Olkaluun murtuma

Nainen-69

Hei!

Millaisia kokemuksia teillä on olkaluun murtumasta?

Itseltäni olkaluuni murtui syyskuussa hevosen selästä pudotessa ja kun luutuminen ei onnistunut, tehtiin leikkaus.Se meni onneksi hyvin ja värttinähermon vauriolta vältyttiin.

Koska käsivarsi oli kolmisen kuukautta vähäisellä jumpalla, niin tietysti se jäykistyi. Tein mitä kivuiltani pystyin eli en kovinkaan paljon.

Hauislihas on ihan kivikovana ja luultavasti se supistui heti tapaturman jälkeen. Venytysliikkeet eivät auta ja käsivarsi on ja pysyy koukussa. Fysioterapeutille menen ensi viikolla ja hänen mukaansa käsivarsi saadaan vielä suoraksi. Toivottavasti hän on oikeassa!

Kyllähän tämä välillä masentaa, mutta pitää vaan yrittää pysyä toiveikkaana, vaikkei se aina helppoa olekaan.

Jos teillä on vastaavanlaisia kokemuksia niin olisi kiva kuulla niistä.Mukavaa ja rauhallista joulun odotusta kaikille!

74

36055

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • dfdfgf

      Hauislihas jäykkä ? Itse oli erittäin lähellä kuolemaa ja rullatuolissa n.4 kk. Nyt kävelen jotenkin. Jalkoihin koskee. Mesntaa että hauis jäykkä ? Mites kuolema lähellä ja rullatuoli ? Olisko helpompaa ?

      • viitsi...

        Jokaisen kipu ja ongelma on uniikki, ei niitä voi verrata. Kyllä hauislihas, varsinkin jos on oikeassa/vahvemmassa kädessä on tärkeä joka käänteessä. Itse olen toki onnellinen siitä että jalkani toimii ja pystyn elämään itsenäistä elämää, mutta oikeassa kädessäni on jatkuvaa hermokipua (RSD) joka ehkä loppuelämäksi estää työnteon. En kuitenkaan vertaa itseäni kehenkään muuhun, en edes vertaa itseäni siihen miten elämäni oli ennen onnettomuutta. Ainoa mitä voin tehdä on elää tätä hetkeä ja yrittää tehdä siitä mahdollisimman hyvän.


      • Kärpix

        No saat olla sitten ylpeä itsestäsi, koska olet SUUREMPI KÄRSIJÄ. Muista KÄRSIÄ, KÄRSIÄ, KÄRSIÄ ja KATKEROITUA.


      • Ninaim

        Kai sitä nyt saa kertoa omasta ongelmastaan ilman että tarvitseeajatella, että jollain on pahempu ongelma! Katkera oli kirjoituksesi.


      • Anonyymi
        Ninaim kirjoitti:

        Kai sitä nyt saa kertoa omasta ongelmastaan ilman että tarvitseeajatella, että jollain on pahempu ongelma! Katkera oli kirjoituksesi.

        Lopeta turha puhuminen jos et asiallisesti vastata.😡


      • Anonyymi

        se on pyörätuoli


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        se on pyörätuoli

        kyllä, olin puoli vuotta pyörätuolissa. nyt elän kipujeni kanssa, venäläinen naislääkäri ei antanut kipulääkkeitä hän sano kyllä Purana 400g riittää, se on minun jalkani, ei hänen.


    • yksikätinen

      Minulta murtui myös olkaluu syksyllä ja olen ollut sairaslomalla pari kuukautta. Viimeinen lääkärissäkäynti jätti monia avoimia kysymyksiä. Käden liikeradat edellee vajavaisia ja kivuliaita. Töihin pitäisi mennä tammikuun alussa, mutta en oman käsitykseni mukaan ole mitenkään vielä parantunut siihen pisteeseen. Mikä yleensä sairasloman pituus?

    • ele_

      Itselläni olkaaluu murtu tai siis luu meni ihan poikki kokonaan noin kaksi vuotta sitten, kun pyörällä laskin alamäkeä kovalla vauhdilla ja ajoin pahki kaverin pyörään ja pyörän selästä lensin sitten noin pari-kolme metriä maahan kovalla iskulla käsi edellä...
      Käsi oli isossa kipsissa noin 6 viikkoa ja rupesi hyvin luut luutumaan yhteen ja sen jälkeen vaihdettiin kevyempään tukeen (en tiiä sen tuen nimeä, mutta se oli sellainen jonka voi ottaa poiskin esim. suihkun ajaksi) sitä tukea pidin noin kuukausi-pari ja sen jälkeen ei ollut mitään tukea enään mutta jouduin pitämään sitä ''narua'' joka meni niskan takaa ja ranteen ympäri.
      Mullakin jäykistyi käsi koukkuun ja en saanut millään kättä suoraksi, mutta kyllä se siitä pikkuhiljaa suoristu kun jumppasin kättä kerran päivässä.

      Nyt tänä päivänä ei ole ollut mitään ongelmia käden kanssa :)

    • parantuva poika 14v

      mulla on kans menny nyt kaks kuukautta sitten olkaluu ihan ylä osasta poikki mutta se jäi hyvään asentoon joten ei tullut minkään näköistä kipsiä vaan hento kantoside... se oli mulla kuukauden ja nyt mulla on ollu käsi ilman sitä jo 3 viikkoo enkä huomaa minkään näköistä kipua... odottelen kuitenkin lääkäriltä lupaa alkaa taas vetelemään leukoja ja punnerruksia joita tein paljon ennen luun murtumista... aluksi kun kantoside otettiin pois, käteni nousi eteenpäin vain noin 70 asteen kulmaan ja ei taipunut suoraksi vaan jäi noin 150 asteen kulmaan 180:stä asteesta, mutta nyt käteni on täysin normaali joskin en saa vielä viikkoon uida tai ajaa pyörää tai muuta sellaista. tietenkin potuttaa oikein paljon koko asia mutta kyllä tästä selvittiin säikähdyksellä kun olisin voinut tippua niskoilteen ja halvaantua loppu elämäksi. :) koulussakin kiusattiin käden vuoksi kun olin ennen aina vedellyt leukoja koulun leuka tangolla ja nyt sanottiin aina "vedä leuka" kun käsi oli vielä kantositeessä. enää en mene juoksentelemaan leikkepuistojen kiipeilytelineillä ja tipu 2,5 metrin korkeudelta käden päälle vaan pysyttelen kaukana niistä. nyt kun katon teijä tarinoita niin huomaan miten helpolla pääsin ja miten koko kesäloma olis menny pilalle jos ois käyny samallai ku teille :)

    • .

      "Alentunut D-vitamiinipitoisuus on keskeinen riskitekijä rasitusmurtumissa. Asia selviää Tampereen yliopistossa tehdystä väitöstutkimuksesta, jossa selvitettiin varusmiesten D-vitamiinivajeen yleisyyttä ja vaikutuksia.

      Tutkimuksen mukaan riski saada rasitusmurtuma kasvaa jopa nelinkertaiseksi, kun D-vitamiinipitoisuus on alhainen. Tutkimukseen osallistui 756 tervettä varusmiestä, joiden rasitusmurtumat kirjattiin kolmen kuukauden aikana.

      Tutkimuksessa ilmeni myös, että D-vitamiinin vajeesta kärsivillä varusmiehillä on tilastollisesti merkittävästi enemmän hengitystieinfektioista johtuvia poissaoloja. Tutkimuksen mukaan D-vitamiinivalmisteen käyttö saattaa vähentää hengitystieinfektioita."
      http://www.aamulehti.fi/Terveys/1194746825083/artikkeli/suurin riskitekija tama vitamiini ehkaisee rasitusmurtumissa.html


      "The doses of sunshine or oral vitamin D3 used in healthy children should be designed to maintain 25(OH)D levels above 50 ng/mL. As a rule, in the absence of significant sun exposure, we believe that most healthy children need about 1,000 IU of vitamin D3 daily per 11 kg (25 lb) of body weight to obtain levels greater than 50 ng/mL. Some will need more, and others less. In our opinion, children with chronic illnesses such as autism, diabetes, and/or frequent infections should be supplemented with higher doses of sunshine or vitamin D3, doses adequate to maintain their 25(OH)D levels in the mid-normal of the reference range (65 ng/mL) — and should be so supplemented year-round (p. 868)."

      - Cannell JJ, Vieth R, Willett W, Zasloff M, Hathcock JN, White JH, Tanumihardjo SA, Larson-Meyer DE, Bischoff-Ferrari HA, Lamberg-Allardt CJ, Lappe JM, Norman AW, Zittermann A, Whiting SJ, Grant WB, Hollis BW, Giovannucci E. Cod liver oil, vitamin A toxicity, frequent respiratory infections, and the vitamin D deficiency epidemic. Ann Otol Rhinol Laryngol. 2008 Nov;117(11):864–70.

      1000 IU jokaista lapsen 11 painokiloa kohden ympäri vuoden, allekirjoittajana mm. Christel Lamberg-Allardt. Tavoitetaso artikkelin mukaan olisi 65 ng/ml eli noin 160 nmol/l. Omat D-vitamiinitasonsa voi kuitenkin käydä mittauttamassa, jotta tietää, missä mennään.
      http://manninen-nutraceuticals.blogspot.fi/2009/09/christel-lamberg-allardt-siirtynyt.html

      Suomalaisten keskiarvo on n. 43 nmo/l nykyisillä virallisella saantisuosituksilla.

      Muuttuiko mikään uusien D-vitamiinisuositusten myötä?
      http://www.terveysportti.fi/xmedia/duo/duo99587.pdf

      Suomessa arvioidaan olevan n. 500 000 osteoporoosia sairastavaa potilasta, osteoporoottisia murtumia Suomessa syntyy n. 40 000 vuosittain, näistä lonkkamurtumia on n. 8000. Lisäksi toiset 400 000 suomalaista sairastaa osteopeniaa, osteporoosiin johtavaa alkavaa luukatoa. Lonkkamurtumien määrän ennustetaan lähes kolminkertaistuvan vuoteen 2030 mennessä. Myös alle 20-vuotiailla on todettu osteoporoosia.ja riisitautia

      D-vitamiinin puute näkyy erityisesti lasten luunmurtuma tilastoissa: viimeisen 20 vuoden aikana lasten kyynärvarren murtumat ovat lisääntyneet 31 prosenttia ja olkavarren murtumat 39 prosenttia. Muita osatekijöitä ovat kalsiumin ja liikunnan puute.

      Iltalehti uutisoi äskettäin, että suomalaislapsilla on todettu murtumia ja jopa osteoporoosia, jotka ovat vältettävissä D-vitamiinia lisäämällä. Helsingin alueella tehdyn tutkimuksen mukaan jopa 99 prosenttia helsinkiläisistä koululaisista kärsii D-vitamiinin puutteesta. Iltalehdessä haastateltu ylilääkäri Raimo Rintala suosittelee 50 mikrogramman D-vitamiinilisää myös lapsille.

      "70 % eurooppalaisista elää D-vitamiinin puutteessa"

      Tässä talviaikaan tehdyssä tutkimuksessa 18-21 -vuotiaiden miesten veren D-vitamiinitaso:
      http://jcem.endojournals.org/cgi/content/full/89/1/76

      Tammikuussa 2001 nuorten miesten 25OHD taso oli siis vain 24 nmol/l.

      Sen jälkeen kun maitoon ja joihinkin muihin elintarvikkeisiin oli alettu lisätä pieniä määriä D-vitamiinia, tehtiin jatkotutkimus

      Vitamin D fortification of milk products does not resolve hypovitaminosis D in young Finnish men (2007).
      http://www.nature.com/ejcn/journal/v61/n4/abs/1602550a.html

      Tammikuussa 2004 siis 73.8%:lla nuorista miehistä 25OHD oli alle 37.5 nmol/l!

      Ei liene mitään syytä olettaa, että koko väestöllä keskimäärin tilanne olisi parempi kuin nuorilla miehillä, pikemminkin päinvastoin. Saattaapi siis olla, että jopa kolmella neljäsosalla Suomen kansasta 25OHD on talvella alle 40 nmol/l!

      Normaalina pidetään sitä, mitä auringosta saa ja se on yli 100 nmol/l. Tähän tarvitaan keskimäärin 100µg D-vitamiinia päivässä.

      Nykypäivän lääkärin pitäisi mielestäni ymmärtää, että kalsidiolipitoisuuden määritys kuuluu tärkeänä osana potilaan hoitoon siinä missä kolesteroli- ja verensokeritutkimuksetkin. Luultavasti osa lääkäreistä osaakin jo toimia näin.

      • Anonyymi

        Kalsium + d-vitamiini. Siksi maitoonkin lisätään. Molempien arvot voi selvittää verikokeilla, ovatko molemmat kunnossa. Lyhyesti. Onko tuo pitkä selostus mainos?


    • häiriköt kuriin

      D-vitamiinihäirikkö näyttää olevan taas vauhti päällä !

      Kenen luulet jaksavan lukea tuollaisia "romaaneja", onko mitään omaa sanottavaa ?

      • Murtuneen äippä

        Älähän nyt. Tämä d-vit. veto oli hyvä muistutus tälle foorumille. Lapsukaiseni mursi eilen olkavartensa, kylläkin ihan kovalla rytäkällä ja on liikuntaa harrastava ym eli syynä ei ole ehkä pääasiassa heikko luu, mutta täytyy myöntää, että d-vitamiinin anto ei ole ollut ihan säännöllistä. Nyt skarppaan jatkoelämää ajatellen.


    • puumerkki5

      Minulla murtui kaatumistapaturmassa olkaluun yläosa kolmeen osaan. Riiputin kättä yötä päivää eli nukuin keinutuolissa, lisäsin d-vitamiiniannosta ja heti toisella viikolla aloitin jumpat fysioterapeutin ohjeiden mukaan.
      Viidennen ja kuudennen viikon jumpat tein vesijumppana (2 x 25 min/vrk) ja käsi nousee jo reippaasti yli olkapään - melkein ylös. Lisäjumppaa vaatii käden laittaminen selän taakse.
      Vammasta on siis 6,5 vkoa ja uskon, että paranen hyvin, vaikka olen jo ikäihminen.Sairasloma loppuu 8 vkoa vammasta.

    • auts

      Mulla murtu olkaluu n. puolesta välistä viikko sitten. En saanut kipsiä, vaan jonkunnäköisen kantositeen. lääkäri ei osannut sanoa, milloin käsi on kunnossa. osaisko joku sanoa kauan teillä on menny toipua. käsi liikkuu hyvin, tosin kivuliasta sen liikuttaminen on.

    • Nainen-noin 49v

      Minulla murtus olkaluu noin puolesta välistä myös. En saanut kipsiä minäkään, vaan jonkunnäköisen kantositeen myös.

      Minullakin on mennyt olkaluu poikki, sillä seuraamuksella että jos olkapäähäni nojaa se sattuu aina törkeästi, jos käden yrittää nostaa ylös kattoon se ei vain nouse sinne muutakuin suuren kivun kanssa.

      Olen yrittänyt kuntouttaa kättäni jo yli vuoden, mutta en usko että kivun tunteminen kättä olkapäästä painaessa alaspäin tai nostaessa ylös loppuu, vaikka kuntouttaisin kahteenkin vuoteen saakka.

      Olen kyllä aina syönyt terveellisesti, ja käyttänyt maitotuotteita ja erityisesti silloin kun käsi murtui.

      • auts

        Kauankos kesti,että sait kantositeen pois?


    • Olkavarsi 12/2008

      Täällä yksi muutama vuosi sitten olkaluun murtuman saanut. Murtui myös tuosta olkavarren puolivälistä, hyväasentoinen murtuma. Kantositeessä kiikkui kolmisen viikkoa. Fyssarilta sain jumppaohjeita. Saikkua vähän yli kuusi vikkoa ja saikkuaikaan alkoi tehokkaampi fys.hoito. Kannattaa pyytää lähete fys. hoitoon, koska siinä vaiheessa, kun kolmioliinasta päästyä alkaa käyttää kättä, lähtee hyvin helpolla tekemään liikkeet väärin.

    • auts

      hyvä tuuri teillä käynyt. itselläni myös hyväasentoinen murtuma ja lääkäri sanoi eilen, että 6viikon päästä tule näyttämään uudestaan... sanoivat että nuori luu luutuisi nopeasti, joten odotin n.3 viikon saikkua mutta ei... 6vk. lievä pettymys...

    • tateno

      minulta murtui myös olkavarresta.,ns.sirpalemurtuma.kantosidettä käytin 6-viikkoa.aina vain kipuili.vahvoja särkylääkkeitä täytyi jatkuvasti syödä.pyysin useasti viipalekuvaukseen,mutta pyyntööni ei suostuttu.tramalia vain poskeen.lääkäri sanoi tällaisten murtumien parantuvan itsekseen.fysioterapeutille vain.kivut ei vain hellittäneet,ja vihdoin monien kuukausien jälkeen pääsin tietokonekuvaukseen,jossa todettiin käsivarsi aivan poikki,eikä luutumista ole yhtään tapahtunut.yhdentoista kuukauden jälkeen vastab pääsin operoitavaksi.siihen laitettiin osatekonivel.nyt olen kohta kuusi viikkoa kantanut kättä kantositeessä.ja kivut vain jatkuvat.yhtään yötä en kivun takia ole pystynyt viime tammikuun jälkeen nukkumaan.hoitovirhe?

    • elmeri7

      Itselläni olkaluu murtui n.4 viikkoa sitten. sain myös kyseisen kantositeen. lääkäri käski alkaa jumppaamaan kättä 2 viikon kuluttua onnettomuudesta. vieläkään ei käsi taivu kuin 90asteen kulmaan. normaalia? 2 viikon päästä pitäisi saada side pois, mutta epäilen kyllä suuresti. Käsi tuntuu kyllä muuten normaalilta, ei särje edes pikku kolhusta.

    • Olkavarsi 12/2008

      Minkähän takia sitä kolmioliinaa/kantosidettä täytyy kuusi viikkoa pitää ? Onko se kuitenkin kunnolla lähtenyt luutumaan ?

      Mulla oli sen kolmisen viikkoa kolmioliinassa kiikkumassa ja tuolloin jo tuntui, että käsi jämähti kyynärpää 90 asteen kulmaan. Mulla murtui olkaluun kirurginen kaula - hyväasentoinen murtuma.

      • elmeri7

        Mitenkäs te olette käyneet suihkussa tuon kantositeen kanssa? itse otan tuon kädessä olevan 'muovisuojan' alta sen liinan pois ja kiristän tiukalle. luultavasti ei saisi niin tehdä, mutta en näe siinä mitään haittaa.


    • Olkavarsi 12/2008

      Mulla oli käytössä vain kuitukankaiset kolmioliinat ja pyytelin niitä terkasta sen verran, että sain pari kertaa viikossa ottaa uuden liinan käyttöön. Entisestä tuli sitten "suihkuliina", jossa käsi oli suihkussa ollessa ja suihkun jälkeen se roskiin ja uusi käyttöön.

      • olkaluu12

        Kuinka kauan teillä on mennyt saada käsi taas täysin toimintakuntoon ( murtumahetkestä tai siteen/kolmioliinan poistamisesta) ? itselläni kohta 5 viikkoa ollut kantositeessä ja kyynärpää taipuu vasta reiluun 90 asteen kulmaan.


    • mies 33

      yhdellä tutullani on myös olkaluun murtuma ja ihmettelee, että milloin saa käden täysin suoraksi. Hän sai eilen kantositeen pois ja lääkärit "pelottelivat" jopa kuuden viikon kuntoutusajalla. voiko muka kestää niin kauan suoristaa käsi!

      • peruspena2

        Noi käden suoristukset on ihan yksilökohtaisia


    • mies 33

      UP!!! Kaikki lisätieto otetaan mielellään vastaan! Toipumisajat jne! sekä kaksi ylempää kysymystä!

    • tatu

      vuosi sitten liukastuin,ja oikean olkaluun ala-osa murtui pahasti.viivyttelivät sen hoidon kanssa,eli odottelivat sen luutumista turhan kauan.vasta pari kuukautta sitten joutuivat laittamaan osatekonivelen.lihakset on jouduttu repimään auki ja taltalla nakutella tekoniveltä paikalleen olkaluuhun.että on kipeä.nukkua ei ole kivun takia pystynyt.luukipu on kovempaa,kuin pelkkä särky.,6 viikkoa jouduin pitämään kantosidettä,ja toimintakyky on olematon.fysikaalisessa on käytävä vielä pitkään,jos siitä saisi vielä edes kivuttoman.kaikista hulluinta on,että vakuutusyhtiön lääkäri katsoi,että olen omavarainen,eli töihin pystyvä,ja lakkautti hoitotuet,vaikka kädellä ei saa edes lusikkaa suuhun.

    • jaana20

      Liukastuin ennen joulua ja olkaluu keskeltä murtunut ja perhosfragmentti oli myös, käsi kipsattiin töölössä 23.12 ja puhuttiin että 6 vkoa pitää kipsi olla (avattava ortoosi) . Sairaslomaa tuli 7vkoa, kävin 8.2 uusissa kuvissa ja ortopedin luona, hitaasti ruvennut luutumaan joten leikkausta tuskin tarvitaan, sairaslomaa 1kk lisää ja ortoosin pitoa jatketaan 4-5vkoa vielä. Fysioterapeutilla olen käynyt 2krt, tammikuussa ensin ja sain kotiin jumppaohjeita ja toisen kerran nyt 8.2 ortopedin jälkeen, toiset liikkeet onnistuu hyvin ja jotkut ei ollenkaan, käsi turvonnut vieläkin, elen saunottu ekaa kertaa kun kipsin saa pois ja takaisin kätevästi., olkavarsi kivenkova eikä suoristu kunnolla joten pitkä kuntoutus taitaa olla vielä edessä..särkyjä ei juuri ole jollen pitkään rasita kättä, kantoside on liimattu ortoosiin ja sitä pidän ulkona en sisällä enää.

    • ....

      Minulta murtui olkaluu viime maaliskuussa ja käteen laitettiin heti metallilevyä. Kantosidettä pidin neljä viikkoa jonka jälkeen käsi ei liikkunut 90 asteesta suuntaan eikä toiseen. Pikkuhiljaa jumppaohjeilla käsi rupesi kuntoutumaan, koukkuun saamiseen meni kauemmin aikaa. Huonona puolena vielä oli se että sain murtuman yhteydessä radialis hermon venymävamman jonka vuoksi sormeni ja ranteeni olivat käytännössä halvaantuneet usean kuukauden ajan. Tästä syystä sairaslomani venyi viiteen kuukauteen...

    • :).

      Mulla on menny oikea käsi ainakin 3 kertaa hajalle nyt viimeisellä kerralla meni kunnolla olkavarsi poikki käden väännössä aloitin liikkeiden teon heti 3-4 päivän jälkeenJ(haba liike ja sormien puristelu) tietysti pitää käyttää toista kättä apuna liikkeitä tehtäessä hitaasti ei kiertoliikkeitä ettei käy vahinkoa jotta luutuminen tapahtuu oikein yleensä,jos kaikki menee hyvin niin siinä 14 päivän kohdalla käsi yleensä rupee tuntumaan hyvältä vaikka ei tietysti ole vielä kunnossa kertaakaan en ole leikkaukseen menny siinä voi helposti mennä hermoradat pilalle.Tärkeetä on saada paljon proteiinia,magnesium,d-vitamiinia ja muita luuston rakennusaineita ja se burana 800mg auttaa vähentämällä turvotusta ja auttaa tulehduksen hoidossa.Tärkeetä on muistaa se,että vaikka haaveri tapahtuu ja monet säikähtää nyt on käsi tai jalka niin hajalla ettei se varmaan koskaan tule kuntoon niin voin sanoa,että positiivisellä mielellä ja sitkeellä oikealla harjoituksella ne paranee yleensä huippu kuntoon.

      • :).

        se vielä,että käsi on laitettu ortoosiin missä on kantoside mitä voi kiristellä tarranauhoilla sitä voi hiukan avata siinä 10 päivän kohdalla jotta veri pääsee virtaamaan kädessä paremmin älkää tehkö liikkeitä ilman ORTOOSIA. ja kivun sallimissa rajoissa


    • nasu

      minulla meni olkaluu poikki helmikuun lopussa. ensin laitettiin kipsi kun luu saatiin hyvään asentoon. sormissani oli tunto alentumia, joten toinen lääkäri päätti että leikataan käsi. nyt on leikattu 3.2.13. luu on levytetty ja laitettu 6 ruuvia. kädessä on nyt joka puolella tunto alentumia, sormet jo toimii jollain tavalla, ranne toimimaton. olkavarren luun poikki mennessä luu oli venyttänyt hermoa, joka säätelee ranteen toimintaa. lääkärit totesivat että parantumisen ajan kohtaa ei tiedetä. ehkä 1-2kk. hakaset poistettu, haava siisti. käsi vain erittäin kivulias. käsi taipuu suoraksi mutta ei niinkään koukkuun. mahan päälle kyllä. luvassa hyvin pitkä sairasloma kun lähihoitajan töitä teen. jospa tästä käsi vielä tulisi.

    • :))

      Jos on isoa kipua niin ottakaa ennen treeniä kipulääkettä valitettava totuus on se,että kättä pitää liikuttaa vaikka sattuu muuten se ei vahvistu eikä synny uutta kudosta mikä pitää sitä paikalla....kipu mikä kädessä yleensä on johtuu kollageenin repeytymisestä luu on tunnoton;)

      http://fi.wikipedia.org/wiki/Kollageeni

      • penamies69

        Itsellä pirstaleinen murtuma olkapäähän vuosi sitten, kipuja tietyissä asennoissa edelleen. On vissiin luutunut mitä luutuu, nivelen sisällä olevat luuhiput vissiin siellä kipuilee. Ei taida kollageeniin liittyä mitenkään omat kipuni. Tosi nastaa olis jos paranisi, mutta näin vuoden jälkeen en jaksa siihen uskoa. Tekisi mieli alkaa treenata täysiä, mutta en tiedä uskaltaako sitä esim. roikkua yhdellä kädellä, tehdä ukemeja olkapään päälle, tiedä häntä.

        Mitä on kivun sallimat rajat, eikä kipu kynnys ole yksilöllinen?


    • :))

      Mä lisään aina painoja pikkuhiljaa suurempii enkä jauha samoilla painoilla viikkoja/kuukausia ei mitään monen kilon lisäyksiä kerralla,mutta kuitenkin aina hiukan kuormitusta lisää kyllä sen huomaan,jos kipu menee niin pahaksi ettei rauta nouse silloin vähän vähemmän painoa.

      Joillakin on auttanu MSM jauhe:

      http://www.finnmsm.fi/Terveysvinkit/MSMn-edut

    • 17 kloppi

      Moro. Olen 17v poika ja multa meni 5 viikkoa sitten kelkkaillessa oikean käden olkaluu hieman hauiksen alapuolelta poikki kolmeen osaan. Aluksi käteen laitettiin kipsi, joka ulottui kämmenestä kainaloon. Tällöin parantumisarvioksi lääkäri antoi 3viikkoa :D?
      1,5vk tapaturmasta oli ensimmäinen kuvaus, ja siellä huomattiin että luut olivat menneet huonoon asentoon. Kipsi otettiin pois, ja tilalle tuli tämmöinen koko olkavarren ympäröivä korkista tehty lasta. Tässä versiossa kyynärvarteni ja ranteeni on vapaana. 2,5vk päästä oli taas seuraava kuvaus, jossa todettiin että luut olivat jopa paremmassa asennossa kun mihin ne viimeksi aseteltiin, mutta uutta luuta ei näkynyt ollenkaan? tämä normaalia 4vk murtumisesta? Aluksi luvattiin se 3vk, seuraavaksi 6-8vk, ja viimekäynnillä sain ennusteeksi 3 kuukautta. Käsi on kivuton ja saan sen jo melkein suoraksi, mutta tunnen edelleen käden heiluvan siitä murtumakohdasta eli se ei ole tarttunut kiinni yhtään.Itse murtumasta ei aiheutunut hermo ongelmia, sormet ja ranne pelaa niinkuin pitääkin, mutta leikkauksessa kuulemma hermovaurion riski on :/ Mitä mieltä tilanteestani?

      • senni_sofia

        Hei, tiedän että keskustelu on vanha mutta kokeilen onnenani :D
        Miten kätesi nyt toimii? Ja mitä sille tehtiin, alkoko kuitenkin luutumaan vai leikkasivatko?

        itselläni aika sama tilanne nyt ja ikää 16 mut mitään luutumista ei näy :D olis kiva jutella!!


    • :))

      Kannattaa vetää vitamiineja saa ottaa tuplasti päivässä aamulla ja illalla ja paljon maitotuotteita lihaa ja proteiinia ei ne luut muuten kuntoon tule lääkärit ei ikinä tajuu sanoa ravintopuolesta mitään.

      • 17 kloppi

        Joo eipä sanoneet mulle mitään.. vasta nyt kuukauden kohdalla tajusin ruveta vetämään ylimääräistä kalsiumia ja d vitamiinia niin paljon kuin vasurilla ehtii. Proteiininsaantia voisi vielä hieman lisätä, vaikka maitoa meneekin 2litraa päivässä nyt.


    • nyyh nyyh

      Moi,olen 17v poika meni kädenväännössä olkaluu poikki. Murtuma oli kuulemma hyvässä asennossa eli hauiksen kohdalle kipsi ja kantoside. Käsi oli siinä kantositeessä melkein koko kipsaus ajan(kuusi viikkoa),mitä nyt välillä pidin ilman. Kipsin poistosta on yli reiluviikko ja hauislihas on kivikova. Meneekö hauislihaksen jäykkyys ohi itsestään kevyessä käytössä vai pitääkö erikseen treenata sitä jotenkin? ja seuraavaa kerta fysioterapeutille on neljän viikon päästä.

    • Viisikymppinen50

      Minulla murtui olkapää toukokuun alussa. Kyseessä oli hyväasentoinen murtuma ja käsi oli kantositeessä 3 viikkoa. Sairaslomaa myös 3 viikkoa. Fysioterapia alkoi niinikään 3 viikon kuluttua. Yhdeksän vikon jälkeen alkoi lihaskuntoharjoittelu. Tapaturmasta on nyt kulunut 10 viikkoa. Vielä on kuntoutettavaa, käden ojennus pään yli ja selän taakse jää vajaaksi. Myös lihasvoiman palauttaminen vaatii töitä, mutta uskon että kyllä tästä vielä käsi tulee.

    • Mutsikka

      Minulla on vajaan viikon kokemus olkaluun yläosan murtumasta useasta eri kohtaa kaatumisesta johtuen. Olen odottanut kutsua kolme päivää tarkempiin tutkimuksiin. Hoito-ohjeiksi sain kantositeen lisäksi, että käsi pitää muistaa ottaa välillä pois kantositeestä ja suoristaa, jotta kyynärtaive ei "lukitu". Sehän tuntuu täysin luonnolliselta, koska ainakin itselläni on todella hankalaa olla liikuttamatta kättä. Sormet turpoaa ja "stressi iskee" sormiin näppylöiden muodossa.

    • Mariella1

      Hei!Kertokaahan kuulumisia jos täällä käytte:)
      Mulla kaatumisesta 1 kk ja vasta nyt sain tiedon, että kyseessä onkin hyväasentoinen murtuma eikä kiertäjäkalvon repeämä...eli vammaa hoidettu/kuntoutettu alusta asti ihan väärin:(
      Röntgenissä ei näkynyt murtumaa vaan se paljastui magneettikuvauksissa.Eilen vasta laitettu kantoliinaan ja määrätty totaalilepoa ainakin tammikuun alkuun. Aika paljon nyppii ton väärän diagnoosin takia...nyt paraneminen viivästyy, kun käsi ei ole riittävästi saanut lepoa.
      Kuntoutusta edessä, toivottavasti tulee vielä työkuntoon.

    • maastopyrälijä

      Minulta murtui olkapää kun auto törmäsi mun pyörään viime vuoden itsenäisyyspäivänä (2014). Lääkärin mukaan olkapää on pudonnut ja murtunut, joten se leikattiin ja siihen laitettiin metalli levy. Leikkaava lääkäri sanoi että käsi tulee kuntoon n.3 kk. Leikauksen jälkeen käsi jäykistyi, enkä saanut oikeaa kättä sivusuunnssa kuin n.30 cm sekä eteen että sivulle. monen lääkäri ja fysioterapihoitojen jälekeen elokuussa otettiin titaanilevy pois ja sama sanonta kaden kuukauden päästä on kunnossa. Sama rata jatkui, kättä ei saanut liikutettua, meni vaan huononpaan suuntaan ja kaupan päälle sain kivut ja jomotukset sekä luukuolion. Nyt laitetaan proteesi, kysttyäni autaako se, vastaus: kädestä ei varmaanka saada noormaalia mutta särky ja jomotus luultavasti saadaan pois. Viimeinen lääkäri sanoi että olisi pitänyt olla leikkaamatta. Opetus on että kannattaako aina mennä leikkauspöydälle.

    • Valillavasurilla

      Olkaluuhuni tuli kolme hyväasentoista murtumaa 10 päivää sitten. Konservatiivinen hoito eli kantoside 3 viikkoa, sitten kolme viikkoa ilman ja saa nostella 90 asteen kulmaan, sitten vapaa liikuttelu. Viikon jälkeen kontrolliröntgenissä luutuminen oli alkanut hyvin, mutta käsi on tosi kipeä, varsinkin yöt ovat hankalia. Nyt saa "pendelöidä", mutta ei paljon muuta kärsikään. Kipua on eniten olkapään ja rinnan välissä ja lavan kohottajan tienoilla. Toivottavasti pehmeissä kudoksissa ei paljastu myöhemmin mitään korjaamatonta vahinkoa. Miten kauan teillä on ollut kipua ja millaiseksi lopputulos on muodostunut, hiihtokuntoon?

    • kipuilija

      Kyllä on kipuja ..syön Panacod 3 kpl vrk.
      Tyynyä voi käyttää hartian tukena nostoissa ja laskuissa sänkyyn mentäessä ja nousuissa sattuu vähemmän.

    • Jhhoojhghhhhhhhh

      Kuuluuko olkapäänmurtumaan,että luut olkapäässä ovat menneet sijoiltaan.Ja miten olkapään luut saadaan suoraksi,Kun minulla on olkapään luut ovat murtuneet ja menneet sijoiltaan.Vaatiiko se jo leikkausta ja nukutusta.Ja puuduttamista,että olkapään luut saadaan suoraksi.

    • Viheraho

      Ei kuulu.Sinulta on mennyt Olkaluu poikki.Suosittelen sinulle Leikkaushoitoa.Voit kuolla siihen nukutukseen.Kun olkapään luuta ei voi Suomen rikoslain mukaan leikata ilman,että sinut nukutetaan Olkapään Luun Leikkauksen ajaksi.Voit myös kuolla Verenvuotoon nukutettuna.

      • OsaPäiväAivo

        Mitä se tuommoinen pelottelu nyt on? Jos tulee ongelma, niin kai se pitää yrittää korjata? Kädessä ei sitäpaitsi ole mitään elintärkeitä elimiä, vaan perus-puhaltimet-ja-pillit, joten ei sen nyt niin vaarallista voi olla. Toisaalta tiedän yhden jolla halkesi kallo pyöräillessä ilman kypärää. Itse olen täällä siksi koska kaaduin päivällä pyörällä liian perusteellisen hiekotuksen ansiosta jotka toimivat siis kuulien tavoin. Lisäksi vauhti oli aika hurja koska nastarenkaat on olleet niin tukevat. Nyt illalla aloin sitten miettiä onkohan olkaluuhun tullut jotain, koska laskeuduin osittain kyynärpään varaan. Pääpaino tuli vasempaan sääreen, joka paksuista housuista huolimatta on kuin leopardin raapima. Olkavarsi tuntuu "jännältä". Sama jännä tunne kun silloin kun armeijassa murtui 3 ja 4:s metatarsaali jalkapöydästä... Aika näyttää. Jos menee jännemmäksi ja sormet helliksi, pitää lähtä terkkariin. Eipä siinä mitään. Hyvä ettei aivot levinny kaiteeseen tms.


    • Murtuma

      Itsellä murtui kaksiviikkoa sitten olkaluu/olkavarsi siitä keskiosasta. Huomenna taas lääkäriin ja röntgeniin. Viime kerralla jolloin tapaturmasta oli viikko oli käsi lähtenyt hyvin paranemaan ja oli oikeassa asennossa. Tämän kuun loppuun vissiinkin semmoinen tuki ja kantoside. Kipsiä en saanut ollenkaan.

      • Jumppari

        Mursin olkaluun pään maaliskuun puolivälissä hevostapaturmassa. Ei kipsiä, kantositeessä pidettiin. Fyssarin ohjeilla varovasti aloitettiin jumppa. Nyt tapaturmasta yli 3kk. Kipuilee edelleen, ja hartialinjan yläpuolella kiukuttelu rajoittunutta. Fyssari sanoi että puolessa vuodessa pitäisi liikkua normaalisti. Kipuilla voi sen jälkeenkin (tästä kirurgi varoitteli heti kun kävin ekoissa kuvissa, hän siis katsoi kuvat vaikkei kättä leikattu). Toivottavasti siitä tulee vielä käsi. Olen alle 30v eli elämää olisi vielä edessä


      • Korppu2

        Hei,
        putosin hevosen selästä ja kolhin olkaluun pään aitaan. Palanen luusta murtui irti, leikattiin olkalihaksen läpi ja ruuvattiin pala kiinni 3 vk sitten. Nyt saan nostettua 90 kulmaan eteen ja sivulle. Puoli vuotta on kyllä aika pitkä aika toipumiseen.


    • Epätietoinen83

      Mitä teille sanottu olkaluun murtuman yhteydessä muusta liikunnasta? Mulla murtumasta 2 viikkoa. Luutuminen ei ollut alkanut kun perjantaina kuvattiin. Voinko silti käydä kevyesti kävelyllä tms? Kipuja vielä aika paljon.

      • Korppu2

        Hei,
        en lähtisi aktiivisesti liikkumaan, jos kipulääkitys on vahva. Sitten kun lääkitystä voi vähentää, niin kuntoilu näin maalaisjärjellä olisi suotavaa.


    • Korppu2

      Moi!
      Lensin hepan selästä estehypyn jälkeen aitaa päin ja olkaluun yläosa murtui ja leikattiin olkalihaksen läpi. Pari ruuvia olkaluun päähän. Kantoside 3 vk, mutta pidin vain viikon, kun kättä kivisti sen takia.
      Epäselvää on, milloin saan käden nousemaan ylös asti 180 asteeseen? Onko kokemusta?

    • Epätietoinen83

      Mulla murtui olkaluun yläosa elokuussa 2017. Julkisen puolen sairaalassa sanottiin, että on hyväasentoinen murtuma ja soveltuu konservatiiviseen hoitoon, mutta 6,5 viikossa ei kuitenkaan lähtenyt luutumaan. Leikattiin syyskuun 2017 lopulla sit lopulta. Koko viime syksyn oli kovat kivut ja saikkua siis kaikkinensa 3,5 kuukautta, töihin pääsin marraskuun lopulla. Tammikuussa näytin alkuperäisiä kuvia yksityiselle ortopedille, sanoi, että huonoasentoinen murtuma ja olisi pitänyt leikata heti... Leikkauksen jäljiltä kädessä on kuusi ruuvia ja titaanilevy. Käsi kipuilee yhä ja ei todellakaan toimi normaalisti. Yksityispuolen ortopedi ehdotti titaanilevyn poistoa, jos se parantaisi liikelaajuutta ja vähentäisi kipuilua. Kellään kokemusta vastaavasta operaatiosta, onko auttanut liikelaajuuden parantumiseen tai vähentänyt kipuja? Fysioterapiassa oon käynyt aktiivisesti yli vuoden, 2 eri fysioterapeuttia ja vaikka mitä on kokeillut. Treenaan kättä omatoimisesti 3-5 kertaa viikossa, mut hankaava/jäytävä/vihlova kipu etenki ääriasennoissa ylhäällä ja ulkokiertoon viedessä jatkunut. Ei edistystä kipuilun suhteen noin puoleen vuoteen.

    • kenkuttaa

      Minulla murtui luu hauislihaksen kohdalta. Se oli eilen. Laittoivat tukisiteen. Kahden viikon päästä olisi tarkastus ja jos luut eivät ole ruvenneet luutumaan käsi leikataan.
      Käsi on hyvin kipeä. 8 viikon ajan olisi sitten muutaman kerran käytävä ortopedin luona.

    • 12367

      Minulla on kolme vko kun olkavarsi napsahti poikki hauiksen kohdalta. Käsi on ortoosissa ja lenkillä niskan takaa 90 asteen kulmassa. Välillä jumppaan kättä alas päin ohjeiden mukaisesti. Erikoisempia kipuja ei ole mutta kyynärvarresta kättä ei pysty nostamaan ylös päin, se tuntuu oudolta. Sormet pelaa ja ranne kääntyy.

    • Anonyymi

      Mulla murtui värttinäluun kaula eli kyynärpää. En oo ottanut kipulääkkeitä viidestä syystä: ne haittaa luutumista, koen että kiputuntemus auttaa mua varomaan kättä, oon lääkevastainen ja löytänyt luontaisia luutumisen edistäjiä ja kivunhelpottajia (homeopaattiset arnica symphutum carcarea phosphorica sekä piimaajauhe Ruohonjuuresta ja Vogelin nokkoskalkkitabletit ja tietty reilusti laadukasta D-vitamiinia ja kipuun auttoi neilikkajauhe sisäisesti ihan uskomattoman hyvin!) ja koska oon pystynyt olemaan ja nukkumaan näillä keinoilla. Kyynärpään liikkuvuus surkea, kipsiä ei oo ollut, kuudesta viikosta saikkua jäljellä kaksi. Alan nyt ahkerasti liikuttelemaan kuten lääkäri ohjeisti ja hieromaan arnikkiöljyllä. Alussa ei pystynyt edes liikuttelemaan kunnolla sormia ja koko käsi ihan poissa pelistä, makoilin paljon käsi tyynyllä. Mutta siis on tämmöinenkin tapa tehdä ja elää.

    • Anonyymi

      Minulla meni 12.02 vasemasta olkavarresta luu poiki LIUKASTUIN ja käden päälle,kantositeessä olen pitänyt ja Buranaa ja Padolia ottanut...Ouluun maanantaina viipale kuvauseen ja sitten lääkäriin.Katotan mikä tuomi tulee.kauan ne on antanut olla kipuhan aivan sietämätön. Onko muilla ollut näin kauan ennenkö alettu operoimaa.

      • Anonyymi

        minulla sirpaleinen olkavarren murtuma kaaduttuani portaissa.viikko piti odottaa kantositeen kanssa ennenkuin leikattiin,sairaalassani ei näet ollut tarvittavia nauloja ja ruuveja. nyt viikko kulunut leikkauksesta. kantositeessä edelleen jonkun verran kipuja mutta lääkkeet auttavat. fysioterapia 2 viikon kuluttua.


      • Anonyymi
        Anonyymi kirjoitti:

        minulla sirpaleinen olkavarren murtuma kaaduttuani portaissa.viikko piti odottaa kantositeen kanssa ennenkuin leikattiin,sairaalassani ei näet ollut tarvittavia nauloja ja ruuveja. nyt viikko kulunut leikkauksesta. kantositeessä edelleen jonkun verran kipuja mutta lääkkeet auttavat. fysioterapia 2 viikon kuluttua.

        Valitettavasti 6 viikon kohdalla naulauksesta ei vielä luutumista ollut,mutta fysioterapia edistyy . Kipua kuitenkin harjoitteiden jälkeen ja aamuisin kohtalaisesti. Kävelen säännöllisesti ja silloin kipua ei tunnu. Olkavarsi on edelleen melko turvonnut ,mutta alkaa olla normaalin värinen. Sairausloma elokuun alkuun.


    • Anonyymi

      15.2.2021 kaaduin ja seurauksena olkaluun takaluu murtui laajasti. Siitä alkoi nyt juuri 3kk kestänyt taistelu ja jatkuu yhä. 5viik. Kantositeessä sen jälkeen rankka kuntoutus. Kipu oli Sietämätön. Selällään nukkumista 7viik. Orjallisesti olen noudattanut kuntoutus ohjeita (en edes viitsi märiä kertoa, kukaan ei uskois) Nyt jo vähän toiveikas olo. Ei vielä kunnossa. Saa nähdä tuleeko koskaan olemaan. Täytyy olla tyytyväinen mitä on lopputulos, sen aika näyttää.

    • Anonyymi

      Maaliskuussa murtui olkavarsi. Ilman leikkausta selvisin. Käsi oli oortoosissa 2kk. Samassa rytäkässä hermot otti osumaa jonka takia osa kämmenestä on tunnoton ja kaksi sormea ei toimi vieläkään. Toiminnan pitäisi palautua ajan kanssa. Ensimmäiset viikot oli kivuliaita, nukkua pystyin vain tv-tuolissa. Paraneminen on ollut hidasta mutta edistystä kun tapahtuu niin mieli pysyy virkeämpänä :)

    • Anonyymi

      Olen 13 vuotias ja itseltäni meni poikki vääntäessä kättä

    • Anonyymi

      Te joilla on olkavarsi levytetty niin kuinka pitkään kärsitte kivuista treenatessa?

    • Anonyymi

      Hei! Täällä olkaluun hyväasentoinen murtuma, saikkulomaa pidetty jo 7 viikkoa. Tietokoneella kirjoittaminen ei oikein onnistu vieläkään., kun alkaa oireet pistelystä. Voi olla, että pidempiaikainen juttu sitten, saapi nähdä miten paraneminen edistyy.

      • Anonyymi

        Hei, mulla maaliskuussa liukastumisessa monikappalemurtuma, olkapään kohdalla viisto murtumalinja ja olkavarressa toinen. Ei leikattu,vain kuntoutusta.
        Fysioterapiassa n.3 viikon välein. Osa-aikaiseen toimistotyöhön palasin kesäkuussa. Jos voisin korjata jotain tapaturman jälkeen niin tekisin ohjatut harjoitteet tunnollisemmin , myös ekan 3 kk jälkeen. Kun auttava toimintakyky arjessa palautui,niin harjoitusten teko väheni. Se oli virhe. Nyt olen taas 5 kk kohdalla alkanut jumpata ja kivut ovat ikäviä. Jos olisin jaksanut edes huolellisesti venytellä liikerataa,olisi tilanne parempi.
        Näppiksellä työskentelyä täytyy tauottaa usein,,kipu säteilee kyynärvarren asti. Puutuminen on kyllä loppunut. Aikaikkuna murtuman kuntouttamiseen on pieni, joten mielestäni osapäivätyöhön minut patistettiin työterveydessä liian pian. Ei sentään vielä kokoaikaisesti,mutta pian varmaan niin.

        Tsemppiä kuntoutukseen meille!


    • Anonyymi

      Mun olkapään murtuma on ollut todella kivulias. Yritä jumpata vaan , se vähän vähentää kipua..ota lääkkeitä.

    • Anonyymi

      Hei.

      Minulla murtui olkaluun alaosa ja värttinäluun yläosa, kun liukastuin jäisellä tiellä. Odottelin viikon kotona murtuneen käden kanssa ennen leikkausta. Nyt käsi on leikattu. Laitettiin levy ja ruuvit. Käsi on kantositeessä ja kipulääkkeiden avulla olo on melko siedettävä. Pelkäsin leikkauksen jälkeistä kipua pahemmaksi. Olen
      vähän pystynyt nukkumaankin.

      Fysioterapeutilta sain jo ensimmäiset liikeohjeet. Nyt aluksi vain sormien ja kämmenen liikuttelua. Myöhemmin olkavarren ja kyynärvarren kuntoutusta. Toivottavasti liikeradat palautuisi mahdollisimman hyvin. Ei auta kuin yrittää parhaansa. Lääkärin mukaan kuntouttamiseen voi hyvinkin mennä 6kk. Jopa vuosi, että käsi alkaa olla paremmassa kunnossa. Mitään en toivo nyt niin paljon kuin sitä, että käsi tulisi kuntoon. Elämä on nyt aivan tauolla tämän vamman takia.

      Tsemppiä ja voimia parantumiseen kaikille täällä.

    • Anonyymi

      minulta murtui molemmat sääriluut, kipu edelleen. jaloissani on ne naulat

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mitä ihmettä

      Kaipaat hänessä
      Ikävä
      105
      1786
    2. Välillä käy mielessä

      olisiko sittenkin ollut parempi, että emme koskaan olisi edes tavanneet. Olisi säästynyt monilta kyyneleiltä.
      Ikävä
      81
      1407
    3. Mika Muranen juttu tänään

      Jäi puuttumaan tarkennus syystä teolle. Useat naapurit olivat tehneet rikosilmoituksia tästä kaverista. Kaikki oli Muras
      Sananvapaus
      6
      1356
    4. Lopeta tuo mun kiusaaminen

      Ihan oikeasti. Lopeta tuo ja jätä mut rauhaan.
      Ikävä
      144
      1283
    5. Mitä oikein

      Näet minussa? Kerro.
      Ikävä
      92
      1250
    6. Oho! Farmi-tippuja Wallu Valpio ei säästele sanojaan Farmi-oloista "Se oli niin luotaantyöntävää..."

      Wallu oikein listaa epämiellyttävät asiat… Monessa realityssä ollut Wallu Valpio ei todellakaan säästele sanojaan tippum
      Tv-sarjat
      11
      1248
    7. Kotipissa loppuu

      Onneksi loppuu kotipizza, kivempi sotkamossa käydä pitzalla
      Kuhmo
      22
      1196
    8. Uskoontulo julistetun evankeliumin kautta

      Ja kun oli paljon väitelty, nousi Pietari ja sanoi heille: "Miehet, veljet, te tiedätte, että Jumala jo kauan aikaa sitt
      Raamattu
      634
      1171
    9. Hanna Kinnunen sai mieheltään tiukkaa noottia Tähdet, tähdet -kotikatsomosta: "Hän ei kestä, jos..."

      Hanna Kinnunen on mukana Tähdet, tähdet -kisassa. Ja upeasti Salkkarit-tähti ja radiojuontaja onkin vetänyt. Popedan Lih
      Tv-sarjat
      7
      1053
    10. Helvetin hyvä, että "hullut" tappavat toisensa

      On tämä merkillistä, että yritetään pitää hengissä noita paskaperseitä, joilla ei ole muuta tarkoitusta, kuin olla riida
      Kokkola
      11
      994
    Aihe