Ateisteille

kasteesta

Annatteko kastaa lapsenne, jos puoliso tai sukulaiset painostavat?

53

2367

Äänestä

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • The Rat

Ei kyllä ole puolisoa tai sukulaisia jotka pahemmin painostaisivat. "Puoliso" kuului kirkkoon, mutta erosi jokin aika sitten - enkä minä edes painostanut.

Eiköhän lapsen asioista päätä ensisijaisesti vanhemmat, mieluusti yhdessä. Sukulaisten toivomukset huomioidaan järjellisissä rajoissa, mutta turha sitä on voltteja alkaa heittämään isotätien ihmetykseksi. :)

• Mr. Satan

Vaikka se termiittien hankkiminen on vasta kaukana tulevaisuudessa, niin voin vastata, ettei mun mukuloita ainakaan kasteta. Minua ei kastettu ja ihan yhtä terve olen kuin kaikki muutkin. Ellen jopa terveempikin. :p Riparillekaan en tule kannustamaan, ketään, koskaan.

En vaan näe mitään tarvetta kasteelle tai mihinkään kirkkoon liittämiselle. Liittyvät sitten itse jos epäonnistun kasvatuksessa niin pahasti. ;D

Ainiin eikä suku ainakaan tule painostamaan. Piakkoin kuoleva mummoni on suvun viimeinen uskovainen ja hänkin ortodoksi.

Eikä kiristykseen kannata muutenkaan koskaan taipua. Sitä saa olla sitten niska kyyryssä koko ikänsä.

• Mielestäni lasta ei saa altistaa uskonnollisiin rituaaleihin, koska silloin käytetään hyväksi lapsen avutonta tilaa. Lapsi ei ymmärrä mitään näistä rituaaleista eikä pidä olettaa lapsen sitä edes haluavan.

Kaiken lisäksi, kaste ei tule vaikuttamaan lapsen elämään mitenkään. Kastevesi on ihan tavallista vettä, jossa ei ole mitään erikoista kemiallisesti. Jos puoliso ja sukulaiset vaativat kastetta vain tyydyttääkseen oman halunsa nähdä lapsen päälakea kastettavan, niin todettakoon heidän olevan itsekkäitä paskiaisia.

• Isti Ate

Lapseni kastettiin puolisoni tahdon mukaisesti.
      Minulle sillä primitiivisellä riitillä ei ollut mitään merkitystä, joten aivan sama.

Sovimme kylläkin samalla, että myöhemmin hieman järkiinnyttyään lapsi saa erota seurakunnasta, jos niin haluaa. Niin kävikin 12-vuotiaana, jolloin hän halusi uskonnon sijasta ET-tunneille koulussa. Vaimonikin siis piti näin vastaavasti lupauksensa, ja on nyttemmin myös itse eronnut kirkosta...ilman minkäänlaista painostusta.

Ainut hämminki tuli vain silloin kastepäivänä, kun tuttu pastori kysyi, että mikä laitetaan lapselle nimeksi. Halusimme vähän erikoisempaa nimeä, jota pastori ei halunnut hyväksyä. Vetosi siihen, että se ei menisi nimirekisterissä läpi. Kun ilmoitin, että jos seurakunnalle tämä nimi ei kelpaa niin unohdetaan koko kastehomma, kyllä se maistraattiin kelpaa.... ja kas, kyllähän se yhtäkkiä kelpasi myös pastorille!

• joten siis ei

Minulla ei ole lapsia joten kysymys on lähinnä teoreettinen, mutta minun mielestäni lasten kastaminen on yksiselitteisesti väärin. Eihän lapsi voi vielä mitenkään ymmärtää mistä on kysymys tai valita itse. Minusta vain täysi-ikäisiä aikuisia saisi yleensäkin kastaa, kun vasta täysi-ikäinen on kyllin kypsä pohtimaan ja päättämään tuollaisista asioista ja vain ihminen itse saisi päättää omalla kohdallaan tuollaisista asioista.

• kysymys...

Kuviteltuja lapsiani ei kastettaisi, vietäisi pyhäkouluun eikä altistettaisi muullekaan tonttu-ukkotoiminnalle. Kaksissa kastajaisissa olen joutunut olemaan ja todennut taas, että niitä pidetään yhdestä syystä: rituaalit ja peijaiset ovat kovasti ihmisten mieleen, saahan niillä myös suvun kokoon hetkeksi aikaa.

Kirkkoon kuuluvien motivaatio on rituaalien suhteen ihan sama kuin opiskelija-asuntolassamme 80-luvulla: vietettiin tuolien, kirjojen ja vaikka uusien housujen kastajaisia, kun pirskeitä teki mieli ja tekosyytä oltiin vailla. Minulle on ihan sama, kumarrellaanko ja kastellaanko lampunjalkaa - kunhan se ei ole minun lampunjalkani.

• m-ilian

...eikä tuossa asiassa ole mitään keskustelujen mahdollisuuksia tai vaihtoehtoja.

On ihan silkkaa törkeyttä kastaa lapsi kuuluvaksi johonkin mistä ei ymmärrä vielä hölkäsenpöläystä eikä kykene tekemään omaa ratkaisua.

• käy yllättäen

ilmi, että lapsen pään valelu vedellä olisikin jotenkin merkityksellistä!?

Hassunkurista jos pelkää ja kammoksuu jotain johon ei usko.

• Miten juutalaiset

Kammoksuvat hakaristiä! Kyseessähän on vain symboli. Kuten kastekin on nekrofiililahkon tunnus.

• Miten juutalaiset

Kammoksuvat hakaristiä! Kyseessähän on vain symboli. Kuten kastekin. Joka on vain erään nekrofiililahkon tunnus.

• Autuasuskoton

Vastauksista kävi myös ilmi että ei haluta olla itsekeskeisiä oman taikauskonsa tähden.

Sillä sitähän se on:kasteet, hautajaiset ym.ovat uskovaisten itsekeskeisyyttä ja siinä ei kunnioiteta toista vähääkään. Miksi esim. ateisti Aki Sirkesalo haudattiin vakaumuksensa vastaisesti kirkollisin menoin? Vastaus on uskovaisten itsekeskeisyys!

• käy yllättäen
        Miten juutalaiset kirjoitti:

Kammoksuvat hakaristiä! Kyseessähän on vain symboli. Kuten kastekin on nekrofiililahkon tunnus.

Mikä siinä kristinuskon symbolissa (tai riitissä)niin pelottaa, jos se on muka yhdentekevää?

• kirkuva nainen
        käy yllättäen kirjoitti:

Mikä siinä kristinuskon symbolissa (tai riitissä)niin pelottaa, jos se on muka yhdentekevää?

minulla on kaksi lasta ja kumpaakaan ei ole kastettu, itse olen eronnut kirkosta.
        Mitä pitäisi pelätä?

• Mikään ateisti
        Autuasuskoton kirjoitti:

Vastauksista kävi myös ilmi että ei haluta olla itsekeskeisiä oman taikauskonsa tähden.

Sillä sitähän se on:kasteet, hautajaiset ym.ovat uskovaisten itsekeskeisyyttä ja siinä ei kunnioiteta toista vähääkään. Miksi esim. ateisti Aki Sirkesalo haudattiin vakaumuksensa vastaisesti kirkollisin menoin? Vastaus on uskovaisten itsekeskeisyys!

Ollu vaan normaali silloin tällöin kirkossa käyvä tavis.

• Luitko ihan varmasti *tämän* viestiketjun viestejä, vai mitä olet "lukenut"?

• käy yllättäen
        jason_dax kirjoitti:

Luitko ihan varmasti *tämän* viestiketjun viestejä, vai mitä olet "lukenut"?

uudestaan, vaikkapa vain edellinen viestisi.

• käy yllättäen
        käy yllättäen kirjoitti:

uudestaan, vaikkapa vain edellinen viestisi.

että varmasti ymmärtäisit.

Lainausta omasta tekstistäsi:
        >Mielestäni lasta ei saa altistaa uskonnollisiin rituaaleihin, koska silloin käytetään hyväksi lapsen avutonta tilaa. >

Sitten sanot kuitenkin:
        >Kaiken lisäksi, kaste ei tule vaikuttamaan lapsen elämään mitenkään. Kastevesi on ihan tavallista vettä, jossa ei ole mitään erikoista kemiallisesti. <

Joo-o! Jos leipäpappi valelee lapsen päätä vedellä, niin mitäs väliä sillä pitäisi sinulle sitten olla, kun kerta "Kastevesi on ihan tavallista vettä, jossa ei ole mitään erikoista kemiallisesti."

Koska se rituaali ei varmasti vahingoita sitä avuttomassa tilassa olevaa lasta mitenkään, niin voit myöntää ihan rehellisesti, että jokin muu siinä sinua kuitenkin "pelottaa". Mikä?

• käy yllättäen kirjoitti:

>Mielestäni lasta ei saa altistaa uskonnollisiin rituaaleihin, koska silloin käytetään hyväksi lapsen avutonta tilaa. >

Sitten sanot kuitenkin:
        >Kaiken lisäksi, kaste ei tule vaikuttamaan lapsen elämään mitenkään. Kastevesi on ihan tavallista vettä, jossa ei ole mitään erikoista kemiallisesti. <

Joo-o! Jos leipäpappi valelee lapsen päätä vedellä, niin mitäs väliä sillä pitäisi sinulle sitten olla, kun kerta "Kastevesi on ihan tavallista vettä, jossa ei ole mitään erikoista kemiallisesti."

Koska se rituaali ei varmasti vahingoita sitä avuttomassa tilassa olevaa lasta mitenkään, niin voit myöntää ihan rehellisesti, että jokin muu siinä sinua kuitenkin "pelottaa". Mikä?

"Koska se rituaali ei varmasti vahingoita sitä avuttomassa tilassa olevaa lasta mitenkään, niin voit myöntää ihan rehellisesti, että jokin muu siinä sinua kuitenkin "pelottaa"."

Minua ei pelota noissa rituaaleissa yhtikäs mikään, sinä vain haluat tukea omia harhaisia näkemyksiäsi ihan pakolla ja sen takia vääristät vastaukset miellyttämään sinua.

Kuvittele että kyseessä oli ei-kristillinen rituaali. Minä vastustaisin rituaalin suorittamista uskonnosta riippumatta. Lapselle ei tule suorittaa esim. islamilaista rituaalia täsmälleen samasta syystä kuin hänelle ei tule suorittaa kristillistä rituaalia: Lapsi ei kuulu kumpaakaan uskontoon.

• omakohtaisesti

Olen varma siitä, että sinä kieltäisit esimerkiksi voodoopapitarta loitsuamasta hengille ja sivelemästä kanan verta lapsesi kasvoille. Vauhkoontuisit varmasti aika lailla, jos joutuisit jättämään lapsesi inuiittien pariin heidän hylkeenrasvarituaaliensa ajaksi. Miltäs tuntuisi vaikka pieni wiccatanssahtelu lapsesi ympärillä metsän siimeksessä?

Aivan varmasti olet sitä mieltä, että yllämainittujen ihmisryhmien jumalat ovat satua ja humpuukia. Silti et alistaisi lastasi heidän riitteihinsä ja antaisi merkitä yhteiskunnassa välttämättömiin asiakirjoihin ja rekistereihin sitä, että lapsesi on loitsuttu ja sivelty k.o. uskontokunnan vaatimalla tavalla.

• kirkuva nainen
        käy yllättäen kirjoitti:

Sitten sanot kuitenkin:

kyllä se kuule on niin, että miksi helkkarissa pitäisi pieni vauva liittää johonkin josta hän ei mitään ymmärrä.
        Jos isompana kiinnostuu uskonasioista, hän voi vapaasti ottaa niistä selvää ja kastattaa itsensä jos siltä tuntuu.
        Tässä on kyse nimenomaan, ettei väkisin vain tavan mukaan, kun aina ennenkin on niin tehty, mennä kuin lammaslauma vaan ajatellaan ihan itse mitä halutaan.
        Helpompaahan se aina on olla erottautumatta porukasta, eikö vaan?

Joten haista sinä jotain sen pelkosi kanssa, itse te pelkäätte helvettiä niin pirusti, että kastatte lapsennekin siinä toivossa että se estäisi heitä sinne joutumasta.

• Huhhahhei
        käy yllättäen kirjoitti:

Sitten sanot kuitenkin:

selittää ajatteluun kykenemättömällä torvelolle, ettei jollain hänen ylistämällään uskonnollisella riitillä ole minkäänlaista osuutta jonkun elämässä ja olemisessa? Mistä helvetistä sinä väännät tuon joksikin peloksi? Minun lapseni eivät vettä pelkää. Päinvastoin, hyviä uimareitakin molemmat. Kristittyjen kouhotukset kasteineneen vain eivät iske. Ja hyvä niin.

• devilived
        käy yllättäen kirjoitti:

buddhalaisuudessa niin paljon pelottaa ettet halua kasvattaa lastasi buddhalaiseksi?

Minä en pelkää kristinuskoa, en vain halua sekaantua siihen. Itse asiassa en halua sekaantua mihinkään uskontoon koska mielestäni niistä on pelkkää haittaa. Se ei ole pelkoa vaan tervettä järkeä.

• käy yllättäen
        jason_dax kirjoitti:

"Koska se rituaali ei varmasti vahingoita sitä avuttomassa tilassa olevaa lasta mitenkään, niin voit myöntää ihan rehellisesti, että jokin muu siinä sinua kuitenkin "pelottaa"."

Minua ei pelota noissa rituaaleissa yhtikäs mikään, sinä vain haluat tukea omia harhaisia näkemyksiäsi ihan pakolla ja sen takia vääristät vastaukset miellyttämään sinua.

Kuvittele että kyseessä oli ei-kristillinen rituaali. Minä vastustaisin rituaalin suorittamista uskonnosta riippumatta. Lapselle ei tule suorittaa esim. islamilaista rituaalia täsmälleen samasta syystä kuin hänelle ei tule suorittaa kristillistä rituaalia: Lapsi ei kuulu kumpaakaan uskontoon.

sinä taidat meistä olla se, joka ei tajua.

>Minua ei pelota noissa rituaaleissa yhtikäs mikään, sinä vain haluat tukea omia harhaisia näkemyksiäsi ihan pakolla ja sen takia vääristät vastaukset miellyttämään sinua. <

Missähän kirjoituksessani käy selville, että minulla on harhaisia näkemyksiä?
        Vääristänkö vastauksia?
        Sinä näytät vaan ottavan asenteen, että minä olisin uskovainen. Päinvastoin minusta tuntuu siltä, että minä olen paljon enemmän ateististi kuin sinä. :)

>Kuvittele että kyseessä oli ei-kristillinen rituaali. Minä vastustaisin rituaalin suorittamista uskonnosta riippumatta. Lapselle ei tule suorittaa esim. islamilaista rituaalia täsmälleen samasta syystä kuin hänelle ei tule suorittaa kristillistä rituaalia<

Jos puolisoni haluaisi tehdä vaikka muslimi-rituaalin lapselle, niin MULLE AIVAN SAMA, sillä en usko sen vaikuttavan mihinkään mitään.
        Kysehän olikin vain tästä.

• käy yllättäen
        kirkuva nainen kirjoitti:

kyllä se kuule on niin, että miksi helkkarissa pitäisi pieni vauva liittää johonkin josta hän ei mitään ymmärrä.
        Jos isompana kiinnostuu uskonasioista, hän voi vapaasti ottaa niistä selvää ja kastattaa itsensä jos siltä tuntuu.
        Tässä on kyse nimenomaan, ettei väkisin vain tavan mukaan, kun aina ennenkin on niin tehty, mennä kuin lammaslauma vaan ajatellaan ihan itse mitä halutaan.
        Helpompaahan se aina on olla erottautumatta porukasta, eikö vaan?

Joten haista sinä jotain sen pelkosi kanssa, itse te pelkäätte helvettiä niin pirusti, että kastatte lapsennekin siinä toivossa että se estäisi heitä sinne joutumasta.

nimittelemään, jos ei itse asioita ymmärrä.

Et näköjään ole tajunnut koko ketjun poittia, joten en tämän enempää viitsi laskeutua tasollesi keskustelemaan, koska se on ajanhukkaa.

• käy yllättäen
        Huhhahhei kirjoitti:

selittää ajatteluun kykenemättömällä torvelolle, ettei jollain hänen ylistämällään uskonnollisella riitillä ole minkäänlaista osuutta jonkun elämässä ja olemisessa? Mistä helvetistä sinä väännät tuon joksikin peloksi? Minun lapseni eivät vettä pelkää. Päinvastoin, hyviä uimareitakin molemmat. Kristittyjen kouhotukset kasteineneen vain eivät iske. Ja hyvä niin.

>selittää ajatteluun kykenemättömällä torvelolle<

Mutta minä yritän:

>ettei jollain hänen ylistämällään uskonnollisella riitillä ole minkäänlaista osuutta jonkun elämässä ja olemisessa? Mistä helvetistä sinä väännät tuon joksikin peloksi?<

No siitähän tässä juuri onkin kysymys!
        Jos sillä ei ole sinulle (muka) merkitystä, niin miksi kieltää puolison sitä suorittamasta????????????
        Jos kovin kiivaasti jonkin riitin suorittamisesta kieltäytyä, niin minusta se on merkki siitä, että sillä sittenkin on jotain merkitystä ts. sitä pelkää.

Yritähän itse hetki ajatella tätä asiaa hieman syvemmältä ilman ennakkoasenteita.

• käy yllättäen
        omakohtaisesti kirjoitti:

Olen varma siitä, että sinä kieltäisit esimerkiksi voodoopapitarta loitsuamasta hengille ja sivelemästä kanan verta lapsesi kasvoille. Vauhkoontuisit varmasti aika lailla, jos joutuisit jättämään lapsesi inuiittien pariin heidän hylkeenrasvarituaaliensa ajaksi. Miltäs tuntuisi vaikka pieni wiccatanssahtelu lapsesi ympärillä metsän siimeksessä?

Aivan varmasti olet sitä mieltä, että yllämainittujen ihmisryhmien jumalat ovat satua ja humpuukia. Silti et alistaisi lastasi heidän riitteihinsä ja antaisi merkitä yhteiskunnassa välttämättömiin asiakirjoihin ja rekistereihin sitä, että lapsesi on loitsuttu ja sivelty k.o. uskontokunnan vaatimalla tavalla.

yksi vastaajista on hieman jäljillä, ja aletaan päästä asian ytimeen.

>Olen varma siitä, että sinä kieltäisit esimerkiksi voodoopapitarta loitsuamasta hengille ja sivelemästä kanan verta lapsesi kasvoille.<

Hei, älä ole! Jos puolisolleni rituaali olisi tärkeä, niin aivan sama minulle. Siitä vaan, ihan vapaasti!

>Vauhkoontuisit varmasti aika lailla, jos joutuisit jättämään lapsesi inuiittien pariin heidän hylkeenrasvarituaaliensa ajaksi.<

Taas väärin. Jos puolison mielestä asia olisi tärkeä, ja lapsi ei siinä vahingoitu, niin eikun menoksi.

>Miltäs tuntuisi vaikka pieni wiccatanssahtelu lapsesi ympärillä metsän siimeksessä? <

Ei miltään. Samat vastaukset kuin muihinkin kohtiin.

>Aivan varmasti olet sitä mieltä, että yllämainittujen ihmisryhmien jumalat ovat satua ja humpuukia.<

Naulan kantaan! Ainoa asia, jonka veikkasit oikein.

>Silti et alistaisi lastasi heidän riitteihinsä ja antaisi merkitä yhteiskunnassa välttämättömiin asiakirjoihin ja rekistereihin sitä, että lapsesi on loitsuttu ja sivelty k.o. uskontokunnan vaatimalla tavalla. <

Minulle ei ole niillä riiteillä (kuten ei kristillisellä kasteellakaan) MITÄÄN MERKITYSTÄ, toisin kuin ateisteiksi itseään kutsuvilla tuntuu olevan!

• kasteesta
        käy yllättäen kirjoitti:

Mutta minä yritän:

>ettei jollain hänen ylistämällään uskonnollisella riitillä ole minkäänlaista osuutta jonkun elämässä ja olemisessa? Mistä helvetistä sinä väännät tuon joksikin peloksi?<

Jos sillä ei ole sinulle (muka) merkitystä, niin miksi kieltää puolison sitä suorittamasta????????????
        Jos kovin kiivaasti jonkin riitin suorittamisesta kieltäytyä, niin minusta se on merkki siitä, että sillä sittenkin on jotain merkitystä ts. sitä pelkää.

Yritähän itse hetki ajatella tätä asiaa hieman syvemmältä ilman ennakkoasenteita.

"Jos sillä ei ole sinulle (muka) mitään merkitystä, niin miksi kieltää puolison sitä suorittamasta???????"

Kyse ei mulle ainakaan ole mistään päänkastelemisesta vaan periaatteesta. Kasteessa lapsi liitetään kristillisen seurakunnan jäseneksi. Sitä en haluais, sillä on väliä mulle, ei vedellä. Kyse on siis siitä, että kaste on enemmänkin kuin symboli. se tekee lapsesta uskontokuntaan kuuluvan ihan konkreettisesti.

• kasteesta
        käy yllättäen kirjoitti:

Mutta minä yritän:

ja muuten se, että jollain asialla on merkitystä, ei tarkoita että sitä pelkäisi. Ei mua pelota uskonto, kaste tai kirkkoon kuuluminen. Minusta nää asiat vaan eivät ole tarkoituksenmukaisia pienelle vauvalle, jolla ei voi olla minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Miksi siis yrittää sellasia edes tuputtaa??

• käy yllättäen
        kasteesta kirjoitti:

ja muuten se, että jollain asialla on merkitystä, ei tarkoita että sitä pelkäisi. Ei mua pelota uskonto, kaste tai kirkkoon kuuluminen. Minusta nää asiat vaan eivät ole tarkoituksenmukaisia pienelle vauvalle, jolla ei voi olla minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Miksi siis yrittää sellasia edes tuputtaa??

>Kyse ei mulle ainakaan ole mistään päänkastelemisesta vaan periaatteesta. Kasteessa lapsi liitetään kristillisen seurakunnan jäseneksi. Sitä en haluais, sillä on väliä mulle, ei vedellä. Kyse on siis siitä, että kaste on enemmänkin kuin symboli. se tekee lapsesta uskontokuntaan kuuluvan ihan konkreettisesti. <

Tässä se ero tulee. Minulle silläkään ei ole väliä, liittyykö samalla symbolisesti johonkin jeeesuskerhoon, koska siitä saa lapsen yhtä helposti erotettua. Kysehän mielestäni olikin vain siitä, tekisitkö puolison ja sukulaisten mieliksi. No minä saattaisin tehdä, koska rituaali (ja kirkkoon liittäminen) siinä vaiheessa lapsen elämää on minulle ja lapsellekin TÄYSIN merkityksetön. Siksi siitä on turha mitään kohtausta aloittaa.

>ja muuten se, että jollain asialla on merkitystä, ei tarkoita että sitä pelkäisi.<

No joo, uhallani vähän ärsytin tuolla ylempänä paria kaveria. On vain niin huvittavaa, että joillakin ateisteilla näyttää olevan heti sellainen ennakkoasenne, että jos joku on eri mieltä heidän kanssaan, niin sen täytyy olla uskovainen.
        Kiivas vastustustus jonkun mitättömän riitin suoritamiseen tarkoittaa minusta sitä, että sillä rituaalilla on merkitys toisin sanoen "uskoo" sillä olevan merkitys.
        Tämänhän voi tietysti jokainen käsittää eri tavalla. Minä käsitän sen näin.

>Minusta nää asiat vaan eivät ole tarkoituksenmukaisia pienelle vauvalle, jolla ei voi olla minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Miksi siis yrittää sellasia edes tuputtaa?? <

Ei minustakaan ole tarkoituksenmukaisia. Mutta jos sellaisen suorittaminen tekee puolison onnelliseksi, niin voin ihan hyvin antaa minulle merkityksettömän asian tapahtua. Eihän se lapsi siitä miksikään muutu, tai sille mitään siinä tuputeta.

• kirkuva nainen
        käy yllättäen kirjoitti:

Mutta minä yritän:

jos riitillä tarkoitat esim lapsen liittämistä johonkin uskontoon, tottakai sillä on merkitystä!!
        Kuten sanottu, usko on henkilökohtainen asia jota jokainen pohdiskelkoon sitten kun on siihen valmis.
        Ei vauvana.

• käy yllättäen
        kirkuva nainen kirjoitti:

jos riitillä tarkoitat esim lapsen liittämistä johonkin uskontoon, tottakai sillä on merkitystä!!
        Kuten sanottu, usko on henkilökohtainen asia jota jokainen pohdiskelkoon sitten kun on siihen valmis.
        Ei vauvana.

No sinulle sillä sitten on on merkitystä. Siihen varmaan omat sinulla omat perusteesi. Eräänlaista uskoa sekin :)

Minulle ja mielestäni myöskään sille vauvalle sillä ei ole minkäänlaista merkitystä, lukeeko sen nimi muutaman vuoden jonkun järjestön jäsenrekisterissä.

• kasteesta
        käy yllättäen kirjoitti:

>Kyse ei mulle ainakaan ole mistään päänkastelemisesta vaan periaatteesta. Kasteessa lapsi liitetään kristillisen seurakunnan jäseneksi. Sitä en haluais, sillä on väliä mulle, ei vedellä. Kyse on siis siitä, että kaste on enemmänkin kuin symboli. se tekee lapsesta uskontokuntaan kuuluvan ihan konkreettisesti. <

Tässä se ero tulee. Minulle silläkään ei ole väliä, liittyykö samalla symbolisesti johonkin jeeesuskerhoon, koska siitä saa lapsen yhtä helposti erotettua. Kysehän mielestäni olikin vain siitä, tekisitkö puolison ja sukulaisten mieliksi. No minä saattaisin tehdä, koska rituaali (ja kirkkoon liittäminen) siinä vaiheessa lapsen elämää on minulle ja lapsellekin TÄYSIN merkityksetön. Siksi siitä on turha mitään kohtausta aloittaa.

>ja muuten se, että jollain asialla on merkitystä, ei tarkoita että sitä pelkäisi.<

No joo, uhallani vähän ärsytin tuolla ylempänä paria kaveria. On vain niin huvittavaa, että joillakin ateisteilla näyttää olevan heti sellainen ennakkoasenne, että jos joku on eri mieltä heidän kanssaan, niin sen täytyy olla uskovainen.
        Kiivas vastustustus jonkun mitättömän riitin suoritamiseen tarkoittaa minusta sitä, että sillä rituaalilla on merkitys toisin sanoen "uskoo" sillä olevan merkitys.
        Tämänhän voi tietysti jokainen käsittää eri tavalla. Minä käsitän sen näin.

>Minusta nää asiat vaan eivät ole tarkoituksenmukaisia pienelle vauvalle, jolla ei voi olla minkäänlaista uskonnollista vakaumusta. Miksi siis yrittää sellasia edes tuputtaa?? <

Ei minustakaan ole tarkoituksenmukaisia. Mutta jos sellaisen suorittaminen tekee puolison onnelliseksi, niin voin ihan hyvin antaa minulle merkityksettömän asian tapahtua. Eihän se lapsi siitä miksikään muutu, tai sille mitään siinä tuputeta.

sulle siis sillä ei ole merkitystä, liitetäänkö oma lapsesi kirkkoon vai ei. No, minulle on, joten siksi en haluais sitä. Jos olet valmis ymmärtämään puolisoasi, jolle asialla on merkitystä, niin mikset ymmärrä muitakin? Miksi rupeat tahallasi uhoamaan jostain pelko-jutuista, jos et tahallasi kerjäisi riitaa? Mä en käsitä.

Mun mielestä on ihan ok, jos sä voit tehdä puolisolles myönnytyksen tällaisessa asiassa, jos se sulle itselles ei juurikaan merkkaa. Mut miks sä ihmettelet jos muut ei sellaisia myönnytyksiä teekään? Miksi juuri ateistin pitäisi tehdä myönnytys kristityn puolisonsa hyväksi? Miksei se voisi mennä toisinkin päin? Eikö sitten kristitytkin, jotka haluaa lapsensa kastettavan, niinkuin sunkin puolisosi, ole pelkureita?

"Kiivas vastustus jonkun mitättömän riitin suorittamiseen tarkoittaa minusta sitä, että sillä rituaalilla on merkitys toisin sanoen "uskoo" sillä olevan merkitys."

No kun sillä riitillä ei olekaan merkitystä, mutta sillä sen välittömällä seurauksella on merkitystä. Ja se välitön seuraus on uskonnollisen yhteisön jäsenyys. Joo, tottakai siitä voi erotakin helposti, mut niin siihen voi liittyäkin yhtä helposti. Kyse uskonnossa on kuitenkin nimenomaan uskosta, siitä että uskoo siihen jumalaan ja siihen uskontoon. Se on ideologia ja vakaumus, elämänkatsomus. Miksi ihmeessä liittää siihen ketään, jolla ei ole sellaista ideologiaa ja elämänkatsomusta? Miksei sellaiseen yhteisöön voisi liittyä vasta sitten, jos joskus omaksuu sen omaksikin vakaumuksekseen? En mä liittäisi lastani syntymästään mihinkään poliittiseen puolueeseenkaan, vaikka se oliskin mahdollista. Liitäistkö sä?

• Atte Ateisti
        käy yllättäen kirjoitti:

Sitten sanot kuitenkin:

"Koska se rituaali ei varmasti vahingoita sitä avuttomassa tilassa olevaa lasta mitenkään..."

Avioliittoon siunaaminenkin on periaatteessa vain papin vaaratonta löpinää? Kyllä - ja ei.

Avioliitto on sopimus jolla on juridisia, ei siis vain uskonnollisia seuraamuksia.

Avioeroa pappi ei voi myöntää, vaan tuomioistuin.

• käy yllättäen
        kasteesta kirjoitti:

sulle siis sillä ei ole merkitystä, liitetäänkö oma lapsesi kirkkoon vai ei. No, minulle on, joten siksi en haluais sitä. Jos olet valmis ymmärtämään puolisoasi, jolle asialla on merkitystä, niin mikset ymmärrä muitakin? Miksi rupeat tahallasi uhoamaan jostain pelko-jutuista, jos et tahallasi kerjäisi riitaa? Mä en käsitä.

Mun mielestä on ihan ok, jos sä voit tehdä puolisolles myönnytyksen tällaisessa asiassa, jos se sulle itselles ei juurikaan merkkaa. Mut miks sä ihmettelet jos muut ei sellaisia myönnytyksiä teekään? Miksi juuri ateistin pitäisi tehdä myönnytys kristityn puolisonsa hyväksi? Miksei se voisi mennä toisinkin päin? Eikö sitten kristitytkin, jotka haluaa lapsensa kastettavan, niinkuin sunkin puolisosi, ole pelkureita?

"Kiivas vastustus jonkun mitättömän riitin suorittamiseen tarkoittaa minusta sitä, että sillä rituaalilla on merkitys toisin sanoen "uskoo" sillä olevan merkitys."

No kun sillä riitillä ei olekaan merkitystä, mutta sillä sen välittömällä seurauksella on merkitystä. Ja se välitön seuraus on uskonnollisen yhteisön jäsenyys. Joo, tottakai siitä voi erotakin helposti, mut niin siihen voi liittyäkin yhtä helposti. Kyse uskonnossa on kuitenkin nimenomaan uskosta, siitä että uskoo siihen jumalaan ja siihen uskontoon. Se on ideologia ja vakaumus, elämänkatsomus. Miksi ihmeessä liittää siihen ketään, jolla ei ole sellaista ideologiaa ja elämänkatsomusta? Miksei sellaiseen yhteisöön voisi liittyä vasta sitten, jos joskus omaksuu sen omaksikin vakaumuksekseen? En mä liittäisi lastani syntymästään mihinkään poliittiseen puolueeseenkaan, vaikka se oliskin mahdollista. Liitäistkö sä?

>Miksi rupeat tahallasi uhoamaan jostain pelko-jutuista, jos et tahallasi kerjäisi riitaa? Mä en käsitä. <

Ehkä käsität sen joskus myöhemmin:)

>Mut miks sä ihmettelet jos muut ei sellaisia myönnytyksiä teekään? Miksi juuri ateistin pitäisi tehdä myönnytys kristityn puolisonsa hyväksi? <

Koska "ateisti" ei ole ateisti, jos tälläiset asiat merkitsevät. Ja minusta viisaampi osaa aina antaa periksi.

>Eikö sitten kristitytkin, jotka haluaa lapsensa kastettavan, niinkuin sunkin puolisosi, ole pelkureita? <

Joo-o. Pelkäävät, että jos riitin jättää suorittamatta, niin siitä seuraa jotain pahaa. Ajattele nyt, miten tämä toimii ns. uskonnottomassa ihmisessä näköjään myös toisinpäin.

>En mä liittäisi lastani syntymästään mihinkään poliittiseen puolueeseenkaan, vaikka se oliskin mahdollista. Liitäistkö sä? <

Ihan sama asia kuin seurakunnan jäsenyys. Mitä se loppujen lopuksi merkitsisi? Jos puolisolle se olisi tärkeää, niin sama se minulle.

Olet kaikesta päätellen aika nuori. Odotahan, kun lapsesi on ripari-iässä, niin katsot näitäkin asioita ihan toisella kokemuksella...

• ei liitetä
        käy yllättäen kirjoitti:

>Miksi rupeat tahallasi uhoamaan jostain pelko-jutuista, jos et tahallasi kerjäisi riitaa? Mä en käsitä. <

>Mut miks sä ihmettelet jos muut ei sellaisia myönnytyksiä teekään? Miksi juuri ateistin pitäisi tehdä myönnytys kristityn puolisonsa hyväksi? <

Koska "ateisti" ei ole ateisti, jos tälläiset asiat merkitsevät. Ja minusta viisaampi osaa aina antaa periksi.

>Eikö sitten kristitytkin, jotka haluaa lapsensa kastettavan, niinkuin sunkin puolisosi, ole pelkureita? <

Joo-o. Pelkäävät, että jos riitin jättää suorittamatta, niin siitä seuraa jotain pahaa. Ajattele nyt, miten tämä toimii ns. uskonnottomassa ihmisessä näköjään myös toisinpäin.

>En mä liittäisi lastani syntymästään mihinkään poliittiseen puolueeseenkaan, vaikka se oliskin mahdollista. Liitäistkö sä? <

Ihan sama asia kuin seurakunnan jäsenyys. Mitä se loppujen lopuksi merkitsisi? Jos puolisolle se olisi tärkeää, niin sama se minulle.

Olet kaikesta päätellen aika nuori. Odotahan, kun lapsesi on ripari-iässä, niin katsot näitäkin asioita ihan toisella kokemuksella...

mihinkään järjestöön ilman hänen lupaansa. ei kirkkoon, ei kommunistipuolueeseen, ei setaan, ei partioon.

• kasteesta
        käy yllättäen kirjoitti:

"Koska "ateisti" ei ole ateisti, jos tällaiset asiat merkitsevät."

Miten ihmeessä jumalolentoihin uskomaton ihminen lakkaa olemasta ateisti, jos kokee uskonnon vapauden niin tärkeäksi, että haluaa elääkin vakaumuksensa mukaisesti? Miksei ateistille saisi olla merkitystä sillä, liitetäänkö oma lapsi seurakuntaan vaiko ei? En minä ainakaan pelkää että lapselleni mitään pahaa tapahtuisi, vaikka hän seurakunnan jäsen olisikin, ja hän saa toki seurakuntaan liittyä jos haluaa. Minusta vain ei ole oikein liittää ketään mihinkään järjestöön lupaa kysymättä.

Ja mitä ikääni tulee, niin sitä löytyy yli kolmekymmentä. Onneksi ei siis vielä kovinkaan vanha ;) Epäiletkö sinä muuten kaikkia itsesi kanssa eri mieltä olevia nuoriksi ja sitä kautta typeriksi ja kokemattomiksi?

• Atte Ateisti
        käy yllättäen kirjoitti:

"Koska "ateisti" ei ole ateisti, jos tälläiset asiat merkitsevät. Ja minusta viisaampi osaa aina antaa periksi. "

Onko mielestäsi mielekästä että ateisti osallistuu uskonnollisiin hokkuspokkus-toimitukseen teeskennellen uskovansa niihin?

• käy yllättäen
        Atte Ateisti kirjoitti:

"Koska "ateisti" ei ole ateisti, jos tälläiset asiat merkitsevät. Ja minusta viisaampi osaa aina antaa periksi. "

Onko mielestäsi mielekästä että ateisti osallistuu uskonnollisiin hokkuspokkus-toimitukseen teeskennellen uskovansa niihin?

ei ota loppuakseen näköjään millään...

>Onko mielestäsi mielekästä että ateisti osallistuu uskonnollisiin hokkuspokkus-toimitukseen teeskennellen uskovansa niihin? <

Mistähän tämän tähän vetäisit?
        Miksi pitäisi teeskennellä uskovansa? Ja toisaalta miksi ei voisi teeskennellä? Voisitko itse mennä kirkossa ehtoolliselle, ja näyttää hartaaasti katuvalta pää painuksissa?
        Jos et, niin miksi et?

Olen kyllä ollut mukana niin buddhalaisissa kuin hindulaisissakin rituaaleissa, ja toiminut niissä heidän uskonsa ja perinteidensä mukaisesti. Eikä se ole minun "kunniaani", itsetuntoani tai ateistisuuttani mitenkään heikentänyt.

Minähän tässä nyt lähinnä olen ajanut takaa sitä, että miksi ei voisi antaa itselle ja lapselle merkityksettömän asian tapahtua, jos se on merkityksellinen jollekin läheisellesi?
        Periaatteestako? No jokainen miettiköön tykönään, millaisista periaatteista haluaa pitää kiinni, ja millä hinnalla. Jos periksi antaminen jonkin mielestä merkitsee alistumista, niin omapahan on ongelmansa.

Jollekin kastetilaisuudella näyttää olevan merkitys, minulle sillä ei ole. Comprendes?

• käy yllättäen
        Atte Ateisti kirjoitti:

sulla on näköjään "pakko"ristiäiset edessä.

Saatoin siis käsittää viestisi vähän väärässä sävyssä...

• Lunatic

Painostaminen on vihonviimeinen keino vaikuttaa minuun, jos todella painostetaan johonkin menen totaalisesti puolustuskannalle, ja jopa siitä ilosta että saan uhmata painostajaa teen päinvastoin.

Toisaalta, jos puolisona olisi sen tyyppinen henkilö, alkaisin varmaan miettiä miksiköhän tuo henkilö on puolisoni. Sukulaiset eivät minun elämääni pyri vaikuttamaan millään tavalla, edes äitini ei koskaan puutu mihinkään tekemisiini. (kaipa minun elämäni on niin tuikitavallista, ettei juuri ole ollut aihettakaan puuttua siihen)

Kastaminen ei silti ole mikään mahdottomuus, minuun voi nimittäin vedota perustellen ja hieman sympaattisemmilla keinoilla kuin painostus. Se, että lapsi olisi kastettu ja aikanaan kävisi rippikoulun ei haittaisi yhtään.

Siis ainoa asia, mikä haittaisi olisi järjetön paine ja hiillostus.

• peloponnesos

Antaisitko somalimiehesi ympärileikkauttaa tyttösi sukupuolielimet, jos puolisosi ja hänen sukulaisensa niin vaatisivat ja painostaisivat.

Tai antaisitko amerikkalaisen miehesi antaa ympärileikkauttaa poikalapsesi esinahan niin vaadittaessa. (n.70% on silvottu)

Miksi ihmessä menit naimisiin sellaisen kanssa?

• Mr.Rehellinen

Kaste on aivan typerää. En pilaa lapseni elämää typerillä rituaaleilla.

• Noteisti

>> En pilaa lapseni elämää typerillä rituaaleilla. >>

Kastettu on kaikki lapset ja vielä lapsenlapsetkin. Onkohan niiden elämä nyt pilalla ?
        Vanhuksetkin on tullut haudattua kirkkomaahan, mutta ainakaan vielä eivät ole tulleet kummittelemaan.

• Simo

jos lähimmäiset tekee iloisiksi? Ei se asioita muuta miksikään..

• taikauskolle ja jätä siihen kuuluvat riitit väliin.

Vain sillä keinoin krisselismi saadaan sille yhteiskunnassa kuuluvaan asemaan, asemaan jossa ei ole valtionkirkkoja, verotusoikeutta ja jäsenmäärä on 5-6% väestöstä.

Nyt on perin koomista, surkuhupaisalla tavalla, että näitä riittejä järjestetään kun välttämättä kukaan kokoporukasta, edes se pappi, eivät ole taikauskoisia, mutta jossain landella vaan riittejä pidetään kun niin on tapana ollut.

En antaisi kastaa lastani, enkä tekisi lasta ihmisen kanssa, joka ei sitä hyväksyisi. Sukulaisista ei niin väliä. Heillä saa olla mielipiteensä, mutta minä ja mieheni kuitenkin lapsemme kasteesta päättäisimme ihan itse.

Minusta uskonnollinen vakaumus on jotain, mikä edellyttää oiekaa uskoa kyseiseen uskontoon/uskoon. Vastasyntynyt ei tällaista vakaumusta kykene muodostamaan. Uskonto pitää mielestäni saada valita itse, sitten kun sen kykenee tekemään. En siis liittäisi lastani minkään seurakunnan, kirkon tai uskonnon jäseneksi valmiiksi jo syntyessään, vaan antaisin hänen tehdä valintansa kun sellaisen haluaa ja osaa tehdä. En estäisi koulun uskonnontunneille osallistumista tai rippikoulua, jos lapsi itse haluaisi niihin osallistua. Minuakaan ei lapsena estetty, olen saanut tehdä omat valintani ja ratkaisuni. Minusta se on hyvä.

• Atte Ateisti

Annan. Jos puoliso tahtoo. On muuten ajankohtainen kysymys. Esikoispoikamme syntyi 10.12. Saatte onnitella.

Vanhemmalla iällä päättäköön lapsi eroaako kirkosta kuten minä, ateisti-isänsä, vai ryhtyykö hellariksi. Lopultakin olen vastuullinen vain omista päätöksistäni eikä minulla ole tarvetta käännyttää koko maailmaa minun opetuslapsikseni, kuten krisselit pyrkivät tekemään.

Omaa suhtautumistani henkimaailman asioihin en silti tule lapseltani salaamaan, vaikka se uskiksia harmittaakin.

• jotakin oikein hyvää:
        enkelien siipien havinaa
        ja iloa, onnea syvää.

Tahtoisin toivoa sinulle,
        mitä en itse voi antaa:
        saakoon rakkaus Jumalan
        sinua sylissään kantaa.

Onnea koko perheelle tämän Petri Laaksosen säveltämän ja Anna-Mari Kaskisen sanoittaman laulun myötä...sopii myös sinne lapsenne siunaamisjuhlaan.:)

• Atte Ateisti
        purje kirjoitti:

jotakin oikein hyvää:
        enkelien siipien havinaa
        ja iloa, onnea syvää.

Tahtoisin toivoa sinulle,
        mitä en itse voi antaa:
        saakoon rakkaus Jumalan
        sinua sylissään kantaa.

Onnea koko perheelle tämän Petri Laaksosen säveltämän ja Anna-Mari Kaskisen sanoittaman laulun myötä...sopii myös sinne lapsenne siunaamisjuhlaan.:)

Jälleen kerran kristillisen taikauskon pakkotilaisuus by evenkelis-luterilainen valtionkirkko, jossa minulla edes lapsen isänä ei ole roolia...

Nuo rituaalit joissa kädet lapsen päällä (noista käsistä lähtevään säteilyyn uskoen?) siunataan lasta ovat minusta lähinnä naurettavia hokkuspokkuksia.

Ja kaksi kristillistä kummiakin pitäisi tämän ateistin jostain löytää...

Voiko ihmistä enempää nöyryyttää?

:(

Laiha lohtuni on, että lapseni on vapaa. 18 vuoden kuluttua...

• Elwen
        Atte Ateisti kirjoitti:

Jälleen kerran kristillisen taikauskon pakkotilaisuus by evenkelis-luterilainen valtionkirkko, jossa minulla edes lapsen isänä ei ole roolia...

Nuo rituaalit joissa kädet lapsen päällä (noista käsistä lähtevään säteilyyn uskoen?) siunataan lasta ovat minusta lähinnä naurettavia hokkuspokkuksia.

olet tässä asiassa väärää sukupuolta.
        Itse äitinä tuskin olisin antanut liittää lastani kirkkoon vaikka isä ja muu suku olisi kiihkoluterilaista. Eivät ole, mutta olisi ollut hyvä tilaisuus opettaa uskonnonvapautta käytännössä...

• Atte Ateisti kirjoitti:

koittaa jo aikaisemmin, eikös se uskonnonvapaus koske jo 15 vuotiaita? Kummit ovat hyviä sponsoreita. Olimme eilen kummitytön syntymäpäivillä ja iloksemme saimme sponsoroida erästä hänen harrasta toivettaan...:)

• Atte Ateisti
        purje kirjoitti:

koittaa jo aikaisemmin, eikös se uskonnonvapaus koske jo 15 vuotiaita? Kummit ovat hyviä sponsoreita. Olimme eilen kummitytön syntymäpäivillä ja iloksemme saimme sponsoroida erästä hänen harrasta toivettaan...:)

15-vuotias saa erota kirkosta vain jos molemmat vanhemmat suostuvat. Jos toinen vastustaa, ero ei toteudu. Ei siis onnistu lapseni kirkosta eroaminen ennen 18. ikävuotta.

Jaa lohduttautuisin lahjuksilla? Pitänee pyytää joku isorikas pappi kummiksi ja ryövätä se sitten putipuhtaaksi kummilahjatoiveilla. Kiusa se on ateistin pienikin kiusa.

Ja eikös uskontö muutenkin ole uhkailua, kiristystä ja lahjontaa kuten lasten kasvattaminenkin?

• Atte Ateisti

Loppujen lopuksi valinnan varaa ei ole.

Sain juuri tiedonannon srk:n keskusrekisteriltä vauvamme nimen ilmoittamisesta. Samalla rekisteröidään uskonto. Tästä sanottiin:

-Vanhemmat yhdessä sopivat lapsen kuulumisesta uskonnolliseen yhteisöön.

-Jos vanhemmat eivät pääse sopuun, lapsi seuraa ÄITINSÄ uskontokuntaa.

Parempi olla vaimon kanssa rettelöimättä. Uskonasioissa hän lain mukaan voittaa.

Kysymyksesi "annatteko" on teoreettinen...

Ketjusta on poistettu 5 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Yksi päävastuullinen heitti lusikan nurkkaan.

Toivottavasti omaisuuden hukkaamiskielto tulee välittömästi.
      Ähtäri
      17
      2254
    2. Parrakkaat miehet ovat inhottavia ja vastenmielisiä

Ennen Suomi ja koko maailma oli täynnä kasvonsa hyvinhoitavia miehiä. Tänä päivänä lähes kaikki miehet ovat kuin jotain
      Maailman menoa
      219
      1876
    3. Purrasta tehty huoli-ilmoitus

Näin lehti kertoo https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/0f1cfaf0-d4e4-4a97-9568-c27b3199b016
      Maailman menoa
      207
      1752
    4. Pelottaa kohdata hänet

En tiedä jaksanko tai kykenenkö. Tuntuu jättimäiselle vuorelle kiipeämiseltä. Pitäisikö luovuttaa. Pitäisi. En jaksa nyt
      Ikävä
      102
      1431
    5. Olisin halunnu vaan tutustua

Ja kevyttä olemista... Mutta ei sitten. Ehkä mies säikähti, että haluan heti kaiken. 😅 Kävisi ihan sellainen kevyt meno
      Ikävä
      48
      1326
    6. Naiseni on todellinen seksipeto

Vaikka pukeutuu ihan kasuaalisti julkisilla paikoilla. Mutta näin tämän läpi ensisilmäyksellä ja sain seksipedon kaivatu
      Ikävä
      54
      1139
    7. Kokoomus haluaa leikata vielä lisää sosiaaliturvasta

Kokoomuksen Sanni-Granhn Laasonen pyytänyt KELA:aa selvittämään mistä leikataan vähäosaisilta vielä lisää sosiaaliturvas
      Maailman menoa
      174
      1125
    8. Mitä tapahtuu

Syksyllä?
      Ikävä
      89
      1031
    9. Totuus Sofian miljonääristä :miljoonien velkataakka painaa miestä.

Näin se totuus tulee jokaisesta ja seiskalehden uutiset kertoo totuuden vihdoinkin.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      148
      937
    10. Nina Mikkonen avoimena "vapinataudistaan"- Demonstroi oireet yllättäen tv-kameroiden edessä: "Se..."

Nina Mikkonen oli Viiden jälkeen -ohjelmassa ti 12.8. ja kertoi perinnöllisestä sairaudestaan ja mm. sairauden vaikutuks
      Suomalaiset julkkikset
      14
      891
    Aihe