Kertokaa kokeneemmat!!

Aloitanko harrastuksen?

Hei! Ajattelin (ehkä) aloittaa pienoismallirakentelun. Voisitteko jelppiä:

1. Voiko mallin (esim. talon) rakentaa OSIA MYÖTEN itse?
2. Kuinka hankalaa se on?
3. Kuinka kallista?
4. Mitä välineitä aloittelija tarvitsee?
5. Alan termejä, jotka olisi hyvä tietää?
6. Kaavoja, tai nettilinkkejä?
7. Muuta tärkeää?
8. Ikärajaa? Olen 13-vuotias tyttö.
Kiitos.

5

1022

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • vielä tarkemmin

Kertoisitko mitä pienoismalli projektia alat tekemään?Rautatietä?Ite olen ostanut taloja pienoismallijälleen myyjiltä tunnetuin paikka taitaa tällä hetkellä olla Risteysasema Helsingissä.(www.mallikauppa.fi)tuolla myydään melkein kaikkea pienoismalleihin liittyvää. Ite keräilen nimenomaan rautateitä mielenkiintoista puuhaa ja aika kuluu:-)

• pienoismalleista kiinnostunut

En ole itse rakentanut kovin paljoa mutta tässä nyt kuitenkin jotain.
      Jos haluat pienoismallin omasta talosta, ei sitä liene valmiinakaan olemassa joten itse se on rakennettava. Päätät vain mittakaavan johon rakennat sen, esim. jos haluat talon samaan mittakaavaan kuin pienoismalli oikeasta autostasi, kannattaa se rakentaa mittakaava -yhteensopivaksi. Tarvitset tietää paljon oikean talon mittoja joten esim. rakennuspiirrustukset olisi hyvä olla saatavilla jos haluat saada tarkan pienoismallin aikaan.

Materiaalina talolle voisi olla vaikka MDF-levy, levyn paloitteluun tarvitset sahan. Ikkuna- ja oviaukot esim. pistosahalla, alkureikä porakoneella. Kokoaminen nauloilla ja vasaralla. Viimeistely maalaamalla, ikkunoiksi käynee esim. pakkauksista leikelty kirkas, suora muovi.

Pienoismalliharrastuksella tuskin on mitään ikärajoja, tai no ehkä 3-vuotiaat tahtoo enemmän rikkoa kuin rakentaa... :P

• help-desk
      • Kun täytyisi

Aloittaa tuommosen tekeminen emännän opetuksesta ensinnäkin. Se ei saisi olla missään asiassa pöllinä vesakossa poikittain, muuten ei pääse alkua pitemmälle.
        Ja sitten työtila, jossa keskentekoiset osat saisi olla rauhassa.

Pitääpä vielä vain katella, kun toiset tekköö:)

• kyllä voi

Voi tehdä kaiken itse. Tarvitset siihen esim. balsaa eli pehmeä puulaji, jota myydään alan liikkeissä. Piirrät siihen talon seinien muodon ja ikkuna-aukot. Sitten leikkaat ikkuna- aukot ja seinät irti balsalevystä. Sitten liimaa seinät kasaan. katon voit tehdä pahvista. Sitten maalaa se pienoismallimaaleilla. Tässä noin karkeasti. Yksityiskohtia voi tehdä rajattomasti. Itselläni on isompi projekti tekeillä ja ikää on 25.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Ukraina, unohtui korona - Grönlanti, unohtu Ukraina

Vinot silmät, unohtui Suomen valtiontalouden turmeleminen.
      Maailman menoa
      6
      2459
    2. Kumpi on sekaisempi - Koskenniemi vai Trump?

Koskenniemi haukkui Trumppia A-studiossa, niin että räkä lensi suusta. Sen sijaan Trump puheessaan sanoi, että Grönlant
      Maailman menoa
      72
      2291
    3. Miten kauan sulla menisi

Jos tulisit mun luo tänne nyt kahvinkeittoon?
      Ikävä
      200
      1286
    4. Kaivattusi silmin

Minkälaisen kuvan olet omasta mielestäsi antanut itsestäsi kaivatullesi?
      Ikävä
      111
      1110
    5. Miksi me oikein

Rakastuttiin?
      Ikävä
      71
      1088
    6. "Pähkähullu ruhtinas" sanoi a-studiossa maailmanpolitiikan professori...

...Martti Koskenniemi Trumpista ja hänen toimintatavoistaan, vertasi 1600-luvulla eläneeseen Aurinkokuninkaaseen Ludwig
      Maailman menoa
      220
      932
    7. Martina ja Matias

Mahtaako Martina yrittää saada Matiasta uudeksi sulhaseksi, niin saisi ne prinsessa häät, mitkä jäi pitämättä, kun Aussi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      211
      909
    8. Toivottavasti myös pysyy häkissä

https://www.is.fi/kotimaa/art-2000011754428.html 😡😡😡 tommosia saastoja sitä näyttää Suomussalmen suunnalta sikiävän �
      Suomussalmi
      10
      837
    9. Millaisia tunteita

Sinulla on minua kohtaan?
      Ikävä
      47
      779
    10. Ylipainoiset naiset ovat kokeneet kiusallisen ilmiön deittaillessa

Moni pluskoon nainen kertoo kohtaavansa deittailussa yllättävän ja kiusallisen ilmiön: alussa on luvassa romanssi, mutta
      Suhteen aloittaminen
      52
      766
    Aihe