Poikimisesta

Terttu-T

Kotitilani karjassa on kaksi lehmää tehnyt kuolleent vasikat tänä vuonna.Kummallakin vasikoista oli napanuora katkennut aivan vatsapeitteen juuresta.Ilmeisesti napanuora oli kietoutunut jalan ympärille ja siten katkennut.Molemmat poikivat n.2 viikkoa etuajassa.Kysyisin, onko muilla ollut vastaavia tapauksia ja onko tämä yleinen syy vasikan menetykseen?

4

777

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Kyllä niitä joskus sattuu,yleensä loppuvaiheen menehtymisen syynä usein tämä. Kerran sattui kaksi tapausta melkein peräkkäin. Nyt mennyt taas pidempään ettei mitään. Tuurista se on varmaan kiinni.

• Lypsyrätti

Samantapaista olen nähnyt työtiloilla kaksosvasikoilla (joita on tänä syksynä syntynyt poikkeuksellisen paljon!!!). Toinen vasikka on kuollut joko ennen poikimista tai poikimisen aikana istukan irtoamiseen tai napanuoran katkeamiseen. Poikimisen aikana tapahtuneessa tapauksessa ehdittiin vetää vasikka elävänä ulos, mutta se kuoli käsiin, oli jo vetänyt niin paljon nestettä keuhkoihin, ettei mitään ollut tehtävissä. Vasikka, jolta oli mennyt napanuora jo aiemmin, oli syntyessään täynnä nestettä, se oli sellainen pöhöttynyt. :(

Kaksosilla kuitenkin tämä on todennäköisempää kuin yksösillä, koska vasikat voivat olla melkoisessa solmussa keskenään.

• ÄssäMix

no jos ne vasikat on kääntyilly sielä mahas ja se on kiertyny se napanuora sen ympärille ja se on kuristunu.

• Työssäni lomittajana olen huomannut,että kuluneena talvena on todella paljon vasikoita kuollut.Samassa navetassa erilaisissa olosuhteissa ja eri tavalla.-Onko isäntäväki niin väsyneitä,että eivät jaks enää valvoa poikimisia vai onko joku viirus liikkeellä.-Myös kiimat on piilokiimoja ja jää siementämättä ja siementämisestä huolimatta lehmät jää tyhjäksi. Pelkkää rahanmenoa.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Häiriköinti

Sinä joka rälläsit viime yönä aamuun klo. 00 :04 koulun pihassa ja pitkin kyliä. Rekkari ylhäällä. Terv. Kerrostalon as
      Ähtäri
      44
      3018
    2. Askanmäessä Huippu esitys

Kävimme Ystävien kanssa Askanmäen kesäteatterissa. Kaikki tykättiin esityksestä aivan valtavasti. En varmaan koko vuonna
      Puolanka
      23
      2894
    3. rakastan sinua!

Tule ja ota, kasvetaan yhdessä paremmiksi ❤️❤️❤️❤️ kaikki anteeksi ❤️❤️❤️
      Ikävä
      46
      2733
    4. Näin lähellä

Se on näin 🤏 lähellä että heitän hanskat tiskiin sun kanssasi.
      Ikävä
      56
      2598
    5. Mä sanon tän suoraan.

Se on sun käytös mikä ajaa pois. Et välitä muitten tunteista kun omistasi.
      Ikävä
      58
      2488
    6. Kerro jotakin hauskaa. :)

Kirjoita jotakin mukavaa vaikka kaivatustasi. :) Ei törkytekstejä kiitos. :)
      Ikävä
      48
      2470
    7. On olemassa tiettyjä sääntöjä!

Ja jos aiot pärjätä mun kanssa niin teet vain niinkuin mä sanon. Mieheltä Naiselle
      Ikävä
      53
      2251
    8. Pohdinttavaksi

No siis, saiko yrityksen toimitusjohtaja potkut vaiko älysi ihan itse jättää nimellisen tittelin ettei maine enää enempä
      Kotimaiset julkkisjuorut
      78
      2148
    9. Mulla ei oo anteeksi pyydettävää

Muista se! Mieheltä yhdelle naisellE
      Ikävä
      69
      2058
    10. Siis hetkonen

Rakastetaankohan me kummatkin toisiamme, ja aletaan tajuamaan se pikkuhiljaa 🤯
      Ikävä
      45
      2042
    Aihe