Olen pikkuhiljaa saamassa tarpeekseni pomottelevasta naisystävästäni. Rakastan häntä paljon, mutta kaikki hänen sanansa ja tekonsa alkavat vähitellen laimentaa tunteitani ja haluani olla tässä suhteessa.
Yhdessä ollaan oltu pari vuotta, avoliitossa vasta puolisen vuotta. Hän valittaa minulle milloin mistäkin. Teoista mitä hän itsekin tekee tai jättää tekemättä. Siis aivan pieniäkin asioita, kuten astioiden tiskipöydälle jättäminen eikä koneeseen laittaminen,roskien vieminen jne. Hän valittaa myös siitä monesti mitä syön tai puen päälleni, miten aikatauluni järjestän, milloin teen koulutehtäväni, milloin puhun puhelimessa ja kenen kanssa.
Tällainen lienee yleistä parisuhteissa, mutta kyllä siitä aikalailla saa tarpeekseen kun joka ikinen päivä saa kuulla miten huono ihminen on kun on jokin pienen pieni asia tehty väärin. Ikään kuin hän itse olisi täydellisyyden ruumiillistuma.
Tuntuu välillä kuin hän olisi äitini tai jotain. Tosin edes oma äitini ei koskaan ole noin paljoa vahdannut tekemisiäni ja puuttunut elämääni.
Olen puhunut aiheesta hänen kanssaan useasti, monen riidan jälkeen. En ole alistuvaa tyyppiä, joten sanon kyllä suoraan kun tuntuu, että hän alkaa taas kontrolloida minua liikaa. Välillä hän sanoo, että on ainoana lapsena tottunut saamaan kaiken ja sen takia määräilee. Mutta välillä kieltää kaiken käytöksensä.
Onko kellään vastaavaa kokemusta? Kuinka pitkälle tällaista jaksaa ja missä raja menee, kuinka paljon toista voi komennella ja rajoittaa? En haluaisi luopua suhteestamme tämän takia. Miten saan oikeasti hänet tajuamaan asian vakavuuden? Tunnen itseni välillä niin arvottomaksi hänen kohtelunsa jäljiltä. Kuitenkin hänessä on paljon hyvää ja usein myös hän kohtelee minua kuin kuningatarta kunnes taas räjähtää...
Kontrolloiva kumppani
20
2565
Vastaukset
- seinä.
käyttäytyy aivan samalla tavalla, puolisen vuotta jaksoin katsoo sitä, jokapäiväistä nalkuttamista.
hän oli myös samalla tavalla ihana persoona ja hän myös ajatteli samalla tavalla minusta.
tietyllä tavalla mun hermoille kävi, että hän ei tajunnut asioita ja se että hän ajatteli vain omaa näkökulmaa asioista.
joskus sanoinkin pahasti siitä että sain sen ihmisen jopa itkemäänkin.
suoraan puhuminen näistä asioista sille ihmiselle antoi hänelle vain opetusta mutta hän ei välttämättä kuitenkaan koskaan muutu siitä mitä nyt on. se oli ainoa keino saada hänet nöyrtymään.
pisti kaikki rahansa haisemaan kahdessa viikossa ostamalla kaikkea turhaa ja ruokaan ei panostanut melkein ollenkaan.
ja tämä henkilö jopa kehtasi valittaa kavereilleni joita hän ei tuntenut että hän on maksanut kaikesta elämisestä täällä.
hänkin on kuitenkin rikkaan perheen tytär, kaiken saanut aina miehiltä mitä on halunnut.
ja kuvitteli että voi hyötyä minusta rahallisesti vaikka hän maksoikin asumisestaan luonani, tosin vain hyvin vähäisesti.
silti se vähäkin meni syömiseen.
mutta neuvon sulle, puhu siitä asiasta ja kerro miltä sinusta tuntuu rakkaallesi.
jos olet jo kaikkesi tehnyt ja yhteistä säveltä ei löydy niin sitten ei oikeasti ole muuta vaihtoehtoa kuin erota ja etsiä paremmat kumppanit.
jos sitten ero ei ole mielestäsi vaihtoehto, niin sitten sinun on vain sopeuduttava.- Nimetön
seksisuhde, vaikka hän olikin hetsku?
- seinä.
Nimetön kirjoitti:
seksisuhde, vaikka hän olikin hetsku?
....... En harastanut sen kanssa mitään intiimii
- Vaakalaudalla
miks vahdata aina mennyttä, elämä edessä..
- -----------
Tämän naistyypin edustajilla on kontrolloiva äiti, joka on vahtinut heidän läksynsä, koulunumeronsa, syömisensä, juomisensa, kaverinsa, opiskelualansa, harrastuksensa (lapsi ei valitse mistä on kiinnostunut, vaan äiti) ja sama käytös siirtyy lopulta tyttärelle. Ensin ollaan niin suivaantuneita kyttäävään äitiin ja sitten ryhdytään kopioimaan tätä.
Toinen äitikombinaatio on sitten siivousneurootikko, joka tiskaa jokaisen astian yksittäin käytön jälkeen, pyyhkii tiskipöydän 90 x/vrk, poimii muruja ja roskia lattialta jne.
Harva näitä ihmisiä jaksaa, oli uhrina nainen tai mies. Kuitenkin suosittelen kaikkia varmistamaan anoppikandidaatin olemuksen ensin ja valitsemaan vasta sitten, yksi anoppi näet kertoo enemmän kuin tuhat riitaa.- Alistuja?
Äitinsä tosiaan on samantyyppinen, ei mielestäni ehkä niin pahasti kuin naisystäväni. Molemmat ovat joka tapauksessa ihmisiä, jotka haluavat kaiken menevän prikulleen oikein ja kaiken pitää tapahtua juuri heidän haluamallaan tavalla. Ovat molemmat myös hanakoita sanomaan ihmisille aika lailla suoraan asioita, mutta eivät silti ole mielestäni mitään tahallaan ilkeitä ihmisiä. Heidän luonteessaan vaan lienee jokin tuollainen inhottava kontrollifriikki-/itsepäisyyspiirre.
Mietin myös, kuinka paljon oma persoonani "pahentaa" asiaa. Eli pärjäisikö joku alistuvampi ja hiljaisempi ihminen paremmin tuollaisen määräilijän kanssa, kuin kaltaiseni vahvempi ihminen. Ja ärsytänkö kenties häntä vain enemmän omalla vahvuudellani.
No, saa nähdä miten käy. Eilen viimeksi oli iso riita ja asioiden setviminen tämän ongelman tiimoilta. Hän vannoi, että pystyy muuttumaan. Niin hän on ennenkin sanonut ja muuttunutkin- yhdeksi päiväksi korkeintaan. - muuttumiseen
Alistuja? kirjoitti:
Äitinsä tosiaan on samantyyppinen, ei mielestäni ehkä niin pahasti kuin naisystäväni. Molemmat ovat joka tapauksessa ihmisiä, jotka haluavat kaiken menevän prikulleen oikein ja kaiken pitää tapahtua juuri heidän haluamallaan tavalla. Ovat molemmat myös hanakoita sanomaan ihmisille aika lailla suoraan asioita, mutta eivät silti ole mielestäni mitään tahallaan ilkeitä ihmisiä. Heidän luonteessaan vaan lienee jokin tuollainen inhottava kontrollifriikki-/itsepäisyyspiirre.
Mietin myös, kuinka paljon oma persoonani "pahentaa" asiaa. Eli pärjäisikö joku alistuvampi ja hiljaisempi ihminen paremmin tuollaisen määräilijän kanssa, kuin kaltaiseni vahvempi ihminen. Ja ärsytänkö kenties häntä vain enemmän omalla vahvuudellani.
No, saa nähdä miten käy. Eilen viimeksi oli iso riita ja asioiden setviminen tämän ongelman tiimoilta. Hän vannoi, että pystyy muuttumaan. Niin hän on ennenkin sanonut ja muuttunutkin- yhdeksi päiväksi korkeintaan.Ei ihminen muutu miksikään, vähän aikaa voi teeskennellä ja yrittää, mutta nuo ovat niin pitkän ajan kuluessa opittuja asenteita ja arvoja, että en usko niiden muuttuvan. Ihan lähipiirissäni on avioliitto, joka on ajautumassa samaan ongelmaan. Hirveä, kontrolloiva vaimo, joka nalkuttaa ja valittaa koko ajan, vaikka toinen mitä tekisi. Neuvoksi antaisin sinulle, että hankkiudu mahdollisimman pian eroon kumppanistasi ennenkuin murrut hänen alleen kokonaan. Se lienee ainoa tapa sinulle selvitä asiasta ilman henkisiä vammoja. Varmaan kontrolloiva ihminen pärjäisi paremmin alistuvan kanssa kuin itsenäisen, omia mielipiteitä omaavan kanssa.
- suhteessa viivytellyt
Erittäin tuttu tilanne. Mitä pitempään annat tilanteen jatkua, sitä vaikeampi suhteesta on päästä irti. Rakastat ehkä häntä, mutta muista rakastaa myös itseäsi.
- on suhteissa
niin pitkään vaikka mikä olisi.
Ulospäin toki näytetään aivan niiin onnellisia kuin ikinä .
Olen kuullut tapauksesta jossa turpaan saatu ja otettu puolin ja toisin ja naitu ristiin kenen kanssa vaan oli sitten ns. nykyysen ex tai mikä vaan kyllä kelpaa.
varoitukseksi, lesboksi ei kannata jäädä, paskaa tulee niskaan kaikilta suunnilta.
Toki tietty voi itte tehdä samaa, turpaan vaan ja lujaa.
Seisoo nyrkit pystyssä. - oijoi...
on suhteissa kirjoitti:
niin pitkään vaikka mikä olisi.
Ulospäin toki näytetään aivan niiin onnellisia kuin ikinä .
Olen kuullut tapauksesta jossa turpaan saatu ja otettu puolin ja toisin ja naitu ristiin kenen kanssa vaan oli sitten ns. nykyysen ex tai mikä vaan kyllä kelpaa.
varoitukseksi, lesboksi ei kannata jäädä, paskaa tulee niskaan kaikilta suunnilta.
Toki tietty voi itte tehdä samaa, turpaan vaan ja lujaa.
Seisoo nyrkit pystyssä...ja heterosuhteissahan , eikä muissakaan suhteissa tule turpaan.
paskan niskaan tulemisen määrä on vakio, riippumatta, mikä on.
- Jaska Jokkunen
porukkaan! Onko tosiaan sillain, että myös lesbosuhteissa on ogelmia nalkuttavasta (nais)puolisosta? Eikö se olekaan meidän heteromiesten yksinoikeudellinen nautintaoikeus???
- Catsy_666
Olen lakannut kuuntelemasta. On samanlaista kuin Jaska Jokusessa koulussa, jossa opettajan puhe on vain sellaista taustamölinää.
- Catsy_666
...jopa Stockmannilla Herkussa yksi tökki kärryllä vihaisesti hokien anteeksi ja kun en siirtynyt niin sanoi kuuroksi. Minä sanoin "vittu mä tuollaista porvaria väistän, teikäläisten takia on joustettu tarpeeksi jo !"
- jorojukka-kukka
Catsy_666 kirjoitti:
...jopa Stockmannilla Herkussa yksi tökki kärryllä vihaisesti hokien anteeksi ja kun en siirtynyt niin sanoi kuuroksi. Minä sanoin "vittu mä tuollaista porvaria väistän, teikäläisten takia on joustettu tarpeeksi jo !"
Olen useinkin joutunut huomaamaan, että miehet eivät todellakaan väistä. Tyhmää!
- Catsy_666
jorojukka-kukka kirjoitti:
Olen useinkin joutunut huomaamaan, että miehet eivät todellakaan väistä. Tyhmää!
...joutuu aina väistämään. Mun kokemukseni mukaan väistämättömimpiä ovat lastenvaunun kanssa kulkevat naiset.
- jorojukka-kukka
Catsy_666 kirjoitti:
...joutuu aina väistämään. Mun kokemukseni mukaan väistämättömimpiä ovat lastenvaunun kanssa kulkevat naiset.
Mutta mihin logiikkaan perustuu väitteesi, että "kerran väistää, aina joutuu väistämään"?
Tuosta olen samaa mieltä, että lastenvaunuilla liikkeellä olevat naiset ovat aika usein kuin yksin maailmassa. Minun kokemukseni mukaan he tulevat hyvänä kakkosena, miesten jälkeen. - aelita
jorojukka-kukka kirjoitti:
Mutta mihin logiikkaan perustuu väitteesi, että "kerran väistää, aina joutuu väistämään"?
Tuosta olen samaa mieltä, että lastenvaunuilla liikkeellä olevat naiset ovat aika usein kuin yksin maailmassa. Minun kokemukseni mukaan he tulevat hyvänä kakkosena, miesten jälkeen.että lastenvaunujen kanssa kulkevat naiset ovat/saattavat olla/ovat todennäköisesti niin kampurapäinä väsymyksestä, että ne ei vaan tajuu.
olen itsekin palloillut useammankin kerran pää niin turtana väsymyksestä, että jään tuijottelemaan seiniä enkä vaan tajuu väistää, antaa tietä jne.
ja kyllä, olen todellakin peruskohtelias ihminen, joka avaa oven/pitää ovea auki niin miehille kuin naisille.
mun mutu on, että miehiäkin epäkohteliaampia osaavat olla keski-ikäiset rouvat... varsinkin nuoremmille naisille.
oven avauksesta ei kiitoksen sanaa kuulu eikä tönimisestä anteeksipyyntöä!
- Nimetön
Oottako samalla aaltopituudella seksin alueella? Se minusta eniten ratkaisee.
- jorojukka-kukka
Että raja toisen käyttäytymisen sietämisessä kulkee aina siinä kohtaa, mihin sen ITSE asetat.
Ja kannattaa muistaa, että itse on itsensä paras ja kiistattomasti tärkein ystävä ja itseään kannattaa kohdella hyvin, eikä antaa muidenkaan kohdella huonosti.
Tsemppiä sinulle ja hyvää joulua! - samanlainen (?)
ex-avovaimo. Hänellä oli tapana valittaa ja huomautella pikkuasioista, kuten kouluasioistani, siitä kuinka kauan puhun puhelimessa... Jotkut pikkuasiat, kuten se että usein unohdin laittaa ruokaan suolaa (itselläni ei ollut tapana entisessä elämässä juurikaan käyttää), saattoivat saada hänet hermostumaan ja sättimään minua.
Hän kammosi kaikenlaista kontrollointia ja rajojen asettamista, mutta oli itse todella kontrolloiva. Itse olen jossain määrin alistuvaa tyyppiä, enkä yleensäkään pannut hirveästi vastaan. Minusta se on vain hauskaa, jos minua jonkin verran komennellaan, kunhan ei mennä liiallisuuksiin. Jossain asioissa olen kyllä todella periaatteellinen, ja jos joskus hermostuin ja ärähdin, avovaimo kyllä vaikeni ja totteli. :)
Rajat toisen käyttäytymiselle menevät todellakin siinä, mihin ne itse asetat. Eron jälkeen olen joskus miettinyt, olisiko minun pitänyt olla tiukempi suhteessa. Olisiko pitänyt panna vastaan useammin, kaipasiko hän jonkinlaista vääntöä? Itse kuitenkin koen sellaisen melko turhaksi: sanoin painavan sanani vain silloin kun asia oli minulle todella merkityksellinen tai se häiritsi tai loukkasi minua.
Meillä asiat sujuivat yleisesti ottaen kaikilla suhteen osa-alueilla todella hyvin. Erokaan ei liittynyt mihinkään riitoihin.
Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työsuhdepyörän veroetu poistuu
Hallituksen veropoliittisen Riihen uutisia: Mitä ilmeisimmin 1.1.2026 alkaen työsuhdepyörän kuukausiveloitus maksetaan2236788Pakko tulla tänne
jälleen kertomaan kuinka mahtava ja ihmeellinen sekä parhaalla tavalla hämmentävä nainen olet. En ikinä tule kyllästymää391209Fuengirola.fi: Danny avautuu yllättäen ex-rakas Erika Vikmanista: "Sanoisin, että hän on..."
Danny matkasi Aurinkorannikolle Helmi Loukasmäen kanssa. Musiikkineuvoksella on silmää naiskauneudelle ja hänen ex-raka211005- 75871
Hävettää muuttaa Haapavedelle.
Joudun töiden vuoksi muuttamaan Haapavedelle, kun työpaikkani siirtyi sinne. Nyt olen joutunut pakkaamaan kamoja toisaal47804Katseestasi näin
Silmissäsi syttyi hiljainen tuli, Se ei polttanut, vaan muistutti, että olin ennenkin elänyt sinun rinnallasi, jossain a59794Työhuonevähennys poistuu etätyöntekijöiltä
Hyvä. Vituttaa muutenkin etätyöntekijät. Ei se tietokoneen naputtelu mitään työtä ole.91768Toinen kuva mikä susta on jäänyt on
tietynlainen saamattomuus ja laiskuus. Sellaineen narsistinen laiskanpuoleisuus. Palvelkaa ja tehkää.38751Tietenkin täällä
Kunnan kyseenalainen maine kasvaa taas , joku huijannut monen vuoden ajan peltotukia vilpillisin keinoin.14716- 43713