sellaistaloitsuu... joka vois saada toisen tuntemaan samaa iloo tai tuskaa kun toinen?
onko...
2
598
Vastaukset
- Astrak
Ilosi ja tuskasi kuuluvat vain Sinulle.
- elisantti
Empatia (kreikan ilmaisusta em pathos, tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita. Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" (kreikan ilmaisu sym pathos), kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä.
Paljon puhutaan myös empaateista, joilla on kyky tuntea toisen tunteet ja vaikuttaa niihin. Vaikka tämä usein sekoitetaan tieteisfiktioon ja television hömppäsarjoihin, on kyse kuitenkin eräänlaisesta ihmistyypistä, joka kykenee syvempään tunneskaalaan.
Eläintieteilijät ovat myös tutkineet eläinten kykyjä tuntea empatiaa. On tarinoita delfiineistä, jotka ovat pelastaneet uimareita hain hyökkäyksiltä, ja esim. USA:ssa tutkitaan kykeneekö kissa tai koira helpottamaan jollain tasolla ja tavalla esim. syöpäsairaan kipuja (kipueläimet). Ja esim. vanhainkodeissa sekä muissa hoitolaitoksissa lemmikkejä pidetään ihan hoidollisista syistä, jotta pitkäaikaispotilaat kykenevät hoitamaan ja rakastamaan lemmikkejä, kuten heillä kenties aikoinaan oli tapana tehdä omassa kotonaan. Me kaikki tarvitsemme rakkautta ja kykenemme antamaan ja vastaanottamaan sitä kaikissa elämämme tilanteissa.
Tarvitaanko sitten erillistä loitsua siihen, että johonkuhun voisi siirtää omat tuskansa ja/tai ilonsa? Ei minusta. Vaikka toki uskoisin, että esim. Voodoon piiristä sellaisiakin löytyisi. Toki muualtakin. Mutta kenties parempi olisi vain keskustella asianomaisen kanssa hänen aiheuttamastaan surusta ja murheesta, tai jakaa pienet ilonhetket. Ei kukaan meistä ole ajatustenlukija, joka maagisesti heti tietäisi virheensä tai sen mitä teki oikein, jollei toinen asiaa kerro. Sen takia meillä on suu sanoa ja sanat hallita tilannetta. Meni syteen tai saveen. Ainakin koetus on parempi kuin pullottaa kaikki tunteet sisälle. Ja mikäli toinen ei tajua parantaa omia huonoja tapojaan, niin aina saa ja voi valita seuransa. Sekin on parempi vaihtoehto, kuin manata toinen alimpaan helvettiin. Sellaisen kun jokainen kuitenkin rakentaa itselleen ihan ominkin neuvoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta
Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä571588- 1231334
Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun
...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa1231238- 1401054
- 101897
"Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut
Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten338839Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä
Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait82734Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:
Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap54646Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen
Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist50643Lienee aika luopua siitä kaikesta
mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j64612