fiesta 89 öljyt

kylmänä

1.1 litran konen on alkanut viedä vähän liikaa öljyä.
Savuttaa kylmänä varsinkin. Ei niinkään lämpimänä.

Joskus tuntuu että alakierrosten teho on vähän kateiisa.
Puolituntia moottoritiellä ajoa ja taas pelittää.

Mitens noi öljyvuodot. auttaako venttilikumien vaihto, vai mitä pitäs tehä ja miten.

Kiitos etukäteen.

14

1576

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thteht

      17 vuotta vanha Fiesta? Ainoa mahdollinen ratkaisu ongelmaasi on kuskata se romu kaatopaikalle, tai mihin sellaiset nyt yleensäkään pitäisi kuskata.

      (Itselläni oli vuonna 82 Fiesta vuosimallia 80, ihan ok sen ajan mittapuiden mukaan.)

      • fiiiiestta

        Miksi ihmeessä??
        Kyllä sillä on edessään vielä monta auvoisaa elinvuotta edessa.

        Rahaa olisi kyllä uuteen pikkuautoon, mutta miksi luopua vanhasta palvelleesta sotaratsusta.


    • Ilo

      Ei Fiestaa saa paalattavaksi viedä!! Se ois rikos. Mulla oli kans -89 1.1 Fiesta monta vuotta, mutta täytyy tunnustaa, että vähän sekavat muistot siitä jäi.

      Omastani oli myös tehot hiipuneet kun sen 160tkm ajettuna vaihdoin.

      Ongelmaasi en osaa vastata, mutta uteliaisuudesta kyselen miten pelissäsi tarkenee? Omani oli niin kylmä että naurattaa, ei tosin silloin. Jos pakkasta oli noin kymmenen astetta ei autossa tarjennut vaikka kuinka pitkään olisi ajanut. Moottoritiellä tilanne oli hieman parempi. Järjestelmässä kaikki oli kunnossa ja vika on mysteeri vielä tänäkin päivänä.

      Onnea valitsemallasi polulla!!

      • diplinssi

        Aika lämmin alkuperäisellä termostaatillakin ja kun vaihtoi talvitermostaatin, niin lämpimämpää autoa en oo nähnyt. Kesäksi pitää laittaa kesätermari, muuten keittää helteellä ruuhkassa. Ja takalasin lämmitinkin pelaa edelleen kuin uus, hakkaa japsit mennentullen.


      • ffffieeeeesta

        Ostin vanhalta ladylta. Myi sen pois, kun oli kuulemma kylmä.
        Koeajon jälkeen vaihdoin termarin ja hyvin on lapinkin reissulla -26 c tarettu.
        Kiitos onnentoivotu


      • Ilo

        Pistää edelleen pään pyörälle, jos toisten Fiestoissa tarkenee.

        Kokeilin varmaan kymmentä eri termostaattia. Alkuperäistä, biltemaa, talvimallia ja lukuisia virityksiä esim. tukin sen pienenkin reiän termarissa. Eikä mitään eroa ollut.

        Lämppärin kennokin oli kuin uusi. Nokalla oli pahvia ja ties mitä. Eikä vaan lämpöä piisannut!!


      • ffffffdddff
        Ilo kirjoitti:

        Pistää edelleen pään pyörälle, jos toisten Fiestoissa tarkenee.

        Kokeilin varmaan kymmentä eri termostaattia. Alkuperäistä, biltemaa, talvimallia ja lukuisia virityksiä esim. tukin sen pienenkin reiän termarissa. Eikä mitään eroa ollut.

        Lämppärin kennokin oli kuin uusi. Nokalla oli pahvia ja ties mitä. Eikä vaan lämpöä piisannut!!

        Usko tai älä. -22 astetta pakkasta ja lähtenyt käyntiin ja lämmennyt.
        Tommosella -5 astetta, ei ainakaan lämppäriä täysillä voi pitää.


    • maffe5

      sun autos on liian jäykät öljyt.koita notkistaa niit vaik kusemalla moottoriin,koska kuses on varmaan yhtä paksua ku juttuskin!!!!

      • lerspa

        joo tai kuse suoraan tankkiin.se on paras konsti.voi vitun pelle!!!joku raja pitäs olla äö:lakin tänne kirjotelles.


      • fffiiesta

        Öljyt on 10-30. Käy kuulemma hyvin vanhoihin autoihin. Vaikka se talvipakkasilla on aikamoista mömmöä, niin hyvin on käynnistynyt.

        Ps. kusetko useinkin autosi eri säiliöhisi?
        Kumpaa auttaa enemmän?? Autoasi vai sinua?


    • diplinssi

      mitä aikaisemmin tehty, tunnetko autos historian? Jos ei venttiilinvarsien kumeja vaohdettu, ehdottomasti auttaa savutukseen. Samalla venttiilien hionta (jos huonot, niin uudet). Toinen olis männänrenkaiden vaihto, mutta isompi homma. Jos paljon ajettu,voi olla jo porautus edessä. Kannattais testauttaa puristuspaineet ja ohivuotomittaus, niistä selviää tehon häipyminen.

      • ffffiiieeeesttta

        Ajettu 220 000 todellista kilometriä.
        Ostettu 4 vuotta sitten 110 000 mittarissa todellisia ajokilometrejä.

        Etupyöränlaakerit vaihdettu ja pakoputki vaihdettu.Niin ja kytkin. Ei ruostevaurioita.

        Pelittää muuten ok, paitsi öljynkulutus.Tunnearvoa autolla on aika paljon. Rahallista ei.Kiitos vastauksesta.


      • diplinssi
        ffffiiieeeesttta kirjoitti:

        Ajettu 220 000 todellista kilometriä.
        Ostettu 4 vuotta sitten 110 000 mittarissa todellisia ajokilometrejä.

        Etupyöränlaakerit vaihdettu ja pakoputki vaihdettu.Niin ja kytkin. Ei ruostevaurioita.

        Pelittää muuten ok, paitsi öljynkulutus.Tunnearvoa autolla on aika paljon. Rahallista ei.Kiitos vastauksesta.

        Venttiileille hionta tai jopa uudet (nekin pitää hioa), venttiilinvarrentiivisteet, männänrenkaat, ainakin kampiakselin molempien päiden tiivisteet, kun kone poissa autosta.
        Porautus ja uudet männät on jo kovin kallista tuonikäiseen ja TM testasi aikanaan moottorikoneistamoja huonoin tuloksin.
        Minä tein nuo yhtenä viikonloppuna ja 190000km Fiesta-85 1.0-koneella kulkee hienosti eikä syö öljyä, ruoste vain syö auton ennenpitkää.


    • 250Tkm

      pakkasella paleltaa,joo :)
      (kakkosautona)

      koneremontti tehty huviksensa, männän öljyrenkaat olivat tiensä päässä.


      muuten moottoritiellä ex-papparaisen jäljiltä meni ~110 ja kovan ulvottamisen jälkeen mittarilukemaksi tuli 135kmh.

      En ota kantaa mittarivirheeseen. ja moottoritiellä 90% paahtoi pedaali pohjassa ohitse, tämä vain tiedoksi moosestelijoille :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Suomen markka otettiin käyttöön vuonna 1860

      Suomi käytti vuoteen 1840 asti rahayksikkönään rinnakkain Ruotsin riikintaalareita ja Venäjän ruplaa. Tämän jälkeen oli
      Maailman menoa
      34
      9238
    2. "Mä elän vieläkin"

      Ikurin turbiini vetäisi taannoin lainabiisin Topin (RIP också) ja kumppaneiden kanssa. Toivottavasti on yläkerrassa kunn
      Tampere
      28
      3743
    3. Yksityinen sektori aiheuttanut Suomen taantuman

      Investointien sijasta nostaneet voitot osinkoina omistajille. Ehdotan korjausliikkeenä yksityisen sektorin sosialisoimi
      Maailman menoa
      73
      2338
    4. Pate Mustajärvi on kuollut

      Ihan pari tuntia sitten. Että sellaista. https://www.is.fi/viihde/art-2000011715177.html
      Maailman menoa
      110
      2179
    5. Kylläpä asiat onkin nyt hyvin verrattuna Sannan aikaan

      Sannan aikana aähkön alv oli 10%, nyt 25,5%. Ajatelkaa nytkin pörssisähkö on ilmaista, keskellä talvea! Bensan hinta on
      Maailman menoa
      18
      1886
    6. Miten ikinä kelpaisin sulle

      Sinä saat niiltä muilta naisilta paljon enemmän, mitä minulta... Tai mihin minä olisin valmis. Enkä edes olisi niin tait
      Ikävä
      14
      1548
    7. Edes vitamiinit eivät taanneet loputonta elämää

      Nimittäin niistä rahaa itselleen taikonut tohtori siirtyi tuonpuoleiseen.
      Maailman menoa
      28
      1354
    8. Kuinka kauan vielä

      jaksetaan vastustaa toisiamme?
      Ikävä
      71
      1227
    9. Esko ja Martina viettävät joulua

      Entisen avioparin joulunvietto on ylittänyt IS uutiskynnyksen
      Kotimaiset julkkisjuorut
      169
      956
    10. Millaisia odotuksia ensi vuodelle?

      Itse odotan parempaa taloudellista tasapainoa ja sen aion myös saavuttaa, kun onhan se vain minusta kiinni.
      Sinkut
      161
      869
    Aihe