TYA-oppilaitos

-Turku-

Jos jollakin on kokemuksia kyseisestä koulusta, niin kertokaa ihmeessä. Olen ajatellut kosmetologi puolta, mutta kaikki muutkin koulun käyneet voisivat kertoa kokemuksia. Koulu on kallis, enkä halua rahojani hukkaan, jos opetus onkin huonoa....KIITOS!!!

19

1632

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ............

      Koulussa ei toimi mikään ja oppilaat laitetaan raatamaan, jotta koulun johtaja saisi tarpeeksi rahaa.

      • Olli-pee

        Noh mä kävin parturipuolen. Valmistuin puolessa ajassa mitä valtion koulusta ja oon työskennellyt vakkaripaikassa jo kohta vuoden. Koulu maksaa, mutta eiköhän ne rahat mee aika pitkälti opettajien vuosipalkkoihin ,tarvikeaineisiin ja muihin sellaisiin eikä sinne johtajan taskuun :)
        Ps. missä koulussa muuten homma "toimii"?
        En mä sinne hauskuuttamaan itseäni mennyt vaan saamaan nopeasti paperit..


    • ajattelin...

      että onko koulussa opetus hyvää ja laadukasta, että saako rahoilleen vastinetta?

    • Up

      Up

    • Hei!
      Itse opiskelen tällä hetkellä TYA-oppilaitoksessa kosmetologiksi. Minulla ei koulusta ole paljoakaan hyvää sanottavaa. Koulun hinta/laatu -suhde ei ole todellakaan kunnossa. Kosmetologikoulutus maksaa 5100€ tutkintomaksu 50€ oppikirja n.60€ tarvikekustannukset n.300€ työvaatteet ja työkengät, jotka myöskin ovat omakustanteiset.
      Paljoakaan en ole saanut vastineeksi rahoilleni. Opetus on hyvin minimaalista ja lähinnä sitä, että opettaja jakaa monisteita, jotka ovat suoraan otettu netistä tai jopa oppitunnit voivat koostua siitä, että annetaan aihe ja itse haet siitä tietoa netistä. Karkeasti sanottuna voisit käydä tämän n. 6000€ "huippukoulutuksen" kotona netistä tietoa hakien.
      Kosmetologien koulutuksesta vastaa pääsääntöisesti yksi opettaja, jolla ei ole mitään käsitystä empatiasta, sympatiasta tai omista minkäänlaista halua opettaa tai auttaa oppilaitaan. Tämä tuntuu erittäin ikävältä ja lannistaa nopeasti innokkaimmankin oppilaan. Koulusta on turha odottaa minkäänlaista tukea opiskeluusi. Sen olemme oppineet kantapään kautta ja siitä kertoo jo sekin tosiasia ettei koululla ole minkäänlaista opinto-ohjaajaa.
      Koulun tilat ovat erittäin karut. Kosmetologien teoriatunnit sekä hoitoharjoitukset tehdään kellarikerroksen ikkunattomassa betonin ympäröimässä tilassa. Ruokailutila/taukotila on myös ikkunaton ja tätä tilaa valvoo valvontakamera, miksi? En ole saanut siihen vielä mitään järkevää vastausta.

      • Koulu ei tarjoa minkäänlaista ruokailua. Taukotila on erittäin pieni ja usein jos parturikampaajat tai hierojat tai kummatkin ovat kosmetologien kanssa samaan aikaan tauolla läheskään kaikille ei riitä pöytä- tai istumatilaa.
        Koulutus kestää kokonaisuudessaan 19kk, josta 1kk on kesälomaa. Kosmetologien edellytetään suorittavan 1200 tuntia työharjoittelua koulun omassa hoitolassa. Työpäivät ovat 6 tunnin mittaisia. Eli jos koulua on 18 kk, se tarkoittaa sitä, että yli puolet (n.10kk) on palkatonta työharjoittelua. Hoitolan asiakkaat ovat oikeita maksavia asiakkaita, joten koulu pyörittää tulosta tekevää yritystä ilmaisella työvoimalla. Tai siis me oppilaathan olemme vielä maksaneet siitä, että saamme tehdä koululle rahaa.
        Koulun hoitolassa työskentelyä valvoo ohjaaja, joka useimmiten saattaa olla hoitamassa muita asioita koulun muissa tiloissa. Eli siis jos työharjoittelijalla olisi jotain kysyttävää tai kaipaisi ohjausta se ei ole itsestään selvyys, että hän sitä saa, vaikka sehän ohjatussa työharjoittelussa pitäisi nimenomaan olla ideana. Suoritin TYA:lla myös osittain päällekäin kosmetologinkoulutuksen kanssa jalkojenhoidon ammattitutkinnon, jonka koutuksen taso vastaa täysin ellei jopa huonommin koulun kosmetologin koulutusta. Jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittajan kuului myös tehdä töitä koulun hoitolassa n. 500 tuntia. Ja näistä 500:sta tunnista minua ohjasi tämän ko.tutkinnon suorittanut henkilö n. 72 tuntia. Eli suoritin n. reilu 400 tuntia kosmetoli-ohjaajan valvovan silmän alla. Miten opiskelija voi saada oikeanlaista opetusta ja ohjausta jos häntä ohjaava/opettava henkilö ei ole edes suorittanut ko. Tutkintoa?


      • aleven kirjoitti:

        Koulu ei tarjoa minkäänlaista ruokailua. Taukotila on erittäin pieni ja usein jos parturikampaajat tai hierojat tai kummatkin ovat kosmetologien kanssa samaan aikaan tauolla läheskään kaikille ei riitä pöytä- tai istumatilaa.
        Koulutus kestää kokonaisuudessaan 19kk, josta 1kk on kesälomaa. Kosmetologien edellytetään suorittavan 1200 tuntia työharjoittelua koulun omassa hoitolassa. Työpäivät ovat 6 tunnin mittaisia. Eli jos koulua on 18 kk, se tarkoittaa sitä, että yli puolet (n.10kk) on palkatonta työharjoittelua. Hoitolan asiakkaat ovat oikeita maksavia asiakkaita, joten koulu pyörittää tulosta tekevää yritystä ilmaisella työvoimalla. Tai siis me oppilaathan olemme vielä maksaneet siitä, että saamme tehdä koululle rahaa.
        Koulun hoitolassa työskentelyä valvoo ohjaaja, joka useimmiten saattaa olla hoitamassa muita asioita koulun muissa tiloissa. Eli siis jos työharjoittelijalla olisi jotain kysyttävää tai kaipaisi ohjausta se ei ole itsestään selvyys, että hän sitä saa, vaikka sehän ohjatussa työharjoittelussa pitäisi nimenomaan olla ideana. Suoritin TYA:lla myös osittain päällekäin kosmetologinkoulutuksen kanssa jalkojenhoidon ammattitutkinnon, jonka koutuksen taso vastaa täysin ellei jopa huonommin koulun kosmetologin koulutusta. Jalkojenhoidon ammattitutkinnon suorittajan kuului myös tehdä töitä koulun hoitolassa n. 500 tuntia. Ja näistä 500:sta tunnista minua ohjasi tämän ko.tutkinnon suorittanut henkilö n. 72 tuntia. Eli suoritin n. reilu 400 tuntia kosmetoli-ohjaajan valvovan silmän alla. Miten opiskelija voi saada oikeanlaista opetusta ja ohjausta jos häntä ohjaava/opettava henkilö ei ole edes suorittanut ko. Tutkintoa?

        Nämä epäkohdat, jotka edellä listasin ovat siis vain jäävuoren huippu. Lisää riittää niin paljon vain kun käsi jaksaa kirjoittaa. Yritin rehellisyyden ja tasapuolisuuden vuoksi myös miettiä positiivisia ja hyviä puolia TYA-oppilaitoksesta. En keksinyt erityismainintaa ansaitsevia.
        Kerroin nyt omasta kokemuksestani ja uskon sekä tiedän lukuisien muiden koulusta valmistuneiden tai siellä nyt opiskelevien allekirjoittavan nämä tosiasiat. Vaikka puhuin kosmetologin koulutuksesta en usko parturikampaajakouluksen olevan yhtään sen parempitasoinen.
        Tekstistä tuskin jäi epäselväksi kannattaako tähän kouluun hakea.
        Itse kadun, etten ottanut koulusta enemmän selvää ennen opiskelupaikan vastaanottamista. Minulla oli jonkinlainen harhakäsitys TYA:n koulutustasosta ja luulin että yksityinen oppilaitos olisi parempi vaihtoehto julkiselle.
        Toivon, että tämän luettuanne totuus on vihdoin julki ja näitä harhakäsityksiä ei enää syntyisi.


    • PASKAPAIKKA

      OPISKELEN MYÖS TYALLA KOSMETOLOGIKSI JA ALLEKIRJOITAN KAIKKI EDELLÄ MAINITUT ASIAT! EN SUOSITTELE KENENKÄÄN HAKEMAAN TÄNNE KOULUUN! JA PS TÄÄLLÄ KOULUSSA MYÖS YHTENÄPÄIVÄNÄ VIIKOSSA OPETELLAAN SIIVOAMAAN( 6 H), KUKAAN N 20- 50 VUOTIAS EI VARMAANKAAN OSAA TAITELLA PYYHKEITÄ/LAKANOITA, SIIVOTA VESSAA TAI VAIKKA PESTÄ LATTIAA! ELI OLEMME TYALLE ILMAISIA SIIVOAJIA! TERVETULOA TYA:LLE ! JA NIINKUIN ÄSKEISISSÄ KIRJOTUKSISSA MAINITTIIN ON MUUTKIN TÄTÄ MIELTÄ!

    • Gridi

      Hei Aleven.. Et varmaan ole ymmärtänyt, että olet hakenut YKSITYISEEN kouluun!
      Se on ITSEKUSTANNE koulu, joten joudut itse hoitamaan ruoan ja koulun rahoituksen, koska kunta ei rahoita koulua! Itse olen käynyt normaalia ammattikoulua, jonka kunta rahoittaa, mutta silloin valmistutaan vasta 3 vuoden päästä. Ja te valmistutte jo vajassa 2 vuodessa. Ja vaikka olin kunnan rahoittamassa koulussa niin kyllä sielläkin joudutaan ostamaan omat kirjat ja työvälineet ja vaatteet! Et taida ymmärtää oikein mistään mitään. Opettajat eivät saa kopioida mitään suoraan internetistä, joten sekin on pelkkää paskapuhetta. Ja vaikka olen perus ammattikoulussa niin kyllä mekin teimme ilmaiseksi töitä siellä.. sitä kutsutaan harjoittelemiseksi!!!!! Siitä sä ne paperit saat!!! Se on sun palkkas jos et ymmärrä!!! Ja pakko niiden hoitojen on maksaa, kun millä muuten niitä aineita ja tuotteita sulle saatais millä niitä hoitoja teet! Ja luuletko että sähköt, vedet, opettajien palkat ja muut koulun kustannukset on ilmaisia!? Kylläpäs on tyhmää sakkia täällä!!!

    • mrkö

      Selasin juuri mm. Suomen Kosmetologikoulun sivuilta kauneudenhoitoalan perustutkinnota jonka työharjoitteluaika on yllätys yllätys myös tuo 10 kk.

      Kuten edellinen kirjoitti niin onhan maksullinen aikuiskoulutus aivan eri kuin koulu jossa istutaan lukemassa yleissivistäviä aineita sen varsinaisen kurssin lisäksi. Täällä niitä ei ole vaan kaikki kuuluu omaan opintoon ja olet todella tyhmä jos et itse osaa pyytää sitä opetusta vaan olet seinäruusuna ja kuvittelet että se opettaja tulee antamaan sulle tukiopetusta asista koulun jälkeen. kyllä opetus on aikuiskoulutkessa itse revittävä ja pidettävä huoli että sen mys oppii. ei sitä kukaan tuputa!

    • neito 26

      VAROKAA MYÖS UUDENMAAN KOSMETOLOGIKOULUA

    • hoitsust kosmetologi

      Miten näissä yksityisissä ammattikouluissa kun tuo koulutuksen hinta on n.6000e. Saako sen maksaa opintojen aikana eli siinä vajaan kahden vuoden aikana vai pitääkö 6000e olla maksanut ennenkun voi koulun aloittaa? Haluaisin todella vaihtaa alaa ja olisin kiinnostunut kosmetologin urasta. Tällä hetkellä ei vain ole 6000e ylimääräistä..

    • surkea koulu

      on kyllä niin surkea koulu, että ei mitään järkeä. hierojapuolen käyneenä voin sanoa jokaiselle joka haluaa kyseiseen kouluun hakea.. EI KANNATA! ajan- sekä rahantuhlausta. koulu ajaa vain ja ainoastaan omaa etuaan jotta saisi mahdollisimman paljon rahaa itselleen, naurettavaa toimintaa vaikka onkin yksityinen.

    • RAHANHAASKAUSTA

      hieromaan TYA:lle ja keräämään tunteja, orjana painat sen 412h koululle ja maksat vielä lystistä. en kyllä uskomattomampaan sontakouluun ole törmännyt. onnea ja menestystä jokaiselle joka tonne on menossa.

    • hierojapoju1

      Hah uskomatonta nähdä että jotkut täällä keskustelevat tuosta kusenvärisestä koulusta. Hyi helvetti, vieläkin olen katkera siitä että joskus kuvittelin kyseisen koulun olevan hyvä vaihtoehto.

    • valmistunut2015

      Vaikka onkin jo vanha ketju, niin jatkan silti. Itse valmistuin kyseisestä koulusta reilu vuosi sitten parturi-kampaajaksi, eikä minulla ainakaan ole suurempia valittamisia. Tietenkään kaikki ei koulussa toiminut niin kuin olisi toivonut, mutta missäpä kaikki menisi just eikä melkein. Opetuksen taso oli hyvää, ja itse nautin suuresti siitä, että suurin osa opinnoista oli työharjoittelua. Kyseessä kuitenkin käsityöammatti, ja parhaiten sen tekemällä oppii. Tuo ruoka-asia nyt oli ihan naurettava, kyseessä on yksityinen koulu. Pa-ka puolella ei siivousta "harjoiteltu" 6h viikossa, vaikka välillä tuntui, että sellaisia puupäitäkin sinne oli eksynyt, että olisi kyllä ollut tarpeen.

      Faktahan on, että yksityisiin kouluihin eksyy usein sellaiset kermaperseet, jotka kuvittelevat että pelkällä tutkinnosta maksamisella opitaan kaikki tiedot ja taidot. Kyllä siellä töihin joutuu, ja sillä sitten hyvin nähdäänkin onko opiskelijasta oikeasti työelämään vai ei. Nyt kun vertaan opiskeluajan työharjoitteluja nykyiseen työelämääni, niin voin vain huokaista että olipa silloin rentoa :)

      Koulussa parturikampaaja puolen opettajat ja kosmetologipuolen opettajat olivat kaikki mukavia ja ammattitaitoisia. (Hierontapuolesta en osaa sanoa, heidän opettajiin en koskaan tutustunut). Jos oikeasti haluaa tehdä työkseen tätä, niin suosittelen koulua, oikealla motivaatiolla se on ihan huippu paikka :) Jos on kermaperse pissis ja uskoo että kaikki pitäisi tulla tarjottimella suoraan syliin, niin kannattaa jäädä kotiin kasvamaan.

    • Pikkumuksu

      Sattuu olee mun isä siellä töissä enkä oo koskaan tavannut 😅

    • huonojuttu

      Olipa sitten missä hyvänsä ja mikä ala hyvänsä, yksityinen koulu ei koskaan tarjoa kaikkia niitä opiskelijapalveluita (ruokailu, terveydenhoito, opintoneuvonta ym.), mitkä ovat itsestäänselvyyksiä ja maksuttomia julkisissa oppilaitoksissa opiskeleville. Yksityisten koulujen opettajat ovat mitä ovat, pätevyysvaatimuksia ei ole. Yleissivistävää opetusta ei ole ollenkaan.

      Tärkeää on pitää mielessä, että yksityisen koulun todistus ei anna kelpoisuutta jatkaa opintoja ammattikorkeakoulussa eikä yliopistossa.

    • Anonyymi

      Näistä en .uutta tiedä kuin sen yön aikana syyvättv kautta omaa elämää joka ei niiltä enää suju

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      202
      7949
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      42
      4522
    3. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      28
      2210
    4. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      19
      2109
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      28
      1925
    6. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      40
      1795
    7. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      77
      1726
    8. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      22
      1689
    9. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      17
      1633
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      39
      1448
    Aihe