Uuni puhtaaksi

ilman myrkkyjä

Kaivataan vinkkejä, kuinka uunin voisi saada puhtaaksi ilman niitä pahalle haisevia uuninpuhdistusmurkkyjä. Niiden haju ei lähde uunista pois, vaikka yrittää puhdistaa superhyvin.

50

42636

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • siiläsiisti

      Minä pesen uunini(keittiö) tolulla. Suihkutan sitä ja annan uunin lämmetä 20 min. Pyyhin tai hankaan (taikasientä voi käyttää avuksi)ja huuhtelen suihkuttamalla vettä ja kuivaamalla. Lähtee likakin paremmin kuin myrkyillä. Vinkki oli aikoinaan Sillä siisti ohjelmassa.

      • mölisijä

        huhhuuu


      • ympäristömyrkky

        pahimmasta päästä !


      • pirttipiika

        Olen pessyt tähän mennessä vain lattioita tolulla. Onko samaa tolua?


    • yugugy

      Karhunkieli ja vesi (ehkäpä astianpesuainettakin) riittää. Unohdin ostaa uuninpuhdistusainetta ja käytin em. tuotteita. Aikaa ei mennyt sen enempää, kuin olisin puhdistanut uuninpuhdistusaineen uunista ja puhdasta tuli.

      • Uuniparka

        Karhunkieli naarmuttaa pinnat. Ei kannata.


    • kannattais.

      Kokeilla kans, jos hermos kestää on sokeripala ja tippa vettä.

      • Minä olen pessyt näin.

        En suosittelisi Tolua ainakaan,uunin pesuun se ei ole terveellistä jos sen antaa lämmetä ja haihtua hengitettäväksi.Sitä ei saa laittaa edes kuumaan veteen saman eli haihtumisen vuoksi.Se on harhaa että se olisi terveellinen vaihtoehto valitan.

        Mäntyneste-saippualla saa myös puhdasta ja ei ole epäterveellinen puhdistus aine. Levitä pesuliuos uunin seinämille ja laita uuni lämpiämään, niin että se alkaa kuplia (40-50 astetta riitää.)Voit käyttää karhun kieltä ja lisää tarvittaessa vettä ja lopuksi huuhtele.Olen puhdistanut uunia tällä tavoin ja hyvä on tullut.


      • Pera´s

        Mene siivousalan liikkeeseen ja kysy Handyä. Se on sellainen raavin jossa on ikäänkuin partakoneen terä jatkovarrella. Sillä voit työntämällä kaapia liat veks ja sen jälkeen pyyhit miedolla pesuaineella ja huuhdot vedellä. Ei tule käryjä eikä pinnat naarmuunnu. Onnia matkaan!


      • hienokin käy

        Hieno sokeri käy hyvin "startteriksi", siis kaada pari ruokalusikallista esim uunin luukulle, sitten hankaa nihkeällä sienellä. Vettä ei saa olla liikaa. Tarkempia paikkoja kuten nurkkia, pahoja klimppejä tai ritilöitä voi jatkaa sokeripalalla. Puhdasta tulee, paljon paremmin toimii kuin nk. uuninpuhdistajat tai muut myrkyt.

        Tolun käyttäjille vielä: Tolua ei missään nimessä saa lämmittää tai käyttää kuumalla vedellä!


      • höppänä
        Minä olen pessyt näin. kirjoitti:

        En suosittelisi Tolua ainakaan,uunin pesuun se ei ole terveellistä jos sen antaa lämmetä ja haihtua hengitettäväksi.Sitä ei saa laittaa edes kuumaan veteen saman eli haihtumisen vuoksi.Se on harhaa että se olisi terveellinen vaihtoehto valitan.

        Mäntyneste-saippualla saa myös puhdasta ja ei ole epäterveellinen puhdistus aine. Levitä pesuliuos uunin seinämille ja laita uuni lämpiämään, niin että se alkaa kuplia (40-50 astetta riitää.)Voit käyttää karhun kieltä ja lisää tarvittaessa vettä ja lopuksi huuhtele.Olen puhdistanut uunia tällä tavoin ja hyvä on tullut.

        tolu ja mäntynestesaippua ovat sama aine, jos joku sitä ei vielä satu tietämään


      • tolueeni
        höppänä kirjoitti:

        tolu ja mäntynestesaippua ovat sama aine, jos joku sitä ei vielä satu tietämään

        Lorauta mäntynestesaippuaan tolueenia niin saat tolua! googletahan tolueeni!

        http://www.ttl.fi/OVA/ttolueen.html


    • ulnaris

      Tarjoustalossa esim. myydään taikasientä.Osta ihmeessä, et tarvitse puhdistusaineita ja lahtee lika.Olen kokeillut grilliin kaakeleihin uuniin yms. Iloista ekojoulua

    • hankausvilla

      bou boul-hankausvilla on ihme "möykky". Lika lähtee ilman pesuainetta. Ei myydä kaupassa, saa vain itsenäisiltä jälleenmyyjiltä. Maksaa 10 e, kestää tosi kauan. Ei ole naarmuttanut minun uunia. Puhdistan sillä myös keraamisen liesitason.

    • Soodaa tai/ja suopaa

      Jo vuosia olen pessyt uunini (ja hellan päältä) ruokasoodalla...Kostuta pinta, ripota soodaa...hankaa esim vihreällä "karhunkielellä"..Huuhtele...

      Jos pahoja pinttymiä, laita nestemäistä mäntysuopaa esim. yöksi...

      ÄLÄ MISSÄÄN VAIHEESSA KUUMENNNA UUNIA..

      Pese aamulla uuni...(karhunkieli)..huuhtele pesurätti haalealla vedellä...

      Kun enin suopa on pois...huuhtele vielä vedellä (kylmä), jossa esim. 1 dl etikkaa/2dl vettä..

      Lopuksi vielä ihan puhtaalla vedellä, joka voi olla jo lämmintäkin...

    • ehdottomasti

      ja takuulla lähtee palanutkin lika!

      • uuninpolttaja

        ja mistä sitä saa ostaa ???


      • jauhetta
        uuninpolttaja kirjoitti:

        ja mistä sitä saa ostaa ???

        vihreässä purkissa ja sitä saa esimerkiksi Stockmannilta ja usein erilaisilla messuilla sitä myydään myös. Purkki 800g maksaa 20€. Pesin sillä juuri saunan lauteet ennen joulusaunaa ja puhtaaksi tuli. Teräs- ja kaakelipinnat kiiltävät pesun jälkeen - eikä naarmuja synny.


      • netistä
        uuninpolttaja kirjoitti:

        ja mistä sitä saa ostaa ???

        kätevästi


    • Rommaani Porista

      Kyllä nykypäivänä pärjää, kun ostin 7 eurolla mikroaaltouunin kierrätyskeskuksesta. Kun se joskus hajoaa, olen minäkin jo krematorion lävitse kahlannut.

      Hyvää joulua ja järkevää uutta vuotta.

      • x x x x

        Taidat olle niitä uusavuttomia, joilla mikrolla lämmitetty valmisruokakin palaa joskus pohjaan.
        Älä osallistu tällaiseen keskusteluun, mistä et mitään ymmärrä!


      • Rommaani Porista
        x x x x kirjoitti:

        Taidat olle niitä uusavuttomia, joilla mikrolla lämmitetty valmisruokakin palaa joskus pohjaan.
        Älä osallistu tällaiseen keskusteluun, mistä et mitään ymmärrä!

        Muuta sinä omakotitaloon ja laita nuotio pihaan. Siinä sitä on sitten kiva paistaa elävällä tulella vaikka paistilihaa. Eikä tule uunin puhdistusongelmia. Naapurit jos tulevat uteliaiksi, voi heillekin tarjota. Siitä yhteisöllisyyskin kehittyy 1800-luvun malliin.

        Heitä nyt heti se sähköuunisi pois ja hanki nuotio.


      • Rommaani Porista
        Rommaani Porista kirjoitti:

        Muuta sinä omakotitaloon ja laita nuotio pihaan. Siinä sitä on sitten kiva paistaa elävällä tulella vaikka paistilihaa. Eikä tule uunin puhdistusongelmia. Naapurit jos tulevat uteliaiksi, voi heillekin tarjota. Siitä yhteisöllisyyskin kehittyy 1800-luvun malliin.

        Heitä nyt heti se sähköuunisi pois ja hanki nuotio.

        Kyllä sähköuunit ovatkin niin vanhanaikaisia, että ne saa kaikki heittää kierrätyskeskuksen vaivoiksi.

        Nykyään on hienoa, kun voi pistää parvekkeellakin aivan rauhassa grillin sauhuamaan. Tulee naapuritkin tutuiksi. Heille voi tarjota kypsää lihaa. Jos ei grillistä niin sängystä.


      • saikku
        x x x x kirjoitti:

        Taidat olle niitä uusavuttomia, joilla mikrolla lämmitetty valmisruokakin palaa joskus pohjaan.
        Älä osallistu tällaiseen keskusteluun, mistä et mitään ymmärrä!

        Onhan se näin


    • luontoystävällinen

      Kokeilepa Gnld:n Super 10:llä liuos 1:3 (yksi osa super 10 ja vettä 3 osaa)Lämmitä uuni korkeintaan 50 asteeseen. Katkaise lämpö ja suihkuta keskitetyllä suihkeella. Mikäli neste haihtuu (koska lämpötila on yli 50 astetta), jatka suihkuttamista kunnes uunin seinät pysyvät märkinä. Anna Super 10:n vaikuttaa 5 minuuttia. Suihkuta uudelleen. Anna vaikuttaa vielä 15 minuuttia. Pyyhi uuni karhealla kostealla rievulla.

    • heimoli

      sokeripalalla...ainakin hellan päällinen lähtee hyvin puhtaaksi sillä konstilla.

    • BlondiNuttura

      Suosittelen kokeilemaan FinMaid:n Uuni ja grilli puhtaaksi geeliä. Se on tuoksutonta ja käytetään kylmään uuniin.

      Geeli levitetään likaiselle pinnalle, annetaan vaikuttaa n 5-10 min pyyhitään pois ja huuhdellaan kostealla liinalla.

      Itse käytän tätä myös keraamiselle liedelle, pohjaanpalaneisiin kattiloihin, jopa jääkaapin tai keittiökaappien esim roskiskaapin ja roskiksen pinttyneeseen likaan. Niin ja likaiseen tiskialtaaseen se on aivan voittamaton.

      Ei naarmuta ja on tehokasta ja tuoksutonta.

      Tätäkin saa aiankin Tarjoustalosta ja se on punaisessa pullossa.

      • Joulun paras siivousvinkki

        Itse hinkaan liesiä sokerinpaloilla. Niin uskomattomalta, kuin se kuullostaakin, pinttyneinkin lika lähtee irti tällä menetelmällä ja vieläpä HELPOSTI! Ei naarmuja, ei kaalliita aineita. Suosittelen kaikkia kokeilemaan ja hyvää uutta vuotta kaikille. :)


      • varovainen epäilijä
        Joulun paras siivousvinkki kirjoitti:

        Itse hinkaan liesiä sokerinpaloilla. Niin uskomattomalta, kuin se kuullostaakin, pinttyneinkin lika lähtee irti tällä menetelmällä ja vieläpä HELPOSTI! Ei naarmuja, ei kaalliita aineita. Suosittelen kaikkia kokeilemaan ja hyvää uutta vuotta kaikille. :)

        Keraamisen lieden käyttöohjeissa varoitetaan nimenoman sokerin kiinnipalamisen vaarasta!


      • kerrotko
        Joulun paras siivousvinkki kirjoitti:

        Itse hinkaan liesiä sokerinpaloilla. Niin uskomattomalta, kuin se kuullostaakin, pinttyneinkin lika lähtee irti tällä menetelmällä ja vieläpä HELPOSTI! Ei naarmuja, ei kaalliita aineita. Suosittelen kaikkia kokeilemaan ja hyvää uutta vuotta kaikille. :)

        Kuinka muka sokeripala ei naarmuta? Ja jos ei ole keraaminen liesi,kuinka pääset niihin hellalevyjen reunuksiin käsiksi? Sanopa se


      • sokeripala auttaa
        kerrotko kirjoitti:

        Kuinka muka sokeripala ei naarmuta? Ja jos ei ole keraaminen liesi,kuinka pääset niihin hellalevyjen reunuksiin käsiksi? Sanopa se

        Juurikin nämä vanhat hellanlevyt saa puhtaaksi sokeripalalla. Sokeripalaa kostutetaan varovasti ja aletaan hangata noita hellanlevyn metallireunoja. Hyvin lähtee, vanha sokeripala sulaa ja kuluu - otetaan uusi sokrupala tilalle.
        Ja nimenomaan noille vanhoille sähköliesille, ei siis käy keraaamisiin liesiin.

        Itse en tykkää lieden pesusta, mutta mies on pessyt käyttäen sokeripaloja. Nyt on taas likainen, taitaa olla minun vuoro seuraavaksi


    • Vanha Konsti

      Kannattaa kokeilla vanhaa konstia: sokerinpalat saattavat olla se taikavoima, jolla voi hangata uunin puhtaaksi ilman myrkkyjä.
      Tosin uuniin menee kyllä enemmän kuin pari palaa, mutta huuhaata tämä ei ole.

      • Blondi avuton

        Mitäs sitä sokeripala käytetään? Kuivana tai kostutettuna? Ja miksi nimenoman sokeripala, eikö pelkä hienosokeri rätille laitetuna kelpaa? Eikö sillä olis samalainen vaikutus? En ole koska aiemmin kuullutka sellaista vaihtoehtoa.


    • niin ja

      tämä ei siis ole vitsi!

    • liedelle

      ja liesi 5 min täysillä päällä.
      Kyllä lähtee meinaan .. liesi kaatopaikalle!

      • Miespaistaja

        - jota ei ole puhdistettu kertaakaan neljään vuoteen. Ei tuntunu kaupan uuninpuhdistusaineet vaikuttavan juuri mitään, vaikka ohjeen mukaisesti toimin. No klasin sai kirkastumaan, kun samalla krapsutti partakoneen terän tapasella. Mutta eihän niitä sisäkylkiä voi krapsuttaa. Entäs ne grillivastukset ? Voiko niihinkin laittaa mäntysuopaa, jos sitä suopapuhdistusta kokeilisi seuraavaksi.


    • Muumimamma10

      Olen kokeillut uuninpuhdistusaineista,mutta niillä ei uuni ole lähtenyt puhtaaksi ihan helposti vaan on pitänny hangata kovasti.Ja niissä on kaikenlaisia myrkkyjä.
      Sitten kokeilin mäntysuopaa,niin lähti uuni puhtaaksi ja melko vaivattomasti.
      Eli pistä mäntysuopaa uuninpohjalle ja uunin lämpö 100:n asteeseen ja annat sen vaikuttaa jonkunaikaa,niin että uuni ehtii lämmetä.
      Sitten uuni pois päältä ja pese mäntysuopa pois.Lika ja rasva lähtee hyvin pois ja uuni on puhdas,eikä ole myrkyllistä.
      Tämä on paras kokeilemani keino uunin puhdistuksessa.

      • K-pää

        Onko tosi että on noin tolloja vielä?
        Hei haloo, kun uunin pyyhkii aina käytön jälkeen (heti kun se on jäähtynyt) niin ei ole ongelmia myrkkyjen käytössä.


      • huuhtelu

        on aika suuritöistä. Lähtee kyllä puhtaaksi.


      • Aromit Menee

        Kun uuni on tullut likaiseksi, se pitää vaihtaa uuteen. Samoin kuin Mersu vaihdetaan tuhkakupin täytyttyä.


      • Anonyymi
        Aromit Menee kirjoitti:

        Kun uuni on tullut likaiseksi, se pitää vaihtaa uuteen. Samoin kuin Mersu vaihdetaan tuhkakupin täytyttyä.

        Uuni kestää 20 vuotta. Mersu tuskin kymmentä


    • putsaaja

      osta kaupasta ihmesieni, sillä lähtee uuni puhtaaksi jos ei hirmuisen pinttynyt ole. Ihmesieneen ei laiteta mitään pesuaineita vaan pelkästään kastellaan vedellä.

    • Vain

      Kokeile Makro Taikasientä=)

    • Super 10
    • uunisutari

      perkeles,kokeilin sokeria ja ruokasoodaa,nyt kämppä täynnä savua ja uuni tulessa,mitä tein väärin

      • saikku

        On olemassa Puhdas uuni nimistä suihkutettavaa uunin pesuainetta, mutta onko kellään tietoa mistä sitä saisi nykyään, vai saako enää ?


    • TaitaaollahommaOK

      Huuhtelu tärkeetä, käytti sitten mitä ainetta tahansa. Monessa aineessa varotetaan syttymisvaarasta, ja mikä vain voi palaa kiinni - myös sokeri. :)

    • etgikkka_sooda

      Todellas luomua ja alkaa tuntua siltä, ettei kotitaloudessa paljon muita aineita tarvita kuin etikkaa, ruokasoodaa ja suolaa. Niillä puhdistuu ympäristöystävällisesti myös sähköuuni ja jopa sen rasvaroiskeiden täplittämä ikkuna. Tästä se lähtee.
      Näitä tarvitset
      ruokasoodaa
      suolaa
      vettä
      etikkaa
      rätin
      suihkepullon
      Ensin puhdistuu uuni
      Irrota uunista ritilät.
      Sekoita 2 rkl ruokasoodaa, 2 rkl suolaa ja reilut 2 rkl vettä tahnaksi.

      Levitä tahna uunin sisäpinnoille. Anna vaikuttaa yön yli.
      Pyyhi tahna ja tahrat huolellisesti pois kostealla rätillä.
      Sitten lähtevät tahrat uunin ikkunasta
      Tee tahna ruokasoodasta ja vedestä.
      Levitä tahna uunin ikkunaan.
      Anna vaikuttaa noin puoli tuntia.
      Jos lasi on hyvin likainen, suihkauta sille vielä suihkepullosta etikkaa.
      Pyyhi huolellisesti kostealla rätillä.
      LISÄÄ AIHEESTA
      10 kodin työtä, jotka voit hoitaa pelkällä etikalla ja kuumalla vedellä
      Tympiikö skrapaaminen? Ihmeaine etikka auttaa pitämään tuulilasin sulana
      Ruokasooda on siivoojan ihmeaine – tepsii myös haiseviin lenkkareihin, pehmoleluihin ja rasvatahroihin
      Näin poistat punaviinitahran vaatteista

    • Anonyymi
    • Anonyymi

      Roiskeista pinttyneen uunilasin saa puhtaaksi tiskirätillä, vedellä ja ruokasoodalla. Kostutat vain lasin ja rätin veteen ja ripottelet sitten ruokasoodaa lasille ja hankaat täplät pois. Huuhtele.

    Ketjusta on poistettu 1 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Heikki Silvennoinen petti vaimoaan vuosien ajan

      Viiden lapsen isä Heikki kehuu kirjassaan kuinka paljon on pettänyt vaimoaan vuosien varrella.
      Kotimaiset julkkisjuorut
      243
      3869
    2. Miksi ihmeessä nainen seurustelit kanssani joskus

      Olin ruma silloin ja nykyisin vielä rumempi En voi kuin miettiä että miksi Olitko vain rikki edellisestä suhteesta ja ha
      Ikävä
      28
      2318
    3. Taasko se show alkaa

      Koo osottaa taas mieltään
      Ikävä
      24
      2121
    4. Persut nimittivät kummeli-hahmon valtiosihteeriksi!

      Persujen riveistä löytyi taas uusi törkyturpa valtiosihteeriksi! Jutun perusteella järjenjuoksu on kuin sketsihahmolla.
      Perussuomalaiset
      91
      2027
    5. Onko ministeri Juuso epäkelpo ministerin tehtäviensä hoitamiseen?

      Eikö hänellä ole kompetenttia hoitaa sosiaali- ja terveysministetin toimialalle kuuluvia ministerin tehtäviä?
      Perussuomalaiset
      93
      1704
    6. Sakarjan kirjan 6. luku

      Jolla korva on, se kuulkoon. Sain profetian 22.4.2023. Sen sisältö oli seuraava: Suomeen tulee nälänhätä niin, että se
      Profetiat
      24
      1391
    7. Söpö lutunen oot

      Kaipaan aina vaan, vaikkakin sitten yksipuolisesti.
      Ikävä
      8
      1301
    8. Avaa sydämesi mulle

      ❤ ❤❤ Tahdon pelkkää hyvää sulle Sillä ilmeisesti puhumalla Avoimesti välillämme Kaikki taas selviää Kerro kaikki, tahdo
      Ikävä
      36
      1297
    9. Kenen etua Stubb ajaa Euroopassa ilmoittaessaan olevansa enemmän Ruotsalainen

      Tasavallan presidentti Alexander Stubb kertoi ensimmäisellä valtiovierailullaan Ruotsissa, että hän ei ole koskaan tunte
      Maailman menoa
      303
      1236
    10. Elia tulee vielä

      Johannes Kastaja oli Elia, mutta Jeesus sanoi, että Elia tulee vielä. Malakian kirjan profetia Eliasta toteutuu kokonaan
      Helluntailaisuus
      35
      1227
    Aihe