MOOTTOREIDEN KESTÄVYYS SUURILLA KIERROSLUVUILLA

ÅÄLP

Kertokaa päälliköt kestävätkö 4-tahti moottorit ajaa täysillä kierroksilla n. 5500-6000 kierrosta pitkiä aikoja? Kuvitellaan esim. tilanne, jossa yamaha efi 60hv:lla ajeltaisiin 3 tuntia kierrokset täysillä. Hajoaako kone tälläisestä rasituksesta jostakin pisteestä?
Lähtökohtana olisi tietysti, että moottorissa on öljyä ja jäähdytysvesi pääsee normaalisti virtaamaan. Olen kuullut joidenkin tahojen kertovan, että venemoottorit kestäisivät hyvin em. rasituksen. Kiitän etukäteen asiallisista vastauksista.

9

2355

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei.

      Kunnossa oleva moottri kestää, mutta käyttöikä lyhenee. Moottorit mitoitetaan yleensä 75% tehoille jatkuvaan käyttöön.

      • Sene

        Tuntuu jotenkin järkevältä, ettei moottoreita mitoiteta täysille tehoille/kierroksille. Mutta päteekö tämä kaikissa moottoreissa? Useinhan sen saa lukea venelehtien artikkelista, mutta moottorin käyttöohjeeseen sitä ei kirjoiteta?


      • selvittää sisäperälle
        Sene kirjoitti:

        Tuntuu jotenkin järkevältä, ettei moottoreita mitoiteta täysille tehoille/kierroksille. Mutta päteekö tämä kaikissa moottoreissa? Useinhan sen saa lukea venelehtien artikkelista, mutta moottorin käyttöohjeeseen sitä ei kirjoiteta?

        Yritin n. vuosi sitten selvitää Volvo dieselsisäperien mitoitustehoa. Eivät kertoneet vaan sanoivat aina vaan: osta hieman isompi varmuuden varalta.

        Vanhoissa volvon dieseleissä oli ohjekirjoissa mainittu että maksimi on 200rpm alle huiput ja muistaakseni maksimi 1 tunti täysillä.


      • Sisäinen
        selvittää sisäperälle kirjoitti:

        Yritin n. vuosi sitten selvitää Volvo dieselsisäperien mitoitustehoa. Eivät kertoneet vaan sanoivat aina vaan: osta hieman isompi varmuuden varalta.

        Vanhoissa volvon dieseleissä oli ohjekirjoissa mainittu että maksimi on 200rpm alle huiput ja muistaakseni maksimi 1 tunti täysillä.

        Korkeataajuuksinen meteli sen koneen hajottaa. Se ääniaaltojen hirvittävä kakofonia panee metallin rämisemään niin tiheään tahtiin, että väistämättä tulee murenemista ajanmittaan. Toinen on lämmönvaihtelu, joka repii ratakiskotkin poikki.

        Varsinkin kylmällä koneella kun väännetään täydet kierrokset, äänen aiheuttama värinä molekyylitasolla on repivää. Lohko-ja sylinterihalkeamat voivatkin syntyä juuri kylmällä koneella kiihdyttämisen seurauksena.


      • että mitä?
        Sisäinen kirjoitti:

        Korkeataajuuksinen meteli sen koneen hajottaa. Se ääniaaltojen hirvittävä kakofonia panee metallin rämisemään niin tiheään tahtiin, että väistämättä tulee murenemista ajanmittaan. Toinen on lämmönvaihtelu, joka repii ratakiskotkin poikki.

        Varsinkin kylmällä koneella kun väännetään täydet kierrokset, äänen aiheuttama värinä molekyylitasolla on repivää. Lohko-ja sylinterihalkeamat voivatkin syntyä juuri kylmällä koneella kiihdyttämisen seurauksena.

        Siis edelleen ei selvinnyt millä teholla voi ajella jatkuvasti. Luonnollisesti konetta esilämmittää kunnolla ennen kuin nostaa liukuun.


    • huoletta!

      Tuon asian suhteen saat olla melko huoleton. Kukkarosi ei kestä sellaista bensan määrän hankintaa, jolla hajotat koneen ajamalla täysillä. Ovat sen verran suuria bensasyöppöjä nämä perämoottorit.

    • arpoja

      Kyllä se joskus hajoaa, mutta kuinka monta kertaa joudut toistamaan tuon rääkin, onkin sitten jo arvoitus. Varmaa on, että huoltoväliä olisi syytä lyhentää radikaalisti tuon kaltaista ajotapaa noudatettaessa. Jonkinlaisen kuvan koneen rasituksen ja huoltovälin suhteista voi käydä katselessa vaikkapa
      http://www.sisudiesel.com/products/marine/specifications/
      sivulta.
      Olettaisin, että ikä lyhynee myös jotenkin samassa suhteessa.
      Perämoottorien suunnitteluikä lienee jossain 1500 ajotunnin tienoilla ja se saavutetaan jollain keskiarvokäytöllä olettaen ettei korroosio tai jokin vahinko riko konetta aiemmin.
      Nelarit kestävät hyvin hidasajoa, edellyttäen ettei öljyyn mene liikaa bensaa pilaamaan voiteluominaisuuksia. Vetouistelijat ja kalastajat, joiden käyntitunneista suurimman osan muodostaa lähes tyhjäkäynti, ovat saaneet koneensa kestämään jopa 3000 tuntia.
      50-60 luvuilla, jolloin ajettiin vielä suhteellisen pienillä 2-t koneilla, oli käytännön ajotapa yleisesti se että kaasu tunsi pääosin vain 2 asentoa. Tällöin oli perämootorien käytännön ikä noin 500 ajotuntia. Suuret tehtaa testasivat koneensa jo tuolloin siten, että ne kestivät jatkuvaa täysillä ajoa vähintään 1000 ajotuntia, mutta se oli helpommin saavutettavissa jatkuvana ajona kuin lyhyinä pätkinä.

    • En tiedä ottaako diesel- kone tollaisia kierrroksia mutta sen tiedän että "nokivasaraa pitää välillä rääkätä". Meidän paatis on Perkins4.236.Ajetaan yleensä sellaista 1600kr.Välillä otamme kakki irti(2500). Keula pystys ja polloainet menee.

      • kone?

        Siis varmasti kestääkin, ajelet melkein tyhjäkäyntiä.

        Itse ajelen 3250rpm kaikilla kuormilla. Huippukierrokset 3500rpm kevyellä kuormalla, en ole raskinnut ajella täysillä raskaalla kuormalla mutta kierrokset jäänee varmasti alle 3500rpm


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Persujen mukaan rasismi on huumoria

      Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀
      Maailman menoa
      78
      4290
    2. BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön

      Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että
      Maailman menoa
      193
      3528
    3. 199
      2895
    4. Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta

      Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome
      Maailman menoa
      68
      2756
    5. Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava

      Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main
      Maailman menoa
      46
      2652
    6. 57
      1186
    7. Lasse Lehtonen palasi ambulanssilennolla Suomeen

      Nyt on syytä lopettaa irvailu.
      Maailman menoa
      78
      1130
    8. Aitolehti Capital

      HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle
      Kotimaiset julkkisjuorut
      238
      1022
    9. Missä kuussa

      Rakkaasi on syntynyt?
      Ikävä
      57
      909
    10. MOT: Työmarkkinatori on olemattomien työpaikkojen hakupaikka

      Työpaikkojen tietoja ei tarkisteta, ja ainakin noin noin 10% on olemattomia työpaikkoja ja sen lisäksi eri rekryfirmat t
      Maailman menoa
      114
      899
    Aihe