Elikkä..Laitettiin joulukuusi jo eilen ja koristeltiin.Minusta siinä ei ollut mitään väärää.
Tuli joulu olohuoneeseen ja muutama pakettikin jo kuusen alle.Toki ne avataan vasta aattoiltana.Siitä perinteestä emme sentään luovu.
Kannattaako aina vaalia perinteitä?
Poikkesimme Jouluperinteestä
8
519
Vastaukset
Itse vaalin jouluperinteitä melko kirjaimellisesti mutta tuo teidän veto oli kyllä kiva juttu.
Ei niitä perinteitä nyt ihan prikulleen tarvitse noudattaa. Voi niistä poiketa. Ja tehdä omista tavoista omia uusia joulupernteitä. Tästä lähtien joka joulukuun 20 kuusi tuodaan sisään. Kyllä se kuusi sen tunnelman tekee. Jo nyt saa aloittaa joulun fiilistelyn. On ollut niin pitkä ja pimeä syksy.
Oikein hyvää Joulua!- Puhurix
että joskus kannattaa tehdä siten ku hyvältä tuntuu.
- niin sitä pitää...
ExTempore, ja kaikilla on hauskaa :D
- koristelut!!!!
Ehkä meillä eletäänkin enempi kauppojen tahdissa sillä nehän aloittaa marras-joulukuun vaihteessa ja meillä aloitetaan viikkoa ennen aattoa.
Tämä siksi, että jos koristeista onkin osa rikki, valot pimeenä tai jotain, niin ehtii rauhassa vielä ostamaan korvaavaa tilalle.
Kuusi (tekokuusi) tuotiin sisälle maanantaina ja kierrettiin valopiuhat ympärille. Tähti oli kuin olikin rikki (rautalanka murtui) joten eikun uusi ostamaan.
Tonttuhahmot ja muut kartongista askarrellut hahmot (kuusenkuva, poro, lumihiutaleet) teippailtiin ikkunoihin myös.
Verhot vaihdettiin tiistaina.
Tänään laitetaan kiiltävät hapsunauhat.
Huomenna tutkitaan pöytäliinojen kunto (onko vanhoja steariinitahroja) ja laitetaan käyttökelpoiset pöydille.
Jne. jne.
Näin meillä yleensä tehdään, hitaasti ja kaikessa rauhassa. Joulu tulee niinkuin hiljaksiin ja aatokset rauhottuu koko ajan pienessä puuhailussa.
Lauantaina kun aloitan kinkun paiston, imuroin ja pyyhkäisen vielä kostealla lattiat ja pölyt pois. Sen kummempaa joulusiivoushärdelliä ei tehdä, koska meillä kuitenkin siivotaan pitkin vuottakin. Niin te muutkin teette mutta moni kuitenkin jostain syystä tekee JÄTTISIIVOUKSEN ja nuohaa kaikki kaapitkin.
Miksi? Jos ei aio sitä jouluaan kaapissa viettää, niin antais olla. Siivoo sitten paremmalla ajalla.
Joulusiivoukset on muutenkin semmoista iänikuisen vanhaa agraarikulttuuriin kuuluvaa perinnettä kun ihmisillä ei oikeasti ollut aikaa eikä mahiksia siivoilla aiemmin kun oli teurastusajat, makkaroiden keittelyt, leipomiset ja muuta jutut syksyisin. Niinpä sitten mökit ja tuvat piti kauheella kiireellä siivota jouluksi ja oljet vaihtaa. Niistä tuli kauheasti pölyä, joten sieltäkö asti meille jäi tamppaus- ja pölynpyyhintäperinne, että kaikki paikat, ne kaapitkin, pitää siivota pölyistä puhtaiksi?!
Että tämmöistä, hidasta ja rauhallista, lapsetkin tykkää...
alter-egoni :D- Alma Naakka
Noinpa meilläkin, jouluverhot laitettiin kyökkiin jo pikkujouluksi ja kuusi nököttää nurkassa viikkoa aikaisemmin, mitä meillä kotona aikoinaan oli tapana.
Samanlaista agraariajattelua olen pähkäillyt tahollani, kuin sinä siivouksen kanssa: appelsiini, luumu/-kräämi ja riisi/puuro olivat harvinaista ja kallista herkkua, kun olivat tuontitavaraa. Kinkku oli suolassa jo syksystä ja lanttua, porkkanaa ja jäätynyttä perunaa piisasi kaikilla joista sai joulupöytään köyhempikin juhlaeinestä.
Miksei suomalainen ruokajoulu kuin voisi muokkautua pikkuhiljaa modernimmaksi, mistään kun ei ihmisillä ole enää pulaa ja yltäkyllä on arkenakin vakivieras joka pirtissä.
Jokainen laittaa itsensä näköisen joulun, tavatonta joulua ei ole ja onneksi joulua ei ole "lailla" määrätty, joten voi jättää joulimattakin ;)
- kikakakkonen
...on muuten lapsi, joka tahtoo kaiken menevän jouluna samalla tavoin ja sitten kun meistä tulee aikuisia myös henkisesti alkaa se oma joulu tulla jolkottamaan juuri sillä tahdilla kuin itse tahtoo. Joten viestisi oli oikein hyvä muistutus siitä, että jokaisessa kodissa pitäisi asua myös aidosti aikuisia joulun viettäjiä :D Sillä aikuiset luovat perinteet ja se voi olla vaikkapa sitä, että kuusi raahataan sisälle juuri nyt.Mun ikiomiin perinteisiini kuuluu, että kuusen pitää olla kukkapuskan kokoinen ja mahtua pöydälle sekä olla korea kuin kukkapuska.
Nauttikaa kuusestanne. Se tuoksuu aina hyvälle :) - Zaria
Tuohan on hieno uusi perinne ja olen itsekin harmitellut, kuinka vähän aikaa joulukuusesta saa nauttia.
Olen pyrkinyt luomaan perheellemme aivan omat perinteet, jotka on osittain mu0ovattuna siirtyneet vanhemmiltamme meille. Meillä ei käydä jouluna kirkossa, vaan ennen joulua konsertissa tai oopperassa. Meillä ei tarjota luumukiisseliä, vaan aattoyönä juustotarjotin kaikkine lisukkeineen jne. - tilanne!!
Vaimo koristeli tänään kuusemme.
= vuorasi 3:n litran muovikulpan Al-foliolla, sijoitti siihen muutaman kuusen oksan ( pit. noin 40cm ) ja pani muutaman pallukan ja lametta pintaan.
Espanjan jouluihin emme edes etsineet oksia.
Joululahjoja en ole ostanut koskaan.
Vaimo on hoitanut sen puolen.
Avioliiton alkuvaiheissa huomautti joskus lahjuksista.
Vastasin että ostaa itselleen mitä haluaa.
Yhteinen tili ja rinnakkaiset luottokortit.
Oikein hyvä perinne!
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Oletko kertonut jo muille tunteistasi?
Ystävillesi esimerkiksi? Minä en ole vielä kertonut kenellekään tästä meidän jutusta.774592- 1791829
- 1241530
- 351016
Miten minusta tuntuu että kaikki tietää sun tunteista mua kohtaan
Paitsi suoraan minä itse, vai mitä hlvettiä täällä tapahtuu ja miksi ihmiset susta kyselee minulta 🤔❤️16971- 92894
- 78893
Hyvää huomenta!
Mietin miten suhtaudut minuun, jos kerron tunteista. Voinko enää sen jälkeen olla samassa paikassa kanssasi, jos koet as78842- 45807
- 4788