herään

miramari 2

joskus yöllä kun suoni vetää jalkaa < onko vaarallista

4

687

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • ei ole

ei ole

• Suonenveto on "oikeasti" lihaskouristus. Syynä voi olla esim. suolojen, natrium, kalium, puute. Siihen voi auttaa vähänatriuminen kivennäisvesi tai jotkut saavat avun magnesiumista. Ei ole "kauhean" vaarallista, mutta voi kertoa em. suolojen liian vähäisestä saannista.

• Avun saanut

Se, joka ei ole kokenut suonenvetoa (lihaskramppia), ei tiedä miten kivulias se voi olla. Voi olla ettei lihaskramppi ole vaarallinen mutta itselläni kohtaukset olivat niin pahoja että heräsin omaan tuskanhuutooni. Lopulta en niiden pelosta uskaltanut enää käydä uimassa. Vaaratilanteeseen en joutunut sillä onnistuin pääsemään altaan reunalle ennen kuin kohtaus iski täysillä. Käytin Crampitonia ennen kuin se meni reseptille. Ystävällinen farmaseutti ehdotti tilalle magnesium-tabletteja (350mg). Magnesium tuntuu minulle olevan crampitonia tehokkaampi ja pitkävaikutteisempi. Otan päivän annoksen illalla ennen nukkumaan menoa. Ainakin minua magnesium unettaa ja rauhoittaa hyvin lievästi. Magnesiumin ansiosta saan suonenvetoja enää hyvin harvoin (jos kylmetyn nukkuessani peitteen päällä) eivätkä kohtaukset ole kovin voimakkaita. Suonenvedon iskiessä jalkaan hankaan sitä voimakkaasti patjaa vasten kunnes kitkasta syntyvä lämpö lopettaa kohtauksen. Joskus olen varmistanut ettei kohtaus uusiudu lämmittämällä lihasta suihkussa tai hiustenkuivaajalla.
      Suonenvetoa ei kannata sietää sillä voimakas kohtaus voi aiheuttaa lihasrevähtymän jos lihas oikaistaan väkisin runnomalla (jos lihasta ei saa oikaistua, kramppiin on hyvin vaikea vaikuttaa ja pelkkä ajatus kohtauksen jatkumisesta nostaa hiukset pystyyn). Uidessa krampissa olevaa jäsentä ei pysty lämmittämään ja seuraukset voivat olla kohtalokkaita.
      Havaintojeni mukaan suonenvetoa esiintyy herkemmin jos ei juo tarpeeksi vettä.

• lääkkeitä

Suonenvetoa on monen asteista. Jos jollakulla vetää suonta (eli lihas kramppaa) vain joskus ja silloinkin vain vähän aikaa, niin toisella se saattaa olla jokaöinen painajainen ja kestää tuntikausia. Emme siis ole tässäkään asiassa samanlaisia. Itse syön Crampitonia (lääkärin reseptillä) jos magnesium, kalsium, kalium ja B-vitamiinit eivät auta. Eivätkä ne aina auta - totta vie! Silloin on turvauduttava lääkkeisiin, joita onneksi on - muitakin kuin Crampiton, esim Rivatril yms.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Taisin tehdä virheen

Kaipaan sua enemmän kuin kuvittelin. Luulin, että helpottuisin, mutta olinkin täysin väärässä. Vieläkö vastaisit minulle
      Ikävä
      78
      4119
    2. Koronarokotus sattui oudon paljon nyt sairaanhoitaja Tanja 46 istuu pyörätuolissa

Pitkä piina piikistä Kun Tanja Vatka käy suihkussa, tuntuu kuin ihoa revittäisiin raastinraudalla irti. Hän on kärsinyt
      Maailman menoa
      202
      3342
    3. Hyvä että lähdit siitä

Ties mitä oisin keksinyt jos oisit jäänyt siihen, näit varmaan miten katoin sua.... 😘🤭😎💖
      Ikävä
      47
      3026
    4. Nyt tuntuu siltä, että on pakko päästä puhumaan kanssasi

Tuntuu että sekoan tämän kaiken takia. Miehelle
      Ikävä
      81
      2722
    5. Olisitko mies valmis?

Maksamaan naisellesi/vaimollesi/tyttöystävällesi elämisestä syntyvät kulut, ruokailun, vuokran ja muut välttämättömät me
      Ikävä
      381
      2445
    6. Mitä haluat sanoa kaivatullesi?

Onko ikävä? Milloin näitte viimeksi?
      Ikävä
      181
      2092
    7. Miksi mediheli

Mitä on tapahtunut ku poliiseja ja ambulanssi pyöri aamusta keskustassa
      Kiuruvesi
      38
      1623
    8. Nainen, mulla olisi sulle pari vinkkiä

Kerro vain ongelmasi niin annan siihen vinkin. :/
      Ikävä
      78
      1615
    9. vieläkin sanoa voin...

💖💛💖💛💖💛💖💛💖 💛 Beijjjbeh 💛 Kaks vuotta tänään täällä. Miten hitossa jotkut on jaksaneet kymmeniä vuos
      Ikävä
      23
      1418
    10. Nainen onko sulla supervoimmia ?

Voisitko auttaa miestä mäessä? Tarjota auttavan käden ja jeesata tätä miestä? Tai antaa olla et sä kuitenkaan auta.
      Ikävä
      39
      1402
    Aihe