eli miten on, onko haittaa?
millaiset liuottimet kaikkein epähaitallisimmat?
Raskaana ölyväreillä maalaus?
14
7483
Vastaukset
- silmäneula
öljyväreilläkim maalaus kun käytät vesiohenteisia öljyvärejä, vesi on ainoa liuotin ja puhdistusaine, jota tarvitset. Perinteisten öljyvärien käyttö vaati aina jossakin vaiheessa haitallisia liuottimia, mm. tärpättiä. Ja pohjustuksessa käytät tietysti Gessoa, sekin täysin vesiliukoinen. Siitä vaan maalaamaan!
- liottimia
Ei öljyvärit välttämättä mitään tärpättiä tarvitse, missään vaiheessa ja löytyy niitä muitakin ohentimia kuin tärpätti (kysele jostain taidetarvikeliikkeestä). Itse käytän joskus ihan pelkkää öljyä (esim. pellavaa) maalin ohentamiseen. Tietenkin tarvitsee miettiä öljyvärimaalauksen sääntöä öljyisempää vähempi öljyisenpäälle. Mutta jos maalaa vaikkapa alla prima niin ei siinä mitään ongelmia pitäisi olla. Kannattaa tiedustella notkeita öljyjä taidemateriaali liikkeestä.
Vesiliukoiset öljyvärit ovat aika huonoja, niissä ei ole kummankaan mediumin hyviä puolia. Kannattaisi harkita esim. temperaa. Tosin myös jotkut pigmentit esim.kadmium ja sinkki ovat haitallisia.
- vielä...
...maalaustarvikeliikkeen myyjän ohjeita. Jotain rajoituksia on varmasti.
Ainakin tuuletukseen tulee kiinnittää erityistä huomiota.
Tärpätin tms. käsittelyä varten valitse mieluummin sellaiset käsineet, jotka eivät lemua voimakkaasti kumille tai muoville. - Asiaan perehtynyt
Varsinkin venäläiset öljyvärit sisältävät raskasmetalleja, jotka saattavat aiheuttaa polonium- ja cesiumpitoisuuksiensa tähden säteilyriskin. Riski säteilyn olemassaololle on vähäinen, mutta on muistettava, että tässä tuoteryhmässä säteilyvalvontaa ei Suomessa lainkaan suoriteta.
Yhdessä päähän nousseiden maitohormoonien kanssa terveysriski on huomattavaa. Kehotan välttämään öljyvärimaalausta raskaana ollessa ja vastaisuudessa käyttämään ehkäisyä avio-onnea harjoitettaessa.- silmäneula
kuulen ensimmäistä kertaa enkä siihen tällä syömisellä usko. Jos sellaista mörköä pelkää niin Säteilyturvakeskukselta (STUK) saa luotettavaa ja oikeaa tietoa pelkojen hälventämiseen. Äläkä ainakaan selvää ottamatta sentään maalaamisesta luovu mutta käytä toki vesiliukoisia öljyvärejä.
- -Kaukomieli-
Olipahan murjaisu, jos jatketaan tätä vitsiä niin venäjällä syntyy myrkyllisten öljyvärien vuoksi epämuodostuneita lapsia ja taiteilijat ovat kaikki kuolleet johonkin poloniumi-sairauteen.
Itse olen käyttänyt venäläisiä öljyvärejä enkä ole muuta huomannut kuin että ne ovat hierretty vähemmän hienoksi kuin länsimaiset.
Tämä väittämäsi sopisi paremmin toiseen ajankohtaan eli Aprillipäivään, maitohormooniesi kanssa :) - Asiaan perehtynyt
-Kaukomieli- kirjoitti:
Olipahan murjaisu, jos jatketaan tätä vitsiä niin venäjällä syntyy myrkyllisten öljyvärien vuoksi epämuodostuneita lapsia ja taiteilijat ovat kaikki kuolleet johonkin poloniumi-sairauteen.
Itse olen käyttänyt venäläisiä öljyvärejä enkä ole muuta huomannut kuin että ne ovat hierretty vähemmän hienoksi kuin länsimaiset.
Tämä väittämäsi sopisi paremmin toiseen ajankohtaan eli Aprillipäivään, maitohormooniesi kanssa :)Murjaisu ja vitsi tietenkin kun en pystynyt vastustamaan kiusausta. Olen kahden lapsen isä ja tiedän kuinka herkkiä naiset ovat odotusiässä (tietenkin syystäkin). Piti vähän härnätä hormoonihirviöitä, sorry.
Vakavasti ottaen kysymyshän on siitä, että voivatko käytetyt aineet vaikuttaa sikiöön.
Jollei esim. käsien häävoistaa saa itseensä myrkkyjä (kadmium, lyijy, joita kyllä kaikissa äideissä on jo valmiiksi), ainoaksi riskiksi tosiaan muodostuu tärpätti, joka huonosti ilmastoidussa tilassa saattaa aiheuttaa huimauksen tapaista ja huonoa oloa ja kohdallani luulen sen aiheuttaneen myös unettomuutta. Fysiologista vaikutusmekanismia en tunne, siis että vaikuttaako se tällöin esim keksushermostoon, jolloin sen voisi kuvitella vaikuttavan myös odotettavaan lapseen.
Kun lukee tämän http://www.ttl.fi/OVA/ttarpat.html , voisi ajatella, että mitään erityistä raskaana olevia koskevaa riskiä ei ole kunhan varovaisuutta noudatetaan.
Jollei tee kuolemattomia teoksia, voi käyttää myös mineraalitärpättiä, jonka terveys- ja ympäristövaikutukset ovat vähemmän vaarallisia, vaikkei uskoisi ja vaikka se haisee pahemmalta.
Varmuus on tietenkin paras ja on parempi aloitaa öljymaaliharrastus kun lapsi on jo syntynyt, kunhan sitten katsoo, ettei se lapsi pääse leikkimään niiden myrkkyjen kanssa.
Minä kyllä antaisin odottavalle äidille vesivärit, minusta ne sopisivat mainiosti hormoonimyrskyjensä keskellä iloisesti ja lennokkaasti seilaavalle naiselle. Jotkut vesiväritkin ovat kyllä haitallisia nieltynä, että olkaa nyt kuulkaa varovaisia.
Ps Neuvostovärit olivat käyttökelvottomia, sen lisäksi, että pigmenttiä oli liian vähän, myös öljy oli kelvotonta (ehkä petrokemian tuotetta) - -Kaukomieli-
Asiaan perehtynyt kirjoitti:
Murjaisu ja vitsi tietenkin kun en pystynyt vastustamaan kiusausta. Olen kahden lapsen isä ja tiedän kuinka herkkiä naiset ovat odotusiässä (tietenkin syystäkin). Piti vähän härnätä hormoonihirviöitä, sorry.
Vakavasti ottaen kysymyshän on siitä, että voivatko käytetyt aineet vaikuttaa sikiöön.
Jollei esim. käsien häävoistaa saa itseensä myrkkyjä (kadmium, lyijy, joita kyllä kaikissa äideissä on jo valmiiksi), ainoaksi riskiksi tosiaan muodostuu tärpätti, joka huonosti ilmastoidussa tilassa saattaa aiheuttaa huimauksen tapaista ja huonoa oloa ja kohdallani luulen sen aiheuttaneen myös unettomuutta. Fysiologista vaikutusmekanismia en tunne, siis että vaikuttaako se tällöin esim keksushermostoon, jolloin sen voisi kuvitella vaikuttavan myös odotettavaan lapseen.
Kun lukee tämän http://www.ttl.fi/OVA/ttarpat.html , voisi ajatella, että mitään erityistä raskaana olevia koskevaa riskiä ei ole kunhan varovaisuutta noudatetaan.
Jollei tee kuolemattomia teoksia, voi käyttää myös mineraalitärpättiä, jonka terveys- ja ympäristövaikutukset ovat vähemmän vaarallisia, vaikkei uskoisi ja vaikka se haisee pahemmalta.
Varmuus on tietenkin paras ja on parempi aloitaa öljymaaliharrastus kun lapsi on jo syntynyt, kunhan sitten katsoo, ettei se lapsi pääse leikkimään niiden myrkkyjen kanssa.
Minä kyllä antaisin odottavalle äidille vesivärit, minusta ne sopisivat mainiosti hormoonimyrskyjensä keskellä iloisesti ja lennokkaasti seilaavalle naiselle. Jotkut vesiväritkin ovat kyllä haitallisia nieltynä, että olkaa nyt kuulkaa varovaisia.
Ps Neuvostovärit olivat käyttökelvottomia, sen lisäksi, että pigmenttiä oli liian vähän, myös öljy oli kelvotonta (ehkä petrokemian tuotetta)Ja mitenkähän pigmenttiä voisi olla liian vähän kun se hierretään öljyyn?
Länsimaissa se oli kyllä mahdollista kun värejä jatkettiin lisäaineilla paremman liikevoiton toivossa
Kaikkein myrkyllisimmän värin valmistus on lopetettu ainakin länsimaissa, nimittäin lyijyvalkoisen, mutta olen samaa mieltä että maalatkoon odottavat äidit vesiväreillä,
vai mitä ISÄ... - Asiaan perehtynyt
-Kaukomieli- kirjoitti:
Ja mitenkähän pigmenttiä voisi olla liian vähän kun se hierretään öljyyn?
Länsimaissa se oli kyllä mahdollista kun värejä jatkettiin lisäaineilla paremman liikevoiton toivossa
Kaikkein myrkyllisimmän värin valmistus on lopetettu ainakin länsimaissa, nimittäin lyijyvalkoisen, mutta olen samaa mieltä että maalatkoon odottavat äidit vesiväreillä,
vai mitä ISÄ...""Ja mitenkähän pigmenttiä voisi olla liian vähän kun se hierretään öljyyn?""
Tuota ei ymmärrä. Makuja on tietenkin monenlaisia, mutta minä pidän sellaisista väreistä, joissa pigmenttiä on hierretty runsaanlaisesti vähähköön määrään öljyä. Se yleensä onkin hyvän öljyvärin tunnusmerkki, se että se on piukahkoa.
Jos olet itse konsaan hiertänyt värejä, tiedät, että se öljyn 'ymppääminen' on hidasta ja raskasta puuhaa. Ja sitten vielä se, että öljy on halpaa ja pigmentti kallista, siis, että mitä enemmän pigmenttiä, sen kalliimpaa.
Kun se on piukkaa, sitä saa maalari säätää haluamakseen.
Tämähän nyt on päivän selvää vai mitä, Äiti??
Ps. Lyijyvalkoista valmistetaan kyllä ja sitä on aivan julkisesti myynnissä, nääs kun sitä tarvitaan taidemaalauksessa. Ei ole pakko syödä ja on huolehdittava jätteistä. - silmäneula
-Kaukomieli- kirjoitti:
Ja mitenkähän pigmenttiä voisi olla liian vähän kun se hierretään öljyyn?
vai mitä ISÄ...vahvuus ja valonkestävyys vaihtelevat ja sen mukaisesti myös valmiiden öljyvärien laatu ja hinta. Pigmenttejä on sekä luonnosta suoraan saatavia että keinotekoisia kemiallisesti tuotettuja.
Tuskin mikään myytävä väri on vain pigmenttiä ja öljyä, lisäaineilla saadaan kalliin pigmentin osuutta pienennetyksi. Mitä halvempi väri, sitä kestämättömämpi (valonkesto) on pigmentti ja sitä enemmän on myös lisäainetta, tavallisesti jotakin hyvin hienojakoista savea.
Kaupassa niitä myydään sekä kalliimpina taiteilijaväreinä että halpoina harrastelijaväreinä. Varsinkin vahvoissa ja riittoisissa taiteilijaväreissä eri värien hintaerot voivat olla huimat pigmentistä riippuen. Käytössä huomaa äkkiä erojen merkityksen ja houkutus kalliiden värien käyttöön kasvaa. - Jasal
Asiaan perehtynyt kirjoitti:
""Ja mitenkähän pigmenttiä voisi olla liian vähän kun se hierretään öljyyn?""
Tuota ei ymmärrä. Makuja on tietenkin monenlaisia, mutta minä pidän sellaisista väreistä, joissa pigmenttiä on hierretty runsaanlaisesti vähähköön määrään öljyä. Se yleensä onkin hyvän öljyvärin tunnusmerkki, se että se on piukahkoa.
Jos olet itse konsaan hiertänyt värejä, tiedät, että se öljyn 'ymppääminen' on hidasta ja raskasta puuhaa. Ja sitten vielä se, että öljy on halpaa ja pigmentti kallista, siis, että mitä enemmän pigmenttiä, sen kalliimpaa.
Kun se on piukkaa, sitä saa maalari säätää haluamakseen.
Tämähän nyt on päivän selvää vai mitä, Äiti??
Ps. Lyijyvalkoista valmistetaan kyllä ja sitä on aivan julkisesti myynnissä, nääs kun sitä tarvitaan taidemaalauksessa. Ei ole pakko syödä ja on huolehdittava jätteistä.Mistä tuota lyijyvalkoista vois ostaa/tilata? Olen yrittänyt sitä metsästää, mutta monelta taholta olen kuullut tuon saman, ettei sitä enään valmisteta sen haitallisuuden vuoksi. Elikkäs, jos tiedät, istä sitä saisi, niin kerro minullekin...?
- tärpätti.
Hei, tärpätin sijasta voit käyttää hajutonta tärpättiä, jota myyvät taidetarvikeliikkeet. itse käytän lähes kokonaan sitä. Ei ainakaan haise. Tosin en tiedä onko se muutoin haitallista raskaana olevalle.
Mutta kysele ihmeessä asiaa lääkäreiltä vaikkapa kahdelta eri sellaiselta ja sairaanhoitajilta. Samoin suomi24:n lääketiede palstalta. Olishan se harmi, jos et pääsisi maalaamaan, kun varmasti olisi intoa ja aikaa odotellessa.- silmäneula
nimestä riippumatta, asamalla tavalla hajuttomasta haihtuu kaasuja vaikka haju on tuntuvasti lievempi. Lisäksi tärpätti reagoi myös iholla joten jos käytät tärpättiä, tai mitä muita liuottimia hyvänsä, niin hyvät suojakäsineet ovat aina silloin käsissä.
- hajuton tärpätti
silmäneula kirjoitti:
nimestä riippumatta, asamalla tavalla hajuttomasta haihtuu kaasuja vaikka haju on tuntuvasti lievempi. Lisäksi tärpätti reagoi myös iholla joten jos käytät tärpättiä, tai mitä muita liuottimia hyvänsä, niin hyvät suojakäsineet ovat aina silloin käsissä.
Tosiaan kannattaa muistaa, että samat myrkyt ne siellä tärpätissä, ne ei vain haise. Eli kannattaa olla tarkkana hajuttoman kanssa!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikka Purra lupasi Suomen kansalle 1 euron bensaa, hinta nyt 2 euroa
Vasemmistolaisen Marinin hallituksen aikana bensa ei maksanut kuin 1,3 euroa litralta. Ministerin pitäisi perustuslain m483592Natomaa hyökkäsi Iraniin
Näemme nyt tällä hetkellä Natomaan nimeltä Yhdysvallat, joka toimii aika pitkälti perinteisen kansainvälisen lain ulkopu7163555Trump aloitti III maailmansodan tänään.
Narsisti ja mielipuoli Trump pitäisi saada pois, miten se onnistuisi parhaiten?3983341Suvi Lindenillä 5 366 päivän putki
Täytyy kyllä myöntää vaikka olen itsekin innokas, niin en ole tuollaiseen yli kymmenen vuoden putkeen kyennyt. Välillä o793154Mistä se kertoo
Näin miehen pitkästä aikaa. Samantien iski sellainen paineen tunne rintaan, sitä ei ole ollut vuosiin. Ja nyt olen siitä362949Rakas tiedät, että toivoisin
Kuulevani sinusta. Tiedät, että viestisi tekisi minut ihan onnelliseksi. Että äänesi kuuleminen saisi minut leijumaan ja582438- 502215
- 962105
Viesti miehelle
Nyt vastaa oikea taa´app. Ainoastaan puhelimitse voidaan selvittää asioita, mutta tuskin sitä haluat kaiken halveeramise141979Nyt on sanottava että sattuu kipeästi
Jos, sinä aikana kun olen kaivannut ja odottanut sinua ja olet tiennyt sen, niin jos valitsit toisen miehen. Katsot minu181959