Missä vaiheessa kannattaa taimikosta poistaa ylispuut. Onko merkitystä poistaako talvella vai kesällä, kumpikin mahdollista korjuukelpoisuuden suhteen.
Ylispuiden
9
3097
Vastaukset
Jos männyn siemenpuut tai muut männyn ylispuut, niin heti pois kun ovat siemennystehtävänsä tehneet. Männyn taimikon päällä ei saa olla mitään.
Jos on kuusesta kyse, niin annetaampa kuusenkasvattajien vastata. Aikaisemmin puhuttiin kuusella verhopuustosta, joka oli tuiki tarpeellinenkin. Nykyisin verhopuustosta ei puhu muut kuin sellaiset, jotka oikein viimesen päälle osaavat kokemuksesta kuusen luontaisen uudistamisen.
Ajankohta olisi kai talvi, mutta suojasää, että taimikkovauriot mahd. vähäisiä.- muuten voi
Talvella paras tehdä, mutta kuten ed. vastaaja kertoi, suojasäällä muuten katkeilee taimet.
Suosittelen odottamaan, että aluspuut ovat noin 1-1,5 metrisä, silloin helpomi väistellä niitä ja kestää pientä kolhuakin.
- Optimaali
Siemenpuut kannattaa tosiaan poistaa niin nopeasti kuin mahdollista näin korjuuvariot aina pienempiä. Syyskesälläkin homman vois tehdä tai talvella paksun lumen aikaan.
Jos kyseessä on kuusen verhopuusto niin joskus suositettiin niiden poistoa kahdessa vaiheessa, mutta yleensä kertarysäys parempi. Ja talvella suojasäällä.
Jos on taitava metsuri käytössä on se hellävaraisempi kaataja kuin moto. Moto kun vetää oksaista runkoa taimien päällä rusikoi se helposti taimia.- kuullut kyllä
ihan metsäammattilaisten suusta että nimenomaan moto olisi se parempi vaihtoehto. Kun se kaataa sen ajouralle ja pystyy karsimaan niin että pelkkä latvus vain maassa. Metsurihan junttaa sen koko rungon pitkäkseen taimikkoon.
- sdfgsdf
kuullut kyllä kirjoitti:
ihan metsäammattilaisten suusta että nimenomaan moto olisi se parempi vaihtoehto. Kun se kaataa sen ajouralle ja pystyy karsimaan niin että pelkkä latvus vain maassa. Metsurihan junttaa sen koko rungon pitkäkseen taimikkoon.
se on ihan motokuskista kiinni, kuinka hyvin tuo onnistuu. hyvä kuski tekee pienemmillä vaurioilla kuin metsuri.
- itse vielä vähemmillä
sdfgsdf kirjoitti:
se on ihan motokuskista kiinni, kuinka hyvin tuo onnistuu. hyvä kuski tekee pienemmillä vaurioilla kuin metsuri.
vaurioilla, jos osaa suunnata kaadon ja vinssata ne kaadetut ja katkotut puut .
- Älä hyvä veli
itse vielä vähemmillä kirjoitti:
vaurioilla, jos osaa suunnata kaadon ja vinssata ne kaadetut ja katkotut puut .
mene sen vinssisi kanssa riehumaan sinne taimikkoosi,kyllä ne on nähty ne vinssi touhut,mitä siitä seuraa!
- taitava!!!
Älä hyvä veli kirjoitti:
mene sen vinssisi kanssa riehumaan sinne taimikkoosi,kyllä ne on nähty ne vinssi touhut,mitä siitä seuraa!
silloin siellä ei reuhuta ja ne kaadot suunnataan oikein, eikä tarvitse taimien yi vedellä, vaan välistä ja ilman mutkia!
- opetti minulle
Ylispuut poistetaan mahdollisimman pian kun taimikko on vakiintunut eli siellä on kehityskelpoinen taimikko (tarpeeksi taimia). Tulisi olla alle 1,3 m ja ajankohtana talvi. Mieluiten metsurityönä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kumpi vetoaa enemmän sinuun
Kaivatun ulkonäkö vai persoonallisuus? Ulkonäössä kasvot vai vartalo? Mikä luonteessa viehättää eniten? Mikä ulkonäössä?951877- 881330
- 1101143
- 761037
- 1191010
Okei nyt mä ymmärrän
Olet siis noin rakastunut, se selittää. Onneksesi tunne on molemminpuolinen 😘57873- 47791
- 36782
Olen huolissani
Että joku päivä ihastut/rakastut siskooni. Ja itseasiassa haluaisin, ettei hän olisi mitenkään sinun tyyppiäsi ja pitäis48741- 33693