masennus tai paremminkin hysteria päälle. Mies ei yleensä juo edes alkoholia paria paukkua enempää ja eihän tuo kello ole paljoa, mutta... Puolen tunnin itkemisen jälkeen alkoi helpottamaan. Mies ei ole koskaan pettänyt tai "oireillut" millään tavalla siihen suuntaan, mutta kun tälläinen pallo on kotona niin suoraan sanoen pelottaa, että joku vähemmän kuvottava nainen houkuttaa muille maille :(

Saa kyllä satinkutia ettei vastaa puhelimeen!!! Entäs jos olisin OIKEASTI joutunut äitipolille.

• Sone

niin sanotusti "meneevät kun vielä voivat" ennen kuin lapsi syntyy. Jännitystä ja ehkä ahdistustakin elämänmuutokseen liittyen. Ei silti kannata ressailla että olis norsunpesillä, kerta ei ole ennekään pettänyt eikä muuta törttöillyt. :)

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa

Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h
      Maailman menoa
      5
      2732
    2. Jos vedetään mutkat suoraksi?

Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar
      Sinkut
      106
      2571
    3. Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan

Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv
      Maailman menoa
      9
      2259
    4. Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia

Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.
      Maailman menoa
      44
      1865
    5. Miten must tuntuu

et sä ajattelet mua just nyt
      Ikävä
      32
      1443
    6. Anteeksipyyntöni

Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska
      Järki ja tunteet
      14
      1433
    7. Kun et vain tajua että

sua lähestytään feikkiprofiililla :D Hanki aivot :D m-n
      Ikävä
      176
      1155
    8. Sydämeni valtiaalle

En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden
      Ikävä
      101
      1144
    9. Persu ajoi autoa

Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1
      Perussuomalaiset
      20
      1053
    10. Oletko tyytyväinen

Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?
      Ikävä
      81
      938
    Aihe