Haluaisin kysyä raadilta, onko tiellä samanlaista kokemusta Hymytyttö-patsaasta kuin minulla. Ja kysynkin!
Minä joskus kansakoulussa äänestin hymytytöksi yhtä Eijaa. Se kun oli semmoinen kuin ope oli kuvaillut Hymytytön olevan eli reipas, auttavainen, kohtelias. Eijalla aina laulaessa hartiat ihan kohoili kun se tyttö antoi tulla keuhkon täydeltä.
Kukaan muu ei kuitenkaan äänestänyt Eijaa. Opekin kysyi vihaisesti, että "kuka se oli?", kun ääniä laskettiin. En tunnustanut.
Olin monessa eri kansakoulussa. Mielestäni Hymytytöksi valittiin aina luokan nätein tyttö. Joskus se tyttö saattoi olla hyvä oppilas, joskus hän vain osasi/ilkesi keimailla pojille riittävän näyttävästi.
Olen jälkeenpäin miettinyt, että millähän mielellä nämä kauneuskilpailujen voittajat ovat palkintojaan esitelleet? Kummallista kyllä en pitänyt sitä mitenkään epäilyttävänä, kun oma tyttäreni sai jonkun 20 eurosen suunnilleen samoilla perusteilla kuin niitä hymytyttöjä jaettiin. Ihminen ottaa mieluusti kehut vastaan tulivatpa ne kiitoksena mistä hyvänsä.
Hymytyttöpatsas
9
2787
Vastaukset
- ihan noin
Ei kyllä mitään kauneuskisoja ole, heh. Ja yhtälailla jaetaan myös hymypoikapatsaita.
Kyllä jakoperusteet varmasti pääsääntöisesi on: "hyvä ja reilu kaveri kaikille" Siis henkilö joka ei kiusaa eikä käyttäydy mitenkään sopimattomasti. Henkilä joka osaa ottaa toiset huomioon jne.... Joissain kouluissa oppilaat suorittavat tämän äänestyksen.
Muut stipendit sitten riippuvat asioista ja asioista. Voi olla ns. kiristipendi, jonka saa oppilas, joka on esim. lukuvuoden aikana selkeästi ryhditäytynyt opinnoissaan, ei siis suinkaan tarvitse olla ns. luokan paras, sitten on tämä luokan paras keskiarvo. Sitten voi olla esim. kielen erityisstipendi oppilaalle, joka on osoittanut kielellistä innostusta ja lahjakkuutta, ihan kuin myös urheilussa tai vaikkapa fysiikassa.
Kaikki tämä riippuu kuitenkin koulusta ja koulua tukevista tahoista.- ukkopaha
Juu, kyllä ne perusteet joka koulussa, jota kävin, kerrottiin oppilaille. Sitten pantiin pojat äänestämään tyttöjä ja tytöt poikia..
Täytyy myöntää, että jonkun kerran palkinnon sai luokan paras oppilas, mutta kiusallisen usein nämäkin palkitut olivat nättejä tyttöjä. Sitä paitsi välillä Hymytytöksi äänestettiin (siis täysin ilman opettajan myötävaikutusta) leuhka tyttö, joka keimaili pojille tai pelkästään nätein tyttö vailla muita mainittavia meriittejä.
En tiedä, mitä Hymytyttö ja -poika valinnoilla oikein halutaan viestittää oppilaille, mutta minä koin ne valinnat karuna osoituksena siitä, että kunhan näytät hyvältä, olet paras! - Hymytyttö vm.-93
ukkopaha kirjoitti:
Juu, kyllä ne perusteet joka koulussa, jota kävin, kerrottiin oppilaille. Sitten pantiin pojat äänestämään tyttöjä ja tytöt poikia..
Täytyy myöntää, että jonkun kerran palkinnon sai luokan paras oppilas, mutta kiusallisen usein nämäkin palkitut olivat nättejä tyttöjä. Sitä paitsi välillä Hymytytöksi äänestettiin (siis täysin ilman opettajan myötävaikutusta) leuhka tyttö, joka keimaili pojille tai pelkästään nätein tyttö vailla muita mainittavia meriittejä.
En tiedä, mitä Hymytyttö ja -poika valinnoilla oikein halutaan viestittää oppilaille, mutta minä koin ne valinnat karuna osoituksena siitä, että kunhan näytät hyvältä, olet paras!Epäilen, että äänestys vaikuttaa eroaviin kokemuksiimme. Koulussamme nimittäin äänesti koko luokka sekä tytön että pojan. Näin pojat eivät päässeet äänestämään kauneinta tyttöä ja tytöt komeinta / hauskinta poikaa. Toimi meillä.
- olen....
ukkopaha kirjoitti:
En tiedä, mitä Hymytyttö ja -poika valinnoilla oikein halutaan viestittää oppilaille, mutta minä koin ne valinnat karuna osoituksena siitä, että kunhan näytät hyvältä, olet paras!Enkä koko kouluaikanani saanut ainuttakaan stipendiä tai patsasta, millään luokalla. hah.
Mutta nyt saan puolta parempaa palkkaa kuin luokkatoverini. Se lohduttaa kummasti.
- Hymytyttö vm.93
En voi allekirjoittaa väitettäsi.
Itse vain nimimerkkini mukaisesti patsaan vuonna 1993. Olin isokokoinen, huonosti pukeutuva, ja usein unohdin pestä jopa hiukseni (josta äitini minulle huomautteli). Luokkatoverini kuitenkin pitivät minua ystävällisenä ja rehtinä kaverina, vaikka luokassa olisi ollut monta kauniimpaakin yksilöä pystistä kisaamassa.
Yli 10 vuoden takaisen kokemukseni perusteella hymytyttöys ja -poikuus on oikealla asialla.- Lepa77
koulussa tuo kyllä piti täysin paikkansa!Meillä sen sai kovin hikari ja opettajan lellikki! Eipä sillä ollut mitään väliä miten me äänestettiin, ei se henkilö sitä ikinä saanut.
Se joka sen sai, oli sellainen pikkuvanha, aina toisten asioihin nokkansa tunkeva, täydellinen pikkutyttö.
- ne jotenkin
menivät aina poliittisin perustein. Mielestäni ne olisi pitänyt antaa symppiksille, joita itsekin äänestin. Tosin luokkamme poika oli sekä symppis, paras oppilas että poliittisesti korrekti, joten hän sen oli ansainnut, mutta tytöistä en ymmärtänyt valintaa. Se kunnia valinnoille kuitenkin, että meidän luokassa ei koskaan kiusaajat sitä saaneet, näinkin kuulemma tapahtuu.
- Hyvän näköiset saivat
Meillä oppilaat äänestivät hymytyttöä ja -poikaa kuudennen luokan lopulla. Siis yhtä tyttöä ja yhtä poikaa sai jokainen äänestää. Meille ei kerrottu mitään noista valinnanperusteista. Opettaja kai oletti, että tiesimme.
Monet meidän luokastamme oli sitä mieltä, että valinta meni väärin (aika tasajakoinen oli äänestys). Nätti tyttö ja nätti poika saivat ne palkinnot. Luokan parhaiten käyttäytyviä he eivät kyllä olleet, joskin eivät huonoimminkaan. - Yks laiska ope
....kerran, tosin kollegoiden kannustamana, äänestyksen voittaneen poikaoppilaan ja annoin kipsipään toiseksi tulleelle. Ei vastannut aikuisten mielestä hymypojan kriteerejä, mikä kyllä piti tasan paikkansa. Muulloin aina pää on mennyt äänestyksessä mielestäni äänestysohjeen mukaiselle tyypille, ei läheskään aina "hikarille".
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht2434629Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii763065- 472473
Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua451777- 281753
- 801456
Lähetä terveisesi kaipaamallesi henkilölle
Vauva-palstalta tuttua kaipaamista uudessa ympäristössä. Kaipuu jatkukoon 💘851285PS uusimman gallupin rakettimainen nousija
https://yle.fi/a/74-20170641 Aivan ylivoimaisesti suurin kannatuksen nousu PS:lle. Nousu on alkanut ja jatkuu 2 vuoden143965- 69948
Sellainen tunne sydämessä
Että nainen olet kaivannut minua. Tai sanonko että oikeastaan koet sitä samaa nostalgiaa, kaipuuta ja mukavia muistoja,86894