Kertokaa kokeneemmat!!

Aloitanko harrastuksen?

Hei! Ajattelin (ehkä) aloittaa pienoismallirakentelun. Voisitteko jelppiä:

1. Voiko mallin (esim. talon) rakentaa OSIA MYÖTEN itse?
2. Kuinka hankalaa se on?
3. Kuinka kallista?
4. Mitä välineitä aloittelija tarvitsee?
5. Alan termejä, jotka olisi hyvä tietää?
6. Kaavoja, tai nettilinkkejä?
7. Muuta tärkeää?
8. Ikärajaa? Olen 13-vuotias tyttö.
Kiitos.

5

825

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä tarkemmin

      Kertoisitko mitä pienoismalli projektia alat tekemään?Rautatietä?Ite olen ostanut taloja pienoismallijälleen myyjiltä tunnetuin paikka taitaa tällä hetkellä olla Risteysasema Helsingissä.(www.mallikauppa.fi)tuolla myydään melkein kaikkea pienoismalleihin liittyvää. Ite keräilen nimenomaan rautateitä mielenkiintoista puuhaa ja aika kuluu:-)

    • pienoismalleista kiinnostunut

      En ole itse rakentanut kovin paljoa mutta tässä nyt kuitenkin jotain.
      Jos haluat pienoismallin omasta talosta, ei sitä liene valmiinakaan olemassa joten itse se on rakennettava. Päätät vain mittakaavan johon rakennat sen, esim. jos haluat talon samaan mittakaavaan kuin pienoismalli oikeasta autostasi, kannattaa se rakentaa mittakaava -yhteensopivaksi. Tarvitset tietää paljon oikean talon mittoja joten esim. rakennuspiirrustukset olisi hyvä olla saatavilla jos haluat saada tarkan pienoismallin aikaan.

      Materiaalina talolle voisi olla vaikka MDF-levy, levyn paloitteluun tarvitset sahan. Ikkuna- ja oviaukot esim. pistosahalla, alkureikä porakoneella. Kokoaminen nauloilla ja vasaralla. Viimeistely maalaamalla, ikkunoiksi käynee esim. pakkauksista leikelty kirkas, suora muovi.

      Pienoismalliharrastuksella tuskin on mitään ikärajoja, tai no ehkä 3-vuotiaat tahtoo enemmän rikkoa kuin rakentaa... :P

    • help-desk
      • Kun täytyisi

        Aloittaa tuommosen tekeminen emännän opetuksesta ensinnäkin. Se ei saisi olla missään asiassa pöllinä vesakossa poikittain, muuten ei pääse alkua pitemmälle.
        Ja sitten työtila, jossa keskentekoiset osat saisi olla rauhassa.

        Pitääpä vielä vain katella, kun toiset tekköö:)


    • kyllä voi

      Voi tehdä kaiken itse. Tarvitset siihen esim. balsaa eli pehmeä puulaji, jota myydään alan liikkeissä. Piirrät siihen talon seinien muodon ja ikkuna-aukot. Sitten leikkaat ikkuna- aukot ja seinät irti balsalevystä. Sitten liimaa seinät kasaan. katon voit tehdä pahvista. Sitten maalaa se pienoismallimaaleilla. Tässä noin karkeasti. Yksityiskohtia voi tehdä rajattomasti. Itselläni on isompi projekti tekeillä ja ikää on 25.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Naiset miltä kiihottuminen teissä tuntuu

      Kun miehellä tulee seisokki ja ja sellainen kihmelöinti sinne niin mitä naisessa köy? :)
      Sinkut
      66
      4562
    2. Haistoin ensin tuoksusi

      Käännyin katsomaan oletko se todellakin sinä , otin askeleen taakse ja jähmetyin. Moikattiin naamat peruslukemilla. Tu
      Ikävä
      14
      2239
    3. Olet sä kyllä

      ihme nainen. Mikä on tuo sun viehätysvoiman salaisuus?
      Ikävä
      25
      1764
    4. Hiljaiset hyvästit?

      Vai mikä on :( oonko sanonut jotain vai mitä?
      Ikävä
      12
      1498
    5. Teuvo Hakkaraisesta tulee eurovaalien ääniharava

      Persuissa harmitellaan omaa tyhmyyttä
      Maailman menoa
      27
      1433
    6. Miksi kohtelit minua kuin tyhmää koiraa?

      Rakastin sinua mutta kohtelit huonosti. Tuntuu ala-arvoiselta. Miksi kuvittelin että joku kohtelisi minua reilusti. Hais
      Särkynyt sydän
      5
      1298
    7. Turha mun on yrittää saada yhteyttä

      Oot mikä oot ja se siitä
      Suhteet
      10
      1227
    8. Näkymätöntä porukkaa vai ei

      Mon asuu yksin. Mitas mieltä ootte ?
      Ikävä
      13
      1136
    9. 22
      1086
    10. Martinasta kiva haastattelu Iltalehdessä

      Hyvän mielen haastattelu ja Martina kauniina ja raikkaan keväisenä kuvissa.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      291
      1014
    Aihe