Suomessa ollaan aika lailla jäljessä Aasiaa ja Keski-Eurooppaa USA:sta puhumattakaan. Täällä ei satsata samalla lailla kuin muualla. Miksi näin.
Jopa niinkin edistyneessä maassa kuin Brasiliassa mennään näin:
http://www.youtube.com/watch?v=NuI84onN3eg
Tuningin taso Suomessa?
16
1784
Vastaukset
- nääiin
pitää olla tosi pölkkypää jos ei tiedä syytä miksi suomessa ei autoja kannata duunata. ensinnäkin auton ostohinta on 3 kertaa kalliimpaa kun muualla maailmassa, ei jää rahaa duunaamiseen. duunaus osien rajallinen saatavuus suomessa, pieni maa pieni tarjonta. suomen laki kaikessa kieroudessaan, ei saa duunata autosta ihan mitä lystää, katsastusmies ei välttämättä anna leimaa lappuun.
- kenties
kun täällä valitat?
- Maailmaa nähnyt
Ei jenkkilässäkään homma ole ilmaista ja siellä käytetään tuningiin erikoistuneiden yritysten palveluja. Kalleimpien tuunauksien yhteydessä puhutaan jopa satojen tuhansien dollarien summista.
Kyllä sillä summalla saa Suomessa tuunattua talvikelpoisen pelin ja maksettua päästömittaukset.
Mutta kun porukka ei uskalla! - vaan...
Ensinnäkin, auton ostohinta ei ole Suomessa kolme kertaa kallimmpi kuin muualla. Esim. Saksassa uudet autot ovat vain n. 20% halvempia kuin Suomessa. Ei loppujen lopuksi aivan hirveä hintaero, eikä se ainakaan harrastamista estä...
Osien saatavuus ei myöskään mikään hirveä ongelma ole, kyllähän niitä kohtuu hyvin löytyy, ja aina voi tilata ulkomailta. Parhaaseen ja yksilöllisimpään lopputulokseen pääsee muutenkin tekemällä itse. Nuo kaupan kilkkeillä tuunatut näyttävät usein melkoisilta joulukuusilta. Hienoja yksityiskohtia on toki vaikka muille jakaa, mutta kokonaisuus ei ole häävi.
Ja mitä säädöksiin tulee, rajoitukset koskevat lähinnä moottorin viritystä. Toisaalta useimmista autoista löytyy se Sporttisempaankin ajoon riittävän ripeä GT versio tai vastaava ja kun sen tehoihin vielä lisätään sallittu 20% viritys, niin kyllähän siinä kiesi liikkuu jo aivan kiitettävästi. Onhan niitä toki myös rajoituksia, jotka koskevat auton koriin kiinnitettävien kilkkeiden muotoa, mutta eivät ne nyt rakentelua niin pahasti rajoita...
Tietenkin ennen rakentelun aloittamista kannattaa selvittää mitä saa tehdä, millaisin ehdoin ja minkälainen selvitys tehdyistä muutoksista pitää viranomaisille toimittaa, sekä mitä tarvittavat luvat maksavat, ettei tule ikäviä yllätyksiä myöhemmin. vaan... kirjoitti:
Ensinnäkin, auton ostohinta ei ole Suomessa kolme kertaa kallimmpi kuin muualla. Esim. Saksassa uudet autot ovat vain n. 20% halvempia kuin Suomessa. Ei loppujen lopuksi aivan hirveä hintaero, eikä se ainakaan harrastamista estä...
Osien saatavuus ei myöskään mikään hirveä ongelma ole, kyllähän niitä kohtuu hyvin löytyy, ja aina voi tilata ulkomailta. Parhaaseen ja yksilöllisimpään lopputulokseen pääsee muutenkin tekemällä itse. Nuo kaupan kilkkeillä tuunatut näyttävät usein melkoisilta joulukuusilta. Hienoja yksityiskohtia on toki vaikka muille jakaa, mutta kokonaisuus ei ole häävi.
Ja mitä säädöksiin tulee, rajoitukset koskevat lähinnä moottorin viritystä. Toisaalta useimmista autoista löytyy se Sporttisempaankin ajoon riittävän ripeä GT versio tai vastaava ja kun sen tehoihin vielä lisätään sallittu 20% viritys, niin kyllähän siinä kiesi liikkuu jo aivan kiitettävästi. Onhan niitä toki myös rajoituksia, jotka koskevat auton koriin kiinnitettävien kilkkeiden muotoa, mutta eivät ne nyt rakentelua niin pahasti rajoita...
Tietenkin ennen rakentelun aloittamista kannattaa selvittää mitä saa tehdä, millaisin ehdoin ja minkälainen selvitys tehdyistä muutoksista pitää viranomaisille toimittaa, sekä mitä tarvittavat luvat maksavat, ettei tule ikäviä yllätyksiä myöhemmin."Ja mitä säädöksiin tulee, rajoitukset koskevat lähinnä moottorin viritystä."
"Onhan niitä toki myös rajoituksia, jotka koskevat auton koriin kiinnitettävien kilkkeiden muotoa, mutta eivät ne nyt rakentelua niin pahasti rajoita... "
Hyvä, oletetaampa että omistan 02 vuosimallin auton, rakentelen siihen itse korisarjan,ihan vaan pienen ja hillityn ja menen leimalle. noh, ei toivoakaan saada leimaa, jos auto olis vm.95 ni saisin kyllä. arvaatko miksi uudempi auto ei saanut leimaa?
No sehän on se E-hyväksyntä, joka on vaadittu korisarjoilta jostain 90luvun lopulta lähtien.
- köö
juu katseleppa amisteroja niin ei ihme ettei tuunaus toimi, raha se on mikä puhuu
- 200 nx
säiden vaihteluulakin välii. Harvempi viitsii tunata autoo kunnol, kun se talvel sit on lievästi tiel. Ellei sit omista 2 autoo. Yks puol tuttu ajelee kesäsin tunatul lanceril ja talvisin vanhal lada 1500
- vaihtelu
Miksi tuunaus mielletään vain noiden maata viistävien puskurien ja helmojen rakenteluksi? Voihan sitä auton ulkonäköä muutella maavaraan koskemattakin...
- 200 nx
vaihtelu kirjoitti:
Miksi tuunaus mielletään vain noiden maata viistävien puskurien ja helmojen rakenteluksi? Voihan sitä auton ulkonäköä muutella maavaraan koskemattakin...
Autoon tehty paljon mutakin, mut esim. ovet ei tykkää pelaa talvisin (lambo-ovet).
mulla sais pelkällä koneenvaihdolla liki 80hv, 150hv virittämällä sen vaihdetun koneen, mutta lemalle ois turha mennä virittelyn jälkeen.
- kun!
ostaa suoraan RS Focus:n. Plussana vielä että joku maksaa siitä jos on tarvis päästä eroon.
- brasiliasta
Osa siellä on varastanut kaiken rahan ja ovat niin rikkaita ja joutilaita, että miettivät kaiken päivää, mihin saisivat rahaa menemään!
Suurin osa juoksee katuja pitkin perse paljaana.- syyt
Mielestäni suurimmat syyt Suomi tuningin huonoon tasoon ovat seuraavat:
1: Kaikki rahat pistetään auton ulkonäköön, tyyliin "... Autossa on täydellinen kori ja alustasarja säädettävillä iskareilla, ja koneen virkaa toimittaa vakio 1,6 jonka pakoputkisto on vaihdettu..." korisarjat ja levikkkeet maksoivat XXXXX euroa..."
2: ilmeisesti lasikuitua on helpompi/halvempi asentaa kuin virittää moottoria
3: Joko tuning miehet eivät joko osaa/ovat liian tyhmiä valehtelemaan katsastuksessa tehoista/koneen koosta... (omassa autossa otteessa lukee että koneen koko 5.0l ja teho 155hv, mutta todellisuudessa lukemat ovat, n. 6,5l ja 400hv...
Mutta mikäpäs siinä... onhan noita "muka nopeita" tuninkeja kiusata liikennevaloista lähdettäessä tälläisellä aivan tavallisen näköisellä "perhe farmarilla"... - sen takia
syyt kirjoitti:
Mielestäni suurimmat syyt Suomi tuningin huonoon tasoon ovat seuraavat:
1: Kaikki rahat pistetään auton ulkonäköön, tyyliin "... Autossa on täydellinen kori ja alustasarja säädettävillä iskareilla, ja koneen virkaa toimittaa vakio 1,6 jonka pakoputkisto on vaihdettu..." korisarjat ja levikkkeet maksoivat XXXXX euroa..."
2: ilmeisesti lasikuitua on helpompi/halvempi asentaa kuin virittää moottoria
3: Joko tuning miehet eivät joko osaa/ovat liian tyhmiä valehtelemaan katsastuksessa tehoista/koneen koosta... (omassa autossa otteessa lukee että koneen koko 5.0l ja teho 155hv, mutta todellisuudessa lukemat ovat, n. 6,5l ja 400hv...
Mutta mikäpäs siinä... onhan noita "muka nopeita" tuninkeja kiusata liikennevaloista lähdettäessä tälläisellä aivan tavallisen näköisellä "perhe farmarilla"...että jotkut ei uskalla erottua massasta! tai sit ei oo rahaa..
- Nimetön
sen takia kirjoitti:
että jotkut ei uskalla erottua massasta! tai sit ei oo rahaa..
No siis suomihan on ihan perseestä ja täällä eletään niin hyvin ja ei ole lainkaan huumoria ja sellaista rentoutta että täällä ollaan vain kerran joten eiköhän pööristellä ja oikein kunnolla, eli tehdään kaikkea ja kunnolla.
USA:laiset on kansa jota olen ihaillut koko pienen ikäni, luulisin että juuri tämä tuunaus-harrastuksen harvinaisuus suomessa on hieman alakantissa vielä koska kaikki haluaa elää niin kunnolla ja just, ettei törsätä rahojaan edes hieman sinne auton modifointiin, kun taas USA:ssa otetaan aika lailla iskän lompakosta, mutta sitten jos on oma työpaikka esim. 25 ikäisenä niin kyllä pitäisi edes hieman tuohta löytyä?
USA:ssa kaikki on hienompaa ja rennompaa, siitä pääse minnekkää ;)
- ei voi
kaahata, miten lystää vaikka oliskin tutkanpaljastaja autossa, sillä poliiseilla on tutkanpaljastajan paljasta käytössä.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Persujen mukaan rasismi on huumoria
Vaan kun koomikko kutsui Halla-ahoa fasistiksi, niin piti haastaa oikeuteen. Mihin se huumorinitaju yhtäkkiä hävisi? ⠀1594800BOIKOTOIN - Ei mitään Suomi.fi postilaatikoita käyttöön
Ainakaan minulle! Vai että pitäisi alkaa siellä käyädä katselemassa tammikuusta 2026 siis periaatteessa päivittäin että2084021- 2143223
Lasse Lehtonen vaatii persuja pyytämään anteeksi aasialaisilta
Persut ova romahduttaneet Suomen maakuvan parissa päivässä negatiiviseksi rasismillaan ja se alkaa vaikuttamaan jo Suome1103064Hallitus on kaadettava ja Orpon on erottava
Mikään muu hallitus ei ole oman elämäni aikana tuhonnut näin paljon tämän maan taloutta ja työllisyyttä sekä suomen main892909- 1251750
HS 12/25 kysely: persut romahti, demarit raketoi
Kyyti on kylmää persuleirissä, saattaa vetää siellä silmätkin viirulleen. Sen sijaan SDP:n puoluetoimistolla voidaan pok151639- 611349
Rasismi rapauttaa Suomen mainetta ja hallituksen hiljaisuus pahentaa vahinkoa
Finnairin viesti Japanista on pysäyttävä: suomalaisen politiikan rasismikohut heijastuvat suoraan matkustuspäätöksiin ja1221300Aitolehti Capital
HehkuB on myynnissä, kovalla työllä saavutettu unelma joka sekin lässähti kuten kaikki mihin ryhtyy! Nyt Sewen asialle2471186