Osaako joku kertoa varmuudella, millainen väistämissääntö on voimassa kohdatessa lossin kanssa.
Kuka väistää
102
9409
Vastaukset
- ajelijakin
Kulussa olevan kone/purjealuksen on väistettävä ohjailukyvytöntä alusta.
Ref: "Convention on the international regulations for preventing collisions at sea (COLREG 72)"- retkeilijä 5
Epäilin silmiäni kun eräänä päivänä näin ison keltaisen lossin ajavan Puumalan salmea pituusuuntaan. Nimikin viittasi jonnekin pitkän matkan päähän. No, sitten todettiin, että lienee kyseinen alus käynyt huollossa Savonlinnassa ja oli nyt ajamassa takaisin toimipaikkaansa.
- Benssi
Tästä on keskustu aikasemmin. Jos lossia ohjaa kuski ja lossi ei ole kiinteä niin se on kaupallinen alus kuin on esimerkiski vesibussikin ja silloin sen on väistettävä purjevenettä. Jos kohtaus on moottoriveneen kanssa niin se joka tulee oikealta ajaa ensin.
- das kapitan
Hyvän merimiestavan mukaisesti se väistää kuka sen helpoiten pystyy tekemään. Purjeveneen tulee reitinvalinnallaan välttää tilanne jossa se joutuisi lossin reitille.
Jos "väistämissääntöjä" vähänkin ymmärtää, tajuaa kyseessä oleven hyvän merimistavan mukainen toiminta. Kaikkien on pyrittävä ottamaan huomioon toistensa liikkeet ja pyrittävä reitinvalinnoillaan edesauttamaan kanssaveneilijöitten turvallista vesilläliikkumista. - kaikkia
Vaijerilossin on väistettävä kaikkea muuta vesiliikennettä.Ilman vaijeria kuin mikä muu moottorialus tahansa.
- on PÄIVÄNSELVÄÄ
kaikkia kirjoitti:
Vaijerilossin on väistettävä kaikkea muuta vesiliikennettä.Ilman vaijeria kuin mikä muu moottorialus tahansa.
TYHMEMPIKIN tajuaa,että kulussa oleva vaijerilossi väistää kaikkea liikkuvaa!
Jopa uimassa olevia lokkejakin! - Anonyymi
Meriteiden säännöissä ei ole yhtään mitään "kaupallisuudesta".
- Anonyymi
Sähän oot insinööri, ai et lossi väistämisvelvollinen. En tiennytkään.
- ajelijakin
Nämä väistämissäännöt tuntuvat aiheuttavan hämmennystä palstallaeläjien keskuudessa.
Alkuperäinen kysymys oli väistämissäännöistä, kun kulussa oleva alus kohtaa kulussa olevan lossin (toki myös laituriin kiinnittynyttä lossia on syytä väistää, mutta se lienee kaikille selvää?) Myös siitä tuntuu olevan epäselvyyttä, mikä on lossi. Lossin kuvaus löytyy useasta paikasta, vaikkapa Maanmittaushallituksen määritelmistä "Liikenneverkot":
"Lossi: tieliikennettä välittävän, kulkuneuvojen ja henkilöiden kuljetukseen tarkoittu, vaijeriohjattu alus."
Lautta ei ole sama kuin lossi, sillä lautta ei ole vaijeriohjattu. Tämä on merkittävä ero, silä vaijeriohjattu alus ei voi väistää muita aluksia.
Tuo aiemmassa postissa referoimani COLREG 73 on kansainvälinen säännöstö, jonka myös Suomi on ratifioinut. Suomen laissa se tunnetaan nimellä: "Asetus kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä vuonna 1972 tehdyn yleissopimuksen voimaansaattamisesta" (Valtiosopimus 30/1973).
Merenkulkuhallituksen vastaava julkaisu on nimeltään "Meriteiden säännöt". COLREG 73 lienee monelle tutumpi tällä nimellä.
Siellä määrätään muun muassa seuraavaa:
"OSA A-YLEISTÄ
3 sääntö-Yleiset määritelmät
f) Ohjailukyvytön alus tarkoittaa alusta, joka erityisten olosuhteiden takia ei voi ohjailla näiden sääntöjen vaatimusten mukaan eikä näin ollen kykene väistämään muita aluksia."
... siis vaikkapa lossi, ruoppauslautta tms.
"OSA B-OHJAUS- JA KULKUSÄÄNNÖT
18 sääntö-Alusten keskinäiset velvollisuudet
a) Kulussa olevan konealuksen on väistettävä:
1) ohjailukyvytöntä alusta;
2) alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu;
3) alusta, joka harjoittaa kalastusta;
4) purjealusta.
b) Kulussa olevan purjealuksen on väistettävä:
1) ohjailukyvytöntä alusta;
2) alusta, jonka ohjailukyky on rajoitettu;
3) alusta, joka harjoittaa kalastusta."
Eli yhteenvetona: Kone- ja purjealusten on väistettävä lossia.
Jos on epävarma siitä, onko kulkureitille kampeava alus ohjailukyvytön tai ohjailukyvyltään rajoittunut, voi tarkistaa sen merkkikuviot:
"OSA C-VALOT JA MERKKIKUVIOT
27 sääntö-Ohjailukyvyttömät alukset tai alukset, joiden ohjailukyky on rajoitettu
a) Ohjailukyvyttömän aluksen on näytettävä:
1) kahta pystysuoraan päällekkäin olevaa, ympäri näköpiirin näkyvää punaista valoa,
parhaiten näkyvässä paikassa;
2) kahta pystysuoraan päällekkäin olevaa palloa tai pallon muotoista merkkikuviota,
parhaiten näkyvässä paikassa;
3) liikkuessaan veden halki, tässä kappaleessa määrättyjen valojen lisäksi sivuvaloja
ja perävaloa.
b) Aluksen, jonka ohjailukyky on rajoitettu, lukuun ottamatta miinanraivausta suorittavaa alusta, on näytettävä:
1) kolmea pystysuoraan päällekkäin olevaa, ympäri näköpiirin näkyvää valoa, parhaiten
näkyvässä paikassa. Ylimmän ja alimman näistä valoista on oltava punainen sekä
keskimmäisen valkoinen;
2) kolmea pystysuoraan päällekkäin olevaa merkkikuviota parhaiten näkyvässä paikassa.
Ylimmän ja alimman näistä merkkikuvioista on oltava palloja sekä keskimmäisen kaksoiskartio;
3) liikkuessaan veden halki tämän kappaleen 1 kohdassa määrättyjen valojen lisäksi mastovaloja,
sivuvaloja ja perävaloa;
4) ankkuroituna ollessaan tämän kappaleen 1 ja 2 kohdassa määrättyjen valojen tai merkkikuvioiden lisäksi
valoa, valoja tai merkkikuviota, joista määrätään 30 säännössä.
....
Lopuksi kysyisin, että kumpaa odotatte enemmän, Joulua vai seuraavaa purjehduskautta?- oltava veneessä!
Hiukan ihmetyttää koko tämä keskustelu. Eikö katsastusvarustuskin edellytä, että jokaisessa veneessä on oltava vesiliikennettä koskevat säädökset, katsastussäännöt, käsikirjat jne. Sen verran luulisi kippareilla olevan vastuuntuntoa ja mielenkiintoa, että jaksaisi silloin tällöin kerrata meriteiden sääntöjä. Varsinkin ulkomailla purjehtiessa ne on osattava ihan prikulleen. Rikkomuksista voi tulla kovatkin sanktiot, vaaratilanteista nyt puhumattakaan.
- sittenkin
Vaijeri lossi ei saa edes lähteä liikeelle jos on risteävää liikennettä.Lossi väistää pysähtymällä tai hidastamalla, karkuun senkää ei sentään tarvitse lähteä, eli päälle ei saa ajaa.Ruoppari katsotaan ankkuroiduksi alukseksi jota kaikki väistävät.
- katsastaja 6
oltava veneessä! kirjoitti:
Hiukan ihmetyttää koko tämä keskustelu. Eikö katsastusvarustuskin edellytä, että jokaisessa veneessä on oltava vesiliikennettä koskevat säädökset, katsastussäännöt, käsikirjat jne. Sen verran luulisi kippareilla olevan vastuuntuntoa ja mielenkiintoa, että jaksaisi silloin tällöin kerrata meriteiden sääntöjä. Varsinkin ulkomailla purjehtiessa ne on osattava ihan prikulleen. Rikkomuksista voi tulla kovatkin sanktiot, vaaratilanteista nyt puhumattakaan.
Katsastus ei ole millään lailla pakollinen toimenpide, miksi siihen pitää aina vedota kaikissa keskusteluissa.
Sitäpaitsi lukutaitokaan ei ole pakollinen vaan veneillä saa kuka tahansa. Varsinkin siellä missä on vaijerilosseja, kuten Saimaan rannoilla, aloitetaan veneily monesti niin pienenä, että lukutaidon kanssa on niin ja näin. - odotamme
Venemessuja.
PS. Sinulla kun on tuo valojen tietämys hallussa.
niin mikäs se merellä tulee vastaan kun näyttää
sinistä valoa? - JRxxx
sittenkin kirjoitti:
Vaijeri lossi ei saa edes lähteä liikeelle jos on risteävää liikennettä.Lossi väistää pysähtymällä tai hidastamalla, karkuun senkää ei sentään tarvitse lähteä, eli päälle ei saa ajaa.Ruoppari katsotaan ankkuroiduksi alukseksi jota kaikki väistävät.
...jollain säädöksellä tuo väite, että vaijerilossi väistäisi (huomaa, että jokin kuljettajille annettu Tieliikelaitoksen sisäinen ohje tms. ei riitä perusteeksi, vaan tarvitaan säädös, joka on jossakin kaikkien kulkijoiden luettavissa...)
Vaijerilossi ei käsittääkseni ole vesikulkuneuvo tai alus ollenkaan, eli se ei varsinaisesti ole Colregsin tai sisävesisääntöjen piirissä. Juridiselta kannalta muiden pitäisi ilmeisesti suhtautua siihen suunnilleen kuin kiinteään laituriin, eli välttää osumasta... - mutta hyvä ohje
katsastaja 6 kirjoitti:
Katsastus ei ole millään lailla pakollinen toimenpide, miksi siihen pitää aina vedota kaikissa keskusteluissa.
Sitäpaitsi lukutaitokaan ei ole pakollinen vaan veneillä saa kuka tahansa. Varsinkin siellä missä on vaijerilosseja, kuten Saimaan rannoilla, aloitetaan veneily monesti niin pienenä, että lukutaidon kanssa on niin ja näin.Ei tietenkään ole pakollinen (valitettavasti), mutta luulisi jokaista veneilijää edes kiinnostavan ne katsastusvaatimukset. Vähemmän olisi törttöilijöitä, jos jokainen viitsisi perehtyä väistämissääntöihin. Maantieliikennekin varmaan olisi erilaista, jos minkäänlaisia liikennesääntöjen alkeitakaan ei tunnettaisi. Piittaamattomuus vesiliikenteen säädöksistä tulee ennemmin tai myöhemmin johtamaan jonkinlaiseen pakolliseen ajokorttijärjestelmään - saadaanpa nähdä!
- JRxxx
odotamme kirjoitti:
Venemessuja.
PS. Sinulla kun on tuo valojen tietämys hallussa.
niin mikäs se merellä tulee vastaan kun näyttää
sinistä valoa?...minulta, mutta vastaan huvikseni: jos se sininen valo on jatkuva, niin kyseessä on laivaliikennettä avustava jäänmurtaja (ja en muuten hitollakaan tiedä, missä se on säädetty :)))
Jos vilkkuva, niin kyseessä voi olla melkein mikä tahansa. Ei nimittäin taida olla mitään vesillä pätevää sääntöä, joka kieltäisi vaikkapa verkkojaan kokevaan Nestori Miikkulaista pistämästä sinistä vilkkua veneeseensä norppien huviksi. Meripelastusyhdistystenkin aluksissa näkyy noita vilkkuja olevan... - vastattu
JRxxx kirjoitti:
...minulta, mutta vastaan huvikseni: jos se sininen valo on jatkuva, niin kyseessä on laivaliikennettä avustava jäänmurtaja (ja en muuten hitollakaan tiedä, missä se on säädetty :)))
Jos vilkkuva, niin kyseessä voi olla melkein mikä tahansa. Ei nimittäin taida olla mitään vesillä pätevää sääntöä, joka kieltäisi vaikkapa verkkojaan kokevaan Nestori Miikkulaista pistämästä sinistä vilkkua veneeseensä norppien huviksi. Meripelastusyhdistystenkin aluksissa näkyy noita vilkkuja olevan...On muuten kysymys, johon veneilypiirienkin
illanistujaisissa jää oikea vastaus samatta. - juomari.
JRxxx kirjoitti:
...minulta, mutta vastaan huvikseni: jos se sininen valo on jatkuva, niin kyseessä on laivaliikennettä avustava jäänmurtaja (ja en muuten hitollakaan tiedä, missä se on säädetty :)))
Jos vilkkuva, niin kyseessä voi olla melkein mikä tahansa. Ei nimittäin taida olla mitään vesillä pätevää sääntöä, joka kieltäisi vaikkapa verkkojaan kokevaan Nestori Miikkulaista pistämästä sinistä vilkkua veneeseensä norppien huviksi. Meripelastusyhdistystenkin aluksissa näkyy noita vilkkuja olevan...Sinistä vilkkua voidaan käyttää poliisin, tullin, rajavartiolaitiksen, merenkulkulaitoksen, palokunnan tai meripelastuksen aliksessa silloin kun se on kiireellisessä virka-, tai pelastustehtäväss.
Toisen aluksen huomion kiinnittämiseksi käytetty valo ei saa erehdyttävästi muistuttaa mitään merenkulun apuvälinettä. Tämän säännön tarkoituksiin on vältettävä käyttämästä vilkkuvia tai pyöriviä valoja.
Valoja koskevia sääntöjä on noudatettava auringonlaskusta auringonnousuun eikä sinä aikana saa näyttää muita valoja, paitsi sellaisia, joita ei voi erehtyä käsittämään säännöissä määrätyiksi valoiksi.
Valo ja merkkikuvioiden säännösten rikkomisesta rangaistaan niin kuin rikoslain 44 luvun 9 pykälässä on säädetty.
Eli mitään muita valoja ei saa käyttää kuin kulkuvaloja. Mahdollisesti valonheitintä ja kansivaloja ym. sisävaloja tietenkin saa käyttää, mutta ne eivät saa häiritä varsinaisten kulkuvalojen havaitsemista. - ajelijakin
odotamme kirjoitti:
Venemessuja.
PS. Sinulla kun on tuo valojen tietämys hallussa.
niin mikäs se merellä tulee vastaan kun näyttää
sinistä valoa?Minulle uusi tieto tuo sininen kiinteä valo. En ole tarvinnut tuota tietoa vielä :) Oliko sekin "Sisävesisäännöt" -asetuksessa?
Sinisiä vilkkuvaloja ollaan toki nähty merelläkin, mutta toistaiseksi ne ovat pyyhältäneet ohi ... Kerran iltapimeällä Vattkastin ja Korppoon välisessä salmessa ihmettelin Galtbyn suunnalla näkyvää vaaleansinistä välkkyä. Hetken päästä irtosi lauttarannasta RV:n RIB -tyyppinen alus, joka hiuksia nostattavalla nopeudella pyyhälsi salmen läpi kohti itää. Koneessa oli kierroksia kuin hammaslääkärin porassa. Myös targassa välkkyvä storobo oli nopea - arviolta 120 sykäystä/min. Tämä oli silloin, kun salmen yli mentiin vielä lossilla.
Losseista puheen ollen:
Joku tuossa aiemmin väitti, etteivät lossit ole aluksia, eivätkä siten kuulu COLREG:n piiriin. Ainakaan suomessa tästä ei ole epäselvyyttä, sillä LVM:n asetus maantielautoista (lossi tai lautta-alus) on aika yksikäsitteinen:
"2 §- Maantielautan käytön yleinen turvallisuus
Maantielautan ohjaukseen, kulkuun, valoihin, merkkikuvioihin sekä ääni- ja valomerkkeihin sovelletaan, mitä kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä tehdyssä yleissopimuksessa vuodelta 1972 (SopS 30/1977), jäljempänä meriteiden säännöt ..." jne.
Eli tuossa viitataan suoraan COLREG:iin.
Saako lopuksi vielä kysyä, että kuinka moni menee messuille siksi, että aikoo siellä näkemänsä perusteella tehdä päätöksen merkittävästä hankinnasta? - "PIIREISSÄ"
vastattu kirjoitti:
On muuten kysymys, johon veneilypiirienkin
illanistujaisissa jää oikea vastaus samatta.Olet kysymyksiäsi esittänyt!
Kulkuvalojen tunteminen on edellytys veneilytaidoista.
Vai "seilailetko" vain päivännäöllä? - IsoTurso
"PIIREISSÄ" kirjoitti:
Olet kysymyksiäsi esittänyt!
Kulkuvalojen tunteminen on edellytys veneilytaidoista.
Vai "seilailetko" vain päivännäöllä?Niistä valoista sun muista pykälistä jää kirjoja päntätessä päähän parhaiten ne tarpeellisimmat. Ja kuinkahan moni huviveneilijä luulee kohtaavansa duunissa olevan jäänmurtajan?
Ainakin mun botski on ollut pukeilla jo kauan ennen kuin ne lähtee liikenteeseen. - hyvilläsi
"PIIREISSÄ" kirjoitti:
Olet kysymyksiäsi esittänyt!
Kulkuvalojen tunteminen on edellytys veneilytaidoista.
Vai "seilailetko" vain päivännäöllä?Nyt Sinäkin tiedät sen. Meille katsastajille
tämä on tuttua. - JRxxx
ajelijakin kirjoitti:
Minulle uusi tieto tuo sininen kiinteä valo. En ole tarvinnut tuota tietoa vielä :) Oliko sekin "Sisävesisäännöt" -asetuksessa?
Sinisiä vilkkuvaloja ollaan toki nähty merelläkin, mutta toistaiseksi ne ovat pyyhältäneet ohi ... Kerran iltapimeällä Vattkastin ja Korppoon välisessä salmessa ihmettelin Galtbyn suunnalla näkyvää vaaleansinistä välkkyä. Hetken päästä irtosi lauttarannasta RV:n RIB -tyyppinen alus, joka hiuksia nostattavalla nopeudella pyyhälsi salmen läpi kohti itää. Koneessa oli kierroksia kuin hammaslääkärin porassa. Myös targassa välkkyvä storobo oli nopea - arviolta 120 sykäystä/min. Tämä oli silloin, kun salmen yli mentiin vielä lossilla.
Losseista puheen ollen:
Joku tuossa aiemmin väitti, etteivät lossit ole aluksia, eivätkä siten kuulu COLREG:n piiriin. Ainakaan suomessa tästä ei ole epäselvyyttä, sillä LVM:n asetus maantielautoista (lossi tai lautta-alus) on aika yksikäsitteinen:
"2 §- Maantielautan käytön yleinen turvallisuus
Maantielautan ohjaukseen, kulkuun, valoihin, merkkikuvioihin sekä ääni- ja valomerkkeihin sovelletaan, mitä kansainvälisistä säännöistä yhteentörmäämisen ehkäisemiseksi merellä tehdyssä yleissopimuksessa vuodelta 1972 (SopS 30/1977), jäljempänä meriteiden säännöt ..." jne.
Eli tuossa viitataan suoraan COLREG:iin.
Saako lopuksi vielä kysyä, että kuinka moni menee messuille siksi, että aikoo siellä näkemänsä perusteella tehdä päätöksen merkittävästä hankinnasta?...muistan tuohon asetukseen viitatun, ettei vain olisi ollut 90-luvulla Vene-lehden lukijapalstoilla. Tämä on hankalahko tulkintakohta etenkin huviveneilijän kannalta; muistelen, ettei tuota asetusta ole Vesiliikenteen säädökset kirjassa (jos muistan väärin, niin oikaistakoon muistikuvani pikimmiten :)) eikä sitä esim. netistä löydy ainakaan Finlexin avulla. Eli vaikka kansalaisen sinänsä ei auta vedota säädöksestä tietämättömyyteen, niin tässä kohtaa näyttää vahvasti siltä, ettei tätä säädöstä ole tarkoitettu kansalaisille vaan vain lossikuskeille sisäisenä menettelyohjeena. Siksi siihen vetoavakin voi olla oikeudessa vähän heikoilla. Tai oikeastaan juttu voi päätyä siihen, että lossikuski saa sakot rikottuaan tuota asetusta, mutta huviveneilijä saa myös sakot ja maksaa itse vahinkonsa sillä perusteella, ettei hänellä ollut oikeutta olettaa lossin väistävän. Viitataanhan tuossa asetuksessa Colregiin, mutta kun Colreg taas ei sano suoraan mitään losseista. Ja lossien käyttämät valot ja päivämerkithän vihjaavat siihen, että niitä on muiden väistäminen...
Olisin edelleen sillä kannalla, että järkevä ja todennäköisesti lainmukaisinkin (tällä on tietysti merkitystä lähinnä vain sen kannalta, mitä muiden veneilijöiden tulisi odottaa lossia lähinnä olevan veneen tekevän) ratkaisu huviveneilijälle on yksinkertaisesti väistää lossia aina ja kaikkialla.
Ai joo, se jäänsärkijävalo: kuten sanoin, en todellakaan tiedä, missä se on säädetty. Sitä ei mielestäni ole niissä säädöksissä, jotka on koottu Vesiteiden säännöt -kirjaseen. Jostain ammattimerenkulkijoiden tarinoista minä olen sen tainnut oppia. Muistaakseni olen yrittänyt etsiä sitä Colregista löytämättä. - ajelijakin
JRxxx kirjoitti:
...muistan tuohon asetukseen viitatun, ettei vain olisi ollut 90-luvulla Vene-lehden lukijapalstoilla. Tämä on hankalahko tulkintakohta etenkin huviveneilijän kannalta; muistelen, ettei tuota asetusta ole Vesiliikenteen säädökset kirjassa (jos muistan väärin, niin oikaistakoon muistikuvani pikimmiten :)) eikä sitä esim. netistä löydy ainakaan Finlexin avulla. Eli vaikka kansalaisen sinänsä ei auta vedota säädöksestä tietämättömyyteen, niin tässä kohtaa näyttää vahvasti siltä, ettei tätä säädöstä ole tarkoitettu kansalaisille vaan vain lossikuskeille sisäisenä menettelyohjeena. Siksi siihen vetoavakin voi olla oikeudessa vähän heikoilla. Tai oikeastaan juttu voi päätyä siihen, että lossikuski saa sakot rikottuaan tuota asetusta, mutta huviveneilijä saa myös sakot ja maksaa itse vahinkonsa sillä perusteella, ettei hänellä ollut oikeutta olettaa lossin väistävän. Viitataanhan tuossa asetuksessa Colregiin, mutta kun Colreg taas ei sano suoraan mitään losseista. Ja lossien käyttämät valot ja päivämerkithän vihjaavat siihen, että niitä on muiden väistäminen...
Olisin edelleen sillä kannalla, että järkevä ja todennäköisesti lainmukaisinkin (tällä on tietysti merkitystä lähinnä vain sen kannalta, mitä muiden veneilijöiden tulisi odottaa lossia lähinnä olevan veneen tekevän) ratkaisu huviveneilijälle on yksinkertaisesti väistää lossia aina ja kaikkialla.
Ai joo, se jäänsärkijävalo: kuten sanoin, en todellakaan tiedä, missä se on säädetty. Sitä ei mielestäni ole niissä säädöksissä, jotka on koottu Vesiteiden säännöt -kirjaseen. Jostain ammattimerenkulkijoiden tarinoista minä olen sen tainnut oppia. Muistaakseni olen yrittänyt etsiä sitä Colregista löytämättä.Ei tätä kannata liian monimutkaiseksi tehdä; Väistetään vaan suosilla lossia.
Vaan mietimpähän vain, että on kovin on vaivalloista selvittää näinkin yksinkertainen asia kuin että kumpi väistää missäkin tilanteessa, lossi vai minä ... ;)
Olisi toinen valoihin liittyvä 'knoppi':
Jos veden päällä näkyy liikkuvia keltaisia vilkkuvaloja, niin mikä siellä menee? - varmaan
ajelijakin kirjoitti:
Ei tätä kannata liian monimutkaiseksi tehdä; Väistetään vaan suosilla lossia.
Vaan mietimpähän vain, että on kovin on vaivalloista selvittää näinkin yksinkertainen asia kuin että kumpi väistää missäkin tilanteessa, lossi vai minä ... ;)
Olisi toinen valoihin liittyvä 'knoppi':
Jos veden päällä näkyy liikkuvia keltaisia vilkkuvaloja, niin mikä siellä menee?kantosiipialusta josain kaukan, että navigointivalot ei näy.
- ajelijakin
varmaan kirjoitti:
kantosiipialusta josain kaukan, että navigointivalot ei näy.
Onko kantosiipialuksen vilkun värin siis määrätty olevan keltainen, eikä valkoinen? Menee kuitenkin niin lähelle noita kahta, että pitää varmaankin paikkansa:
Yksi vaihtoehto on ilmatyynyalus.
"Ilmatyynyaluksen on liikkuessaan ilman uppoamaa näytettävä tämän säännön a kappaleessa määrättyjen valojen lisäksi ympäri näköpiirin näkyvää keltaista vilkkuvaloa."
Hydrokopteriinkin pitäisi käytää samaa valosääntöä, mutten löytänyt referenssiä tekstiin. Onkohan näiden kahden kohdalla yhteistä se, että kulkunopeus voi olla suuri, mutta ohjattavuus heikko ...?
Kolmas on luonollisesti tämänkertainen aiheemme, eli lossi :)
"Lossi, joka kulkee yleisen kulkuväylän poikki, voi liikkuessaan näyttää yhtyeentörmäämisen ehkäisemisestä sisäisillä kulkuvesillä annetussa asetuksessa säädettyjen valojen ja merkkikuvioiden lisäksi keltaisia vilkkuvia valoja."
Niin, siis tässäkin kysymyksessä udeltiin valoja, joita käytetään normaalien kulkuvalojen ohessa. - ihmettelijä toinen
oltava veneessä! kirjoitti:
Hiukan ihmetyttää koko tämä keskustelu. Eikö katsastusvarustuskin edellytä, että jokaisessa veneessä on oltava vesiliikennettä koskevat säädökset, katsastussäännöt, käsikirjat jne. Sen verran luulisi kippareilla olevan vastuuntuntoa ja mielenkiintoa, että jaksaisi silloin tällöin kerrata meriteiden sääntöjä. Varsinkin ulkomailla purjehtiessa ne on osattava ihan prikulleen. Rikkomuksista voi tulla kovatkin sanktiot, vaaratilanteista nyt puhumattakaan.
Mitä ne tiedot siellä kirjan kansien välissä ketään lämmittää. Ne pitää osata ja muistaa sekä soveltaa käytäntöön.
Huviveneilijä väistää AINA ammattimerenkulkua väylillä ja sisävesillä (jossa ei muuta olekaan kuin väyliä). - *eräs*
ihmettelijä toinen kirjoitti:
Mitä ne tiedot siellä kirjan kansien välissä ketään lämmittää. Ne pitää osata ja muistaa sekä soveltaa käytäntöön.
Huviveneilijä väistää AINA ammattimerenkulkua väylillä ja sisävesillä (jossa ei muuta olekaan kuin väyliä).Mistä sen näkeee laivan tai paatin päältä... esim. kohdatessa, että mikä on "ammattimerenkulkua" ??? mikä ei ???
- ihmettelijä5
*eräs* kirjoitti:
Mistä sen näkeee laivan tai paatin päältä... esim. kohdatessa, että mikä on "ammattimerenkulkua" ??? mikä ei ???
tule pois sieltä jos et lossia tunnista. Tosin mä voin auttaakin, ne on isoja ja keltaisia.
- on peräisin?
ihmettelijä toinen kirjoitti:
Mitä ne tiedot siellä kirjan kansien välissä ketään lämmittää. Ne pitää osata ja muistaa sekä soveltaa käytäntöön.
Huviveneilijä väistää AINA ammattimerenkulkua väylillä ja sisävesillä (jossa ei muuta olekaan kuin väyliä).Kerro meriteiden pykälä niin olet uskottavampi. Aivan uutta asiaa esität. Miten tunnistetaan pimeässä onko alle 50 metrinen alus ammatti- vai huviliikenteessä? Oletkohan erehtynyt pahasti? Ehkä meidän jokaisen kannattaa kerrata kv. meriteiden säännöt ennenkuin taas huhtikuussa lähdetään vesille.
- amatööriltä
ihmettelijä toinen kirjoitti:
Mitä ne tiedot siellä kirjan kansien välissä ketään lämmittää. Ne pitää osata ja muistaa sekä soveltaa käytäntöön.
Huviveneilijä väistää AINA ammattimerenkulkua väylillä ja sisävesillä (jossa ei muuta olekaan kuin väyliä).Olisi jo aika lopettaa uhoaminen ammattiliikenteestä sillä ei ole lain mukaan mitään etuoikeuksia huviveneisiin verrattuna.Ainoastaan kulkusyvyydellä ja ohjailukyvyllä on merkitystä eikä sillä onko liikeellä työkseen tai huvikseen.Tämä olisi hyvä kaikenmaailman bussi ja lossikuskien painaa "kaaliinsa".
- voisi lukaista?
amatööriltä kirjoitti:
Olisi jo aika lopettaa uhoaminen ammattiliikenteestä sillä ei ole lain mukaan mitään etuoikeuksia huviveneisiin verrattuna.Ainoastaan kulkusyvyydellä ja ohjailukyvyllä on merkitystä eikä sillä onko liikeellä työkseen tai huvikseen.Tämä olisi hyvä kaikenmaailman bussi ja lossikuskien painaa "kaaliinsa".
Vesiliikenteen säädökset ja kansainväliset meriteiden säännöt ovat luettavissa esimerkiksi täältä. Eikö jokaisen kannattaisi perehtyä niihin eikä esittää omia mielipiteitä ja luuloja?
http://vr.nukku.net/isosaari/saadoksia.pdf - JRxxx
ihmettelijä toinen kirjoitti:
Mitä ne tiedot siellä kirjan kansien välissä ketään lämmittää. Ne pitää osata ja muistaa sekä soveltaa käytäntöön.
Huviveneilijä väistää AINA ammattimerenkulkua väylillä ja sisävesillä (jossa ei muuta olekaan kuin väyliä)....tällaiseen väistämisvelvollisuuteen ei ole olemassa. Kohtalaisen perustellusti voidaan sanoa, että järkevä huviveneilijä väistää aina aluksia, jotka saattaisivat olla ammattiliikennettä, mutta tästäkin seuraa tietty ongelma: jos samalla ahtaahkolla vesialueella on vaikkapa 5-6 alusta, niin kaikilla pitäisi olla sama käsitys kaikkien alusten keskinäisestä väistöjärjestyksestä, muuten voi edessä olla vaikeuksia.
Toisaalta, tuleehan niitä vaikeuksia jo siitä, jos ko. aluksista sattuu kaksi tai useampi olemaan purjealuksia, koska niiden keskinäinen väistelyjärjestys perustuu muille kuin purjehtijoille merkityksettömään seikkaan...
Lossin suhteen asian pitäisi kyllä olla aika selvä. Selviä sääntöperusteitakin löytyy sille, että muut, etenkin huviveneilijät, väistävät lossia, mutta aika kusipää on muutenkin sellainen veneilijä, joka ei väistä. - ja loogisia.
JRxxx kirjoitti:
...tällaiseen väistämisvelvollisuuteen ei ole olemassa. Kohtalaisen perustellusti voidaan sanoa, että järkevä huviveneilijä väistää aina aluksia, jotka saattaisivat olla ammattiliikennettä, mutta tästäkin seuraa tietty ongelma: jos samalla ahtaahkolla vesialueella on vaikkapa 5-6 alusta, niin kaikilla pitäisi olla sama käsitys kaikkien alusten keskinäisestä väistöjärjestyksestä, muuten voi edessä olla vaikeuksia.
Toisaalta, tuleehan niitä vaikeuksia jo siitä, jos ko. aluksista sattuu kaksi tai useampi olemaan purjealuksia, koska niiden keskinäinen väistelyjärjestys perustuu muille kuin purjehtijoille merkityksettömään seikkaan...
Lossin suhteen asian pitäisi kyllä olla aika selvä. Selviä sääntöperusteitakin löytyy sille, että muut, etenkin huviveneilijät, väistävät lossia, mutta aika kusipää on muutenkin sellainen veneilijä, joka ei väistä."Toisaalta, tuleehan niitä vaikeuksia jo siitä, jos ko. aluksista sattuu kaksi tai useampi olemaan purjealuksia, koska niiden keskinäinen väistelyjärjestys perustuu muille kuin purjehtijoille merkityksettömään seikkaan..."
Mitä kummaa tämä tarkoittaa? Eikö juuri epävarmuus väistämisjärjestyksestä ole "vaikeuksien" syy? Eihän vesiliikenteen säädöksissä ja meriteiden säännöissä ole mitään "merkityksettömiä seikkoja" , ei erityisiä huviliikennesäädöksiäkään. Kyllä konealuksellakin täytyy tietää miten purjealus väistää toista purjealusta. Eikö vain? Käytännössä olisi mukava, jos moottoriveneilijä ymmärtäisi milloin purjeveneen on väylällä luoviessaan pakko tehdä vastakäännös. Vaikeuksia tulee yhteispeliin, jos kaikki eivät hallitse pelin sääntöjä! - JRxxx
ja loogisia. kirjoitti:
"Toisaalta, tuleehan niitä vaikeuksia jo siitä, jos ko. aluksista sattuu kaksi tai useampi olemaan purjealuksia, koska niiden keskinäinen väistelyjärjestys perustuu muille kuin purjehtijoille merkityksettömään seikkaan..."
Mitä kummaa tämä tarkoittaa? Eikö juuri epävarmuus väistämisjärjestyksestä ole "vaikeuksien" syy? Eihän vesiliikenteen säädöksissä ja meriteiden säännöissä ole mitään "merkityksettömiä seikkoja" , ei erityisiä huviliikennesäädöksiäkään. Kyllä konealuksellakin täytyy tietää miten purjealus väistää toista purjealusta. Eikö vain? Käytännössä olisi mukava, jos moottoriveneilijä ymmärtäisi milloin purjeveneen on väylällä luoviessaan pakko tehdä vastakäännös. Vaikeuksia tulee yhteispeliin, jos kaikki eivät hallitse pelin sääntöjä!...keskinäinen väistäminenhän perustuu nimenomaan sellaiseen seikkaan, joka on nykyaikaisille aluksille, lue: konealuksille, jokseenkin merkityksetön eli tuulen suuntaan. No, satunnaisesti sellaisia olosuhteita on, joissa tuuli vaikuttaa konealuksiinkin, mutta 99-prosenttisesti moottoriveneilijällä ei ole mitään syytä tai tarvetta miettiä, mistä suunnasta tuulee.
Kaikki väylillä luovivat purjeveneilijät pitäisi viedä montun reunalle ja sitten vain konekivääri laulamaan. Mieluiten veneessä mahdollisesti ollut perhe mukaan, jotta saataisiin varmistettua kusipäiden poistuminen geenipoolista. - Wiki
JRxxx kirjoitti:
...keskinäinen väistäminenhän perustuu nimenomaan sellaiseen seikkaan, joka on nykyaikaisille aluksille, lue: konealuksille, jokseenkin merkityksetön eli tuulen suuntaan. No, satunnaisesti sellaisia olosuhteita on, joissa tuuli vaikuttaa konealuksiinkin, mutta 99-prosenttisesti moottoriveneilijällä ei ole mitään syytä tai tarvetta miettiä, mistä suunnasta tuulee.
Kaikki väylillä luovivat purjeveneilijät pitäisi viedä montun reunalle ja sitten vain konekivääri laulamaan. Mieluiten veneessä mahdollisesti ollut perhe mukaan, jotta saataisiin varmistettua kusipäiden poistuminen geenipoolista.Huomenna on Viattomien lasten päivä!
Joulukuun 28. päivänä muistellaan Herodeksen lastenmurhan uhreja sekä Joosefin, Marian ja Jeesus-lapsen pakoa Egyptiin. Tapaninpäivän tavoin tämäkin päivä muistuttaa, että uskoon kuuluu valmius marttyyriuteen ja vaino purjehduksen tähden voi kohdata myös sivullisia. - sääntö
Wiki kirjoitti:
Huomenna on Viattomien lasten päivä!
Joulukuun 28. päivänä muistellaan Herodeksen lastenmurhan uhreja sekä Joosefin, Marian ja Jeesus-lapsen pakoa Egyptiin. Tapaninpäivän tavoin tämäkin päivä muistuttaa, että uskoon kuuluu valmius marttyyriuteen ja vaino purjehduksen tähden voi kohdata myös sivullisia.Pätee nykyäänkin,kuka pelkää väistää.
- *eräs*
ihmettelijä toinen kirjoitti:
Mitä ne tiedot siellä kirjan kansien välissä ketään lämmittää. Ne pitää osata ja muistaa sekä soveltaa käytäntöön.
Huviveneilijä väistää AINA ammattimerenkulkua väylillä ja sisävesillä (jossa ei muuta olekaan kuin väyliä).Näyttää siltä, että on mennyt muutamilla henkilöillä ne kuuluisat... sekaisin.
Tässä tapaksessa tarkoitan oikeaa lakitekstiä ja sitten sitä paljon mainostettua "Hyvää veneilytapaa".
Jos tarkastellaan normaalia kulkutilannetta missä tahansa kulussa sekä rannassa, on hyvä muistaa ne hyvät merimiestavat, ei välttämättä satu mitään... mutta kun käykin niin, että vahinko sattuu, silloin katsotaan vaan ja ainoastaan lakikirjaa. Siellä on monia sellaisia sanontoja, joita ei näköjään monikaan tottumaton lukija edes huomaa. Jokainen pilkku, sekä ja- tai- sana on merkityksellisiä. Ei raastuvassa pohditakkaan mitään hyviä merimiestaitoja.
Eli sanoisin niille jotka luulevat tietävänsä jotain... ottakaa lakiteksti ensin käteen, älkääkä "mutuilko" jos ette ole varmoja.
(tosin täälläkin näyttää niitä pilkun paikalleen laittajia riittävän, vaikka ei niin tarvitsisikaan) - JRxxx
*eräs* kirjoitti:
Näyttää siltä, että on mennyt muutamilla henkilöillä ne kuuluisat... sekaisin.
Tässä tapaksessa tarkoitan oikeaa lakitekstiä ja sitten sitä paljon mainostettua "Hyvää veneilytapaa".
Jos tarkastellaan normaalia kulkutilannetta missä tahansa kulussa sekä rannassa, on hyvä muistaa ne hyvät merimiestavat, ei välttämättä satu mitään... mutta kun käykin niin, että vahinko sattuu, silloin katsotaan vaan ja ainoastaan lakikirjaa. Siellä on monia sellaisia sanontoja, joita ei näköjään monikaan tottumaton lukija edes huomaa. Jokainen pilkku, sekä ja- tai- sana on merkityksellisiä. Ei raastuvassa pohditakkaan mitään hyviä merimiestaitoja.
Eli sanoisin niille jotka luulevat tietävänsä jotain... ottakaa lakiteksti ensin käteen, älkääkä "mutuilko" jos ette ole varmoja.
(tosin täälläkin näyttää niitä pilkun paikalleen laittajia riittävän, vaikka ei niin tarvitsisikaan)...täydentää, että tunnetaan ainakin yksi sellainen oikeudenpäätös, jossa veneilijälle on tuomittu sakot todeten nimenomaan, että tämän menettely sinänsä kyllä noudatti hyvää merimiestaitoa, mutta rikkoi kuitenkin yksiselitteistä lain määräystä vastaan, jolloin lakiteksti meni edelle.
(Tapaus liittyi reittijakojärjestelmään.)
Sitten jos lakiteksti ei anna selkeää määräystä, miten toimia, aletaan miettiä hyvää merenkulkutapaa jne. - *eräs*
JRxxx kirjoitti:
...täydentää, että tunnetaan ainakin yksi sellainen oikeudenpäätös, jossa veneilijälle on tuomittu sakot todeten nimenomaan, että tämän menettely sinänsä kyllä noudatti hyvää merimiestaitoa, mutta rikkoi kuitenkin yksiselitteistä lain määräystä vastaan, jolloin lakiteksti meni edelle.
(Tapaus liittyi reittijakojärjestelmään.)
Sitten jos lakiteksti ei anna selkeää määräystä, miten toimia, aletaan miettiä hyvää merenkulkutapaa jne.Itse kun olen lähinnä liikennepuolen lakitekstiä käyttänyt, tässä eräs esimerkki.
Kulkuvälineistä pitää ensin katsoa määritteet, eli mikä mikäkin on. sen jälkeen se asia.
Esim. Moottoriajoneuvolla ajo kielletty, liikennemerkki.
Mikä on "moottoriajoneuvo"... moottoriajoneuvoja ovat auto, moottoripyörä ja mopo.
Merkki koskee siis vain näitä, ei mitään muuta.
Tässä lossijutussa olisi siis selviteltävä, mikä on se "lossi".. sen jälkeen ne siihen liittyvät määräykset.
Jos joku sen viitsii katsoa.. asiakin selviää..
näin yksinkertaista se on...
ps. JRXX on aivan oikeassa... niiden väylällä purjehtivien veneilijöiden suhteen, ei kannattais täällä kovin suurta haloota pitää, kun ei osata itsekkään edes lakitekstin alkeita.
Ei muuta kuin "saunan taa"... - huutelija
*eräs* kirjoitti:
Itse kun olen lähinnä liikennepuolen lakitekstiä käyttänyt, tässä eräs esimerkki.
Kulkuvälineistä pitää ensin katsoa määritteet, eli mikä mikäkin on. sen jälkeen se asia.
Esim. Moottoriajoneuvolla ajo kielletty, liikennemerkki.
Mikä on "moottoriajoneuvo"... moottoriajoneuvoja ovat auto, moottoripyörä ja mopo.
Merkki koskee siis vain näitä, ei mitään muuta.
Tässä lossijutussa olisi siis selviteltävä, mikä on se "lossi".. sen jälkeen ne siihen liittyvät määräykset.
Jos joku sen viitsii katsoa.. asiakin selviää..
näin yksinkertaista se on...
ps. JRXX on aivan oikeassa... niiden väylällä purjehtivien veneilijöiden suhteen, ei kannattais täällä kovin suurta haloota pitää, kun ei osata itsekkään edes lakitekstin alkeita.
Ei muuta kuin "saunan taa"...JR:mme kun juuri esitti, ettei lakia kaikkien tarvitse tuntea, kun sanoi, ettei moottoriveneilijällä ole tarvetta tuntea purjeveneiden välisiä väistämissääntöjä silloinkaan, kun ne vaikuttavat omaan kulkuun. Tuulen suunta kun ei kuulemma kiinnosta. Sekö on oikein?
- veneilijä 24
huutelija kirjoitti:
JR:mme kun juuri esitti, ettei lakia kaikkien tarvitse tuntea, kun sanoi, ettei moottoriveneilijällä ole tarvetta tuntea purjeveneiden välisiä väistämissääntöjä silloinkaan, kun ne vaikuttavat omaan kulkuun. Tuulen suunta kun ei kuulemma kiinnosta. Sekö on oikein?
Mun moottoriveneessä tuulee aina edestä ja vieläpä kovaa. Mistä mä voin tietää mistäpäin teillä siellä purkkarissa tuulee?
- löysälle
veneilijä 24 kirjoitti:
Mun moottoriveneessä tuulee aina edestä ja vieläpä kovaa. Mistä mä voin tietää mistäpäin teillä siellä purkkarissa tuulee?
Purkkarissa myös kaasukahva.
- JRxxx:n kaltaisia!
JRxxx kirjoitti:
...keskinäinen väistäminenhän perustuu nimenomaan sellaiseen seikkaan, joka on nykyaikaisille aluksille, lue: konealuksille, jokseenkin merkityksetön eli tuulen suuntaan. No, satunnaisesti sellaisia olosuhteita on, joissa tuuli vaikuttaa konealuksiinkin, mutta 99-prosenttisesti moottoriveneilijällä ei ole mitään syytä tai tarvetta miettiä, mistä suunnasta tuulee.
Kaikki väylillä luovivat purjeveneilijät pitäisi viedä montun reunalle ja sitten vain konekivääri laulamaan. Mieluiten veneessä mahdollisesti ollut perhe mukaan, jotta saataisiin varmistettua kusipäiden poistuminen geenipoolista.Näin kirjoitti nimimerkki JRxxx: "Kaikki väylillä luovivat purjeveneilijät pitäisi viedä montun reunalle ja sitten vain konekivääri laulamaan. Mieluiten veneessä mahdollisesti ollut perhe mukaan, jotta saataisiin varmistettua kusipäiden poistuminen geenipoolista."
Mitä ajatuksia tällainen herättää? Onkohan JRxxx väkivaltaisuuteen taipuvainen ja ihmishengistä piittaamaton vaimonsapieksijätyyppi? Toivottavasti hän ymmärtäisi pitää nopeakulkuisen moottoriveneensä laiturissa eikä purkaisi aggressioitaan tai perheongelmiaan meihin puuvenepurjehtijoihin, joilla ei edes ole moottoria veneessään. Hyvien merimiestapojen ja meriteiden sääntöjen opettelemista ei voi korvata JRxxx:n kuvaamalla asenteella. - kun ei ymmärrä
veneilijä 24 kirjoitti:
Mun moottoriveneessä tuulee aina edestä ja vieläpä kovaa. Mistä mä voin tietää mistäpäin teillä siellä purkkarissa tuulee?
mistään muusta mitään kuin hevosvoimista ja kaasukahvasta. Eikö sinua edes kiinnosta tietää mikä on suhteellinen tuuli ja mikä on tosituuli? Aivan samasta suunnasta ja samalla nopeudella tosituuli puhaltaa optimistijollalle kuin sinullekin. Et vain huomaa tuulta ja sen suuntaa, kun et luontoa ja merenkulua vielä ole oppinut ymmärtämään riittävästi. Pysähdy ajattelemaan, ehkä oivallat.
- se on jonninjoutavaa
mutta hyvä ohje kirjoitti:
Ei tietenkään ole pakollinen (valitettavasti), mutta luulisi jokaista veneilijää edes kiinnostavan ne katsastusvaatimukset. Vähemmän olisi törttöilijöitä, jos jokainen viitsisi perehtyä väistämissääntöihin. Maantieliikennekin varmaan olisi erilaista, jos minkäänlaisia liikennesääntöjen alkeitakaan ei tunnettaisi. Piittaamattomuus vesiliikenteen säädöksistä tulee ennemmin tai myöhemmin johtamaan jonkinlaiseen pakolliseen ajokorttijärjestelmään - saadaanpa nähdä!
Minä lopetin veneeni katsastamisen, koska pidän sitä jonninjoutavana pelleilynä.
Se on isojen miesten pelleilyä. Mutta sinähän voit katsastella mitä huvittaa. - Anonyymi
Mitähän tämä tarkoittaa?
"Lossin liikennöidessä köydessään ja 3§:n 2 momentin 1-3 ja 5 kohdan mukaisessa tapauksessa köydestään irrotettuna tulee kuljettajan huolehtia siitä, että virallista laivaväylää käyttävä lauttaväylää lähestyvä alus saa kulkea ennen lauttaa sekä ennen liikkeelle lähtöä mahdollisuuksien mukaan varmistua siitä, ettei sanotunlaista alusta ole laivaväylällä lähestymässä lauttaväylää liikennettä vaarantavalla etäisyydellä."
- ainakaan
väistä!
- ajelija2
Mukavasti aihe kirvoittaa keskustelua. Päivämerkit eikä valokuviot eivät satu väistämissääntöihin. Saimaalla osa vaijerilosseista ajaa kylmästi eteen välittämättä veneliikenteestä, suurin osa kuitenkin väistää. Tässä olis jollekkin virkamiehelle sopiva foorumi kertoa kuinka asia on ja mihin pykälään perustuen.
- lossi
ajelija2 kirjoitti:
Mukavasti aihe kirvoittaa keskustelua. Päivämerkit eikä valokuviot eivät satu väistämissääntöihin. Saimaalla osa vaijerilosseista ajaa kylmästi eteen välittämättä veneliikenteestä, suurin osa kuitenkin väistää. Tässä olis jollekkin virkamiehelle sopiva foorumi kertoa kuinka asia on ja mihin pykälään perustuen.
väistänyt viimeset 50 vuotta.
- ajelijakin
ajelija2 kirjoitti:
Mukavasti aihe kirvoittaa keskustelua. Päivämerkit eikä valokuviot eivät satu väistämissääntöihin. Saimaalla osa vaijerilosseista ajaa kylmästi eteen välittämättä veneliikenteestä, suurin osa kuitenkin väistää. Tässä olis jollekkin virkamiehelle sopiva foorumi kertoa kuinka asia on ja mihin pykälään perustuen.
Näin on - tämä ajatustenvaihto kerää hittejä ihan kunnioitettavaan tahtiin. Kiitos hyvästä keskustelunavauksesta :)
Selailin lisää noita lakeja ja asetuksia (niitä riittää), ja lossin etuajo-oikeuteen tosiaankin löytyy poikkeama LVM:n asetuksista koskien maantielauttoja:
"7 § - Ohjausköysi ja lauttaväylää risteävä liikenne
Lossi ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Tällaisen aluksen tulee mahdollisuuksien mukaan hyvissä ajoin ilmoittaa saapumisestaan lossin kuljettajalle. Tällöin lossin kuljettajan on huolehdittava siitä, ettei ohjausköysi laivaväylän kohdalla ole aluksen kulun esteenä"
Eli jos lossin kuljettaja havaitsee tai saa tiedon siitä että risteävää väylää pitkin saapuu alus joka ei syväyksensä vuoksi voi turvallisesti väistää, on lossin väistettävä. Jopa siis jäätävä rantaan, ettei vaijeri nouse ylös.
Varmaankin lossin kuljettaja voi harkintansa mukaan ja aikataulusta riippuen päästää jonkun meistä ohi, vaikka em. velvoitetta ei olisikaan. Mutta sitähän ei voi tietää etukäteen...
Ja sen verran vielä, että en ole virkamies mutta vastasin kuitenkin :) - tonneja
ajelijakin kirjoitti:
Näin on - tämä ajatustenvaihto kerää hittejä ihan kunnioitettavaan tahtiin. Kiitos hyvästä keskustelunavauksesta :)
Selailin lisää noita lakeja ja asetuksia (niitä riittää), ja lossin etuajo-oikeuteen tosiaankin löytyy poikkeama LVM:n asetuksista koskien maantielauttoja:
"7 § - Ohjausköysi ja lauttaväylää risteävä liikenne
Lossi ei saa estää sellaisen aluksen kulkua, joka voi navigoida turvallisesti vain itse kulkuväylässä. Tällaisen aluksen tulee mahdollisuuksien mukaan hyvissä ajoin ilmoittaa saapumisestaan lossin kuljettajalle. Tällöin lossin kuljettajan on huolehdittava siitä, ettei ohjausköysi laivaväylän kohdalla ole aluksen kulun esteenä"
Eli jos lossin kuljettaja havaitsee tai saa tiedon siitä että risteävää väylää pitkin saapuu alus joka ei syväyksensä vuoksi voi turvallisesti väistää, on lossin väistettävä. Jopa siis jäätävä rantaan, ettei vaijeri nouse ylös.
Varmaankin lossin kuljettaja voi harkintansa mukaan ja aikataulusta riippuen päästää jonkun meistä ohi, vaikka em. velvoitetta ei olisikaan. Mutta sitähän ei voi tietää etukäteen...
Ja sen verran vielä, että en ole virkamies mutta vastasin kuitenkin :)Sen verran ettei lossin vaijerit haittaa.
- ihmettelijä jälleen
Huviveneilijä väistää aina ammattimerenkulkua veneiltäessä väylillä ja sisävesillä olipa huviveneilijä sitten liikkeellä millä tahansa venetyypillä.
Avomerellä, jossa ei enää olla väylillä ovat kaikki samanvertaisessa asemassa.
korjatkoon joku asiantuntevampi, jos meni väärin.- *eräs*
Kysyin tuossa jo aiemmin tätä samaa, miten se on kirjattu lakitekstiin.. jos kerran ollaan viisaita, niin kirjoittakaahan myös se tekstiosa näkyville...
- kirjoittaja
*eräs* kirjoitti:
Kysyin tuossa jo aiemmin tätä samaa, miten se on kirjattu lakitekstiin.. jos kerran ollaan viisaita, niin kirjoittakaahan myös se tekstiosa näkyville...
Eihän sitä mihinkään ole kirjoitettu eikä se pidä paikkaansa. Ainoastaan sellaista alusta on väistettävä, joka ei itse pysty jostakin syystä, kuten syväys, väistämään.
Toki järkevä veneilijä väistää tuhansien tonnien öljylastissa olevaa tankkeria ihan vapaaehtoisesti.
- AJELENKO VAIN
TIETÄÄKÖ KUKAAN TÄYTYYKÖ KATSASTAA RUOPPAUSLAUTTA, TEEN AINOSTAAN ITSE KYSEISELLÄ VEHKEELLÄ TÖITÄ,
- 1
Täytyy.Sehän on ammattiliikennettä.
- AJELENKO VAIN
SELVÄ KIITOS
- Anonyymi
Sinä väistät.
Ihan pakko kommentoida näinkin vanhaa ketjua.
Älkää ihmeessä vedotko hyvään merimiestapaan asioissa, jotka on määritelty Vesiliikennelaissa (Meriteiden säännöt). Hyvä merimiestapa ei ole minnekään kirjattu säännöstö vaan, Meripelastusta lainaten, ennen kaikkea asenne, jolla halutaan taata turvallinen vesillä liikkuminen kaikille. Mm väistämissäännöt löytyvät Vesiliikennelaista. Sen mukaisesti esim:
1) Ohjailukyvyttömällä aluksella on päivämerkkinä kaksi mustaa palloa päällekkäin, ja sitä tulee kaikkien huviveneiden väistää. Lossilla on ko. päivämerkit.
2) Ahtailla väylillä (joihin lain mukaan lukeutuu kaikki Suomen saaristoväylät) muiden tulee väistää aluksia, joiden väistämiskykyä rajoittaa suuri syväys. Muutenkin laissa väistämissääntö perustuu lähinnä aluksen ohjailtavuuteen. Ammattialuksille ei laki anna mitään erioikeuksia väistämissäännöissä.
Hyvään merimiestapaan voi kukin ajatella kuuluvaksi isomman massan kunnioittamisen. Tilanteen mukaan se voi olla ihan huomaavaista, mutta laillista vaatimusta tälle ei ole. Jos moinen huomaavaisuus on ristiriidassa lain kanssa, luvassa on vaaratilanteita, aivan kuten maaliikenteessäkin.- Anonyymi
On niitä kokoon liitettyjä sääntöjä laissakin, eikä kaikki saaristoväylät ole kokonaisuudessaan ahtaita.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
On niitä kokoon liitettyjä sääntöjä laissakin, eikä kaikki saaristoväylät ole kokonaisuudessaan ahtaita.
Kaikki väylät ovat määritelty ahtaiksi. Kerro teksti, joka tukee väitettäsi.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kaikki väylät ovat määritelty ahtaiksi. Kerro teksti, joka tukee väitettäsi.
Kerro itse. Laki tukee väitettäni.
- Anonyymi
Osaako joku kertoa, miten nopeasti ja miten syvälle se lossin vaijeri uppoaa, toisin sanoen, milloin voi turvallisesti pyyhkäistä takaa ohi.
Ei ole toki tarkoitus ottaa mitään riskejä vaan antaa lossin mennä rauhassa, mutta aina vähän pelottaa, että josko moottori tarttuu vaijeriin. Eihän toki normaali moottori mene kuin korkeintaan metrin syvyydessä, mutta silti. - Anonyymi
Ammattilainen täällä.
Pysykää hyvät ihmiset pois tieltä. Jos meillä on mahdollisuutta antaa tilaa niin annamme hyvässä ajossa. Siinä vaiheessa kun vene ja/tai purjevene alkaa olla huolessa jos se laiva viellä väistää niille tai ei, se on jo tehnyt päätöksen että väistäminen on liian vaarallista/haitallista hänelle, ja helpompi kaikille osapuolelle että kyseinen huvivene tekee hetkeksi venda tai käntää vähän perään päin.
Jos olette törmäyskurssilla kun se on 200 metrin päästä, se todennäköisesti näkee tilannetta niin että se ei pystyy väistää teille järkevällä tavalla
Muista myös että niillä on tiukat aikataulut, ei ne lautat vähentää vauhtia tai pysähtyy niin että joku huvivene pääsisi saunaan ja grillaamaan 2 minuuttia aikaisempi, samalla kun se saa kärsiä valituksia matkustajista, matkustajien työnantajilta, niiden oman työnantajalta, muista lautoista joka myöhästyy niiden takia jne. (huvivenettä on monta).
Tosta "good seamanship" säänöstä, jos liikutte merellä, se lukee laissa (Colregs sääntö 2a, "ordinary practice of seamen", ja löytyy esim. myös sääntö 8:ssa).
Muiden "kouluttaminen" koska "mulla on etuajo oikeutta" (merellä ei ole sellaista olemassa) on erittäin kielletty, varsikin kun normaali tapa näillä alueilla ja oikeastaan missä vaan maailmassa on se että kun laiva on lähellä, huviveneet väistää.
Huomioikaa että järvillä on sitten suomen omat säännöt, jotka mä en tunne kunnolla, niin siinä voi taas olla vähän eri sääntöjä.- Anonyymi
Opettele ne säännöt äläkä kuuntele matkustajia jne. Joku kälynen lossi 200m päässä pystyy taatusti väistämään. Ammattimaisuus ei merkkaa mitään. Ihan samanlaisella Busterilla voi ammattilainenkin olla liikenteessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Opettele ne säännöt äläkä kuuntele matkustajia jne. Joku kälynen lossi 200m päässä pystyy taatusti väistämään. Ammattimaisuus ei merkkaa mitään. Ihan samanlaisella Busterilla voi ammattilainenkin olla liikenteessä.
Ja kuin paljon olet ajannut 200-2000 tonnisia vehkeitä saaristossa täys vauhdilla tupla azipod ohjauksella? Mistä sä tiedät jos se pystyy väistää tai ei?
Ei ole ammattilaisuudesta kiinni vain sääntö 9. Alle 20 metriset veneet/alukset ja purjeveneet pitää pysyä pois tieltä jos alus kokee oleva niin ahtaassa paikassa että väistäminen lisää riskiä sille. Ei ole mitään "tämä on ahdas väylä, tämä ei" olemassa, kippari päättää jos se on kapea sille tai ei.
Olen ollut kipparin vähän kaikki optimisti-jollan ja 60 jalkaisen purjeveneen välissä, sekä ajannut 30-200 metriä pitkiä laivoja saaristossa, ja voin sanoa että jopa se 60 jalkaiselle veneelle on paljon helpompi ja turvallisempi väistää muita kun se 30 metrinen (180 tonninen) paati.
Aika tyhmä peli mennä ajamaan suoraan päin veikkaamaalla että joku pystyy väistää turvallisesti. Lasikuitu jää kakkoseksi rautaan, ja ottaa ainakin osa vastuusta kun se rikkoo sääntö 2 ja 17, suurin osaa vastuusta jos päätetään että lautan kuski oli oikeassa käyttää sääntö 9, jolloin säntö 17 poistetaan ja purjevene rikkoo sääntö 16
Jos on lossi, se voittaa joka tapauksessa kun sillä on NUC. (Taas järveillä saattaa olla eri säännöt niille). - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuin paljon olet ajannut 200-2000 tonnisia vehkeitä saaristossa täys vauhdilla tupla azipod ohjauksella? Mistä sä tiedät jos se pystyy väistää tai ei?
Ei ole ammattilaisuudesta kiinni vain sääntö 9. Alle 20 metriset veneet/alukset ja purjeveneet pitää pysyä pois tieltä jos alus kokee oleva niin ahtaassa paikassa että väistäminen lisää riskiä sille. Ei ole mitään "tämä on ahdas väylä, tämä ei" olemassa, kippari päättää jos se on kapea sille tai ei.
Olen ollut kipparin vähän kaikki optimisti-jollan ja 60 jalkaisen purjeveneen välissä, sekä ajannut 30-200 metriä pitkiä laivoja saaristossa, ja voin sanoa että jopa se 60 jalkaiselle veneelle on paljon helpompi ja turvallisempi väistää muita kun se 30 metrinen (180 tonninen) paati.
Aika tyhmä peli mennä ajamaan suoraan päin veikkaamaalla että joku pystyy väistää turvallisesti. Lasikuitu jää kakkoseksi rautaan, ja ottaa ainakin osa vastuusta kun se rikkoo sääntö 2 ja 17, suurin osaa vastuusta jos päätetään että lautan kuski oli oikeassa käyttää sääntö 9, jolloin säntö 17 poistetaan ja purjevene rikkoo sääntö 16
Jos on lossi, se voittaa joka tapauksessa kun sillä on NUC. (Taas järveillä saattaa olla eri säännöt niille).Turhaan päätäsi auot kun tässä oli losseista kyse eikä mistään matkustajalaivoista.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhaan päätäsi auot kun tässä oli losseista kyse eikä mistään matkustajalaivoista.
Minun mielestäni oli oikein hyödyllistä ja asiallista tekstiä. Kiitos siitä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Minun mielestäni oli oikein hyödyllistä ja asiallista tekstiä. Kiitos siitä.
Juu, niin oli. Sääntöjen rikkominen asiakkaiden tai työnantajan painostuksen johdosta on helkkarin huono perustelu.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Turhaan päätäsi auot kun tässä oli losseista kyse eikä mistään matkustajalaivoista.
Lossi ja lauta ovat ihan eri aluksia, eri sopimuksia, eri vaatimuksia jne.
Lossia pitää aina väistää (Not Under Command) ja lautat se pidempi teksti (pätee myös kaikki muihin laivoihin) mutta jos ne ei tekee väistämis liike hyvässä ajoissa (>200m suunnilleen), parasta on väistää niille joka tapauksessa. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Juu, niin oli. Sääntöjen rikkominen asiakkaiden tai työnantajan painostuksen johdosta on helkkarin huono perustelu.
Silti parempi kuin "mulla on kiirettä vierassatamalle grillaamaan"
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Silti parempi kuin "mulla on kiirettä vierassatamalle grillaamaan"
Ei todellakaan yhtään parempi vaan pikemminkin pahempi koska vaarantaa useamman hengen. Molemmat huonoja.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Lossi ja lauta ovat ihan eri aluksia, eri sopimuksia, eri vaatimuksia jne.
Lossia pitää aina väistää (Not Under Command) ja lautat se pidempi teksti (pätee myös kaikki muihin laivoihin) mutta jos ne ei tekee väistämis liike hyvässä ajoissa (>200m suunnilleen), parasta on väistää niille joka tapauksessa.Höpö höpö. Lossi on lossi oli se vaijerilla tai ei. Asia on tuolla aiemmin jo käsitelty.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan yhtään parempi vaan pikemminkin pahempi koska vaarantaa useamman hengen. Molemmat huonoja.
Kumpikaan syy ei ole hyväksyttävä ja siksi niitä on turha lauttaa paremmuusjärjestykseen.
- Anonyymi
Höpöä taas mukamas ammattilaiselta. 200 metriä ei merkkaa mitään ja sen ison rotiskon on ilmoitettava saapumisestaan kapeikkoon jossa ei ole tilaa väistöihin tai kohtaamisiin. Äänimerkistä sen tietää eikä etäisyydestä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei todellakaan yhtään parempi vaan pikemminkin pahempi koska vaarantaa useamman hengen. Molemmat huonoja.
Grillikö vaarantaa, totta kyllä, tulipalovaara ainakin merkittävä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Grillikö vaarantaa, totta kyllä, tulipalovaara ainakin merkittävä...
Vedän sillä pikkupurkkarillani sääntöjen vastaisesti niin vaarannan lähinnä vain itseni. Vedän asiakkaiden yllyttämänä vesibussilla sääntöjen vastaisesti niin vaarannan itseni, matkustajani ja sen purkkarin miehistön jonka päälle ajan. On siinä vissi ero.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöä taas mukamas ammattilaiselta. 200 metriä ei merkkaa mitään ja sen ison rotiskon on ilmoitettava saapumisestaan kapeikkoon jossa ei ole tilaa väistöihin tai kohtaamisiin. Äänimerkistä sen tietää eikä etäisyydestä.
Se äänimerkki joka oot kuullut on varmasti viisi lyhyttä. Se tarkoitaa "im unsure of your intentions", tai nyrkkisääntönä "mitä helvettiä sä teet?". (Jotkut tekee niinkun autossa ja painaa töötti pohjaan vaan).
Muuten päivällä ilman sumua annetaan yksi pitkä esim. käännöksessä jossa on huono näkyvyys "nurkkan takaa", joka varoittaa että joku on tulossa sieltä.
Oikeaoppinen äänimerkki on yksi pitkä kaksi lyhyttä, joka on sama merkki kun "restricted ability to manouver, tug, not under command, fishing ja sailing". Ei ole erikseen äänimerkki kapealle väylälle, tai "restrained by her draught", niin sitä ei käytetään muuten kun huonossa näkyvyydessä. Lisäksi kaikki muut visuaaliset merkit siihen liittyen ovat vapaaehtoisia antaa.
Joo 200m ei lukee missään laissa mutta annoin se nyrkkisääntönä milloin kannattaisi miettiä seuraava liike. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpö höpö. Lossi on lossi oli se vaijerilla tai ei. Asia on tuolla aiemmin jo käsitelty.
No huhhuh. Toivon turvallista matkaa sulle vaan
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se äänimerkki joka oot kuullut on varmasti viisi lyhyttä. Se tarkoitaa "im unsure of your intentions", tai nyrkkisääntönä "mitä helvettiä sä teet?". (Jotkut tekee niinkun autossa ja painaa töötti pohjaan vaan).
Muuten päivällä ilman sumua annetaan yksi pitkä esim. käännöksessä jossa on huono näkyvyys "nurkkan takaa", joka varoittaa että joku on tulossa sieltä.
Oikeaoppinen äänimerkki on yksi pitkä kaksi lyhyttä, joka on sama merkki kun "restricted ability to manouver, tug, not under command, fishing ja sailing". Ei ole erikseen äänimerkki kapealle väylälle, tai "restrained by her draught", niin sitä ei käytetään muuten kun huonossa näkyvyydessä. Lisäksi kaikki muut visuaaliset merkit siihen liittyen ovat vapaaehtoisia antaa.
Joo 200m ei lukee missään laissa mutta annoin se nyrkkisääntönä milloin kannattaisi miettiä seuraava liike.Aluksen, joka lähestyy sellaista kulkuväylän mutkaa tai aluetta, missä muita aluksia saattaa olla välissä olevan, näkyvyyttä haittaavan esteen takana, on annettava viheltimellään yksi pitkä ääni.
Kapeikkoja lähestyttäessä ja kapeikoissa niitä näkyvyyttä haittaavia esteitä yleensä on.
Minulle ei yleensä tööttäillä. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
No huhhuh. Toivon turvallista matkaa sulle vaan
Kiitos kiitos. Turvallisesti jatketaan kuten tähänkin mennessä.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Se äänimerkki joka oot kuullut on varmasti viisi lyhyttä. Se tarkoitaa "im unsure of your intentions", tai nyrkkisääntönä "mitä helvettiä sä teet?". (Jotkut tekee niinkun autossa ja painaa töötti pohjaan vaan).
Muuten päivällä ilman sumua annetaan yksi pitkä esim. käännöksessä jossa on huono näkyvyys "nurkkan takaa", joka varoittaa että joku on tulossa sieltä.
Oikeaoppinen äänimerkki on yksi pitkä kaksi lyhyttä, joka on sama merkki kun "restricted ability to manouver, tug, not under command, fishing ja sailing". Ei ole erikseen äänimerkki kapealle väylälle, tai "restrained by her draught", niin sitä ei käytetään muuten kun huonossa näkyvyydessä. Lisäksi kaikki muut visuaaliset merkit siihen liittyen ovat vapaaehtoisia antaa.
Joo 200m ei lukee missään laissa mutta annoin se nyrkkisääntönä milloin kannattaisi miettiä seuraava liike.Ihan normaalia on myös yksi tai kaksi lyhyttä, kun fiksumpi kippari kertoo aikeistaan ettei tarvitse arpoa.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ihan normaalia on myös yksi tai kaksi lyhyttä, kun fiksumpi kippari kertoo aikeistaan ettei tarvitse arpoa.
Joo, siinä on vaan se ongelma että yks tai kaks lyhyttä äänimerkkiä tarkoittaa "käännän oikealle" ja "käännän vasemmalle", joka helposti voi aiheuttaa lisää ongelmia sille jos jotain tapahtuu ja asia menee tutkittavaksi.
Eri versioita on olemassa, kaikilla vähän oma tyyli miten ja milloin sitä käytetään, oma mielipide on että pitää tehdä ne 5, vaikka suurin osaa ei ymmärtää sen tarkoitus, vaan sen takia että se näyttää paremmalta paperilla - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, siinä on vaan se ongelma että yks tai kaks lyhyttä äänimerkkiä tarkoittaa "käännän oikealle" ja "käännän vasemmalle", joka helposti voi aiheuttaa lisää ongelmia sille jos jotain tapahtuu ja asia menee tutkittavaksi.
Eri versioita on olemassa, kaikilla vähän oma tyyli miten ja milloin sitä käytetään, oma mielipide on että pitää tehdä ne 5, vaikka suurin osaa ei ymmärtää sen tarkoitus, vaan sen takia että se näyttää paremmalta paperillaMitä lisäongelmia siitä syntyy? (Tietysti myös kääntää siihen suuntaan mihin on ilmaissut.) Eihän se muuta väistämisvelvotteita vaan kertoo aikeista ennen kuin ne on varmuudella havaittavissa. Turha niitä viittä ellei toisen liikehdinnässä ole mitään epäselvää.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Joo, siinä on vaan se ongelma että yks tai kaks lyhyttä äänimerkkiä tarkoittaa "käännän oikealle" ja "käännän vasemmalle", joka helposti voi aiheuttaa lisää ongelmia sille jos jotain tapahtuu ja asia menee tutkittavaksi.
Eri versioita on olemassa, kaikilla vähän oma tyyli miten ja milloin sitä käytetään, oma mielipide on että pitää tehdä ne 5, vaikka suurin osaa ei ymmärtää sen tarkoitus, vaan sen takia että se näyttää paremmalta paperillaHöhöö... jos viidellä tööttäyksellä saisi osta synninpäästön ei sääntöjä tarvitsisi noudattaa ollenkaan kunhan jatkuvasti tööttäilee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Mitä lisäongelmia siitä syntyy? (Tietysti myös kääntää siihen suuntaan mihin on ilmaissut.) Eihän se muuta väistämisvelvotteita vaan kertoo aikeista ennen kuin ne on varmuudella havaittavissa. Turha niitä viittä ellei toisen liikehdinnässä ole mitään epäselvää.
Kun se tööttäys sellaiselle joka tietää äänimerkit se tarkoitaa "väistän tähän suuntaan" ja sellaiselle joka eivät tietää se voi tarkoitaa mitään vaan, aika varmasti "mitä sä teet?".
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höhöö... jos viidellä tööttäyksellä saisi osta synninpäästön ei sääntöjä tarvitsisi noudattaa ollenkaan kunhan jatkuvasti tööttäilee.
COLREGS 9 d
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Kun se tööttäys sellaiselle joka tietää äänimerkit se tarkoitaa "väistän tähän suuntaan" ja sellaiselle joka eivät tietää se voi tarkoitaa mitään vaan, aika varmasti "mitä sä teet?".
Ei maantieliikenteessäkään käytetä tööttiä vilkun sijaan sen varalle että joku muu ei ymmärrä vilkun tarkoitusta.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
COLREGS 9 d
Ei nyt ollut tuosta yksilöidystä tilanteesta kyse. Toimiihan se tietty siinä kuin on tarkoitus.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei maantieliikenteessäkään käytetä tööttiä vilkun sijaan sen varalle että joku muu ei ymmärrä vilkun tarkoitusta.
Paitsi että maantieliikenteessä jokainen on maksanut 2000€ pitkään koulutukseen ennen kun ne lähtee liikenteeseen, eli jokainen ymmärtää mitä vilkku tarkoitaa.
Saaristossa vähän eri juttu kun kuka vaan voi osta purjevene ja mennä suoraan väylille pyörimään ilman minkälaisia koulutuksia.
Sanotaan että tööttäät kerran, sillä kerrot että käännät kyseisen veneen perään taakse, mutta se pelästy ja kääntää poispäin, eli suoraan sun uuden kurssiin päin.
Tän takia käännän (ja yleensä muutkin alukset, tietysti idioottit löytyy siinäkin) jo hyvässä ajoissa ja alussa hieman liikaa että se selvästi näkee että väistän sille ja mihin suuntaan, käyttämättä mitään tyfooneja.
Tää alkaa olla liian naurettavaa nyt. "Pahempi jos rautaalus törmää purjeveneen kun toisinpäin", molemmissa esimerkissä ainut joka on vaarassa on purjevene, ellei rautaalus yrittää väistää liikaa ja ei ehdi kääntää takaisin ennen kun se lyö kiveen. 7 tonnia lasikuitua vastaan 200 tonnia rautaa, kuin mopoauto vastaan täysin lastattu rekka.
Älä tuu lisäys kadonneet purjevene statistiikaan ja hyvä illanjatko sulle. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ei nyt ollut tuosta yksilöidystä tilanteesta kyse. Toimiihan se tietty siinä kuin on tarkoitus.
Aivan, ja niin kun sanottu ennen, jos alus kokee että se pystyy väistää järkevästi ja turvallisesti, niin se väistää. Viiis töötäystä kertoo että se ei näkee hyviä väistämis-reittiä ja ilmoittaa että "hei, en väistää sulle", jos se näyttää oleva epävarmaa tilannesta.
Sitä en kiellä että ei olisi niitä joka oikeasti väärinkäyttää tätä, mutta niitäkin on valitettavasti on parempi väistää. Ei ole sun hengen arvosta.
Sama tapahtuu avomerellä päivittäin. On useat tankkeria, konttilaivoja jne joka ei edes väistää risteily-aluksille. Joko ne ei vastaa radioon tai sanoo "captains orders i must stay on the line i keep my course and speed". Silloin ei auta muuta kun olla se isompi henkilö ja tehdä ylimääräinen kussinvaihto. Vaikka on "stand on" oikeus, ei saa missään nimessä itsepäisesti ajaa päin tai vaarallisen lähelle. On se ärsyttävää mutta ei siihen voi mitään, "shrug it off" ja jatkaa päivän hyvällä tuulella. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Aivan, ja niin kun sanottu ennen, jos alus kokee että se pystyy väistää järkevästi ja turvallisesti, niin se väistää. Viiis töötäystä kertoo että se ei näkee hyviä väistämis-reittiä ja ilmoittaa että "hei, en väistää sulle", jos se näyttää oleva epävarmaa tilannesta.
Sitä en kiellä että ei olisi niitä joka oikeasti väärinkäyttää tätä, mutta niitäkin on valitettavasti on parempi väistää. Ei ole sun hengen arvosta.
Sama tapahtuu avomerellä päivittäin. On useat tankkeria, konttilaivoja jne joka ei edes väistää risteily-aluksille. Joko ne ei vastaa radioon tai sanoo "captains orders i must stay on the line i keep my course and speed". Silloin ei auta muuta kun olla se isompi henkilö ja tehdä ylimääräinen kussinvaihto. Vaikka on "stand on" oikeus, ei saa missään nimessä itsepäisesti ajaa päin tai vaarallisen lähelle. On se ärsyttävää mutta ei siihen voi mitään, "shrug it off" ja jatkaa päivän hyvällä tuulella.Radioliikennetallenne viranomaisille ja konttikipparilta paperit kuivumaan.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Paitsi että maantieliikenteessä jokainen on maksanut 2000€ pitkään koulutukseen ennen kun ne lähtee liikenteeseen, eli jokainen ymmärtää mitä vilkku tarkoitaa.
Saaristossa vähän eri juttu kun kuka vaan voi osta purjevene ja mennä suoraan väylille pyörimään ilman minkälaisia koulutuksia.
Sanotaan että tööttäät kerran, sillä kerrot että käännät kyseisen veneen perään taakse, mutta se pelästy ja kääntää poispäin, eli suoraan sun uuden kurssiin päin.
Tän takia käännän (ja yleensä muutkin alukset, tietysti idioottit löytyy siinäkin) jo hyvässä ajoissa ja alussa hieman liikaa että se selvästi näkee että väistän sille ja mihin suuntaan, käyttämättä mitään tyfooneja.
Tää alkaa olla liian naurettavaa nyt. "Pahempi jos rautaalus törmää purjeveneen kun toisinpäin", molemmissa esimerkissä ainut joka on vaarassa on purjevene, ellei rautaalus yrittää väistää liikaa ja ei ehdi kääntää takaisin ennen kun se lyö kiveen. 7 tonnia lasikuitua vastaan 200 tonnia rautaa, kuin mopoauto vastaan täysin lastattu rekka.
Älä tuu lisäys kadonneet purjevene statistiikaan ja hyvä illanjatko sulle.Ei ole maantieliikenteessä jokainen mitään pakollista koulutusta saanut. Paljon enmmän koulutusta vaaditaan risteilijälaivan kippareilta ja silti ne sekoilee.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Radioliikennetallenne viranomaisille ja konttikipparilta paperit kuivumaan.
Sama mieltä, valitettavasti se ei menee ihan näin. Kyllä VTS ja kaikki kuulee se keskustelu mutta nekään ei pystyy tehdä mitään sille.
Pitää vaan jatkaa oma elämää ja toivoa että ne ei kohtaa toinen samanlainen OOW. - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ja kuin paljon olet ajannut 200-2000 tonnisia vehkeitä saaristossa täys vauhdilla tupla azipod ohjauksella? Mistä sä tiedät jos se pystyy väistää tai ei?
Ei ole ammattilaisuudesta kiinni vain sääntö 9. Alle 20 metriset veneet/alukset ja purjeveneet pitää pysyä pois tieltä jos alus kokee oleva niin ahtaassa paikassa että väistäminen lisää riskiä sille. Ei ole mitään "tämä on ahdas väylä, tämä ei" olemassa, kippari päättää jos se on kapea sille tai ei.
Olen ollut kipparin vähän kaikki optimisti-jollan ja 60 jalkaisen purjeveneen välissä, sekä ajannut 30-200 metriä pitkiä laivoja saaristossa, ja voin sanoa että jopa se 60 jalkaiselle veneelle on paljon helpompi ja turvallisempi väistää muita kun se 30 metrinen (180 tonninen) paati.
Aika tyhmä peli mennä ajamaan suoraan päin veikkaamaalla että joku pystyy väistää turvallisesti. Lasikuitu jää kakkoseksi rautaan, ja ottaa ainakin osa vastuusta kun se rikkoo sääntö 2 ja 17, suurin osaa vastuusta jos päätetään että lautan kuski oli oikeassa käyttää sääntö 9, jolloin säntö 17 poistetaan ja purjevene rikkoo sääntö 16
Jos on lossi, se voittaa joka tapauksessa kun sillä on NUC. (Taas järveillä saattaa olla eri säännöt niille).Trafin näkemyksen mukaan ahtaita väyliä ovat kaikki väylät jotka alkavat ulkomeren päätyttyä...
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Höpöä taas mukamas ammattilaiselta. 200 metriä ei merkkaa mitään ja sen ison rotiskon on ilmoitettava saapumisestaan kapeikkoon jossa ei ole tilaa väistöihin tai kohtaamisiin. Äänimerkistä sen tietää eikä etäisyydestä.
Ota vhf puhelimella yhteyttä ja sovi aluksen kanssa kuka väistää ja ketä ja miten...näin ammattilaiset hoitavat asian nopeasti ja helposti hyvää merimiestapaa noudattaen...
Hupiveneilijä on pässi jos kuvittelee harhoja väistöistä... - Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Ota vhf puhelimella yhteyttä ja sovi aluksen kanssa kuka väistää ja ketä ja miten...näin ammattilaiset hoitavat asian nopeasti ja helposti hyvää merimiestapaa noudattaen...
Hupiveneilijä on pässi jos kuvittelee harhoja väistöistä...Kun ei radiokutsuun vastata käytetään äänimerkkiä. Kyllä se iso ilmoittaa saapumisestaan. Ja väistää jos on väistämisvelvollinen.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trafin näkemyksen mukaan ahtaita väyliä ovat kaikki väylät jotka alkavat ulkomeren päätyttyä...
Ei edelleenkään pidä paikkaansa. Myös Trafi noudattaa lakia.
- Anonyymi
Anonyymi kirjoitti:
Trafin näkemyksen mukaan ahtaita väyliä ovat kaikki väylät jotka alkavat ulkomeren päätyttyä...
Ahtaalla kulkuväylällä tarkoitetaan kaikkia Suomen rannikon ja sisäisten kulkuvesien väyliä lukuun ottamatta avoimilla ja syvillä selkävesillä kulkevia väyliä ja väyläosuuksia. Avoimia ja syviä selkävesiä ei ole määritelty, eli edelleen mennään tilanteen ja harkinnan mukaan.
- Anonyymi
Pääsääntöisesti isompaa kannattaa väistää.
- Anonyymi
Pääsääntöisesti fiksumpi väistää.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Nurmossa kuoli 2 Lasta..
Autokolarissa. Näin kertovat iltapäivälehdet juuri nyt. 22.11. Ja aina ennen Joulua näitä tulee. . .1448079Joel Harkimo seuraa Martina Aitolehden jalanjälkiä!
Oho, aikamoinen yllätys, että Joel Jolle Harkimo on lähtenyt Iholla-ohjelmaan. Tässähän hän seuraa mm. Martina Aitolehde432131Kaksi lasta kuoli kolarissa Seinäjoella. Tutkitaan rikoksena
Henkilöautossa matkustaneet kaksi lasta ovat kuolleet kolarissa Seinäjoella. Kolmas lapsi on vakasti loukkaantunut ja262042- 951688
Miksi pankkitunnuksilla kaikkialle
Miksi rahaliikenteen palveluiden tunnukset vaaditaan miltei kaikkeen yleiseen asiointiin Suomessa? Kenen etu on se, että1811617Tunnekylmä olet
En ole tyytyväinen käytökseesi et osannut kommunikoida. Se on huono piirre ihmisessä että ei osaa katua aiheuttamaansa p1071071Taisit sä sit kuiteski
Vihjata hieman ettei se kaikki ollutkaan totta ❤️ mutta silti sanoit kyllä vielä uudelleen sen myöhemmin 😔 ei tässä oik51009- 25996
- 53985
Odotathan nainen jälleenkohtaamistamme
Tiedät tunteeni, ne eivät sammu johtuen ihanuudestasi. Haluan tuntea ihanan kehosi kosketuksen ja sen aikaansaamaan väri28850