sää,kieli, köyhyys..

..............

Moi!
Ens kesänä ois tarkoitus matkustaa Peruun ja nyt oisin muutamia tietoja vailla.Olis ihanaa jos joku osaisi vastata mulle! :) Tässä tää litania kysymyksiä:
Millanen sää Suomen kesällä?
Osaako perulaiset puhua englantia?
Onko köyhyyttä ja kurjuutta paljon?
onko ahdistelevia miehiä tai muuta kieroilua viranomaisten yms taholta?
pärjääkö siellä tavallinen talliainen? :)

5

1680

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Steffo

      Suosittelen ehdottomasti Perua matkakohteena. Olin siellä itse viime toukokuussa ja säät oli hienot. Yöt on kyllä kylmiä Andeilla. Perulaisten englannin kieli on heikkoa, mutta aina löytyy joku joka vähän osaa. Turistipalvelu pelaa tosi hyvin. Köyhyyttä on on tosi paljon, vaikkei sitä aina turistikohteissa niin paljoa näekkään. Minun mielestäni perulaiset ovat hyvin avuliaita ja kohteliaita. Viranomaisetkin. Monet matkustavat Peruun yksin ja tervettä järkeä käyttäen siellä pärjää kuka vaan.

    • kertaa

      Nyt olen kolmatta kertaa Perussa. Talla kertaa on taalla tullut vietettya 8-9 kuukautta, valilla on tullut kaytya naapurimaissa.
      Olen kierrellyt suurinpiirtein koko Perun, osan toki tunnen vain hyvin pintapuolisesti.
      Kysymyksiisi vastaisin, etta Suomen kesalla taalla on talvi. Paakaupunki Lima on talvisin sumuinen ja pilvinen, perulaiset sanovat etta siella on kylma, mutta kylla sen suomalainen kestaa, lampotilat kuitenkin pysyvat 15 asteen ylapuolella. Lima on muuten ihan hieno kaupunki, mainettaan parempi, ainakin kesalla joulu-huhtikuussa.
      Vuoristossa talvisin (touko-syyskuu-lokakuu) on aurinkoista ja pilveton taivas suurimmaksi osaksi. Yot tietysti vilpoisia, riittavan korkealla voi olla tosi kylmaa. Perussa ei taloissa ole lammitysta, eika lammin kylpyvesikaan ole itsestaanselvyys.
      Viidakkoalueilla taas on aina lamminta ja vetta tulee ajoittain.

      Englannilla kylla parjaa sen verran etta yopaikan ja ruuan saa hankittua.

      Koyhyytta ja kurjuutta on tietysti. Voisi kai sanoa etta puolet vaestosta elaa ainakin suomalaisttain katsottuna aarimmaisessa koyhyydessa. Limalaisen perheen (perun varakkain) keskiansio on lukemani mukaan n. 1400 solea kuukaudessa eli nykyisen kurssin mukaan n. 330 euroa. Perheeseen kuuluu siis useita henkiloita. Suuri osa perheista siis ansaitsee paljon tuota vahemman.
      Provinsseissa on koyhempaa. Toki myos elinkustannukset pienemmat. Tutustuin Huata-nimisessa pikkukylassa Ancashissa sairaanhoitajanuorukaiseen jolle maksettiin 200 solea kuukaudessa eli vajaat 50 euroa. Tuntemani nuori nainen Tarapotossa viidakkoalueella sai toimistotyosta 300 solea eli 70 euroa. Tyoaika 12 tuntia paivassa, 7 paivaa viikossa. Vapaapaivia ei siis lainkaan, eika kasittaakseni lomistakaan mitaan tietoa.

      Poliisien palkat ovat myos pienet, joten voit kuvitella mita siita seuraa.

      Hyvin koulutettu henkilo hyvassa tyossa kylla tienaa kohtuullisesti, kuitenkin reilusti alle 1000 dollaria/kk. Akateeminen koulutus ei kuitenkaan ole tae hyvasta palkasta (opettajat, esmes) tai tyopaikasta.

      Itse en ole joutunut viranomaisten taholta kieroilun uhriksi. Yksityiselamassa tavallisten perulaisten ja turistipalveluja tarjoavien kanssa kylla. En tieda onko vika minussa, ehkapa, mutta kovin suuri osa saamistani "ystavista" on siipiveikkoja. Olen mies, ei minua miehet ole ahdistelleet, mutta naisten kanssa on kylla kaikenlaisia kokemuksia. Valittaen taytyy todeta etta positiivisia kokemuksia saa etsia...tama saattaa riippua piireista missa liikut.

      Naisena asemasi on ehka erilainen...

      Lyhyella turistimatkalla nakemys maasta jaa tietysti aika ohueksi eika Perun karuun todellisuuteen tormaa. Mutta kylla tama ihan mukava maa on asua kun on hiukan rahaa.

    • La chica finlandesa

      Olen käynyt Perussa pari vuotta sitten. Rakastuin paikkaan täydellisesti. Minun oloani kyllä helpottivat paikalliset ystävät. Tarkoituksena on mennä takaisin parin vuoden päästä.
      Hyvin sait vastauksia moneen kysymykseen, mutta varoituksen sana noista machoista latinoista... Kun on vähänkin vaaleampi nainen, niin kadulla kulkeminen voi olla vaivalloista. Itse olisin halunnut välillä vain jutella ja tutustua paikalliseen kulttuuriin, mutta aina niillä oli muuta mielessä... Aluksi homma nauratti, mutta lopulta meni välillä hermo. Joten opettele muutama naseva lause espanjaksi, millä karkoitat miehet:-)
      Oikein hyvää matkaa! Peru on täynnä kulttuuriaarteita, luonnon ihmeitä ja köyhyyden ja rikkauden vastakkainasettelua! Esim. Liman slummialueet voivat järkyttää länsimaiseen hyvinvointiin tottuneita. Limassa on 8 miljoonaa asukasta, joista puolet elää köyhyysrajan alapuolella. Limaa ympäröivät vuorten rinteet ovat täynnä slummikyliä.

      • 3. kertaa

        Niin, minulle perulaiset, miehet mutta myos naiset, ovat opettaneet etta jos haluaa naisiin taalla tutustua taytyy olla aktiivinen. Tosiaan naisystavanikin ovat minua kouluttaneet etta minun taytyy tehda jotain, naiset odottavat sita. Tieda hanta, joka tapuksessa taalla on aivan yleista vihellella ohikulkeville naisille ja kommentoida heidan ulkonakoaan. Siihen ei vaan pida kiinnittaa mitaan huomiota, ellei halua lisaa huomiota.


      • .............

        Tuhannet kiitokset kaikille vastanneille!


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tärkeä kysymys!

      Haluatko sinä, mies, minut?
      Ikävä
      88
      1234
    2. Asiallinen lähestyminen

      Mitä on asiallinen lähestyminen?? Tietääkö tai tajuaako kukaan, varsinkaan miehet??? Eilen NELJÄNNEN kerran jouduin isk
      Sinkut
      151
      1036
    3. En tiedä..

      Yhtään minkälainen miesmaku sinulla on. itse arvioin sinua moneenkin otteeseen ja joka kerta päädyin samaan lopputulokse
      Ikävä
      61
      778
    4. Jennika Vikman avoimena - Isosisko Erika Vikman ohjeisti napakasti Tähdet, tähdet -kisaan: "Älä.."

      Jennika ja Erika - niin ovat kuin kaksi marjaa! Ilmeiltään, ääneltään ja eleiltään hyvinkin samanlaiset - toinen on kyll
      Suomalaiset julkkikset
      14
      730
    5. Ai jaa sinä oletkin ahnas

      Ja romanttinen luonne, nyt vasta hiffasin että olet naarastiikeri. Parempi myöhään kuin ei milloinkaan.
      Ikävä
      107
      688
    6. Vedalainen metafysiikka

      Termi ”metafysiikka” kuuluu Aristoteleelle. Metafysiikka tarkoittaa ”fysiikan jälkeen” eli tietoa siitä, mikä on tavalli
      Hindulaisuus
      287
      685
    7. Mitäs nainen

      Meinaat tehdä viikonloppuna.
      Ikävä
      60
      684
    8. Milloin viimeksi näit ikäväsi kohteen?

      Oliko helppo tunnistaa hänet? Millaisia tunteita tuo näkeminen herätti sinussa?
      Ikävä
      37
      636
    9. En oikeastaan usko että sinä tai kukaan

      Olisi oikeasti ihastunut tai rakastunut. Se on joku harhakuva joka minusta miehestä syntyi. Ja kun se särkyy, niin "tunt
      Ikävä
      42
      634
    10. Viime yönä mietin paikkoja luonnossa, missä olen kulkenut

      kävellyt ja ikävöinyt, ja ollut niin yksin. Monet kerrat. Ne palauttavat mieleeni sinut ja sen, kuinka kipeää on se kaip
      Ikävä
      57
      612
    Aihe