Joulu vankilassa

Sulo.S

Joulu vankilassa ei juurikaan eroa normaalista pyhästä, paitsi silloin on monta pyhää peräkkäin. Ruokailun yhteydessä ennen sai kinnkkusiivun ja siinä se oli. Lisäksi sai ostaa hiukan enemmän ostoilla.
Yksi useampikertainen tappaja suri kun joulukirkko ei ollut aamulla klo 6.00. Ei mennyt kun oli myöhemmin. Muotojumalisuutta vankilassa.

70-luvulla puolivälissä sai tutkintavangille lähettää milloin vain ruokapaketin. Siinä kaikkia herkkuja.

Olin silloin myös Keravalla, tuomioiden tullessa alas, ja jouluna sai laittaa paketin vangille, kenellä oli omaisia. Minulla oli ja paketti tuli. Se ratsattiin ja jono takana näki mitä paketissa kullakin oli. Minun paketti avattiin ja päälimmäiseksi oli laitettu kuusentähti, alla herkkuja.
Muistan kun eräs K. sanoi; tähti tuli, missä kuusi. Paikalla jonoissa oli monia tekijämiehiä.

Siitä vaan sitten yksinäisyyteen nauttimaan ja tarjoamaan jollekin kaverille, kuka ei saanut omaisten puuttesta mitään.
Silloin Keravalla Nupiksen puolella ei ollut sitä monitoimitaloa, jossa on mm liikuntahalli.
Itseä ei vielä kiinnostanut hengelliset asiat vaan oli kokopäivä linnanpoika.
Nupiksessa ei tarvinnut lätkällä keittää vettä, kuten vanhoissa vankiloissa.

9

2102

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mgut

Oletko sama mies ketä silloin säpisi kovasti?
      Kerava, Sörkka, Sukeva ja Kakola.

• Sulo.S

Tragikoominen seikka yhdessä toisessa vankilassa monia vuosia myöhemmin oli seuraava. Silloin ei enää saanut lähettää pakettia tutkintavangeille, eikä jouluna kenelläkään muillekaan. Ostoilta sai kuitenkin ostaa enemmän ja tilata palan kinkkua.

Muuan elinkautisvanki A. tilasi meidän muiden mukana sallitun kinkunpalan, jotain muuta siinä sivussa.
      Joidenkin ihmisten liikut ja jopa sanat ovat usein ennalta arvattavat. Niinpä A. sanoikin ärrää sortaen; minä se taisin parrraan ostoksen tehdä, ilme ollessa hyvin taloudellinen. Kuitenkin kinkkupalan leikattuaan hän huomasi sisältä suuren luun, joka oli lähes ostetun palan kokoinen. Ilme kertoi, siinä aikuisella miehellä ei ollut itku kaukana.

• ..."lätkä"juttu

Kerro pliis 70-luvun lätkästä. Kerro, kuinka hyvin käytit sitä. Kansa tahtoo kuulla!!!

• Sulo.S

huvikseen, sulle vaikka juolulahjaks.

Lätkä, eli vedenkeitin toimi seuraavalla periaatteella. Kuparilankaa ja siinä pari partakoneen terää. Sitten tuo katossa olevaan lamppuun ja vesi Isonessipurkkiin, johon terät laitettiin samoin kuin periaatteessa auton lokilämmitin. Kiehui yllättävän nopeasti.

Yks pamppu ratsas lätkiä virkkuukoukku kädessä toisen nojatessa lämpöpatteriin. Saipa mojovan sähköiskun.

Kideradiosta jotain sitten myöhemmin.

• FORyou

on nyt neljäs joulu jonka saan viettää Uskomalla Jesukseen Kristukseen! Ensimmäisen joulun, uskoontuloni jälkeen vietin vankilassa,hämeenlinnassa,vanajan avo-osastolla.Olin edellisenä kesänä tullut uskoon siellä vankilassa!
      Meillä oli siellä vanajalla oikein mukava ja ikimuistoinen joulu,erään ek-vangin kanssa.Käytiin kaupassa ja tehtiin itse hyvää ruokaa ja kutsuttiin pari ystävää syömään meidän kanssa.Sillon jouluna saatiin vierailla toistemme soluissa.
      Mukavaa ja siunattua joulun odotusta kaikille! Luuk.2

• Sulo.S

Kun nuorena heiluttiin porukassa ja aiheutettiin yleistä hämminkiä, sekä pidettiin pientä showta, siinä oli silloin hohtoa. Eräs uskovainen nainen oli katsonut tuossa porukassa juuri minua ja huokaissut Jumalan puoleen miettien; kenen äitin laps tuokin on? Siinä samassa huokaisten rukouksen.

Sama nainen kertoi asian kauan myöhemmin kun olin tullut uskoon ja kuuluin samaan seurakuntaan. Voinpa sanoa että lämmitti mieltä.

• only you

Sulo.S´lle. Siunausta sinulle ja kaikkea hyvää
        Vapahtajan seurassa elämässäsi eteenpäin.
        Yksi sisko

• Sulo.S
        only you kirjoitti:

Sulo.S´lle. Siunausta sinulle ja kaikkea hyvää
        Vapahtajan seurassa elämässäsi eteenpäin.
        Yksi sisko

Yksi sisko, toivotuksesi lämmitti mieltä.

Jumalan siunausta sinulle ja hyvää vuotta 2007!

• Wery moody!

Miten Sulo meni San Quentinissa joulu? Kävikö pukki suihkussa? Toiko Petteri Punakuono kotiin vai Finnair?

Ketjusta on poistettu 4 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Karhuryhmä

Kellään tarkempaa tietoa miksi ja missä karhuryhmä ollut? Perheväkivaltaa vai huumeperintää kenties taas?
      Jämsä
      31
      3740
    2. Mitä sä pelkäät

Ettei tää etene?
      Ikävä
      98
      3384
    3. Raisionkaaren koira hyökkäys

Taas nähtiin että koiriin ei voi luottaa. Eilen illalla vapaana ollut koira hyökkäsi Raisionkaarella kolmen henkilön kim
      Raisio
      101
      3295
    4. Mitä kaikkea sä

Olisit valmis tekeen mun eteen vielä? Vai oletko mitään?
      Ikävä
      77
      3128
    5. "Mielipide: Äärivasemmiston uhka on otettava vakavasti"

Demokratia näyttäisi olevan Halla-aholle enemmänkin välttämätön paha kuin tavoiteltava asia. Väkivallan ihannointi ja m
      Maailman menoa
      70
      3050
    6. Tapa jolla kohtelit minua viimeksi miellytti erityisesti

Osaat huomioida kauniisti ja katsot aina tilanteita yhteisen hyvän kannalta. Sitä arvostan erityisesti.
      Ikävä
      86
      2785
    7. Ei me saada toisiamme

Ei vaan saada. On vain haaveita ja uunelmia
      Ikävä
      35
      2570
    8. Mikä on luonteesi parhain ominaisuus

ja mikä huonoin?
      Ikävä
      69
      2473
    9. Satuit vain olemaan

Ensimmäinen joka avasi minussa sen nähdyksi ja rakastetuksi tulemisen puolen. Pitäisi vain muistaa että et ole ainoa. Se
      Ikävä
      45
      2392
    10. Vieläkö toivot, että kuulisit

Minusta? Vai suutuitko kun en pystynyt vastaamaan sinulle?
      Ikävä
      90
      2136
    Aihe