apua!

moka

olen seurannut jonkun verran tätä palstaa ja ihmettelen että onko tällä palstalla oikeesti alkoholi ongelmista kärsiviä ihmisiä vai onko tämä tarkoitettu vain niille jotka alkoholia käyttävät ja sen seurauksia? itse haluasin keskustella miten päästä alkoholista pääsee eroon ja mitä hyvää siitä seuraa vaikka ystäviä menettää jos ei käytä alkoholia

11

749

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • väärä palsta

      moka, kyselit, >onko palstalla alkoholismista kärsiviä, vai juovia ihmisiä ja miten alkoholista pääsee eroon.<

      Ikävä kyllä, kysymyksiin on vastattava, ei ja ei ja ei!!

      Todellista apua alkoholiongelmaan/ alkoholismiin on haettava aivan muilta foorumeilta. Palstalla on lähinnä suunsoittoa vakavalla asialla jos ehkä joku erehtyy tosissaan jotain kysymään.

      Ehdotan etsi joku muu palsta, niitä kyllä on.

      • olis kyllä ihan mukava vaihtaa ajatuksia oikeasti alkoholi ongelmista kärsivien kanssa. Itse olen ollut kaksi kuukautta ilman viinaa. Olol ihan ok


      • nikit ovat
        moka kirjoitti:

        olis kyllä ihan mukava vaihtaa ajatuksia oikeasti alkoholi ongelmista kärsivien kanssa. Itse olen ollut kaksi kuukautta ilman viinaa. Olol ihan ok

        vakituisia kirjoittajia, mustat ampuvat puskasta ja puhuvat usein päättömiä.


    • taaksepäin, löydät lukuisia asiallisia ja vakavasti otettavia keskusteluja jotka sisältävät päteviä, asiansa tietävien ihmisten neuvoja. Häirikköjä esiintyy mutta ei heistä tarvitse välittää.

    • Näin pääsin

      Join jo nuorena. Vuosi vuodelta enemmän. Lopulta päivittäin. Aloin huomata ettei ongelma ollut enää hallinnassani. Tajusin että kyse on sairaudesta. Yritin aluksi mielenterveystoimiston avulla. Huomasin, etten pysty. Sitten alkoi hurjin ryyppykausi.

      Sitten päätin lähteä kalliolaan. Ihan omasta halustani. Olin punninnut elämäntilannettani ja tuööut siihen tulokseen, että jotain on todella tehtävä tai ongelma menee vain pahemmaksi. Kalliolasta löysin tavan pysyä raittiina.

      Sen jälkeen olen saanut apua aa :sta, joiltain ystäviltäni, mielenterveystoimistosta ja edelleenkin kalliolasta.

      Arvomaailma on muuttunut. Mikään ei ole niin tärkeää kuin raittius. Miellän sen myös voittajien ja menestyjien jutuksi. Itsearvostus on parantunut, itsetuntemus on parantunut ja itsetunto ei ole koskaan ollut näin hyvä. Olen käsitellyt katkeruutani, ja elämä tuntuu mukavalta. Raha-asiat eivät ehkä ole ihan kohdallaan, mutta seison omilla jaloillani. Osaan puhua tunteistani, ja löytää itsestäni sekä heikkouksia että vahvuuksia. Fyysinen terveys on parantunut. Vaikka masennus ja saamattomuus on vaivannut, elämä on silti raittiuden arvoista.

      Mitä kaikkea olen saanut, on laaja kysymys. Olen saanut elämän. Silloin kun vielä join, kuvittelin elämän olevan sellaista paskaa mitä se silloin oli. En tiennyt paremmasta. Nyt se juovan ajan elämä kuulostaa sellaiselta, että en todellakaan haluaisi palata siihen.

      • morkkis

        olen ollut 2 kuukautta ilman viina, nukkunut yöt tosi hyvin, ei hikoilua eikä mitään ihme painajaisia yms. mutta kävi näin perhe joulua vietettiin ja sorruin ottammaan oluen ja nyt sitä taas riittää, mikä neuvoksi? kyllähän minä tiedän, sitä vaan äkkiä menee alas


      • vee-e
        morkkis kirjoitti:

        olen ollut 2 kuukautta ilman viina, nukkunut yöt tosi hyvin, ei hikoilua eikä mitään ihme painajaisia yms. mutta kävi näin perhe joulua vietettiin ja sorruin ottammaan oluen ja nyt sitä taas riittää, mikä neuvoksi? kyllähän minä tiedän, sitä vaan äkkiä menee alas

        sinä haluat neuvoja ? se jäi mulle epäselväks.


      • voimat loppuu
        vee-e kirjoitti:

        sinä haluat neuvoja ? se jäi mulle epäselväks.

        minä vain haluan tietää miten ootte päässeet eroon viinasta??? tai minä haluan oisko ystävää joka haluaa oikeasti päästä eroon viinasta joka aiheuttaa pahaa


      • KarjalanSissi
        voimat loppuu kirjoitti:

        minä vain haluan tietää miten ootte päässeet eroon viinasta??? tai minä haluan oisko ystävää joka haluaa oikeasti päästä eroon viinasta joka aiheuttaa pahaa

        Jotka "halutaan" päästä eroon, tai ainakin hitosti vähentää! Kai sitä jos oikeasti haluais niin pääsis. Itse olen jo monesti sanonut etten tiedä haluanko _lopullisesti_ eroon alkosta. Periaatteessa kyllä, muttah... Mielialat vaihtelee mulla niin kovin! Esimerkiksi tällä hetkellä ei tee pätkääkään mieli ryypätä, huomenna voi olla jo toisin?!
        itse olin joulun todella alhaalla, en viinan vuoksi mutta muuten masentuneena, ettei ollut paljon minustakaan perheelle iloa. Tänään on ollut vähän mieli korkeammalla, peräti nautin jo lasten kanssa leikkimisestä hetkisen.
        Täällä on parempia neuvonantajia kuin minä. Minä en oikeastaan kykene antamaan mitään neuvoja, olen aivan yhtä pihalla kun sinäkin.


      • vee-e
        voimat loppuu kirjoitti:

        minä vain haluan tietää miten ootte päässeet eroon viinasta??? tai minä haluan oisko ystävää joka haluaa oikeasti päästä eroon viinasta joka aiheuttaa pahaa

        taaksepäin, sieltä löytyy vaikka mitä. sieltä löytyy nettiosoitteita, puhelin-numeroita.
        löytyy ihmisten kertomuksia omista ratkaisuista, joilla raittius alkoi. löytyy myös juttuja miten juominen vaan jatkuu.
        valikoi sieltä ja lueskele ajan kanssa.

        samassa tilanteessa sinun kanssasi on ollut moni ja on tälläkin hetkellä.
        kukaan muu ei voi sinua raitistaa, sinä päätät jatkuuko asiat ennallaan vai teetkö rankan päätöksen uudesta elämästä.


      • omasta puolestani,
        voimat loppuu kirjoitti:

        minä vain haluan tietää miten ootte päässeet eroon viinasta??? tai minä haluan oisko ystävää joka haluaa oikeasti päästä eroon viinasta joka aiheuttaa pahaa

        että kun voimat rupesi loppumaan, soitin AA:han, menin ryhmään ja sain siltä raittiin elämäntavan.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Mikä on loppuelämäsi suunnitelma

      Kaivattuasi kohtaan? Olet päättänyt jotain?
      Ikävä
      122
      1320
    2. Taitaa jäädä kotimaiset mansikat ostamatta

      Kotimainen mansikka on niin kallista, että en ole vielä ainuttakana maistanut. Jos hinta pysyy näin korkealla niin tästä
      Ruoka ja juoma
      51
      1259
    3. Sinkkumiehet hukkaavat tärkeän ässän hihastaan kun

      ...eivät suostu kavereiksi naisten kanssa. Mikä voi olla heillä syynä? Hyväksyvät vain naisen, joka suorastaan anelee sa
      Ikävä
      122
      1183
    4. Uskaltaisitko vielä

      Lähestyä vai et kaivattuasi?
      Ikävä
      138
      1013
    5. Keitä täällä on??

      Kertokaa nimenne!! 🤔
      Ikävä
      100
      879
    6. "Kaikkien miesten asia" - kampanja on alkanut

      Miehillä on naisiin kohdistuvan väkivallan lopettamisessa merkittävä rooli. Ei riitä, ettei itse tee väkivaltaa. Miesten
      Maailman menoa
      325
      814
    7. Tiedät, että en voi enää laittaa viestiä

      Aikaa kulunut. Eikä se näyttäisi enää luontevalta vastata näin pitkän ajan jälkeen. Tiedän myös, että sinä et enää lait
      Ikävä
      82
      714
    8. Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla:

      Lautakunta käsittelee Iisalmen kulttuuri- ja vapaa-aikajohtajan virkasuhteen purkua koeajalla: "Aina valinta ei mene nap
      Iisalmi
      54
      636
    9. Kun kohtaatte rakkauden, tarttukaa siihen

      Toimisinko jälkiviisaana toisin? Varmasti. Vaikka silloin kuvittelin tekeväni, niin kuin on oikein. Mahdollisimman siist
      Ikävä
      49
      619
    10. Lienee aika luopua siitä kaikesta

      mitä meillä ikinä olikaan. Hassua, koska juuri mitään ei ole edes ollutkaan. En vaan jaksa tätä mahdotonta juttua enää j
      Ikävä
      64
      602
    Aihe