kallioon perustaminen

Keski-suomi

Vieläkö kukaan tekee perustukset suoraan kallioon tartunnoilla? kaikki sanoo täällä et sorapatja väliin. Taas pääsuunnittelija ja kirvesmies sanoo et jos mahollista niin suoraan vaan kallioon. Kallio on mulla 30cm syvällä ja viemäreitä ym putkia varten tartteis räjäyttää vaan 2 metriä pitkä oja.. Onko kukaan enää uskaltanut ankkuroida talonsa kallioon??

8

6525

Vastaukset

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • kalliolla kukkulalla

Heips!Rakensimme talomme kalliolle ilman sitä sorapatjaa!Talo valmistui v 2000. Silloin rakennusvaiheessa oli myös monta mielipidettä perustuksen teosta!Uskoimme kuitenkin vastaavan mestarin ja kirvesmiehen tietoihin ja taitoihin!!!
      Tietysti jos on isompi uusi rakennusalue ni räjäytysten voimaa ja liikkettä voi tietysti sorapatjalla vähän vaimentaa!(meillä oli aika tärinä kun lähistöllä räjäyteltiin, ei tullut kuitenkaan vahinkoa!)1

• Pico

Jos kallio on noinkin lähellä niin toimivien salaojienkin tekeminen voi tulla ongelmaksi. Pintavedet saattaa valua talon alle ja imeytyä ainakin anturoihin ja niitä pitkin ylöspäin, koska alla ei ole sorakerrosta estämässä veden nousua. En tiedä mitä määräykset tarkalleen sanoo, mutta meidän kaupungissa on turha yrittää hyväksytyttää perustuskuvia, joissa ei ole vähintään 200mm karkeaa soraa anturan alla (raekoko 30-50mm).

Mielestäni parasta olisi ampua kalliota palasiksi metrin verran ja jätää rikkiammuttu louhos alle ja tasoittaa sen päälle karkea sora. Silloin saatte laitettua asianmukaiset salaojat ja jo karkea kivi toimii salaojana, edellyttäen että vesi pääsee valumaan louhoksesta pois.

• Tee se itse rakentaja
        Pico kirjoitti:

Jos kallio on noinkin lähellä niin toimivien salaojienkin tekeminen voi tulla ongelmaksi. Pintavedet saattaa valua talon alle ja imeytyä ainakin anturoihin ja niitä pitkin ylöspäin, koska alla ei ole sorakerrosta estämässä veden nousua. En tiedä mitä määräykset tarkalleen sanoo, mutta meidän kaupungissa on turha yrittää hyväksytyttää perustuskuvia, joissa ei ole vähintään 200mm karkeaa soraa anturan alla (raekoko 30-50mm).

Mielestäni parasta olisi ampua kalliota palasiksi metrin verran ja jätää rikkiammuttu louhos alle ja tasoittaa sen päälle karkea sora. Silloin saatte laitettua asianmukaiset salaojat ja jo karkea kivi toimii salaojana, edellyttäen että vesi pääsee valumaan louhoksesta pois.

Rakensin talon sileälle kalliolle, soraa tuli täytteeksi anturoiden keskelle ennen peruslaatan valua ja talon ympärille anturoiden viereen. Matalammassa kohdassa on 3-harkkoa ja missä kallio viettää eniten 7-harkkoa, harkot on muurattu aivan puuhtaaseen peruskallioon.
        Talon alta kivi-urakoitsija räjäytti 50-kiintokuutiota kamaa, jotta saimme tulevat ja lähtevät putket routarajan alle ja myös mahtumaan viemäröinnin kunnon kaadoilla sorastukseen.
        Talo on mäenpäällä jossa jo normaalina kesänäkin kiusaa kuivuus, joten salaojat on tehty anturasta 1m päähän sorastukseen vetämäällä 360 asetta talon ympäro salaojaputken ,joka johtaa sadevesikaivoon. Onneksi kallio viettää juuri sopivasti joilloin salaojaan tulee juuri sopiva kaato kaivoon asti.
        En näe tässä tapauksesa mitään syytä rakentaa sadevesijärjestelmää kuivalle kalliolle jossa toimii vielä luonnon kaato länsi lounaaseen.
        Anoin kaupungilta harkonverran lisää korkoa koska kaupungin korolla ei talon alle olsi saanut edes 2-harkkoa. Jos talo olisi rakennettu louhoksen/soramatonpäälle anturan korko olisi noussut ehdotuksesta 60..80cm. Nyt talo istuu nätisti muuhun ympäristöön eikä tontille tarvittu valtavia määriä täytemaata, talon etupiha oli vanha pelto joka jäi pihanurmen pohjaksi.

• Raksaman

Perustamiseen ei ole mitään muita yleisiä nyrkkisääntöjä kuin: Perustaminen pitää aina katsoa tontin ja rakennuksen mukaan tapauskohtaisesti.

Sekä suoraan kallioon perustaminen että rikkilouhitun kallion päälle tiivistetylle murskepatjalle perustaminen ovat molemmat käytössä.

Pientalon aiheuttamat kuormat perustuksille ovat niin pienet, että murskeen päälle perustaminen onnistuu hyvin. Samalla saadaan salaojituskerros talon alle eikä usein tarvitse tarkkuuslouhia putkikanaaleja.

Suoraan kalliolle perustaminen on pientalossa paikallaan tontilla, jossa rakennusta kohti ei valu vettä muualta (ja omalta katoltakin tuleva vesi johdetaan pois perustusten luota), esim. kallion laella.

Suurissakin rakennuksissa käytetään mieluusti louhepatjalle perustamista. Se on edullista samasta syystä kuin pientalossakin.

Suurissa rakennuksissa rakenteiden kuormat ovat usein niin suuret, että niiden perustaminen on pakko tehdä suoraan kallioon. Se on kallista, koska Suomen kallioperä on hyvin rikkonaista, täynnä halkeamia. Kun tehdään syvä kalliolouhos, halkeamat liikkuvat senttikaupalla, koska poisviedyn kallion paino on pois päältä. Kalliota joudutaan aina lujittamaan terästangoilla.
      Paikalla, johon valuu vettä ympäristöstä, joudutaan kallion ja perustuksen sauman vesitiiviyskin varmistamaan jälki-injektoinnilla.

Louhinta sinänsä on ihan arkista rakennustyötä, tosin spesialistien eikä tee-se-itse-miesten. Tänäänkin Suomessa on räjäytetty kiveä irti käytössä olevan metroaseman päältä ja toiminnassa olevan sairaalan pihalta muutaman metrin päässä sairaalaelektroniikasta.

• Ei liikettä

Rakennamme koko hoidon kalliolle juuri tuolla suoraan kallioon kiinni sokkelit ja valu suoraan seinän alkukorkeuteen - ei harkkoja eikä hiekkoja kuin hiukan ulkopuolelle . Vaatii tosin rossilattian eli tuulettuvan alapohjan, mutta perustuskulut vain joitakin tuhansia eli selvästi alle 10000 €

• Anonyymi

Valua ei pidä koskaan tehdä suoraan kallion päälle. Joko soraa tai juotosbetonia 2 sentin kerros juotosbetonia toimi stabilisaattorina betonin kemiallisen sdosaineen lujuuden katoamisella. Betonin kuivuminen on kemiallinen reaktio jonka kallio purkaa lyhyenkin ajan kuluessa. Random , rikki ja muut kaasut muuttavat betonin alkuperäiseen olotilaan
      Jäljelle jää vain irtonaista kiviainesta jossa valkoista irtonaista jauhetta seassa.
      Korjaaminen jälkikäteen on työlästä ja vaikeaa.
      Pilarit alkavat kallistumaan joka aiheuttaa rakenteellisia vaurioita itse rakennukseen.
      Ensimmäinen merkki perustuksen ongelmista on että ovet eivät toimi kuten pitäisi,
      Ikkunoita ei saa auki. Lattioihin syntyy epätasaisuuksia.
      Kanssa kohteissa joita olen korjannut on vettä tihkunut kallion rakosista tiettynä vuodenaikaan. Umpivalu sokkelista on kadonnut veden tulosuunnalta puolet pois ja paikoin betoni on pelkkää hiekkaa kuin ei sementtiä ei olisi lainkaan käytetty.
      Kalliolle rakentaminen on riski joten aina kannattaa käyttää kallion betonin välissä erottelevat kerrosta , joko soraa tai juotosbetonia.

• Anonyymi

Tämän ikäinen aloitus on ihan pakko nostaa...!

• Anonyymi

Paljon näkee katujen varsilla suoraan kallioon valettuja betoniaitoja, jotka tehty joskus 1960-luvulla kun paikallavalua vielä harrastettiin, eikä niissä näy mitään merkkejä betonin rapautumisesta.

Toki veden ja kosteuden nousu kalliosta voi olla iso ongelma suoraan kallioon tehdylle betonivalulle. Mutta eikö kallion ja betoni-/harkkoseinän väliin voisi liimata kermiä estämään vedennousua? Tuo rapautuminen lienee myös Leca- ja betoniharkkoseinien ongelma,

Itse aion tehdä harkkoseinän suoraan kalliolle. .Kallion päälle liimaan sokkelikaistan ja sen päälle muuraan anturaharkot.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Poliisi tutkii murhaa Paltamossa

Poliisi tutkii Kainuussa sijaitsevassa Paltamon kunnassa epäiltyä henkirikosta, joka on tapahtunut viime viikon perjanta
      Paltamo
      34
      4571
    2. Jos me voitais puhua

Jos me voitais puhua tästä, mä sanoisin, että se on vaan tunne ja se menee ohi. Sun ei tarvitse jännittää mua. Mä kyllä
      Ihastuminen
      20
      3175
    3. Jenna meni seksilakkoon

"Olen oppinut ja elän itse siinä uskossa, että feministiset arvot omaava mies on tosi marginaali. Todennäköisyys, että t
      Maailman menoa
      269
      2311
    4. Jere, 23, ja Aliisa, 20, aloittavat aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla: "Vaikka mä käytän..."

Jere, 23, ja Aliisa, 20, ovat pariskunta, joka aloittaa aamunsa Subutexilla tai rauhoittavilla. Jere on ollut koko aikui
      Maailman menoa
      49
      2182
    5. Mikä sinua ja

kaivattuasi yhdistää ?
      Ikävä
      163
      2039
    6. Vain yksi elämä

Jonka haluaisin jakaa sinun kanssasi. Universumi heitti noppaa ja teki huonon pilan, antoi minun tavata sinut ja rakastu
      Ikävä
      89
      1670
    7. On ikävä sua

Koko ajan
      Ikävä
      17
      1643
    8. Vielä kerran.

Muista että olet ihan itse aloittanut tämän. En ei silti sinua syyllistä tai muutenkaan koskaan tule mainitsemaan tästä
      Ikävä
      360
      1641
    9. Aku Hirviniemi tekee paluun televisioon Aiemmin hyllytetty ohjelma nähdään nyt tv:ssä.

Hmmm.....Miksi? Onko asiaton käytös nyt yht´äkkiä painettu villaisella ja unohdettu? Kaiken sitä nykyään saakin anteeksi
      Kotimaiset julkkisjuorut
      111
      1611
    10. M nainen tiedätkö mitä

Rovaniemellä sataa nyt lunta, just nyt kun lähden pohjoiseen. Älä ota mitään paineita tästä mun ihastumisesta sinuun, ti
      Ikävä
      15
      1269
    Aihe