tiedoston siirto SSH:lla

opas_

Hyvin lyhyesti kerrottuna, virittelin kotiin vanhalle koneelle blogiohjelman Sargeen. Sitähän on helppo nyt kirjoitella täältä toisesta paikasta, mutta aloin miettiä, miten saisin siirrettyä täältä kuvia tälle palvelimelle. SSH:n laitoin heti toimivaksi ja sieltä saa siirreltyä fileitä tänne hiirellä vetämällä, mutta miten se onnistuu toisin päin kaikista fiksuiten. Voisiko joku antaa vinkin tämmöiselle tumpulalle.

11

554

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • man openssh

      Komentoriviltä hoituu rcp tai sftp.
      Tietysti fiksuiten se tapahtuu tar/bz2 -paketteina.

    • Piru_

      scp voi kopsata tiedostoja ssh:n yli

      scp lähde kohde

      scp kuva.jpg [email protected] :~/kuvat

      kysyy rootin passun ja kopioi sitten kuva.jpg tältä koneelta koneelle munservu.com rootin kotihakemistossa olevaan hakemistoon /kuvat

    • opas_

      Vähän sitä ounastelin, että täytyy conffata SSH:lle rootin oikeudet.

      Kiitokset tiedoista näillä varmaan pärjätään. Kuvat ovat luokkaa 100-200 kiloa, joten ei tarvitse paketoida.

      Mietin pitkään luovunko nettiyhteydestä, kun en asu varmaankaan pariin kolmeen vuoteen säännöllisesti paikassa. Toisaalta tuntui ikävältä ajatus lomista ilman yhteyttä. Serveri oli mukava ratkaisu, tuntuu että on edes jotain mistä maksaa, ja näkeehän heti milloin sähköt on katkenneet. No joo meni vähän sivuun...

      • fidel1

        Ei sun tartte root-käyttäjää käyttää scp:n kanssa, samalla tavalla se toimii minkä tahansa muun käyttäjätunnuksen kanssa.

        scp kuva.jpg tunnus@serveri:

        kopioi kuva.jpg-tiedoston "serveri"-koneen käyttäjän "tunnus" kotihakemistoon

        scp tunnus@serveri:kuva.jpg .

        kopio "serveri"-koneen käyttäjän "tunnus" kotihakemistosta tiedoston kuva.jpg paikalliseen hakemistoon.


      • fidel1 kirjoitti:

        Ei sun tartte root-käyttäjää käyttää scp:n kanssa, samalla tavalla se toimii minkä tahansa muun käyttäjätunnuksen kanssa.

        scp kuva.jpg tunnus@serveri:

        kopioi kuva.jpg-tiedoston "serveri"-koneen käyttäjän "tunnus" kotihakemistoon

        scp tunnus@serveri:kuva.jpg .

        kopio "serveri"-koneen käyttäjän "tunnus" kotihakemistosta tiedoston kuva.jpg paikalliseen hakemistoon.

        ssh-keygenillä rsa avain joka kopsaat kohdekoneen
        ./ssh/authorized_keys tiedostoon niin ei tartte käyttäjätunnusta eikä salasanaa sekä ssh että scp


      • Piru_

        näyttävät lokien perusteella paukuttelevan kovastikin mun koneelle rootin tunnuksella.

        root-tunnus kieltoon ssh:n kautta.

        Loggaat sisään toisella tunnuksella ja komento

        su -

        antaa sulle rootin oikeudet ja vielä ympäristönkin eli toimii samat polut yms


      • opas_
        Piru_ kirjoitti:

        näyttävät lokien perusteella paukuttelevan kovastikin mun koneelle rootin tunnuksella.

        root-tunnus kieltoon ssh:n kautta.

        Loggaat sisään toisella tunnuksella ja komento

        su -

        antaa sulle rootin oikeudet ja vielä ympäristönkin eli toimii samat polut yms

        Tämän huomasin jopa itsekin. Kuvat on siirretty, nyt muistellaan kuinka ne saa näkyviin tossa WP:ssä.


    • on kala

      fish://käyttäjä@palvelin/polku/jonnekin
      toimii ainakin kunquerorissa kätevästi
      vielä se rsa-avain sinne niin ei kysy edes salasanaa

    • opas_

      Tein näköjään taas kerran hätäisiä johtopäätöksiä.

      Kokeillaan kohta, kun pääsen sen koneen viereen, missä kuvat on.

    • Slackwaari

      Kopiointi SSH:n yli molempiin suuntiin onnistuu hiirellä vetämällä. Ainakin näin siis Gnomessa ja KDE:ssä.

      Esimerkiksi Gnome:n tiedostonhallinnasta voit valita Tiedosto -> Yhdistä palvelimeen jonka jälkeen tiedostot näkyvät aivan normaalisti tiedostojenhallinnassa.

      Katso vielä ssh:n julkisen avaimen tunnistautuminen...

      http://sial.org/howto/openssh/publickey-auth/

      • opas_

        No, nyt on kuvat blogissa. Yhtään helpommaksi en systeemiä halua. Pysyttelen nyt ainakin toistaiseksi tässä manuaalisessa pääte-siirrossa, tosin mulla on siellä serverillä aika kattava suojaus, vaikka ei siellä ole mitään, joka kiinnostaisi ulkopuolisia, mutta en halua, että kone joutuisi vääriin käsiin.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Takaisin ylös

    Luetuimmat keskustelut

    1. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      110
      1104
    2. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      824
    3. Nostetaanpas kissa pöydälle: Onko Kuhmossa työpaikkakiusaamista?

      Kuka uskaltaa puhua? Vai uskaltaako kukaan? Naisvaltaisella alalla on kuulemma Kuhmossa ruma tilanne. Mitä aikuiset ede
      Kuhmo
      18
      649
    4. Tuleeko Martinasta rouva Muhis

      Saako vihdoinkin ne haaveilemansa prinsessa häät Hajjin entinen Muhammad kanssa, 😂 yhteistä heillä on se, että molemmat
      Kotimaiset julkkisjuorut
      264
      616
    5. Mitä hyvää

      Mitä hyvää hän on tuonut elämääsi?
      Ikävä
      68
      577
    6. Ei enää kauaa rakkaani

      Ensin minun pitää saatella narsistit oikeuden eteen ❤️
      Ikävä
      104
      574
    7. Mitä sanoisit

      juuri nyt kaivatullesi jos uskaltaisit/kehtaisit?
      Ikävä
      54
      537
    8. Miten näytät / näytit ihastumisesi hänelle?

      Toimiko, miten hän vastasi? vinkki5
      Ikävä
      26
      522
    9. Oletko miettinyt sitä

      Että jos meidän persoonat ei sovi yhtään yhteen ;) No onneksi kumpikin on fiksu eikä halua toiselle mitään pahaa.
      Ikävä
      48
      503
    10. Mökötätkö, kun jäit ilman vastausta?

      Vai mitä ajattelet...
      Ikävä
      47
      437
    Aihe