sellaistaloitsuu... joka vois saada toisen tuntemaan samaa iloo tai tuskaa kun toinen?
onko...
2
405
Vastaukset
- Astrak
Ilosi ja tuskasi kuuluvat vain Sinulle.
- elisantti
Empatia (kreikan ilmaisusta em pathos, tuntea sisälle) tarkoittaa kykyä asettaa itsensä toisen henkilön asemaan ja ymmärtää toisen tunteita. Empatia on sympatian tapaan myötätuntoa, mutta sympatia on "kanssa tuntemista" (kreikan ilmaisu sym pathos), kun empatia on toisen sisällistä ymmärtämistä.
Paljon puhutaan myös empaateista, joilla on kyky tuntea toisen tunteet ja vaikuttaa niihin. Vaikka tämä usein sekoitetaan tieteisfiktioon ja television hömppäsarjoihin, on kyse kuitenkin eräänlaisesta ihmistyypistä, joka kykenee syvempään tunneskaalaan.
Eläintieteilijät ovat myös tutkineet eläinten kykyjä tuntea empatiaa. On tarinoita delfiineistä, jotka ovat pelastaneet uimareita hain hyökkäyksiltä, ja esim. USA:ssa tutkitaan kykeneekö kissa tai koira helpottamaan jollain tasolla ja tavalla esim. syöpäsairaan kipuja (kipueläimet). Ja esim. vanhainkodeissa sekä muissa hoitolaitoksissa lemmikkejä pidetään ihan hoidollisista syistä, jotta pitkäaikaispotilaat kykenevät hoitamaan ja rakastamaan lemmikkejä, kuten heillä kenties aikoinaan oli tapana tehdä omassa kotonaan. Me kaikki tarvitsemme rakkautta ja kykenemme antamaan ja vastaanottamaan sitä kaikissa elämämme tilanteissa.
Tarvitaanko sitten erillistä loitsua siihen, että johonkuhun voisi siirtää omat tuskansa ja/tai ilonsa? Ei minusta. Vaikka toki uskoisin, että esim. Voodoon piiristä sellaisiakin löytyisi. Toki muualtakin. Mutta kenties parempi olisi vain keskustella asianomaisen kanssa hänen aiheuttamastaan surusta ja murheesta, tai jakaa pienet ilonhetket. Ei kukaan meistä ole ajatustenlukija, joka maagisesti heti tietäisi virheensä tai sen mitä teki oikein, jollei toinen asiaa kerro. Sen takia meillä on suu sanoa ja sanat hallita tilannetta. Meni syteen tai saveen. Ainakin koetus on parempi kuin pullottaa kaikki tunteet sisälle. Ja mikäli toinen ei tajua parantaa omia huonoja tapojaan, niin aina saa ja voi valita seuransa. Sekin on parempi vaihtoehto, kuin manata toinen alimpaan helvettiin. Sellaisen kun jokainen kuitenkin rakentaa itselleen ihan ominkin neuvoin.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
En minä kyllä enää odota sinua
Olet siellä sen harmaan kanssa. Niin, annoit minun nähdä lämpimät tunteesi siitä huolimatta. Se merkitsi kyllä paljon. O351846Jos joku luulee että kaikki käy
Sanon vain tämän. Minun kanssani ei neuvotella. Minun kanssani eletään tasavertaisesti. Jos se on liikaa, niin ovi rinn601465Taas pedofiliatuomio Haapaveelle
Vastenmielisiä ja vakavia rikostapauksia pikkupaikkakunnan alueellekin näyttää riittävän. Tämän alan rikoksien tuomiot361415Joka kolmas työtön on työkyvytön
Viime vuonna työnhakuvelvoitteen ulkopuolella oli noin kolmannes työttömistä työnhakijoista. Huhheijaa, mihin suomalais1651328Sakin hivutus - ilmiö
Miten tuollainen tuollainen ilmiö kuin ”sakin hivutus” syntyy? Mitä syitä ilmiön syntymiseen tarvitaan? Onko sakissa jok681219Ei ole rohkeutta tulla jututtamaan
Voidaan me nähdä ja tervehtiä, sitäkin harvoin, mutta iso kynnys on edes mennä lähelle ja kysyä kuulumisia. Ymmärrät var81201Julkinen saunatilanne Haapavedellä, tämä on täyttä paskaa!
Eilen Haapaveden uimahallin saunassa koettu tilanne oli täysin käsittämätöntä ja helvetin järkyttävää. Ladyboy harjoitti19856- 58818
Mitä tapahtuu?
Mitä säpäkän risteyksessä on tapahtunut kun poliiseja, ambulansseja ja kopteri paikalla?12794Kuhmon K-kaupan vanhenevat hapannaamat kassoilla
Pitemmän aikaa olen ihmetellyt kaverin kanssa miksi Kuhmon K-kaupassa on aina tympeimmät kassattöntekijät? Kesällä tulee14745