Juoksupallo?

AlbinoRaven

Minua tässä nyt on jo kauan mietityttänyt, että voiko hiirelle tai jollekkin samankokoiselle jyrsijälle ostaa juoksupallon? Siis tarkoitan sellaista, että se saisi olla siellä pallossa(se olisi läpinäkyvä) ja juosta huoneeni lattialla, vai aiheutuuko siitä stressiä tai jotain muuta?
Tietenkään en halua eläimelle tapahtuvan mitään pahaa niin henkisesti tai fyysisestikkään, joten jos siitä on haittaa niin en todellakaan aio laittaa pikkumurmelia juoksupalleroiseen.

Ajattelin vain, että olisi kiva joskus päästää hiiri "vapaaksi" huoneeseeni ilman sitä pelkoa, että se pääsisi sujahtamaan johonkin pieneen reikään, kaapiston alle tai jonnekkin muualle mistä sitä ei tavoita kiinni. Siis tottakai olisin kokoajan huoneessa vahtimassa, ettei mitään traagista onnettomuutta pääsisi tapahtumaan.

16

1305

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ~Jemina~

      Oma henkilökohtainen mielipiteeni on, että yksikään jyrsijä tai muukaan ei kuulu palloon.
      Tuskin itsekkään tykkäisit juosta pallosta? ja vielä, kun pallo saattaa jatkaa jonkun aikaa pyörimistä, vaikka jyrsijä olisi jo pysähtynyt.
      Vapaana olemisen idea on saada tutkia paikkoja yms, joka ei pallossa onnistuisi.
      Mielestäni siis, vaikka nyt hiirelle parempi juoksuttamispaikka on esimerkiksi sohva, kuin pallo, jonne hiiri survotaan.

    • koiramullaon

      Siis se on rääkkäystä. Eläin kituu niin pienessä tilassa ja saattaa saada jopa sydänkohtauksen viellä jos on hiiri tai hamsteri kyseessä. Myös ahtaanpaikan kammoa voi tulla =/ Joten en missään nimessä suosittele

      • yleistetä

        On myös sellaisia eläimiä jotka todella tykkävät pallossa juoksemisesta. Aina se häkissä kyyhöttämisen voittaa ;)

        Siis kiipustelee itse palloon ja alkaa pyörittää sitä innoissaan.

        Hiirelle/gerbiilille kannattaa ostaa "riittävän suuri" pallo, jolloin ei pelkoa mistään ahtaanpaikankammosta ole. Kulkevathan gerbiilit dunassakin ahtaissa ja pienissä putkissa ;)

        Hiiristä en tiedä, mutta olen kuullut muutaman gerbiilin ja chinchillan oppivan pysäyttämään pallon, eikä eläin tosiaan jää sinne pyörimään ja tekemään kuperkeikkoja.

        Onhan pienillä jyrsijöillä niitä juoksupyörijäkin, samalla lailla sielläkin eläin kuperkeikkoja tekisi. Pienet juoksupallot eivät kovin kalliita ole, joten ehdottomasti suosittelen ostamaan ja koittamaan. Ekalla kertaa eläin voi pallossa olla vain 5 min ja vähitellen aikaa pidentää, jos näyttää siltä että eläin tykkää pallossa juosta.


      • yleistetä kirjoitti:

        On myös sellaisia eläimiä jotka todella tykkävät pallossa juoksemisesta. Aina se häkissä kyyhöttämisen voittaa ;)

        Siis kiipustelee itse palloon ja alkaa pyörittää sitä innoissaan.

        Hiirelle/gerbiilille kannattaa ostaa "riittävän suuri" pallo, jolloin ei pelkoa mistään ahtaanpaikankammosta ole. Kulkevathan gerbiilit dunassakin ahtaissa ja pienissä putkissa ;)

        Hiiristä en tiedä, mutta olen kuullut muutaman gerbiilin ja chinchillan oppivan pysäyttämään pallon, eikä eläin tosiaan jää sinne pyörimään ja tekemään kuperkeikkoja.

        Onhan pienillä jyrsijöillä niitä juoksupyörijäkin, samalla lailla sielläkin eläin kuperkeikkoja tekisi. Pienet juoksupallot eivät kovin kalliita ole, joten ehdottomasti suosittelen ostamaan ja koittamaan. Ekalla kertaa eläin voi pallossa olla vain 5 min ja vähitellen aikaa pidentää, jos näyttää siltä että eläin tykkää pallossa juosta.

        Suuressa pallossa on juuri se vaara, että on ns. liian painava eläimen pysäytettäväksi.

        Ja juoksupallo on eriasia, kun pyörä. Juoksupyörät ovat yleensä häkissä ja ovat avonaisia, jonne eläin saa mennä tai jättää menemättä mielensä mukaan. Juoksupallo taas laitetaan kiinni, eikä jyrsijä pysty sanomaan milloin haluaa pois sieltä.

        Ja tosiaan tuo tavaroihin, seiniin, huonekaluihin törmääminen myös hirvittää.

        Itse en suosi palloa. kyllä se eläin mielummin juoksee lattialla, sohvalla yms. ja turkii paikkoja, kun vierii pallossa.


      • Nimetön
        JemppuliZ kirjoitti:

        Suuressa pallossa on juuri se vaara, että on ns. liian painava eläimen pysäytettäväksi.

        Ja juoksupallo on eriasia, kun pyörä. Juoksupyörät ovat yleensä häkissä ja ovat avonaisia, jonne eläin saa mennä tai jättää menemättä mielensä mukaan. Juoksupallo taas laitetaan kiinni, eikä jyrsijä pysty sanomaan milloin haluaa pois sieltä.

        Ja tosiaan tuo tavaroihin, seiniin, huonekaluihin törmääminen myös hirvittää.

        Itse en suosi palloa. kyllä se eläin mielummin juoksee lattialla, sohvalla yms. ja turkii paikkoja, kun vierii pallossa.

        kuka on keksinytkään tuollaisen idean kuin juoksupallo!
        se on eläinrääkkäystä vaikka näyttäisikin hauskalta!


      • koiramullaon
        Nimetön kirjoitti:

        kuka on keksinytkään tuollaisen idean kuin juoksupallo!
        se on eläinrääkkäystä vaikka näyttäisikin hauskalta!

        Mielummin se eläin on täysin vapaana kun siinä juoksupallossa. Vaikka siinä ei olisi mitään vikaa silti se on vaarallinen myös eläimelle (mutta siinä nyt vain on vikaa). Joskus olen kuullut että jonkun pienen jyrsiän jalka oli jäänyt happi rakoon ja katkennut.. Että kannattaan varmaan harkita ostaako vai ei =/


      • fkaoria
        koiramullaon kirjoitti:

        Mielummin se eläin on täysin vapaana kun siinä juoksupallossa. Vaikka siinä ei olisi mitään vikaa silti se on vaarallinen myös eläimelle (mutta siinä nyt vain on vikaa). Joskus olen kuullut että jonkun pienen jyrsiän jalka oli jäänyt happi rakoon ja katkennut.. Että kannattaan varmaan harkita ostaako vai ei =/

        Mäki luulen, että otus tykkää enemmän juosta vapaana, mutta minkäs teet jos huoneessa ei vain yksinkertaisesti pysty juoksuttamaan. Mä käytän ite jotain laatikkoa mihin laitan sit putkia ja muuta, mutta harvoin ne siellä uskaltavat juosta (ovat vähän ujoja) joten vain kököttävät putkessa. Ostan kyllä jossain vaihees sellasen pienen pallon ja kokeilen et mitä tykkäävät =) Kun eivät saa muuten liikuntaa ja juoksupyörää ei näille kuulema voi antaa ku alkavat tappeleen (venjänkääpiöhamsteri roborovski) joten kokeillaan..


    • EI..

      JUOKSUPALLOLLE! Pitäisi kieltää lailla, koko vaarallinen kidutusmuoto! Juoksupyörä ehdottomasti parempi vaihtoehto!!!!!!!!

    • Chilla lauma

      Juoksupyörä ei myöskään ole maailman paras vaihtoehto esim kaikki eivät ole kokonaaan kiinni joissain pyörissä on reikiä joten miettikää millainen kipu ja tuska eläimelle tulee jos jalka jää väliin.
      Pallo taas on hyvä keksintö ainakin meillä se syö johtoja ja repii tapettia että kumpi olisi parempi vaihtoehto juosta pallossa ja kuolla sähköiskuun :??? että miettikää mitä eläimelle voi käydä jos se on koko ajan vapaana ja jos ei ole palloa ei eläin saa liikuntaa jos ei uskalla päästää vapaaksi... Kyllä suosittelen palloa meidän Chinchilla lauma pitää pallosta ja itse kuikuttavat ku nhaluavat pois että ei se mitään kidutusta ole...

    • Miiimiiii

      Minun hamsu pitää juoksupallosta jonka ostin sille.Ja sitä paitsi jotkut hamsut,gerbiilit ja muut pikkujyrsiät tykkää olla pallossa ja toiset taas ei.Jos jotkut jyrsiät tykkää olla pallossa niin miksi se olisi eläinrääkkäystä?Miksi jotkut tulee valittamaan siittä,että joku on ostanu pallon omalle jyrsiälle?Mistä te (valittajat) voitte tietää tykkääkö kyseinen jyrsiä pallosta vai ei?JA mistä te (valittajat) tiedätte tykkäkö esim teidän oma hamsu,gerbiili jne juoksupallosta jos ette ole kokeilleet?

    • ei vaaraa...

      Ostin hamsterilleni kerran juoksupallon ja se tykkäsi siinä juosta, mutta sekin riippuu yksilöstä. Nykyään se ei siinä juokse, koska siirsin sen sen omaan häkkiin ja laitoin sinne pesävanua. Nyt se on siellä nukkunut jo lähes vuoden. Elikkä minun kultahamsteri ei saanut mitään sydänkohtausta eikä käyttäytyn mitenkään erilailla.

      • 13+17

        Mistä sinä tiedät että tykkäsikö se siitä? Kertoiko se? Jos hamsu menee itse juoksupalloon ei se tarkoita, että se siitä tykkäisi! Hamsterit ovat uteliaita ja menevät joka koloon mihin on mahdollista. Sitten ihminen tulee ja laittaa pallon kiinni, eikä hamsteri pääse pois.


      • ei vaaraa...
        13+17 kirjoitti:

        Mistä sinä tiedät että tykkäsikö se siitä? Kertoiko se? Jos hamsu menee itse juoksupalloon ei se tarkoita, että se siitä tykkäisi! Hamsterit ovat uteliaita ja menevät joka koloon mihin on mahdollista. Sitten ihminen tulee ja laittaa pallon kiinni, eikä hamsteri pääse pois.

        Kyllä se osas omalla kehonkielellä sen viestiä... Ja hamsterini juoksupallo ei ollut kokonaan ummessa vaan siinä oli myös "tukirakenne" jossa oli vain pyöreä kehikko normaalin oven paikalla. Ja mistä itse tiedät ettää hamsteri ei tykkää juoksupallosta? Kertoiko se?


      • R0d3ntz

        Ai jai jai! Hamsuille (eikä muillekkaan jyrsijöille) suositella pesävanua. Se voi nimittäin takertua esim. jalan ympärille ja aiheuttaa jopa kuolion... P.S. Nykyään kultahamstereita kutsutaan syyrianhamstereiksi.


    • hiirumamma

      Meillä poikahiiret juoksee omalla vuorollaan yksiössämme vapaana. Yhtä helppoja ottaa kiinni kuin koira ta kissa, eivät piiloudu, paitsi joskus nukkumaan ja yleensä tiedetään hiirun reitit. Toinen pojumme osaa kiivetä dunaansa ja mennä itse syömään ja juomaan. Kun hiirunsa oppii tuntemaan niin ymmärtää enemmän sen touhuja ja siksi meilläkin pojat saa olla päivisin vapaana, aina kun ollaan itse kotona. ;)

    • Ja pöh

      Se mikä sopii yhdelle, ei aina sovi kaikille... Eläimiä on erilaisia, niin on pallojakin. Omat hamsterini pitivät pallossa juoksemisesta, oli helppo juoksuttaa lomareissuillakin vaikka paikka oli vieras. Pallo oli aina tuttu ja turvallinen. Marsua en ole edes yrittänyt palloon, en myöskään kania (kokoja palloista kyllä löytyisi, mutta mielenkiintoa ei), mutta degu osoittautui hyvinkin palloiltavaksi kaveriksi kunnes kotiutui niin hyvin että saatoin kokonaan vapauttaa. Hyppää välillä itse palloon ja juoksee sillä vaikka luukku on auki. Tuskin siis palloaan inhoaa, kovin kovasti ainakaan ; )
      Kukaan ei halua elää koko ikäänsä vain häkissä. Eläimetkin tarvitsevat vaihtoehtoja, ja pallo on useille ihan hyvä vaihtoehto. Pääsevät tutustumaan ympäristöön, haistelemaan, eivät satuta itseään eivätkä tule syödyiksi.

      Jos oikein haluaa eläimen parasta ajatella, ei niitä hanki kotiinsa. Mielenkiinto voi loppua hyvinkin nopeasti, eikä eläimestä jakseta huolehtia. Tai ylipäätään, mitään eläintä ei ole luotu häkkiin. Turha moralisoida jostain pallosta.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. 4 tuntia töitä kerran viikossa on naisen mukaan liian raskasta

      Tämä ei taija olls lieksalaine vaikka "tuntomerkkiin" perusteella nii vois eppäillä! 🤣 31-vuotias Maya ei kykene tekemä
      Lieksa
      90
      4020
    2. Baaritappelu

      Hurjaksi käynyt meno Laffassa. Jotain jätkää kuristettu ja joutunu teholle...
      Kokkola
      43
      3872
    3. Riikka Purra rosvosi eläkeläiset!

      1900 euron eläkkeestä rosvottiin 350 euroa. Kohtuullista vai? Perussuomalaisia ei enää ole olemassa meille eläkeläisille
      Maailman menoa
      606
      3794
    4. Tappo Kokkolassa

      Päivitetty tänään Iltalehti 17.04.2024 Klo: 15:23..Mikähän tämä tapaus nyt sitten taas on.? Henkirikos Kokkolassa on tap
      Kokkola
      17
      2518
    5. Näytit nainen sanoinkuvaamattoman ihanalta

      En voi unohtaa sinua. Pohdin nyt sinua.
      Ikävä
      74
      2380
    6. SDP:n kannatus edelleen kovassa nousussa, ps ja kokoomus putoavat

      SDP on noussut Helsingin Sanomien tuoreessa kannatuskyselyssä kokoomuksen ohi Suomen suosituimmaksi puolueeksi. SDP:n ka
      Maailman menoa
      329
      2017
    7. Ihastuksesi persoonalliset piirteet ulkonäössä?

      Onko jotain massasta poikkeavaa? Uskallatko paljastaa? Aloitan; todella kauniit kädet ja sirot sormet miehellä.
      Tunteet
      123
      2000
    8. Kansaneläkkeiden maksu ulkomaille loppuu

      Hyvä homma! Yli 30 miljoonan säästö siitäkin. Toxia.
      Maailman menoa
      188
      1839
    9. Ketä ammuttu ?

      Ketä sielä Juupajoela ammuttu ei kait mainemies alkanu amuskelemaan , , Kyösti H ?
      Juupajoki
      28
      1529
    10. Nainen, meistä tulisi maailman ihanin pari

      Mutta tosiasiat tosiasioina, on liian monta asiaa, jotka sotivat meidän yhteistä taivalta vastaan. Surulla tämän sanon,
      Ikävä
      66
      1392
    Aihe