normaalia että 1v 3kk ikäisellä on lähes koko ajan nuhaa? Nenä vuotaa miltei jatkuvasti.Hoidan häntä kotona joten luulisi sairastavan vähemmän kuin hoidossa.Miten muilla? Ja miten olette hoitaneet nuhaa? Meillä se ainakin haittaa sekä päiväunia että yöunia kun tyttö ei meinaa saada henkeä nenän kautta.
Jatkuvasti nuhaa
23
5744
Vastaukset
- äiti 10/2005
Monet lapset sairastavat ns. hammasflunssan tehdessään hampaita. Oletko itse huomannut niissä mitään yhteyksiä toisiinsa? Meillä tytöllä ainakin valuu kirkasta räkää aina muutaman päivän ajan hampaiden tulon yhteydessä. Kuitenkaan mitään muita flunssa oireita ei ole ollut.
- ???
Milloin olet tampannut lapsen patjan? Meillä lasten nenä vuoti kokoajan ja tein suursiivouksen. Kannoin kaikki tilavaatteet ulos, poistin verhot ikkunoista, pehmolelut pyykkikoriin jne. Tämän jälkeen pyyhin koko huoneen kostealla.
Mies tamppasi patjat ja yllätys oli melkoinen. Vaikka ne patjat tulee imuroitua n. kerran kuussa, niin pölymäärä oli valtava. Tämän suursiivouksen jälkeen nuhaoireet katosivat kokonaan. - luulisin!
Eli tää syksyaika ainakin on sellasta et tuntuu kun kokoajan ois nuha.. meillä oli keväällä sama juttu ja sillon olin itekin yhtämittaa flunssassa! Öhöm.. syksy ja syksy, nythän on talvi! No mutta syksystä tämä talvi ainakin meilläpäin taitaa mennä:)
- valitettavasti
Meillä tosin poika on vasta 11kk mutta ajattelin nyt vastata tähän viestiketjuun koska aihe on niin likeellä meitä.
Meillä siis sairasteltu jo pidemän aikaa. Ensimmäisen kunnon flunsan jälkeen 6kk iässä, on meillä oltu lähes jatkuvasti kipeänä. Viikko terveenä, nuha, kaks viikkoa terveenä, nuha, viikko terveenä ja taas nuha. Todella, todella raivostuttavaa.
Olemme olleet jo kahdesti asian takia lääkärillä. Lähinnä sen takia etten voi ymmärtää mistä nämä nuhat tulevat. Olen myöskin pojan kanssa kotona, liikumme kyllä paljon ulkona mutta olen aina hyvin vaatettanut pojan ja syö terveellisesti.
Nenä valuu kirkasta räkää, joskus sitä keltaistakin. Olen yleensä lievemmissä vain nostanut sängyn päätyä ja pyyhkinyt ulos tulevan rään. Pahimmissa, niissä joissa henki ei kulke kunnolla nukkuessa ja alkaa häiritä jo unia, ensin imenyt räkää sellaisella letkulla ja sitten laittanut nenätippoja jotka avaa tukkoisen neneän. Poika tietysti inhoaa tuota käsittelyä sydämensä pohjasta, mutta tehtävä se on että toinen saa nukutuksi.
Tosiaan lääkärissä on käyty. Ensin kunnallisella ja sitten yksityisella ihan lastenlääkärillä. Molemmat sanoivat että on ihan normaalia. (uskomatonta, mutta totta) Pojalta otettiin kunnallisella allergiatestitkin, mutta ei ole allerginen. Viimeisin on nyt 1,5kk kestänyt yskä joka sekin on yksityisenpuolen lääkärin mukaan ihan normaalia. Antoi yskän ärsytystä helpottavaa yskänlääkettä ja käski odottaa jouluun.
Itse olen aika poikki ja toivoton vaikka nuhan hoitaminen alkaa mennä jo aika rutiinilla. Lastenlääkäri sanoi myös että lapsen vastustuskyky katsotaan alhaiseksi vasta, jos lapsi on joutunut kaksi kertaa sairaalaan keuhkokuumeen takia.
Turhauttavaa kun kaikki maalikot ympärilläni ovat samaa mieltä kanssani siitä, ettei lapsen nyt ihan jatkuvasti kuuluisi nuhassa olla, kun selvää syytä tartunnoille ei näy missään. Vain lääkärit ovat sitä mieltä että tämä on valitettavaa, mutta normaalia.
Tsemppiä sinne, tiedän miten raskasta se on.- nuhanunnun äippä
meillä poika 1.4v ja nuhaa ja yskää on ollut pitkään. Lääkärissä käyty normaalia on, yskään sai yskänlääkettä. meillä ei ole eläimiä, asunto pidetään suht siistinä. hoidan poikaa kotona. alkaa kans pikku hiljaa väsyttämään, ku ei voi tehdä mitään. itse en ole ollut kipeä lainkaan. ajattelin varmuuden vuoksi hankkia asuntoon kosteus / home mittauksen, vanha talo kun on. olisi ainakin yksi mahdollinen tekijä pois suljettu.
- vastustuskykyä
Meillä sairastuttiin ensimmäisen kerran 6,5kk ikäisenä (oli alkusyksy). Sen jälkeen koko talvi kevääseen asti oli sellaista rumbaa, että lähes kuukauden välein tuli jonkinlainen flunssa kuumeineen ja räkätauteineen. Ja meillä se tarkoitti aina itkuöitä ja kamalaa väsymystä niin lapselle kuin vanhemmillekin. Tuli kesä ja tämä syksy ja lapsi ei ole ollut kuin kerran pienessä nuhassa. Toivottavasti on niin, että lapsi on nyt kehittänyt itselleen vastustuskykyä, eikä enää sairastu yhtä helposti. Niin, ja meillä ollaan myös kotihoidossa, oltu alusta lähtien. Sitä olen myös miettinyt, että paljonkohan lie hampaiden puhkeamisella osuutta siihen, että lapsi sairasteli niin usein pienempänä..
- imettäneet??
vastustuskykyä kirjoitti:
Meillä sairastuttiin ensimmäisen kerran 6,5kk ikäisenä (oli alkusyksy). Sen jälkeen koko talvi kevääseen asti oli sellaista rumbaa, että lähes kuukauden välein tuli jonkinlainen flunssa kuumeineen ja räkätauteineen. Ja meillä se tarkoitti aina itkuöitä ja kamalaa väsymystä niin lapselle kuin vanhemmillekin. Tuli kesä ja tämä syksy ja lapsi ei ole ollut kuin kerran pienessä nuhassa. Toivottavasti on niin, että lapsi on nyt kehittänyt itselleen vastustuskykyä, eikä enää sairastu yhtä helposti. Niin, ja meillä ollaan myös kotihoidossa, oltu alusta lähtien. Sitä olen myös miettinyt, että paljonkohan lie hampaiden puhkeamisella osuutta siihen, että lapsi sairasteli niin usein pienempänä..
nimittäin se saattaa vaikuttaa paljonkin , kun vauvalla ei ole synnynnäistä vastustuskykyä ja se saa sen äidinmaidosta, mutta EI korvikkesta. se voi olla nimittäin selitys usein.
- siiiiis
imettäneet?? kirjoitti:
nimittäin se saattaa vaikuttaa paljonkin , kun vauvalla ei ole synnynnäistä vastustuskykyä ja se saa sen äidinmaidosta, mutta EI korvikkesta. se voi olla nimittäin selitys usein.
vasta 2 vuotiaalla on valmis immuunijärjestelmä, siksi imetyssuositus on 2 vuotta.
- vastustuskykyä
imettäneet?? kirjoitti:
Minä imetin kaiken kaikkiaan 1v2kk. Ja korvikkeita ei käytetty yhtään.
- vastasin aikaisemmin..
imettäneet?? kirjoitti:
Joo, tuossa laitoin aikaisemmin viestiä meidän 11kk vanhasta pojasta jolla on nuhakierre.
Olen imettänyt ja imetän edelleen... 5kk täysimetin ja nyt poika saa rintamaitoa yhä nukkumaan mennessä ja herätessä joten rintamaidon puutteesta ei ainakaan meillä voi puhua. - kysyin siitä imetyksestä
vastasin aikaisemmin.. kirjoitti:
Joo, tuossa laitoin aikaisemmin viestiä meidän 11kk vanhasta pojasta jolla on nuhakierre.
Olen imettänyt ja imetän edelleen... 5kk täysimetin ja nyt poika saa rintamaitoa yhä nukkumaan mennessä ja herätessä joten rintamaidon puutteesta ei ainakaan meillä voi puhua.me ollaan kans sairasteltu ihmeen paljon (ja imtän tailopettelen nyt kun poika on2v.4kk) mutta ei kuulemma oo mitään outoo päinvastoin lääkäri väittää että on ollut keskimäärin ikäistään terveempi. ehkä se sit entisestään vahvistaa vastustuskykyä, se hyvä puoli siinä kai sit on.
- ja mää
kysyin siitä imetyksestä kirjoitti:
me ollaan kans sairasteltu ihmeen paljon (ja imtän tailopettelen nyt kun poika on2v.4kk) mutta ei kuulemma oo mitään outoo päinvastoin lääkäri väittää että on ollut keskimäärin ikäistään terveempi. ehkä se sit entisestään vahvistaa vastustuskykyä, se hyvä puoli siinä kai sit on.
imetän vaik tyttö jo 7v!!!!! Huh huh! kyl mahtaa olla näky kun 2.5v mukula tulee paitaa repimään ylös ja haluaa TISSIÄ!! No mut kukin tietty taplaa tyylillän..
- tyylillään
ja mää kirjoitti:
imetän vaik tyttö jo 7v!!!!! Huh huh! kyl mahtaa olla näky kun 2.5v mukula tulee paitaa repimään ylös ja haluaa TISSIÄ!! No mut kukin tietty taplaa tyylillän..
aina löytyy joku lapsena rakkaudetta jäänyt kiinnittämään huomiota siihen että jotkut lapset saavat rakkautta, kun eivät itse ole saaneet.
se on surullista. etenkin kun kaikki ne lapset suomessa joita ei imetetä lainkaan tai hyvin vähän ovat ne jotka tässä yhtälössä häviävät.
mee hoitoon. - ???
tyylillään kirjoitti:
aina löytyy joku lapsena rakkaudetta jäänyt kiinnittämään huomiota siihen että jotkut lapset saavat rakkautta, kun eivät itse ole saaneet.
se on surullista. etenkin kun kaikki ne lapset suomessa joita ei imetetä lainkaan tai hyvin vähän ovat ne jotka tässä yhtälössä häviävät.
mee hoitoon.Ai sekö on rakkautta että lähemmäs 3v. kinuaa paidan alle ihan pelkästä tottumuksesta?? Sehän tässä surullista on ettet osaa rakkautta muulla tavoin osoittaa kuin tissiä suuhun tuputtamalla! Kyllä meillä ainakin rakkautta on neiti saanut vaikka puoli vuotiaana jo tissittely loppui!
- se ei ole saanut
??? kirjoitti:
Ai sekö on rakkautta että lähemmäs 3v. kinuaa paidan alle ihan pelkästä tottumuksesta?? Sehän tässä surullista on ettet osaa rakkautta muulla tavoin osoittaa kuin tissiä suuhun tuputtamalla! Kyllä meillä ainakin rakkautta on neiti saanut vaikka puoli vuotiaana jo tissittely loppui!
sitä rakkautta minkä luonto ja evoluutio on sille tarkottanut eli tissin imemistä!
syytä siitä itseäsi lälkä ainakaan muita!
imettäminen on MAAILMAN LUONNOLLISISN asia ja jos siinä on sun mielestä jotain outoo niin sulle on jossain vaiheessa tapahtunut joatin vammauttvavaa! ei muuten luonnolllista voi pitää epänormaalina.
eli älä syytä muita omista puutteistasi - niin..
se ei ole saanut kirjoitti:
sitä rakkautta minkä luonto ja evoluutio on sille tarkottanut eli tissin imemistä!
syytä siitä itseäsi lälkä ainakaan muita!
imettäminen on MAAILMAN LUONNOLLISISN asia ja jos siinä on sun mielestä jotain outoo niin sulle on jossain vaiheessa tapahtunut joatin vammauttvavaa! ei muuten luonnolllista voi pitää epänormaalina.
eli älä syytä muita omista puutteistasiluonnollista jonkun aikaa mut rajansa kaikella! Onko susta sit luonnollista imettää esim 4v?
- imettää 6 kuukautta
niin.. kirjoitti:
luonnollista jonkun aikaa mut rajansa kaikella! Onko susta sit luonnollista imettää esim 4v?
ei ole luonnollista. omani on 2 v. 4kk. ja itse en ajatellut iimettää nelivuotiaaksi, koska tässä varmaan pikkuhiljaa lopetellaan,
mutta lapseni saa olla ihan rauhassa vielä vauva, se on pelkkää plussaa että vielä saa tissiä sen joka toinen päivä.
pitäis olla enemmän huolissaan siitä ettei suomessa imetetä tarpeeksi, johan ne mielipiteet tällä palstalla näkyy.
mikä siinä lapsen ja äidin yhteydessä on niin uhkaavaa että sitä kohtaan hyökätään.
oon itse päättänyt ottaa myös agressivisen linjan ja sanoa niinkuin asiat on.
eli imettäminen on luonnollista ja välttämätöntä vauvalle (ja pliis älkää te joilla on ihan oikee syy olla iimettämättä nyt älähtäkö)
ja on tän yhteiskunnan kieroutumista että siihen ei suhtauduta luonnollisesti. - .....
imettää 6 kuukautta kirjoitti:
ei ole luonnollista. omani on 2 v. 4kk. ja itse en ajatellut iimettää nelivuotiaaksi, koska tässä varmaan pikkuhiljaa lopetellaan,
mutta lapseni saa olla ihan rauhassa vielä vauva, se on pelkkää plussaa että vielä saa tissiä sen joka toinen päivä.
pitäis olla enemmän huolissaan siitä ettei suomessa imetetä tarpeeksi, johan ne mielipiteet tällä palstalla näkyy.
mikä siinä lapsen ja äidin yhteydessä on niin uhkaavaa että sitä kohtaan hyökätään.
oon itse päättänyt ottaa myös agressivisen linjan ja sanoa niinkuin asiat on.
eli imettäminen on luonnollista ja välttämätöntä vauvalle (ja pliis älkää te joilla on ihan oikee syy olla iimettämättä nyt älähtäkö)
ja on tän yhteiskunnan kieroutumista että siihen ei suhtauduta luonnollisesti.mulla loppu maidon tulo eli en itse voinu päättää jatkaa imetystä pidempään vaikka olisin halunnu.. mut oisin korkeintaan siihen 1 vuotiaaksi imettäny jos oisin pystyny päättämään koska sen jälkeen se ei todellakaan ole välttämätöntä sillä maidossa ei sen vuoden jälkeen ole enää mitään mitä vauva tarvitsisi! Enkä mä todellakaan pidä pitkään imettäneitä äitejä huonoina tai muuta vastaavaa, mut luulenpa vaan et pitkään imettävillä äideillä on oma vieroitus vaikeampaa kuin vauvan..
- todellakaan vaan helpompaa
..... kirjoitti:
mulla loppu maidon tulo eli en itse voinu päättää jatkaa imetystä pidempään vaikka olisin halunnu.. mut oisin korkeintaan siihen 1 vuotiaaksi imettäny jos oisin pystyny päättämään koska sen jälkeen se ei todellakaan ole välttämätöntä sillä maidossa ei sen vuoden jälkeen ole enää mitään mitä vauva tarvitsisi! Enkä mä todellakaan pidä pitkään imettäneitä äitejä huonoina tai muuta vastaavaa, mut luulenpa vaan et pitkään imettävillä äideillä on oma vieroitus vaikeampaa kuin vauvan..
koska lapsi alkaa vähitellen itse itsenäistyä. meillä imetetään tiettyna aikana joka toinen päivä ja eilen poikani sanoi itse oma-aloitteisesti ei haluu tissiä. otti sit kuitenkin (en tuputtanut, mutta merkkejä on ilmassa että lapsi kasvaa.
muut 2 vuotiaaksi pitäis imettää (siis tietenkin vähenevässä määrin) koska niin on luonto sen säätänyt( vasta 2-vuotiaalla on valmis immuunijärjestelmä, jota äidinmaito siis korvaa, lapsella ei ole muuta immuniteettia kuin äidinmaito, korvikkesta sitä ei saa) - olet muuten saanut
..... kirjoitti:
mulla loppu maidon tulo eli en itse voinu päättää jatkaa imetystä pidempään vaikka olisin halunnu.. mut oisin korkeintaan siihen 1 vuotiaaksi imettäny jos oisin pystyny päättämään koska sen jälkeen se ei todellakaan ole välttämätöntä sillä maidossa ei sen vuoden jälkeen ole enää mitään mitä vauva tarvitsisi! Enkä mä todellakaan pidä pitkään imettäneitä äitejä huonoina tai muuta vastaavaa, mut luulenpa vaan et pitkään imettävillä äideillä on oma vieroitus vaikeampaa kuin vauvan..
sen käsityksen ettei äidinmaiodssa ole mitään mitä lapsi tarvitsee vuoden jälkeen? http://www.imetystukilista.net/faq/edut.php
hyvin koulöutetut naiset imettävät pitempään kuin kouluttamattomat...ehkä kaikki ymmärtäisivät imetyksen tärkeyden jos esimerkikis meidän vanhanaikaine ja epätieteellinen julkinen terveydenhuoltojärjestelmä ei sotkeentuisi asiaan , vaan öäidit lukisivat tietoa joka pohjautuu ihan tieteellisiin tutkimuksii,... - kaiklle linkki
todellakaan vaan helpompaa kirjoitti:
koska lapsi alkaa vähitellen itse itsenäistyä. meillä imetetään tiettyna aikana joka toinen päivä ja eilen poikani sanoi itse oma-aloitteisesti ei haluu tissiä. otti sit kuitenkin (en tuputtanut, mutta merkkejä on ilmassa että lapsi kasvaa.
muut 2 vuotiaaksi pitäis imettää (siis tietenkin vähenevässä määrin) koska niin on luonto sen säätänyt( vasta 2-vuotiaalla on valmis immuunijärjestelmä, jota äidinmaito siis korvaa, lapsella ei ole muuta immuniteettia kuin äidinmaito, korvikkesta sitä ei saa)www.imetystukilista.net/faq/edut.php
- äityli*
En jaksanut lukea koko ketjua läpi, joten en onko tästä jo ollut puhetta.
Olen itse käynyt lapseni kanssa korvalääkärillä, ja viimeksi oli puhetta, että onko lapsellani koko ajan nuha. Korvalääkäri oli sitä mieltä, että vaikka lapset sairastavat usein, ei silti ole normaalia, että on koko ajan flunssa tai nenä vuotaa.
Meillä pyysi seuraamaan tilannetta ja sanoi, että jos nuha jatkuu, niin suosittelee kitarisojen poistoja.
Saattaisi auttaa myös niihin nuhan aiheuttamiin sivuoireisiin, kuten nukkuu huonosti, on kiukkuinen ja väsynyt, saattaa kuorsata jne.
Joten saattaisi rauhoittaa lasta myös siltä osin, kun saisi nukuttua hyvin.
Joten suosittelen käymään erikoislääkärillä eli korvalääkärillä. Tietää nuo korva ja nenä asiat parhaiten.- viilausta!
Kitarisoja ei ole kuin yksi eli kitarisan poisto EI risojen..!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
- 783190
- 492400
- 322117
Sinkkujen kommentti järkyttävään raiskaukseen
Mikä on kommenttisi tähän järkyttävään raiskaukseen? https://www.is.fi/uutiset/art-2000011204617.html Malmin kohuttu sa4812112- 1371879
Ryöstö hyrynsalmella!
Ketkä ryösti kultasepänliikkeen hyryllä!? 😮 https://yle.fi/a/74-20159313301752- 311745
Sukuvikaako ?
Jälleen löytyi vastuulliseen liikennekäyttäytymiseen kasvatettu iisalmelainen nuori mies: Nuori mies kuollut liikenne101569Joskus mietin
miten pienestä se olisi ollut kiinni, että et koskaan olisi tullut käymään elämässäni. Jos jokin asia olisi mennyt toisi51310Hyvää yötä
Söpöstelen kaivattuni kanssa haaveissani. Halaan tyynyä ja leikin että hän on tässä ihan kiinni. *olet ajatuksissani61264