Ruoka-apu

rahaton lapsiperhe

Saako Kuopiossa jostakin niitä eu-ruoka-apukasseja?
Olemme rahaton lapsiperhe,soskusta saimme lähinnä lämpimän kädenpuristuksen, niin ja kehoituksen lainata sukulaisilta rahaa:(

31

3418

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • yhden

      ruoka-apua jakavan ja se on Virvatuli Oy.
      Kyseinen hyväntekeväisyysfirma on jakanut ruokaa linja-autoasemalla perjantaisin ja tiistaisin ja jonossa on oltava klo 10 mennessä. Silloin jakavat vuoronumerot, jolla saa kassin.
      Äskettäin oli lehdessä, että jakelupiste muuttuu ensi vuoden puolella Männistöön, olikohan koululle... Henkilö, joka haluaa kyseisen ruoka-avun saa ensi kerralla kortin - joko tiistai tai perjantaikortin ja henkilö saa ruokakassin vain valitsemanaan päivänä. Eivät kysele miksi on jonossa, eivätkä vaadi todistusta vähävaraisuudesta. Kyseinen ruoka-apu on kuulemma monipuolinen, eikä vaan makaronipussia ja kaurahiutaletta. Ei ole ollut itsellä tarvetta ollut käydä, mutta yhdeltä tutuilta olen kuullut käytännöstä. Ilmeisesti muitakin ruokajakelupisteitä( eu, ym?) on, niistä en valitettavasti tiedä.

      • kaukana,

        Linja-autoasema on aivan liian kaukana,10 km on pitkä matka käveltäväksi astmaatikolle,linja-autoon en yli viitä euroa raski sijoittaa.


    • vyönkiristys

      ..... että sairauden myötä rahat loppua ja sosku antoi vähän vuokra-apua, ei ihan kokonaan. Ei kysyneet, että mitä syödään ja että onko nälkä. Tässä nyt jääkaapista jäitä nuoleskellaan....! Kävin diakonian puolelta kysymässä myös, mutta ei mitään hyötyä, tuli vaan paha mieli kun arvosteltiin ja syyllistettiin. Ihan kuin sairaus ja työttömyys olis omaa syytä, vaikka kaikkein mieluiten tekisin töitä ja hankkisin oman elannon ja ennenkaikkea, kun olisin terve.

      Niitä EU-ruokakasseja jaettiin syyskuussa ja seuraava jako on maaliskuussa. Niissä kasseissahan on lähinnä jauhoja ja makaroneja, joten ainakaan näin keliaakikolle ei ole kovin hyötyä siitäkään.

      JOskus kai jakoivat ruokakasseja tuolta ortodoksiselta kirkolta, en tiedä vieläkö?

      Nyt kuulin sitten tuosta Pelastusarmeijasta, joka on viimeinen oljenkorsi. Siellä on tämä joulupatakeräys käynnissä ja sieltä jaetaan jouluksi varattomille apua. Ovat saaneet kuulema jotain ruokalappuja tai mitä ne lie, tuonne sokokselle.

      Joten, jos näistä olis sulle jotain apua. Kantsis ehkä kysästä tuolta Pelastusarmeijasta.

      Niin, ja Setlementti kai jakaa leipää.

      Tässäpä niitä vinkkejä! Mutta jos ei apua näistä ole, niin ajatellaan positiivisesti. Vaikka sitä, että näillä soskun ja diakonian ihmisillä on varmasti ja toivottavasti runsas ruokapöytä jouluna!!!!!!!!

      • rahaton lapsiperhe

        Teillä on käynyt onni kun saitte vuokrarahat,meillä on vuokrakin maksamatta.
        Diakonia mietin, se olisi tuossa kävelymatkan päässä.
        Eniten harmittaa se, että miksi juuri joulun aikaan:( Miten selittää lapselle tilanne,ei lahjoja,ei kuusta,ei jouluruokia, ei joulupukkia.
        Arvaa itkettääkö?


      • vyönkiristys
        rahaton lapsiperhe kirjoitti:

        Teillä on käynyt onni kun saitte vuokrarahat,meillä on vuokrakin maksamatta.
        Diakonia mietin, se olisi tuossa kävelymatkan päässä.
        Eniten harmittaa se, että miksi juuri joulun aikaan:( Miten selittää lapselle tilanne,ei lahjoja,ei kuusta,ei jouluruokia, ei joulupukkia.
        Arvaa itkettääkö?

        .... ei tunnu koskettavan niitä, joilla on ruokaa joka päivälle ja muutenkin asiat edes joten kuten kunnossa.

        Haluaisinpa nähdä jonkun muunkin ja monen muunkin kokevan miltä tuntuu esim. viikko olla ilman ruokaa ja rahaa, tai kaksi viikkookin (minulla on kokemusta). No, vettä tietenkin tulee raanasta, sitähän voi juoda suurimpaan nälkään.

        Vuokra-apua tuli, kun häätö uhkasi. Mutta, ei kaikkea vuokraa, vain sen verran että häätöuhka väistyi ja nyt se on taas joulun jälkeen edessä. Että se siitä.

        Tänään olisi ollut "köyhien" joulujuhla Alavan kirkolla, jonne minullekin annettiin kutsu, juhlaan ja ruokailuun. Mutta, kuten sullakin, matkaa n. 10 km ja rahaa ei linja-autoon, joten se siitä "avustuksesta". Ehdin jo etukäteen iloita, mutta suruksi ja pettymykseksi sekin muuttui, kun tuo Alavan kirkko on niin kaukana.

        Muutenkin tuntuu, että jos ei asu torin läheisyydessä, niin on hyvin eriarvoisessa asemassa, kun kaikki asiat ym. ovat kaupungissa. Jos ei ole rahaa ja kävellä ei jaksa edestakaisin 20 km, niin ilman on kaikkea oltava. Matkakustannukset ovat 5.40 euroa kertakäynnistä ja sillä rahalla saa jo vähän ruokaakin.

        Voi, saisinpa lahjaksi vaikka 40 matkan linja-autokortin. Olisin ikionnellinen, että pääsisin osallistumaan kaikkeen, mihin keskustassa ja sen läheisyydessä asuvat. Vaikka sitten perjantain ruokajonoon linja-autoasemalle...........!!!!

        Kävin minäkin tuolla Pelastusarmeijan kerjäysjonossa istumassa, yli kolme tuntia. Vieressäni istui pariskunta, jotka tutkivat ostoksiaan kasseista, oli kahvinkeitintä, hajuvettä, hiusväriä ym. Minä kovasti ihmettelin tietenkin, että mitenkä ei ole rahaa ruokaan, kun on tuollaisia ostoksia kuitenkin kassissa ja tullaan kerjäämään Pelastusarmeijan ruokalappua.

        Niin, tuo Pelastusarmeija tutki paperit ja antoi sitten jonkinlaisen vuoronumeron, ja sen kanssa pitää tulla sitten muistaakseni torstaina jonkinlaiseen joulujuhlaan, illalla. Siellä kai jakavat niitä ruokalappuja, kenelle myöntävät. Mutta, ei sekään onnistu, kun tilaisuus on kaupungissa ja edelleen tuo 10 km:n matka. Joten, sekin mahdollinen apu jää saamatta.

        Mietin, että laittaisinko ilmoituksen myytäviin, että jos joku vaikka ostaisi halvalla huonekaluja. Pitää vielä miettiä, että jaksanko kuitenkin vielä pari viikkoa ilman ruokaa. Sitten saan korvausrahoja sen verran, että pystyn vähän lyhentämään vuokrarästiä, ehkä muutaman euron törsään ruokaankin.

        Siellä ne nyt Alavan kirkolla ovat ruokapöydän äärellä parhaimmillaan. Kun ilmoitin aamulla, että en voi kutsua käyttää, kun ei ole matkarahaa tulla sinne, niin iloinen "palkannauttija" vastasi iloisella äänellä, että "ei se mitään, myö mennään sitten". Toivottavasti ruoka oli sopivasti maustettua!!!!!!!!!!!!

        Mutta ei huolita me vähäosaiset, ollaan vaan iloisia niitten puolesta, joilla ei ole nälkä aina vieraana. Joilla on joulunakin ruokaa, lahjoja, kuusi, suklaata, ym. ym. runsaasti. Ja voivat tyytyväsinä röyhtäistä täydella vatsalla. Ja, voivotella, että tulipas taas syötyä ja voi voi, kun sitä jouluna lihoo taas, kun pitää mässätä.

        Lapset ei ymmärrä, että miksi pukki ei tule, miksi ei saa lahjoja, miksi meillä ei ole suklaata, miksi miksi miksi..............! Miksi tämä maailma on opettanut lapset "odottamaan" joulua ja joulun iloja!

        Tekisi mieli kirota, mutta siivona immeisenä ei tohdi............! Voi vaan alistua.


    • on suhteellista

      ja miltei jokainen tietää, että rahasta valitetaan vaikka sitä löytyy johonkin muuhun,kuin välttämättömään esim asumiseen ja ruokaan.
      Veikkaan, että moni lukija ajattelee, että onpas rahaa nettiyhteyksiin - ette siten ole oikeasti köyhiä. Moni köyhä ei voi hankkia nettiä, eikä tilata päivälehtä yms...
      Moni tupakoi(ja kaljoittelee) myös, vaikka valittaa köyhyyttä. Köyhyyttä on varmaan, mutta valinnat kulutuksesta ihminen tekee itse.Hyvää joulua!

      • oikea köyhä

        Noin kirjoittaa just ihminen, joka ei ole itse pudonnut köyhyysloukkuun, eikä tiedä mitään oikeasti siitä, mitä on olla ilman rahaa, ruokaa ja kantaa huolta siitä, että saako pitää asunnon kun vuokrarästi kertyy. Ihmisiä pudotetaan tähän köyhyysloukkuun nykyaikana ilman omaa syytään. Lakaistaan vaan maton alle, pois silmistä. Sairauksia ei tilata etukäteen, eikä työttömyyttäkääni, ei onnettomuuksia, tapaturmia yms. JOten älä puhu asioista, mistä et todella tiedä mitään.Sulla on vaan oletuksia.

        Tiedoksi vaan, että nettiyhteyksiä on kirjastoissa ja asukastuvalla, lehtiäkin saa lukea samoissa paikoissa. Ja ihan ilmaiseksi, joten siihen ei rahaa tarvita. Köyhäkin voi saada siis jotain.

        Minulla ei ole ainakaan varaa tupakoida eikä kaljotella, jos nyt en muutenkaan sellaista ole koskaan harrastanut.

        Hyvää Joulua vaan sullekin kaikkien meidän köyhien puolesta, ummista simmut, ettei tarvitse katsoa!


      • mimmmu
        oikea köyhä kirjoitti:

        Noin kirjoittaa just ihminen, joka ei ole itse pudonnut köyhyysloukkuun, eikä tiedä mitään oikeasti siitä, mitä on olla ilman rahaa, ruokaa ja kantaa huolta siitä, että saako pitää asunnon kun vuokrarästi kertyy. Ihmisiä pudotetaan tähän köyhyysloukkuun nykyaikana ilman omaa syytään. Lakaistaan vaan maton alle, pois silmistä. Sairauksia ei tilata etukäteen, eikä työttömyyttäkääni, ei onnettomuuksia, tapaturmia yms. JOten älä puhu asioista, mistä et todella tiedä mitään.Sulla on vaan oletuksia.

        Tiedoksi vaan, että nettiyhteyksiä on kirjastoissa ja asukastuvalla, lehtiäkin saa lukea samoissa paikoissa. Ja ihan ilmaiseksi, joten siihen ei rahaa tarvita. Köyhäkin voi saada siis jotain.

        Minulla ei ole ainakaan varaa tupakoida eikä kaljotella, jos nyt en muutenkaan sellaista ole koskaan harrastanut.

        Hyvää Joulua vaan sullekin kaikkien meidän köyhien puolesta, ummista simmut, ettei tarvitse katsoa!

        Oli surullista lukea tekstiäsi köyhyydestä. Uskon kyllä, että lottovoitto-Suomestammekin löytyy köyhyyttä. Edelliseen kirjoittajaan yhtyen monesti vaan köyhyyden syy löytyy "itse köyhästäkin". Yllättävälle sairaudelle ei tietenkään voi mitään kuten ei myöskään sille että syntyy vammainen lapsi joka tarvitsee erityishoitoa jne. Elämä on sikäli täynnä yllätyksiä. Oman ymmärtämykseni (tosin ei kokemuksen) mukaan Kela tulee rahallisesti vastaan tällaisissa tilanteissa.

        Mielestäni työttömyys on vähän ristiriitainen asia. Töitähän on työkkärin sivut täynnä ja sieltä voi hakea jokainen vapaasti. Yleensä vain nuo siivous yms hommat eivät näytä ihmisille kelpaavan. Vaikka työtähän se on nekin. Mutta kun tuet alkavat olla yhtä suuria, niin motivaatio työntekoon laskee. Paikkakuntaakin voi vaihtaa työn perässä tai sitten kouluttautua uudelleen. Elämä on valintoja sikäli. Vaikkakin ymmärrän, etteivät nuo vaihtoehdot todellakaan aina ole niitä mieluisimpia.

        Itse olen opiskelija ja ihan virallisesti köyhä. Opintotuen varassa eletään ja tunnetustihan tuo tuki on paljon kaikkia muita vastaavia tukia pienempi. Silti olen selvinnyt, jopa ilman opintolainaa. Teen lomilla ns. hanttihommia ja sikäli tietenkin tilannettani helpottaa se ettei minulla ole lapsia. Elämänlaadusta on tingittävä ja kaupassa joutuu miettimään mikä jugurtti on halvinta... Mutta silti selviän niin että perusruokaan on varaa. Lapsien hankintaa en edes ajattele, koska tiedän ettei se ainakaan rahallista tilannetta paranna...


    • ruokajakeluun

      näille ihmisille, jotka valittavat etteivät pääse ilmaisruokajakeluun, koska ei ole rahaa bussilippuun:

      miksette pane reppua selkään ja aja polkupyörällä? vai eikö ole polkupyörää? kyllä minä mieluummin vaikka kerran viikossa kävelisin sen kymmenen kilometriä edestakaisin, kuin että olisin viikon ilman ruokaa.

      • oikea köyhä

        ... se on helppo sanoa. Minä olen invalidi, en voi polkea pyörää, eikä pitkä kävelymatka onnistu.

        Kävele sinä vaan niin kauan kuin jalat kestää. Niin minäkin tekisin, jos olisi "jalat".

        Revi siitä!


      • rahaton lapsiperhe

        Polkupyörää ei ole,ja jos se kävely on noin helppoa niin tule tänne meille huomenaamulla niin annan sulle repun selkään ja lapsen mukaan, lisäksi voimme laittaa sinulle vaikka pumpulia suuhun niin voit saada vihiä siitä minkälaista astmaatikon liikkuminen on.


    • rahaton lapsiperhe

      Itse käytän nettiä naapurissa joulun ajan,he kun ovat matkoilla, omaa nettiyhteyttä ei ole,ja tietokonekin on "syöty" jo aikaa sitten.
      Me olemme myyneet kaiken mistä suinkin on kympin,pari saanut,puhelimetkin on myyty.

      Tiedoksi muille, että esim. meidän tilanteemme ei ole aiheutunut laiskuudesta vaan ihan muusta,ja tähän tilanteeseen emme aio jäädä,joskin tällä hetkellä elämä ja yhteiskunta potkii päähän:(

      Tämän viestin myötä toivotan joulurauhaa kohtalokavereille,
      ja lapsiperheyksikön työntekijöille haluan toivottaa yltäkylläistä joulua. Olisitte antaneet edes se 60€ ruokalahjakortin,mitä ovat jotkut lapsiperheet saaneet.

      • sentin

        venyttämiseen ja selviytymiseen yleensä pienen tulon kanssa, kaikille kokemuksieni mukaan.
        Vuokralla asun, en saa muita yhteiskunnan tukia kuin lapsilisän ja elatustuen.Yksi murrosikäinen lapsi, joka kuluttaa eniten meidän perheessä.

        Ensiksi asunto ja koti, katto pään päällä on tärkein ja siksi vuokran maksusta en tingi, sillä koti on kaiken a ja o - perusta elämiseen. Vuokra suoraveloituksena, jos on vaara, että ei maksa sitä eräpäivänä.

        Suunnitelkaa viikon ruoat etukäteen ja tutkikaa tarjoukset. Ostan usein pakkaseen jos saan edullisesti. Ruoassa, pesu/hygieniatuotteissa voi säästää paljon, kun katsoo mistä ostaa ja mitä ostaa. Tarjouksia kyllä riittää.

        Kannattaa leipoa itse leivät, pullat ym.
        Karkit minimiin. Jos ostat kaksi kertaa viikossa eurolla karkkia, tekee se vuodessa 208e.
        On yllättävää, kun alkaa laskemaan mikä summa kertyy vuodessa pienestäkin ostosta.

        Entäpä jos tupakoi puoli askia päivässä? Paljonko haihtuu savuna ilmaan? Itse en tupakoi ja harvoin kapakoin ja joskus ostan hyvällä omalla tunnolla "säästyneellä rahalla" jotain veikkauspeliä. Siinä voi voittaa, tupakalla ei.

        Lehti tulee, mutta vain yksi. Käyn lukemassa kirjastossa aika ajoin lehtiä. Nettiyhteys on ja tämän kautta saan tarpeeksi tietoa.
        Autoa en omista ja kuljen pyörällä,kun sää sallii, talvisaikaan bussilla. Harmi, että edullinen bussikortti lakkautetaan. Se merkitsee, että keskustassa käynnit vähenevät minimiin talviaikaan.

        Se, missä olen säästänyt paljon vuosien aikana on kierrätys. Ostan kirppareilta hyvälaatuista ja vähän pidettyä vaatetta( joskus muutakin) ja olen myynyt itsekin muutaman kerran. Nuorelle joudun ostamaan usein uutta, mutta itselleni tosi harvoin ( alennusmyynneistä yleensä)ja kukaan ei arvaisi, että kuljen kirppisvaatteissa.
        Noin on moni sanonut, kun olen paljastanut mistä vaatteeni on peräisin. Elämä opettaa ja on opettanut.


      • aatuliini

        Jos tilanteenne ei oikeuttanut toimeentulotukeen, voitte kääntyä kirkon diakoniatyön puoleen.


      • vähän neuvoa

        Perustoimeentuloturva perustuu lakiin ja jos oman ruokakuntasi toimeentulotukilaskelmassasi ei virhettä ollut, niin ylimääräistä ei sieltä lapsiperheyksiköltäkään voida myöntää.

        Jos tilanteenne on todella hankala, esim ei vanhempia tai sukulaisia lähellä auttamassa, niin itse yrittäisin käydä aamulla kysymässä vielä sitä sitoumusta ruokaan. Suuttua ei kannata. Jos mitään ei myönnetä, niin mene ihmeessä sinne diakoniatoimistolle heti aamusta. Ota toimeentulotukipäätös mukaan sekä tulot ja menot. Diakoni katsoo menoiksi laskuja soskua laajemmin (ei kylläkään Hobby Hallin yms). Sitä taas en tiedä, onko heillä huomenna enää toimistolla kuinka päivystystä. Toivottavasti on. Kulutukseenhan avustusta ei myönnetä, mutta ruoka-apu on asia erikseen.

        Tiedän tunteesi. Opiskeluaikana oltiin mekin perheen kanssa todella köyhiä. Kun ei ollut opintolainaan mahdollisuutta, silloin ei myönnetty toimeentulotukeakaan. Kotimme oli turvamme ja vuokranmaksu sen tärkein turva. Muuhunpa ei markkoja sitten paljoa jäänytkään.

        Joka tapauksessa, nyt mieli hieman ylemmäs. Toivottavasti huominen on vähän iloisempi päivä.
        Tiesithän, että lapsilisät on tilillä perjantaina?

        Rauhaisaa joulua!


    • jappura

      Ruokajono toimii linja-autoasemalla ja oman asuinalueen kirkolta (diakonissoilta) saa ruoka apua..en tiedä onko ne nykyään maksusitoumuksia vai ruokakasseja. Toivottavasti olet jo saanut apua ja, että tämä viesti antoi jotain neuvoa. Hyvää Joulua ja Rauhallista Uutta Vuotta.

    • rahaton lapsiperhe

      Kiitos kaikille ystävällisille neuvojille.

      Diakonista ei enää ole tähän hätään apua,päivystys/ajanvaraus on ma,ke.

      Hassuinta on, että emme olisi tässä tilanteessa, jos mieheni olisi päässyt työvoimahallinnon kautta muutaman kuukauden kertauskurssille, työvoimatoimistossa oltiin ensin myöntyväisiä, ja kun mieheni kävi oppilaitoksessa sopimassa ja kyselemässä(olisi onnistunut räätälöity kurssi),niin työvoimatoimisto ilmoitti, että ei onnistu,on liian kallista:(
      On ilmeisesti edullisempaa pitää ihmisiä työttöminä!

      Katkeruutta aiheuttaa moni asia,"ystävien" kaikkoaminen esimerkiksi.
      Tunnen nykyään ajoittain erittäin suurta häpeää,on jopa vaikea mennä kauppaan,se on varmaankin ensiaskel syrjäytymisestä.

      Mutta ei auta kuin toivoa valoisampaa huomispäivää.

    • Köyhä avun saaja

      Kuopion ruoka-apu jakaa ruokaa entisen Tasoristeys ry:n toimitiloissa Lapinlinnankatu 6 70100 Kuopio siis keskustassa!

    • Yheläkeläinen

      Mistä osoitteesta kuopiossa jaetaan ylijäämäruokaa ja eu-kasseja? Olen eläkkeellä oleva yksinhuoltaja ja vasta muuttanut paikkakunnalle.

    • Anonyymi

      Ruoka-apu sai 10 000 euron lahjoituksen. Sillähän saisi monelle sadalle ihmiselle joulukinkut ja joku muu taho voisi hyvänteon tehdä remontteihin ym mihin nyt avustusta suunnitellaan.

    • Anonyymi

      Suomessa saa kaikki ihmiset jotain rahaa ei täällä tapeta ketään nälkään. Ihmiset jotka ei saa avustusta on liikaa omaisuutta ja valittaavat ja leipä jonoissa käy enimmäkseen juopot, uhka pelurit, ylen syöjät ym ym kenenkään ei oikeesti tarvii käydä niissä, ehkä köyhät opiskelijat. Juopoille jää enemmän kalja rahaa, kun ruoka käydään avustus pisteistä. Ja ne kellä ei oo asuntoo ovat itse järkänneet ittesä siihen pisteeseen. Ei maksa vuokria vaan ryyppävät neki rahat.

    • Anonyymi

      Kiitos kuopiolaisten vuokra-asuntojen törkeän sikamaisen ahneen hinnoittelun, mulla ei ole enää varaa ruokaan. Mistä ruoka-apua?

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Kannattaa mennä töihin. Niin minäkin tein.

      • Anonyymi

        Vai luuletko,että kaupan kassat huvikseen istuu siellä. He saa palkkaa työstään.


      • Anonyymi

        Luuletko sinä tosiaan ettei ole hakemuksia laitettu, et ole, BOOMERI, sitten kuullut, että työttömillä on nykyään velvollisuus hakea 4 paikkaa kuussa ja raportoida se TE viranomaisten järjestelmiin. Ammattikin on opiskeltuna, haastatteluissa käyty, mutta en vain pääse siltikään töihin. Aiempaa työkokemustakin on, mutta siitäkään ei näy olevan apua!!


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        Luuletko sinä tosiaan ettei ole hakemuksia laitettu, et ole, BOOMERI, sitten kuullut, että työttömillä on nykyään velvollisuus hakea 4 paikkaa kuussa ja raportoida se TE viranomaisten järjestelmiin. Ammattikin on opiskeltuna, haastatteluissa käyty, mutta en vain pääse siltikään töihin. Aiempaa työkokemustakin on, mutta siitäkään ei näy olevan apua!!

        En ole boomeri. Olen nuorempi niitä,joita boomereiksi nimitetään;)


      • Anonyymi

        Niin, jokin syyhän sille on että Suomessa on paljon työttömiä. Se on vaan helppo letkauttaa että ei työ kelpaa, mutta asia on niinpäin, että työnantajat eivät kelpuuta työttömiä töihin, ennemmin kärvistelevät työvoimapulan, tai ainakin -väitetyn- työvoimapulan kanssa. Minusta vähän vaikuttaa siltä että työvoimapula on valheellinen väite...


    • Anonyymi

      Diakonilta saa ruokaostokortin.

    • Anonyymi

      Kun yksinäisellä ihmisellä ei ole mitään turvaverkkoa ja rahat ei riitä,
      onko Kuopiossa leipäjonoa tai järjestöä tai seurakuntaa, mistä voisi saada
      ruoka-apua ?

    • ei ole enää kasseja. Nykyään on 40E arvoinen ostokortti.
      En ole saanut itsekään selville mistä niitä saa mutta olen kuullut että soskusta

    Ketjusta on poistettu 7 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      108
      2142
    2. Kirjoita nainen meistä jotain tänne

      tai minusta, ihan mitä haluat. Niinkin voi kirjoittaa, etteivät muut tunnista, esim. meidän kahdenkeskisistä jutuista. K
      Ikävä
      118
      1640
    3. Suhde asiaa

      Miksi et halua suhdetta kanssani?
      Ikävä
      124
      1530
    4. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      106
      1347
    5. Paras olisi vain unohtaa

      Tuleekohan tähän meidän tilanteeseen ikinä mitään selvyyttä. Epätoivo iskee taas, enkä jaksaisi enää odottaa. Kohta lop
      Ikävä
      75
      1256
    6. Voisitko laittaa

      Nimesi ensimmäisen ja kaksi viimeistä kirjainta tähän?
      Ikävä
      68
      1175
    7. Kristityn megahyökkäys idän palstoilla on kauhistuttava

      Terroristikristityn megahyökkäys joka puolella on kauhistuttava, hänen viesteissään on järjetön määrä vihaa. Hän on idän
      Idän uskonnot
      489
      1167
    8. IS viikonloppu 18-19.5.2024.

      Laatija Toni Pitkälä on itse laatinut ja kuvittanut 3- arvoista ristikkonsa. Nihkeästi tuntuu löytyvän ensimmäisiä var
      Sanaristikot
      88
      963
    9. Oliko vähä sometettu taas vai?

      Tuli aiva liika nopiaa traktorin perä vastahan. https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/2b3857b3-f2c6-424e-8051-506c7525223a
      Kauhava
      9
      942
    10. Nämä kaikki alla olevat aloitukset on saman naisen aloituksia

      Kuinka paljon täytyy vintissä viheltää että esiintyy välillä jopa miehenä, ja sitten itse vastailee omiin kysymyksiinsä?
      Ikävä
      138
      886
    Aihe