ulkoisen kovalevyn formatointi?

Archos

Mulla on Archos merkkinen 40 giganen multimediasoitin joka liitetään koneeseen usb-biuhal. Kovalevyllä ei ole kuin puolet koko levyn kapasiteetista käytössä ja levy pitäs formatoida, mutta miten!?!?!?!? ;( Jos joku osas kertoa onko olemassa jotain hyvää komentoa jolla formatoinnin voisi suorittaa. Kiitos jo etukäteen!

6

1005

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • äijänkäppänä

Järjestelmä -> Ylläpito -> levyt

siellä sopiva vaihtoehto että pääset alustamaan.

• parted

Partedilla onnistunee jotenkin tyyliin $sudo parted -i /mnt/ mkfs ext3

GParted graafinen sitten.

• Tutustupa ensin...

"Kovalevyllä ei ole kuin puolet koko levyn kapasiteetista käytössä ja levy pitäs formatoida, mutta miten!?!"

??? Miksi pitäisi formatoida?
      Tutustupa ensin itse laitteeseen ennenkuin alat siihen kajoamaan.
      sudo fdisk -l kertoo jo kaikkien koneeseesi liitettyjen laitteiden osioinnnista.
      Liitettyäsi ko. laitteen massamuistin Linux-järjestelmään, voi hieman opiskella, kuinka ko. laitteen massamuistia käytetään.
      Vasta tämän jälkeen voit miettiä, kuinka ko. massamuistia voisi hyödyntää ehkä "tehokkaammin".

Otapa siis laitteen manuaali käteesi ja lue se tarkkaan läpi. Pahimmillaan saat omatoimisesti töhertäessäsi laitteen täysin toimimattomaksi. Kukin tyylillään...

• Asenna synapticilla Gparted ja formatoi sieltä graafisesti. Ulkoinen levy tunnistautuu varmaankin sd:nä (sda, sdb tms. riippuen koneesta) mutta varmuuden saat kun tutkit gpartedin levytaulukoita.

Et maininnut mihin tiedostomuotoon haluat sen alustaa, jos aiot käyttää sitä myös windowsin kanssa ja alustat ntfs-muotoon tarviit lisäpalikoita. Jos siihen tulee linuxin levynhallinta niin sitten et tarvi kuin gpartedin.

Muista olla tarkkana ettet formatoi mitään tarpeellista..

• sitten

"Ulkoinen levy tunnistautuu varmaankin sd:nä (sda, sdb"

nimellä uba, ubb....

• sitten kirjoitti:

"Ulkoinen levy tunnistautuu varmaankin sd:nä (sda, sdb"

nimellä uba, ubb....

Voihan nuo tunnisteet tosiaan olla jotakin muutakin, mulla kun on vielä PATA-levyt eikä ulkoisia niin en muistanut mitä se käytti kun mulla kerran oli SATA-levyt ja usb-levyt kiinni. Pääasia kuitenkin että itse tunnistaa mitä mikäkin tarkoittaa ettei mene mummon hääkuvat ja anopin hautajaiskuvat bittitaivaisiin.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Kuinka Riikka Purra on parantanut Suomen kansalaisen elämää?

Haastan kaikki perussuomalaisten kannattajat kertomaan konkreettisia esimerkkejä kuinka Riikka Purran harjoittama politi
      Maailman menoa
      239
      4733
    2. Venäjän armeijan evp-upseeri: Armeija surkeassa tilassa, jonka läpäisee kaiken kattava

valehtelu. Venäläiset alkaneet pohtia julkisesti maan todellisia tappioita. Z-bloggari ja 3. luokan kapteeni (evp.) Mak
      Maailman menoa
      80
      2275
    3. Kehu kaivattuasi

Mikä hänessä on parasta? Jos osaat kertoa muuta kuin ulkonäköön liittyvää, niin ansaitset mitalin.
      Ikävä
      114
      1439
    4. Mahtavaa, Trump pelasti lentäjän, Irania nöyryytettiin

https://www.is.fi/ulkomaat/art-2000011917601.html Taas osoitus kuinka ylivertainen maa USA on Trumpin johdolla.
      Maailman menoa
      316
      897
    5. Keskiviikkona 8.4.2026 se tapahtuu

Nimittäin tulevana keskiviikkona 8.4.2026 Donald Trump ilmoittaa Naton pääsihteerille että Yhdysvallat eroaa Natosta. N
      NATO
      270
      819
    6. Minkälaisen viestin

Laittaisit ikävöinnin kohteelle, jos rohkenisit?
      Ikävä
      71
      813
    7. Miten voit olla niin tyhmä

että et tajunnut että sua vedätettiin? Tietäisitpä miten hyvät naurut on saatu. Naiselle
      Tunteet
      112
      736
    8. Hitto mulla

On sinua ikävä ihana.
      Ikävä
      38
      696
    9. Rakastin sua niin paljon ettei löydy sanoja sille tunteenpalolle mitä silloin koin

Sellaista tunnetta ei koe kuin ehkä kerran elämässä. Tuntui, että sekoaa, että menee järjiltään. Tuntui että räjähtää si
      Ikävä
      32
      682
    10. Millaisena uskot

Kaivattusi kokevan tunteensa?
      Ikävä
      67
      652
    Aihe