eroahdistus?

taas? ko?

hankin juuri alle puolivuotiaan uros dobermannin.aivan mahtava koira kun olemme kahden.mutta,on vain sisäsiisti tasan niin kauan olen samassa huoneistossa.lisäksi haukkuu taukoamatta tuntikausia(naapurien mukaan ,jotka eivät ehkä enää kuulu ystäviin?) kunnes palaan töistä kotiin.( 3 vuorotyö) onko rääpäle saanut ehkä päähänsä että on pomo ja suree kadonnutta lastaan(noin nuorenako????)vai miksi on kuset lattialla jo 10 minuutin poissaolon johdosta??en todellakaan halua luopua koirasta mutta nyt ovat hyvät neuvot kalliit.

5

848

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Huuhuu

Tiedän tapauksen...

Tärkein asia on koiran henkinen väsyttäminen ennen lähtöäsi. Tällä en tarkoita juoksuttamista, jolla saat aikaan vaan fyysisen kunnon kohoamista ja entistä jaksavamman koiran. Tarkoitan tottista ja kaikkein parashan olisi jäljestys. Jäljestäminen rauhoittaa koiraa ja yhden kunnon jälkipätkän jälkeen koira on henkisesti niin väsynyt, että jaksaa nukkua tuntitolkulla. Ihan mikä tahansa aktivointi kuitenkin kelpaa. Aktivointilelut, haut, nakinpalojen piilotus ja etsintä, temppujen opettelu jne jne.

Kannattaa aloittaa yksinolon harjoittelu vähän kerrallaan. Itse ostaisin koiralle vaikka ison häkin ja opettaisin sille, että häkki on sen turvallinen pesä. Siellä saisi namia ja kaikenmaailman herkkuja ja ennenkaikkea rauhaa. Tässä vaiheessa en vielä jättäisi koiraa yksin. Sitten kun häkistä on tullut koiralle mukava paikka, jättäisin sen sinne yksin vaikka vaan parikis minuutiksi. Lavasta vaikka oma kotoa lähtösi. Pue vaatteet ja ota ne tavarat, jotka muutenkin ottaisit, mutta palaa sitten heti lähdettyäsi takaisin. Tärkeää on, että lähdet ilman mitään showta ja palaat ilman suurempia tervetuloseremonioita, eli kotoa lähtiessäni en kiinnittäisi koiraan mitään huomiota. En lässyttelisi sille mitään heihei-juttuja vaan yksinkertaisesti lähtisin tekemättä asiasta mitään numeroa. Pikkuhiljaa aikaa pidentämällä sitten saataisiin koira olemaan yksin pidempiä aikoja. Moni ihminen pitää häkitystä turhana, mutta minua se on auttanut, sillä eroahdistus johtuu monesti koiran turvattomuuden tunteesta. Häkki on pieni pesä, jossa koira tuntee olevansa turvassa. Sen ei tarvitse siis pelätä. Paras olisi vielä, jos laittaisi häkin päälle lakanan, niin että koiralla olisi pesäluolan tuntua. Muista kuitenkin, että eläinsuojelulaissa on kielletty koiran kokopäiväinen häkittäminen. Häkkiä voidaan käyttää niin monella tavalla myös väärin, että siksi kai tuo kielto. Kotiin palatessasi jos kuulet ulos haukuntaa, niin älä mene sisälle, ennen kun koira on vaiennut. Odota niin kauan, kun se hiljenee, niin se ei koskaan saa ulisemiselleen palkintoa, eli sinua paikalle.

Ilman häkkiäkin onnistuu. Samalla tavalla pikkuhiljaa kärsivällisesti. Sitruunapanta on käyttökelpoinen apuväline toisille koirille, mutta jos eroahdistus johtuu pelkotiloista, niin se saattaa vain pahentaa tilannetta. Sitruunapanta ei kuitenkaan poista ahdistuksen syytä, vaan ainoastaan sen metelöimisen. Tavoitehan olisi, että koira jäisi kotiin ilman ahdistusta?

D.A.P. haihduttimesta voi myös olla hyötyä ja eläinlääkäriltä saa myös rauhoittavia lääkkeitä, jotka kuitenkaan ilman käytösterpiaa eivät auta. kaikesta tästä huolimatta saattaa olla, että koirastasi ei kerrostalokoiraa tule. Jotkut koirat vaan ovat tämän inhottavan tavan niin omaksuneet, etteivät luovu siitä oikein millään. Sinultahan koulutus tietysti vaatii paljon ja työssäkäyvälle ihmiselle on mahdotonta alkaa harjoittelemaan yksinoloa pienissä pätkissä, kun on töissäkin pakko käydä. Tässä kohtaa kannattaa käyttää sukulaisten lapset ja muut innokkaat tutut ja naapurit hyväkseen ja palkata heitä "lapsenlikaksi" koiralle alkuun, että saadaan opetus käyntiin. Tsemppiä urakkaan!

• PoliceGirl82

Noin lahtisin perustapausta selvittamaan, kokeilemisen arvoista voi hyvinkin olla.

• PoliceGirl82

Suosittelen ihan todella yhteydenottoa ammattiauttajaan. Koirasi tarvitsee nyt perusteellisen avustuksen yksinoloon, eli koko hoito alettava alusta. Jos dobberin paastaa kovin pitkalle noiden oireiden kanssa niin on todella hankala saada pois. Eroahdistus on rodulla tavallisempaa kuin monilla muilla. Kannattaa toimia asappina, koirasi on kuitenkin jo pikkupentu-vaiheen ohittanut. Tapausta nakematta en ala mitaan ohjeita antaa, niilla saattaa menna vain pahemmaksi.

• pylpertti

Tuon ikäinen pentu alkaa jo protestoimaan yksin jäämistä ja vahtimaankin vissiin jo ruvennu?
      Tee koiralle selväksi että sinä olet pomo (vaatii joskus järempiäkin otteita) mutta mitään pieksämistä en tuolla tarkoita! Ja huutaminen tai äänenkorottaminenkaan ei usein uhmaikäiselle urokselle auta,sllä sillon ne koettelee niitä rajoja...
      Pikkuhiljaa opetat yksinoloa ja silloin ku kusta ei oo ilmestyny lattialle niin palkitset!:) Kannattaa todellakin tehdä nää asiat selväksi koiralle heti kättelyssä, että vältytään ongelmakoirilta ja eroahdistukselta. Mutta TYÖTÄ se vaatii:)!!

• Nimetön

Meillä reilu puolivuotias tyttötoope, jolla aivan samanlaiset piirteet.

Tunnin kestää olla yksin, joskus kaksikin jos olen jättänyt paaaljon tekemistä ja leluja ja ennen lähtöä väsyttänyt kunnolla leikkimällä jne.

Pidemmät työpäivät onkin kova ongelma.
      Tiedämme varsin hyvin, että omistamme tällä hetkellä ongelma koiran, isolla O:lla ja eroahdistuksesta irti pääsy vie aikaa.
      Mutta kun aikaa ei ole. Ei ole varaa ottaa töistä viikkoa vapaaksi sen tähden että saan minuutti toisensa jälkeen kasvatattua yksinoloaikaa, aluksi niin etten oikeasti edes lähde pois. Liekö viikkokaan riitä.

Koirakouluttaja on kallis vaihtoehto, ja tiedän mitä sieltä saa vastaukseksi, samat kikat ja keinot kuin mitä joka paikassa muuallakin kerrotaan. Aktiviteetteja, heippa, lähtö, ja heti takas.

Ostettiin D.A.P pari päivää sitten ja nyt innolla odotetaan miten tuo auttaa tämän meidän vajaan opetuksen ohella.

Luojan kiitos, että ainakin toistaiseksi on ollut ymmärtäväiset naapurit!

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      44
      5199
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      24
      3420
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      298
      2802
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      55
      2608
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      169
      2294
    6. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      24
      2109
    7. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      126
      1871
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      366
      1835
    9. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      88
      1761
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      16
      1381
    Aihe