Onko teillä valvoja ollut todellakin valvoja vai joku tuttu mies vain nimellisesti valvojana?
Juttelin erään tutun kanssa vasta rakentamisesta, meillä on projekti jo käynnissä ja tällä tutulla vasta tontti hakusessa.
Olimme kumpikin sitä mieltä, että kuinka tärkeää on ottaa projektiin mukaan asiantunteva valvoja. Toteutustapa vain oli kummallakin hiukan eri.
Meillä on tiukka ammattilainen valvojana ja sitten vielä muutama tälläinen hyvä insinöörikaveri vielä epävirallisesti meitä konsultoimassa. Valvojamme käy raksalla muutania kertoja viikossa ja vielä tarvittaessakin.
Tämä tuttu taas sanoi heillä valvojaksi tulevan lähisukulaisen joka on rakennusmestari ja valvonut joitakin taloprojekteja. No ilmaiseksihan tämä tietenkin homman tekisi, mutta hän asuu 800km päässä rakennuspaikasta, joten tuskin kovin usein raksalla edes kävisi. Kyseessä on elementtitalo, joka tehtäisiin avaimet käteen, ovat itse ihan kädettömiä rakentajia. Minusta tässä mallissa ei ole mitään järkeä, ei se ainakaan rakentajan etua mitenkään voisi valvoa noin kaukaa, vaikka kuinka olisi ammattilainen ja asiantunteva
Miten itse olette toimineet ja oliko ratkaisu oikea?
Valvoja
7
1305
Vastaukset
- karpaasi
Joo kyllä jos nyt aloittaisin Rakentamisen ,niin Ensin Hommaisin Valvojan.Ja nimen omaan kunnon vaikka Maksaisi!! Ollaan rakennettu 2002 ja opittu kantapään kautta asiat!! Ja kun lukee tätä palstaa,meno tuntuu aivan Tolkuttomalta mitä silloin oli. Vaikka kyseessä olisi ns Avaimet Käteen paketti,Vaatii silti aika paljon seuraamista!! Jälkeen päin on asioita Vaikea selvitellä,Kokemusta on ,joka meidän kohdalla päättyi "Onnellisesti"
- yksi neuvo:
Trust nobody! Aivan sama onko se timpuri, konnari, muurari, LVI-asentaja, peltiukko, sähköheebo, valvoja, vastaava mesu, rautakaupan myyjä, talomyyjä tai serkunkaima. Kaikkien tekemisiä on vahdattava tauotta. Luota vain itseesi, ja silloinkin varauksella.
- mokia
Ei lisättävää!
- pitää puoliasi
Mielestäni ainakin meillä rakennusasioista mitään tietämättömillä (joihin itse todella lukeudun) osaava ja nimen omaan rakennuttajan puolia pitävä osaava valvoja on kaiken a ja o.
Meillä valvojana on kokenut vastaava mestari, joka toimii täällä päin vastaavana useissa kohteissa vuodessa. Maksamme hänelle mielestäni kohtalaisen hyvin, ja hän on jo tähän mennessä hankkinut useampaan kertaan oman palkkionsa - oli mm. mukana viimeisissä neuvotteluissa talotoimittajan kanssa ja tinki hinnasta vielä pari tonnia sen jälkeen, kun itse olin jo valmis lyömään nimet papereihin.
Ilman osaavaa vastaavaa olisin ollut jo moneen otteeseen pulassa. Onneksi on ollut apurina mies, jonka puoleen olen tiukan paikan edessä voinut kääntyä.
Tästä asiasta en rakennusprojektissa tinkisi.- rouva 47
Puhut välillä valvojasta ja välillä vastaavasta mestarista.
Kumpi siis mielestäsi on se "kullanarvoinen" henkilö? Sinun tapauksessasi ilmeisesti yksi ja saman henkilö, mutta merkittävintä asiassa on se, että vastaava mestari on läkisääteinen juttu (pakko olla jokaisella rakennustyömaalla, myös omakotityömaalla). Valvojan voi jokainen palkata tai olla palkkaamatta ihan oman valintansa mukaan; hyvä tietenkin palkata, jos itse ei kykene mielestään riittävästi tarkkailemaan ja valvomaan työmaan tilannetta.
"...osaava ja nimen omaan rakennutajan puolia pitävä osaava valjoja on kaiken a ja o." Tottakai valvoja pitää rakennuttajan puolia, kenenkäs muunkaan! Rakennuttaja maksaa, joten valvoja on rakennuttajan leivissä: "sen lauluja laulat, jonka leipää syöt".
Toki on hyvä löytää myös pätevä vastaava mestari. Häneen pätee myös tuo yllä mainittu laulaminen ja leivän syöminen.
- valvoja paikkakunnalta
maksettiin sille mitä se hommasta halusi (ei ollut halpa)
Ei se silti juuri päätään meidän projektilla vaivannut.
Oli talotehtaaseen päin retkullaan koko mies.
Että näin voi käydä, meissä varmaan vika oli kun ei olla selvänäkijöitä eikä nähty päältäpäin, että ketku mikä ketku.
Entäs teillä? Teillä varmaan kaikki rekrytoinnit menee aina putkeen?- ja pääsuunnittelija jotka ovat
oivaltaneet päämärän, ja sitten löytää vielä talotoimitaja ja urakoitsijat jotka myös ymmärtävät päämäärän. Pyrkimyshän pitäisi olla mahdollisimman hyvä talo, ajallaan tehtynä ja vielä budjetissa pysyen. Ongelma syntyy yleensä kun koko hopon poppoo on liikeellä rakennuttajan määrittämällä liian pienellä budjetilla, ajatellen vain omaa osuuttaan, jonka jo homman ottaessaan tietävät toivottomaksi. Otetaan kuitenkin ne rahat jotka siitä ovat helposti saatavissa, rakennuttaja setviköön sitten asiat eteen päin kun rahat on loppu ja talo kesken.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taisin tehdä virheen
Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle743710Hyvä että lähdit siitä
Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖472906Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa
Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt1732898Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi
Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle572391Olisitko mies valmis?
Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me3612162- 1601860
- 781545
vieläkin sanoa voin...
💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos231378- 281360
Nainen onko sulla supervoimmia ?
Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.391342