Eli miten auttaa huonoa nartun astujaa?
Jos uros ei esim. onnistu "tähtäämään" oikeaan paikkaan jne.?
Miten auttaa huonoa astujaa?
47
12551
Vastaukset
- auttaa
Hankalan rodun kasvattajana neuvoisin keinosiemennystä.
Ei tarvitse turhaan äheltää ja puuskuttaa.
Eli pyydä joku opettamaan eli apteekista millin ruiskuja tai eläinlääkärille.
Joku taas tulee kommentoimaan juttujani, mutta siitä viis...
Keinosiemennys on hyvä lisääntymiskeino; ei tässä maailmassa mikään luonnollista ole.
Eikä varsinkaan pakkonaiminen, kun narttu yritetään saada pysymään väkisin paikoillaan.uros joka ei astu tai narttu joka ei anna astua eivät nähdäkseni ole kelvollisia jatkamaan sukua,eri asia on,jos tarvitaan vaan teknillistä apua esim kokemattoman mutta innokkaan koiran kanssa.Monilla roduilla tuo "keinosiemennetään"on johtanut ajan myötä suuriin vaikeuksiin,ikinä ei sellaista koiraa tule,jota keinosoementelisin haluttomuuden/kyvyttömyyden vuoksi.
- kaikesta huolimatta
davalyan kirjoitti:
uros joka ei astu tai narttu joka ei anna astua eivät nähdäkseni ole kelvollisia jatkamaan sukua,eri asia on,jos tarvitaan vaan teknillistä apua esim kokemattoman mutta innokkaan koiran kanssa.Monilla roduilla tuo "keinosiemennetään"on johtanut ajan myötä suuriin vaikeuksiin,ikinä ei sellaista koiraa tule,jota keinosoementelisin haluttomuuden/kyvyttömyyden vuoksi.
Minulle on yksi hailee, mitä joku ajattelee, mutta käytän aina keinosiemennystä.
Samoin keisarinleikkausta. Piste. davalyan kirjoitti:
uros joka ei astu tai narttu joka ei anna astua eivät nähdäkseni ole kelvollisia jatkamaan sukua,eri asia on,jos tarvitaan vaan teknillistä apua esim kokemattoman mutta innokkaan koiran kanssa.Monilla roduilla tuo "keinosiemennetään"on johtanut ajan myötä suuriin vaikeuksiin,ikinä ei sellaista koiraa tule,jota keinosoementelisin haluttomuuden/kyvyttömyyden vuoksi.
nyt tästä asiasta. On narttuja jotka ovat täysiä petoja astutustilanteessa haluavat itse valita uroksen. Silloin on parasta kipin kapin tilata aika eläinlääkäriltä keinosiemennystä varten. Se ei mitenkään vähennä nartun jälkeläisten kykyä lisääntyä.
Samoin on joidenkin urosten laita jotka hosuvat tai ovat PELÄSTYNEET KUOLLAKSEEN KUN EDELLINEN NARTTU ON PÄÄSSYT RÖKITTÄMÄÄN SEN. Varsinkin jos kyseessä on vielä kokematon nuori uros. Usein myös huomataan jonkun uroksen jalostusarvo myöhään ja uros on iäkäs. Ellei ole koskaan päässyt astumaan, niin vaikeaa on saada tikanpoika kiipeämään puuhun.
Sperman tuonti kaukaa on myös syy keinosiemennyksen.
Aloittajalle neuvoisin ottamaan mukaan jonkun kokeneen uroksen omistajan joka tietää astutuksista ja osaa opettaa teitä, miten autatte urosta.kaikesta huolimatta kirjoitti:
Minulle on yksi hailee, mitä joku ajattelee, mutta käytän aina keinosiemennystä.
Samoin keisarinleikkausta. Piste.et yhtään siis ole kiinnostunut mitä teet rodulle,todettua kun on,että kun into ja taito astumiseen loppuu,ajan myötä heikkenee pentumäärä ja siitä ajan kuluttua ollaankin populaation lopussa,onnea vaan.
umalehtinen kirjoitti:
nyt tästä asiasta. On narttuja jotka ovat täysiä petoja astutustilanteessa haluavat itse valita uroksen. Silloin on parasta kipin kapin tilata aika eläinlääkäriltä keinosiemennystä varten. Se ei mitenkään vähennä nartun jälkeläisten kykyä lisääntyä.
Samoin on joidenkin urosten laita jotka hosuvat tai ovat PELÄSTYNEET KUOLLAKSEEN KUN EDELLINEN NARTTU ON PÄÄSSYT RÖKITTÄMÄÄN SEN. Varsinkin jos kyseessä on vielä kokematon nuori uros. Usein myös huomataan jonkun uroksen jalostusarvo myöhään ja uros on iäkäs. Ellei ole koskaan päässyt astumaan, niin vaikeaa on saada tikanpoika kiipeämään puuhun.
Sperman tuonti kaukaa on myös syy keinosiemennyksen.
Aloittajalle neuvoisin ottamaan mukaan jonkun kokeneen uroksen omistajan joka tietää astutuksista ja osaa opettaa teitä, miten autatte urosta.siementää,jo kuolleen koiran spermalla voi siementää,vaan esim chow chow la vanhaenglanninlammaskoira ovat oivia esimerkkejä siihen mitä kyvyttömien koirien käyttö voi aiheuttaa ajan myötä,lampureissa se sentään tajuttiin ja asioita on pystytty korjaamaan.Tiedän että jotkut nartut eivät anna astua...kuuluuko niillä oikeasti olla jälkeläisiä,sehän on luonnonvastaista jos ei halua lisääntyä,ainakin jos on jo useammalla uroksella yritetty ja mikään ei kelpaa.Tästä mielipiteestä en luovu,lampureilla tätä niin tarkaan olen tutkaillut vuodesta -68 chowlle on juuri käymässä samoin.urosta saa auttaa,narttua saa auttaa/pidellä,niihin ei ole mulla mitään sanottavaa.Jalkansa loukanneen koiran ei tarvitse pystyä astumaan ym ym ym,puhun täysin astumishaluttomista/ei uroksista kiinnostuneista koirista.
davalyan kirjoitti:
siementää,jo kuolleen koiran spermalla voi siementää,vaan esim chow chow la vanhaenglanninlammaskoira ovat oivia esimerkkejä siihen mitä kyvyttömien koirien käyttö voi aiheuttaa ajan myötä,lampureissa se sentään tajuttiin ja asioita on pystytty korjaamaan.Tiedän että jotkut nartut eivät anna astua...kuuluuko niillä oikeasti olla jälkeläisiä,sehän on luonnonvastaista jos ei halua lisääntyä,ainakin jos on jo useammalla uroksella yritetty ja mikään ei kelpaa.Tästä mielipiteestä en luovu,lampureilla tätä niin tarkaan olen tutkaillut vuodesta -68 chowlle on juuri käymässä samoin.urosta saa auttaa,narttua saa auttaa/pidellä,niihin ei ole mulla mitään sanottavaa.Jalkansa loukanneen koiran ei tarvitse pystyä astumaan ym ym ym,puhun täysin astumishaluttomista/ei uroksista kiinnostuneista koirista.
asiasta olin ennen vain kuulut asiasta. Meillä oli Unelma niminen narttu joka halusi itse valita kumppaninsa. kerran Torniosta asti lähetettiin uros (voi luoja miten upea) keski-suomeen jotta olisi ollut vähän inhillisemmät astutusmatkat. oikeat päivät vaan Umpulta tuli pelkästään hammasta. Vastaava juttu seuraavasta juoksusta toisen uroksen kanssa. Ihmettelimme kovin asiaa ja yllätys oli melkoinen kun antoi oman uroksemme astua. Näitä tapauksia on vaikka miten paljon eri roduissa, eikä se vähennä pätkääkään nartun kykyä lisääntyä eikä estä jalostuskäyttöä mitenkään eikä vähennä missään nimessä nartun jalostusarvoa.
Onkohan lampurilla ja chowilla hieman eri syyt syynä.- issu56
Taisit nyt vallan tuon sepustuksen keksiä ihan omasta päästäsi vailla minkäänlaista oikeaa tietoa.
Et kyllä ole kasvattaja kuin korkeintaan haaveissasi!!! - issu56
kaikesta huolimatta kirjoitti:
Samoin keisarinleikkausta. Piste.mutta sory nyt vain, mutta noi sun epämääräiset totuutes on täysin tuulesta temmattuja ja sellaisina ne myös pysyy!!
- sepustuksia
issu56 kirjoitti:
Taisit nyt vallan tuon sepustuksen keksiä ihan omasta päästäsi vailla minkäänlaista oikeaa tietoa.
Et kyllä ole kasvattaja kuin korkeintaan haaveissasi!!!No, ei totta tosiaan ole sepustuksia. Oma rotuni edustaa tyyppiä, jota keinosiemennetään ja keisarinleikataan. Ensi keväänä on suunnitteilla kaksi pentuetta ja samat hommat edessä.
Mutta jos teidän mielestä homma on perseestä ja tekisitte paremmin, niin siitä vaan.
Kaikkihan tässä maailmassa on luonnotonta, kun tarkemmmin ajattelee. Vai mitä ? Katsohan ympärillesi ja mieti... - Täsmälleen
davalyan kirjoitti:
siementää,jo kuolleen koiran spermalla voi siementää,vaan esim chow chow la vanhaenglanninlammaskoira ovat oivia esimerkkejä siihen mitä kyvyttömien koirien käyttö voi aiheuttaa ajan myötä,lampureissa se sentään tajuttiin ja asioita on pystytty korjaamaan.Tiedän että jotkut nartut eivät anna astua...kuuluuko niillä oikeasti olla jälkeläisiä,sehän on luonnonvastaista jos ei halua lisääntyä,ainakin jos on jo useammalla uroksella yritetty ja mikään ei kelpaa.Tästä mielipiteestä en luovu,lampureilla tätä niin tarkaan olen tutkaillut vuodesta -68 chowlle on juuri käymässä samoin.urosta saa auttaa,narttua saa auttaa/pidellä,niihin ei ole mulla mitään sanottavaa.Jalkansa loukanneen koiran ei tarvitse pystyä astumaan ym ym ym,puhun täysin astumishaluttomista/ei uroksista kiinnostuneista koirista.
Enpä olisi itse tuota paremmin sanoiksi pukenut.
Täsmälleen kirjoitti:
Enpä olisi itse tuota paremmin sanoiksi pukenut.
muusta ei minulla ole omakohtaista kokemusta, jonkin verran erilaista kuin taas ns. normaali kokoisilla. Miten mahtaa olla jättirotujen kanssa tuo astutus, kun niillä on sitä painoakin melkoisesti. Meillä kyllä ihan yleisesti astutus sujuu normaalisti, mutta kun tuo toinenkin tapa on olemassa ja omakohtaisia kokemuksia löytyy niin en missään nimessä tuomitse, pitää urostakin ajatella, varsinkin jos sillä alkaa ikää olla. Sama juttu kun upea uros on lainassa ja astutusmatkat ovat pitkät, ja koska ei kaikilla roduilla ole hirmuisen laajaa geenipohjaa on keinosiemennys ihan hyväksyttävää varsinkin ellei siitä näytä tulevan valmista.
Jälkeenpäin harmitti ettei silloin käytetty Umpulla sitä keinosiemennystä.- issu56
sepustuksia kirjoitti:
No, ei totta tosiaan ole sepustuksia. Oma rotuni edustaa tyyppiä, jota keinosiemennetään ja keisarinleikataan. Ensi keväänä on suunnitteilla kaksi pentuetta ja samat hommat edessä.
Mutta jos teidän mielestä homma on perseestä ja tekisitte paremmin, niin siitä vaan.
Kaikkihan tässä maailmassa on luonnotonta, kun tarkemmmin ajattelee. Vai mitä ? Katsohan ympärillesi ja mieti...heti kättelyssä?
Näköjään niin kävi, mutta kerrohan miten hoidat sen erittäin vaativan steriloinnin noiden "ruiskujesi" kanssa?? - mennyt
issu56 kirjoitti:
heti kättelyssä?
Näköjään niin kävi, mutta kerrohan miten hoidat sen erittäin vaativan steriloinnin noiden "ruiskujesi" kanssa??Lähes tulkoon kaikki rotuni kasvattajat käyttävät keinosiemennystä.
Olisihan se hyvä, jos astuminen tapahtuisi luonnollisesti. Mutta kun ei niin ei.
Ruiskut ovat apteekista millin kertakäyttöruiskuja, joten siitä vaan harjoittelemaan. Ja ovat steriilejä.
On se kummallista, kun joka asiaan pitää tarttua, kuten keinosiemennyksiin. Niin ne asiat on hoidettu lehmilläkin jo iät ajat, ja moni nainen saattaa itsensä paksuksi kaiken maailman koeputkihedelmöityksillä, mutta siinä ei ole sitten mitään luonnotonta ?! - issu56
mennyt kirjoitti:
Lähes tulkoon kaikki rotuni kasvattajat käyttävät keinosiemennystä.
Olisihan se hyvä, jos astuminen tapahtuisi luonnollisesti. Mutta kun ei niin ei.
Ruiskut ovat apteekista millin kertakäyttöruiskuja, joten siitä vaan harjoittelemaan. Ja ovat steriilejä.
On se kummallista, kun joka asiaan pitää tarttua, kuten keinosiemennyksiin. Niin ne asiat on hoidettu lehmilläkin jo iät ajat, ja moni nainen saattaa itsensä paksuksi kaiken maailman koeputkihedelmöityksillä, mutta siinä ei ole sitten mitään luonnotonta ?!Ja sekö sun mielestä riittää, että ruiskut on steriilejä?
Minä tiedän miten kenosiemennys käytännössä tapahtuu, mutta luulen kyllä nyt, että sinä olet vain kuullut tuon sanan joskus joltain aikuiselta! - ???
issu56 kirjoitti:
Ja sekö sun mielestä riittää, että ruiskut on steriilejä?
Minä tiedän miten kenosiemennys käytännössä tapahtuu, mutta luulen kyllä nyt, että sinä olet vain kuullut tuon sanan joskus joltain aikuiselta!Miksi näitä ylimielisiä heittoja?
Antaisit niiden sijaan asiantuntevia neuvojasi,
jos ylipäätään asiasta mitään tiedät. - issu56
??? kirjoitti:
Miksi näitä ylimielisiä heittoja?
Antaisit niiden sijaan asiantuntevia neuvojasi,
jos ylipäätään asiasta mitään tiedät.haluaisit neuvoja?
Katos kun tuosta sun kirjotuksesta ei selvinnyt oikeastaan yhtään mitään/mikään!! - ???
issu56 kirjoitti:
haluaisit neuvoja?
Katos kun tuosta sun kirjotuksesta ei selvinnyt oikeastaan yhtään mitään/mikään!!Luetko laisinkaan mitä ketjussa käsitellään ??
- kiikelis
??? kirjoitti:
Luetko laisinkaan mitä ketjussa käsitellään ??
sä et ite taia lukee ja tajuta et keskustelu on loppu.mix issuu taas hyökit tyhjäpää
Kiitoksia vastauksista
Kirjoittanut: _Kimurantti_ 18.12.2006 klo 22.02
Kiitos vastauksista, kiireessä tuon viesin kirjoitin niin en sen kummemmin tajunnut mitään selvityksiä laittaa. Joten siis, narttu on astutettu kerran aikaisemminkin ja saanut pentueen. Tämä sujui ongelmitta. Uros myöskin yhden pentueen isänä, mutta on käsittääkseni aikalailla säheltäjä eikä anna ihmisten koskea vehkeisiinsä tai muuten into lopahtaa. - olen kuullut ?
issu56 kirjoitti:
Ja sekö sun mielestä riittää, että ruiskut on steriilejä?
Minä tiedän miten kenosiemennys käytännössä tapahtuu, mutta luulen kyllä nyt, että sinä olet vain kuullut tuon sanan joskus joltain aikuiselta!Kuinka aikuinen tässä pitää olla, kun ikää on jo 46 vuotta ?
Olen aika paljon hoidellut noita keinosiemennyksiä, joten tuttua hommaa. Kaikki kupit sun muut pitää olla steriilejä. Ja ne ruiskut ovat pakkauksissaan.
Tällä hetkellä saattaisi olla uros, joka astuisi normaalisti. Mutta se jää nähtäväksi. - aamusella :D
kiikelis kirjoitti:
sä et ite taia lukee ja tajuta et keskustelu on loppu.mix issuu taas hyökit tyhjäpää
Kiitoksia vastauksista
Kirjoittanut: _Kimurantti_ 18.12.2006 klo 22.02
Kiitos vastauksista, kiireessä tuon viesin kirjoitin niin en sen kummemmin tajunnut mitään selvityksiä laittaa. Joten siis, narttu on astutettu kerran aikaisemminkin ja saanut pentueen. Tämä sujui ongelmitta. Uros myöskin yhden pentueen isänä, mutta on käsittääkseni aikalailla säheltäjä eikä anna ihmisten koskea vehkeisiinsä tai muuten into lopahtaa.Hah-hah
Kirjoittanut: issu56 19.12.2006 klo 09.30 - molossi
davalyan kirjoitti:
Olen kanssasi ihan samaa mieltä ;=)
Minulla on simppeli suhtautuminen tähän asiaan.Jos on kyse selkeästi kokemattomuudesta tai "ujoudesta" tai uros sählää ym.mutta on selkeästi kiinnostunut nartusta,niin ihan hyvin voi avittaa ja tehdä astuminen.
Samoin jos tytöllä on vaan ujoutta sun muuta,niin homman voi tehdä.
Mutta,jos on selkeesti nähtävissä ettei pätkääkään kiinnosta urosta,vaikka on parhaat päivät,en kyllä moista käyttäisi.Samoin jos narttu ei pätkääkään välitä ja on oikeat päivät,niin eipä moinen narttu itseäni jalostuksessa kiinnosta.
Sama juttu,nuo kuonokoppa päässä astuvat urokset ja astutettavat nartut.Aina vaan paranee... :(
Minulle on ainakin tärkeää,että noissa asioissa homma on mahdollisimman luonnollista,ja minulle ainakin ne ertoo jotain koirista.Ja haluan,että omilla käyttämillä olisi kunnon vahvat suvunjatkamisvietit.
Keinosiemennys on tarvittaessa ihan ok.esim.tuontispermat ym.,mutta ei mitenkään paikkaamaan heikentynyttä suvunjatkamista.
Ja kyllä noista on tosiaan puhuttu (heikkojen suvunjatkajakoirien haitoista)muissakin roduissa.Jotkut puhuu ja myöntää,toiset on hissuksiin,niinkuin muistakin tärkeistä asioista... - *kiinnostunut*
molossi kirjoitti:
Olen kanssasi ihan samaa mieltä ;=)
Minulla on simppeli suhtautuminen tähän asiaan.Jos on kyse selkeästi kokemattomuudesta tai "ujoudesta" tai uros sählää ym.mutta on selkeästi kiinnostunut nartusta,niin ihan hyvin voi avittaa ja tehdä astuminen.
Samoin jos tytöllä on vaan ujoutta sun muuta,niin homman voi tehdä.
Mutta,jos on selkeesti nähtävissä ettei pätkääkään kiinnosta urosta,vaikka on parhaat päivät,en kyllä moista käyttäisi.Samoin jos narttu ei pätkääkään välitä ja on oikeat päivät,niin eipä moinen narttu itseäni jalostuksessa kiinnosta.
Sama juttu,nuo kuonokoppa päässä astuvat urokset ja astutettavat nartut.Aina vaan paranee... :(
Minulle on ainakin tärkeää,että noissa asioissa homma on mahdollisimman luonnollista,ja minulle ainakin ne ertoo jotain koirista.Ja haluan,että omilla käyttämillä olisi kunnon vahvat suvunjatkamisvietit.
Keinosiemennys on tarvittaessa ihan ok.esim.tuontispermat ym.,mutta ei mitenkään paikkaamaan heikentynyttä suvunjatkamista.
Ja kyllä noista on tosiaan puhuttu (heikkojen suvunjatkajakoirien haitoista)muissakin roduissa.Jotkut puhuu ja myöntää,toiset on hissuksiin,niinkuin muistakin tärkeistä asioista...ootte mieltä siitä, että ihmisiäkin keinosiemennetään? Onko se oikein, vai olisiko parempi, että vain luonto hoitaisi nekin hommat?
- rodussasi ainoa
olen kuullut ? kirjoitti:
Kuinka aikuinen tässä pitää olla, kun ikää on jo 46 vuotta ?
Olen aika paljon hoidellut noita keinosiemennyksiä, joten tuttua hommaa. Kaikki kupit sun muut pitää olla steriilejä. Ja ne ruiskut ovat pakkauksissaan.
Tällä hetkellä saattaisi olla uros, joka astuisi normaalisti. Mutta se jää nähtäväksi.Mikä herättää ihmetystä tuossa rotusi yleisessä keinosiemennyksessä, niin se, ettet uskalla edes tuota rotua kertoa. Jos niin yleinen käytäntö on niin ei pitäisi olla salattavaa, todellakin epäilen koko juttuasi, taisit yrittää vaan provoilla, huonolla menestyksellä ?!
- eikä salattavaa
rodussasi ainoa kirjoitti:
Mikä herättää ihmetystä tuossa rotusi yleisessä keinosiemennyksessä, niin se, ettet uskalla edes tuota rotua kertoa. Jos niin yleinen käytäntö on niin ei pitäisi olla salattavaa, todellakin epäilen koko juttuasi, taisit yrittää vaan provoilla, huonolla menestyksellä ?!
Rotu on kiinanpalatsikoira, jos sen välttämättä haluat tietää, mutta onpa noita vastaaviakin rotuja, joilla keinosiemennys on yleinen.
Mikä siinä keinosiemennyksessä sitten on kamalaa ?
Ja toki voihan sen eläinlääkärikin tehdä. Yhden nartuistani aion viedä Tampereelle keinosiemennettäväksi (Veter). - tiedosta
eikä salattavaa kirjoitti:
Rotu on kiinanpalatsikoira, jos sen välttämättä haluat tietää, mutta onpa noita vastaaviakin rotuja, joilla keinosiemennys on yleinen.
Ja toki voihan sen eläinlääkärikin tehdä. Yhden nartuistani aion viedä Tampereelle keinosiemennettäväksi (Veter).Tutullani on pienimuotoista kasvatusta kiinanpalatsikoirilla, ikänä hän ei ole keinosiementänyt noita kolmea narttuansa, tiedän kun olen ollut astutusapuna, hyvin on onnistunut
ainakin näillä, karvat vaan on ajanut peräpäästä pois nartuilta.
Täytyykin haastatella tuota tuttua. - molossi
eikä salattavaa kirjoitti:
Ja toki voihan sen eläinlääkärikin tehdä. Yhden nartuistani aion viedä Tampereelle keinosiemennettäväksi (Veter).Ihan uteliaisuudesta kysyn,miksi pitää automaattisesti siementää?
Eikö peket pysty astumaan normaalisti vai miksi? - kuitenkaan
molossi kirjoitti:
Ihan uteliaisuudesta kysyn,miksi pitää automaattisesti siementää?
Eikö peket pysty astumaan normaalisti vai miksi?Kaipa sitä aina normaaliastumista toivoo ja yrittää, mutta huonolta se vaikuttaa pekeillä.
Menee enemmän tuhraamiseksi koko homma. Tosin on aina toki poikkeustapauksia.
Moni kasvattaja käyttää keinosiemennystä, kun se on niin helppo ja vaivaton. Tiedä sitten, mutta hyvää tulosta on tullut. - taaplaa tyylillään
*kiinnostunut* kirjoitti:
ootte mieltä siitä, että ihmisiäkin keinosiemennetään? Onko se oikein, vai olisiko parempi, että vain luonto hoitaisi nekin hommat?
Se on varmaankin jokaisen oma asia, miten saa itsensä tiineeksi.
Ja jos luonnolliset konstit eivät tepsi, täytyy ottaa muut keinot apuun.
Lopputulos ratkaisee. - ihan
taaplaa tyylillään kirjoitti:
Se on varmaankin jokaisen oma asia, miten saa itsensä tiineeksi.
Ja jos luonnolliset konstit eivät tepsi, täytyy ottaa muut keinot apuun.
Lopputulos ratkaisee.samaa mieltä. Mutta miksi jotkut hyväksyvät sen ihmiselle, muttei koiralle? Eikö kukaan ole huolissaan ihmislajin tulevaisuudesta? Ovatko koirat tärkeämpiä?
- """"...
ihan kirjoitti:
samaa mieltä. Mutta miksi jotkut hyväksyvät sen ihmiselle, muttei koiralle? Eikö kukaan ole huolissaan ihmislajin tulevaisuudesta? Ovatko koirat tärkeämpiä?
no kyl se ihmisillä on kuitenkin poikkeus, ja ainoastaan siitä syystä, ettei luonnollisesti ole onnistunut. Toisin kuin näillä koirilla joiden kanssa ei viitsitä alkaa "tuhraamaan "
- molossi
kuitenkaan kirjoitti:
Kaipa sitä aina normaaliastumista toivoo ja yrittää, mutta huonolta se vaikuttaa pekeillä.
Moni kasvattaja käyttää keinosiemennystä, kun se on niin helppo ja vaivaton. Tiedä sitten, mutta hyvää tulosta on tullut.No,vielä kiinnostaa,eli onko siis rakenteen kanssa tekemistä vai mitä tarkoitat "tuhraamisella" ?
Ihan uteliaisuudesta kyselen,kun tuo rotu on aikonaan ja alunperin tullut hyvinkin tutuksi pienenä sukulaisten kanssa ja on omalla tavallaan hyvinkin persoonallinen :). - molossi
*kiinnostunut* kirjoitti:
ootte mieltä siitä, että ihmisiäkin keinosiemennetään? Onko se oikein, vai olisiko parempi, että vain luonto hoitaisi nekin hommat?
Noo,en muissakaan asioissa vertaa koiraa tai ihmistä,kun on ihan eri lajista kyse,niin omasta puolestani keskityn tässä vain koiriin liittyviin tällä kertaa ;=)
Joten kun on koirasta kyse,niin vastaukseni annan sitä lajia ja sen toimintaa ajatellen ja kun ihmisestä,niin taas sitä ajatellen ;=) - sit en
kuitenkaan kirjoitti:
Kaipa sitä aina normaaliastumista toivoo ja yrittää, mutta huonolta se vaikuttaa pekeillä.
Moni kasvattaja käyttää keinosiemennystä, kun se on niin helppo ja vaivaton. Tiedä sitten, mutta hyvää tulosta on tullut.pekeen sotunutkaan,jos niillä on tuollaisia vaikeuksia.
- eroja on
molossi kirjoitti:
No,vielä kiinnostaa,eli onko siis rakenteen kanssa tekemistä vai mitä tarkoitat "tuhraamisella" ?
Ihan uteliaisuudesta kyselen,kun tuo rotu on aikonaan ja alunperin tullut hyvinkin tutuksi pienenä sukulaisten kanssa ja on omalla tavallaan hyvinkin persoonallinen :).Toki rodun sisällä löytyy eroja ko. asian suhteen; onpa itselläni ollut uros, joka astui ilman apuvoimia.
Varsinkin nuoret urokset ovat sellaisia häslääjiä, ettei hommasta tule muuta kuin pirunmoinen hiki (ja läähätys koiralla).
Voipi olla syytä kasvattajassakin, mutta suurin osa rodun kasvattajista tosiaan käyttää keinosiemennystä. Varmaankin peken rakenne on suurin syy astumisen onnistumiseen.
No, kohta sitten koitetaan, miten tällä kertaa onnistuu hommat. Ja jos ei, niin sitten täytyy turvautua muoviletkuun, kuten vitsikkäästi sanotaan. - kuomaseni
sit en kirjoitti:
pekeen sotunutkaan,jos niillä on tuollaisia vaikeuksia.
Joo, ehkä peke ei ole oikea rotu sinulle.
Sen hoito vaatii aikaa, rahaa, kärsivällisyyttä ja rahaa.
Sekä suuren määrän älykkyyttä. - keinosiemennys
issu56 kirjoitti:
mutta sory nyt vain, mutta noi sun epämääräiset totuutes on täysin tuulesta temmattuja ja sellaisina ne myös pysyy!!
Ikävää, mutta totta. Tunnen paljon nöffin kasvattajia, jotka keinosiemennyttää narttunsa =(
- totta tuo on
issu56 kirjoitti:
haluaisit neuvoja?
Katos kun tuosta sun kirjotuksesta ei selvinnyt oikeastaan yhtään mitään/mikään!!Itse en kasvata nöffejä, mutta eräs ystäväni kasvattaa. Hän kertoi, että ruiskun avulla keinosiementäminen on joissain kenneleissä yleistä (hän itse ei keinosiemennytä omia narttuja).
- apris53
umalehtinen kirjoitti:
asiasta olin ennen vain kuulut asiasta. Meillä oli Unelma niminen narttu joka halusi itse valita kumppaninsa. kerran Torniosta asti lähetettiin uros (voi luoja miten upea) keski-suomeen jotta olisi ollut vähän inhillisemmät astutusmatkat. oikeat päivät vaan Umpulta tuli pelkästään hammasta. Vastaava juttu seuraavasta juoksusta toisen uroksen kanssa. Ihmettelimme kovin asiaa ja yllätys oli melkoinen kun antoi oman uroksemme astua. Näitä tapauksia on vaikka miten paljon eri roduissa, eikä se vähennä pätkääkään nartun kykyä lisääntyä eikä estä jalostuskäyttöä mitenkään eikä vähennä missään nimessä nartun jalostusarvoa.
Onkohan lampurilla ja chowilla hieman eri syyt syynä.Hei olisin halunnut varautua jo etukäteen kun meillä on tarkoitus astuttaa marraskuussa meidän
kääpiösnautseri 2v ja tyttö on terhakka näyttää
muutenkin helposti hampaitaan vieraille koirille niin kysymys jos astutus ei onnistu kuka eläinlääkäri tekee näitä keinosiemennyksiä ja mitähän ko. toimenpide maksaa??.Terv.sirpa
Jos uros kerran yrittää astua, mutta "tähtää" hutiin, niin sillon sen avustajan (miel.uroksen omistaja)on ohjailtava/autettava urosta oikeaan paikkaan. Usein nuoret urokset ovat niin innoissaan/malttamattomia eivätkä heti ymmärrä hommaa vaan hosuvat miten sattuu, kyllä se onnistuu kun vähän autatte poikaa.
- issu56
kumpainenkin on ensikertalainen, niin taatusti tulee sähläystä. Eikös se niin mene, että jos vaikka nyt uros on ensikertalainen, niin sille tulisi käyttää kokenutta narttua ja toisinpäin.
Ja kokematon uroshan kyllä hyppii selkään ruittii minne sattuu innoissaan siitäkin huolimatta, ettei kyseessä olisi se ihan oikea astumisajankohta sillä nartulla.
- PoliceGirl82
Meilla oli tapana nuorta/kokematonta/heikkoa astujaa auttaa ihan simppelisti niin, etta kumihanskat kateen ja konkreettisesti vietiin keppi sinne minne kuului. Yleensa siina vaiheessa kun osuu ja uppoaa alkaa uroskin tajuta missa mennaan ja hoitaa kylla homman loppuun. Taytyy vaan ymmartaa pitaa koirat kiinni eika paastaa hatikoimaan irtoamisen kanssa, koska usein nuo kokemattomat olivat myos niita malttamattomia.
En suosittele heikkoa astujaa kokemattomalle nartulle, sen sijaan kokenut narttu osaltaan auttaa ja helpottaa tilannetta. - _Kimurantti_
Kiitos vastauksista, kiireessä tuon viesin kirjoitin niin en sen kummemmin tajunnut mitään selvityksiä laittaa. Joten siis, narttu on astutettu kerran aikaisemminkin ja saanut pentueen. Tämä sujui ongelmitta. Uros myöskin yhden pentueen isänä, mutta on käsittääkseni aikalailla säheltäjä eikä anna ihmisten koskea vehkeisiinsä tai muuten into lopahtaa.
- _Kimurantti_
Rotuna keskikokoinen, pystykorvainen koira, jolla ei rotuun liittyviä synnytysvaikeuksia. :)
jos ovat menossa ohitse niin eläinklääkäriin kantsii mennä varsinkin jos tuo uros on juuri sellainen jonka nartullesi haluat ja toista urosta ei ole mietittynä.
- _Kimurantti_
umalehtinen kirjoitti:
jos ovat menossa ohitse niin eläinklääkäriin kantsii mennä varsinkin jos tuo uros on juuri sellainen jonka nartullesi haluat ja toista urosta ei ole mietittynä.
Narttu aloitti juoksunsa vasta pari päivää sitten eli vielä ei ole parhaat päivät menossa...
- niksu
auttaa, kun laittaa joko uroksen tai nartun alle jotain korkeanpaa, jos koko ero on iso. Itse autan urosta yleensä niin, että otan nartun värkistä takaapäin kiinni ja ohjaan sitä uroksen ulottoville. Aina on toiminut tuo, jos ei muuten ole onnistunut.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En löydä sinua
En löydä sinua täältä, etkä sinä varmaankaan minua. Ennen kirjoitin selkeillä tunnisteilla, nyt jätän ne pois. Varmaan k222371- 522267
Eelin, 20, itsemurhakirje - Suomalaisen terveydenhuollon virhe maksoi nuoren elämän
Yksikin mielenterveysongelmien takia menetetty nuori on liikaa. Masennusta sairastava Eeli Syrjälä, 20, ehti asua ensi1062260- 321527
Hajoaako persut kuten 2017?
https://www.is.fi/politiikka/art-2000011217813.html Tämä on totisinta totta. Persut on murroksessa. Osa jättää puolueen2381522- 301456
Kamala uutinen: Henkilö kuoli Tokmannin pihaan Kankaanpäässä- Jäi trukin alle
IL 9.5.2025 Ihminen kuoli Kankaanpään Tokmannin edustalla perjantaina aamupäivästä. Poliisin mukaan henkilö oli jäänyt361412- 951171
- 281160
Ne oli ne hymyt
Mitä vaihdettiin. Siksi mulla on taas niin järjetön ikävä. Jos haluat musta eroon päästä niin älä huomioi mua. Muuten kä201136