Lipeäkala

mirjamarja

Kerran vuodessa! Nam. Juuri tänään se popsittiin.
Jouluna ei kannata laittaa, kun jouluvieraille ei maistu.
Lipeäkala-ateria herättää mielipiteitä puolesta ja vastaan.
Keitetty peruna, lipiäkala ja paljon paksua valkokastiketta, suolaa ja pippuria.
Siinä annos.

Gallup: Maistuiskos teillekin?

13

4823

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Hintriika

Lauantaina söin, hyvältä maistui. Olikin pitkä tauko, etten ollut syönyt.

Ennen äiti teki joka joulu lipeäkalaa. Jopa mieheni, jonka kotona lipeäkalaa ei syöty, oppi pitämään siitä. Vaikka äiti kuinka kertoi jokaiselle kysyjälle, miten hän teki hämmästyttävän maukkaan valkokastikkeen, niin kukaan ei ole saanut sitä samalta maistumaan! Juju taisi olla kokissa!

Miksikähän lipeäkalakin on ruokaa, jota syödään vain jouluaikaan? Se voisi aivan hyvin olla myös muitten vuodenaikojen ruoka. Samoin kuin mämmi, jota voisi syödä muulloinkin kuin pääsiäisenä. Molemmat ovat minun herkkujani.

• Mummix

Mikä maun täydellinen nautinto!

Lipeäkala valkokastike pippuri,

sitä olen jouluisin lapsena kyllä syönyt, vaikka mieluimmin söin vain ihanaa valkokastiketta pelkästään.

Paljon voita, jossa vehnäjauhot kiehutettiin kypsiksi, vähitellen kuumaa maitoa lisäten, kiehutellen...

• mirjamarja
        Mummix kirjoitti:

Mikä maun täydellinen nautinto!

Lipeäkala valkokastike pippuri,

sitä olen jouluisin lapsena kyllä syönyt, vaikka mieluimmin söin vain ihanaa valkokastiketta pelkästään.

Paljon voita, jossa vehnäjauhot kiehutettiin kypsiksi, vähitellen kuumaa maitoa lisäten, kiehutellen...

Tuosta tuli mieleeni Mysi Lahtisen ohje kerran kauan sitten Hesarin kuukausiliitteestä. Siinä Mysi teki makaroonilaatikkoa.
        Olen joskus tehnyt samalla tavoin, kun on ollut todella hyvää aikaa.
        Hän keitti makaroonit maidossa KOKO ajan sekoitten, koko ajan lisäten maitoa vähän kerrallaan, kauan kauan, n. 1,5 t. siinä menee, jos ison makaroonilaatikon tekee. Mutta kyllä muuttuu makarooni, ja laatikosta tulee mahtava.
        Tavallisesti keitän makaroonit vedessä kypsäksi, ja sitten vain vuokaan ja munamaito päälle, mutta tämä on ihan toinen ruoka!

Tuli vain mieleeni yht´äkkiä tuosta valkokastikkeen keittämisestä. Sekin tulee aina vaan parempi, mitä hitaammin sen keittää ja koko ajan sekoittaa.
        Idea lienee sama, vehnäjauho ja maito.

• Kyllä kerran vuodessa

Osaatko tehdä lipeäkalan niin, ettei se ole pelkkää tytisevää ja hajoavaa hyhmää? Saako siitä jollakin konstilla ihan kalan tuntuista? Höyryttämällä, vai miten? Lipeäkalahan myydään nykyisin sellaisissa pakkauksissa, että se on jo niissä hajonnut hiutaleiksi ja mössöksi. Itse en osaa sitä valmistaa.

Kyllä minäkin syön mielelläni lipeäkalaa kerran vuodessa, mutta harvoin se on kalamaisen kiinteää.

Voisiko lipeäkalaa myös esim. paistaa ja tehdä siihen sellaisen kastikkeen kuin kalan kanssa muutenkin, ja tarjota se sitruunan ja muiden kalahöysteiden kanssa? Kysyn, kun ei ole itsellä harmainta hajuakaan.

• mirjamarja

Tämän kalan oli pakannut Kalarannan Vihannes Uudestakaupungista. Kala valmistettiin siten, että kiehuvaan, suolattuun veteen upotettiin kala paketteineen päivineen. Pussiin piti viiltää muutama reikä, ja sitten vaan kiehutettiin 35 min.
        Pysyi ihan koossa.
        En tiedä, josko ne muutkin pakkaajat ovat keksineet saman.

Maistui!

• gustaava

Tuo itse kala saattaa olla syynä hajoamiseen tai kokonaisena pysymiseen. Alkuperäinen kalahan on valittu joko turskasta, seitistä tai koljasta (kapakalaa)

En ole maistanutkaan lipekalaa ikinä. Ja syy siihen on kun muistan nuoruudestani kun äiti liotti kalaa ja koko huone oli "nirppanokasta" kauhean hajuinen. En syönyt sitä silloin enkä sen jälkeenkään.

• voi tokkiisa

jäänyt hyvästä vaille. Oikean kypsyysasteen lipeäkala, oikein tehty valkokastike ja paaaaljon juuri jauhettua maustepippuria!! En kinkkuun vaihtaisi. Mutta minähän olen jo vanha -lähes muinaismuisto, joten ruokamakukin on nykypäivään sopimaton.

• mummeli-36

mutta muille porukassa ei maistu ja kuulema hajukin tekee jo pahaa.
      Mitähän varten?
      Juuri tuossa mirjamarjan esitetyssä muodossa olisi parasta mutta ei yhtä varten viitsi isossa porukassa laittaa kun on niin paljon muuta.
      Kunhan pyhät menee niin sitten yksin voi Laittaa itselle vaan. Onneksi sitä nykyään saa kaupasta melkein milloin vaan.

• Fanni

Lapsuuden makueläymys lehahti kielelle. Oli kotona valmistettua lipeäkalaa, joka haettiin ulkoa lumisaavista suoraan kiehuvaan veteen. Sen koommin en ole saanut koossa pysyvää lipeäkalaa, vaan aina jonkunmoista hötelöä.

• Lokari1

Nykysin sitten tuoretta?
        Vai jäistäkö pitäis sanoa...

Tarkoitan kun ennen oli kuivaakapakalaa joka piti lipeessä liotaa ha huuhtoa moneen kertaan ettei maistunut saippualle...
        Terv: Lokari1

• mirjamarja ek.
        Lokari1 kirjoitti:

Nykysin sitten tuoretta?
        Vai jäistäkö pitäis sanoa...

Tarkoitan kun ennen oli kuivaakapakalaa joka piti lipeessä liotaa ha huuhtoa moneen kertaan ettei maistunut saippualle...
        Terv: Lokari1

Sitä saa valmiiksi pehmeänä vakuumipakattuna, n. 1 kg paketeissa. Ja kuten kerroin, helppo on valmistaa, kun pistää muutaman reijän pussin kylkeen ja keittää koko paketin kattilassa puolisen tuntia.
        Aika helpolla valmistettu ruoka!

Muistan minäkin lapsuudestani, kuinka kuiva kapakala pantiin pesuvatiin ulkoportaille, ja vatiin lapottiin vettä ja lunta. Sen tarkemmin sen käsittelystä en tiedäkään.

Eihän lipiäkala loppujen lopuksi kovin maukasta ole, mutta siihen sopii justiin se vanha viisaus:
        "Ei se kala mittää, mutta se soos!"

• Matias Muikutsalo

Heippa!Liottaisin itse lipeäkalan,on yksi mutka matkassa,ostan kalaa ja liotan, kuinka paljon laitan lipeää? Minulla on lipeä nestemäisenä. Olen lapsesta asti saanut Äitini valmistamaa itse liotettua. Mutta ohjeet jäi saamatta. Joulu ei tule jos, ei saa lipeäkalaa. Onko jollakin ohje liotukseen?
      nimim.matias muikutsalo

• Anonyymi

Pippuri ei minusta sovi lipeäkalaan - ripottelen valkokastikkeen päälle jauhettua neilikkaa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Moikka rakas

Oon miettinyt meidän välistä yhteyttä viime aikoina. En ihan osaa pukea sanoiksi, mitä kaikkea tunnen, mutta halusin vaa
      Ikävä
      65
      17083
    2. Mitä tapahtunut

Poliiseja monta autoa+panssariauto Porista kpäähän päin tänään klo n.20 kuka hurjistunut ?
      Kankaanpää
      41
      4844
    3. HS: Kuka vielä uskaltaa mennä sairaalan ensiapuun?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000011212025.html Tässä on hyvin ajankohtainen mielipidekirjoitus koskien Malmin sairaa
      Maailman menoa
      300
      2748
    4. Gallup: kaivattusi syntymävuosi

Minä vuonna kaipaamasi henkilö on syntynyt?
      Ikävä
      147
      2041
    5. Ökyrikas Kurkilahti mussuttaa veroistaan

Pakeni aikoinaan veroja Portugaliin mutta joutui palaamaan takaisin kun Suomi teki verotussopimuksen Portugalin kanssa.
      Maailman menoa
      132
      1607
    6. Yhdysvalloissa työllisyys paranee, Suomessa työttömyys kasvaa, missä vika?

Miten tämä on mahdollista että 177 000 uutta työllistä tuli USAssa yhdessä kuukaudessa, vaikka Trump on ruorissa? Orpon
      Maailman menoa
      398
      1534
    7. Missäpäin,,,

Lapuaa tapettu ihminen viime yönä ? Hurjaa touhua nykymeno täällä...
      Lapua
      17
      1527
    8. Lakea konkurssiin. Asukkaat menettävät asuntonsa

Kuntarahoitus on tänään jättänyt konkurssihakemuksen lakean kaikista kiinteistö osakeyhtiöistä. Kassa on tyhjä, kaikki
      Seinäjoki
      23
      1418
    9. Jos tämän vaan sulkee ja avaa 5 vuoden päästä

Täällä on luultavasti edelleen näitä ihan samoja juttuja. On kuin kauniit ja rohkeat samat jutut junnaa. Heips. 👋🏻 E
      Ikävä
      10
      1303
    10. mahdollista, että olet ollut iltavuorossa

Ja kotiin päästyäsi tulit palstalle etsimään merkkiä minusta, jos kaipaat yhtään minua niin kuin minä sinua Ei mennyt k
      Ikävä
      11
      1233
    Aihe