Tuningin taso Suomessa?

Maailmaa nähnyt

Suomessa ollaan aika lailla jäljessä Aasiaa ja Keski-Eurooppaa USA:sta puhumattakaan. Täällä ei satsata samalla lailla kuin muualla. Miksi näin.

Jopa niinkin edistyneessä maassa kuin Brasiliassa mennään näin:

http://www.youtube.com/watch?v=NuI84onN3eg

16

1765

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • nääiin

      pitää olla tosi pölkkypää jos ei tiedä syytä miksi suomessa ei autoja kannata duunata. ensinnäkin auton ostohinta on 3 kertaa kalliimpaa kun muualla maailmassa, ei jää rahaa duunaamiseen. duunaus osien rajallinen saatavuus suomessa, pieni maa pieni tarjonta. suomen laki kaikessa kieroudessaan, ei saa duunata autosta ihan mitä lystää, katsastusmies ei välttämättä anna leimaa lappuun.

      • kenties

        kun täällä valitat?


      • Maailmaa nähnyt

        Ei jenkkilässäkään homma ole ilmaista ja siellä käytetään tuningiin erikoistuneiden yritysten palveluja. Kalleimpien tuunauksien yhteydessä puhutaan jopa satojen tuhansien dollarien summista.

        Kyllä sillä summalla saa Suomessa tuunattua talvikelpoisen pelin ja maksettua päästömittaukset.

        Mutta kun porukka ei uskalla!


      • vaan...

        Ensinnäkin, auton ostohinta ei ole Suomessa kolme kertaa kallimmpi kuin muualla. Esim. Saksassa uudet autot ovat vain n. 20% halvempia kuin Suomessa. Ei loppujen lopuksi aivan hirveä hintaero, eikä se ainakaan harrastamista estä...

        Osien saatavuus ei myöskään mikään hirveä ongelma ole, kyllähän niitä kohtuu hyvin löytyy, ja aina voi tilata ulkomailta. Parhaaseen ja yksilöllisimpään lopputulokseen pääsee muutenkin tekemällä itse. Nuo kaupan kilkkeillä tuunatut näyttävät usein melkoisilta joulukuusilta. Hienoja yksityiskohtia on toki vaikka muille jakaa, mutta kokonaisuus ei ole häävi.

        Ja mitä säädöksiin tulee, rajoitukset koskevat lähinnä moottorin viritystä. Toisaalta useimmista autoista löytyy se Sporttisempaankin ajoon riittävän ripeä GT versio tai vastaava ja kun sen tehoihin vielä lisätään sallittu 20% viritys, niin kyllähän siinä kiesi liikkuu jo aivan kiitettävästi. Onhan niitä toki myös rajoituksia, jotka koskevat auton koriin kiinnitettävien kilkkeiden muotoa, mutta eivät ne nyt rakentelua niin pahasti rajoita...

        Tietenkin ennen rakentelun aloittamista kannattaa selvittää mitä saa tehdä, millaisin ehdoin ja minkälainen selvitys tehdyistä muutoksista pitää viranomaisille toimittaa, sekä mitä tarvittavat luvat maksavat, ettei tule ikäviä yllätyksiä myöhemmin.


      • vaan... kirjoitti:

        Ensinnäkin, auton ostohinta ei ole Suomessa kolme kertaa kallimmpi kuin muualla. Esim. Saksassa uudet autot ovat vain n. 20% halvempia kuin Suomessa. Ei loppujen lopuksi aivan hirveä hintaero, eikä se ainakaan harrastamista estä...

        Osien saatavuus ei myöskään mikään hirveä ongelma ole, kyllähän niitä kohtuu hyvin löytyy, ja aina voi tilata ulkomailta. Parhaaseen ja yksilöllisimpään lopputulokseen pääsee muutenkin tekemällä itse. Nuo kaupan kilkkeillä tuunatut näyttävät usein melkoisilta joulukuusilta. Hienoja yksityiskohtia on toki vaikka muille jakaa, mutta kokonaisuus ei ole häävi.

        Ja mitä säädöksiin tulee, rajoitukset koskevat lähinnä moottorin viritystä. Toisaalta useimmista autoista löytyy se Sporttisempaankin ajoon riittävän ripeä GT versio tai vastaava ja kun sen tehoihin vielä lisätään sallittu 20% viritys, niin kyllähän siinä kiesi liikkuu jo aivan kiitettävästi. Onhan niitä toki myös rajoituksia, jotka koskevat auton koriin kiinnitettävien kilkkeiden muotoa, mutta eivät ne nyt rakentelua niin pahasti rajoita...

        Tietenkin ennen rakentelun aloittamista kannattaa selvittää mitä saa tehdä, millaisin ehdoin ja minkälainen selvitys tehdyistä muutoksista pitää viranomaisille toimittaa, sekä mitä tarvittavat luvat maksavat, ettei tule ikäviä yllätyksiä myöhemmin.

        "Ja mitä säädöksiin tulee, rajoitukset koskevat lähinnä moottorin viritystä."

        "Onhan niitä toki myös rajoituksia, jotka koskevat auton koriin kiinnitettävien kilkkeiden muotoa, mutta eivät ne nyt rakentelua niin pahasti rajoita... "

        Hyvä, oletetaampa että omistan 02 vuosimallin auton, rakentelen siihen itse korisarjan,ihan vaan pienen ja hillityn ja menen leimalle. noh, ei toivoakaan saada leimaa, jos auto olis vm.95 ni saisin kyllä. arvaatko miksi uudempi auto ei saanut leimaa?
        No sehän on se E-hyväksyntä, joka on vaadittu korisarjoilta jostain 90luvun lopulta lähtien.


    • köö

      juu katseleppa amisteroja niin ei ihme ettei tuunaus toimi, raha se on mikä puhuu

    • 200 nx

      säiden vaihteluulakin välii. Harvempi viitsii tunata autoo kunnol, kun se talvel sit on lievästi tiel. Ellei sit omista 2 autoo. Yks puol tuttu ajelee kesäsin tunatul lanceril ja talvisin vanhal lada 1500

      • vaihtelu

        Miksi tuunaus mielletään vain noiden maata viistävien puskurien ja helmojen rakenteluksi? Voihan sitä auton ulkonäköä muutella maavaraan koskemattakin...


      • 200 nx
        vaihtelu kirjoitti:

        Miksi tuunaus mielletään vain noiden maata viistävien puskurien ja helmojen rakenteluksi? Voihan sitä auton ulkonäköä muutella maavaraan koskemattakin...

        Autoon tehty paljon mutakin, mut esim. ovet ei tykkää pelaa talvisin (lambo-ovet).


    • mulla sais pelkällä koneenvaihdolla liki 80hv, 150hv virittämällä sen vaihdetun koneen, mutta lemalle ois turha mennä virittelyn jälkeen.

    • kun!

      ostaa suoraan RS Focus:n. Plussana vielä että joku maksaa siitä jos on tarvis päästä eroon.

    • brasiliasta

      Osa siellä on varastanut kaiken rahan ja ovat niin rikkaita ja joutilaita, että miettivät kaiken päivää, mihin saisivat rahaa menemään!

      Suurin osa juoksee katuja pitkin perse paljaana.

      • syyt

        Mielestäni suurimmat syyt Suomi tuningin huonoon tasoon ovat seuraavat:

        1: Kaikki rahat pistetään auton ulkonäköön, tyyliin "... Autossa on täydellinen kori ja alustasarja säädettävillä iskareilla, ja koneen virkaa toimittaa vakio 1,6 jonka pakoputkisto on vaihdettu..." korisarjat ja levikkkeet maksoivat XXXXX euroa..."

        2: ilmeisesti lasikuitua on helpompi/halvempi asentaa kuin virittää moottoria

        3: Joko tuning miehet eivät joko osaa/ovat liian tyhmiä valehtelemaan katsastuksessa tehoista/koneen koosta... (omassa autossa otteessa lukee että koneen koko 5.0l ja teho 155hv, mutta todellisuudessa lukemat ovat, n. 6,5l ja 400hv...

        Mutta mikäpäs siinä... onhan noita "muka nopeita" tuninkeja kiusata liikennevaloista lähdettäessä tälläisellä aivan tavallisen näköisellä "perhe farmarilla"...


      • sen takia
        syyt kirjoitti:

        Mielestäni suurimmat syyt Suomi tuningin huonoon tasoon ovat seuraavat:

        1: Kaikki rahat pistetään auton ulkonäköön, tyyliin "... Autossa on täydellinen kori ja alustasarja säädettävillä iskareilla, ja koneen virkaa toimittaa vakio 1,6 jonka pakoputkisto on vaihdettu..." korisarjat ja levikkkeet maksoivat XXXXX euroa..."

        2: ilmeisesti lasikuitua on helpompi/halvempi asentaa kuin virittää moottoria

        3: Joko tuning miehet eivät joko osaa/ovat liian tyhmiä valehtelemaan katsastuksessa tehoista/koneen koosta... (omassa autossa otteessa lukee että koneen koko 5.0l ja teho 155hv, mutta todellisuudessa lukemat ovat, n. 6,5l ja 400hv...

        Mutta mikäpäs siinä... onhan noita "muka nopeita" tuninkeja kiusata liikennevaloista lähdettäessä tälläisellä aivan tavallisen näköisellä "perhe farmarilla"...

        että jotkut ei uskalla erottua massasta! tai sit ei oo rahaa..


      • Nimetön
        sen takia kirjoitti:

        että jotkut ei uskalla erottua massasta! tai sit ei oo rahaa..

        No siis suomihan on ihan perseestä ja täällä eletään niin hyvin ja ei ole lainkaan huumoria ja sellaista rentoutta että täällä ollaan vain kerran joten eiköhän pööristellä ja oikein kunnolla, eli tehdään kaikkea ja kunnolla.


        USA:laiset on kansa jota olen ihaillut koko pienen ikäni, luulisin että juuri tämä tuunaus-harrastuksen harvinaisuus suomessa on hieman alakantissa vielä koska kaikki haluaa elää niin kunnolla ja just, ettei törsätä rahojaan edes hieman sinne auton modifointiin, kun taas USA:ssa otetaan aika lailla iskän lompakosta, mutta sitten jos on oma työpaikka esim. 25 ikäisenä niin kyllä pitäisi edes hieman tuohta löytyä?


        USA:ssa kaikki on hienompaa ja rennompaa, siitä pääse minnekkää ;)


    • ei voi

      kaahata, miten lystää vaikka oliskin tutkanpaljastaja autossa, sillä poliiseilla on tutkanpaljastajan paljasta käytössä.

    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Tykkään sinusta ikuisesti

      Olet niin mukava ja ihana ihminen rakas. ❤️
      Ikävä
      43
      7868
    2. Jouluinen bonus VB:ltä 250 ilmaiskierrosta 0x kierrätys min 20e talletuksella

      No nyt pätkähti! Ainutlaatuinen tarjous VB:ltä. 250 ilmaiskierrosta peliin Blue Fortune, 0x kierrätys ja minimitalletus
      Kasinopelit
      0
      4718
    3. Minä häviän tämän taistelun

      Ikä tekee tehtävänsä. En enää miellytä silmääsi.
      Ikävä
      68
      4413
    4. Minua nainen harmittaa, että en pääse sun rahoihin käsiksi

      En pysty myöskään pilaamaan elämääsi niin kauan kun sulla on fuck off pääomaa. Harmittaa myös etten tiedä kuinka paljon
      Ikävä
      36
      3193
    5. Kirjoita yhdellä sanalla

      Joku meihin liittyvä asia, mitä muut ei tiedä. Sen jälkeen laitan sulle wappiviestin
      Ikävä
      246
      3088
    6. Onko muita oman polkunsa kulkijoita

      Jotka ei oikein pärjää kenenkään kanssa eli on niin omat ajatukset ja omat mielenkiinnon kohteet yms. On tavallaan sella
      Iisalmi
      46
      2749
    7. Sydän karrella

      Jos yritän olla niin rehellinen kuin pystyn paljastamatta mitään tärkeää. Ensiksi mä huomasin sun tuijottavan mua. Ihme
      Ihastuminen
      26
      2695
    8. Jos jokin ihme

      Tapahtuisi huomenna niin mikä se olisi sinun elämässäsi?
      Ikävä
      37
      2453
    9. Miksi halusit

      Tällaisen suhteen?
      Ikävä
      41
      2036
    10. Olet hyvin erilainen

      Herkempi, ajattelevaisempi. Toisaalta taas hyvin varma siitä mitä haluat. Et anna yhtään periksi. Osaat myös ilkeillä ja
      Ikävä
      73
      1807
    Aihe