pitkästä vai elementti

talokuume

onko tietoa/kokemuksia kumpi tulee halvemmaksi, rakentaa talo paikanpäällä esim.ottaa talopaketti hartmannilta(rakennettaneen paikanpäällä ns.pitkästä) vai elementtitalo esim.kannustalo.Ja jos teetetään osittain ulkopuolisella esim.kirvesmies koko rakennusurakan ajan 1 pätevä mies omasta takaa.
Mietityttää, tuleeko kuitenkin yhtä kalliiksi ns.pitkästä , kun ottaa huomioon suuremman työmäärän verrattuna elemttitaloon.

9

7010

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Rauno Kangas

      ...on kustannustehokasta. Ota kuitenkin mahdollisimman suppea pakettisisältö, jos on pakko paketti ottaa.

    • ..omistaja..

      Seuraavan tekisin pitkästä JOS olisi hyvä timpuriporukka tiedossa ja luonnollisesti hyvä vastaava/valvoja.
      Huonolla valvonnalla ja kusettavalla porukalla saa helposti ja nopeasti kaikki pitkästä rakentamisen edut "poltettua"..

      • paikalla rakennettu

        En ole rakentaja, mutta asun parin vuoden ikäisessä paikalla rakennetussa puutalossa. Kiinnostaisi vain kovasti kuulla pitkästä rakentamisen eduista ja haitoista vaikka perinteisen ja - listan muodossa.


      • MikaHee
        paikalla rakennettu kirjoitti:

        En ole rakentaja, mutta asun parin vuoden ikäisessä paikalla rakennetussa puutalossa. Kiinnostaisi vain kovasti kuulla pitkästä rakentamisen eduista ja haitoista vaikka perinteisen ja - listan muodossa.

        Terve,

        Mielestäni pitkästä ilman muuta jos on hyvä kirvesmiesporukka (vähintään 2 miestä ja tarpeen tullen 3 ja jokainen jamppa ottaa vastuun siitä mitä tekee eli on ammattikirvesmies eikä hanslankari) tiedossa. Tämä tietysti vaatii rakennuttajaltakin paljon jos aikoo itse toimia systeemin organisaattorina: tavaramenekin laskenta, kilpailutus, tavaroiden kuljetus, sisäänkanto, asennus, siivous jne rakennustyöt päälle. Saa olla puhelimessa ja rautakaupassa jatkuvasti.

        Pitkästä rakentamisen kannattavuus heikkenee jos rakennetaan rinnetontille ja käytössä ei ole traktoria tai jne konekantaa vaan kaikki pitää itse hilata alhaalta ylös jne. Tällöin suurelementti huitaisee ohi, ainakin nopeudessa. Rakentamiseen vaikuttaa erittäin paljon säätilat.

        Suurelementitkin teettäisin omien piirrustuksien mukaan jossain "ei merkkiliike"- rakennusfirmassa joka pystyy ko. elementtejä tekemään ja vielä talvella jolloin hintaakin voisi saada alaspäin. Tässä kohtaa ei kiire laske hintaa. Suurelementtipaketin ottaisin riisuttuna sateeltasuojaan asennettuna, jos itsellä on taitoa ja tietoa miten rakentaa. Erittäin suurena plussana pitäisin sitä että rakentaa sen autotallin ensin ja talon vasta sitten. Talliin tavaraa sitä mukaan kun talo etenee jne. Ja jos ei ole tallia niin sitten ostaa hyvät laatupressut tai merikontin sillä priimasta kamasta saa nopeasti sekundaa jos se on huonosti suojattu ja se on KALLISTA.


      • paikalla rakennettu
        MikaHee kirjoitti:

        Terve,

        Mielestäni pitkästä ilman muuta jos on hyvä kirvesmiesporukka (vähintään 2 miestä ja tarpeen tullen 3 ja jokainen jamppa ottaa vastuun siitä mitä tekee eli on ammattikirvesmies eikä hanslankari) tiedossa. Tämä tietysti vaatii rakennuttajaltakin paljon jos aikoo itse toimia systeemin organisaattorina: tavaramenekin laskenta, kilpailutus, tavaroiden kuljetus, sisäänkanto, asennus, siivous jne rakennustyöt päälle. Saa olla puhelimessa ja rautakaupassa jatkuvasti.

        Pitkästä rakentamisen kannattavuus heikkenee jos rakennetaan rinnetontille ja käytössä ei ole traktoria tai jne konekantaa vaan kaikki pitää itse hilata alhaalta ylös jne. Tällöin suurelementti huitaisee ohi, ainakin nopeudessa. Rakentamiseen vaikuttaa erittäin paljon säätilat.

        Suurelementitkin teettäisin omien piirrustuksien mukaan jossain "ei merkkiliike"- rakennusfirmassa joka pystyy ko. elementtejä tekemään ja vielä talvella jolloin hintaakin voisi saada alaspäin. Tässä kohtaa ei kiire laske hintaa. Suurelementtipaketin ottaisin riisuttuna sateeltasuojaan asennettuna, jos itsellä on taitoa ja tietoa miten rakentaa. Erittäin suurena plussana pitäisin sitä että rakentaa sen autotallin ensin ja talon vasta sitten. Talliin tavaraa sitä mukaan kun talo etenee jne. Ja jos ei ole tallia niin sitten ostaa hyvät laatupressut tai merikontin sillä priimasta kamasta saa nopeasti sekundaa jos se on huonosti suojattu ja se on KALLISTA.

        Kiitos vastauksesta. Entä rakenteelliset tai laadulliset hyödyt. Jostain olen lukenut, että elementeistä kootut talot ovat tiiviimpiä. Pitääkö tämä paikkansa. Mitä muita etuja pitkästä rakentamisessa on kuin kustannusedut?


      • MikaHee
        paikalla rakennettu kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Entä rakenteelliset tai laadulliset hyödyt. Jostain olen lukenut, että elementeistä kootut talot ovat tiiviimpiä. Pitääkö tämä paikkansa. Mitä muita etuja pitkästä rakentamisessa on kuin kustannusedut?

        Tiiviyteen ynm laatuun liittyy monia tekijöitä. Jos osaat ja viitsit ja muut tekee saman niin kumpikin on erittäin hyvä laadullisesti. Itse tekien tiedät, näet ja koet koko rakentamisen skaalan. Aika paha mennä rankkaamaan noita. Toki hallissa rakentaen ei noi säät paljoo vaikuta.

        Pitkästä rakentaen saat sellaisen rungon, huonekorkeuden ja eristepaksuuden kuin haluat eli ei ole sidottu mihinkään valmistuslinjaan kiinni.

        Kustannusedut on aika paljon kiinni omasta aktiivisuudesta ja markkinatilanteesta ja niistä timpureista ja suunnitelmista.

        Itse tein 1 kerroksisen talon pitkästä rinnetontille kellarilla ja korkein seinä on yli 9m korkea. Nyt tekisin sen suurelementistä ihan vain tuon rinneratkaisun takia tai sitten ostaisin kunnon traktorin nostovehkeillä eli sitä kantamista oli todella paljon ja se kaikki tehtiin 98% meikäläisen selkänahasta ja kaiken muun rakentamisen välissä. Se aika mitä et käyttänyt rakentamiseen kannoit.

        Kun osaat ja viitsit ja aikataulu ei ole rajoittava tekijä niin pitkä on hyvä vaihtoehto. Itsellä meni 15 kk aloituksesta muuttoon ja kellari on vaiheessa (auto ei kertaakaan vielä tallissa). Työtuntien määrää en osaa sanoa, mutta varsinaisia lomapäiviä oli 10 kpl ja työreissut päälle. Työreissut on hyviä jos jättää se kaljan kittaamisen väliin ja painuu hotelliin nukkumaan;)


      • mieltä,
        MikaHee kirjoitti:

        Terve,

        Mielestäni pitkästä ilman muuta jos on hyvä kirvesmiesporukka (vähintään 2 miestä ja tarpeen tullen 3 ja jokainen jamppa ottaa vastuun siitä mitä tekee eli on ammattikirvesmies eikä hanslankari) tiedossa. Tämä tietysti vaatii rakennuttajaltakin paljon jos aikoo itse toimia systeemin organisaattorina: tavaramenekin laskenta, kilpailutus, tavaroiden kuljetus, sisäänkanto, asennus, siivous jne rakennustyöt päälle. Saa olla puhelimessa ja rautakaupassa jatkuvasti.

        Pitkästä rakentamisen kannattavuus heikkenee jos rakennetaan rinnetontille ja käytössä ei ole traktoria tai jne konekantaa vaan kaikki pitää itse hilata alhaalta ylös jne. Tällöin suurelementti huitaisee ohi, ainakin nopeudessa. Rakentamiseen vaikuttaa erittäin paljon säätilat.

        Suurelementitkin teettäisin omien piirrustuksien mukaan jossain "ei merkkiliike"- rakennusfirmassa joka pystyy ko. elementtejä tekemään ja vielä talvella jolloin hintaakin voisi saada alaspäin. Tässä kohtaa ei kiire laske hintaa. Suurelementtipaketin ottaisin riisuttuna sateeltasuojaan asennettuna, jos itsellä on taitoa ja tietoa miten rakentaa. Erittäin suurena plussana pitäisin sitä että rakentaa sen autotallin ensin ja talon vasta sitten. Talliin tavaraa sitä mukaan kun talo etenee jne. Ja jos ei ole tallia niin sitten ostaa hyvät laatupressut tai merikontin sillä priimasta kamasta saa nopeasti sekundaa jos se on huonosti suojattu ja se on KALLISTA.

        nimittäin kevytpeitteet ovat KEVYTpeitteitä. Tavaran varastointiin merikontti tai reilunkokoinen teltta kunnon pressuilla. Tavarantoimitusten tahdistaminen näyttelee myös merkittävää osaa. Työmaasta ei saa tulla varastoa.


    • Rst

      Meille tulee suurelementti, koska :
      - rahat ei riitä palkkaamaan täyspäiväisiä timpureita
      - itse tehtävä, joten työn ohessa pitkästä rakentaen ei mitään tulisi, kun ammattilaisia ei olla
      - päästään nopeammin sisä hommiin, jotka osataan itse tehdä
      - paketillakin voi säästää, kun kilpailuttaa.

      * Kun on ostamassa jotain tavaraa, niin aina kannattaa kysyä onko tämä se viimeinen hinta. Sille firmalle on yleensä pinempikin kate parempi kuin ei mitään, sillä jostain muualtahan se tavara otetaan muuten. Itse ainakin olemme vedättäneet kaikkia hintoja alas, jos eivät laske hintaa niin otetaan muualta. Ja tietysti pitää verrata aina samaa tavaraa. Esim. takan ostossa on vaikea verrata hintaa, kun tuotteet eivät ole ihan identtisiä. Silti niitäkin kilpailutetaan ristiin.

    • lisää:

      jos on aikaa, teet itse paljon, kilpailutat kaiken ja saat saha ja rautakauppatavaran edullisesti (jopa -40) esim. vastaavanmestarin alennus/tukkukortilla, niin se tulee huomattavasti edullisemmaksi.

      precut-talopakettia ei tod. kannata ottaa vaan tilata sama puutavara jostain pikku sahalta(esim. koskisen),vaikka jonkun ison tunnetun suht yksinkertaisen mallin mukaan.

      tuo työporukkakin riittää, varsinkin jos joskus saat talkooporukoita avuksi jne...

      elementeissäkin on ollut tiivistysongelmia, riippuu paljon asennusporukasta...
      jos on kiire, niin ota ennemmin omatalo ulkoverhous valmiiksi kiinnitettynä ;)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tällä kertaa Marinia kadehtii Minäminä Päivärinta

      Kokoomuksen tyhjäntoimittelija itkeä tuhertaa, kun kansainvälinen superstaramme ei leiki hänen kanssaan. Oikean puoluee
      Maailman menoa
      424
      1849
    2. Miksi jollain jää "talvi päälle"

      Huvittaa kastoa ullkona jotain vahempaa äijää joka pukeutuu edelleen kun olisi +5 astetta lämmittä vaikka on helle keli
      Maailman menoa
      190
      1507
    3. Minua itkettää tämä tilanne

      Meidän pitäisi jutella. Eikö niin? Miehelle.
      Ikävä
      109
      1421
    4. Miksi koulut pakottavat

      Lapset uimaan sekaryhmänä? Murrosikäiset tunnetusti häpeilevät vartalossa tapahtuvia muutoksia. Tulee turhia poissaoloja
      Maailman menoa
      168
      1386
    5. Mitkä oli suurimmat

      Syyt mihin hänessä ihastuit alussa ja pikkuhiljaa tunteiden edetessä
      Ikävä
      45
      1046
    6. Suomen Pallolitto: Tasoryhmät lasten jalkapallossa - Erätauko-tilaisuus ma 20.5.2024

      Tasoryhmät lasten ja nuorten jalkapallossa herättävät paljon keskustelua. Mitä tasoryhmät ovat ja mikä on niiden tarkoit
      Suomi24 Blogi ★
      0
      990
    7. Minulla oli tunteita

      Tein itsestäni pellen. Sait hyvät naurut ja minä 💔
      Ikävä
      63
      966
    8. Mitä et hyväksy miehessä/naisessa josta olet kiinnostunut?

      Itse en halua, että miehellä olisi lapsia!
      Ikävä
      119
      933
    9. Susanne Päivärinta kirjassaan: Sannalla nousi valta päähän, Big Time!

      Päivärinta toteaa ettei ole nähnyt kenenkään muuttuvan niin totaalisesti kuin Marinin, eikä siis todellakaan parempaan s
      Maailman menoa
      91
      921
    10. Se katse silloin

      Oli hetki, jolloin katseemme kohtasivat. Oli talvi vielä. Kerta toisensa jälkeen palaan tuohon jaettuun katseeseen. Tunt
      Ikävä
      32
      886
    Aihe