Kertokaa päälliköt kestävätkö 4-tahti moottorit ajaa täysillä kierroksilla n. 5500-6000 kierrosta pitkiä aikoja? Kuvitellaan esim. tilanne, jossa yamaha efi 60hv:lla ajeltaisiin 3 tuntia kierrokset täysillä. Hajoaako kone tälläisestä rasituksesta jostakin pisteestä?
Lähtökohtana olisi tietysti, että moottorissa on öljyä ja jäähdytysvesi pääsee normaalisti virtaamaan. Olen kuullut joidenkin tahojen kertovan, että venemoottorit kestäisivät hyvin em. rasituksen. Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista.
MOOTTOREIDEN KESTÄVYYS SUURILLA KIERROSLUVUILLA
9
2353
Vastaukset
- ei.
Kunnossa oleva moottri kestää, mutta käyttöikä lyhenee. Moottorit mitoitetaan yleensä 75% tehoille jatkuvaan käyttöön.
- Sene
Tuntuu jotenkin järkevältä, ettei moottoreita mitoiteta täysille tehoille/kierroksille. Mutta päteekö tämä kaikissa moottoreissa? Useinhan sen saa lukea venelehtien artikkelista, mutta moottorin käyttöohjeeseen sitä ei kirjoiteta?
- selvittää sisäperälle
Sene kirjoitti:
Tuntuu jotenkin järkevältä, ettei moottoreita mitoiteta täysille tehoille/kierroksille. Mutta päteekö tämä kaikissa moottoreissa? Useinhan sen saa lukea venelehtien artikkelista, mutta moottorin käyttöohjeeseen sitä ei kirjoiteta?
Yritin n. vuosi sitten selvitää Volvo dieselsisäperien mitoitustehoa. Eivät kertoneet vaan sanoivat aina vaan: osta hieman isompi varmuuden varalta.
Vanhoissa volvon dieseleissä oli ohjekirjoissa mainittu että maksimi on 200rpm alle huiput ja muistaakseni maksimi 1 tunti täysillä. - Sisäinen
selvittää sisäperälle kirjoitti:
Yritin n. vuosi sitten selvitää Volvo dieselsisäperien mitoitustehoa. Eivät kertoneet vaan sanoivat aina vaan: osta hieman isompi varmuuden varalta.
Vanhoissa volvon dieseleissä oli ohjekirjoissa mainittu että maksimi on 200rpm alle huiput ja muistaakseni maksimi 1 tunti täysillä.Korkeataajuuksinen meteli sen koneen hajottaa. Se ääniaaltojen hirvittävä kakofonia panee metallin rämisemään niin tiheään tahtiin, että väistämättä tulee murenemista ajanmittaan. Toinen on lämmönvaihtelu, joka repii ratakiskotkin poikki.
Varsinkin kylmällä koneella kun väännetään täydet kierrokset, äänen aiheuttama värinä molekyylitasolla on repivää. Lohko-ja sylinterihalkeamat voivatkin syntyä juuri kylmällä koneella kiihdyttämisen seurauksena. - että mitä?
Sisäinen kirjoitti:
Korkeataajuuksinen meteli sen koneen hajottaa. Se ääniaaltojen hirvittävä kakofonia panee metallin rämisemään niin tiheään tahtiin, että väistämättä tulee murenemista ajanmittaan. Toinen on lämmönvaihtelu, joka repii ratakiskotkin poikki.
Varsinkin kylmällä koneella kun väännetään täydet kierrokset, äänen aiheuttama värinä molekyylitasolla on repivää. Lohko-ja sylinterihalkeamat voivatkin syntyä juuri kylmällä koneella kiihdyttämisen seurauksena.Siis edelleen ei selvinnyt millä teholla voi ajella jatkuvasti. Luonnollisesti konetta esilämmittää kunnolla ennen kuin nostaa liukuun.
- huoletta!
Tuon asian suhteen saat olla melko huoleton. Kukkarosi ei kestä sellaista bensan määrän hankintaa, jolla hajotat koneen ajamalla täysillä. Ovat sen verran suuria bensasyöppöjä nämä perämoottorit.
- arpoja
Kyllä se joskus hajoaa, mutta kuinka monta kertaa joudut toistamaan tuon rääkin, onkin sitten jo arvoitus. Varmaa on, että huoltoväliä olisi syytä lyhentää radikaalisti tuon kaltaista ajotapaa noudatettaessa. Jonkinlaisen kuvan koneen rasituksen ja huoltovälin suhteista voi käydä katselessa vaikkapa
http://www.sisudiesel.com/products/marine/specifications/
sivulta.
Olettaisin, että ikä lyhynee myös jotenkin samassa suhteessa.
Perämoottorien suunnitteluikä lienee jossain 1500 ajotunnin tienoilla ja se saavutetaan jollain keskiarvokäytöllä olettaen ettei korroosio tai jokin vahinko riko konetta aiemmin.
Nelarit kestävät hyvin hidasajoa, edellyttäen ettei öljyyn mene liikaa bensaa pilaamaan voiteluominaisuuksia. Vetouistelijat ja kalastajat, joiden käyntitunneista suurimman osan muodostaa lähes tyhjäkäynti, ovat saaneet koneensa kestämään jopa 3000 tuntia.
50-60 luvuilla, jolloin ajettiin vielä suhteellisen pienillä 2-t koneilla, oli käytännön ajotapa yleisesti se että kaasu tunsi pääosin vain 2 asentoa. Tällöin oli perämootorien käytännön ikä noin 500 ajotuntia. Suuret tehtaa testasivat koneensa jo tuolloin siten, että ne kestivät jatkuvaa täysillä ajoa vähintään 1000 ajotuntia, mutta se oli helpommin saavutettavissa jatkuvana ajona kuin lyhyinä pätkinä. En tiedä ottaako diesel- kone tollaisia kierrroksia mutta sen tiedän että "nokivasaraa pitää välillä rääkätä". Meidän paatis on Perkins4.236.Ajetaan yleensä sellaista 1600kr.Välillä otamme kakki irti(2500). Keula pystys ja polloainet menee.
- kone?
Siis varmasti kestääkin, ajelet melkein tyhjäkäyntiä.
Itse ajelen 3250rpm kaikilla kuormilla. Huippukierrokset 3500rpm kevyellä kuormalla, en ole raskinnut ajella täysillä raskaalla kuormalla mutta kierrokset jäänee varmasti alle 3500rpm
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Sannan kirja USA:n bestseller!
"Congratulations to Sanna Marin's HOPE IN ACTION, officially a USA TODAY bestseller!" Kertoo Scribner. Mitäs persut tä4410619Yritystuet 10 mrd. vuodessa, eli yrittäjäriski valtiolla kuten kommunismissa
Pelkästään Viking Linen viinanhakuristeilyitä sponsoroidaan 20 miljoonalla eurolla vuosittain. Dieselin verotukikin on12810166- 227937
Sture Fjäder haluaa tuensaajien nimet julki
Kokoomuspoliitikko haluaa yli 800 euroa kuukaudessa tukia saavien nimet julki. Ehkä olisi syytä julkaista myös kuvat? h1776354Metsäalan rikolliset
Jokohan alkaa vähitellen kaatua kulissit näillä ihmiskauppaa harjoittavilla firmoilla.335013- 584790
Ruotsalaistoimittaja: "Sanna Marinin saunominen saa minut häpeämään"
Sanna Marinin kirja saa täyslaidallisen ruotsalaislehti Expressenissä perjantaina julkaistussa kolumnissa.....voi itku..1294127Maahanmuuttajat torjuvat marjanpoiminnan - "emme ole rottia"
Ruotsalaisen journalistin selvitys paljasti, miksi maahanmuuttajat kieltäytyvät työstä. Taustalla vaikuttavat kulttuuris1253449- 633165
Adonikselle
Kuvittelitko oikeasti, että ootan sua? Kuvittelitko, että voit noin vain vetäyttä ja kun tulet takaisin, kaikki on niin2273114