Maitoauto ja C-kortti?

laktoosifani

Pääseekö C-kortilla ajamaan maitoa, vai ajetaanko sitä yhdistelmillä? Mielestäni olen nähnyt maitoa ajettavan aina nupilla, mutta joku väitti, että hommassa vaaditaan rekkakortti.

Onko E-Suomessa joku suurempi maitoajoja tekevä firma, johon voisi päästä työharjoitteluun? Entä työllisyystilanne?

Olisin kovin kiitollinen, jos joku osaa vastata!

17

8640

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Näin Itä-Suomessa

      Maatiloilta kerätään maidot tietysti nupilla, kun ei yhdistelmä pihoihin taitu. Sitten nuppi tyhjennetään sopivassa paikassa odottavaan vaunuun, kerätään nuppiin uusi lasti ja viedään sitten koko yhdistelmä meijeriin.

      Varmaan samoin toimitaan muuallakin, eihän meijereitä joka kylässä ole. Siis E-kortti on tarpeen.

    • nasfdsdjk

      maitoo voi ajaa jakeluautollaki, johon riittää C-kortti. maidon tarvii olla vaan jo laitettu purkkiin. ;)

      • seppälänkangas

        Nykyisin meijerit ovat sen verran harvassa, että se purkitettukin maito haetaan iltayöstä kaukaa yhdistelmällä ja sitten aamulla pyöritetään jakorallia nupeilla.


    • tarvittas

      kyllä. meitinkin firmassa olis paikka auki, eikä oo ainoo eteläsuomen maitoauto johon haetaan kuskia. e-kortti kylläkin tarttis olla.

      • ............

        se tahtoo olla et näihin hommiin lähtevät kuskit on kattelussa ja läheskään kaikista näihin ei ole!


      • Kerberos
        ............ kirjoitti:

        se tahtoo olla et näihin hommiin lähtevät kuskit on kattelussa ja läheskään kaikista näihin ei ole!

        Eikös tuo päde joka hommaan? :)


      • milkkimies

        Mistäspäin eteläsuomea teitin virma on ? Onko Tuottajain Maidon ajossa ?


      • seutuvilta
        milkkimies kirjoitti:

        Mistäspäin eteläsuomea teitin virma on ? Onko Tuottajain Maidon ajossa ?

        tuottajain ajossa? perus keräilyä...


    • maitova

      Eli kertoisko joku lisää tästä maidon keräilystä, homma kiinostais, mutta ei kokemusta tuosta hommasta. (nimim. mää vaan nyyttejä kuskannu.)
      pestäänkö säiliötä usein? -kuinka
      onko keräily, että letku kiinne ja pumput pyöriin?
      vähän selostusta työpäivän kulusta kaipaisin mä...
      Kiitosta vaan jos joku vaivautuu.

      • Tiloilta

        Eli maitoa kerätään 24 h vuorokaudessa. Reittisuunnitteluohjelman mukaan meillä joka toinen päivä käyvällä maitoautolla on ajoaika yli 26 h/vrk

        maitoa kerätään nupilla 2-4 akselisia. riippuu onko se vain keräilyauto, vaiko laitetaanko sille täysperä perään vaiko kenties sellaisella etäisyydellä meijeristä että päästään optimitilanteeseen pelkällä nupilla (harvinaista) koska silloin maaseudun teiden rasitus kasvaa ja monasti ahtaissa pihoissa liikkuminen vaikeutuu.

        maitokuski ajaa reitin mukaisesti minuuttiaikataululla maatilan pihaan. ottaa hytistä tilaskuitin (jos tuotteita meijeriltä tilattu) ja ottaa tarvikkeet rahtitilasta ja jättää niille varattuun paikkaan. Näppäilee koneelle joka tallentaa sijainninja vetää letkun kiinni ja kauko käytöllä käynnistää pumpun joka imee kiihdytysvaiheen jälkeen 280 -400 l/min riippuen mallista. vaihdatte näytepikarin näytteenottolaitteeseen ja irroittaa letkun varstotankista ottaa tankin lopputipoista näytepipettiin maitoa, vaakatositteen kuitin jättää sille varattuun paikkaan. Desifioi jalkineet maitovarston ovella sulkee auton luukut/luukun laittaa analyyysipikarin kylmävaratsoon jossa se varstoidaan lainmukaisesti. ja näytetpipettiin otetun maidon laittaa valmistumaan jotta sen pesuaine taikka antibioottitutkimustulos on valmis ennen kuin saa sitten joskus meijerilla purku luvan (4,5 h valmistumis aika) hymyilee ja kiirehtii seuraavaan paikkaan ahtailla pikkuteillä, oksien ja rakennusten kulmien ja räystäiden välitse. Kun nuppi on täysi käydään kuorma purkamassa perävaunuun valutusteitse ettei maidon koostumusta rasiteta pumppaamalla. (haittaa jalostusprosesseja) jne jne

        Meidän maitoauto ajaa keskimäärin 1080 km joka päivä, 365 pv vuodessa, josta siirtoa on 700-800 km

        Kysy lisää mikäli jäi kiinnostaa. kuskeille on oltava asianmukainen koulutus ennen työn aloitusta että hallitsee elintarvikelainsäädännön ja näytteenoton koska sillä on suuri merkitys tilipussiin maidontuottajalle.


      • Umpipaskanen
        Tiloilta kirjoitti:

        Eli maitoa kerätään 24 h vuorokaudessa. Reittisuunnitteluohjelman mukaan meillä joka toinen päivä käyvällä maitoautolla on ajoaika yli 26 h/vrk

        maitoa kerätään nupilla 2-4 akselisia. riippuu onko se vain keräilyauto, vaiko laitetaanko sille täysperä perään vaiko kenties sellaisella etäisyydellä meijeristä että päästään optimitilanteeseen pelkällä nupilla (harvinaista) koska silloin maaseudun teiden rasitus kasvaa ja monasti ahtaissa pihoissa liikkuminen vaikeutuu.

        maitokuski ajaa reitin mukaisesti minuuttiaikataululla maatilan pihaan. ottaa hytistä tilaskuitin (jos tuotteita meijeriltä tilattu) ja ottaa tarvikkeet rahtitilasta ja jättää niille varattuun paikkaan. Näppäilee koneelle joka tallentaa sijainninja vetää letkun kiinni ja kauko käytöllä käynnistää pumpun joka imee kiihdytysvaiheen jälkeen 280 -400 l/min riippuen mallista. vaihdatte näytepikarin näytteenottolaitteeseen ja irroittaa letkun varstotankista ottaa tankin lopputipoista näytepipettiin maitoa, vaakatositteen kuitin jättää sille varattuun paikkaan. Desifioi jalkineet maitovarston ovella sulkee auton luukut/luukun laittaa analyyysipikarin kylmävaratsoon jossa se varstoidaan lainmukaisesti. ja näytetpipettiin otetun maidon laittaa valmistumaan jotta sen pesuaine taikka antibioottitutkimustulos on valmis ennen kuin saa sitten joskus meijerilla purku luvan (4,5 h valmistumis aika) hymyilee ja kiirehtii seuraavaan paikkaan ahtailla pikkuteillä, oksien ja rakennusten kulmien ja räystäiden välitse. Kun nuppi on täysi käydään kuorma purkamassa perävaunuun valutusteitse ettei maidon koostumusta rasiteta pumppaamalla. (haittaa jalostusprosesseja) jne jne

        Meidän maitoauto ajaa keskimäärin 1080 km joka päivä, 365 pv vuodessa, josta siirtoa on 700-800 km

        Kysy lisää mikäli jäi kiinnostaa. kuskeille on oltava asianmukainen koulutus ennen työn aloitusta että hallitsee elintarvikelainsäädännön ja näytteenoton koska sillä on suuri merkitys tilipussiin maidontuottajalle.

        siksi kirotusvirheitä liika paljon. Sitten unehtu että auto pestää aina meijerillä käydessä, ensin päältä ja purun jälkeen sisältä, automaattiset systeemit letkun kiinnityksen jälkeen. Aiemmasta unehtui että kuski käynnistää ennen maatilalta poistrumista vielä maatilan maitotankin pesuautomaatin. Niitä on miljoona ja kaksi erilaista ja tilin maksaa meijeri mutta lähes kaikki meijerit omistaa ne tuottajat, eli niiden tyytyväisyys on tärkeää, asiakaspalveluhomma. kuskeista on pulaa juuri tuon 365 sidonnaisuuden takia ja sama koskee eläinkuljetuksia, niist'ä viel enempi puutetta.


      • jatkoa, ..,.,m
        Umpipaskanen kirjoitti:

        siksi kirotusvirheitä liika paljon. Sitten unehtu että auto pestää aina meijerillä käydessä, ensin päältä ja purun jälkeen sisältä, automaattiset systeemit letkun kiinnityksen jälkeen. Aiemmasta unehtui että kuski käynnistää ennen maatilalta poistrumista vielä maatilan maitotankin pesuautomaatin. Niitä on miljoona ja kaksi erilaista ja tilin maksaa meijeri mutta lähes kaikki meijerit omistaa ne tuottajat, eli niiden tyytyväisyys on tärkeää, asiakaspalveluhomma. kuskeista on pulaa juuri tuon 365 sidonnaisuuden takia ja sama koskee eläinkuljetuksia, niist'ä viel enempi puutetta.

        Uskon että ei mene kauaa kun keräilyä aletaan tehostamaan ja siirrytään ainakin pohjanmaalla alueilla missä melko tasasia ja suuria tiloja ni puolperällä kerilyyn. 4x4 nuppi eteen. Ohjaavalla hännällä tuo on ketteränpi kuin 4700 telivetonuppi


      • maitoauton jäljet nähnyt

        Liity ainakin ekaksi AKT jäseneksi.Nykyään ajot
        kilpailutetaan,liikennöitsijät ei osaa laskea
        kannattavaa taksatasoa.Eivät pysty maksamaan
        TESSIN mukaista palkkaa.No eipä hätää mittää,ajat
        2v niin paljon kun antavat.Laita sitten akt haukat
        työnantajalle laskemaan jälkitiliä.Tiedoksi sulle
        myös,joudut ajamaan aina ylikuormalla-halusit tai et.Kerättävät reitit suunnitellaan nykyisin - EI kantavuuden vaan tilavuuden mukaan.Saatat välillä saada ylimääräistä lomaa kun kortti on kuivumassa ylikuormasakkojen takia.


      • heidi0202
        Tiloilta kirjoitti:

        Eli maitoa kerätään 24 h vuorokaudessa. Reittisuunnitteluohjelman mukaan meillä joka toinen päivä käyvällä maitoautolla on ajoaika yli 26 h/vrk

        maitoa kerätään nupilla 2-4 akselisia. riippuu onko se vain keräilyauto, vaiko laitetaanko sille täysperä perään vaiko kenties sellaisella etäisyydellä meijeristä että päästään optimitilanteeseen pelkällä nupilla (harvinaista) koska silloin maaseudun teiden rasitus kasvaa ja monasti ahtaissa pihoissa liikkuminen vaikeutuu.

        maitokuski ajaa reitin mukaisesti minuuttiaikataululla maatilan pihaan. ottaa hytistä tilaskuitin (jos tuotteita meijeriltä tilattu) ja ottaa tarvikkeet rahtitilasta ja jättää niille varattuun paikkaan. Näppäilee koneelle joka tallentaa sijainninja vetää letkun kiinni ja kauko käytöllä käynnistää pumpun joka imee kiihdytysvaiheen jälkeen 280 -400 l/min riippuen mallista. vaihdatte näytepikarin näytteenottolaitteeseen ja irroittaa letkun varstotankista ottaa tankin lopputipoista näytepipettiin maitoa, vaakatositteen kuitin jättää sille varattuun paikkaan. Desifioi jalkineet maitovarston ovella sulkee auton luukut/luukun laittaa analyyysipikarin kylmävaratsoon jossa se varstoidaan lainmukaisesti. ja näytetpipettiin otetun maidon laittaa valmistumaan jotta sen pesuaine taikka antibioottitutkimustulos on valmis ennen kuin saa sitten joskus meijerilla purku luvan (4,5 h valmistumis aika) hymyilee ja kiirehtii seuraavaan paikkaan ahtailla pikkuteillä, oksien ja rakennusten kulmien ja räystäiden välitse. Kun nuppi on täysi käydään kuorma purkamassa perävaunuun valutusteitse ettei maidon koostumusta rasiteta pumppaamalla. (haittaa jalostusprosesseja) jne jne

        Meidän maitoauto ajaa keskimäärin 1080 km joka päivä, 365 pv vuodessa, josta siirtoa on 700-800 km

        Kysy lisää mikäli jäi kiinnostaa. kuskeille on oltava asianmukainen koulutus ennen työn aloitusta että hallitsee elintarvikelainsäädännön ja näytteenoton koska sillä on suuri merkitys tilipussiin maidontuottajalle.

        Hei!
        Tiedät ilmeisen paljon maidonajosta.
        Osaisitko kertoa tarkemmin noista koulutusasioista?
        Teen opinnäytetyötä joten tarvitsen tietoa kaikesta maidonajoon liittyvästä.
        Olen toki jo ollut kyydissä vänkärinä kymmenisen kertaa mutta toki kuljettajalla niin kiire ettei kaikkea kerkeä selvittämään.


      • maitoautonkuljettaja
        maitoauton jäljet nähnyt kirjoitti:

        Liity ainakin ekaksi AKT jäseneksi.Nykyään ajot
        kilpailutetaan,liikennöitsijät ei osaa laskea
        kannattavaa taksatasoa.Eivät pysty maksamaan
        TESSIN mukaista palkkaa.No eipä hätää mittää,ajat
        2v niin paljon kun antavat.Laita sitten akt haukat
        työnantajalle laskemaan jälkitiliä.Tiedoksi sulle
        myös,joudut ajamaan aina ylikuormalla-halusit tai et.Kerättävät reitit suunnitellaan nykyisin - EI kantavuuden vaan tilavuuden mukaan.Saatat välillä saada ylimääräistä lomaa kun kortti on kuivumassa ylikuormasakkojen takia.

        Aika hurjia väitteitä heität... Varmasti on olemassa kuvailemasi kaltaisia nk. "villejä isäntiä", mutta oma isäntäni on kyllä asiallinen yrittäjä.

        Töitä on kolmen päivän jaksoissa, jota seuraa 2-3 vapaapäivää. Taas muutaman työpäivän jakso, ja vapaata... Koskaan ei ole kellään kuskilla kuin kaksi yövuoroa peräkkäin ja sen jälkeen taas vapaata. Normaalisti on esim. päivä-yö-yö tai päivä-päivä-yö -jaot vuoroilla.

        Palkka on TESsin mukainen, tunteja kertyy kuukaudessa joka kuskille 158-165h. Päivän vuoro on joko 11 tai 10 tuntia riippuen siitä, ajaako yö-vai päiväreitin. Päiväreitit ovat 11 tunnin ajoja ja yöreitit 10.

        Jos peruspalkkaan laskee lisät mukaan niin palkkaa kertyy kuukausittain 2000-2300 euroa. Vaihtelee aina hieman, miten vuorot sattuu jokaiselle.

        Meillä ei isäntä ajata ylikuormalla (joskus voi olla maitoa niin paljon että joutuu ajamaan, mutta jos asiasta ilmoittaa isännälle niin hän järjestelee maatilat reitillä niin, ettei ylikuormaa tarvitse jatkossa ottaa), ei laita yli kahden yön putkia ellei ensin kysy kuljettajalta itseltään mielipidettä, haluaako tehdä niin usean yövuoron, ja on kyllä rehellinen ja asiansaosaava yrittäjä. Oli kerran piirturinkiekkokontrollit, ja sai isäntä ihan diplominkin tarkastajilta jälkikäteen seinälle laitettavaksi, kun ei löytynyt yhtään moitittavaa useammankaan vuoden takaisista ajoista.

        Vastavuoroisesti sitten kuljettajat ovat isäntää kohtaan reiluja, ja työilmapiiri on hyvä porukan kesken. Meitä kuljettajia on siis yrittäjä mukaanlaskettuna neljä kappaletta.


      • työnantajaltasi
        maitoauton jäljet nähnyt kirjoitti:

        Liity ainakin ekaksi AKT jäseneksi.Nykyään ajot
        kilpailutetaan,liikennöitsijät ei osaa laskea
        kannattavaa taksatasoa.Eivät pysty maksamaan
        TESSIN mukaista palkkaa.No eipä hätää mittää,ajat
        2v niin paljon kun antavat.Laita sitten akt haukat
        työnantajalle laskemaan jälkitiliä.Tiedoksi sulle
        myös,joudut ajamaan aina ylikuormalla-halusit tai et.Kerättävät reitit suunnitellaan nykyisin - EI kantavuuden vaan tilavuuden mukaan.Saatat välillä saada ylimääräistä lomaa kun kortti on kuivumassa ylikuormasakkojen takia.

        niin ja teet vielä niin että väärennät nuo kiekot ja laskutat työnantajaltasi reilusti yli sen minkä olet töitä tehnyt työnantaja luottaa sinuun niin kauan kuin kärähdät ja jälkitili kääntyykin toisinpäin ja maksat tuplasti takaisin sen minkä vohkit ja huomaat että sulla on lopputililappu kourassa


      • maitoautonkuljettaja
        työnantajaltasi kirjoitti:

        niin ja teet vielä niin että väärennät nuo kiekot ja laskutat työnantajaltasi reilusti yli sen minkä olet töitä tehnyt työnantaja luottaa sinuun niin kauan kuin kärähdät ja jälkitili kääntyykin toisinpäin ja maksat tuplasti takaisin sen minkä vohkit ja huomaat että sulla on lopputililappu kourassa

        Eiköhän sitä molemminpuolinen rehellisyys toimi. Sitäpaitsi huijatut tunnit näkisi reittien yhteenvetokuiteista joista otetaan kopio myös isännälle... ;) kiekot van helpottaa tuntien laskemista... Ja oma isäntä ainakin pyöristää tunnit ylöspäin palkkaa laskettaessa!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Kuka tai ketkä tappo eilen?

      Kenet ja miksi?
      Varkaus
      37
      1782
    2. Arvostele kaivattusi

      ulkonäköä, asteikolla 1-10. Perustelut myös 🧢
      Ikävä
      50
      818
    3. Mitä teet mies?

      Oletko jonkun naisen kanssa? 😞
      Ikävä
      69
      776
    4. Miksi sitä miestä tuijotetaan joka paikassa

      Onko maine jonkinlainen?
      Ikävä
      108
      740
    5. Kuka varasti Sisun rahat

      Kun lukee Sisun pöytäkirjaa, niin kuka on se, joka on varastanut Sisun rahat?!
      Sysmä
      7
      651
    6. Miten sulla on niin kaunis

      Ääni. Sellainen rauhoittavan vangitseva, jolloin aika kuin hidastuu. Ihmettelen sua vielä aika paljon. Lähes joka aamu t
      Ikävä
      33
      629
    7. Ajattelen sinua

      vain. Ihoasi vasten ihoani, huuliasi huulillani, sormiasi vartalollani... Olen katkera elämälle siitä että se antoi sinu
      Ikävä
      27
      580
    8. Taas on Festarit ohi ja saatu toisten muijia kylläseksi asti

      2 päivää täyttä jytinää ja rytkettä kyllä kelpaa vielä Kaupunkin tukemana.
      Parkano
      15
      559
    9. Olen työtön ilman työnhakuvelvoitetta

      Saan 600e/kk. En voi tehdä töitä. En osaa laittaa ruokaa. En pysty kävelemään tai olemaan jalkeilla tuntia pidempään.
      Ikävä
      141
      461
    10. Mikä sai sinut ajattelemaan mies...

      Ettet riittäisi minulle?😔
      Ikävä
      51
      453
    Aihe