Kiusaamisen uhrit, lukekaa!

opiskelija1

Hei kaikki te kiusaamisen uhreiksi joutuneet!

Opiskelen lähihoitajaksi ja olen tekemässä opinnäytetyötä aiheesta: Juoksenko karkuun vai lyönkö takaisin? Se siis kertoo kiusaamisesta uhrin näkökulmasta.
Toivoisin, että te kiusaamisen kohteeksi joutuneet auttaisitte minua opinnäytetyöni tekemisessä vastaamalla kysymyksiini, joita alle laitan. Voitte vastata niihin essee tyyppisesti, eli kertomalla tilanteista tai mielessä olevista asioista, mutta voitte vastata myös niin lyhyesti kuin haluatte. Pääasia, että vastaatte.

Haastattelen työhöni liittyen kolmea ihmistä, joiden kokemuksia peilaan teidän kokemuksiinne. Kaikilla on erilaiset kokemukset ja saan niistä paremman kuvan, jos kysymyksiini vastaa useampi uhri.

Vastaukset ja kertomuksenne voitte kirjoittaa tähän foorumiin tai sitten sähköpostiin: [email protected]

Vastatkaa rehellisesti, kiitos! En tule jäljittämään, ketkä ovat kirjoitusten takana ja voitte kirjottaa aivan anonyymisti.

Tässä siis kysymykset:

- Mitä luulet, miksi juuri Sinä jouduit kiusaamisen kohteeksi?

- Millainen on roolisi kotona perheen keskellä, kavereilla jne? Oletko alistunut, pomo, äänekäs, hiljainen...?

- Kiusaatko toisia? Jos kiusaat, puratko siihen pahaa oloasi, kun olet itse joutunut kiusatuksi? Kostatko itsesi kiusaamisen toisille?

- Kiusataanko ryhmässäsi (koulussa, töissä, kerhossa tms) muita? Onko Sinulla kohtalotovereita ja saatko heiltä hyväksyntää?

- Ketkä sinua kiusaavat? Kiusaako esim. opettaja, joku ryhmän oppilaista, kaverit...?

- Millaista kiusaaminen on? Onko se fyysistä(tartutaan kiinni, potkitaan, revitään, nippaillaan..), psyykkistä (haukutaan, järjestetään sinut hankaluuksiin, ei kosketa, mutta muuten kiusataan..) Onko kiusaaminen rajua vai vähemmän rajua?

- Miten itse toimit kiusaamistilanteessa? Alistutko, annatko takaisin samalla mitalla vai oletko välinpitämätön ja lähdet vain tilanteesta tyynesti pois?

- Miltä kiusaaminen tuntuu? Miltä tuntuu mennä tilanteisiin, joissa on kohdannut kiusaamista (esim. koulu)? Miltä tuntuu tavata henkilöitä, jotka kiusaavat? (esim. kaupassa, kadulla)

- Oletko hakenut apua kiusaamiseesi? (koulusta opettajilta, terveydenhoitajalta, kavereilta, sisaruksilta, isältä tai äidiltä...?)

- Auttavatko kaverit sinua ja miten he suhtautuvat?

- Huomataanko kiusaamista?

- Oletko saanut apua?

Kiitos vastaajille! Jokaisen rehellinen vastaus oli todella tärkeä!!
Vastaa siis tänne foorumiin tai lähetä vastauksesi sähköpostiin: [email protected]

9

2215

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • meetwurstinakki

      HUOM, minua ei enää kiusata. Minua kiusattiin 3-6 luokat. Nyt olen yhdeksännellä.

      - Mitä luulet, miksi juuri Sinä jouduit kiusaamisen kohteeksi?
      - No tietenkin ensiksi ajattelin sen johtuvan ulkonäöstäni, mutta toisaalta kun muistelen, niin ALKUVAIHEESSA olin ihan tavallinen pikku-tyttö.
      Minulle oli opetettu, että kaikki haukut toisesta korvasta sisään ja toisesta ulos. Ei sellaisesta tarvitse välittää. Ja niin minä myös tein. Kiusaajat kuitenkin taisivat ikäväkseni tulkita asian väärin, ja kyllähän se tilanne nopeasti yltyikin sellaiseksi, että en minä olisi osannut itseäni puolustaa mitenkään. Kun ikää tuli parisen vuotta lisää, tuli ulkonäkökin mukaan kiusaamiseen. Sain lasit, olin alipainoinen, lauta, en käyttänyt muotivaatteita, ja vaikka mitä..
      Oikeastaan en todellista syytä kiusaamisen kohteeksi joutumiseen en edes tiedä, sillä mielestäni en alussa poikennut kauheasti muista. Tunneilla olin hiljaa, mutta välkällä juttua riitti ja koko ala-asteen ajan minulla oli hyviä kavereita, joiden kanssa hengasin. En siis tiedä. Kaipa minussa sitten jonkinlainen heikkous kuitenkin paistoi läpi.

      - Millainen on roolisi kotona perheen keskellä, kavereilla jne? Oletko alistunut, pomo, äänekäs, hiljainen...?
      - Perheen kesken olen ollut jo hyvin kauan melko aggressiivinen ja angstaava. Tuolit ovat lennelleet ja ovet paukkuneet kiusattuna ja luokan "hissukkana" olosta huolimatta.
      Kaveripiirissä minulla kesti aina hieman lämmetä, ennen kuin juttua tuli, mutta saatoin olla äänekäskin jos sille päälle satuin. Päätökset kuitenkin annoin kavereiden tehdä, sillä minä olen aina ollut huono päättämään ja valitsemaan. Minulla meni hetki opetella sanomaan asioille "EI," mutta kaverit opettivat sen minulle, joten ei siinä kauaa mennyt. Ehkäpä olin hieman alistuva.

      - Kiusaatko toisia? Jos kiusaat, puratko siihen pahaa oloasi, kun olet itse joutunut kiusatuksi? Kostatko itsesi kiusaamisen toisille?
      - En ole ikinä kiusannut ketään. Kiusaa olen kyllä saattanut tehdä, tai korkeintaan jotain tyyliin "ei olla ton kanssa," mutta siihen se on sitten jäänytkin, eikä juttua jatkettu sen pitempään. Seuraavana päivänä seura taas kelpasi.
      Että myönnän kyllä olleeni mukana "syrjimässä," mutta EN kouluaikana. Ja silloinkin vain kavereiden messissä. Tperää, - tiedän. Kadun, mutta tiedän myös sen, että ei kohteille mitään traumoja ole jäänyt.

      - Kiusataanko ryhmässäsi (koulussa, töissä, kerhossa tms) muita? Onko Sinulla kohtalotovereita ja saatko heiltä hyväksyntää?
      - No koulussa kyllä. Meillä on iso koulu, joten muiden luokkien tilanteesta en tiedä. Joskus kuulee kyllä jotain selän takana supisemista. Meidän luokassamme kyllä kiusataan. Meillä on todella surkea luokkahenki muutenkin. Kiusaamisen kohteena ovat mm. poika, joka on kehityksessä hieman jälkeen jäänyt, mutta muuten kyllä ihan kiva tapaus. Ja sitten yksi, joka lintsaa paljon ja hänellä kasvaa amisviikset. Siitä lentää läppä usein. Ja lisäksi tietenkin vielä eräs maahanmuuttaja, joka kyllä pistää vastaan, - meinaan laittamalla vanhingon kiertämään ja kiusaamalla heikompiaan samalla tavalla, kun häntä kiusoitellaan. Että tällaista meillä.

      - Ketkä sinua kiusaavat? Kiusaako esim. opettaja, joku ryhmän oppilaista, kaverit...?
      - No siis minuahan ei enää oikeastaan kiusata.. Mutta oppilaat kiusasivat. Ja opettajatkin sinäänsä, kun eivät asiaan puuttuneet.

      - Millaista kiusaaminen on? Onko se fyysistä(tartutaan kiinni, potkitaan, revitään, nippaillaan..), psyykkistä (haukutaan, järjestetään sinut hankaluuksiin, ei kosketa, mutta muuten kiusataan..) Onko kiusaaminen rajua vai vähemmän rajua?
      - Kiusaaminen oli psyykkistä. Haukuttiin, syrjittiin / jätettiin ulkopuolelle, (ei esim. pyydetty koulun joukkueeseen, vaikka kaikki muut pyydettiin) pilkattiin, nolattiin, puhuttiin selän takana ja jopa kaveria yritettiin kääntää minua vastaan.. Sain kuulla häneltä, että minua pidettiin vammaisena. Se loukkasi ja loukkaa vieläkin. Joskus tunsin / tunnen olevani vammainen, vaikka oikeasti en ole. Se on kamalaa.

      - Miten itse toimit kiusaamistilanteessa? Alistutko, annatko takaisin samalla mitalla vai oletko välinpitämätön ja lähdet vain tilanteesta tyynesti pois?
      - Kaikkea, paitsi keskimmäistä. Joskus aloin itkeä, kun taas joskus vain jatkoin matkaani. Kerran näytin keskisormea. Silloin luokkalaisten suut loksahtivat auki.

      - Miltä kiusaaminen tuntuu? Miltä tuntuu mennä tilanteisiin, joissa on kohdannut kiusaamista (esim. koulu)? Miltä tuntuu tavata henkilöitä, jotka kiusaavat? (esim. kaupassa, kadulla)
      - Ei se tunnu enää miltään, jos ei ajattele sitä. Jos taas ajattelee, niin itku tulee väkisinkin. Olen vieraillut kyseisessä koulussa usein ja aijon vierailla jatkossakin. Entisten kiusaajieni läheisyyteen menen mielelläni. Suunnilleen hakeudun. Jotkut eivät tunnista, ja loput tajuavat pitää turpansa kiinni, mutta tiirailevat vähän kauempaa. Se on ihanaa näyttää, että hei, kaikesta huolimatta mulla menee ihan hyvin!
      Mutta silloin kun kiusaaminen oli vielä minulle ajankohtaista, minua pelotti. Kvaereiden kanssa se oli ihan ok, mutta jos olin vanhempieni kanssa vaikkapa kaupassa, menin ihan paniikkiin, jos näin jonkun heistä. Halusin välittömästi ulos ja mielellään en edes lähtenyt minnekään ihmisten ilmoille.

      - Oletko hakenut apua kiusaamiseesi? (koulusta opettajilta, terveydenhoitajalta, kavereilta, sisaruksilta, isältä tai äidiltä...?)
      - Tähän voi vastata lyhyesti.. En. Aloin pitämään itselleni "musiikkiterapiaa" aina ennen nukkumaanmenoa ja sain siitä lohtua. Teen sitä vieläkin.

      - Auttavatko kaverit sinua ja miten he suhtautuvat?
      - Kaverit eivät juurikaan auttaneet kuin ehkä ihan satunnaisesti. Osa ei ehkä edes tiennyt asiasta. Jotkut jopa käyttivät tilaisuutta hyväkseen. Heittämällä jotain läppää minusta, pystyi helposti korottamaan suosiotaan poikien silmissä. Mutta se ei tuhonnut kaveruuttamme.

      - Huomataanko kiusaamista?
      - Kyllähän sen huomaa, mutta lähes kaikki eivät vain halua myöntää huomaavansa sitä. Mutta toki on tapauksia, joissa sitä ei oikeasti huomaa. Ajattelee vain, että varmaan vaan heittävät läppää.

      - Oletko saanut apua?
      - Musiikista.

    • kiusattu_92

      - Mitä luulet, miksi juuri Sinä jouduit kiusaamisen kohteeksi?
      ->koska asun syrjäkylällä ja en käy ryyppäämässä

      - Millainen on roolisi kotona perheen keskellä, kavereilla jne? Oletko alistunut, pomo, äänekäs, hiljainen...?
      ->äänekäs ja eloisa

      - Kiusaatko toisia? Jos kiusaat, puratko siihen pahaa oloasi, kun olet itse joutunut kiusatuksi? Kostatko itsesi kiusaamisen toisille?
      ->en kiusaa korkeintaan kiusoittelen hyvän tahtoisesti ,eikä se mitenkään liity siihen että minua kiusataan

      - Kiusataanko ryhmässäsi (koulussa, töissä, kerhossa tms) muita? Onko Sinulla kohtalotovereita ja saatko heiltä hyväksyntää?
      ->minun kavereitani kiusataan myös, hekin ovat syrjäkylältä

      - Ketkä sinua kiusaavat? Kiusaako esim. opettaja, joku ryhmän oppilaista, kaverit...?
      ->koulussa olevat pissikset ja pissiksiä nuoleksivat pojat

      - Millaista kiusaaminen on? Onko se fyysistä(tartutaan kiinni, potkitaan, revitään, nippaillaan..), psyykkistä (haukutaan, järjestetään sinut hankaluuksiin, ei kosketa, mutta muuten kiusataan..) Onko kiusaaminen rajua vai vähemmän rajua?
      ->psyykkistä, haukkumista,syrjimistä ja käyttäytymistä kuin että meillä olisi joku tarttuva tauti tai jotki...karkuun juoksemista

      - Miten itse toimit kiusaamistilanteessa? Alistutko, annatko takaisin samalla mitalla vai oletko välinpitämätön ja lähdet vain tilanteesta tyynesti pois?
      ->yleensä lähden pois tilanteesta..joskus annan takaisin samalla mitalla..riippuu tilanteesta

      - Miltä kiusaaminen tuntuu? Miltä tuntuu mennä tilanteisiin, joissa on kohdannut kiusaamista (esim. koulu)? Miltä tuntuu tavata henkilöitä, jotka kiusaavat? (esim. kaupassa, kadulla)
      ->kouluun on kiva mennä koska siellä on kaverit..ja jos olen yksin kylällä ja nään kiusaajat tulee sellainen olo ettähaluisin olla näkymätön ja toivon että ne ei huomaa mua...kavereitten kanssa jos sitten nään ne kylälä nii minä oon yleensä se joka on reipas eikä välitä kiusaajien olemassa olosta..enk' minä silloin kyllä välitäkkään...

      - Oletko hakenut apua kiusaamiseesi? (koulusta opettajilta, terveydenhoitajalta, kavereilta, sisaruksilta, isältä tai äidiltä...?)
      ->olen kertonut asiasta äitille ja terveydenhoitajalle (kaverit tietääkin)

      - Auttavatko kaverit sinua ja miten he suhtautuvat?
      -> me kiusatut tuemme toisiamme!

      - Huomataanko kiusaamista?
      -> ei todellakaan...kukaan opettaja ei ole vielä puuttunut siihen,vaikka sitä tapahtuisi aivan heidän silmiensä edessä...

      - Oletko saanut apua?
      ->no en todellakaan, ja uskon etten saakkaan...

      • Kristallihöyhen

        Mitä luulet, miksi juuri Sinä jouduit kiusaamisen kohteeksi?
        -puolustin ystävääni jonka jälkeen ulkonäköni otettiin kohteeksi.

        Millainen on roolisi kotona perheen keskellä, kavereilla jne? Oletko alistunut, pomo, äänekäs, hiljainen...?
        Olen nauravainen ja hyvin sosiaalinen.

        Kiusaatko toisia? Jos kiusaat, puratko siihen pahaa oloasi, kun olet itse joutunut kiusatuksi? Kostatko itsesi kiusaamisen toisille? Seläntakana saatan puhua toisesta pahaa mutten henkilökohtaisesti.

        Kiusataanko ryhmässäsi (koulussa, töissä, kerhossa tms) muita? Onko Sinulla kohtalotovereita ja saatko heiltä hyväksyntää? ja jotkin opettajat. Kiusaamista on paljon koulussa mutta virallisesti sitä ei ole..

        - Ketkä sinua kiusaavat? Kiusaako esim. opettaja, joku ryhmän oppilaista, kaverit...? Oma luokka yläasteella ja muutamat opettajat

        - Millaista kiusaaminen on? Onko se fyysistä(tartutaan kiinni, potkitaan, revitään, nippaillaan..), psyykkistä (haukutaan, järjestetään sinut hankaluuksiin, ei kosketa, mutta muuten kiusataan..) Onko kiusaaminen rajua vai vähemmän rajua?
        psyykkista kiusaamista haukkumalla ja syrjimällä

        Miten itse toimit kiusaamistilanteessa? Alistutko, annatko takaisin samalla mitalla vai oletko Aluksi samoin vastaan mutta nykyään olen alistunut siihen ja yritän olla välittämättä..

        - Miltä kiusaaminen tuntuu? Miltä tuntuu mennä tilanteisiin, joissa on kohdannut kiusaamista (esim. koulu)? Miltä tuntuu tavata henkilöitä, jotka kiusaavat? (esim. kaupassa, kadulla) Kiusaaminen on tehnyt minusta epävarman ja saannut itseni vihaamaan ulkonäköäni. Kiusaajien tapaamista vältän.

        - Oletko hakenut apua kiusaamiseesi? (koulusta opettajilta, terveydenhoitajalta, kavereilta, sisaruksilta, isältä tai äidiltä...?)
        Koulu ja terkkari tietävät muttei puutu asiaan....vanhempia ei kiinnosta ja ystävät ovat ainoa tuki.

        - Auttavatko kaverit sinua ja miten he suhtautuvat?
        ystävät olivat syy miksi en tappanut itseäni yläasteella.

        Huomataanko kiusaamista?
        EI! tai huomataan muttei välitetä... kolme vuotta ruotsin tunnilla vittuilua ja maikka ei muka huomannut mitään vaikka koko luokka raikasi pilkkahuudoista...ei kertaakaan sanonut lopettakaa.

        Oletko saanut apua?
        en, eikä mikään auta ja eikä sen helvetin tekemiä arpia pysty enää parantamaan.


    • Empz

      - Mitä luulet, miksi juuri Sinä jouduit kiusaamisen kohteeksi? Ulkonäön takia...

      - Millainen on roolisi kotona perheen keskellä, kavereilla jne? Oletko alistunut, pomo, äänekäs, hiljainen...? Äänekkään ja hiljaisen välillä

      - Kiusaatko toisia? Jos kiusaat, puratko siihen pahaa oloasi, kun olet itse joutunut kiusatuksi? Kostatko itsesi kiusaamisen toisille? En kiusaa toisia. Harvoin olen kostanut. Joskus kostan jos jotain TODELLA kamalaa minulle tehty.

      - Kiusataanko ryhmässäsi (koulussa, töissä, kerhossa tms) muita? Onko Sinulla kohtalotovereita ja saatko heiltä hyväksyntää?
      Koulussa kiusataan. Ja ei ole :S

      - Ketkä sinua kiusaavat? Kiusaako esim. opettaja, joku ryhmän oppilaista, kaverit...?
      Naapuri luokan pojat ja muut koululaiset.

      - Millaista kiusaaminen on? Onko se fyysistä(tartutaan kiinni, potkitaan, revitään, nippaillaan..), psyykkistä (haukutaan, järjestetään sinut hankaluuksiin, ei kosketa, mutta muuten kiusataan..) Onko kiusaaminen rajua vai vähemmän rajua? - Monesti hyökätään takaapäin.. Siis ottaa niskasta kiinni ja kaataa-

      - Miten itse toimit kiusaamistilanteessa? Alistutko, annatko takaisin samalla mitalla vai oletko välinpitämätön ja lähdet vain tilanteesta tyynesti pois? En oikeastaan välitä.

      - Miltä kiusaaminen tuntuu? Miltä tuntuu mennä tilanteisiin, joissa on kohdannut kiusaamista (esim. koulu)? Miltä tuntuu tavata henkilöitä, jotka kiusaavat? (esim. kaupassa, kadulla)
      Ei ole mukava mennä kouluun koska tietää että tulee kiusatuksi.
      - Oletko hakenut apua kiusaamiseesi? (koulusta opettajilta, terveydenhoitajalta, kavereilta, sisaruksilta, isältä tai äidiltä...?) En ole...

      - Auttavatko kaverit sinua ja miten he suhtautuvat? Eivät auta......

      - Huomataanko kiusaamista? Kyllä

      - Oletko saanut apua? Joskus..

    • _tyttö_92_

      - Mitä luulet, miksi juuri Sinä jouduit kiusaamisen kohteeksi?

      Koska olen hyvä koulussa, enkä kuulu niihin porukoihin jotka meluavat kaikki tunnit tai polttavat koulussa tai polttavat ylipäätänsäkään.

      - Millainen on roolisi kotona perheen keskellä, kavereilla jne? Oletko alistunut, pomo, äänekäs, hiljainen...?

      Olen toisaalta äänekäs mutta myös aika rauhallinen.

      - Kiusaatko toisia? Jos kiusaat, puratko siihen pahaa oloasi, kun olet itse joutunut kiusatuksi? Kostatko itsesi kiusaamisen toisille?

      En kiusaa muita. Mutta jos joku sanoo vaikka pahasti niin sanon kyllä takaisin.

      - Kiusataanko ryhmässäsi (koulussa, töissä, kerhossa tms) muita? Onko Sinulla kohtalotovereita ja saatko heiltä hyväksyntää?

      Lähes kaikkia meidän luokkalaisia kiusataan, jotka eivät kuulu tähän meluaja kovis porukkaan.

      - Ketkä sinua kiusaavat? Kiusaako esim. opettaja, joku ryhmän oppilaista, kaverit...?

      Meidän luokkalaiset kusiaivot.

      - Millaista kiusaaminen on? Onko se fyysistä(tartutaan kiinni, potkitaan, revitään, nippaillaan..), psyykkistä (haukutaan, järjestetään sinut hankaluuksiin, ei kosketa, mutta muuten kiusataan..) Onko kiusaaminen rajua vai vähemmän rajua?

      Yleensä haukkumista. Joskus potkitaan.Haukkuminen on rajumpaa mutta potkiminen ei ole niin rajua.

      - Miten itse toimit kiusaamistilanteessa? Alistutko, annatko takaisin samalla mitalla vai oletko välinpitämätön ja lähdet vain tilanteesta tyynesti pois?

      Yleensä haukun takaisin. Ja poistun tilanteesta.
      Mutta jos kiusaajat haluavat kiusata niin sitten kiusatkoon. Ei se minua haittaa paljoa.

      - Miltä kiusaaminen tuntuu? Miltä tuntuu mennä tilanteisiin, joissa on kohdannut kiusaamista (esim. koulu)? Miltä tuntuu tavata henkilöitä, jotka kiusaavat? (esim. kaupassa, kadulla)

      Käyn koulua kyllä ihan mielelläni mutta ei kiusaajia ole mukava nähdä. Vapaa-ajalla yritän vältellä heitä.

      - Oletko hakenut apua kiusaamiseesi? (koulusta opettajilta, terveydenhoitajalta, kavereilta, sisaruksilta, isältä tai äidiltä...?)

      Vähän opettajilta mutta heitä se ei voisi vähempää kiinnostaa. Joten olen jättänyt asian sikseen.

      - Auttavatko kaverit sinua ja miten he suhtautuvat?

      Muitakin kavereita kiusataan ja ei se muutenkaan ole kenellekään mikään maailman loppu.

      - Huomataanko kiusaamista?

      Jotkut opettajat saattavat huomata. Opettajat eivät itse usko elleivät sitä itse näe.

      - Oletko saanut apua?

      En. Enkä oikeastaan tarvitsisikaan. En anna kiusaajien häiritä.

    • herkkä tyttö

      Minua kiusattiin yläasteen ajan. Ei siis enää mutta haluan silti vastata.

      - Mitä luulet, miksi juuri Sinä jouduit kiusaamisen kohteeksi?

      Olin luokan hiljaisin tyttö ja kehityin hieman muita myöhemin. En aloittanut meikkaamista samaan aikaan kuin muut ikäiseni tai käynyt bileissä. Pukeuduin omasta mielestäni tyylikkäästi, vaikkakin suurin osa vaatteista oli äidin ompelemia sillä meillä rahaa ei ollut paljoa. Muilla oli tiukat farkut ja kalliita muotivaatteita. Lisäksi opiskelin ahkerasti ja olin niin kiltin luontoinen etten halunnut tapella tai sanoa muille pahasti takaisin.

      - Millainen on roolisi kotona perheen keskellä, kavereilla jne? Oletko alistunut, pomo, äänekäs, hiljainen...?

      Olen perfektionisti. Muut perheessämme ovat sosiaalisempia mutta huonompia koulussa. Lisäksi olen huomattavasti muita perheenjäseniä herkempi, ja sen takia minulla oli vaikeaa varsinkin kun isä meni uudelleen naimisiin naisen kanssa, joka ei voinut sietää sitä kun aloin itkemään, joten tavallaan hänkin alkoi kiusaamaan minua. Äitini seurassa olen vieläkin melko ärtynyt.

      - Kiusaatko toisia? Jos kiusaat, puratko siihen pahaa oloasi, kun olet itse joutunut kiusatuksi? Kostatko itsesi kiusaamisen toisille?

      Äidilleni purin usein pahaa oloani huutamalla. Useinmiten kuitenkin itkin vain yksin huoneessani ja hankkiuduin omiin oloihini.

      - Kiusataanko ryhmässäsi (koulussa, töissä, kerhossa tms) muita? Onko Sinulla kohtalotovereita ja saatko heiltä hyväksyntää?

      Meidän luokalla oli toinenkin tyttö jota kiusattiin. Hän oli kuitenkin milestäni outo. Vaikka välillä myötätunnosta juttelin hänenkin kanssaan emme kuitenkaan ystävystyneet sillä en tuntenut itseäni saman kaltaiseksi hänen kanssaan.

      - Ketkä sinua kiusaavat? Kiusaako esim. opettaja, joku ryhmän oppilaista, kaverit...?

      Minua kiusasivat muut luokan oppilaat. Olin ns häirikköluokalla joten olikin odotettavaa että joku olisi kiusauksen kohde.

      - Millaista kiusaaminen on? Onko se fyysistä(tartutaan kiinni, potkitaan, revitään, nippaillaan..), psyykkistä (haukutaan, järjestetään sinut hankaluuksiin, ei kosketa, mutta muuten kiusataan..) Onko kiusaaminen rajua vai vähemmän rajua?

      Kiusaaminen ei ollut kovin rajua mutta koin sen hyvin raskaana koska olin niin herkkä lapsi. Se oli paria kertaa lukuunottamatta psyykkistä. Aluksi ryhmän ulkopuolelle jättämistä ja myöhemmin naljailua.

      - Miten itse toimit kiusaamistilanteessa? Alistutko, annatko takaisin samalla mitalla vai oletko välinpitämätön ja lähdet vain tilanteesta tyynesti pois?

      Toisinaan lähdin mukaan tilanteeseen ja tavallaan vitsailin omalla kustannuksellani. Joskus olin vain hiljaa. Toisinaan vilkaisin vain vihaisesti. Kerran kerroin opettajalle jonka vuoksi hän otti minut ja kaksi luokkamme tyttöä puhutteluun mutten siinä tilanteessa uskaltanut kertoa mitä oli tapahtunut. Tämä tietenkin vain pahensi ´tyttöjen suhtautumista minua kohtaan.

      - Miltä kiusaaminen tuntuu? Miltä tuntuu mennä tilanteisiin, joissa on kohdannut kiusaamista (esim. koulu)? Miltä tuntuu tavata henkilöitä, jotka kiusaavat? (esim. kaupassa, kadulla)

      Kiusaaminen ei tuntunut erityisen pahalta itse siinä tilanteessa mutta kotona kun alkoi ajattelemaan tilannetta tuntui todella pahalta. Varsinkin se ettei ollut ystäviä kun oli jätetty ryhmän ulkopuolelle. Aluksi pidin kiusaajiani itseäni jollain tapaa parempina ja kadehdin heitä sillä heillä oli kavereita ja poikaystävät kaikilla. Osaan poikapuolisista kiusaajista olin jopa ihastunut ja siksi en välittänyt heidän naljailustaan niin paljon. Kouluun menin ihan mielellään mutten halunnut viitata enää ettei minua leimattaisi nörtiksi.

      - Oletko hakenut apua kiusaamiseesi? (koulusta opettajilta, terveydenhoitajalta, kavereilta, sisaruksilta, isältä tai äidiltä...?)

      Löysin internetin kautta ystäviä jotka eivät katsoneet vain ulkonäköäni vaikka olivatkin itse hyvännäköisiä ja suosittuja omassa kaupngissaan. Sitä kautta aloin pikkuhiljaa luottamaan yhä enemmän itseeni. Terveydenhoitajan ja opettajan juttutuokiot koin lähinnä kiusallisiksi. Aiheesta jutteleminen sai minut helposti itkemään ja koin silloin itseni epäonnistuneeksi sillä isäni uusi vaimo oli käskenyt lopettaa märisemisen kuin pikku penikka.

      - Auttavatko kaverit sinua ja miten he suhtautuvat?

      Kavereita minulla ei ollut kuin netissä ja tuntuu että ilman heitä en varmaan olisi koskaan toipunut ja uskaltanut alkaa luomaan normaaleja ihmissuhteita.

      - Huomataanko kiusaamista?

      Minun tapauksessani vain muutama opettaja huomasi kiusaamisen. Veikkaan että kaikki kiusaajatkaan eivät huomanneet että kiusasivat ja kuinka rankasti kiusaamisen koin.

      - Oletko saanut apua?

      Sain apua nettiystäviltäni paljon. Suurin apu kuitenkin lienee se että kun vaihdoin koulua (yläasteelta lukioon) niin muutuin samalla paljon avoimemmaksi ihmiseksi aikuistumisen myötä.

    • kala...

      Heips! No, tässä nyt olisi muutama vastaus, kun kerran niin kauniisti pyysit... :)

      - Olen kiusattu, koska: -minulla on omat järkkymättömät mielipiteeni eri asioista, olen oma itseni, minulla on omat erikoiset harrastukseni, joita muut eivät ymmärrä ja olen muutenkin, kuulemma, niin erilainen; "hikke","gootti" yms yms..

      -Kotona roolini on: luen kaikki päivät/olen tietokoneella, sillä haluan joskus vielä hyvän ammatin ja hyvän tulevaisuuden, ja saan myöhemmin nauraa kiusaajilleni päin naamaa; "Mitäs ette opiskelleet!" Olen siis melko hiljaa ja "alistun"...
      -Kavereilla roolini on: kauhea hölöttäjä, pitäähän sitä joskus edes puhua, ja kavereille puhuminenhan on kaikista helpoimpaa.
      -Koulussa roolini on: Erittäin hiljainen, mutta sellaisissa tilanteissa joissa on pakko käyttää ääntä, niin... silloin sitä kyllä riittää!

      -En itse pystyisi satuttamaan ketään sanoillani/teoillani, sillä tiedän itse, miten pahalta se tuntuu...

      -On minulla muutama ns. kohtalotoveri, joita syrjitään heidän luokallaan, mutta se ei ole niin yhtäjaksoista, kuin minulla.
      -Saan heiltä hyväksyntää ja tukea.

      -Eniten saan kuulla sanaa "outo" yms. luokan näiltä niinsanotuilta pissiksiltä, jotka luulevat, että maailma pyörii vain heidän napansa ympärillä.. Joskus myös kavereiltani, jos satun jostain syystä puhumaan liikaa harrastuksestani, Japanista, japanin kielestä ja japanilaisuudesta..

      -Kiusaaminen on psyykkistä, eli haukuntaa eri nimillä ja sulkemista ulkopuolelle kaikesta...
      Vaikka kiusaaminen onkin vähemmän rajua, se on silti kiusaamista.

      -Joskus saatan kiusaamistilanteessa sanoa jotain todella näsäviisasta, mutta useinmiten olen välinpitämätön ja kävelen tyynesti pois. Ja sekös niitä ärsyttääkin.

      -Noh.. Kiusaajien tapaaminen on aina oiva tilaisuus näyttää, miten kiusaaminen on vaikuttanut minuun, eli ei mitenkään... ja siitäkös ne turhautuu ja saan olla muutaman päivän rauhassa. Kiusaaminen tuntuu kuitenkin aina pahalta, vaikka se ei siltä aina näytäkään...

      -Kaverit tukevat minua täysin ja siksi yritänkin pitää heidät lähelläni kaikissa mahdollisissa tilanteissa... Vanhemmille en halua asiasta puhua, sillä siitä ei koituisi mitään muuta kuin lisää pahaa oloa, en kylläkään tiedä miksi.

      -Kiusaamista ei huomata. Siksi kaikki opettajatkin
      luulevat, että kaikki on aivan täydellisesti tuolla tytöllä, kun kerran koulukin sujuu niin hyvin. Mutta asia ei suinkaan ole näin... Joskus opettajat ovat kyllä saattaneet tulla kysymään, että onko kaikki hyvin, kun näytän siltä kuin olisin suurissakin kivuissa.. (En ole kivuissa, vaan yritän pitää tunteet sisälläni ja näyttää mahdollisimman tyyneltä...)

      -Olen saanut apua, enimmäkseen ystäviltäni. Mutta ammattiapua en ole saanut, enkä luule että haluaisinkaan...

      ~Mana saman ihannoija~ ^^

    • ..vastanneille...

      Niin kiitoksia teille, jotka ootte vastannu kyselyyn. Ei haittais, vaikka tulis vielä lisää vastauksia, eli rohkeasti vaan kirjottamaan! On ollu oikeen mielenkiintosta lukea näitä ja ootte kyllä paljo auttanu mua työssäni! Mukava että on tullu eri-ikäisiltä vastauksia ja sellaisilta, joita kiusataan nyt tai on joskus kiusattu.
      Helmikuun loppuun asti voitte vapaasti kirjottaa ja vastailla kysymyksiin. Kiitos vielä! :)

    • Sorrettu

      Asun talossa jossa on seksipalvelua koska olen yksityinen nainen heidän mielestä minunkin kuulisi myydä itseäni koska näin ei ole olen joutunut jatkuvan kiusaamisen uhriksi myös miesasiakkaiden toimesta minun on kerrottu olevan myös horo
      Kerrottavaa paljon intiimejä alueittain myös kuvataan salaa ja myydään

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mielessäni vieläkin T

      Harmi että siinä kävi niinkuin kävi, rakastin sinua. Toivotan sulle kaikkea hyvää. Toivottavasti löydät sopivan ja hyvän
      Ikävä
      38
      1779
    2. Nellietä Emmaa ja Amandaa stressaa

      Ukkii minnuu Emmaa ja Amandaa stressaa ihan sikana joten voidaanko me koko kolmikko hypätä ukin kainaloon ja syleilyyn k
      Isovanhempien jutut
      6
      1381
    3. Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita

      Pupuhuhdasta löytyi lähes sadan kilon miljoonalasti huumeita – neljä Jyväskylän Outlaws MC:n jäsentä vangittu: "Määrät p
      Jyväskylä
      42
      1367
    4. Ei luottoa lakko maahan

      Patria menetti sovitun ksupan.
      Suomen Keskusta
      14
      1342
    5. Nähtäiskö ylihuomenna taas siellä missä viimeksikin?

      Otetaan ruokaöljyä, banaaneita ja tuorekurkkuja sinne messiin. Tehdään taas sitä meidän salakivaa.
      Ikävä
      1
      1335
    6. Persut petti kannattajansa, totaalisesti !

      Peraujen fundamentalisteille, vaihtkaa saittia. Muille, näin sen näimme. On helppo luvata kehareille, eikä ne ymmärrä,
      Maailman menoa
      7
      1314
    7. Sinäkö se olit...

      Vai olitko? Jostain kumman syystä katse venyi.. Ajelin sitten miten sattuu ja sanoin ääneen siinä se nyt meni😅😅... Lis
      Ikävä
      0
      1284
    8. Housuvaippojen käyttö Suomi vs Ulkomaat

      Suomessa housuvaippoja aletaan käyttämään vauvoilla heti, kun ne alkavat ryömiä. Tuntuu, että ulkomailla housuvaippoihin
      Vaipat
      1
      1240
    9. Hyvää yötä ja kauniita unia!

      Täytyy alkaa taas nukkumaan, että jaksaa taas tämän päivän haasteet. Aikainen tipu madon löytää, vai miten se ärsyttävä
      Tunteet
      2
      1200
    10. Lepakot ja lepakkopönttö

      Ajattelin tehdä lepakkopöntön. Tietääkö joku ovatko lepakot talvella lepakkopöntössä ´vai jossain muualla nukkumassa ta
      2
      1173
    Aihe