Cued Speech/vinkki puhe

.....

12

1628

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • eräs joku

      Jaahas, enpä osaa Cued Speechiä eli vinkkipuhetta, vaikka tiedän kyllä mikä se semmoinen on. Eikä tuo minua kiinnosta.

      Minulle riittää, että hallitsen viittomakielen, suomen kielen, ja niiden lisäksi ruotsin, englannin ja saksan.

      Fakta on kuitenkin se, ettei Cued Speech eli vinkkipuhe ole koskaan tunnustettu viralliseksi kieleksi. Tätä on turha yrittää kiistää, koska TIEDÄN IHAN VARMASTI, että se ei ole mikään kieli. Cued Speechihän korostaa enemmänkin puhumista ääneen, kuten tuossa videopätkässä näkee selvästi sen. Ja puhumisen rinnalla heilutetaan tuota kättä kasvon lähellä.Vinkkipuhe on vain eräänlainen niin sanottu apuväline puheen oppimisessa, ja ylipäätään puhumisessa.

      Sen sijaan viittomakieli on kieli, ja on tunnustettu kieleksi muiden kielivähemmistöjen rinnalla. Ja viittomakieli täyttää myös kaikki kieleen liittyvät vaadittavat normit, kuten rakenteet, kieliopit jne.

      • .....

        Arvasin että heti tulee hyökkäävästi viestiä takaisin :(

        Eihän se kieli ole,vaan apuväline.Kerran vain joku kyseli siitä täällä ja löysin tuon,antaa hiukan kuvaa mitä se on ja kuinka sitä käytetään. Nuo käden paikat ja liikkeet kuvaa äänteitä,ei sanoja.

        Onko se niin vaikeaa olla suvaitsevainen ja ottaa tietoa vastaan ilman agressiivisuutta?


      • eräs joku
        ..... kirjoitti:

        Arvasin että heti tulee hyökkäävästi viestiä takaisin :(

        Eihän se kieli ole,vaan apuväline.Kerran vain joku kyseli siitä täällä ja löysin tuon,antaa hiukan kuvaa mitä se on ja kuinka sitä käytetään. Nuo käden paikat ja liikkeet kuvaa äänteitä,ei sanoja.

        Onko se niin vaikeaa olla suvaitsevainen ja ottaa tietoa vastaan ilman agressiivisuutta?

        En minä nyt tarkoittanut olla aggressiivinen tai jotain sitä,vaan alkaa jo vähän kyllästyttämään kun täällä jauhetaan samoista asioista toistamiseen. Koska vinkkipuheesta on jo vähän keskusteltu aiemminkin tällä palstalla.

        Mutta ymmärrän toki, jos joku ei tiennyt tuosta ja laittanut siksi tuon videopätkän. Ja onhan aina niitä, jotka haluavat tietää mikä se semmoinen on.


      • Kivikuuro
        eräs joku kirjoitti:

        En minä nyt tarkoittanut olla aggressiivinen tai jotain sitä,vaan alkaa jo vähän kyllästyttämään kun täällä jauhetaan samoista asioista toistamiseen. Koska vinkkipuheesta on jo vähän keskusteltu aiemminkin tällä palstalla.

        Mutta ymmärrän toki, jos joku ei tiennyt tuosta ja laittanut siksi tuon videopätkän. Ja onhan aina niitä, jotka haluavat tietää mikä se semmoinen on.

        Tämä onkin tarkoitettu huuliltaluvun tueksi vaikeammin huonokuuloisille ja niille jotka käyttävät implanttia.
        Ihan hyvä, että on tällaisia keinoja olemassa. VÄhän niinkuin aiemmin oli MHS.


      • Hmm..
        Kivikuuro kirjoitti:

        Tämä onkin tarkoitettu huuliltaluvun tueksi vaikeammin huonokuuloisille ja niille jotka käyttävät implanttia.
        Ihan hyvä, että on tällaisia keinoja olemassa. VÄhän niinkuin aiemmin oli MHS.

        On se vähän hassu juttu, että vaikka on olemassa luonnollinen kieli olemassa niin silti kuiteskin yritetään keksiä muita tapoja kommunikoida eli välttää juuri viittomakieltä.

        Onhan niitä jotka tarvitsevat tukiviitommia tai vinkkipuhetta. Hyvä juttu niille, mutta mikseivät he voi myös käyttää viittomakieltä. onko siinä jotain häpeämistä? Sehän on tavallinen kieli muitten joukosta.

        Johtuukoha se siitä, ettei se muistuta puhuttua kieltä täten jotka eivät hallitse eivät ymmärä sitä kunnolla. Helpompaa luoda joku välimaastoon kommunikointitapa jonka itse ymmärttää.

        Viittomakielen ja puhutun kielen välillä on laaja kirjo erilaisia kommunikointi tapoja luotu. Ironista siinä on se, että viittomakielet ovat luoneet kuurot/viittomakieliset itse ja muut kommunikointitavat kuulevat. Mikseivät he voi hyväksyä viittomakieltä? Siinä on jotai outoa.

        Olen itse nähnyt vanhempia, jotka suosittelevat jotain muuta kommunikointitapaa kuin viittomakieltä. Siinä käy sääliksi lasta, koska sillä ei tule olemaan yhtä ainutta oikeaa kieltä. Ilman kieltä ihminen ei kehity normaalisti, kaksi tai monikielisyys ei ole haitta vaan pikemminki suuri hyöty. Tätä on tutkittu.

        Esim. itselläni sujuva suomenkieli ja viittomakieli on äidinkieleni. Vinkkilapsi ei omaksu kuin sen valtakielen ja kommunikoi sitä vinkkipuheen avulla. Miksei lapsi voisi omaksua valtakielen ja viittomakielen heti pienestä pitäen.

        Nopeasti laskettuna hallitsen 8 eri kieltä, vaikka olen ollut lapsesta pitäen kaksikielinen. Mielenkiintoinen asenne ihmisillä kaksi tai monikielisyyttä kohtaan. Sitä helposti ajatellaan, että toinen kieli voi olla toisesta kielestä pois. Todellisuudessa se ei ole vaan niin.

        Hieno juttu ku joku sai työpaikan vinkkipuheen avulla ja pönkittä uraa sillä, mutta voisko ajatella lasten tulevaisuutta. Tarkoitan siis kuuroja lasta. Australiassa tuo vinkkipuhe on ollut jo ajat sitten, nykyään se on heille vitsi. Jotkut jotka muistavat yhä sitä, puhuvat sitä pilan päiten ja nauravat miten sellasta voi olla. Valitettavasti tää vinkkipuhe on uusi ilmiö Suomessa, ei ihme että ihmiset vouhottavat siitä ja kehuvat sitä. Hei, katsokaa historiaan sillä sitä on kokeiltu ja kuopattu. Viittomakieli on edelleen luonnollinen kieli ja se ei tule häviämäään minnekään. Tuossa on valmiina kieli, miksi yrittää luoda uutta. opetelkaa, ymmärttäkää, hyväksykää ja käyttäkää sitä. Mielenkiintoinen ja rikas kieli. :)


      • miettinyt ja ihmetellyt...
        Hmm.. kirjoitti:

        On se vähän hassu juttu, että vaikka on olemassa luonnollinen kieli olemassa niin silti kuiteskin yritetään keksiä muita tapoja kommunikoida eli välttää juuri viittomakieltä.

        Onhan niitä jotka tarvitsevat tukiviitommia tai vinkkipuhetta. Hyvä juttu niille, mutta mikseivät he voi myös käyttää viittomakieltä. onko siinä jotain häpeämistä? Sehän on tavallinen kieli muitten joukosta.

        Johtuukoha se siitä, ettei se muistuta puhuttua kieltä täten jotka eivät hallitse eivät ymmärä sitä kunnolla. Helpompaa luoda joku välimaastoon kommunikointitapa jonka itse ymmärttää.

        Viittomakielen ja puhutun kielen välillä on laaja kirjo erilaisia kommunikointi tapoja luotu. Ironista siinä on se, että viittomakielet ovat luoneet kuurot/viittomakieliset itse ja muut kommunikointitavat kuulevat. Mikseivät he voi hyväksyä viittomakieltä? Siinä on jotai outoa.

        Olen itse nähnyt vanhempia, jotka suosittelevat jotain muuta kommunikointitapaa kuin viittomakieltä. Siinä käy sääliksi lasta, koska sillä ei tule olemaan yhtä ainutta oikeaa kieltä. Ilman kieltä ihminen ei kehity normaalisti, kaksi tai monikielisyys ei ole haitta vaan pikemminki suuri hyöty. Tätä on tutkittu.

        Esim. itselläni sujuva suomenkieli ja viittomakieli on äidinkieleni. Vinkkilapsi ei omaksu kuin sen valtakielen ja kommunikoi sitä vinkkipuheen avulla. Miksei lapsi voisi omaksua valtakielen ja viittomakielen heti pienestä pitäen.

        Nopeasti laskettuna hallitsen 8 eri kieltä, vaikka olen ollut lapsesta pitäen kaksikielinen. Mielenkiintoinen asenne ihmisillä kaksi tai monikielisyyttä kohtaan. Sitä helposti ajatellaan, että toinen kieli voi olla toisesta kielestä pois. Todellisuudessa se ei ole vaan niin.

        Hieno juttu ku joku sai työpaikan vinkkipuheen avulla ja pönkittä uraa sillä, mutta voisko ajatella lasten tulevaisuutta. Tarkoitan siis kuuroja lasta. Australiassa tuo vinkkipuhe on ollut jo ajat sitten, nykyään se on heille vitsi. Jotkut jotka muistavat yhä sitä, puhuvat sitä pilan päiten ja nauravat miten sellasta voi olla. Valitettavasti tää vinkkipuhe on uusi ilmiö Suomessa, ei ihme että ihmiset vouhottavat siitä ja kehuvat sitä. Hei, katsokaa historiaan sillä sitä on kokeiltu ja kuopattu. Viittomakieli on edelleen luonnollinen kieli ja se ei tule häviämäään minnekään. Tuossa on valmiina kieli, miksi yrittää luoda uutta. opetelkaa, ymmärttäkää, hyväksykää ja käyttäkää sitä. Mielenkiintoinen ja rikas kieli. :)

        Niin olen ajatellutkin ja ihmetellyt suurin piirtein samaa kuin mitä sinä kirjoitit tuossa edellä mainitussa.

        Eritoten erästä asiaa olen todella ihmetellyt pitkään, kun on jossain tahossa väitetty, ettei muka viittomakieltä tarvita kun kuulee niin hyvin esim. sisäkorvaistutteella. Mutta silti vinkkipuhetta on otettu käyttöön... niin mihinkäs sitä oikein tarvitaan vinkkipuhetta,kun on väitetty kuulevan niin hyvin?

        Jos kerrankin väittämä on noinkin,siis ettei muka tarvitse viittomakieltä, niin ei vinkkipuheellakaan pitäisi olla mitään tarvetta jos kun kuulee niin hyvin.

        Valitettavasti epäilykseni on monesti herännyt siihen,että ei taida kuullakaan niin hyvin kuin mitä väitetään, kun vinkkipuhetta oikein mainostetaan ja otetaan käyttöön lähes hartaasti.

        Olen sillä kannalla,että kaksikielisyys on aina vahva valtti. Nykyään on muuten paljon sellaisia perheitä, joissa esiintyy kaksikielisyyttä..Ei vain perheet, vaan myös monissa yrityksissä ja työmarkkinoilla arvostetaan paljon nimenomaan kielitaitoa. Eritoten terveys-,sosiaali- ja asiakaspalvelualalla saa rutkasti pisteitä siitä, jos puhuttujen vieraiden kielten rinnalla hallitsee viittomakielen. Ihan oikeasti, siitä on faktaa.


    • mulle

      3 minuuttia...en voi kattoa kauheeta kieltä..

      • Ihmettelen.

        Ainoa kieli mitä tossa näkyi oli viittomakieli,ei se ole kauheaa!!!! Tuo vinkkaus on vain apuväline,ei kieli.


    • tiuhtipiuhti

      Vinkkipuhe on huuliltaluvun tukena eli siis selventää huuliolukua.
      Vinkkipuhe ei ole kieli niinkuin viittomakieli, vinkkipuhetta käytetään vain apuvälineenä.
      Esim. Vinkkipuheen avulla kuulovammainen lapsi pystyy omaksumaan puhekielen mallin visuaalisesti(= näkemällä)samoin kuin kuuleva lapsi omaksuu sen kuulemalla.

      • vinkki ei toimi!

        Normaalissa maailmassa! Kukaan terve kuuleva ei ymmärrä tätä äsken kuvaamaa. Tuo vinkkisormeilu koskee puhtaasti keskenään samalla apuvälineellä kanssa ymmärtävien ihmisen kanssa.
        Viittomakielestä jotain saa vinkkiä, edes pienestä eleestä eli tekemistä kuvaavaa elekuvaa. Viittomakielessä on jotain pientä/ isoa elettä mistä saa selvää kuvaa,mistä puhutaan. Oikeastaan ns. pantomiimista. Siis jotain vinkkiä "käsillä huitomisesta". Elekieli on aina kansainvälinen, en tarkoita siis viittomakieltä, mutta jossain määrin se kuvaa tekemistä. Mitä ihminen haluaa kertoa toiselle vieraalle? Kun ei ole mitään kieltä.


      • Anelma
        vinkki ei toimi! kirjoitti:

        Normaalissa maailmassa! Kukaan terve kuuleva ei ymmärrä tätä äsken kuvaamaa. Tuo vinkkisormeilu koskee puhtaasti keskenään samalla apuvälineellä kanssa ymmärtävien ihmisen kanssa.
        Viittomakielestä jotain saa vinkkiä, edes pienestä eleestä eli tekemistä kuvaavaa elekuvaa. Viittomakielessä on jotain pientä/ isoa elettä mistä saa selvää kuvaa,mistä puhutaan. Oikeastaan ns. pantomiimista. Siis jotain vinkkiä "käsillä huitomisesta". Elekieli on aina kansainvälinen, en tarkoita siis viittomakieltä, mutta jossain määrin se kuvaa tekemistä. Mitä ihminen haluaa kertoa toiselle vieraalle? Kun ei ole mitään kieltä.

        Joo olen aivan samaa mieltä kanssasi!


      • tiuhtipiuhti
        vinkki ei toimi! kirjoitti:

        Normaalissa maailmassa! Kukaan terve kuuleva ei ymmärrä tätä äsken kuvaamaa. Tuo vinkkisormeilu koskee puhtaasti keskenään samalla apuvälineellä kanssa ymmärtävien ihmisen kanssa.
        Viittomakielestä jotain saa vinkkiä, edes pienestä eleestä eli tekemistä kuvaavaa elekuvaa. Viittomakielessä on jotain pientä/ isoa elettä mistä saa selvää kuvaa,mistä puhutaan. Oikeastaan ns. pantomiimista. Siis jotain vinkkiä "käsillä huitomisesta". Elekieli on aina kansainvälinen, en tarkoita siis viittomakieltä, mutta jossain määrin se kuvaa tekemistä. Mitä ihminen haluaa kertoa toiselle vieraalle? Kun ei ole mitään kieltä.

        voi kuule kyllä se toimii tässä normaalissa maailmassakin, vinkkaaminen on tosiaan apuväline ja auttaa ihmisiä kesenään kommunikoimaan jos sitä molemmat ymmärtää, mutta niinkuin sanoin aikaisemminkin se on erittäin tärkeä ja hyödyllinen apuväline kuulovammaisilla lapsilla, jolle opetetaan suomen puhuttua kieltä. Totta että viittomakielessä on enemmän viittomia, eleitä ja ilmeitä mistä kuuleva ymärtää vaikka viittomakieltä ei osaisikaan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Katso: Ohhoh! Miina Äkkijyrkkä sai käskyn lähteä pois Farmi-kuvauksista -Kommentoi asiaa: "En ole.."

      Tämä oli shokkiyllätys. Oliko tässä kyse tosiaan siitä, että Äkkijyrkkä sanoi asioita suoraan vai mistä.... Tsemppiä, Mi
      Tv-sarjat
      130
      5195
    2. Voi kun mies rapsuttaisit mua sieltä

      Saisit myös sormiisi ihanan tuoksukasta rakkauden mahlaa.👄
      Ikävä
      32
      3257
    3. Haluan jutella kanssasi Nainen

      Olisiko jo aika tavata ja avata tunteemme...On niin paljon asioita joihin molemmat ehkä haluaisimme saada vastaukset...O
      Ikävä
      16
      1847
    4. Poliisiauto Omasp:n edessä parkissa

      Poliisiauto oli parkissa monta tuntia Seinäjoen konttorin edessä tänään. Haettiinko joku tai jotain pankista tutkittavak
      Seinäjoki
      22
      1810
    5. Onko mies niin,

      että sinulle ei riitä yksi nainen? Minulle suhde tarkoittaa sitoutumista, tosin eihän se vankila saa olla kummallekaan.
      Tunteet
      19
      1675
    6. Voitasko leikkiä jotain tunnisteleikkiä?

      Tietäisi ketä täällä käy kaipaamassa.. kerro jotain mikä liittyy sinuun ja häneen eikä muut tiedä. Vastaan itsekin kohta
      Ikävä
      71
      1521
    7. Tietysti jokainen ansaitsee

      Hän varmasti ansaitsee vain parasta ja sopivinta tietenkin, suon sen onnen hänelle enemmän kuin mielelläni. Aika on nyt
      Ikävä
      11
      1385
    8. Armi Aavikko Malmin hautausmaa

      Haudattiinko Armi arkussa Malmin hautausmaalle vai tuhkattiinko hänet? Kuka tietää asiasta oikein?
      Kotimaiset julkkisjuorut
      11
      1306
    9. Haluisin suudella ja huokailla

      ja purra kaulaasi ja rakastella sinua. Haluisin puristella rintojasi ja pakaroitasi. Ei sinulla taida olla kuitenkaan ni
      Ikävä
      16
      1287
    10. Miksi näin?

      Miksi vihervassut haluaa maahan porukkaa jonka pyhä kirja kieltää sopeutumisen vääräuskoisten keskuuteen? Näin kotoutumi
      Maailman menoa
      19
      1277
    Aihe