keskosuus ja oppimishäiriö

gruuli

Synnyin keskosena ja olen alkanut miettimään,että voiko se aiheuttaa vaikeutta oppimisessa?Itselläni on nimittäin ollut matematiikan kanssa ongelmia ensimmäiseltä luokalta lähtien!Onko muita sielunveljiä tai sisaria?

9

1963

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ainakin

      On ollut ongelmia matematiikan saralla. Vaikka sitä kuin opiskelin, en ikinä oppinut. Kuin ihmeen kaupalla pääsin lukion lyhyen matikan kurssit läpi, 5 arvosanalla. Minäkin olen siis tosiaan keskosena syntynyt. Muulla saralla opiskelujen suhteen mulla ei ole ollut oikeastaan mitään ongelmia (ei niinkuin matikassa!). Oppiminen kyllä on ollut aina vaikeampaa kuin muilla. Asioita sai tosissaan opiskella.

    • keskosilla

      Keskosuus tosiaan lisää riskiä oppimisvaikeuksiin.
      Esim. puheenkehitys on viivästynyt noin 22% keskosista, kun muuten prosenttiosuus taitaa olla alle 5% tai jotain.

    • rekisteröitymätön

      Oppimisvaikeutesi voivat johtua keskosuudesta tai olla johtumatta. Itse olin keskonen ja minulla ei ole koskaan ollut minkäänlaadun oppimisvaikeuksia, ei myöskään kaksosellani (keskonen siis hänkin :). (vaikka kehitysvammaisen keskosen itse saanut terveydenhoitaja koko lapsuuden pelotteli äitiämme, että "vaikeuksia tulee olemaan - jossain vaiheessa kehitys tyssää") Peruskoulut, lukiot läpi huippuarvosanoin - itse loistin erityisesti matemaattisissa aineissa, sisko taas kielissä.
      Puheen kehitys oli kyllä hieman viivästynyttä, mutta sen lääkärit pistivät kaksosuuden piikkiin - juttelimme omiamme keskenämme :). Kouluikään tullessa puhe oli ikäistemme luokkaa.

      Toisaalta tiedän monta täysiaikaisena syntynyttä ihmistä, jolla on vaikeuksia juuri matematiikan kanssa.

    • mimmu

      Olen itsekin ollut keskonen, ja vieläpä pieni sellainen. Mutta ongelmia ei ole koskaan oppimisen suhteen ollut. Ylioppilaaksi kirjotin huippuarvosanoin, myös matikasta, ja nyt olen yliopistosta valmistunut ja työelämässä.

    • ei ongelmia

      Varmasti riippuu paljon siitäkin millaisia ongelmia keskosuudesta aiheutui ja miten hyvin hoito onnistui.Itselläni rv 25 syntynyt poika ja hänellä oli aivoverenvuotoa ja paljon muitakin ongelmia,lääkärit eivät paljon toivoa antaneet normaalista vauvasta,mutta toisin kävi.Nyt hän käy tavallista koulua ja pärjää kiitettävästi matematiikassa sekä kielissä.Ainoastaan hän on vuoden vanhempi toisia ja se on hänelle itselle vähän kiusallista varsinkin,kun murrosikä on alkamassa.

    • rv 35 syntynyt

      Mä synnyin rv 35.

      Kyllä mä huomaan, että saan tekstiä lukea vähän kauemmin kuin muut lähipiirissä, mutta eipä se ole oppimista estänyt. Akateeminen tutkinto takana ja matematiikka on ollut aina ala-asteesta lähtien lempiaine.

      • mimmu

        Olen mäkin hidas lukemaan, mutta en ole koskaan ajatellutkaan, että se johtuisi keskosuudesta. Tuskin..Olen kuitenkin menestynyt aina hyvin opinnoissa jne, joten ei tuossa mistään oppimishäiriöstä liene kysymys. Enkä omalla kohdalla jaksa ajatella mikä kaikki voisi ehkä johtua keskosuudesta, luulen, että suurin osa jutuista ei kuitenkaan johdu. Vaikka enhän voi tietää minkälainen olisin, jos olisin jaksanut olla kohdussa tarpeeksi kauan :) Olen muuten syntynyt alle rv30, joten rv35 on mun silmissä jo lähes täysiaikainen :)


      • "normaalipainoinen"
        mimmu kirjoitti:

        Olen mäkin hidas lukemaan, mutta en ole koskaan ajatellutkaan, että se johtuisi keskosuudesta. Tuskin..Olen kuitenkin menestynyt aina hyvin opinnoissa jne, joten ei tuossa mistään oppimishäiriöstä liene kysymys. Enkä omalla kohdalla jaksa ajatella mikä kaikki voisi ehkä johtua keskosuudesta, luulen, että suurin osa jutuista ei kuitenkaan johdu. Vaikka enhän voi tietää minkälainen olisin, jos olisin jaksanut olla kohdussa tarpeeksi kauan :) Olen muuten syntynyt alle rv30, joten rv35 on mun silmissä jo lähes täysiaikainen :)

        Minä olen syntynyt 2 vko jälkeen lasketunajan ja painanut lähes neljä kiloa ja silti minäkin olen todella hidas lukemaan. Kaikki on yksilöllistä ei voi yleistää.


    • Emilia_Erikoinen

      Synnyin n. 1kk etuajassa. Koulu meni miten meni, lukivaikeuksia, kielissä ongelmia ja matematiikka hepreaa. Vieläkin olen melko hidas lukija ja läheskään kaikkia peruskoulujuttuja en matematiikassa vieläkään osaa. Mutta siitä huolimatta olen elämässä pärjännyt ja nyt teen sairaanhoitajan arvokasta työtä terveyskeskuksessa. Eli kaikki on oikeasti suhteellista.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      103
      1555
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      78
      1194
    3. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      88
      1117
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      139
      1026
    5. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      580
      985
    6. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      1
      947
    7. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      8
      882
    8. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      20
      870
    9. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      9
      704
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      8
      660
    Aihe