Kuinka syvään koukut kannattaa laittaa?Mikä paras syöttikala?Siimalla vai narulla koukut järveen?
Vinkkejä iskukoukulle?
6
4872
Vastaukset
- Joonas-veli
Veden syvyys voi olla jotakin 2 - 10 m väliltä. Kiinnitä ensiksi pyyntilanka iskukoukkuun ja varmista että se yltää reilusti pinnasta pohjaan saakka.
Langan toiseen päähän kiinnitetään siimaluokki, jonka ympärille sitten pyöritetään ylimääräinen lanka niin, että iskukoukku saadaan halutulle korkeudelle pohjasta.
Iskukoukku ei saa koskettaa pohjaa. Siimaluokki kiinnitetään tukevaan keppiin ohuella narulla niin, että se tulee heti jään alle.
Siimaluokki on välttämätön lisävaruste iskukoukkupyynnissä. Kun kala on jäänyt koukkuun kiinni, se riuhtomalla irrottaa pyyntilangan siimaluokin hahlosta ja kala saa löysää siimaa. Kun lanka on mitoitettu oikein hauki pääsee laskeutumaan pohjaan, eikä se jää rimpuilemaan väliveteen. Syöttikalana voi käyttää esim. särkeä.
Hyvä lanka on sellainen, missä on vetolujuutta väh. 15 kg.- vanhempi pyytäjä
Siimaluokin laskussa pitää ottaa huomioon jään paksuus ,pakkanen kasvattaa talven aikana,sekä avannon etäisyys laskunarusta. Jos jää 50cm avanto narusta 50cm ,luokin narun pitää olla 2M,jos haluaa luokin nousevan 50cm jään yläpuolelle kokemisvaiheessa. Itse olen nuorempana "tuskaillut" lyhyillä pystynaruilla. Sain nuorena ohjeita, syötti valorajaan hauelle, valoraja, kirkas jää n.3m (jään alapinnasta),lumitilanne pienentää rajaa. Matikalle ei tarvtse välttämättä luokkia,riittää koukku 2/0 3-4m kalastajalankaa(15säik.) painopuntti(naula/mutteri)ja lanka ylös avannolle.Kysy lisää tarvittaessa!
- eno elmeri
vanhempi pyytäjä kirjoitti:
Siimaluokin laskussa pitää ottaa huomioon jään paksuus ,pakkanen kasvattaa talven aikana,sekä avannon etäisyys laskunarusta. Jos jää 50cm avanto narusta 50cm ,luokin narun pitää olla 2M,jos haluaa luokin nousevan 50cm jään yläpuolelle kokemisvaiheessa. Itse olen nuorempana "tuskaillut" lyhyillä pystynaruilla. Sain nuorena ohjeita, syötti valorajaan hauelle, valoraja, kirkas jää n.3m (jään alapinnasta),lumitilanne pienentää rajaa. Matikalle ei tarvtse välttämättä luokkia,riittää koukku 2/0 3-4m kalastajalankaa(15säik.) painopuntti(naula/mutteri)ja lanka ylös avannolle.Kysy lisää tarvittaessa!
Onko kukaan saanut kuhaa isku koukulla..? Eikös tuokin oo petokala et..????
- vanhempi pyytäjä
Iskukoukkuun:"elävä"särki paras(toki kuollut helpompi saada),silakka,ym.tavoitellun saaliin "ruokavalio".Joissain järvissä matikka tykkää ahvenesta paremmin kuin särjestä? TUORE syötti paras.Kuore,muikku,ym pyydettävien kalojen saalislista.
- kannattaa hoitaa
on se et hommaa vesialueen omistalta luvat ettei käy niinku mulle kävi. sain 10 päiväsakkoo ku kalastelin koukuilla ilman lupaa, niin et se makso mulle 456€eroo.
- kalastaja xk
Et kai sinä tyhmä tunnustanut? olisit tappanut sen lupatarkastajan.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa kansainvälinen etsintäkuulutus Poliis
Poliisi: Kymmenhenkinen pohjalaisperhe ollut vuoden kateissa – kansainvälinen etsintäkuulutus Poliisi pyytää yleisön apu3743214Tässä totuus jälleensyntymisestä - voit yllättyä
Jumalasta syntyminen Raamatussa ei tässä Joh. 3:3. ole alkukielen mukaan ollenkaan sanaa uudestisyntyminen, vaan pelkä3151526En kadu sitä, että kohtasin hänet
mutta kadun sitä, että aloin kirjoittamaan tänne palstalle. Jollain tasolla se saa vain asiat enemmän solmuun ja tekee n841312- 1081311
Noniin rakas
Annetaanko pikkuhiljaa jo olla, niin ehkä säilyy vienot hymyt kohdatessa. En edelleenkään halua sulle tai kenellekään mi991305Oisko mitenkään mahdollisesti ihan pikkuisen ikävä..
...edes ihan pikkuisen pikkuisen ikävä sulla mua??.. Että miettisit vaikka vähän missähän se nyt on ja oiskohan hauska n591255- 481155
Helena Koivu : Ja kohta mennään taas
Kohta kohtalon päivä lähestyy kuinka käy Helena Koivulle ? Kenen puolella olet? Jos vastauksesi on Helenan niin voisi801062Au pair -työ Thaimaassa herättää kiivasta keskustelua somessa: "4cm torakoita, huumeita, tauteja..."
Au pairit -sarjan uusi kausi herättää keskustelua Suomi24 Keskustelupalvelussa. Mielipiteitä ladataan puolesta ja vastaa25960- 33857