Poliisi tunkeutui asuntooni sisälle ilman kotietsintälupaa/pidätysmääräystä joka mielestäni tarvitaan poliisin tunkeutuessa yksityisasuntoon.
Kanteluni oikeusasimiehelle johti lausuntoon jossa oikeusasiamies ei ottanut kantaa poliisin tunkeutumiseen vaan syihin miksi poliisi otti minuun yhteyttä jotka nekin olivat vain ja ainoastaan suullisia pyyntöjä.
Roistoilta olen pystynyt suojautumaan kotioloissa hyvinkin tehokkaasti, mutta virkavallalta en. Pitäisikö minunkin tavallisen palkkaduunarin alkaa käyttäytymään suur-rikollisen tavoin ja hankkia valvontakamera poliisin hyökkäyksen varalta?
Kotietsintälupa
23
3993
Vastaukset
- kk
Poliisi ei välttämättä tarvitse kotietsintä lupaa yktyisasuntoon menemiseksi. Esimerkiksi etsittäessä kadonnutta henkilöä tai rattijuopumuksesta epäiltyä, ja siten mennä yksityisasuntoon ilman kotietsintälupaa.
Ja Suomessahan kotietsintäluvan ei tarvitse olla kirjallinen, poliisi saa luvan tutkinnanjohtajalta mikäli kotietsinnän ehdot täyttyvät.
Eli se tarvitseeko poliisi kotietsintäluvan riippuu tapauksesta.- M
Ei ollut kadonneita henkilöitä eikä rattijuoppoja eikä mitään rikollista eikä myöskään ulosottoa.
Poliisi oli saanut pyynnön toiselta viranomaiselta joka oli saanut pyynnön yksityisyrittältä joka oli saanut pyynnön yksityishenkilöltä.
Tutkinan johtajan suullinen lupa ei tutkimusteni mukaan riitä ja tässätapauksessa ei ollut minkäänlaista tutkintaa.
Kyseessä oli epäselvyys joka olisi voitu selvittää vaikka puhelimessa. Poliisi suojautui jälkikäteen sanomalla "sinä päästit sisälle".
Avaessani oven poliisi repäisi oven selkosen selälleen ja tönäisi minut syrjään ja käveli kenkineen päivineen asuntoon.
Nim: Mistähän saisin turvapaikan poliisilta - Konstu
M kirjoitti:
Ei ollut kadonneita henkilöitä eikä rattijuoppoja eikä mitään rikollista eikä myöskään ulosottoa.
Poliisi oli saanut pyynnön toiselta viranomaiselta joka oli saanut pyynnön yksityisyrittältä joka oli saanut pyynnön yksityishenkilöltä.
Tutkinan johtajan suullinen lupa ei tutkimusteni mukaan riitä ja tässätapauksessa ei ollut minkäänlaista tutkintaa.
Kyseessä oli epäselvyys joka olisi voitu selvittää vaikka puhelimessa. Poliisi suojautui jälkikäteen sanomalla "sinä päästit sisälle".
Avaessani oven poliisi repäisi oven selkosen selälleen ja tönäisi minut syrjään ja käveli kenkineen päivineen asuntoon.
Nim: Mistähän saisin turvapaikan poliisiltaTuskin tarvitset turvapaikkaa poliisilta, jos olet tavallinen työssäkäyvä duunari. Mikäli koet, että sinulle on tehty vääryyttä ota ihmeessä yhteys ko. poliisilaitoksen johtoon tai toiseen poliisilaitokseen.
Näin keskustelupalstalla on vaikea saada totuutta asiasta kun käytettävissä on vain toisen osapuolen kertomus. - M
Konstu kirjoitti:
Tuskin tarvitset turvapaikkaa poliisilta, jos olet tavallinen työssäkäyvä duunari. Mikäli koet, että sinulle on tehty vääryyttä ota ihmeessä yhteys ko. poliisilaitoksen johtoon tai toiseen poliisilaitokseen.
Näin keskustelupalstalla on vaikea saada totuutta asiasta kun käytettävissä on vain toisen osapuolen kertomus.Onhan tässä muutama poliisi jopa rikkonut räikeästi sääntöjä sekä olemassaolevia hyviä tapoja. Kiinnijäädessään ovat vain käskeneet vaikenemaan oman edun vuoksi. Tunkion kaivaminen kuulema aiheuttaa paskanhajua.
Asiasta valittaminen ei todellakaan ole aiheuttanut muuta kuin silmätikkuna pitämistä = turhia pysyätyksiä liikenteessä omituisineen kysymyksineen, maantiellä ajavat puskurissa kiinni ja parkkipaikalla hyökkäävät seuraamaa pelkästään ja vain, yhden ja saman auton parkkikiekkoa. - Konstu
M kirjoitti:
Onhan tässä muutama poliisi jopa rikkonut räikeästi sääntöjä sekä olemassaolevia hyviä tapoja. Kiinnijäädessään ovat vain käskeneet vaikenemaan oman edun vuoksi. Tunkion kaivaminen kuulema aiheuttaa paskanhajua.
Asiasta valittaminen ei todellakaan ole aiheuttanut muuta kuin silmätikkuna pitämistä = turhia pysyätyksiä liikenteessä omituisineen kysymyksineen, maantiellä ajavat puskurissa kiinni ja parkkipaikalla hyökkäävät seuraamaa pelkästään ja vain, yhden ja saman auton parkkikiekkoa.Mitä sitten aiot tehdä? Suomalaiseen perusmentaliteettiin näköjään kuuluu, että asioista valitetaan nimettömänä lehdissä ja netissä mutta asioille ei oikeasti tehdä mitään. Joko puuttuu uskallusta tai kykyä.
Minua henkilökohtaisesti usein myös mietityttää usein tällaisten kirjoitusten todenmukaisuus ja kirjoittajan motiivit. - M
Konstu kirjoitti:
Mitä sitten aiot tehdä? Suomalaiseen perusmentaliteettiin näköjään kuuluu, että asioista valitetaan nimettömänä lehdissä ja netissä mutta asioille ei oikeasti tehdä mitään. Joko puuttuu uskallusta tai kykyä.
Minua henkilökohtaisesti usein myös mietityttää usein tällaisten kirjoitusten todenmukaisuus ja kirjoittajan motiivit.Kuten kirjoitin jo edellä, että on valitettu, mutta valitukseen ei ole vastattu asianmukaisesti. Valittaessani poliisista joka tunkeutui luvatta asuntoon sisälle sain vastaukseksi, että asiaa ollaan tutkittu pyytämällä selvityksiä faksilla joista ilmeni, että poliisia ollaan pyydetty ottamaan yhteyttä, mutta valtuksen vatauksessa ei ilmennyt, että poliisilla olisi ollut lakiinperustuva oikeus tunkeutua asuntoon sisälle.
- a
Kotietsinnän edellytykset
Jos on syytä epäillä, että on tehty rikos, josta säädetty ankarin rangaistus on vähintään kuusi kuukautta vankeutta, saadaan rakennuksessa, huoneessa taikka suljetussa säilytyspaikassa tai kulkuneuvossa toimittaa kotietsintä takavarikoitavan esineen löytämiseksi tai muutoin sellaisen seikan tutkimiseksi, jolla voi olla merkitystä rikoksen selvittämisessä. Kotietsintä saadaan toimittaa myös, jos selvitettävinä ovat yhteisösakon tuomitsemiseen liittyvät seikat. (24.7.1998/566)
Muun kuin rikoksesta todennäköisin syin epäillyn luona saadaan kotietsintä toimittaa ainoastaan silloin, kun rikos on tehty hänen luonaan tai epäilty on siellä otettu kiinni taikka muuten erittäin pätevin perustein voidaan olettaa, että etsinnällä saatetaan löytää takavarikoitava esine tai muutoin saada selvitystä rikokseen.
Kiinni otettavan, pidätettävän tai vangittavan, tuomioistuimeen tuotavan taikka sinne rikosasiassa haastettavan vastaajan taikka henkilönkatsastukseen toimitettavan tavoittamiseksi saadaan toimittaa kotietsintä hänen luonaan tai muussakin 1 momentissa tarkoitetussa paikassa, jossa erittäin painavin perustein hänen voidaan olettaa olevan.
2 §
Kotietsintä eräissä paikoissa
Huoneistossa, johon yleisöllä on pääsy taikka jossa rikoksentekijöillä on tapana oleskella tai sellaista omaisuutta, jota etsitään, on tapana ostaa tai ottaa pantiksi, saadaan rikoksesta säädettyyn rangaistukseen katsomatta pitää kotietsintä 1 §:ssä mainitussa tarkoituksessa.
3 §
Kotietsinnästä päättäminen
Kotietsinnästä päättää pidättämiseen oikeutettu virkamies. Ilman määräystä saa kuitenkin poliisimies toimittaa kotietsinnän, milloin sen tarkoituksena on kiinni otettavan, pidätettävän tai vangittavan taikka tuomioistuimeen tuotavan tai henkilönkatsastukseen toimitettavan tavoittaminen taikka sellaisen esineen takavarikoiminen, jota on voitu seurata tai jäljittää rikoksen teosta verekseltään. Poliisimies voi määräyksettä toimittaa kotietsinnän myös muulloin, jos asia ei siedä viivytystä.
4 §
Läsnäolo kotietsinnässä
Kotietsintää toimitettaessa tulee mahdollisuuksien mukaan olla saapuvilla toimitusmiehen kutsuma todistaja. Toimitusmies saa, jos hän harkitsee tarpeelliseksi, pitää apunaan asiantuntijaa tai muuta henkilöä.
Sille, jonka luona kotietsintä pidetään, tai hänen poissa ollessaan jollekin hänen talonväkeensä kuuluvalle paikalla olevalle on annettava tilaisuus olla etsinnässä saapuvilla ja kutsua siihen todistaja, jollei se viivytä toimitusta. Jollei kukaan mainituista eikä heidän kutsumansa todistaja ole ollut toimituksessa läsnä, on etsinnästä viipymättä ilmoitettava sille, jonka luona se on toimitettu.
Asianomistajan tai hänen asiamiehensä voidaan sallia olla läsnä toimituksessa antamassa tarpeellisia tietoja. Toimitusmiehen on kuitenkin valvottava, ettei asianomistaja tai asiamies saa etsinnässä ilmenevistä seikoista enempää selkoa kuin on välttämätöntä.
5 §
Kotietsinnän toimittaminen
Kotietsintää aloitettaessa on kirjallinen etsintämääräys esitettävä paikalla olevalle, 4 §:n 2 momentissa tarkoitetulle henkilölle. Jollei kirjallista määräystä ole, etsinnän tarkoitus on suullisesti esitettävä.
Kotietsintä on toimitettava siten, että siitä ei aiheudu haittaa tai vahinkoa enempää kuin on välttämätöntä.
Huone tai säilytyspaikka saadaan, jos se on tarpeellista, avata voimakeinoja käyttäen. Toimituksen päätyttyä on sillä tavoin avattu paikka sopivalla tavalla jälleen suljettava.
Kotietsintää ei erityisettä aiheetta saa toimittaa kello 21:n ja 6:n välisenä aikana.
Eli pakkokeino lain mukaan poliisi ei tarvitse välttämättä kirjallista kotietsintälupaa.
Käytännössä laki antaa poliisille valtuudet kotietsinnän milloin haluaa.
Pakkokeinolaki kokonaisuudessaan www.finlex.fi. - Konstu
Poliisihan ei tarvitse kotietsintälupaa kirjallisena vaan lupa voi olla esim. suullisesti annettu. Huom. Jos poliisi tulee asuntoon muussa tarkoituksessa kuin kotietsintätarkoituksessa niin lupaa ei tietenkään tarvita.
Monesti töissä ollessa huomaa, kun aina kun menee jonkun hälytystehtävän vuoksi ihmisten koteihin niin usein tivataan ovella kotietsintälupaa. Jos asuntoon mennään esim. tappelun vuoksi niin tällöin tulee kyseeseen poliisilaki ja lupaa ei tarvita. Kyseinen kotietsintäluvan tivaaminen on kaiketikin saanut alkunsa amerikkalaisista poliisisarjoista.- M
Poliisin laintulkinta ja työtavat ovat siis niin mielivaltaisia ettei kannata porata jostain pienestä.
Tervetuloa kahville kaikki poliisit. Ei tarvitse riisua kenkiä. - Konstu
M kirjoitti:
Poliisin laintulkinta ja työtavat ovat siis niin mielivaltaisia ettei kannata porata jostain pienestä.
Tervetuloa kahville kaikki poliisit. Ei tarvitse riisua kenkiä.Kyse ei ole mistään tulkinnasta tai työtavoista vaan siitä minkä syyn vuoksi asuntoon tullaan. Sinä kysyit kysymyksen, minä vastasin siihen. Näköjään vastaukseni ei miellyttänyt sinua, katkerasta sävystäsi päätellen.
Yleensäkin kehottaisin tutustumaan lakiin ennenkuin alkaa syytellä viranomaisia mistään ylilyönneistä. - M
Konstu kirjoitti:
Kyse ei ole mistään tulkinnasta tai työtavoista vaan siitä minkä syyn vuoksi asuntoon tullaan. Sinä kysyit kysymyksen, minä vastasin siihen. Näköjään vastaukseni ei miellyttänyt sinua, katkerasta sävystäsi päätellen.
Yleensäkin kehottaisin tutustumaan lakiin ennenkuin alkaa syytellä viranomaisia mistään ylilyönneistä.Kyse on todella siitä, että oliko poliisilla lakiinperustuva oikeus tunkeutua asuntoon sisälle ja siitä, että minkälaisia mahdollisuuksia poliisilla on todella lainmukaan näin tehdä. Luettelemistasi syistä ei yksikään edes viitannut sellaiseen, että poliisilla olisi todella ollut lakien mukaisesti OIKEUS TUNKEUTUA ASUNTOON SISÄLLE.
VALITUKSIA PITÄÄ JA OLLAAN MYÖS TEHTY SIKSI, ETTÄ SAISIMME JOKINPÄIVÄ SUOMESTAKIN ASIALLISEN MAAN ELÄÄ.
20 ensimmäsitä vuotta kun asuin vanhempieniluona omakotitalossa, meidän asuinalueella ei poliisit edes käyneet. Koulumatkoilla kyllä poliisit ahdistelivat, mutta eivät koskaan löytäneet mitään saottamisen aihetta. Tänäpäivänä kun olen muuttanut 400-metrin päähän lapsuudenkodista kerrostaloalueelle asumaan yksin, olen joutunut painimaan kiekuttelevien pikkuvirkamiesten ja poliisien kanssa lähes kuukausittain. YHDEN AINOAN KERRAN OVAT ONNISTUNEET TEHTAILEMAAN 30-PÄIVÄSAKKOA ASIASTA JOLLE EI OLE OLEMASSA TODISTEITA TAIKKA ASIASTA JOKA OLISI EDES TAPAHTUNUT SUOMESSA. - tt
Konstu kirjoitti:
Kyse ei ole mistään tulkinnasta tai työtavoista vaan siitä minkä syyn vuoksi asuntoon tullaan. Sinä kysyit kysymyksen, minä vastasin siihen. Näköjään vastaukseni ei miellyttänyt sinua, katkerasta sävystäsi päätellen.
Yleensäkin kehottaisin tutustumaan lakiin ennenkuin alkaa syytellä viranomaisia mistään ylilyönneistä.Kokemuksen perusteella voin sanoa, että jepareilla on äärimmäinen suhtautuminen kollegoihinsa. Toinen äärimmäisyys on esim. nuo tapaukset, missä on tehty rikosilmoituksia toisista jepareista.
Toinen äärimmäisyys on sitten "kaverin auttaminen" eli jos jepari joutuu vaikeuksiin, niin toinen kollega toimii aina hänen edukseen. Tarvittaessa kollega on nähnyt kaiken ja antaa auliisti todistajalausunnon.
Joissakin tapauksessa tarpeen mukaan kollega ei olekaan nähnyt yhtään mitään eli ei pysty sanomaan mitään tapauksesta.
Kollegan näköhavainnot sattuvat tilanteen mukaan menemään aina niin, että ne auttavat jeparikaveria pulasta.
Tämän vuoksi luottamukseni jepareihin ja heidän toimintansa oikeellisuuteen on joutunut koetukselle. Eli jeparien piirissä kaveria ei jätetä. - Haru
M kirjoitti:
Kyse on todella siitä, että oliko poliisilla lakiinperustuva oikeus tunkeutua asuntoon sisälle ja siitä, että minkälaisia mahdollisuuksia poliisilla on todella lainmukaan näin tehdä. Luettelemistasi syistä ei yksikään edes viitannut sellaiseen, että poliisilla olisi todella ollut lakien mukaisesti OIKEUS TUNKEUTUA ASUNTOON SISÄLLE.
VALITUKSIA PITÄÄ JA OLLAAN MYÖS TEHTY SIKSI, ETTÄ SAISIMME JOKINPÄIVÄ SUOMESTAKIN ASIALLISEN MAAN ELÄÄ.
20 ensimmäsitä vuotta kun asuin vanhempieniluona omakotitalossa, meidän asuinalueella ei poliisit edes käyneet. Koulumatkoilla kyllä poliisit ahdistelivat, mutta eivät koskaan löytäneet mitään saottamisen aihetta. Tänäpäivänä kun olen muuttanut 400-metrin päähän lapsuudenkodista kerrostaloalueelle asumaan yksin, olen joutunut painimaan kiekuttelevien pikkuvirkamiesten ja poliisien kanssa lähes kuukausittain. YHDEN AINOAN KERRAN OVAT ONNISTUNEET TEHTAILEMAAN 30-PÄIVÄSAKKOA ASIASTA JOLLE EI OLE OLEMASSA TODISTEITA TAIKKA ASIASTA JOKA OLISI EDES TAPAHTUNUT SUOMESSA.Kyllä minulla ainakin on sellainen käsitys Suomen poliisin toiminnasta, että se on erittäin asiallista.En itse, eikä kukaan tuttavistanikaan ole kertaakaan joutunut negatiiviseen kanssakäymiseen poliisin kanssa.Ne kerrat kun poliisin kanssa olen ollut tekemisissä,olen saanut heistä vain myönteisen kuvan.Jos poliisit jostain syystä ovat asuntoosi tulleet, niin heillä on varmastikin ollut siihen pätevä syy.Eivät he huvikseen kenenkään asunnoissa käy.
- Haru
M kirjoitti:
Kyse on todella siitä, että oliko poliisilla lakiinperustuva oikeus tunkeutua asuntoon sisälle ja siitä, että minkälaisia mahdollisuuksia poliisilla on todella lainmukaan näin tehdä. Luettelemistasi syistä ei yksikään edes viitannut sellaiseen, että poliisilla olisi todella ollut lakien mukaisesti OIKEUS TUNKEUTUA ASUNTOON SISÄLLE.
20 ensimmäsitä vuotta kun asuin vanhempieniluona omakotitalossa, meidän asuinalueella ei poliisit edes käyneet. Koulumatkoilla kyllä poliisit ahdistelivat, mutta eivät koskaan löytäneet mitään saottamisen aihetta. Tänäpäivänä kun olen muuttanut 400-metrin päähän lapsuudenkodista kerrostaloalueelle asumaan yksin, olen joutunut painimaan kiekuttelevien pikkuvirkamiesten ja poliisien kanssa lähes kuukausittain. YHDEN AINOAN KERRAN OVAT ONNISTUNEET TEHTAILEMAAN 30-PÄIVÄSAKKOA ASIASTA JOLLE EI OLE OLEMASSA TODISTEITA TAIKKA ASIASTA JOKA OLISI EDES TAPAHTUNUT SUOMESSA.Kyllä minulla ainakin on sellainen käsitys Suomen poliisin toiminnasta, että se on erittäin asiallista.En itse, eikä kukaan tuttavistanikaan ole kertaakaan joutunut negatiiviseen kanssakäymiseen poliisin kanssa.Ne kerrat kun poliisin kanssa olen ollut tekemisissä,olen saanut heistä vain myönteisen kuvan.Jos poliisit jostain syystä ovat asuntoosi tulleet, niin heillä on varmastikin ollut siihen pätevä syy.Eivät he huvikseen kenenkään asunnoissa käy.
- M
Haru kirjoitti:
Kyllä minulla ainakin on sellainen käsitys Suomen poliisin toiminnasta, että se on erittäin asiallista.En itse, eikä kukaan tuttavistanikaan ole kertaakaan joutunut negatiiviseen kanssakäymiseen poliisin kanssa.Ne kerrat kun poliisin kanssa olen ollut tekemisissä,olen saanut heistä vain myönteisen kuvan.Jos poliisit jostain syystä ovat asuntoosi tulleet, niin heillä on varmastikin ollut siihen pätevä syy.Eivät he huvikseen kenenkään asunnoissa käy.
Sitähän olen minäkin itselleni uskotellut, että poliisi ei tee mitään väärää ja jos jotain säätöpykälää hiuksenhienosti rikotaan niin siihen on olemassa jokin syy joka on perusteltavissa lakipykäläkohdan "taikka muutoin" perusteella.
Enhän minäkään missään riidoissa poliisin kanssa ole, mutta en todellakaan voi hyväksyä poliisin provosoivaa ja ylimielistä asennetta.
Tiedän kyllä 100 varmasti eräänkin poliisin toiminnasta liikennevalvonnassa. Tämä poliisi oli siviiliautolla maantiellä illalla ja ajoi tuttavani silloisen uuden ja sporttisen auton takapuskurissa kiinni. Tuttuni hidastaessa vauhtia ja odotellessaan takanatulevan ohitusta poliisi ei todellakaan mennyt ohi vaan jatkoi hiostamista kunnes tuttuni kyllästyi ahdistelijaansa ja polkaisi kunnolla vauhtia tehdäkseen ero takanatulevaan. Tällöin tietenkin poliisi pysäytti´, kirjoitti sakon ja muisti vittuilla auton sporttisesta mallista.
Minut sitten pysäytettiin ilalla maantien varteen ja pitkän tutkimuksen jälkeen poliisilla ei ollut huomautettavaa taikka sakotettavaa, mutta määränpääni kiinosti kovasti poliisia. Olin liikenteessä omistamallani autolla.
Kotiinhan olin menossa, mutta eihän minua sitä hänelle tarvinnut kertoa. Poliisi ajoi loppumatkan takapuskurissa kiinni lhes kotipihalleni asti. Seuraavalla viikolla samainen poliisi näki miten olin menossa kioskille. Näin miten poliisi osoitti minua sormella poliisiautostaan ja kioskilta palattuani jälleen oli kaksi poliisia autoni kimpussa.
Uskottelu hyvästä poliisista ei ole kuin salvaa poliisin haavoille joita on tullut tuhansista valituksista poliisin käytöksestä.
Suomessahan on se tapa, että valittajassa on vika eikä suinkaan valituksen kohteessa. - Ves
M kirjoitti:
Sitähän olen minäkin itselleni uskotellut, että poliisi ei tee mitään väärää ja jos jotain säätöpykälää hiuksenhienosti rikotaan niin siihen on olemassa jokin syy joka on perusteltavissa lakipykäläkohdan "taikka muutoin" perusteella.
Enhän minäkään missään riidoissa poliisin kanssa ole, mutta en todellakaan voi hyväksyä poliisin provosoivaa ja ylimielistä asennetta.
Tiedän kyllä 100 varmasti eräänkin poliisin toiminnasta liikennevalvonnassa. Tämä poliisi oli siviiliautolla maantiellä illalla ja ajoi tuttavani silloisen uuden ja sporttisen auton takapuskurissa kiinni. Tuttuni hidastaessa vauhtia ja odotellessaan takanatulevan ohitusta poliisi ei todellakaan mennyt ohi vaan jatkoi hiostamista kunnes tuttuni kyllästyi ahdistelijaansa ja polkaisi kunnolla vauhtia tehdäkseen ero takanatulevaan. Tällöin tietenkin poliisi pysäytti´, kirjoitti sakon ja muisti vittuilla auton sporttisesta mallista.
Minut sitten pysäytettiin ilalla maantien varteen ja pitkän tutkimuksen jälkeen poliisilla ei ollut huomautettavaa taikka sakotettavaa, mutta määränpääni kiinosti kovasti poliisia. Olin liikenteessä omistamallani autolla.
Kotiinhan olin menossa, mutta eihän minua sitä hänelle tarvinnut kertoa. Poliisi ajoi loppumatkan takapuskurissa kiinni lhes kotipihalleni asti. Seuraavalla viikolla samainen poliisi näki miten olin menossa kioskille. Näin miten poliisi osoitti minua sormella poliisiautostaan ja kioskilta palattuani jälleen oli kaksi poliisia autoni kimpussa.
Uskottelu hyvästä poliisista ei ole kuin salvaa poliisin haavoille joita on tullut tuhansista valituksista poliisin käytöksestä.
Suomessahan on se tapa, että valittajassa on vika eikä suinkaan valituksen kohteessa."Uskottelu hyvästä poliisista ei ole kuin salvaa poliisin haavoille joita on tullut tuhansista valituksista poliisin käytöksestä."
Jep, näinhän asiat on. Poliisi on tosi tiukka organisaatio, jos joku uskaltaa epäillä poliisin käytöstä ja toimenpiteitä. Mitään ei koskaan myönnetä - ennen kuin on aivan pakko. Ja sittenkin ainoastaan sellaisin sanakääntein, että poliisin toiminta on oikeastaan ok. Luulisi että poliisin uskottavuuden kannalta olisi parempi myöntää tehdyr virheet kuin pyrkiä veivaamaan kaikki arvostelu turhaksi toiminnaksi.
Mutta ilmeisesti poliisi lähtee siitä, että uskottavuus säilyy vain siinä tapauksessa että yksittäiselle kansalaiselle ei anneta mitään tilaisuutta arvostella menestyksellisesti poliisin toimintaa. Näin hallitaan suomalaisia! - Housuja käyvät
Haru kirjoitti:
Kyllä minulla ainakin on sellainen käsitys Suomen poliisin toiminnasta, että se on erittäin asiallista.En itse, eikä kukaan tuttavistanikaan ole kertaakaan joutunut negatiiviseen kanssakäymiseen poliisin kanssa.Ne kerrat kun poliisin kanssa olen ollut tekemisissä,olen saanut heistä vain myönteisen kuvan.Jos poliisit jostain syystä ovat asuntoosi tulleet, niin heillä on varmastikin ollut siihen pätevä syy.Eivät he huvikseen kenenkään asunnoissa käy.
haistelemassa, kun uhri on ollut jo kuukauden ulkomailla viettämässä lomaa. Ottavat vielä lääkärinkin mukaan housujen haisteluun.
Minun kodissani komisario on käynyt yhdessä lääkärin kanssa ja heittäneet suunnilleen koko kotini sikinsokin ja nostaneet vielä likaiset pikkupöksyt vaatekaapin laatikon reunalle.
Olin ollut jo kuukauden lomalla etelässä, kun tämä kotietsintäoperaatio tapahtui.
Mä en ainakaan luota suomalaiseen poliisiin. Ei ole syytä! - Lainsuojaton
Kuinkas sattuikaan! Suulliseen lupaan voi aina vedota, koska sen tietää aina saavansa: ei korppi korpin silmää noki.
Tiedän tapauksen, joissa poliisi kosti aiheettomalla liikennesakolla perheasioita, ja se lukutaitoinen siinä vieressä todisti sakon oikeaksi. Turha oli lähteä poliisia vastaan käräjöimään, kun hänellä oli "todistaja". - Uhkeanainen
M kirjoitti:
Tervetuloa kahville kaikki poliisit. Ei tarvitse riisua kenkiä."Tervetuloa kahville kaikki poliisit. Ei tarvitse riisua kenkiä."
Tervetuloa munkin luokse kahville kaikki poliisit, mieluiten kylläkin yksi kerrallaan :). Pitää olla pitkä, vapaa ja mieluusti kivannäköinen. Virkapuvussa ehdottomasti. Asun Helsingissä. Tänne vaan, mä odotan!!! NAM. :D
- röövel?
Vuosia sitten tapahtui, niin että pari poliisia kävi tekemässä kotietsinnän talliini minun poissa ollessa. Kaksistaan touhusivat ja veivät joitakin työkaluja, jotka kyllä sain takaisin myöhemmin.
Luulin ensin, että varkaita on käynyt ja meninkin seuraavana päivänä kyttikselle tekemään ilmoitusta.
Siellä sitten tuli ilmi, että "pojathan" siellä oli käyneet. Pyysin tietysti nähdä etsintäluvan ja kyllä sellainen tulikin pitkän odottelun jälkeen, mutta se oli päivätty samalle päivälle eli siis vuorokausi etsinnän jälkeen.
Kukaan ei noteerannut asiaan millään tapaa.
Että tälläi täällä Suomessa. - Way Of Life
Haistakoon vittu koko suomen poliisikunta kyllä kotietsintälupa olis aika asiallinen ja sitäs paitsi noi syyttömät etsinnät ja pysäytekset ovat perseestä.pysäyttäis jos on oikeesti syytä
- Vaikea ihmetellä
Kun ajattelee suomalaisia yleensä, niin riittäähän niitä paskoja joka ammattiryhmään riesaksi asti. Ei ne pysty töissä päätään vaihtamaan. Kaikkien on syötävä, mutta mieluummin maksaisin enemmän veroja, jotta epäkelvot yksilöt raakattaisiin pois työmarkkinoilta.
- ihan oikein.
Rikollisilla ei ole mitään suojaa ihan oikein.Poliisi voi pidättää kenet tahansa 3 vuorokaudeksi jos haluaa.Samoin ilmoitus lannoiteostosta johtaa aina pidätykseeb ja selliin nykyisin.Asunnot tutkitaan,jos kerran rikosta epäillään ja ei poliisi todellakaan häiritse LAKIA noudattavia ei ole resursseja enään siihen.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Useita puukotettu Tampereella
Mikäs homma tämä nyt taas on? "Useaa henkilöä on puukotettu Tampereen keskustassa kauppakeskus Ratinan lähistöllä." ht1462912Asiakas iski kaupassa varastelua tehneen kanveesiin.
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/33a85463-e4d5-45ed-8014-db51fe8079ec Oikein. Näin sitä pitää. Kyllä kaupoissa valtava3672047- 401777
Kuka rääkkää eläimiä Puolangalla?
Poliisi ampui toistakymmentä nälkiintynyttä eläintä Puolangalla Tilalta oli ollut karkuteillä lähes viisikymmentä nälkii371742Meneeköhän sulla
oikeasti pinnan alla yhtä huonosti kuin mulla? Tai yhtä huonosti mutta jollain eri tyylillä? Ei olisi pitänyt jättää sua321421Jos ei tiedä mitä toisesta haluaa
Älä missään nimessä anna mitään merkkejä kiinnostuksesta. Ole haluamatta mitään. Täytyy ajatella toistakin. Ei kukaan em931221- 541173
Muutama kysymys ja huomio hindulaisesta kulttuurista.
Vedakirjoituksia pidetään historiallisina teksteinä, ei siis "julistuksena" kuten esimerkiksi Raamattua, vaan kuten koul328965Jumala puhui minulle
Hän kertoi sinusta asioita, joiden takia jaksan, uskon ja luotan. Hän kuvaili sinua minulle ja pakahduin onnesta kuulles110948Annan meille mahdollisuuden
Olen avoimin mielin ja katson miten asiat etenevät. Mutta tällä kertaa sun on tehtävä eka siirto.Sen jälkeen olen täysil53782