fiesta 89 öljyt

kylmänä

1.1 litran konen on alkanut viedä vähän liikaa öljyä.
Savuttaa kylmänä varsinkin. Ei niinkään lämpimänä.

Joskus tuntuu että alakierrosten teho on vähän kateiisa.
Puolituntia moottoritiellä ajoa ja taas pelittää.

Mitens noi öljyvuodot. auttaako venttilikumien vaihto, vai mitä pitäs tehä ja miten.

Kiitos etukäteen.

14

1412

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • thteht

      17 vuotta vanha Fiesta? Ainoa mahdollinen ratkaisu ongelmaasi on kuskata se romu kaatopaikalle, tai mihin sellaiset nyt yleensäkään pitäisi kuskata.

      (Itselläni oli vuonna 82 Fiesta vuosimallia 80, ihan ok sen ajan mittapuiden mukaan.)

      • fiiiiestta

        Miksi ihmeessä??
        Kyllä sillä on edessään vielä monta auvoisaa elinvuotta edessa.

        Rahaa olisi kyllä uuteen pikkuautoon, mutta miksi luopua vanhasta palvelleesta sotaratsusta.


    • Ilo

      Ei Fiestaa saa paalattavaksi viedä!! Se ois rikos. Mulla oli kans -89 1.1 Fiesta monta vuotta, mutta täytyy tunnustaa, että vähän sekavat muistot siitä jäi.

      Omastani oli myös tehot hiipuneet kun sen 160tkm ajettuna vaihdoin.

      Ongelmaasi en osaa vastata, mutta uteliaisuudesta kyselen miten pelissäsi tarkenee? Omani oli niin kylmä että naurattaa, ei tosin silloin. Jos pakkasta oli noin kymmenen astetta ei autossa tarjennut vaikka kuinka pitkään olisi ajanut. Moottoritiellä tilanne oli hieman parempi. Järjestelmässä kaikki oli kunnossa ja vika on mysteeri vielä tänäkin päivänä.

      Onnea valitsemallasi polulla!!

      • diplinssi

        Aika lämmin alkuperäisellä termostaatillakin ja kun vaihtoi talvitermostaatin, niin lämpimämpää autoa en oo nähnyt. Kesäksi pitää laittaa kesätermari, muuten keittää helteellä ruuhkassa. Ja takalasin lämmitinkin pelaa edelleen kuin uus, hakkaa japsit mennentullen.


      • ffffieeeeesta

        Ostin vanhalta ladylta. Myi sen pois, kun oli kuulemma kylmä.
        Koeajon jälkeen vaihdoin termarin ja hyvin on lapinkin reissulla -26 c tarettu.
        Kiitos onnentoivotu


      • Ilo

        Pistää edelleen pään pyörälle, jos toisten Fiestoissa tarkenee.

        Kokeilin varmaan kymmentä eri termostaattia. Alkuperäistä, biltemaa, talvimallia ja lukuisia virityksiä esim. tukin sen pienenkin reiän termarissa. Eikä mitään eroa ollut.

        Lämppärin kennokin oli kuin uusi. Nokalla oli pahvia ja ties mitä. Eikä vaan lämpöä piisannut!!


      • ffffffdddff
        Ilo kirjoitti:

        Pistää edelleen pään pyörälle, jos toisten Fiestoissa tarkenee.

        Kokeilin varmaan kymmentä eri termostaattia. Alkuperäistä, biltemaa, talvimallia ja lukuisia virityksiä esim. tukin sen pienenkin reiän termarissa. Eikä mitään eroa ollut.

        Lämppärin kennokin oli kuin uusi. Nokalla oli pahvia ja ties mitä. Eikä vaan lämpöä piisannut!!

        Usko tai älä. -22 astetta pakkasta ja lähtenyt käyntiin ja lämmennyt.
        Tommosella -5 astetta, ei ainakaan lämppäriä täysillä voi pitää.


    • maffe5

      sun autos on liian jäykät öljyt.koita notkistaa niit vaik kusemalla moottoriin,koska kuses on varmaan yhtä paksua ku juttuskin!!!!

      • lerspa

        joo tai kuse suoraan tankkiin.se on paras konsti.voi vitun pelle!!!joku raja pitäs olla äö:lakin tänne kirjotelles.


      • fffiiesta

        Öljyt on 10-30. Käy kuulemma hyvin vanhoihin autoihin. Vaikka se talvipakkasilla on aikamoista mömmöä, niin hyvin on käynnistynyt.

        Ps. kusetko useinkin autosi eri säiliöhisi?
        Kumpaa auttaa enemmän?? Autoasi vai sinua?


    • diplinssi

      mitä aikaisemmin tehty, tunnetko autos historian? Jos ei venttiilinvarsien kumeja vaohdettu, ehdottomasti auttaa savutukseen. Samalla venttiilien hionta (jos huonot, niin uudet). Toinen olis männänrenkaiden vaihto, mutta isompi homma. Jos paljon ajettu,voi olla jo porautus edessä. Kannattais testauttaa puristuspaineet ja ohivuotomittaus, niistä selviää tehon häipyminen.

      • ffffiiieeeesttta

        Ajettu 220 000 todellista kilometriä.
        Ostettu 4 vuotta sitten 110 000 mittarissa todellisia ajokilometrejä.

        Etupyöränlaakerit vaihdettu ja pakoputki vaihdettu.Niin ja kytkin. Ei ruostevaurioita.

        Pelittää muuten ok, paitsi öljynkulutus.Tunnearvoa autolla on aika paljon. Rahallista ei.Kiitos vastauksesta.


      • diplinssi
        ffffiiieeeesttta kirjoitti:

        Ajettu 220 000 todellista kilometriä.
        Ostettu 4 vuotta sitten 110 000 mittarissa todellisia ajokilometrejä.

        Etupyöränlaakerit vaihdettu ja pakoputki vaihdettu.Niin ja kytkin. Ei ruostevaurioita.

        Pelittää muuten ok, paitsi öljynkulutus.Tunnearvoa autolla on aika paljon. Rahallista ei.Kiitos vastauksesta.

        Venttiileille hionta tai jopa uudet (nekin pitää hioa), venttiilinvarrentiivisteet, männänrenkaat, ainakin kampiakselin molempien päiden tiivisteet, kun kone poissa autosta.
        Porautus ja uudet männät on jo kovin kallista tuonikäiseen ja TM testasi aikanaan moottorikoneistamoja huonoin tuloksin.
        Minä tein nuo yhtenä viikonloppuna ja 190000km Fiesta-85 1.0-koneella kulkee hienosti eikä syö öljyä, ruoste vain syö auton ennenpitkää.


    • 250Tkm

      pakkasella paleltaa,joo :)
      (kakkosautona)

      koneremontti tehty huviksensa, männän öljyrenkaat olivat tiensä päässä.


      muuten moottoritiellä ex-papparaisen jäljiltä meni ~110 ja kovan ulvottamisen jälkeen mittarilukemaksi tuli 135kmh.

      En ota kantaa mittarivirheeseen. ja moottoritiellä 90% paahtoi pedaali pohjassa ohitse, tämä vain tiedoksi moosestelijoille :)

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      509
      3675
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      465
      3435
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      143
      3020
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      164
      2322
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      8
      2190
    6. 221
      1614
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1407
    8. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      99
      1300
    9. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      91
      1274
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1100
    Aihe