Miten irti pillereistä?

Epätoivoinen kohta

Eli tilanne tämä: tänä syksynä uusi työpaikka, joka laukaisi uniongelman. En saanut unta, heräilin keskellä yötä valvomaan jopa kolme tuntia, heräilyä aamulla aikaisin jne. Työterveyslääkäri määräsi rauhoittavaa ja nukahtamislääkettä. Illalla piti ottaa nukahtamispilleri, jonka teho meni neljässä tunnissa. Sitten aamuyöllä rauhoittava, että sai loppuyön nukuttua. Lopulta irtisanouduin työstä, koska olin aiemmin nukkunut hyvin ja ajattelin, ettei niin voi jatkua. Vaikka lopetin työn, uniongelmat eivät hävinneetkään. Toinen lääkäri määräsi Remeronia 7,5-15 mg, joka on auttanut ja olen päässyt muista lääkkeistä. Lievä masennus todettiin myös, mutta en halua lääkitystä. Nyt olen syönyt Remeronia vähän yli 2 viikkoa ja yrittänyt parina iltana olla ottamatta lääkettä, mutta silloin hermostun ja tulen hyvin levottomaksi. Aikani pyörittyäni sängyssä, olen niin hermona, että joudun ottamaan tupla-annoksen (15 mg) normaalista. Eli miten siis pääsee lääkkeistä irti, vai joudunko loppuikäni nukkumaan jonkun lääkkeen voimin. Uniongelmaa on kestänyt n. 2 kuukautta. Pitääkö vain kylmästi valvoa, vai mitä. Vai voiko Remeronia syödä pitempään, jäämättä koukkuun?

20

6159

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • samaa juuri kokeva

      Tuo kuulosti ihan kuin omalta kirjoitukseltani - lukuun ottamatta sitä että en ole (ainakaan toistaiseksi) irtisanoutunut töistäni. Oma tilanteeni ei ole ehkä aivan noin paha, sillä en yleensä sentään heräile öisin..

      Itsekin kokeilin remeronia mutta totesin sen melkein samantien ei sopivaksi - päivisinkin väsytti ja ruokahalu kasvoi..Remeroniin ei jää (ainakaan fyysisesti) koukkuun, vaikka sitä epäilit.

      Karu totuus on, että unilääkkeet pahentavat koko ongelmaa mikäli niitä joutuu käyttämään pitkään - olet varmaan kuullut ns. rebound -oireista, joissa unettomuus, jännitys, ahdistuneisuus ym. palaavat käytön jälkeen entistä pahempina. Siinä mielessä tuo ei ole mitenkään outoa - kuinka kauan lääkkeitä söit?

      Oma mielipiteeni on siis, että ole nyt vain väkisin ilman MITÄÄN pillereitä, sillä ajan kanssa alat varmasti nukkumaan paremmin. Kaikissa lääkkeissä (myös remeron) on sivuvaikutukset, eikä uni ole luonnollista..

      • aloittaja

        Irtisanouduin siis yhdestä ja vaihdoin vanhaan, ei-stressaavaan. Muuten ei olisikaan painetta ottaa lääkettä, mutta kun pitää töihin herätä klo 6.


      • Aloittaja

        Elikkä rauhoittavia (diapam) söin n. 4 viikkoa, sitten jouduin nostamaan annosta 2,5 mg viiteen. Nukahtamislääkettä otin kaikkiaan n. 4 iltana, koska koin ne huonoksi vaihtoehdoksi, koska heräsin neljän tunnin päästä. Muutenkin olo oli kuin taju olisi mennyt. Kyseessä oli Somnor-lääke. Sitten kokeilin myös Ataraxia, mutta niistä meni teho parin yön jälkeen. Kolme viikkoa sitten sain siis Remeronin, jota käyttänyt vähän yli kaksi viikkoa, mutta nyt on kahtena yönä tuntunut, ettei se enää tehoa. Nukun kyllä koko yön, mutta nukahtamisessa on ongelmia, koska olen niin jännittynyt. Nyt olen kahtena iltana taipunut ottamaan Remeronin kanssa 2,5 mg diapamia, kun pelottaa, etten jaksa töissä muuten. Mutta tarkoitus oli nimenomaan päästä eroon lääkkeistä, ei aloittaa samaa rumbaa uudelleen. Jännittyneisyyteni saattaa johtua myös masennuksesta, en tiedä... masennus paheni, kun jouduin irtisanoutumaan ja palaamaan vanhaan työpaikkaan, joka ei todellakaan vastaa koulutustani. Ehkäpä tämä joskus menee ohi, mutta huonojen yöunien jälkeen elämä tuntuu niin kurjalta. Työterveyslääkärikään ei jaksa kuunnella, vaikka haluaisin keskustelua enemmän, sillä koen sen auttavan ahdistukseen. Ei - lääkäri määrää vain uusia reseptejä, jopa kysyy, että haluatko tätä vai tätä jne. Minusta lääkärin pitäisi hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisemmin.


      • samaa juuri kokeva
        Aloittaja kirjoitti:

        Elikkä rauhoittavia (diapam) söin n. 4 viikkoa, sitten jouduin nostamaan annosta 2,5 mg viiteen. Nukahtamislääkettä otin kaikkiaan n. 4 iltana, koska koin ne huonoksi vaihtoehdoksi, koska heräsin neljän tunnin päästä. Muutenkin olo oli kuin taju olisi mennyt. Kyseessä oli Somnor-lääke. Sitten kokeilin myös Ataraxia, mutta niistä meni teho parin yön jälkeen. Kolme viikkoa sitten sain siis Remeronin, jota käyttänyt vähän yli kaksi viikkoa, mutta nyt on kahtena yönä tuntunut, ettei se enää tehoa. Nukun kyllä koko yön, mutta nukahtamisessa on ongelmia, koska olen niin jännittynyt. Nyt olen kahtena iltana taipunut ottamaan Remeronin kanssa 2,5 mg diapamia, kun pelottaa, etten jaksa töissä muuten. Mutta tarkoitus oli nimenomaan päästä eroon lääkkeistä, ei aloittaa samaa rumbaa uudelleen. Jännittyneisyyteni saattaa johtua myös masennuksesta, en tiedä... masennus paheni, kun jouduin irtisanoutumaan ja palaamaan vanhaan työpaikkaan, joka ei todellakaan vastaa koulutustani. Ehkäpä tämä joskus menee ohi, mutta huonojen yöunien jälkeen elämä tuntuu niin kurjalta. Työterveyslääkärikään ei jaksa kuunnella, vaikka haluaisin keskustelua enemmän, sillä koen sen auttavan ahdistukseen. Ei - lääkäri määrää vain uusia reseptejä, jopa kysyy, että haluatko tätä vai tätä jne. Minusta lääkärin pitäisi hoitaa ihmistä kokonaisvaltaisemmin.

        Jos vanha työ "ei todellakaan vastaa koulutusta", yritä ajatella niin, että selviät siellä muutaman päivän vaikka et nukkuisi. (itse yritän tämän nykyisen työn kohdalla samaa joululoman jälkeen). varmasti joku ilta tulee uni ja saat luottamusta nukahtamiseen. Mikäli masennus ym. ovat ongelmia, ja muutenkin, vaadi päästä terapiaan/ psykologin juttusille.

        Ja vielä... yritä olla ilman lääkkeitä mahd. paljon, ainakin viikonloput?

        - paraskin puhuja


    • vee-e

      ja ulkoile koko seuraava päivä. nuku minkä nukut ja taas seuraava päivä kuntoilua.
      näin mulla hoituu siirtyminen luomu-uneen, jos se on ongelma.

    • itsekin unetonna ollut

      Hei!

      Olet selvässä unettomuus-jännittyneisyys-ahdistus -kierteessä. Mielipiteitä on monia miten tulisi toimia.. Oma kantani on, että ota nyt ne lääkkeet mitä tarvitset, että saat riittävästi unta. Ensin uni on saatava jotenkin rullaamaan ennenkuin on aika miettiä kuinka pääsisi lääkkeistä eroon. Ihminen tarvitsee unta, olipa työ sitten millaista hyvänsä! Unettomuus pitää usein pihdeissään katastrofiajattelulla ja asian loputtomalla vatkaamisella. Silloin kun uni sujuu, lääkkeillä tai ilman, jää henkistä energiaa ihan tavalliseen elämään. . Mikäli unettomuuteen liittyy masennusta ja ahdistuneisuutta, tulisi syytä hoitaa, eikä pelkästään unettomuutta eli seurausta. Eli jos tunnistat näistä itseäsi, hae asianmukaista apua pätevältä psykiatrilta, joka osaa arvioida lääkekuviot ja muun tuen tarpeen (esim. psykoterapian). Tsemppiä ja voimia!

      • taas_

        unilääkkeiden käyttö säännöllisesti tekee olon aivan sairaaksi; väsyttää, sumuinen olo, pistelee kasvoihin, hermostuttaa.. niin paljon että unesta on turha unelmoida seuraavanakaan yönä ilman lääkkeitä.


      • jännittynyt uneton

        Uni pitää saada kuntoon, keinot ovat sivuseikka. Jotkut päätyvät lääkärinsä kanssa siihen ratkaisuun, että syödään unilääkkeitä jatkuvasti. Sekin on OK, eikä siitä pidä syyllistää ketään.


    • iloinen elämä sallittu

      Mikäli olet nainen ja käytät e-pillereitä, heivaa ne hevonkuuseen ja aloita elämä uudestaan. Minäkin koin unettomuutta noin 2v, oireet tuli hiljaa hiipien enkä osannut (eikä lekurikaan) yhdistää e-pillereitä tähän.Yöunet oli parhaimmillaan 3-4 tuntia, sen jälkeen keho oli hälytytstilassa..unilääkkeet yms. oli yhtä tyhjän kanssa.Luulin myös työni aiheuttavan tämän(hoitsut yms. vihjaili tätä myös) kesti noin 3kk epillerien lopettamisen jälkeen ja uneni palautui täysin.Nyt uni maistuu makeasti, vaikka olisi stressiäkin.
      Jos olet mies tai muuten vaan et käytä hormoneja unohda kommenttini.

      • ja tulet raskaaksi?

        Ei kiitos! En halua lapsia, en nyt, tuskin koskaan. Tarkoitus olisi katkaista piuhat asap.

        E-pillereitä olen syönyt 18 vuotta ja menkat on pari kertaa vuodessa erittäin niukkoina. Pillerit ovat olleet minulle pelastus; tietää tarkalla kellonlyömällä koska menkat alkaa ja voi siirrellä niitä mielinmäärin pillereiden avulla ja annanki niiden tulla ainoastaan pari kertaa vuodessa.

        Tuskin ne e-pillerit unettomaksi tekee??!!


      • kulkee käsikädessä
        ja tulet raskaaksi? kirjoitti:

        Ei kiitos! En halua lapsia, en nyt, tuskin koskaan. Tarkoitus olisi katkaista piuhat asap.

        E-pillereitä olen syönyt 18 vuotta ja menkat on pari kertaa vuodessa erittäin niukkoina. Pillerit ovat olleet minulle pelastus; tietää tarkalla kellonlyömällä koska menkat alkaa ja voi siirrellä niitä mielinmäärin pillereiden avulla ja annanki niiden tulla ainoastaan pari kertaa vuodessa.

        Tuskin ne e-pillerit unettomaksi tekee??!!

        Pillerit voi aiheuttaa masennusta joka taas aiheuttaa unettomutta.
        Voi sitä raskautta vältttää muillakin tavoin, näin myös tehtiin ennen e-pillereitä..

        Kumpi on tärkeämpi, hyvä yöuni & henkinen terveys vai ehkäisy e-pillereiden avulla?


      • Anonyymi

        Sama homma. Monia vuosia pahoja uniongelmia. Monet unilääkkeet kokeiltu. Ei stressiä tai masennusta.

        Lopetin e-pillerit ja kuukauden päivät siinä meni. Nyt nukun, missä ja milloin vain. En tarvitse mitään lääkettä, että nukahdan ja nukun 8-9h putkeen.

        Miesystäväni on ihmeissään. Hänkin tietää uniongelmani ja niin monet vuodet oon kärttyinen ollut kun en saa nukuttua ja hänkin tehnyt kaikkensa, et nukkuisin. Nyt hän on huuli pyöreänä, kun mennään nukkumaan, nukahdan kuulemma minuutissa ja aamulla olen pirteä.

        Yasminellea söin.


    • Aloittaja

      Hei ja kiitos kaikille vastauksista. Viime yönä jostain syystä nukuin luomu-unta 10 tuntia sikeästi. Olin illalla liian väsynyt alkaakseni puolittamaan remeronia ja kaaduin vain sänkyyn.

      Lääkärini kyllä suositteli lievään masennukseen lääkehoitoa sekä terapiaa. Lääkkeitä en haluaisi, sillä yritän pitää itseni vireänä liikunnalla ja muulla itseni hoitamisella. Vaikka ei minulla mitään lääkkeitä vastaan ole, tuntuu vain että selviydyn ehkä, jotenkin ilman. Eikä ne masennuksen syyt mihinkään katoa lääkkeillä. Terapiaa voisin harkita, vaikkakin suhtaudun siihen melko ennakkoluuloisesti. Alkujaan masennus johtuu siitä, että olen kouluttautunut humanistiselle alalle, mutta koulutuksellani ei vain työllisty mihinkään järkevään. Eivät nämä realiteetit terapialla muuksi muutu...

      • Oma hoito kesken

        Terapiassa voit jäsennellä asioita nimenomaan tuohon alaasi liittyen (tai ihan mihin tahansa elämänalueeseen). Terapiassa sinulla on "lupa" kertoa asiat juuri niin kuin koet ja haluat ja ehkä saat myös joitain ahaa-elämyksiä. Mm. tämän vuoksi terapia kannattaa!


      • Oma hoito kesken
        Oma hoito kesken kirjoitti:

        Terapiassa voit jäsennellä asioita nimenomaan tuohon alaasi liittyen (tai ihan mihin tahansa elämänalueeseen). Terapiassa sinulla on "lupa" kertoa asiat juuri niin kuin koet ja haluat ja ehkä saat myös joitain ahaa-elämyksiä. Mm. tämän vuoksi terapia kannattaa!

        Sympatiani ovat täysin puolellasi...

        Itse olen kouluttautunut taas unelma-ammattiini ja tehnyt "niskalimassa" duunia sen eteen, että työllistyisin alalla. Ja aina pätkiksi se onkin onnistunut. Myös muusta alasta on kokemusta.

        Vuosien yrittämisen jälkeen olen tullut siihen pisteeseen, että on vain myönnettävä faktat. Töitä ei ole kaikille, vain harvoille. Ja työpaikat eivät täyty edes oikeudenmukaisesti jne.

        Terapiasta saisit todennäköisesti sellaista apua, että oppisit hyväksymään asiat täysin, siis täysin, sellaisena kuin ne ovat. Oppisit itse arvostusta (vielä enemmän) ja löytämään ehkä uusiakin asioita itsestäsi. Tai ehkä oma kantasi ja näkemyksesi asioihin vain vahvistuisi. Se luo myös varmuutta ja vahvuutta itseesi ja valitoihisi.

        Terapeutin valitsemiseen sitten sellainen vinkki, että kannattaa vaihtaa terapeuttia, jos tuntuu, että hän ei ole "samalla aaltopituudella" kanssasi tai on jotenkin ylimielinen sinua kohtaan. Jos tällaisia osuu kohdalle useampi, voit tietysti alkaa miettiä onko "vika" omassa suhtautumisessasi. Kongnitiivinen psykoterapia voisi olla sinulle oikea?


    • myös hermoilija

      >>Nyt olen syönyt Remeronia vähän yli 2 viikkoa ja yrittänyt parina iltana olla ottamatta lääkettä, mutta silloin hermostun ja tulen hyvin levottomaksi. Aikani pyörittyäni sängyssä, olen niin hermona, että joudun ottamaan tupla-annoksen (15 mg) normaalista.

    • aloittaja

      Jee, kolme yötä ilman nappeja ja mömmöjä! Unettomuudesta kärsivä osaa nauttia pienistä asioista, kuten hyvästä unesta, joka oikeasti on iso asia, kun sen kanssa on ongelmia.

      • selkäkipuisena

        Muistan 4 vuotta sitten kun sain iskiaksen selkääni. Unettomuus oli kamalaa, nukuin 2 tunnin välein ja 4 tunnin välein valvoin kovasti etsien helpotusta selkäkipuuni. Ei tätä voikaan verrata sinun uniongelmaasi, mutta haluaisin kertoa yhden vinkin sinulle, josko se voisi auttaa. Selkäsairauteni pahimmassa vaiheessa käytin parisen viikkoa lääkettä Tenoxia. Kunnes itse päätin ettei muiden kovien särkylääkkeiden kanssa sovikaan. Päätin kouluttaa itseni uneen, pehmeän ja mustan silkkihuivin avulla silmieni peitoksi. Tiesin että uni on paras lääke kipuun. Ajattelin ja kuvittelin että tuo huivi on niinkuin uneni pilvi johon minä liitelen tietäen kohta vaivuen uneen. Pehmeästi ja hiljaa ajan mittaan. Ihme ja kumma, se auttoi, mutta valitettavasti se vaati noin kuukauden itseni kouluttamisen. Vielä tänä päivänä ja siitä selkäsairaudesta toipuneena otan nukkumaan menoaikana sen mustan ja kevyen huivin jonka kietaisen pääni ympäri ilman kireyttä. En nytkään osaa olla ilman sitä! ;)Kesä-aikana se on suureksi avuksi yön valoisuuden aikana.
        Myöskin vanhan kansan lääke on se lampaiden laskeminen aidan yli, sehän on itsesuggestio unen pilveen!
        Jos heräät yllättäen, ajattele ensin, unihan on kesken ja jatka vaikkapa lampaiden laskeminen tai etsi oma tyylisi tuntien oma itsesi. Kiellä itsesi että nytpä podet UNETTOMUUTTA, sulje se kiinni mielestäsi, ajattele, se on keskenjäänyttä ja se kaipaa jatkoa, klikkaa mielesi uudestaan unen pilvelle.Myös mielleajatus auttaa... En osaa enempää neuvoa. Mutta joka tapauksessa Tsemppiä! ---ZZZzzz---krohm, kromp... :)


    • Oma hoito kesken

      Jos itse olisin asian tietänyt paremmin niin en olisi lähtenyt pidemmän ajan ratkaisuksi nukahtamislääkkeitä syömään.(Siis jos olisin tiennyt muiden kokemuksia ja tiennyt omakohtaisen lopputuloksen eli sen että nukahtamislääkkeet eivät ratkaise ongelmaani vaan pahentavat viimekädessä sitä).

      Työstäni minullakin tuo nukahtamattomuuskierre alkoi. Rauhottaviin en itse onneksi joutunut turvautumaan. Enkä kärsi masennuksesta.

      Mirtatsapiini (Remeron) ei sopinut minulle vierotuskaveriksi, joten siitä ei ollut apua minulle. Niinpä vähensin riskillä unilääkkeen annostusta vähitellen (lääkärin ohjeistuksen mukaan), kunnes en ottanut ollenkaan iltaisin. Vajaan viikon ajan oli sellainen jännitys ja hiki nukkumaan mennessä ja nukuin vain aavistuksen pintaunta. Sitten nuo oireet jäivät ja sain nukuttua jopa vähän joka yö. Tosin tästä kaikesta sain seurauksena levottomat jalat-oireyhtymän ja sen hoito on vielä kesken.

      20 yötä kesti ja paikkakunnan vaihdos, ennen kun sain hyvin unta. Vieläkään en nuku varmuudella hyvin joka yö, mutta joka yö huomattavasti paremmin kuin aikoihin ilman nukahtamislääkkeitä. Toipuminen vie varmasti hetken, mutta uskon, että pääsen ongelmastani eroon. Se on minulle prioriteetti numero yksi, vaikkakaan elämäni ei pyöri sen ympärillä.
      Olen löytänyt paikan, jossa minun on hyvä olla.

      Tämä ei olisi ollut mahdollista, jos olisin jäänyt työelämään eli minulla oli onnellinen tilanne siinä mielessä, että uskalsin tehdä ratkaisun ja vetää rajan. En usko, että työ joka valvottaa ihmistä voi olla pidemmän päälle hyväksi kellekään. Toki ajoittaista stressiä yms tarvitsee sietää, mutta en puhu nyt sellaisesta.

      Olen varma, että olet tehnyt itsellesi palveluksen irtisanouduttuasi sinua stressaavasta työstä. En ole lääkäri, mutta neuvoisin jatkamaan sen Remeronin kanssa, jos se sinulle sopii. Lääkärisi osaa varmasti tehdä hoitosuunnitelman, jossa huomioidaan näkemyksesi. Toive siitä, ettet jäisi koukkuun uuteen lääkkeeseen. Toinen neuvoni olisi myös jäädä sairauslomalle työelämästä pariksi kuukaudeksi. Ajaksi, jonka aikana voisit oikeasti "ottaa rennosti" ja olla panikoimatta siitä tuleeko uni vai ei. Elää muuten normaalia elämää ja lisätä liikuntaa. Liikunta ei minulla ole poistanut nukahtamisongelmia, mutta siitä on monenlaista mielenlaadullista sekä fyysistä mielihyvää vaikutusta. Elämänlaatu paranee huomattavasti, suosittelen! Lajiksi sopii ihan mikä vaan sinusta tuntuu mukavalle. Hampaat irvessä ei kannata mitään harrastaa. Toivottavasti näistä vinkeistä olisi jotain apua ongelmaasi.

      • entinen uneton

        Minulla on ollut vuosikaudet epätoivoisia uniongelmia ja olen käynyt läpi kaikki mahdolliset lääkkeet ja luontaistuotteet ja elämäntapamuutokset ilman pitempiaikaista helpotusta, mutta nyt kun tulin raskaaksi niin uniongelmia ei ole ollut hedelmöitymisestä lähtien 3 kuukauteen ja tuskin on jatkossakaan, suosittelen. Raskaushormonit totisesti unettavat.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tollokin tajuaa että Timo Vornanen

      oli joutunut äärimmäiseen tilanteeseen ampuessaa yhden laukauksen katuun. Ei poliisi tee tuollaista hetken mielijohteest
      Maailman menoa
      672
      5004
    2. Istuva kansanedustaja epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta

      Seiskan tietojen mukaan Timo Vornanen on epäiltynä pahoinpitelystä ja ampuma-aserikoksesta eikä kenellekään taatusti tul
      Maailman menoa
      469
      3534
    3. Timo Vornanen kilahti

      Mikähän sille kansanedustajalle polisiisi miehelle on noin pahasti mennyt hermot , että tulevaisuudensa pilasi totaalise
      Kotka
      156
      3277
    4. Pullonpalautusjärjestelmä muuttuu - paluu menneisyyteen

      EU suuressa viisaudessaan on päättänyt, että pulloja pitää kierrättää. Jos oikein ymmärsin, nykyisen järjestelmänmme ti
      Maailman menoa
      170
      2533
    5. Sininen farmari - Ford Focus- YFB-842 on poliisilta kadoksissa Kauhajärvellä

      https://alibi.fi/uutiset/poliisilta-poikkeuksellinen-vihjepyynto-autossa-oleva-henkilo-on-avuntarpeessa/?shared=29255-2d
      Lapua
      10
      2359
    6. Mitkä kolme sanaa haluat nyt sanoa ikäväsi kohteelle?

      Niitä tässä odotan.
      Ikävä
      257
      1933
    7. Onko oikeudenmukaista? Yhdellä taholla yllättävä valta-asema Tähdet, tähdet -voittajan valinnassa!

      Näinpä, onko sinusta tämä oikein? Viime jaksossakin voittaja selvisi vain yhden äänen erolla ja tänä sunnuntaina ensimm
      Tv-sarjat
      23
      1477
    8. Persukansanedustaja Timo Vornanen ammuskellut Helsingissä

      Poliisi siviiliammatiltaan, luvallinen ase mukana baarissa tällä hemmetin valopääpersulla. Meni eduskunnasta suoraan baa
      Haapavesi
      99
      1373
    9. No kerros nyt nainen

      Kumpi mielestäsi oli se joka väärinkäsitti kaiken? Nyt voi olla jo rehellinen kun koko tilanne on jo lähes haihtunut.
      Ikävä
      100
      1369
    10. Nainen, mietit miten minä jaksan

      En voi hyvin. Nykyään elämäni on lähinnä selviytymistä tunnista ja päivästä toiseen. Usein tulee epävarma olo, että mite
      Ikävä
      89
      1140
    Aihe