Kertokaa kokeneemmat!!

Aloitanko harrastuksen?

Hei! Ajattelin (ehkä) aloittaa pienoismallirakentelun. Voisitteko jelppiä:

1. Voiko mallin (esim. talon) rakentaa OSIA MYÖTEN itse?
2. Kuinka hankalaa se on?
3. Kuinka kallista?
4. Mitä välineitä aloittelija tarvitsee?
5. Alan termejä, jotka olisi hyvä tietää?
6. Kaavoja, tai nettilinkkejä?
7. Muuta tärkeää?
8. Ikärajaa? Olen 13-vuotias tyttö.
Kiitos.

5

1051

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä tarkemmin

Kertoisitko mitä pienoismalli projektia alat tekemään?Rautatietä?Ite olen ostanut taloja pienoismallijälleen myyjiltä tunnetuin paikka taitaa tällä hetkellä olla Risteysasema Helsingissä.(www.mallikauppa.fi)tuolla myydään melkein kaikkea pienoismalleihin liittyvää. Ite keräilen nimenomaan rautateitä mielenkiintoista puuhaa ja aika kuluu:-)

• pienoismalleista kiinnostunut

En ole itse rakentanut kovin paljoa mutta tässä nyt kuitenkin jotain.
      Jos haluat pienoismallin omasta talosta, ei sitä liene valmiinakaan olemassa joten itse se on rakennettava. Päätät vain mittakaavan johon rakennat sen, esim. jos haluat talon samaan mittakaavaan kuin pienoismalli oikeasta autostasi, kannattaa se rakentaa mittakaava -yhteensopivaksi. Tarvitset tietää paljon oikean talon mittoja joten esim. rakennuspiirrustukset olisi hyvä olla saatavilla jos haluat saada tarkan pienoismallin aikaan.

Materiaalina talolle voisi olla vaikka MDF-levy, levyn paloitteluun tarvitset sahan. Ikkuna- ja oviaukot esim. pistosahalla, alkureikä porakoneella. Kokoaminen nauloilla ja vasaralla. Viimeistely maalaamalla, ikkunoiksi käynee esim. pakkauksista leikelty kirkas, suora muovi.

Pienoismalliharrastuksella tuskin on mitään ikärajoja, tai no ehkä 3-vuotiaat tahtoo enemmän rikkoa kuin rakentaa... :P

• help-desk
      • Kun täytyisi

Aloittaa tuommosen tekeminen emännän opetuksesta ensinnäkin. Se ei saisi olla missään asiassa pöllinä vesakossa poikittain, muuten ei pääse alkua pitemmälle.
        Ja sitten työtila, jossa keskentekoiset osat saisi olla rauhassa.

Pitääpä vielä vain katella, kun toiset tekköö:)

• kyllä voi

Voi tehdä kaiken itse. Tarvitset siihen esim. balsaa eli pehmeä puulaji, jota myydään alan liikkeissä. Piirrät siihen talon seinien muodon ja ikkuna-aukot. Sitten leikkaat ikkuna- aukot ja seinät irti balsalevystä. Sitten liimaa seinät kasaan. katon voit tehdä pahvista. Sitten maalaa se pienoismallimaaleilla. Tässä noin karkeasti. Yksityiskohtia voi tehdä rajattomasti. Itselläni on isompi projekti tekeillä ja ikää on 25.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Joensuun kaupunki levittelee tonttitietoja Keskisuomalaiselle

Sähköposteja ja tonttitietoja levitellään mm. Pasi Koivumaalle
      Joensuu
      27
      3525
    2. Tiesitkö tätä ex-miehistä? Noriko Salo jysäytti yllätyspaljastuksen

Noriko Salo ja ex-F1 kuski Mika Salo olivat naimisissa v. 1999-2022. Kirsi Salon ex-mies puolestaan on muusikko Sammy A
      Kotimaiset julkkisjuorut
      14
      2770
    3. Kuka? Riehui valtuuston kokouksessa tänään ?

Onko puolangan puolesta porukkaa. Vaikuttaa siltä. Sairasta.
      Puolanka
      119
      2691
    4. Huh, huh! Sofia Belorf ei ole itse pessyt hiuksiaan kolmeen vuoteen

Sofia Belorf elää ökyelämää Dubaissa. Sofian arjessa kulta, raha ja luksus ovat vahvasti läsnä. Luksuselämään tottuneell
      Kotimaiset julkkisjuorut
      115
      2368
    5. Kuka oli töllöntyön tekijä?

Ketä on nyt pidätetty? Oliko syy mustasukkaisuus tyttöystävästä tai oliko muita lieventäviä seikkoja? Katuuko tekijä nyt
      Pieksämäki
      18
      2022
    6. Toivoisitko Rakas vielä?

Haluaisitko vielä? Uskoisin osaavani näyttää sinulle, kuinka ainutlaatuinen nainen olet.
      Ikävä
      77
      1752
    7. Ihan pieni näkeminen vaan

👋 ja minä olisin valmis jo vaikka mihin sun kanssa. Nämä on näitä.. 🤫🫣😘💥
      Ikävä
      50
      1668
    8. Sointu Borg tilittää - Ei suostu enää tähän työhön: "Katastrofi"

Sointu Borg on mediapersoona, joka löi itsensä läpi Diili-realityssä. Borg on monipuolinen tekijä: mediapersoona, juonta
      Suomalaiset julkkikset
      26
      1656
    9. Keskustelua kasteesta

You tubessa kaksi pappia keskustelivat kasteesta ja kritisoivat raamatullista uskovien kastetta. Toinen heistä yritti
      Kaste
      400
      1325
    10. Kotikasvatus siitä se lähtee eli missä meni vikaan että lapsesta tuli puukottaja

Ottakaa muut oppia, normaali kotielämä. Ei liikaa edes hengellisyyttä.
      Pieksämäki
      39
      1325
    Aihe