Odotan toista lastani viikolla 33. Esikoista odottaessa, viidennellä kuulla alkoivat todella kovat selkäkivut, joista kärsin (ihan turhaan) lähes 2 kuukautta ennenkuin fysioterapeutti ratkaisi ongelmani. Ilmeni että kärsin yliliikkuvista selkänivelistä. Eräs lääkäri oli aiemmin vain käskenyt syömään panadolia ja sanoi ettei kivuille voida tehdä mitään, ne vain pahenee. No fysioterapeutti sijoiltaan menneen SI-niveleni paikoilleen ja käski välttämään kaikkea mahdolllista nostamista ja mm. koiran ulkoiluttamista. Ekan kerran nivel meni sijoiltaan jyrkkää mäkeä ylös reippaasti kävellessä...
Varomisesta huolimatta nivelet menivät loppu-odotusaikana sijoiltaan 7 kertaa. Eli kun hormonitoiminta löystyttää kaikki niveliä lantion alueen lisäksi, minulla kävi näin. Leukakin naksui aika inhottavasti, ei aamuisin oikein viitsinyt haukoitella sen takia. Se ei kyllä ollut kipeää, vain inhottavaa.
Kun vauva syntyi, halusin kovasti imettää, mutta poika ei vaan suostunut imemään. Yritin rintakumien kanssa ja pumppasin maitoa ja vaikka mitä, mutta lopulta rinnat olivat kuin tulessa ja lapsi ei ottanut nänniä suuhun ollenkaan. Olin jo sekä fyysisesti että henkisesti lopussa ja vaikka olin etukäteen ajatellut että jos ei imetys onnistu, niin sitten ei - tosipaikan tullen tunsin rankasti epäonnistuneeni sekä äitinä että naisena. Imetystä kesti kaikkinensa pari viikkoa, poika imi rintaa YHTÄÄN yhtenä päivänä.
Kun myöhemmin ajattelin toisen lapsen mahdollisuutta, mietin että tottakai yritän jälleen ja käsken sairaalassa - jos lisämaitoa tarvitaan - hörpyttämään ettei taatusti opi pullolle yms.
Kun ensimmäisen synnytyksen jälkeen kävin OMT fysioterapeutilla, hän oli ihmeissään ettei nivel ollut mennyt jo ensimmäisten kuukausien aikana. Ja sanoi myös että niin kauan kun on voimakkaampaa hormonitoimintaa, ongelma on olemassa. Viimeisen kerran nivelet menivät 2 kuukautta (!) imetyksen lopettamisen jälkeen, eli vaikutuksen ovat todella pitkäaikaisia..!
Toisen raskauden alettua aloin heti varomaan nostamista, en ole esim. kertaakaan nostanut esikoista (seisoviltaan) tänä aikana, en voi imuroita, viedä roskia, pestä lapsen pyllyä (on vielä vaipoissa) ja kuin ihmeen kautta näin pitkälle on jo selvitty ilman sijoiltaan menoa. Tajusin suureksi surukseni äskettäin, että jos yritän imettämistä, hormoonitilanne säilyy ja sijoiltaanmenon uhka myös. Kun mieheni menee töihin, (hän on jo nyt hoitanut kotiamme ja esikoista lähes yksin kaikki nämä kuukaudet kun en pysty paljon mihinkään), miten ihmeessä pärjään kun kasvavaa vauvaa pitäisi nostaa, jos selkä menee. Ne kivut ovat vielä erittäin tuoreessa muistissa.. Odotusaikana maksimimäärä panadolia ei vienyt kuin pienen osan kipua pois ja myöhemmin määrätyt todella vahvatkaan särkylääkkeet eivät helpottaneet oloa kuin hetkeksi vieden vain terävimmän kivun pois. Se aika oli puhdasta helvettiä. Monet yöt vauvan nukkuessa kävelin ympäriinsä odottaen edes pientä helpotusta kun ei voinut istua, maata ja hädin tuskin seistäkään.
Silloin täällä missä asun (erittäin pieni kunta) oli vielä fysioterapeutti joka osasi auttaa vaivassa, hänellekin pääseminen saattoi kestää joskus viikon, mikä on tuskaisena ikuisuus. Nykyinen fysiot. sanoi heti että hän ei varmaan edes osaa toimenpidettä tehdä, että kiva tilanne. Erikoisfysioterapia maksaa (lähetteellä) lähes 50 € ja vaiva voi uusiutua vaikka päivittäin..
Nyt vaan pelottaa jo etukäteen että ymmärretäänkö tämä sairaalassa. Neuvolassa sanottiin että kannattaa pyytää ettei vauvaa laiteta imemään rintaa synnytyssalissakaan ettei maidontuotanto käynnisty. Kun niin paljon aiheesta aina puhutaan että jotkut eivät ulkonäkösyistä halua tai jostain muusta ei-sairauteen liittyvästä syystä suostu imettämään. Tiedän kuinka herkässä ja heikossa olossa sitä saattaa olla ja jos joutuu vielä selittelemään. Koska tämä vaiva ei ole mitenkään erityisen yleinen.. Pelottaa myöskin se että vaikka tiedostan itse että teen tämän vain järkisyistä, saatan silti masentua kun todella haluaisin kuitenkin imettää.
Olisi kiva kuulla onko muita kohtalontovereita ja muutenkin mietteitä, asia on aika raskas..
Luopuminen
4
613
Vastaukset
- kokemusta
ei ole. Mutta myös minulla meni selkärangan nikamat pois paikoiltaan jo raskausaikana. Ja kävin todella töissä panadolin voimalla. Eihän se mitään auta siihen kipuun ja minun työssäni vielä nostellaan ja siirrellään toisia ihmisiä. Ja tuntui siltä, että työkaverit luuli että peilaan. Ettei se selkä oikeasti kipeä olisi. Jäinkin sen takia sairaslomalle aika äkkiä. Lääkärini oli niin "tyhmä" ettei kertonut mistä hakea apua, vaan kirjoitti hirveän määrän panadolia. Sitten oma-aloitteisesti varasin ajan kiropraktikolle joka maksoi 50 € / krta. Jä kävin siellä kaksi kertaa. Eka kerrralla kivut jo jäivät sinne, mikä oli minusta niin uskomatonta, kun olin kestänyt niitä kipuja jo kuukausia ihan turhaan. Miksiköhän lääkärit eivät ohjaa näille jäsenkorjaajille potilaitaan? Itse imetän kyllä ja olen vaan varonut kiertoliikkeitä selässä. Jos menee uudestaan paikoiltaan, varaan heti itse ajan kp:lle enkä edes mene lääkärille. Kallistahan se on, mutta voisi se 50 mennä turhempaankin. Voimia sinulle .
- miniä minäkin
kävitkö yksityisellä vai terkkarin lääkärillä?
- oli terveyskeskuksen
miniä minäkin kirjoitti:
kävitkö yksityisellä vai terkkarin lääkärillä?
ja kiropraktikko yksityinen.
- avun saanut
oli terveyskeskuksen kirjoitti:
ja kiropraktikko yksityinen.
voi löuýtää naprapaatilta
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Riikan kukkaronnyöri on umpisolmussa
Kulutus ei lähde liikkeelle, koska kansalaiset eivät usko, että: – työpaikka säilyy – tulot eivät romahda – talous ei h52732Jos vedetään mutkat suoraksi?
Niin kumpaan ryhmään kuulut? A) Niihin, jotka menevät edellä ja tekevät? Vai B) Niihin, jotka kulkevat perässä ja ar1062571Tanskan malli perustuu korkeaan ansioturvaan
Ja vahvoihin työllisyys- ja kotoutumispalveluihin. Suomessa Riikka on leikannut juuri näitä: palkkatukea, työttömyysturv92259Vain vasemmistolaiset ovat aitoja suomalaisia
Esimerkiksi persut ovat ulkomaalaisen pääomasijoittajan edunvalvojia, eivät auta köyhiä suomalaisia.441865- 321443
Anteeksipyyntöni
Jätän tähän anteeksipyyntöni sinulle, koska en voi sanoa sitä missään muuallakaan. Pyydän anteeksi, jos purkamani tuska141433- 1761155
Sydämeni valtiaalle
En täältä aio asioita kysellä. Haluan tuoda tiedoksesi, että pohjimmiltani en ihmisiä tahdo satuttaa ja ajattelen muiden1011144Persu ajoi autoa
Ajoi lapsen yli https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/597a7468-3d1d-455e-bed2-21c1efc31ac1201053Oletko tyytyväinen
Tämän hetkiseen tilanteeseenne? Odotatko, että lähennytte vai yritätkö päästä yli ja eteenpäin?81938