Isä ei saa lapsia jouluna

kananmunako

Miehelläni on ex kanssa sopimus, että lapset joka toinen joulu isällä. Erosta 6 vuotta, ja tämä yhteinen joulu toteutunut kerran, tasan kaksi vuotta sitten. Nyt olisi taas meille tulon vuoro, niin temppuilu alkaa ja mitkään sopimukset ei päde. Ihan omat säännöt !

Poika ( nyt 12 v ) käy muutoin joka kolmas vkonloppu, mutta aina naista pyhistä tulee paiseita.... toinen lapsi 15 v. tyttö - häntä ei ole juuri koskaan näkynyt, mutta eipä olla kauheesti pakotettu, on ns. äidin tyttö , ja äidin mielestä ei voi pakottaa...noooo, tekisipä mieli sanoa muutama sana, mutta olkoon.

Miten tuo joulu nyt sitten on, olemme ostaneet pojall junaliput, entä jos ei tule. Kuka maksaa viulut ? Äitikö jos ei poikaa junaan laita ?

Kuulimme muutama vuosi sitten, että jos lähi ei toimita lapsia tapaamiseen, joutuu ns. maksamaan sakkoa tms. Pitääkö paikkansa !

Peleihin kyllästynyt avokki

68

2942

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • mää kans

      kun lapset tuomittu toiselle.Toinen on huonossa asemassa."Tantat"pitää puolta.MUTTA sanoisin että kaikella on rajansa!

      • *hah*

        jos lapsi ei halua etälleen niin se pitäisi pakottaa?


      • mii, maiselv änd ai
        *hah* kirjoitti:

        jos lapsi ei halua etälleen niin se pitäisi pakottaa?

        lähivanhemman tulee edistää etän ja lapsen välistä suhdetta. Tähän voi kuulua sekin, että lasta joutuu hieman joskus patistelemaan tapaamaan etää. Vai etkö sinä yhtään patistele lasta kouluun, jos lasta ei jostain syystä satu sinä päivänä kouluun huvittamaan lähteä? Tässähän kaiketi kuitenkin etäisän ja pojan välit ovat ihan normaalit.

        On liian helppoa lähin vedota siihen, ettei lapsi tahdo tavata etää, varsinkin näin mukavan perhejuhlan kuin joulun aikaan. Mutta lapsen perhettähän se etäkin on. Onneksi räikeimpiin tapauksiin voidaan lailla sentään puuttua ja siirtää lapsi asumaan sellaisen vanhemman luokse, jolla on jonkinlaista suhteellisuuden tajua asioista.

        Tämä edellä kirjoittamani ei tietenkään tarkoita sitä, että lastaan pitäisi mihinkään todelliseen vaaraan saattaa pakottamalla hänet psykopaattietän huomaan, mutta tällaisesta harvoin on kyse, vaan motiivit ovat usein toisaalla, kun tapaamisongelmia tulee.


      • Anonyymi
        *hah* kirjoitti:

        jos lapsi ei halua etälleen niin se pitäisi pakottaa?

        Tunnen tapauksia missä lapsi on sanonut ettei halua etälle, mutta kun on kasvanut isoksi nuåiin sama lapsi olisi halunnut isän luo mutta äiti oli sen estänyt häneltä joten normaali äiti kannustaa lastansa juuri siinä että lapsella pysyy hyvät välit isäänsä .
        Kas kun naiset usein. Muka kostavat jotain estämällä sen kaikista luonnollisemman asian oikeuden omaan isään
        Joten kun pientä,lasta manipuloidaan niin se menee läpi kun on pieni mutta auta armias kun kasvaa suureksi ja ymmärtää miten falski se äiti on ollut niin seuraukset ovat kamalat.
        Joten haluaa usein luo usein mutta ei uskalla sitä, sanoa ettei äidin olisi paha mieli .se on hyvin stressaavaa lapselle sellainen elämä.


    • moona

      Ottakaa yhteys ensin oman alueenne lastenvalvojaan.
      Kertokaa tilanne.
      Voitte myös ottaa yhteyttä lapsen paikkakunnan sosiaaliin,
      kertokaa äidille, että olette ilmoittaneet lastenvalvojalle että äiti ei ehkä lähetä lasta isän luo.
      (siinä vaiheessa äiti varmasti lähettää)

      Mutta jos lapsi ei halua tulla, ei häntä voida pakottaa, mutta kyseessä siis on niin että lapsi haluaa tulla?

      Jos teillä on tapaamissopimus missä lukee että parilliset joulut isällä,
      voi isä periaatteessa mennä hakemaan lapsen
      -vaikka poliisien kanssa.

      Lastenvalvoja voi ehkä ottaa yhteyttä äitiin ja kertoa sakon mahdollisuudesta jos tahalleen estää tapaamiset.

      • ...........................

        Onhan se hyvä että kehotat menemään poliisin tai lastenvalvojan puheille. Niin, että sitten voi turhaan äiti ja lapset kärsiä. Mielestäni äiti ei voi mitenkään estää 12v. menemästä isänsä luo jos ei halua! Joten jospa se lapsi tosiaan ei itse halua mennä, eikä EDES isällä ole oikeutta lasta pakottaa.

        Mielestäni todennäköisintä on se, että tämä 12v. haluaa viettää joulun siellä missä siskonsakin, sehän on ihan loogista, sillä joulu on perhejuhla! Eikö kellään ole tullut tätä vaihtoehtoa mieleen?

        Tää maailma on mennyt ihan pipariksi! Aina syytetään ensimmäisenä lähistä siitä, jos sopimusta ei noudateta. KUKAAN lastaan rakastava äiti ei pakota lastaan menemään isänsä luo JOS tämä ei oikeasti sinne halua mennä! Ja jos pakottaa, niin mitä se kertoo lapselle? Kyllä siinä lapsen katkeruus kasvaa. Että ihmiset osaavat olla naiiveja! joo, maailmahan on mustavalkoinen paikka.. eräille!


      • moona
        ........................... kirjoitti:

        Onhan se hyvä että kehotat menemään poliisin tai lastenvalvojan puheille. Niin, että sitten voi turhaan äiti ja lapset kärsiä. Mielestäni äiti ei voi mitenkään estää 12v. menemästä isänsä luo jos ei halua! Joten jospa se lapsi tosiaan ei itse halua mennä, eikä EDES isällä ole oikeutta lasta pakottaa.

        Mielestäni todennäköisintä on se, että tämä 12v. haluaa viettää joulun siellä missä siskonsakin, sehän on ihan loogista, sillä joulu on perhejuhla! Eikö kellään ole tullut tätä vaihtoehtoa mieleen?

        Tää maailma on mennyt ihan pipariksi! Aina syytetään ensimmäisenä lähistä siitä, jos sopimusta ei noudateta. KUKAAN lastaan rakastava äiti ei pakota lastaan menemään isänsä luo JOS tämä ei oikeasti sinne halua mennä! Ja jos pakottaa, niin mitä se kertoo lapselle? Kyllä siinä lapsen katkeruus kasvaa. Että ihmiset osaavat olla naiiveja! joo, maailmahan on mustavalkoinen paikka.. eräille!

        Minähän kirjoitin, ettei lasta voi pakottaa, jos lapsi ei halua.

        Mutta, Jos kyse on siitä, että äiti ei vain lähetä lasta junalle.
        Eli äiti ei anna lapsen lähteä.


      • on niin katkeroituneita
        ........................... kirjoitti:

        Onhan se hyvä että kehotat menemään poliisin tai lastenvalvojan puheille. Niin, että sitten voi turhaan äiti ja lapset kärsiä. Mielestäni äiti ei voi mitenkään estää 12v. menemästä isänsä luo jos ei halua! Joten jospa se lapsi tosiaan ei itse halua mennä, eikä EDES isällä ole oikeutta lasta pakottaa.

        Mielestäni todennäköisintä on se, että tämä 12v. haluaa viettää joulun siellä missä siskonsakin, sehän on ihan loogista, sillä joulu on perhejuhla! Eikö kellään ole tullut tätä vaihtoehtoa mieleen?

        Tää maailma on mennyt ihan pipariksi! Aina syytetään ensimmäisenä lähistä siitä, jos sopimusta ei noudateta. KUKAAN lastaan rakastava äiti ei pakota lastaan menemään isänsä luo JOS tämä ei oikeasti sinne halua mennä! Ja jos pakottaa, niin mitä se kertoo lapselle? Kyllä siinä lapsen katkeruus kasvaa. Että ihmiset osaavat olla naiiveja! joo, maailmahan on mustavalkoinen paikka.. eräille!

        että näkevät vain kaiken viat lasten äideissä! Isässäkin TÄYTYY OLLA VIKAA, JOS LAPSI EI HALUA SINNE MENNÄ!!! Jos se vika on se isän tyttöystävä!!
        Meillä jokaisella on oikeus päättää itse minne mennä tai minne ei, myös lapsella!
        Joka kerta lapsen äiti on viassa, joka ikiseen huonoon asiaan. On väärin jos lasta ei lähetetä, äiti estää, ja sitten jos lähetetään, aina se on tunkemassa lapsensa tänne syömään tai häiriköimään!!! Niinpä, teet mitä tahansa ja miten tahansa, aina se on väärin, ja äiti syyssä! Vikoja etsitään äideistä oikein hakemalla ja jos ei löydy, ne keksitään!
        Kummallista kyllä, isät itse näistä ei valita!


      • asiasi
        moona kirjoitti:

        Minähän kirjoitin, ettei lasta voi pakottaa, jos lapsi ei halua.

        Mutta, Jos kyse on siitä, että äiti ei vain lähetä lasta junalle.
        Eli äiti ei anna lapsen lähteä.

        hieman.. miten sen nyt sanois.. lue tekstisi uudelleen, siitä saa aika hyökkäävän kuvan!


      • ettei halua??????
        on niin katkeroituneita kirjoitti:

        että näkevät vain kaiken viat lasten äideissä! Isässäkin TÄYTYY OLLA VIKAA, JOS LAPSI EI HALUA SINNE MENNÄ!!! Jos se vika on se isän tyttöystävä!!
        Meillä jokaisella on oikeus päättää itse minne mennä tai minne ei, myös lapsella!
        Joka kerta lapsen äiti on viassa, joka ikiseen huonoon asiaan. On väärin jos lasta ei lähetetä, äiti estää, ja sitten jos lähetetään, aina se on tunkemassa lapsensa tänne syömään tai häiriköimään!!! Niinpä, teet mitä tahansa ja miten tahansa, aina se on väärin, ja äiti syyssä! Vikoja etsitään äideistä oikein hakemalla ja jos ei löydy, ne keksitään!
        Kummallista kyllä, isät itse näistä ei valita!

        Eihän missään ole sanottu ettei lapsi halua mennä isälle.

        Sanottiin kyllä että teini-ikäinen tyttö ei halua,
        mutta tässä oli kyse 12 vuotiaasta pojasta.
        Joka muuten käy normaalisti 3 viikon välein isällä.

        Kyse oli ÄIDISTÄ, joka EI LÄHETÄ lasta isän luo.

        ja silloin, ikävä kyllä, ÄITI on se joka käyttäytyy väärin.


        Moona


      • asia on näin?
        ettei halua?????? kirjoitti:

        Eihän missään ole sanottu ettei lapsi halua mennä isälle.

        Sanottiin kyllä että teini-ikäinen tyttö ei halua,
        mutta tässä oli kyse 12 vuotiaasta pojasta.
        Joka muuten käy normaalisti 3 viikon välein isällä.

        Kyse oli ÄIDISTÄ, joka EI LÄHETÄ lasta isän luo.

        ja silloin, ikävä kyllä, ÄITI on se joka käyttäytyy väärin.


        Moona

        Ei ap sanonut että äiti oisi sanonut että ei suostu lähettämään lastaan isälle. Mistä tiedät että lapsi ei vain halua viettää jouluaan erossa sisarestaan? Voi olla kyse mustasukkaisuudestakin, että poika pelkää että sisko saa jotain mitä hän ei saa jos lähtee iskän luo!


      • sitten
        ........................... kirjoitti:

        Onhan se hyvä että kehotat menemään poliisin tai lastenvalvojan puheille. Niin, että sitten voi turhaan äiti ja lapset kärsiä. Mielestäni äiti ei voi mitenkään estää 12v. menemästä isänsä luo jos ei halua! Joten jospa se lapsi tosiaan ei itse halua mennä, eikä EDES isällä ole oikeutta lasta pakottaa.

        Mielestäni todennäköisintä on se, että tämä 12v. haluaa viettää joulun siellä missä siskonsakin, sehän on ihan loogista, sillä joulu on perhejuhla! Eikö kellään ole tullut tätä vaihtoehtoa mieleen?

        Tää maailma on mennyt ihan pipariksi! Aina syytetään ensimmäisenä lähistä siitä, jos sopimusta ei noudateta. KUKAAN lastaan rakastava äiti ei pakota lastaan menemään isänsä luo JOS tämä ei oikeasti sinne halua mennä! Ja jos pakottaa, niin mitä se kertoo lapselle? Kyllä siinä lapsen katkeruus kasvaa. Että ihmiset osaavat olla naiiveja! joo, maailmahan on mustavalkoinen paikka.. eräille!

        OMA ISÄ olekaan lapsen perhettä???

        Mietihän vähän mitä suustasi päästelet.


      • Vai on nyxät
        on niin katkeroituneita kirjoitti:

        että näkevät vain kaiken viat lasten äideissä! Isässäkin TÄYTYY OLLA VIKAA, JOS LAPSI EI HALUA SINNE MENNÄ!!! Jos se vika on se isän tyttöystävä!!
        Meillä jokaisella on oikeus päättää itse minne mennä tai minne ei, myös lapsella!
        Joka kerta lapsen äiti on viassa, joka ikiseen huonoon asiaan. On väärin jos lasta ei lähetetä, äiti estää, ja sitten jos lähetetään, aina se on tunkemassa lapsensa tänne syömään tai häiriköimään!!! Niinpä, teet mitä tahansa ja miten tahansa, aina se on väärin, ja äiti syyssä! Vikoja etsitään äideistä oikein hakemalla ja jos ei löydy, ne keksitään!
        Kummallista kyllä, isät itse näistä ei valita!

        niin katkeroituneita?
        Exätkö ei yhtään?

        Ja tiedoksesi; normaalissa kirjoituksessa pärjää hieman vähemmilläkin huutomerkeillä, huutaminen ei ole kaunista.


      • ei oma isä
        sitten kirjoitti:

        OMA ISÄ olekaan lapsen perhettä???

        Mietihän vähän mitä suustasi päästelet.

        ole perhettä koska muutti pois kun lapsi oli muutaman kuukauden...


      • haukkua nyksiä
        Vai on nyxät kirjoitti:

        niin katkeroituneita?
        Exätkö ei yhtään?

        Ja tiedoksesi; normaalissa kirjoituksessa pärjää hieman vähemmilläkin huutomerkeillä, huutaminen ei ole kaunista.

        katkeriksi? Katso esim. uusperheiden avauksia, suurin osa on NYKSIEN aloituksia joissa haukutaan ex:iä! Joten ole valittamatta!


      • Sen tähden on sanottava pai...
        Vai on nyxät kirjoitti:

        niin katkeroituneita?
        Exätkö ei yhtään?

        Ja tiedoksesi; normaalissa kirjoituksessa pärjää hieman vähemmilläkin huutomerkeillä, huutaminen ei ole kaunista.

        kun he eivät muuten käsitä!!!!!!!!! Niin eikä haukkuminen ole kaunista!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!


      • vaikkua korvassa?
        ei oma isä kirjoitti:

        ole perhettä koska muutti pois kun lapsi oli muutaman kuukauden...

        Kovin on pieneksi jäänyt sinun maailmankuvasi, jos tuollaista ihan tosissasi väität.


      • Anonyymi

        Lapsen Vuosaaren tälläinen äiti manipuloida sanomaan ettei halua mukanisön luo , joten äidin psyykkinen tila ei vissiin ole oikein kohdallaan kun soutaa ja huopaa, vaimyrittäökö äiti saada isän hermostumaan ja menettämään malttinsa jotenkin että saisi yksin huoltajuuden ja eroittaa lapsen kokonaan isästään


      • Anonyymi
        ........................... kirjoitti:

        Onhan se hyvä että kehotat menemään poliisin tai lastenvalvojan puheille. Niin, että sitten voi turhaan äiti ja lapset kärsiä. Mielestäni äiti ei voi mitenkään estää 12v. menemästä isänsä luo jos ei halua! Joten jospa se lapsi tosiaan ei itse halua mennä, eikä EDES isällä ole oikeutta lasta pakottaa.

        Mielestäni todennäköisintä on se, että tämä 12v. haluaa viettää joulun siellä missä siskonsakin, sehän on ihan loogista, sillä joulu on perhejuhla! Eikö kellään ole tullut tätä vaihtoehtoa mieleen?

        Tää maailma on mennyt ihan pipariksi! Aina syytetään ensimmäisenä lähistä siitä, jos sopimusta ei noudateta. KUKAAN lastaan rakastava äiti ei pakota lastaan menemään isänsä luo JOS tämä ei oikeasti sinne halua mennä! Ja jos pakottaa, niin mitä se kertoo lapselle? Kyllä siinä lapsen katkeruus kasvaa. Että ihmiset osaavat olla naiiveja! joo, maailmahan on mustavalkoinen paikka.. eräille!

        Eimole useinkaan lapsen vika että muka ei halua, se äiti ei ole vaan ymmärtänyt että kannustaisi lastaan eikä manipuloisi lapsen elämää , kyllä kuulee näitä äitejä on nähty enemmän kun tarpeeksi . Eivät omista mitenkään toista ihmistä vaan isä on yhtä tärkeä lapsen elämässä kun äitikin. Olisko ehkä niin että,isä aikanaan halusinkin ja sitä ei tämä äiti ole koskaan sulattanut ja siirtää negatiivisyytensä lapseen kunnes saa lapsen pään käännettyä kunnolla isaänaä vastaan. Näitä on monia yksikin työkaveri sanoi miehelleen kun hän halusi erota että lasta et tule koskaan enää tapaamaan .
        Tästä on yli 15 vuotta ja onnistui erottamaan lapsensa isästään.niin että lapsikin vihaa isäänsä äidin katkerien puheiden seurauksena . Onko se jotenkin oikein erohan tulee aina siitä ettei suhde toimi, joten sekin on naisen joskus ymmärrettävä. Ja näiden kypsymättömien äitien on unohdettava oma katkeruutensa ja ajatella lasta , niin ei usein käy. Ja siten saadaan rikkinäisiä lapsia maailmaan joita kuljetetaan psykiatreilla kun saavat paniikki oireita luullen ettei isä heistä välitä , koska äitikin on. Niin sanonut. Joten kuka katsoo koskaan miten lapsi voi . Entäs jos tällaiselle äidille jotain sattuu ja isä saa lapsen jota ei edes enää tunne huollettavakseen se jos jokin olisi ajattelemisen arvoinen asia.


      • Anonyymi
        on niin katkeroituneita kirjoitti:

        että näkevät vain kaiken viat lasten äideissä! Isässäkin TÄYTYY OLLA VIKAA, JOS LAPSI EI HALUA SINNE MENNÄ!!! Jos se vika on se isän tyttöystävä!!
        Meillä jokaisella on oikeus päättää itse minne mennä tai minne ei, myös lapsella!
        Joka kerta lapsen äiti on viassa, joka ikiseen huonoon asiaan. On väärin jos lasta ei lähetetä, äiti estää, ja sitten jos lähetetään, aina se on tunkemassa lapsensa tänne syömään tai häiriköimään!!! Niinpä, teet mitä tahansa ja miten tahansa, aina se on väärin, ja äiti syyssä! Vikoja etsitään äideistä oikein hakemalla ja jos ei löydy, ne keksitään!
        Kummallista kyllä, isät itse näistä ei valita!

        Kyllä kuule niin monessa ero asiassa on juuri äiti pilannut lastensa tunnemaailman kokonaan. Olen itse ollut näkemässä tälläistä manipulointia , ja vuosien varrella nähnyt niin monta lasta jotka on erotettu isästään
        Muistan yhden pienen lapsen päiväkodissa joka sanoi että ” minun isäni on hullu, enkä mene sinne” kun joku kysyi miten se isä on hullu , niin lapsi ei edes tiennyt mitä hullu sana tarkoittaa mutta vastasi. ” kun äiti on sanonut että hullu se on ja äiti tietää” tämän lapsen isä ei ollut mitenkään hullu ei vaan jaksanut mustasukkaisen ihmisen kanssa joka syytteli häntä uskottomuudesta mielikuvitustensa mukaisesti syytä ei ollut siihen kuitenkaan ainoastaan luulotauti äidillä . Joten näin niitä lapsia manipuloidaan he ovat helppoja uhreja kun ovat pieniä,lapsia


      • Anonyymi
        asia on näin? kirjoitti:

        Ei ap sanonut että äiti oisi sanonut että ei suostu lähettämään lastaan isälle. Mistä tiedät että lapsi ei vain halua viettää jouluaan erossa sisarestaan? Voi olla kyse mustasukkaisuudestakin, että poika pelkää että sisko saa jotain mitä hän ei saa jos lähtee iskän luo!

        Kyllä ne muutkin avioero lapset viettävät joka toisen joulun isällään , ihmiset jotka ovat eronneet fiksusti eivät aiheuta lapselle traumoja .
        Voisi ehkä se tyttökin tutustua isäänsä mutta hän in mahdollisesti saanut kuunnella äidin juttuja ” kun perhe meni rikki ” se tavallinen jankutus joka paikasssa missä epäkypsät ihmiset kostavat isille , usein syy siinä kun isällä on uusi nainen


    • erolapsien puolesta.

      mitä jos nyt ihan ensiksi kysyisitte lapselta tältä 12.v pojalta, että haluaako hän tulla...

      aina ensiksi syytetään toista vanhempaa että estää, mutta entäpä jos lapsi ei itse halua tulla. siihen kun ei mahda kukaan mitään.

      eikä tätä tyttöä joka jo 15.v ei sitäkään voida isän luo pakottaa.
      ovat jo sen ikäisiä lapsia/ nuoria että heidän omat mielipiteensä otetaan huomioon.

      oma kokemukseni:
      mun vanhempani on eronnu ja itse aikanaan 12.v tyttönä en halunnu mennä isän luo, ja aina luultiin et mun äiti tekee isälle sillä kiusaa kun ei lähetä minua sinne.
      kukaan ei vaan ajatellut että minä itse en henk. kohtasesti halunnut sinne mennä.
      ja syykin oli siinä etten ole koskaan tykännyt iskän uudesta kumppanista. enkä tykkää vieläkään.
      isää tapasin sitten erikseen, niin että kävimme kaksin syömässä ja leffassa ja jne. ja samanlailla nykyäänkin tapaan isää niin että olemme aina kahdestaan.

      isän uusi puoliso ei ole minulle mitään, ei edes ilmaa. en vihaa häntä tai yms. mutta en vaan halua hänen seurassaan olla/ tuntea häntä.
      olen kuin häntä ei olisikaan.

      että ajatelkaapa joskus sitä miltä lapsista tuntuu... aikuiset vaan kovin itsekkäästi aina miettii ainoastaan vain itseään, ja omia etujaan, rahaa ja jne.
      itse ero lapsena tiedän miltä erolapsista tuntuu, ja sitähän ei voi sellainen ihminen ymmärtää joka ei ole kokenut omien vanhempiensa eroa.

      ja te äiti ja isäpuolet älkää puuttuko toisten lasten kasvattamiseen niin liian syvin.
      lasta voi kannustaa tapaamaan toista vanhempaa, mutta ei koskaan voi pakottaa.

      • .....................

        Itsestäni on myös naurettavaa, että jos lapsen kanssa "ei toimita sopimuksen mukaan", on aina vika muka siinä että ÄITI yrittää pistää kaupoita rattaisiin. Niin, eihän lapsi itse tietenkään voi kieltäytyä! Ja tässä se taas nähdään, tiettyjen tahojen mukaan lapsi pitäisi pakottaa meneemään sen etän luokse. Eli ts. etävanhemman oikeus jyrää lasten oikeudet!


      • mutta
        ..................... kirjoitti:

        Itsestäni on myös naurettavaa, että jos lapsen kanssa "ei toimita sopimuksen mukaan", on aina vika muka siinä että ÄITI yrittää pistää kaupoita rattaisiin. Niin, eihän lapsi itse tietenkään voi kieltäytyä! Ja tässä se taas nähdään, tiettyjen tahojen mukaan lapsi pitäisi pakottaa meneemään sen etän luokse. Eli ts. etävanhemman oikeus jyrää lasten oikeudet!

        ... etävanhempi ei - ketäs silloin syytetään??!!

        Tilanne on silloin mielestäni vielä paljon surullisempi!
        Meillä aikuisilla kun pitäisi olla jotenkin paremmat selviytymisstrategiat pahojen pettymysten suhteen kuin näillä tilanteeseen täysin syyttömillä erolapsilla.


      • eronnut
        mutta kirjoitti:

        ... etävanhempi ei - ketäs silloin syytetään??!!

        Tilanne on silloin mielestäni vielä paljon surullisempi!
        Meillä aikuisilla kun pitäisi olla jotenkin paremmat selviytymisstrategiat pahojen pettymysten suhteen kuin näillä tilanteeseen täysin syyttömillä erolapsilla.

        laissa on määrätty, että se vanhempi kenen luona lapsi asuu on kannustettava lasta tapaamaan toista vanhempaansa ja sama myös pätee toisinpäin jos lapsi meneekin etälle ja lähivanhemman kanssa jotakii erimielisyyksiä, niin etänkin on kannustettava lasta palaamaan kotiin. Lapsi ei saa olla se joka tahtipuikkoa heiluttaa, mutta hänen mielipidettä tulee kuulla ja tietenkin selvittää, että mistä johtuu moinen käytös.


      • ....................
        eronnut kirjoitti:

        laissa on määrätty, että se vanhempi kenen luona lapsi asuu on kannustettava lasta tapaamaan toista vanhempaansa ja sama myös pätee toisinpäin jos lapsi meneekin etälle ja lähivanhemman kanssa jotakii erimielisyyksiä, niin etänkin on kannustettava lasta palaamaan kotiin. Lapsi ei saa olla se joka tahtipuikkoa heiluttaa, mutta hänen mielipidettä tulee kuulla ja tietenkin selvittää, että mistä johtuu moinen käytös.

        mutta mitään ei voiteta jos lapsi pakotetaan etälle.. tai lähikselle!

        Oletushan tässä on, että lähis pyrkii kannustamaan lasta menemään etälleen!


      • haluaisi
        eronnut kirjoitti:

        laissa on määrätty, että se vanhempi kenen luona lapsi asuu on kannustettava lasta tapaamaan toista vanhempaansa ja sama myös pätee toisinpäin jos lapsi meneekin etälle ja lähivanhemman kanssa jotakii erimielisyyksiä, niin etänkin on kannustettava lasta palaamaan kotiin. Lapsi ei saa olla se joka tahtipuikkoa heiluttaa, mutta hänen mielipidettä tulee kuulla ja tietenkin selvittää, että mistä johtuu moinen käytös.

        ...tavata sitä etävanhempaansa joulun aikana ja muutenkin säännöllisesti ja useammin, mutta kun etä ei halua ottaa! Ei jaksa, kun on tottunut helppoon elämään ilman lapsia, ja on niitä omia menoja, jotka sitten häiriintyy... Lähinä kyllä antaisin lasten mennä ja kannustan pitämään suhdetta yllä! Lapsiparat vain saavat usein tuntea itsensä ei-toivotuiksi :(


    • ihmettelenkin, että

      miksi lapset kelpaavat vain jouluna isän luo, miksei muulloin? Miksi se joulujuhla lasten kanssa pitää riistää äidiltä pois, joka vuoden jokaisena päivänä pitää lapsistaan huolta? Onko se pelkkää kiusan tekoa?
      Miksi äiti pitää jouluna jättää yksin?
      Sekö on mieheltä kiitos sitten, että vaivautuu edes jouluna ottamaan lapsensa luokse, ja siinäkin kiukutellaan taas rahasta, kuka maksaa?

      Ja tässä tapauksessa ei lasten isää se raha näytä vaivaavan vaan sitä isän tyttöystävää!!Jostain kumman syystä?!

      Onhan lapset jo onneksi niin isoja, että voivat itse päättää haluuko vai ei, sillä väkisinhän heitä ei voi matkaan laittaa.

      • .............

        kuitenkin kyse sopimuksen mukaisesta joka toisesta joulusta, ja kuuden vuoden aikana lapsi ollut joulun isällään vain kerran. Eli tuskin siinä kyse ihan jokaisesta joulusta. Ja ei se kaikille etä-äideille tai -isille ole vain helpotus jostain taakasta jos eivät saa lastaan luokseen useammin, näetkö itse lapsesta huolehtimisen ja tämän läsnäolon taakkana? Tuskin, ehkä jopa enemmän sen että joutuu luopumaan niin suuresta määrästä päiviä lapsensa kanssa.

        Alkuperäiselle, kannattaa nyt ehkä varmistaa ensiksi haluaako 12v tulla teille jouluksi, ettette vain ryhdy turhaan tappelemaan exän kanssa.


    • tällaiset ketjut

      Tässä ketjussa voisi olla ihan asiaakin, mutta tässä on taas yksi hyvä esimerkki typerästä väittelystä. Se alkaa yleensä siten, että joku ääliö kysyy tai kertoo jotain älytöntä puutteellisilla tiedoilla. Sen jälkeen "asiantuntijat" aloittavat keskenään nahistelun ja kinaamisen muotoseikoista ja siitä mitä kysymyksessä itse asiassa kysyttiin tai kertomuksessa kerrottiin. Asiaa auttaisi kummasti, jos alkuperäinen kysyjä/kertoja ottaisi myöhemminkin osaa keskusteluun ja oikaisisi tai täydentäisi kysymystään. Ei muuta. Kiitos.

      • eräs pohtija

        Jos haluaa täällä saada asiallisia mielipiteitä, niin kannattaisi kertoa asiat tasan niinkuin ne ovat ja tarvittaessa tarkentaa.


    • joustavat vanhemmat

      Olimme 14 vuotta naimisissa. Kun erottiin luki meidänkin sopimuksessa että joka toinen joulu toisen vanhemman luona. Mutta koska olimme kaikki joulut viettäneet isovanhempien luona halusivat lapset ehdottomasti jatkaa tätä traditiota. Joten teimme niin että vietimme muistaakseni kolme joulua kaikki yhdessä ja kun lapset olivat sitä mieltä että minua ei siellä enään tarvittu niin jäin pois. Nyt vietämme joulut niin että lapset tulevat ensin minulle ja sitten he menevät isänsä luokse. Tämä käytäntö sopii tietysti vain jos asutaan samassa kaupungissa. Joulu on lasten juhla ja heidän toiveitaan tulee kunnioittaa. Vanhemmat voisivat silloin unohtaa erimielisyytensä. Mutta eipä se tietenkään käytännössä ole kaikille helppoa. Hyvää ja rauhallista joulua kaikille.

      • mirkku_74

        Aivan näin meilläkin päin vaikka menossa on vasta kolmas joulu eron jälkeen. Ajoista aina joudutaan tahimaan mutta periaate on että lapset saisivat rauhoittua jouluna ja saa leikkiä pukin tuomilla lahjoilla. Ainahan sitä sana sotaa voi tulla, mutta sitä varten on kirjalliset sopimukset joihin sitten voi vedota! Oikein rauhallista joulua kaikille. Ollaan edes joulu levollisella mielellä.


    • Anonyymi

      Naiset on semmosia satanaoita

    • Anonyymi

      Poliisilta virka-apua, pyyntö poliisille, vielä ehtii..

    • Anonyymi

      Oletko hankkinut pojalle viulun joululahjaksi?

    • Anonyymi

      Soitto sosiaalipäivystykseen että äiti estää sopimuksen mukaisen lapselle määrätyn tapaamisen.

      Pyydä kirjaamaan. Tilaa dokumentti.

      Pari näitä sitten uhkasakolla toimeenpano käräjäoikeuteen.

      Alkaa toimimaan tai jos ei haet uhkasakon maksuun.

      Tuomaritkin tietää että ei lapsi ole aina ”sairas” tms isän tapaamishetkinä.

    • Anonyymi

      Edellä hyvä esimerkki mistä lasten pahoinvointi Suomessa kumpuaa.

      Useat katkerat äidit parisuhteen päättyessä yrittävät kostaa omat tunne-elämän ongelmansa ex- mieheen lasta hyväksikäyttäen.

      Tämä on hyvin yleistä Suomessa valitettavasti.

      Lasten vieraannuttaminen on lasten kaltoinkohtelua.

      • Anonyymi

        Toisinaan kuitenkin olemassa lainvoimainen päätös, jolla pyritään suojelemaan lasta ja rajoittamaan esim isän huoltajuutta ja molempien vanhempien on noudatettava sitä päätöstä. Sitten se katkera isä itkee asiaa netissä.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Toisinaan kuitenkin olemassa lainvoimainen päätös, jolla pyritään suojelemaan lasta ja rajoittamaan esim isän huoltajuutta ja molempien vanhempien on noudatettava sitä päätöstä. Sitten se katkera isä itkee asiaa netissä.

        Kyllä se vaan on niin, että naiset etäännyttää ja vieraannuttaa lapset isästään. Olen alusta alkaen halunnut sopia kaikista asioista, entinen vaimo ei mistään ja kalliit oikeudenkäynnit tuli maksettua. Tämän entisen vaimon luoman valheidenverkon takia sain jäljestäpäin tietää, mistä kaikesta isää voi tämän tietämättä syyttää ja mitä ne syytökset aiheuttivat. Sosiaalitantat uskoivat kaiken, mitä tämä entinen vaimo vain keksi valehdella.

        Nyt tilanne on edelleen se, että "lapset eivät halua käydä isänsä luona, koska... diibadaabaa.". Nyt tulossa Isänpäivä ja Joulu. Tulee yksinäistä... Jälleen. Enää en luota lastensuojelu- ja muihin alan tanttoihin, koska olen jo niin nähnyt sen feministipaskan, jossa lasten edulla ei tämän ismin nimissä mitään merkitystä. Toivo lasteni näkemisessä on jo jäänyt siihen, että odotan heidän tapaamistaan vasta sitten, kun tajuavat näiden femakkojen tehneen heille karhunpalveluksen siinä, ettei isä ole saanut heidän elämässään mukana. Siinä vaiheessa tiedän, että lasten äiti saa takaisin sen, mitä lasten isälle teki. Toivon toki myös, että olen tuolloin hengissä, että saan jälleen nähdä lapseni ja edes kuulla, miten heillä menee. Eivät nykyään vastaa enää puheluihin ja viesteihinkään...

        Tätä on todellisuus, vaikka yhteisvuoltajuus on Käräjäoikeudessa päätetty. Joten sinä "lähivanhempi", tunne vastuusi, ota pääsi perseestäsi ja ajattele oikeasti, mikä on lapselle parasta eikä pelkästään sinulle, kun pelkäät, että lapsilla voisi olla kivaa isänsä kanssa. Lapset tarvitsevat molemmat vanhemmat kasvaakseen tasapainoisiksi.


      • Anonyymi

        Viranomaiset; sosiaalitoimi/ lastenvalvoja ja lastensuojelu ei
        ole lapsia koskevassa asiassa asianosainen- ja sopimusosapuoli. Miksi tottelet heidän mielihalujaan? Ei myöskään ex-puolison mielipiteellä ole merkitystä eli miksi tottelet häntä?


      • Anonyymi

        Millä tavalla estetty eli onko sinulla lähestymiskielto lapsiisi? Jos sinulla on laillinen oikeus tavata lapsesi, niin etkö tunnista heitä ja osaa mennä heidän kotiinsa ja koputtaa oveen ja kysyä, mitä heille kuuluu?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla estetty eli onko sinulla lähestymiskielto lapsiisi? Jos sinulla on laillinen oikeus tavata lapsesi, niin etkö tunnista heitä ja osaa mennä heidän kotiinsa ja koputtaa oveen ja kysyä, mitä heille kuuluu?

        Voimhyvä Sylvi , jos isä menee koputtelemaan niin saattaa tulla tapaamiskiistoja kun hän on tunkeutunut toisen kotiin , niin on mini joutunut kokemaan
        Näiltä naisilta ei konstit lopu koskaan .


      • Anonyymi

        Olen sydänjuuriani myöten iloinen, ettei Timo tapaa "lapsiaan", kun ei ole mitään oikeutta eikä edes lasten isä ja huoltaja.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Millä tavalla estetty eli onko sinulla lähestymiskielto lapsiisi? Jos sinulla on laillinen oikeus tavata lapsesi, niin etkö tunnista heitä ja osaa mennä heidän kotiinsa ja koputtaa oveen ja kysyä, mitä heille kuuluu?

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele Pete!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele Pete!

        Kuka on Pete? Eli he eivät halua vain tavata sinua, koska olet epämiellyttävä. Jospa kokeilisit tpista tapaa ottaa "lapsiisi"yhteyttä eli kokeilisit vaikkapa jonkin välittäjän kautta, esim heidän uuden isänsä kautta saada yhteys. Jospa kirjoittaisit heille jonkin kirjeen, jonka uusi isä välittäisi heille?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Kuka on Pete? Eli he eivät halua vain tavata sinua, koska olet epämiellyttävä. Jospa kokeilisit tpista tapaa ottaa "lapsiisi"yhteyttä eli kokeilisit vaikkapa jonkin välittäjän kautta, esim heidän uuden isänsä kautta saada yhteys. Jospa kirjoittaisit heille jonkin kirjeen, jonka uusi isä välittäisi heille?

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele


      • Anonyymi

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele

        Niinpä eli "lapsesi" eivät itsekään halua tavata sinua ja ongelmaan voisi ratkaisuna ollatoisenlainen tapa lähestyä heitä. Luuletko, että jos vaikka omien vanhempiesi eli "lapsiesi" isovanhempien kanssa kirjoittaisitte yhdessä kirjeen "lapsillesi", jossa pyydät saada lähestyä heitä?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä eli "lapsesi" eivät itsekään halua tavata sinua ja ongelmaan voisi ratkaisuna ollatoisenlainen tapa lähestyä heitä. Luuletko, että jos vaikka omien vanhempiesi eli "lapsiesi" isovanhempien kanssa kirjoittaisitte yhdessä kirjeen "lapsillesi", jossa pyydät saada lähestyä heitä?

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele

        Mainiota, että sinulla on oikeus tavata "lapsesi"! Harmi, että he eivät halua tavata sinua ja mielestäni voisit yrittää kontaktia heihin heidän uuden isänsä kautta? Luuletko, että sinussa olisi "miestä" ottaa uuteen isäön yhteyttä ja pyytää häntä jonkinlaisekai välittäjäksi tapaamiseen. Uskon, että kun pääsette juttelemaan kasvotisten, niin hänellä olisi varmasti kivoja muistojakin lapsistasi, joita jakaa sinulle, kun sinullahan ollut se perätön päätös, jonka olet jostain syystä aikaisemmin ajatellut estävän sinua tapaamasta "lapsiasi". Hyvä juttu, että ymmärrät nyt, ettei perärättömiä päätöksiä tarvitse noudattaa.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainiota, että sinulla on oikeus tavata "lapsesi"! Harmi, että he eivät halua tavata sinua ja mielestäni voisit yrittää kontaktia heihin heidän uuden isänsä kautta? Luuletko, että sinussa olisi "miestä" ottaa uuteen isäön yhteyttä ja pyytää häntä jonkinlaisekai välittäjäksi tapaamiseen. Uskon, että kun pääsette juttelemaan kasvotisten, niin hänellä olisi varmasti kivoja muistojakin lapsistasi, joita jakaa sinulle, kun sinullahan ollut se perätön päätös, jonka olet jostain syystä aikaisemmin ajatellut estävän sinua tapaamasta "lapsiasi". Hyvä juttu, että ymmärrät nyt, ettei perärättömiä päätöksiä tarvitse noudattaa.

        Varmasti kaikista tärkeintä olisi hyväksyä, että Timo ei ole Karin lasten Isä, uusi isä ja huoltaja Varsinais-Suomen käräjäoikeuden 2017 antamalla lainvoimaisella tuomiolla.
        Hyväksy asia..


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Mainiota, että sinulla on oikeus tavata "lapsesi"! Harmi, että he eivät halua tavata sinua ja mielestäni voisit yrittää kontaktia heihin heidän uuden isänsä kautta? Luuletko, että sinussa olisi "miestä" ottaa uuteen isäön yhteyttä ja pyytää häntä jonkinlaisekai välittäjäksi tapaamiseen. Uskon, että kun pääsette juttelemaan kasvotisten, niin hänellä olisi varmasti kivoja muistojakin lapsistasi, joita jakaa sinulle, kun sinullahan ollut se perätön päätös, jonka olet jostain syystä aikaisemmin ajatellut estävän sinua tapaamasta "lapsiasi". Hyvä juttu, että ymmärrät nyt, ettei perärättömiä päätöksiä tarvitse noudattaa.

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Niinpä eli "lapsesi" eivät itsekään halua tavata sinua ja ongelmaan voisi ratkaisuna ollatoisenlainen tapa lähestyä heitä. Luuletko, että jos vaikka omien vanhempiesi eli "lapsiesi" isovanhempien kanssa kirjoittaisitte yhdessä kirjeen "lapsillesi", jossa pyydät saada lähestyä heitä?

        Yhteydenotot estetty ja salattu-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele


      • Anonyymi

        Yhteydenotot estetty ja salattu isältä ja isovanhemmilta-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Yhteydenotot estetty ja salattu isältä ja isovanhemmilta-
        ulko-ovea ei avata! Ei ole lähestymiskieltoa - älä valehtele

        "Lapsesi" eivät siis halua tavata sinua ja vanhempiasi. Olet varmasti epämiellyttävä, niin auttaisiko jokin käytös- ja tapakurssi?


    • Anonyymi

      En tiedä teidän puolesta.

    • Anonyymi

      Laita täytäntöönpanoon.

      Ja pyydä asiaajajaa laittamaan meili, että nostat vahingonkorvauskanteen mikäli ei tietoisena tuo ja olet matkat maksanut..


      Surullisia tollaiset äitylit..

    • Anonyymi

      Näitä äitejä jotka luulevat omistavansa lapset on jonkun verran . Ottakaa selvää mitä voitte tehdä asian hyväksi ei hänellä ole oikeutta ottaa lapselta suunniteltuja tapaamisia isän kanssa, en tiedä suomen lakeja mutta Ruotsissa jos äiti tekee noin menee huoltajuus isälle kokonaan. Normaali äiti kannustaa omaa lastaan että hän saa pitää hyvät välit isäänsä , koska isä on yhtä tärkeä lapselle kun äitikin , ei lasta vieroitetaan isästään.itse olin avioero lapsi enkä saanut edes tavata isääni ja se on vaivannut minua koko elämän , syyllinen ei ollut äitini vaan isän vaimo hänen lapsensa asia olla kaikki joulut minun isäni kanssa . Niin että kun lapsilta kielletään isä niin lapselle jää traumoja koko elämäksi , siis tälläiset kieltäjät rikkovat lapsen sydämmen palasiksi . Monet tälläiset lapset alkavat juomaan aikuisena , kun vasta aikuisena tajuaa kunnolla miten väärin kieltäjä tekee .ota selvää jostain mitä laki sanoo tälläisissä tapauksissa . Vaikka joltain juristilta .

    • Anonyymi

      Rahanvaihtajilla alkaa olla konstat vähissä ilmeisesti.

    • Anonyymi

      Kyllä siitä noin 1000 euron sakko äidille tulee, jollei laita mukuloita junaan jouluksi.

      • Anonyymi

        Haloo ,aloituksesta 17 vuotta aikaa , taitavat nuo vanhemmat olla jo isovanhempia.😁😁


    • Anonyymi

      Tapaamiset täytäntöön oikeusteitse.

      Muista spedeilyistä liput, matkat jne vahingonkorvauskanne vireille.


      Yleensä loppuu spedeily ja jos ei sama setti kerran vielä niin avot!

      • Anonyymi

        Ei onnistu - tuomioistuin kieltäytyy pääkäsittelyn järjestemisestä oikeudenkäymiskaaren ja lapsen edun, oikeuksien vastaisesti.


      • Anonyymi

        Ei onnistu - tuomioistuin kieltäytyy pääkäsittelyn järjestemisestä oikeudenkäymiskaaren ja lapsen edun, oikeuksien vastaisesti.
        !!!!!!!!!!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei onnistu - tuomioistuin kieltäytyy pääkäsittelyn järjestemisestä oikeudenkäymiskaaren ja lapsen edun, oikeuksien vastaisesti.
        !!!!!!!!!!!

        Ei tietenkään onnistu kannaltasi, koska tuomiostuin päättää mikä on lain mukaan oikein ja mikä väärin.
        Sinulla on selkeästi eri käsitys, mitä laki sanoo.

        Oletko rikollinen?


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Ei tietenkään onnistu kannaltasi, koska tuomiostuin päättää mikä on lain mukaan oikein ja mikä väärin.
        Sinulla on selkeästi eri käsitys, mitä laki sanoo.

        Oletko rikollinen?

        Ei onnistu - tuomioistuin kieltäytyy pääkäsittelyn järjestemisestä oikeudenkäymiskaaren ja lapsen edun, oikeuksien vastaisesti.
        !!!!!!!!!!!


      • Anonyymi

        Tärkeintähän tässä surokänsän tilanteessa on kuitenkin jokaisen asianosaisen katsoa peiliin ja hyväksyä, että isättömän, lapsettoman "isän" elämää hallitsee t
        perättömän eli laittoman lausunnon pakonomainen ja taekoitushakuinen noudattaminen, mikä kyllä sopii mainiosti muillekin asianosaisille lukuunottamatta lasten isää ja lapsia lastenvalvojista puhumattakaaän, jotka eivät ole siis edes asianosasia.


    Ketjusta on poistettu 76 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tähdet, tähdet -tippuja Kake Randelin tilittää avoimena: "Tämä on viihdyttämistä, eikä sitä..."

      ISO kiitos Kake lauluistasi!Nyt ei vaan studioyleisö lämmennyt. Olet legenda! Lue Kake Randelinin mietteet: https://w
      Tv-sarjat
      18
      936
    2. En koskaan

      Aliarvoinut, nauranut/pitänyt pilkkana, tai ajatellut mitään negatiivista sinusta. Jos nämä asiat uskot ja luotat sen v
      Ikävä
      49
      830
    3. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      224
      731
    4. Nainen, olet kaipaillut seuraani

      Tiedän sen, kuulen sen. Sinulla ei ole muita joiden kanssa voisit niistä asioista keskustella joista keskustelet kanssan
      Ikävä
      76
      717
    5. Kirjoitit joskus minulle tietäen

      Että se olin minä.
      Ikävä
      46
      709
    6. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      3
      693
    7. Emme näe enää koskaan

      Näin ainakin uskon. Mutta ei hätää, et menetä yhtään mitään minussa. Sen kai jo tiesitkin. Hyvää vappua ja kesää. Toivon
      Ikävä
      34
      687
    8. Mitäs meinaatte vappuna

      ikävöivät ihmiset?
      Ikävä
      107
      673
    9. Vornanen alkaa olla kusessa

      Kaikki vanhat synnit on kaiveltu esiin ja niitä tosiaan näyttää olevan. Poliisin asussa esiintyminen vaaliteltalla, työt
      Joensuu
      82
      662
    10. Pistetään panokset

      Vielä korkeammalle! Eli mitäs numeroa kaipaat? Kaikki mukaan! Itse kaipaan 5
      Ikävä
      35
      600
    Aihe