Kyselisin tuollaisesta traktorista, kun Valtra A-75. Kone olisi vuosimallia 2003, eli vielä sitä ns. vanhempaa kanttinokkaista mallia. Esitänkin kysymyksen suoraan... Tekeekö tuolla juurikaan mitään, kun tarkoitus olisi saada tehtyä keväisin pientilan viljelytyöt, samoin kasvukauden aikana tapahtuvat työt, ja syystyöt. Jos intoa riittää, niin talvella pienimuotoista polttopuu-urakointia omassa metsässä, ja jonkin verran urakointia talvisaikaan "lumitöitä". Ei itsellä ole valtrasta kokemuksia juuri minkäänvertaa, joten siksipä hieman kyselen avuja muilta.
Kyllä traktorit tuttuja ovat, ja valmetit yleensä, mutta ei lainkaan nämä uudemmat. Suuremmassa mittakaavassa tarkasteltuna tuohon A-sarjalaiseen tulisi perään linko, tai perälevy (oma muunnelma)
Urakointikäytössä on erikseen ferkku etukuormaajalla ja muilla varusteilla...
neuvokaa viisaampaa
Valtra A-75
9
11811
Vastaukset
- Ynjämi Ylipaine
Ennemmin maapallo lakkaa pyörimästä kuin Valtra. Mulla 75hp:n 3-mukinen vallu jossa yli 9000tuntia mittaris.Vuosi takaperin uusittiin vasta ensimmäisen
kerran kytkin.Niin ja tietysti etukuormaaja ja lumiurakkaa tehdään.On toki Mezzokin, mutta mutta tällä 3-mukisella tehdään kaikki näppäryyttä vaativat työt. - .......
Meikäläisellä mallia 2001 Valtra 700-4 eli käytännössä sama traktori.Kone varustettu sähkönostolaitteella ja ilmastoinnilla, myös hydraluipumppu on tuotoltaan 55 L/min ja hyraulilohkoja on kolme kaksitoimista.
Traktoria käytetty perunapoimurin vetoon(Teho Juko), kylvöön 2,5 metrin kylvölannoittimella,Ruiskutuksiin ja metsätöihin juontokouran tai vinssin kera.
On erittäin käteensopiva kone ja talvellakin saa puksutella kesälaatuisella löpöllä. Eräs ominaisuus on moottorin sitkeävetoisuus, netistä katselin, että saksalaisessa DLG-profi-testissä momentinnousuksi saatiin 42%, siis nimellisteholta suurimpaan vääntömomentiinn.Kierrosluvun lasku nimellistehosta huippumomentiin on samat 42%, joten voidaan puhua vakiotehomoottorista.Kyllä tuon sitkeyden huomaa, jossain 1000 kierroksella jo on vääntöä.
Jos pientilalle traktoria hankit, on tuo A75 hyvä valinta yleistraktoriksi. Itselläni toisena traktorina 4-syllinterinen Valtra 900 ja huomattavasti kömpelömpi ahtaissa paikoissa- levyseppä
Kyllähän tilanne on varsin selvä... kone pitäisi olla pienehkö, koska tilalla ei ole maata viljeltävänä kuin vajaat 30 ha. traktori tulisi olemaan ns. kakkoskoneena, kun ykköskoneessa on kuormain noukalla, tehoa sellaiset 100 hv. (verkku) Muokkaustöitä tulisi tehtyä, sekä jonnin verran puuhommia mettässä.
Pitääkö paiikkaansa, kun ovat kehuneet että valtrassa on pieni hytti...? ettei kuulemma mahdu oleilemaan ja tekemään töitä? Mulla ittellä ollut tuollainen 602 takatuuppari vm 81. Olisihan tuo vähän uudempi, ja nykyaikaa, mitä verrattuna tuohon vanhempaan.
Mitenkähän tuolla pystyisi tekemään lumiurakointia kun siihen asentaa ketjut taakse, ja linko tai jotain perään?
Varusteina oli sähkönostolaite, hydr. kaltevuuden säädin, hydr. työntövarsi, etupainot, ja levikepyörät joka nurkkaan. Malli tosiaan on sitä vanhempaa a-sarjaa, eikä tätä pyöreä nokkaista.
mutta kun vaan näkisi luonnossa tuon koneen, niin pystyisi vähän sanomaan tarkemmin... lisää vaan tietoa, jos jotain on kerrottavana. - ......
levyseppä kirjoitti:
Kyllähän tilanne on varsin selvä... kone pitäisi olla pienehkö, koska tilalla ei ole maata viljeltävänä kuin vajaat 30 ha. traktori tulisi olemaan ns. kakkoskoneena, kun ykköskoneessa on kuormain noukalla, tehoa sellaiset 100 hv. (verkku) Muokkaustöitä tulisi tehtyä, sekä jonnin verran puuhommia mettässä.
Pitääkö paiikkaansa, kun ovat kehuneet että valtrassa on pieni hytti...? ettei kuulemma mahdu oleilemaan ja tekemään töitä? Mulla ittellä ollut tuollainen 602 takatuuppari vm 81. Olisihan tuo vähän uudempi, ja nykyaikaa, mitä verrattuna tuohon vanhempaan.
Mitenkähän tuolla pystyisi tekemään lumiurakointia kun siihen asentaa ketjut taakse, ja linko tai jotain perään?
Varusteina oli sähkönostolaite, hydr. kaltevuuden säädin, hydr. työntövarsi, etupainot, ja levikepyörät joka nurkkaan. Malli tosiaan on sitä vanhempaa a-sarjaa, eikä tätä pyöreä nokkaista.
mutta kun vaan näkisi luonnossa tuon koneen, niin pystyisi vähän sanomaan tarkemmin... lisää vaan tietoa, jos jotain on kerrottavana.Itsellä tosiaan on jonkinlaisena kakkoskoneena, vaikka useimpiin töihin sopii paremmin kuin tuo 900:n ihan ketteryytensä takia.Hytti tosiaan on sellainen yhden miehen hytti ja kyllä siellä kohtalaiset työskentelytilat on,mielestäni ihan riittävät ja kyllä siinä apukuskin paikalla helposti ainakin nuorta isäntää pitää päivähoidossa.Täysillä etupainoilla saa juontokouralla tuoda metsästä täysiä nyyttejä ja jos kourassa hydralulinen aisankääntö, niin aika pahasta paikkaa kasan hakee.
Itse vaihdoin aikanaan 555:n tähän 700:n hyvien kokemusten perusteella. Näissä malleissa on myös vankempi perä kuin noissa 05-sarjan pikkukoneissa, joissa jatkoholkkien kanssa oli ongelmia. Itsellä 555:ssa kerran perää kiristettiin juuri tuon ongelman takia.
En minä ainakaan keksi mitään moitittavaa, sen sanon, että vaikea löytää käteensopivampaa ja todella ketterää nelivetoa.Jos tosiaan kaikkiin pyöriin on levikepyörät, menee vaikka vetten päällä. Lieneekö siinä myös ylimääräinen lohko, kun on kallistuskin hydraulinen?Vaihdelootasta voi sanoa, että pelaavat kuin auton vaihteet, paljon paremmin kuin Valtran isompien mallien mekaaninen vaihteisto. Sähkönostolaite ehdoton juttu. Tunnustelu työntövarren kautta ja kun usempia reikiä traktorin päässä, löytyy esim. kynnössä aina sopiva herkkyys, siellä autocontrolissa nimittäin on itsessään 5 eri herkkyysasentoa. Autocontrolissa on lisäksi vakiona vaimennus eli raskaalla työkoneella on eräänlainen jousitus, hyvä kun ajaa vaikkapa kuoppaisella tiellä raskas työkone nostolaitteessa.
Tuo kolipyttyinen kone on tosiaan varsinainen vääntökone eli eipä tarvitse huudattaa.Lumitöissä tuon koon Valtroja näkee, ketteryydestä siinäkin on hyötyä ja kait perään voi pistää jonkin 2,3 metrin lingon, itsellä on isossa valtrassa 2,6 metrinen.Jos jostain yksityiskohdista olet kiinnostunut, niin kysäise. - levyseppä
...... kirjoitti:
Itsellä tosiaan on jonkinlaisena kakkoskoneena, vaikka useimpiin töihin sopii paremmin kuin tuo 900:n ihan ketteryytensä takia.Hytti tosiaan on sellainen yhden miehen hytti ja kyllä siellä kohtalaiset työskentelytilat on,mielestäni ihan riittävät ja kyllä siinä apukuskin paikalla helposti ainakin nuorta isäntää pitää päivähoidossa.Täysillä etupainoilla saa juontokouralla tuoda metsästä täysiä nyyttejä ja jos kourassa hydralulinen aisankääntö, niin aika pahasta paikkaa kasan hakee.
Itse vaihdoin aikanaan 555:n tähän 700:n hyvien kokemusten perusteella. Näissä malleissa on myös vankempi perä kuin noissa 05-sarjan pikkukoneissa, joissa jatkoholkkien kanssa oli ongelmia. Itsellä 555:ssa kerran perää kiristettiin juuri tuon ongelman takia.
En minä ainakaan keksi mitään moitittavaa, sen sanon, että vaikea löytää käteensopivampaa ja todella ketterää nelivetoa.Jos tosiaan kaikkiin pyöriin on levikepyörät, menee vaikka vetten päällä. Lieneekö siinä myös ylimääräinen lohko, kun on kallistuskin hydraulinen?Vaihdelootasta voi sanoa, että pelaavat kuin auton vaihteet, paljon paremmin kuin Valtran isompien mallien mekaaninen vaihteisto. Sähkönostolaite ehdoton juttu. Tunnustelu työntövarren kautta ja kun usempia reikiä traktorin päässä, löytyy esim. kynnössä aina sopiva herkkyys, siellä autocontrolissa nimittäin on itsessään 5 eri herkkyysasentoa. Autocontrolissa on lisäksi vakiona vaimennus eli raskaalla työkoneella on eräänlainen jousitus, hyvä kun ajaa vaikkapa kuoppaisella tiellä raskas työkone nostolaitteessa.
Tuo kolipyttyinen kone on tosiaan varsinainen vääntökone eli eipä tarvitse huudattaa.Lumitöissä tuon koon Valtroja näkee, ketteryydestä siinäkin on hyötyä ja kait perään voi pistää jonkin 2,3 metrin lingon, itsellä on isossa valtrassa 2,6 metrinen.Jos jostain yksityiskohdista olet kiinnostunut, niin kysäise.Alustavasti olen keskustellut myyjän kanssa asiasta, mutta ainuttakaan kuvaa tuosta koneesta en vielä ole nähnyt, koska on kuulemma ollut aina pimeä, kun kuvia olisi ollut mahdollisuus ottaa, kun siellä ei ole tallissa valoja.
On siinä kuulemma perä kestävämpi, mitä aiemmissa, ja tosiaan muissa meillä olevissa rattoreissa ei ole tuota sähkönostolaitetta ollut, joten harjoitusta varmasti vaatii käytön aikana. Minkähänlainen vaihteisto tuossa on...? uudemmassa ainakin on ollut valinnan varaa siinä asiassa, mutta kun tämä on sitä vanhempaa mallia, niin voi olla että normaali 12 12 suunnanvaihtimella varustettu malli.
Neliveto ja lukot ovat mekaanisella kytkennällä, koska seuraavaan malliin on ollut vakiona vasta nämä sähköherkut.
Ilmeisesti siinä pitäisi olla kolme lohkoa, kun siinä on tuo kallistuksenvakainkin.
Jaksaako tuo miten helposti viedä 3-siipisiä paluuauroja, tai siis käykä nokka vielä liian kevyeksi?
Ja toinen asia, että paljonko tuolle kelpaa löpöä päivässä, tai paljonko tankillisella ajelee? Siinähän on kuitenkin joku 70 litraanen tankki, ja eikös tuo motti ollut jo varustettu urpolla?
Onko merkitystä onko se mekaanisella vaiko sähköisellä nelivedolla? - .......
levyseppä kirjoitti:
Alustavasti olen keskustellut myyjän kanssa asiasta, mutta ainuttakaan kuvaa tuosta koneesta en vielä ole nähnyt, koska on kuulemma ollut aina pimeä, kun kuvia olisi ollut mahdollisuus ottaa, kun siellä ei ole tallissa valoja.
On siinä kuulemma perä kestävämpi, mitä aiemmissa, ja tosiaan muissa meillä olevissa rattoreissa ei ole tuota sähkönostolaitetta ollut, joten harjoitusta varmasti vaatii käytön aikana. Minkähänlainen vaihteisto tuossa on...? uudemmassa ainakin on ollut valinnan varaa siinä asiassa, mutta kun tämä on sitä vanhempaa mallia, niin voi olla että normaali 12 12 suunnanvaihtimella varustettu malli.
Neliveto ja lukot ovat mekaanisella kytkennällä, koska seuraavaan malliin on ollut vakiona vasta nämä sähköherkut.
Ilmeisesti siinä pitäisi olla kolme lohkoa, kun siinä on tuo kallistuksenvakainkin.
Jaksaako tuo miten helposti viedä 3-siipisiä paluuauroja, tai siis käykä nokka vielä liian kevyeksi?
Ja toinen asia, että paljonko tuolle kelpaa löpöä päivässä, tai paljonko tankillisella ajelee? Siinähän on kuitenkin joku 70 litraanen tankki, ja eikös tuo motti ollut jo varustettu urpolla?
Onko merkitystä onko se mekaanisella vaiko sähköisellä nelivedolla?Meikäläisen traktorissa on perusvaiheisto eli 8 eteen ja 4 taakse ja toinen vaihtoehto(joka minulla 900:ssa) on 16 eteen ja 8 taakse(siis lisävaruste). Nelivedossa tosiaan mekaaninen kytkentä, meikäläisen käytössä on joko se päällä jatkuvasti tai sitten ei(maantieajossa), joten ei iso haitta, vaikka mekaaninen. Tasuspyörästön lukko on käsivivulla(mekaaninen), joka on siinä oikealla kädellä hyvin hollilla ja aika kevyt käytttää.Merkkivalo palaa, kun lukko on päällä.
Tankki vetää 79 litraa. 555:lla(sama moottori) joskus äestelin 4 metrin äkeellä tankilla yli 8 tuntia, joten kyllä useimmiten tulee kotona käytyä, ennenkuin tankki tyhjenee. Paluuauroista ei kokemusta, itse kyntelen tuolla 900:lla Kvernen 3-siipisillä kääntöauroilla ja helposti liikkuvat.Traktoreissa painoeroa alle 200 kg, joten varmaankin vetää, jos ei maan laatu ole ylen hankala.Painonsiirto pelaa hienosti tuolla AC:lla ja herkkyyttä voi säätää vauhdissa, jos maalaji vaihtelee pellon mitalla.
Sähkönostolaitteen käyttö on varsin helppo oppia ja kun siihen tottuu, ei oikein mekaanista nostolaitetta tule ikävä. Valroissa näitä malleja käyttävät juuri kilpakyntäjät, joten kertoo jotain kyntöominaisuuksista. - päkä
....... kirjoitti:
Meikäläisen traktorissa on perusvaiheisto eli 8 eteen ja 4 taakse ja toinen vaihtoehto(joka minulla 900:ssa) on 16 eteen ja 8 taakse(siis lisävaruste). Nelivedossa tosiaan mekaaninen kytkentä, meikäläisen käytössä on joko se päällä jatkuvasti tai sitten ei(maantieajossa), joten ei iso haitta, vaikka mekaaninen. Tasuspyörästön lukko on käsivivulla(mekaaninen), joka on siinä oikealla kädellä hyvin hollilla ja aika kevyt käytttää.Merkkivalo palaa, kun lukko on päällä.
Tankki vetää 79 litraa. 555:lla(sama moottori) joskus äestelin 4 metrin äkeellä tankilla yli 8 tuntia, joten kyllä useimmiten tulee kotona käytyä, ennenkuin tankki tyhjenee. Paluuauroista ei kokemusta, itse kyntelen tuolla 900:lla Kvernen 3-siipisillä kääntöauroilla ja helposti liikkuvat.Traktoreissa painoeroa alle 200 kg, joten varmaankin vetää, jos ei maan laatu ole ylen hankala.Painonsiirto pelaa hienosti tuolla AC:lla ja herkkyyttä voi säätää vauhdissa, jos maalaji vaihtelee pellon mitalla.
Sähkönostolaitteen käyttö on varsin helppo oppia ja kun siihen tottuu, ei oikein mekaanista nostolaitetta tule ikävä. Valroissa näitä malleja käyttävät juuri kilpakyntäjät, joten kertoo jotain kyntöominaisuuksista.Meillä vm.03 A75(kanttisilla pelleillä),yllättävän sisukas se on vetämään,joten sitä ei tarvitse epäillä,monilla ihmisillä tietysti on ennakkoluuloja 3-sylinteristä moottoria kohtaan,mutta ihan turhaan.On se aika pikkuruokanen kone.Sinun hommiisi varmaankin passeli kampe.Meidän käyttöön ainakin on riittänyt täysin tuon kokoinen , 2,5 metristä linkoa sillä talvellá vedellään.
- päkä
päkä kirjoitti:
Meillä vm.03 A75(kanttisilla pelleillä),yllättävän sisukas se on vetämään,joten sitä ei tarvitse epäillä,monilla ihmisillä tietysti on ennakkoluuloja 3-sylinteristä moottoria kohtaan,mutta ihan turhaan.On se aika pikkuruokanen kone.Sinun hommiisi varmaankin passeli kampe.Meidän käyttöön ainakin on riittänyt täysin tuon kokoinen , 2,5 metristä linkoa sillä talvellá vedellään.
niin ja turbo siinä tosiaan on,kun sitä kysyit.Lumihommiin hyviä ominaisuuksia ovat sähkönostolaite ja suunnanvaihdin.
- levyseppä
päkä kirjoitti:
niin ja turbo siinä tosiaan on,kun sitä kysyit.Lumihommiin hyviä ominaisuuksia ovat sähkönostolaite ja suunnanvaihdin.
No nyt sitten on kaupat tehty tuosta seiskavitosesta. Saa nyt sitten nähdä miten pelaa kun pääsee ensimmäistä kertaa koneiden eteen, ja naisella kun on ollut, niin ei ole pilalle revitelty. Vielä pittää orotella kuukauden päivät, että koneen voisi käydä ajamassa liikkeestä pihalle, ja viedä samalla vanha pois jaloista pyörimästä. Vaikutti tosiaankin asialliselta vehkeeltä...
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oi mun haniseni
Mul on ihan törkee ikävä sua. En jaksais tätä enää. Oon odottanut niin kauan, mutta vielä pitää sitä tehdä. Tekis mieli305792Kyllä mulla on sua ikävä
Teen muita juttuja, mutta kannan sua mielessäni mukana. Oot ensimmäinen ajatus aamulla ja viimeinen illalla. Välissä läm144364Hei rakas sinä
Vaikka käyn täällä vähemmän, niin ikäväni on pahempaa. Pelkään että olen ihan hukassa😔 mitä sinä ajattelet? naiselle403237IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä.
IS:n tiedot: Toni Immonen irtisanottiin MTV:ltä Toni Immonen työskenteli pitkään MTV:llä. IS uutisoi torstaina Toni Imm522951Israel aloitti 3. maailmansodan
https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011297979.html Israel se sitten aloitti näköjään kolmannen maailmansodan.3391549Vihdoin tiedän että tämä on molemminpuolista
Saattoi se koko ajan olla silmiemme edessä mutta kumpikaan ei uskaltanut sitä toivoa. Kunpa nähtäisiin pian, toivottavas861338- 621276
Nainen, meidän talossa on säännöt
1. Mies on aina oikeassa. 2. Ei vastaväitteitä. 3. Mäkättäminen kielletty. 4. Suhde on tärkein. 5. Ei salaisuuksia. 6. E2321206- 791169
Natoon liittyminen on alkanut kaduttaa.
Nato on muuttunut niin paljon, että se ei ole enää se mihin haluttiin liittyä. Usa on vetäytynyt ja 5% osuus valtion tul4011161