ensimmäisen kirjan julkaiseminen

kirjailijanalku

Onko kokemuksia ensimmäisen kirjan julkaisemisesta? Mistä täytyy aloittaa ja niin poispäin?

61

16075

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • on aloittamisessa se

      että kirjoittaa paremman tarinan kuin kukaan.
      Kannattaa ensin kirjoittaa ja sitten miettiä julkaisemista.

      • Veispuukkiin vaan

        "Kannattaa ensin kirjoittaa ja sitten miettiä julkaisemista."

        Juuri päinvastoin. Juuri olen lueskellut amerikkalaisen ammattilaisen oppeja. Lyhyesti: markkinointi pitää aloittaa jo heti kun on saanut idean. "Kirjalle" omat FB sivut jne...

        Täälläkin kirjoittava "peikkokirjailija" on oivaltanut asian. Juuri niin pitää toimia.


    • fictiota

      vai asiakirja? Oletko jo kirjoittanut sen? Minun ensimmäinen romaanini on yhä aloittamista vaille valmis, mutta yksi asiakirja on julkaistu.

      Romaani on varmaan paras ensin kirjoittaa kokonaan, niin viimeisteltyyn asuun kuin ikinä osaa, ja sitten tarjota sitä kustantajille. Asiakirjasta voi lähettää esittelyn jopa ennen kuin alkaa sitä kirjoittaa, ideana vain, tai sitten kirjoittaa sen ensin ja sitten hakea julkaisija.

      Tai voi tehdä koko homman itse.

    • Lolafani

      mäkin haluaisin tehä kirjan, olen jo 6vuotta miettiny, tehny ja pohtinu...
      tässä vähä kysymyksiä kaikille:
      -minkä ikäisenä saa julkasta kirjan?
      -Maksaako se?
      -pitääkö se kirjottaa tietsikal vai kirjottaa ite vihkoon?

      -kiitos vastauksista jo etukäteen-

      • ensi alkuun

        kuinka vanha olet?


      • sillä on?
        ensi alkuun kirjoitti:

        kuinka vanha olet?

        kysymykset vaikuttivat ilmeisesti sinusta kuten minustakin hieman vasta-alkajan tekemiltä, mutta minkä panoksen asiaan tuo se, että alat osoitella kysyjän ikää sormella? muuttuvatko vastauksesi sen mukaan minkä ikäinen hän on?


      • pisteet sinulle
        sillä on? kirjoitti:

        kysymykset vaikuttivat ilmeisesti sinusta kuten minustakin hieman vasta-alkajan tekemiltä, mutta minkä panoksen asiaan tuo se, että alat osoitella kysyjän ikää sormella? muuttuvatko vastauksesi sen mukaan minkä ikäinen hän on?

        Tämän palstan, kuten muidenkin rekisteröimistä vaatimattomien, ongelma on siirtyminen asiasta henkilökohtaisuuksiin. Kysymyksiin ei osata vastata, vaan tölvitään kysyjää / toista kirjoittajaa ties millä tapaa. Nyt kysyjä esitti täysin selvät kolme kysymystä. Millaisen kuvan vaikka joku 12 vuotias saa siitä, kun aikuiset (oletettavasti) alkavat tinkaamaan ikää ja vastauksia sorvaillaan sen mukaan.

        Tässä Lolafanille vastauksia:

        - Kirjan julkaisijan ikä ei ole omalla kohdalla tullut koskaan vastaan. Luulisin näin, että alaikäisen ollessa kyseessä vanhemmat ovat mukana julkaisuprosessissa.

        - Omakustanteena julkaistu kirja maksaa ja oikean kustantajan julkaisema kirja ei maksa.

        - Nykyään kirja kirjoitetaan tietokoneella. Kustantajasta riippuen, se joko lähetetään sille sähköisesti tai tulostetaan paperilla ja lähetetään postitse. Itse olen ollut tekemisissä kustantajien kanssa vain sähköisesti.


      • iäkärasismi, vaan
        pisteet sinulle kirjoitti:

        Tämän palstan, kuten muidenkin rekisteröimistä vaatimattomien, ongelma on siirtyminen asiasta henkilökohtaisuuksiin. Kysymyksiin ei osata vastata, vaan tölvitään kysyjää / toista kirjoittajaa ties millä tapaa. Nyt kysyjä esitti täysin selvät kolme kysymystä. Millaisen kuvan vaikka joku 12 vuotias saa siitä, kun aikuiset (oletettavasti) alkavat tinkaamaan ikää ja vastauksia sorvaillaan sen mukaan.

        Tässä Lolafanille vastauksia:

        - Kirjan julkaisijan ikä ei ole omalla kohdalla tullut koskaan vastaan. Luulisin näin, että alaikäisen ollessa kyseessä vanhemmat ovat mukana julkaisuprosessissa.

        - Omakustanteena julkaistu kirja maksaa ja oikean kustantajan julkaisema kirja ei maksa.

        - Nykyään kirja kirjoitetaan tietokoneella. Kustantajasta riippuen, se joko lähetetään sille sähköisesti tai tulostetaan paperilla ja lähetetään postitse. Itse olen ollut tekemisissä kustantajien kanssa vain sähköisesti.

        ... se että kysymyksen vaustaus on kuitenkin paljolti kiinni siitä onko kysyjä aikuinen, jolle vastaus selkeästi voi olla toisen tyyppinen kuin lapselle vastattessa.

        SIksi ikä kysymyksen esittäjä mielestäni oli oikeilla jäljillä.
        Hyvin nuoren kirjoittajan ollessa kyseessä, voi häntä opastamaan keskustelemaan esim: äidinkielen opettajan tai muun asiasta tietävän aikuisen kanssa.
        Antaa vinkkejä mistä nuoret kirjailijanalut voivat saada opastusta esim: käsikirjoituksen kirjoittamiseen, mitäkä seikat kannattaa ottaa huomioon jne.

        Aikuisella kirjailijanalulle voi sanoa:
        -Kirjoita paremmin kuin kukaan muu.

        Tää nyt oli varmaan huonosti ilmaistu, mutta pointtina kyllä on se, että lapsen ja aikuisen neuvot jonkin verran poikkeavat toisistaan.
        Ihan sen takia, että aikuisen kyky käsitellä asioita on toisentyyppinen ja kirjailijan elämästä haaveilevan aikuisen realisointi on erilaista.

        LApsille vastataan lapsen ikätason mukaisesti.


      • selkeitä ja
        iäkärasismi, vaan kirjoitti:

        ... se että kysymyksen vaustaus on kuitenkin paljolti kiinni siitä onko kysyjä aikuinen, jolle vastaus selkeästi voi olla toisen tyyppinen kuin lapselle vastattessa.

        SIksi ikä kysymyksen esittäjä mielestäni oli oikeilla jäljillä.
        Hyvin nuoren kirjoittajan ollessa kyseessä, voi häntä opastamaan keskustelemaan esim: äidinkielen opettajan tai muun asiasta tietävän aikuisen kanssa.
        Antaa vinkkejä mistä nuoret kirjailijanalut voivat saada opastusta esim: käsikirjoituksen kirjoittamiseen, mitäkä seikat kannattaa ottaa huomioon jne.

        Aikuisella kirjailijanalulle voi sanoa:
        -Kirjoita paremmin kuin kukaan muu.

        Tää nyt oli varmaan huonosti ilmaistu, mutta pointtina kyllä on se, että lapsen ja aikuisen neuvot jonkin verran poikkeavat toisistaan.
        Ihan sen takia, että aikuisen kyky käsitellä asioita on toisentyyppinen ja kirjailijan elämästä haaveilevan aikuisen realisointi on erilaista.

        LApsille vastataan lapsen ikätason mukaisesti.

        konkreettisia kysymyksiä, joihin riittivät selkeät ja yksinkertaiset vastaukset kuten edelliseltä kirjoittajalta tulikin. yleistä sun liirum sun laarumia opastuksesta ja vinkeistä kysyjä ei pyytänyt joten kyllä tässä kohtaa ikään tarttuminen oli hätävarjelun liioittelua.


      • se menee

        Ikä ei vaikuta, minkäikäinen tahansa saa julkaista kirjan mutta isot kustantajat pitävät nuorten käytöstä riskinä, joten eivät helpolla julkaise nuorten kirjoittamia kirjoja. Tämän tiedän kun olen sen paikan päällä kuullut.
        Jos iso kustantaja julkaisee kirjasi tai pinempikin, ei se maksa mitään. Vain omat kulut, kuten paperi, muste, sähkö, ja postimaksut tulee maksettaviksi. Omakustanteet maksavat paljon, samoin palvelukustanteet.
        Käsikirjoitus pitää kirjoittaa tietokoneella ja lähettää A4- kokoisina kustantajalle pinossa, ei siis saa laittaa mihinkään kansioon. Käsikirjoituksen mukaan kannattaa laittaa saatekirje siitä mikä käsikirjoituksen työnimi on, mikä sen aihe on ja kenelle se on suunnattu ja olisiko sille mielestäsi markkinoilla tarvetta. Ja jos olet nuori, niin älä mainitse ikääsi saatekirjeessä.
        Käsikirjoitus pitää kirjoittaa kirjakielellä ellei kyse ole murrekirjasta.
        Ja onnea kirjoittamiseen!


      • Evezy
        se menee kirjoitti:

        Ikä ei vaikuta, minkäikäinen tahansa saa julkaista kirjan mutta isot kustantajat pitävät nuorten käytöstä riskinä, joten eivät helpolla julkaise nuorten kirjoittamia kirjoja. Tämän tiedän kun olen sen paikan päällä kuullut.
        Jos iso kustantaja julkaisee kirjasi tai pinempikin, ei se maksa mitään. Vain omat kulut, kuten paperi, muste, sähkö, ja postimaksut tulee maksettaviksi. Omakustanteet maksavat paljon, samoin palvelukustanteet.
        Käsikirjoitus pitää kirjoittaa tietokoneella ja lähettää A4- kokoisina kustantajalle pinossa, ei siis saa laittaa mihinkään kansioon. Käsikirjoituksen mukaan kannattaa laittaa saatekirje siitä mikä käsikirjoituksen työnimi on, mikä sen aihe on ja kenelle se on suunnattu ja olisiko sille mielestäsi markkinoilla tarvetta. Ja jos olet nuori, niin älä mainitse ikääsi saatekirjeessä.
        Käsikirjoitus pitää kirjoittaa kirjakielellä ellei kyse ole murrekirjasta.
        Ja onnea kirjoittamiseen!

        Minä olen miettinyt myös tuota kirjan julkaisemista. Olen kakstoista vuotias ja olen miettinyt jo pitkään että pitäskö mun julkasta kirja? Pohdin vain sitä, että hyväksyisikö joku mun tekemän kirjotelman.. Ja julkaisisko joku sen. Ja mihin mun pitäs lähettää se?


      • aina joukossa
        Evezy kirjoitti:

        Minä olen miettinyt myös tuota kirjan julkaisemista. Olen kakstoista vuotias ja olen miettinyt jo pitkään että pitäskö mun julkasta kirja? Pohdin vain sitä, että hyväksyisikö joku mun tekemän kirjotelman.. Ja julkaisisko joku sen. Ja mihin mun pitäs lähettää se?

        hyvin nuoria kirjailijoita: Nyyti Vallenius, Kaisa Ikola, Tittamari Marttinen, Viivi Hyvönen, Arto Melleri jne. jne. ei ikä sinällään ole mikään este - taito on. Mutta nuorella ihmisellä voi olla hyvinkin raikas näkökulma aihemaailmaansa ja se itsellään (jos se on suht taiten kirjoitettu) voi herättää kustantajan ja julkisuuden kiinnostuksen.

        Siis.

        Lähettämään vaan kustantajille.

        Onko tekstisi mitä lajia? Jos se on lastenkirja - lähetä lastenkirjaosastolle. Jos aikuisten, lähetät kaunokirjalliselle osastolle.

        Kustantajia: WSOY, Otava, Tammi, Gummerus, Karisto... kaikkien yhteystiedot ja lähetysohjeet löytyvät netistä.


      • Evezy
        aina joukossa kirjoitti:

        hyvin nuoria kirjailijoita: Nyyti Vallenius, Kaisa Ikola, Tittamari Marttinen, Viivi Hyvönen, Arto Melleri jne. jne. ei ikä sinällään ole mikään este - taito on. Mutta nuorella ihmisellä voi olla hyvinkin raikas näkökulma aihemaailmaansa ja se itsellään (jos se on suht taiten kirjoitettu) voi herättää kustantajan ja julkisuuden kiinnostuksen.

        Siis.

        Lähettämään vaan kustantajille.

        Onko tekstisi mitä lajia? Jos se on lastenkirja - lähetä lastenkirjaosastolle. Jos aikuisten, lähetät kaunokirjalliselle osastolle.

        Kustantajia: WSOY, Otava, Tammi, Gummerus, Karisto... kaikkien yhteystiedot ja lähetysohjeet löytyvät netistä.

        Selvä koitan ottaa yhteistiedoista selvää :D


      • netistä
        aina joukossa kirjoitti:

        hyvin nuoria kirjailijoita: Nyyti Vallenius, Kaisa Ikola, Tittamari Marttinen, Viivi Hyvönen, Arto Melleri jne. jne. ei ikä sinällään ole mikään este - taito on. Mutta nuorella ihmisellä voi olla hyvinkin raikas näkökulma aihemaailmaansa ja se itsellään (jos se on suht taiten kirjoitettu) voi herättää kustantajan ja julkisuuden kiinnostuksen.

        Siis.

        Lähettämään vaan kustantajille.

        Onko tekstisi mitä lajia? Jos se on lastenkirja - lähetä lastenkirjaosastolle. Jos aikuisten, lähetät kaunokirjalliselle osastolle.

        Kustantajia: WSOY, Otava, Tammi, Gummerus, Karisto... kaikkien yhteystiedot ja lähetysohjeet löytyvät netistä.

        www.kustantajat.com


      • eräskirjailija
        iäkärasismi, vaan kirjoitti:

        ... se että kysymyksen vaustaus on kuitenkin paljolti kiinni siitä onko kysyjä aikuinen, jolle vastaus selkeästi voi olla toisen tyyppinen kuin lapselle vastattessa.

        SIksi ikä kysymyksen esittäjä mielestäni oli oikeilla jäljillä.
        Hyvin nuoren kirjoittajan ollessa kyseessä, voi häntä opastamaan keskustelemaan esim: äidinkielen opettajan tai muun asiasta tietävän aikuisen kanssa.
        Antaa vinkkejä mistä nuoret kirjailijanalut voivat saada opastusta esim: käsikirjoituksen kirjoittamiseen, mitäkä seikat kannattaa ottaa huomioon jne.

        Aikuisella kirjailijanalulle voi sanoa:
        -Kirjoita paremmin kuin kukaan muu.

        Tää nyt oli varmaan huonosti ilmaistu, mutta pointtina kyllä on se, että lapsen ja aikuisen neuvot jonkin verran poikkeavat toisistaan.
        Ihan sen takia, että aikuisen kyky käsitellä asioita on toisentyyppinen ja kirjailijan elämästä haaveilevan aikuisen realisointi on erilaista.

        LApsille vastataan lapsen ikätason mukaisesti.

        ...olen itse aika aloitteleva kirjailija. se ei kuitenkaa tarkota sitä että olisin teksin tasolta alotteleva, vaan olen kirjoittanu pari vuotta vasta.

        itse olen nyt 14-vuotias, ja julkaistava kirja valmistuu nyt kesälomalla 2010 :) julkaisemisesta, kustantajasta yms aion vielä katsoa, ja kysyn: onko kirjan julkaiseminen kallista?
        olen itse vähärahanen, rahaa on alle satanen,.... :P onko mahdollista hankkia sponsoreita tähän hommaan vai MITEN saa rahaa julkaista kirja??!!

        olen jo antanut erään puolvalmiin kässärin eräälle opettajalle, ja oon saanu ihan positiivista palautetta. kirjoitan pääasiassa fantasiasta, ja mielikuvitus laukkaa hulluna.

        vastauksia, pliis, ja kiitos etukäteen


      • oeioewr
        eräskirjailija kirjoitti:

        ...olen itse aika aloitteleva kirjailija. se ei kuitenkaa tarkota sitä että olisin teksin tasolta alotteleva, vaan olen kirjoittanu pari vuotta vasta.

        itse olen nyt 14-vuotias, ja julkaistava kirja valmistuu nyt kesälomalla 2010 :) julkaisemisesta, kustantajasta yms aion vielä katsoa, ja kysyn: onko kirjan julkaiseminen kallista?
        olen itse vähärahanen, rahaa on alle satanen,.... :P onko mahdollista hankkia sponsoreita tähän hommaan vai MITEN saa rahaa julkaista kirja??!!

        olen jo antanut erään puolvalmiin kässärin eräälle opettajalle, ja oon saanu ihan positiivista palautetta. kirjoitan pääasiassa fantasiasta, ja mielikuvitus laukkaa hulluna.

        vastauksia, pliis, ja kiitos etukäteen

        Lukeminen kannattaa aina: http://keskustelu.suomi24.fi/node/8877890


      • don Ahlfors
        eräskirjailija kirjoitti:

        ...olen itse aika aloitteleva kirjailija. se ei kuitenkaa tarkota sitä että olisin teksin tasolta alotteleva, vaan olen kirjoittanu pari vuotta vasta.

        itse olen nyt 14-vuotias, ja julkaistava kirja valmistuu nyt kesälomalla 2010 :) julkaisemisesta, kustantajasta yms aion vielä katsoa, ja kysyn: onko kirjan julkaiseminen kallista?
        olen itse vähärahanen, rahaa on alle satanen,.... :P onko mahdollista hankkia sponsoreita tähän hommaan vai MITEN saa rahaa julkaista kirja??!!

        olen jo antanut erään puolvalmiin kässärin eräälle opettajalle, ja oon saanu ihan positiivista palautetta. kirjoitan pääasiassa fantasiasta, ja mielikuvitus laukkaa hulluna.

        vastauksia, pliis, ja kiitos etukäteen

        Minä voin rahoittaa kirjasi, itse julkaisin juuri ensimmäisen omakustanteeni.
        Se maksoi minulle 2,800€ KALLIS! pitkälti siksi koska kuvitin kirjani ja siitä tuli kohtuuttomasti lisää kustannuksia kun taittaja tuplasi palkkionsa.

        Taitto työ maksaa noin 500-1400€ ja paino kuluja tulee semmoiset 12€/kpl
        homman juju on siinä kuinka paljon painoksia tehdään, sata kappaletta tulee aina kalliiksi, mutta 1000kpl saattaa maksaa vain noin 7€/kpl

        Tietenkin kilpailuttamalla voimme hakea halvimman diilin ja ulkomaillakin voi sen tehdä jolloin hinta putoaa sinne 300€/100kpl

        laita viestiä jos olet kiinnostunut
        [email protected]


      • 4r2effe
        don Ahlfors kirjoitti:

        Minä voin rahoittaa kirjasi, itse julkaisin juuri ensimmäisen omakustanteeni.
        Se maksoi minulle 2,800€ KALLIS! pitkälti siksi koska kuvitin kirjani ja siitä tuli kohtuuttomasti lisää kustannuksia kun taittaja tuplasi palkkionsa.

        Taitto työ maksaa noin 500-1400€ ja paino kuluja tulee semmoiset 12€/kpl
        homman juju on siinä kuinka paljon painoksia tehdään, sata kappaletta tulee aina kalliiksi, mutta 1000kpl saattaa maksaa vain noin 7€/kpl

        Tietenkin kilpailuttamalla voimme hakea halvimman diilin ja ulkomaillakin voi sen tehdä jolloin hinta putoaa sinne 300€/100kpl

        laita viestiä jos olet kiinnostunut
        [email protected]

        Sivumäärä, painosmäärä jne jne?


      • 13-vuotias
        Evezy kirjoitti:

        Minä olen miettinyt myös tuota kirjan julkaisemista. Olen kakstoista vuotias ja olen miettinyt jo pitkään että pitäskö mun julkasta kirja? Pohdin vain sitä, että hyväksyisikö joku mun tekemän kirjotelman.. Ja julkaisisko joku sen. Ja mihin mun pitäs lähettää se?

        Hei! Olen itse kolmetoista ja kirjoitan nytkin parhaillaan kirjaa! Julkaise vain! Minäkin aijon tehdä niin!


    • Beyaz

      Osoitteessa www.bod.fi voi jokainen totetuttaa kirjailijan haaveitaan.

      • Federal

        bod ole kustantaja, vaan omakustannemaailma. Toki siellä voi toteuttaa kirjan julkaisun, mutta kustantajan tarkoituksena on kustantaa ja kirjailijan kirjoittaa.


      • Ymmärsinkö oikein
        Federal kirjoitti:

        bod ole kustantaja, vaan omakustannemaailma. Toki siellä voi toteuttaa kirjan julkaisun, mutta kustantajan tarkoituksena on kustantaa ja kirjailijan kirjoittaa.

        koskaan täysin ymmärtänyt omakustanteen ideaa jos mielii ammattikirjailijaksi. Siis harrastajanäyttelijä toki toimii harrastajateatterissa. Toimiiko harrastajakirjoittaja sitten omakustantajana? Ammattilainen saa palkkaa, amatööri maksaa itse harrasteensa.


      • fgdfghfgh
        Ymmärsinkö oikein kirjoitti:

        koskaan täysin ymmärtänyt omakustanteen ideaa jos mielii ammattikirjailijaksi. Siis harrastajanäyttelijä toki toimii harrastajateatterissa. Toimiiko harrastajakirjoittaja sitten omakustantajana? Ammattilainen saa palkkaa, amatööri maksaa itse harrasteensa.

        Kustantaja ei maksa kirjoittajilleen palkkaa, vaan myydyistä kirjoista pienen prosentin. Jos kustantaa itse huonon kirjan, tai kirjan, joka muuten ei myy, se tulee kalliiksi itselle. Jos taas osaa hommansa, on jotain sanomista ja sanoo sen hyvin, saa kulujen jälkeen pitää kaikki tulot, joista sitten verotoimisto kahmii haluamansa ja kertoo, paljonko haluaa vielä lisää, jos heidän näppejään yhä syyhyttää. Voit menestyä taloudellsiesti tai sinulla voi olla kirjoittamisessa uusi kallis harrastus. Ihan sinusta riippuu. Jos et ole mikään ihmeempi kirjoittaja, mutta haluat nähdä sen ihan oman, ainakin muodollisesti kirjalta näyttävän tekeleen omissa käsissäsi, ehkä vanity publisher tulee edullisemmaksi kuin itse kustantaminen. Kaikkein halvinta tulostaa itse, sitoa itse ja markkinoida itse. Menekki riippuu ihan siitä, onko kirja erittäin hyvä, erittäin kiinnostava jollekin tietylle ryhmälle tai taviksille, vai onko se tyypillinen ensi tekele, jota lukee vain joku sukulainen, myötähäpeissään. Sähkökirjanakin tekstinsä voi julkaista.

        Omakustantaminen ei nykyään ole enää häpeä. Kustantaminen ei enää ole kulttuuria ylläpitävää hyväntekeväisyyttä, vaan bisnestä. Jos lie aina ollut.


    • Haraf

      ja kannattaa ehkä aloittaa siitä oleellisesta: miettiä mitä ja miten haluaa itseään taideteoksessa ilmaista. Miettiminen voi toki tapahtua tajunnassa tietoisesti tai tiedostamatta, suunnitelmissa tai koevedoksissa kirjoittamalla.

      Mieti omaperäisyyttä eli omaa persoonallista taidenäkemystä. Siitä se starttaa.

      • Henkisusi

        Minä haluaisin kirjailijaksi.Olen miettinyt sitä pari vuotta.Opettajat ovat kaikki kehuneet kirjoituksiani,kuulemma kuin ne olisivat oikeita kirjoja.Yksi tarinakin luottiin luokalle ollessasni 6 luokalla.Se oli 20 sivua pitkä.Olen nyt 13 vuotias ja rakastan kirjoittamista ja tarioiden suunnittelua.Kaikki koulutarinani ovat 10 sivua pitkiä ja saan aina kiitettäviä.Isovanhempani lupasivat julkaista kirjani jos saisin kirjoitettua sen valmiiksi.Niin,että kirjan julkaisu ainakin hoituisi.Olen harkinnut vuoden ajan,että rupeaisin ammatiltani kirjailijaksi.Päätökseni on pitänyt.On minulla kuitenkin pieniä ongelmiä myös tuossa kirjan kirjoittamisessa ja hieman kysymyksiä.
        Olen todella ujo,joka on huono asia.En oikein tule ihmisten kanssa toimeen johtuen siitä,että minua on kiusattu melkein kaikki kouluvuodet.

        Kysymyksiä ja ongelmia

        -Missä voi opiskella kirjallisuutta ylä-asteen jälkeen?
        -En tiedä oikein minkä laisista aiheistan saan kirjoittaa,kirjoitan yleensä surusta ja tuskasta.Sellaisina kuin ne minä koen (suurempina kuin oikeasti)


        Minulla on montas tarinaa kerralla kesken ja kirjoitan niitä tiettyjä silloin,kun siltä tuntuu.Välillä,kun jaksan kirjoittaa ja keksin niin voin kirjoittaa 10 sivua yhdessä illassa.
        Luen todella paljon kirjoja.Pidän erityisesti Twilight-sagasta,koska vampyyrit ja kaikki yliluonnollinen kiehtoo minua.Luen yhden Twilight-kirjan 2 päivässä.
        Opin kaikkea uutta Twilight-kirjoista.Opn myös kuvailemann todella hyvin ja paljon,kun olin lukenut kultainen kompassi-sarjan kirjat.Luen nykyään erityisesti R.L Stinen kirjoja.Saatan lukea sellaisen kirjan tunnissa.En ajatellut kerskua tai mitään.
        Olisi mukava saada hyviä vinkkejä.Voin antaa myös hyvän aiheen.Jos aihe on todella hyvä olen saattanut julkaista sen parin kuukauden kuluttua :D Kiitos,kun edes luette tämän :D


      • pihwfasdkfhgjespjgsp
        Henkisusi kirjoitti:

        Minä haluaisin kirjailijaksi.Olen miettinyt sitä pari vuotta.Opettajat ovat kaikki kehuneet kirjoituksiani,kuulemma kuin ne olisivat oikeita kirjoja.Yksi tarinakin luottiin luokalle ollessasni 6 luokalla.Se oli 20 sivua pitkä.Olen nyt 13 vuotias ja rakastan kirjoittamista ja tarioiden suunnittelua.Kaikki koulutarinani ovat 10 sivua pitkiä ja saan aina kiitettäviä.Isovanhempani lupasivat julkaista kirjani jos saisin kirjoitettua sen valmiiksi.Niin,että kirjan julkaisu ainakin hoituisi.Olen harkinnut vuoden ajan,että rupeaisin ammatiltani kirjailijaksi.Päätökseni on pitänyt.On minulla kuitenkin pieniä ongelmiä myös tuossa kirjan kirjoittamisessa ja hieman kysymyksiä.
        Olen todella ujo,joka on huono asia.En oikein tule ihmisten kanssa toimeen johtuen siitä,että minua on kiusattu melkein kaikki kouluvuodet.

        Kysymyksiä ja ongelmia

        -Missä voi opiskella kirjallisuutta ylä-asteen jälkeen?
        -En tiedä oikein minkä laisista aiheistan saan kirjoittaa,kirjoitan yleensä surusta ja tuskasta.Sellaisina kuin ne minä koen (suurempina kuin oikeasti)


        Minulla on montas tarinaa kerralla kesken ja kirjoitan niitä tiettyjä silloin,kun siltä tuntuu.Välillä,kun jaksan kirjoittaa ja keksin niin voin kirjoittaa 10 sivua yhdessä illassa.
        Luen todella paljon kirjoja.Pidän erityisesti Twilight-sagasta,koska vampyyrit ja kaikki yliluonnollinen kiehtoo minua.Luen yhden Twilight-kirjan 2 päivässä.
        Opin kaikkea uutta Twilight-kirjoista.Opn myös kuvailemann todella hyvin ja paljon,kun olin lukenut kultainen kompassi-sarjan kirjat.Luen nykyään erityisesti R.L Stinen kirjoja.Saatan lukea sellaisen kirjan tunnissa.En ajatellut kerskua tai mitään.
        Olisi mukava saada hyviä vinkkejä.Voin antaa myös hyvän aiheen.Jos aihe on todella hyvä olen saattanut julkaista sen parin kuukauden kuluttua :D Kiitos,kun edes luette tämän :D

        Vielä ehtisit osallistua vaikka tähän nuorten kirjoituskilpailuun:

        http://www.lk-julkaisut.fi/kilpailu/

        Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, ja sitten lukemalla omia tuotoksiaan suurennuslasin kanssa, hitaasti sana sanalta ja tavu tavulta.

        Kirjoituskilpailut ovat ainakin itselleni olleet hyvä tapa harjoitella kirjoittamista: rajattu aika & rajattu aihe auttaa keskittymistä kummasti!

        Lisää kirjoituskilpailija on listattu myös nettisivulla http://www.freewebs.com/teonsana/kirjoituskilpailuja.htm


      • Alkku``
        pihwfasdkfhgjespjgsp kirjoitti:

        Vielä ehtisit osallistua vaikka tähän nuorten kirjoituskilpailuun:

        http://www.lk-julkaisut.fi/kilpailu/

        Kirjoittamaan oppii kirjoittamalla, ja sitten lukemalla omia tuotoksiaan suurennuslasin kanssa, hitaasti sana sanalta ja tavu tavulta.

        Kirjoituskilpailut ovat ainakin itselleni olleet hyvä tapa harjoitella kirjoittamista: rajattu aika & rajattu aihe auttaa keskittymistä kummasti!

        Lisää kirjoituskilpailija on listattu myös nettisivulla http://www.freewebs.com/teonsana/kirjoituskilpailuja.htm

        Hei!

        Olen itsekkin ajatellut kirjan kirjoittamista. Pidän siitä kovasti ja tarinoita olen kehitellyt siitälähtien kun kynä kädessä pysyi ;) Olen nyt 13 ja RAKASTAN fantasia-aiheisia tarinoita.

        Olen kylläkin aivan pihalla kaikista kustnantamis ja julkaisujutuista. Kirjaani kirjoitan käsin vihkoon ja äidinkielenopettajani haluaa sen lukea.

        Alakoulun opettajani ehdotti minua jo silloin julkaisemaan jonkun kirjoituksistani mutta asia vain jäi siihen. Nyt haluaisin oikeasti yrittää ja olen itse ainakin tyytyväinen tarinaani. Meinasin sen uudestaan kirjoittaa koneelle koneelle, kun opettaja on sen korjannut.

        Tarina on fantasiaa ja aika pitkä. Tunneillakin minulle sanotaan, miten paljon saan tekstiä aikaa.

        Mitä mun kannattais nyt tehä ja mistä saisin perusteellista tietoa miten julkaisu onnistuisi?

        Kiitos hirmuisesti jo tässä vaiheessa ;)


      • Uskallankohan

      • Älä nyt ihmeessä!

        Älä missään nimessä anna kirjoitustasi jollekin tuntemattomalle, varsinkin täällä netissä!! et voi tietää minkälainen ihminen siellä koneen toisella puolella on ja joka voi käyttää kirjoitustasi hyväkseen ja julkaista sen omana. Anna se luettavaksi mielummin jollekin sellaiselle joka TUNTEE sinut, ehkä jollekin sukulaiselle tai ystävälle.


      • varokaa!!
        Älä nyt ihmeessä! kirjoitti:

        Älä missään nimessä anna kirjoitustasi jollekin tuntemattomalle, varsinkin täällä netissä!! et voi tietää minkälainen ihminen siellä koneen toisella puolella on ja joka voi käyttää kirjoitustasi hyväkseen ja julkaista sen omana. Anna se luettavaksi mielummin jollekin sellaiselle joka TUNTEE sinut, ehkä jollekin sukulaiselle tai ystävälle.

        Lapset!
        Älkää alkako yhteistyöhön nettituttujen kanssa.
        Kirjoitustanne tuskin käytetään hyväksi, mutta SINUA VOIDAAN.


    • Pauli K.

      Sukulaisuus tai ystävyys ei tee lukijasta kelvollista, ellei hän osaa muuta kuin lukea. Mitä hyötyä on palautteesta tyyliin ihan hyvä ja joo, menettelee, jatka vaan.

      Arvostelupalvelut on keksitty.

    • YksiYritysVain

      Mistä löytää jonkin jolla on arvostelupalvelu?

    • E-kirjoja

      Aloittelevan kirjailijan kannattaa harkita kirjan julkaisemista aluksi e-kirjana. Se on edullista ja sillä voi helposti testata markkinoita.
      Esimerkiksi eLibris Media Oy tekee kirjoista e-kirjaversioita ja laittaa ne vielä myyntiin eri jakelukanaviin. Näin kirjan saa myyntiin helposti ja hyvin edullisesti ja kaikki oikeudet säilyvät kirjailijalla.

      • scarabaeus

        .....onkohan jo kokemusta jollain täällä surffailevalla tällaisesta kirjansa julkaisemisesta ? Jotenkin niin nykyaikaa niin nykyaikaa,
        ja oliko se niin, että tämä
        kirjailija Remes
        on tässä touhussa mukana, vai miten nyt niin tupsahti mieleeni että olisin lukenut sellaista jostakin

        ?


    • moomiboomi

      Luultavasti itse tekisin niin, että tulostaisin sen novellin/tarinan paperille, niittaisin yhteen, laittaisin kirjekuoreen ja lähettäisin sen postissa WSOY:lle tai jollekin muulle kustantajalle.

    • Pauli K.

      Kannattaa kuitenkin lukea kustantamojen ohjeet ennen kuin niihin mitään lähettää. Esimerkiksi "niittaaminen yhteen" ei kuulu niihin.

      Milläs muuten niittaat yhteen 500 sivua?

      • scarabaeus

        ..... joo
        niittaaminen
        ei oikein kuulosta nykymeiningiltä. Alta kakskymppiset kirjoittajat eivät varmaan tiedä edes mitä se on..
        Hihihihihhiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii !


    • C.Line

      Ei kannata niitata, koska kustantamoa kiinnostavasta käsikirjoituksesta otetaan kopioita edelleen luettavaksi monelle henkilölle.

      Ja mitä tulee e-kirjoihin, kustannusopimuksessa on yleensä kohta aiheesta ja kustantaja hoitaa sen teknisen siirron, markkinoinnin, jakelun sekä myynnin, jotka eivät ole kirjailijan työtä. Kirjailija kirjoittaa keskittyen taiteeseensa, jonka osaa parhaiten ja kustantaja julkaisemiseen, markkinointiin, jonka osaa parhaiten. Sehän tämän diilin idea on. Kannattaa siis unohtaa eLibrikset ja muut vastaavat mediat.

      • scarabaeus

        Ah tätä C. Linen maailmaa:
        "Kirjailija kirjoittaa keskittyen taiteeseensa... "................ juuh! Ja mitä kaikkea sieltä kustantamoiden
        tuuteista tuleekaan ?


    • C.Line

      Näinhän se on. Osa on kovankin tasoista taidetta tekeviä tekijöitä: Mirkka Rekola, Kirsi Kunnas, Panu Tuomi, Harri Nordell, Leena Krohn, Kari Aronpuro, Paavo Haavikko, Hannu Salama, Johanna Sinisalo, Jouko Turkka, Joel Haahtela, Leena Lander, Aulikki Oksanen jne. - tasokkaitakin kirjailijoita on ohi kolportaasiviihteeseen leipääntyneiden kirjailijoide. Vai voitko olla eri mieltä, Scarabaeus?

    • scarabaeus

      .....Oh! kysymys minulle, kirjoittakaa C. Line nimimerkkini vain pienellä. Ja nyt täyhtyy tarkentaa, että tarkoititteko jotakin
      kakkakikkareviihdettä, ette siis

      puhdasta paskaa ?

      • scarabaeus

        täyhtyy...... olen melko varma että kirjoitin
        täytyy, ja kaiken lisäksi
        ...ajaijai....... täällä on jotenkin nököjään puhdistussiivilät nykyisin,
        tuo tähtimerkki tarkoittaa siis sitä

        ihka oikeata,


    • C.Line

      Tarkoitin siis suurelle yleisölle suunnattua selkokielistä, helppotajuista ja perusajattelua vaativia viihderomaaneita.

      • Love is

        Mikä viihteessä on vikana?


    • scarabaeus

      No nyt täytyi lukaista oikein ajatuksella esille tuodut nimet, ja jotenkin näissäkin kyllä osalla mielestäni myös sitä kakkakikkarehäivähdystä enemmältikin eli sitä ns. väkisin päkistettyä tekotaiteellista löytyy mutta makuasioita tietysti. Eikä tekotaiteellisuus ole mielestäni mitenkään paha, kunhan on tyylillä toteutettu.
      Puhdasta paskaa kirjoittaa mielestäni kyllä kieltämättä Hotakainen. Mutta sehän on vain oma mielipiteeni.

    • Voimassa

      Viihde on viihdettä, sopii sellaisille, jotka eivät halua rakentaa uusia ajatuskuvioita maailmaansa. Eli stressaantuneille työntekijöille, joilla ei ole voimia kehitellä uutta, vaan haluavat eskapismia arjen helvetistä. Mutta usein ihmiset lukevat kumpaakin genreä.

      Voisi kysyä: mikä taiteessa on vikana?

      • Love is

        Vika on mielestäni jyrkässä jaossa taiteeseen ja viihteeseen. Kun teksti kuten koko elämä on usein jotain siltä väliltä.


    • Voimassa

      Onhan rajakulkijoita, mutta en näe suurta ongelmaa, ponnisteluvaivaa erottaa Albert Camus´n tai Juha Vuorisen tuotantoa keskenään.

      Tämähän näkyy myös musiikissa: klassinen ja kevyt viihdemusiikki. Aivan omanlaisensa lajit, omanlaisensa käyttäjät ja markkinointikanavat. Sama juttu taidekirjallisuudessa. Vai oletko nähnyt Juha Vuorista Finlandia -ehdokkaana?

      • mmmmmmmmmmmmm

        Vuorinen on ääriesimerkki. Kyllä Camusin ja Vuorisen välille mahtuu paljon materiaalia, josta väännetään kättä että onko sen nyt taidetta vai viihdettä. On kokonaisia genrejä (genrekirjallisuus) jotka automaattisesti luokitellaan viihteeksi, vaikka todellisuudessa yksittäiset kirjat voivat hyvinkin kilpailla ns. "oikean" kirjallisuuden kanssa syvällisyydessä ja kokeellisuudessa.

        Toisaalta monet taidekirjat ovat kliseisiä ja puuduttavia. Suomessa usein sellaista arkikuvaus-todellisuusvirta-mössöä.

        Molemmissa luokissa löytyy hyvää ja huonoa kirjallisuutta. Elitismin ongelma on siinä, että elitisti ihailee metsää eikä näe puita. Monet suuret kirjailijat arvostavat viihdekirjallisuutta - koska he ymmärtävät, kuinka vaikeaa hyvää viihdettä on luoda ja kuinka viihteessä on omia vahvuuksiaan, jotka taidekirjallisuudesta puuttuvat.


    • Bablissimo

      Ihan tässä vaan käydessäni voisin kertoo et ihan sama minkä ikänen kirjailijanalku on, melkein kaikki on mahdollista. Minä esimerkiks oon 12 vuotta vanha. Oon kirjottanut yhen fantasiakirjan, joka on 148 sivua pitkä. Oon vieny sen kouluun luettavaks, ja opettajat kehu paljon.

      Yhen vinkin voisin antaa: Kun mä kirjotan niin ajattelen samalla kertovani sitä tarinaa itelleni. Ku siitä saa kiinni, nii siitä on tosi vaikee päästä irti. Toivottavasti toi vinkki autto, ja muistakaa ketkä ei oo vielä kirjottanu niin tehkää tätä vähänniinku kevyin mielin! :)

    • Nuori kirjailija

      Minä olen 13-vuotias ja minulla on työn alla nuortenkirja. Muutama tyyppi on kuullut synopsiksen ja pitänyt ideaa hyvänä, joten arvelen tekstiä ainakin kohtuullisen hyväksi, mutta sitä ei siis ole kukaan vielä lukenut. Tietääkö kukaan mitään hyvää kustantamoa, jonne sen voisi lähettää?

      • kustant

        Sinun kannattaa googlata kustantamot. Tutki heidän nettisivujaan ja mieti, julkaisevatko ne sinun edustamasi lajityypin tekstejä. Ei kannata lähettää dekkareihin erikoistuneelle kustantamolle nuortenkirjaa ja toisin päin. Isoihin kustantamoihin voi lähettää monenkinlaisia tekstejä.


    • Nuori kirjailija

      Lähinnä siis mietin, että tekeekö ne päätöksen heti kun näkee sanat "kolmetoistavuotias"? Kaverit sanoo että pitäisi odottaa muutama vuosi.

    • Zerochaos

      Ikä ei ratkaise, jos kirja on kustantajan mielestä kiinnostava ja hyvin kirjoitettu, niin saattaa hyvinkin olla että menee "läpi" :)

    • kokeilija2

      En ole hirveän paljon seuraillut tilannetta suomenkielisen kirjallisuuden suhteen koska itse kirjoitan englanniksi, mutta nykyään on mahdollista julkaista teoksensa ekirjana ilman mitään kustannuksia jos taito vain riittää siihen että saa aikaiseksi tekstiä ilman useampia kirjoitus- tai kielioppivirheitä ja muunnettua sen myyjän vaatimaan muotoon siististi, esim. Amazonin kanssa tarkoittaa sitä että vaikka Wordista iMobiin (tarvittavat ohjelmat saa ilmaiseksi ladattua Amazonin sivuilta), ja osaa tehdä jonkunlaisen kannen itse.

      Sen lisäksi tarvitsee ISBN -tunnuksen (ilmaisia Suomessa, ja suomalaiset hakevat suomalaisen tunnuksen huolimatta siitä millä kielellä kirja on kirjoitettu ja missä sitä myydään, niitä saa Kansalliskirjastosta), jos kirjan haluaa jonnekin muualle myyntiin kuin Amazoniin, tuo firma hyväksyy ilman ISBN tunnusta ja läppää silloin oman tunnuksensa tuotteelle. Amazon ei myöskään välitä siitä millä kielellä ekirjasi on kirjoitettu, on siellä näkynyt muutama suomenkielinenkin, ongelma tosin etteivät suomalaiset taida paljon osata hakea omankielistä kirjallisuutta tuota kautta joten se ei ole paras vaihtoehto suomeksi kirjoittavalle.

      Näyttää vähän siltä että varmin tapa tällä hetkellä päästä perinteisen kustantamon listoille Amerikassa on nimenomaan julkaista ensin näitä moderneja omakustanteita, tai indiekirjoja, ja jos myynti rupeaa sujumaan niin kustantamot saattavat kiinnostua. Se kannattaako menestyvän indiekirjailijan sitten enää myydä oikeuksiaan kustantamolle on asia erikseen, varsinkin keskitason myynnillä indienä ansaitsee paremmin kuin perinteisesti julkaistuna, perinteinen systeemi on ilmeisesti parempi lähinnä bestselleristeille joihin kustantamot ovat valmiita uhraamaan rahaa ja aikaa. Lisäksi kustantamojen kanssa kannattaa olla hyvin tarkkana, sopimukset ovat ilmeisesti usein hyvin epäedullisia kirjailijoille.

      Kilpailuasema indiekirjoilla on kohtalaisen hyvä, ainakin ekirjoissa. Esim Amazon maksaa joko 35 tai 70 % myyntihinnasta kirjailijalle joten pienemmillä myyntihinnoilla pääsee samoihin tai parempiin tuloihin per myyty kirja kuin perinteisen systeemin kautta ja indiet ovat yleisesti ottaen selvästi halvempia ostajille, ja omakustanteiden entinen huono maine on nopeasti katoamassa. Myös useat uraa ennen perinteisesti luoneet kirjailijat ovat siirtymässä tähän systeemiin. Kustantamot eivät välttämättä nykyään tarjoa juuri mitään etuja indiehen verrattuna, ainakin kun puhutaan näistä ei-bestselleristeistä, ei mainosbudjettia, ei kunnon editointia, ja kirjalla on aikaa ainoastaan muutama kuukausi julkaisun jälkeen löytää lukijansa kun taas indie on saatavilla niin kauan kuin kirjailija haluaa.

      Yleisesti ottaen koko ala on jenkeissä todella voimakkaassa murrosvaiheessa tällä hetkellä. Suomi tulee ehkä jälkijunassa, mutta saattaa tuo systeemi täälläkin ruveta hiljalleen muuttumaan.

      • povaaja-akka

        mielenkiintoista, kiitos tästä katsauksesta rapakon toiselle puolelle. itsekin seuraan paljon englanninkielistä kirja-alaa juuri koska siellä näkyvät nyt ne trendit, jotka rantautuvat tänne vuosien viiveellä.

        Suomessa e-kirjojen myynti on vielä merkillisen pientä. erikoista, että kansa joka mukamas tunnetaan paljon lukevana sekä teknologisesti osaavana on niin hitaasti astunut e-kirja-aikaan. markkinat indie-kirjallisuudelle ovat yleensäkin pienet täällä, toisaalta taas ei joudu kilpailemaan myynnistä tuhansien muiden nimikkeiden kanssa kuten USA:ssa.

        mitä olen seurannut näitä jenkki ja brittiläisiä e-kirjoillaan menestyneitä kirjailijoita, olen saanut e-kirjamaailmasta aika kylmän kuvan. sähköinen markkina on kuin äärimmilleen viety versio perinteisestä kustannusmaailmasta: kaikki on kiinni kirjailijan myyntitaidoista, kirjoitustaidot merkkaavat vähemmän, kirjoja pitää puskea ulos vähintään pari kertaa vuodessa, mieluiten useammin ja päälle novelleja ja muuta bonusmateriaalia uskollisten lukijoiden pitämiseksi. englanninkielinen kirja-ala on raakaa peliä ja e-kirjapuolella tuntuvat menestyvän parhaiten äärimmäisen tuotteliaat ja kunnon myyntipuheet omaavat tekijät.

        tämä tahdin jatkuva kiristyminen huolettaa itseäni genrekirjailijana koska tuntuu, että mennään pikkuhiljaa siihen, että vain "oikea" kirjailija saa viettää useamman vuoden kirjaa kirjoittaen, genrekirjallisuus muuttuu pikaruoaksi jota lukijat tilaavat suuria mättöannoksia (pitkiä sarjoja, ylipitkitettyjä editoimattomia romaaneja) välittämättä laadusta.


    • povaaja-akan näkemys rapakon takaisista e-kirjamarkkinoista vastaa muuten hyvin pitkälle omaakin kokemustani niistä. Olen jonkun verran lukenut kindlellä ns. genrekirjallisuutta ja omaankin silmääni on pistänyt menestyneiden e-kirjailijoiden (?) valtava työtahti. Kaikilta menestyneilta kirjaa pukkaa niin, että lukija hädin tuskin pysyy mukana. Yleensä tuotanto on vielä rakentunut niin, että uran alkupäähän sattuu pari parempaa ideaa ja myyvempää konseptia ja sitten näitä keksittyjä kaavoja toistetaan romaanista toiseen. Ehkä kyseessä on jonkinlainen modernin ajan kioskikirjallisuus?

    • aloittelijako

      Itse olen 14-vuotias ja olen vasta äskettäin ruvennut kirjoittamaan kirjan alkeita. Itse tykkään lukea fantasia, rakkaus ja draama kirjoja. Joten olen tekemässä noiden tyyppistä kirjaa. Olen aika tyytyväinen aiheeseeni ja luulempa että siitä pidettäisiin, mutta kun on se että en ole kertonut tekeväni kirjaa enkä edes tiedä onko se järkevää. Kiinnostukseni alkoi siitä kun olin lukenut Veronica Rothin kirjoittaman Outolintu/divergentti kirjan parissa päivässä ja minun oli pakko lukea myös seuraava jatko-osa Kapinallinen ja sen luin myös parissa päivässä. Tänään kiirehdin koulun jälkeen äkkiä lainaamaan kolmannen osan Uskollinen, jonka lukemisen aloitin tänään. Kirjat ovat tietenkin lemppareitani. Joten päätin tehdä samantyylisen, mutta kumminkin omanlaiseni kirjan, sillä en halya matkia Veronica Rothia. Olisiko väärin jos kirjoittaisin tässä pari vuotta kirjoja ja sitten kun olisin 18 yrittäisin hommailla kustantajan ja kirjojani alettaisiin "remppailla" . Ja jos ne olisivat hyviä kirjoittaisin toki jatkoakin.

    • enora

      Miksi tuo väärin olisi? Joka tapauksessa on hyvä antaa käsikirjoituksen kypsyä rauhassa. Anna mennä vaan!

    • Meri65

      Nyt väärällä sivulla...haluaisin kertoa miun elämän tarinan joka ei koskaan ollut helppoa...Tiedän että auttaisi monia nuoria,mutta omasta takaa Dysfaatikko tytär,ADHD poika ja lapsenlapsikin...Oma nuoruus oli paskaa,radiossa olin Ulla-Maija Aaltosen haastattelussa koulu lintsaamisesta Herttoniemessä.Nyt mummi ja elämä ei rauhoitu,koska poika 20v ja ADHD,ja ongelmia räjähtämisestä,ei paha.Haluisin että joku kiinnostuis miun jutusta ja haluaisi ottaa riskin miun elämästäni noin omasta kasvamisesta omien lasten kertomukseen,koska missä asuin niin ystäväkin laittoi poikansa testeihin...no vankilassa istui jo 17vuotiaana,ADHD.Minun poikani ei syytteitä,koska olin äitinä rakastava ja tukea antava,siksi minulla on Rakkaat lapset ja Rakas tyttärentytär.Yksi ihminen jo 2005 luvulla sanoi että koita kirjoittaa kirja,jo silloin halusin.Olen sydänvikainen,tekoläppä 2005..Mutta stadin elämä kun eka venepakolainen pyöri steissillä,oli hyvä tyyppi.,oli vuosi 80-89.....Asuin 30vuotta Etelä-Karjalassa...tulin takasin,hoitamaan omaa äitiäni..raskasta ollut ja aina onkin,mutta…..en lannistu ja yritän jaksaa....Anteeksi jos liikaa kirjoitin tai tuntuu et sääliä haen...en hae ja tämä minun elämää,mutta kokenut niin paljon elämässä..Kiitos jotka luette.

      • gyyj

        Haluaistiko, että kirjoitan sinusta?


    Ketjusta on poistettu 2 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Nykynuoret puhuu nolosti englantia suomen sekaan, hävetkää!

      Kamalan kuuloista touhua. Oltiin ravintolassa ja viereen tuli 4 semmosta 20-25v lasta. Kaikki puhui samaan tyyliin. Nolo
      Maailman menoa
      198
      4666
    2. 57-vuotiads muka liian vanha töihin?

      On tämä sairas maailma. Mihin yli 55-vuotiaat sitten muka enää kelpaavat? Hidasta itsemurhaa tekemään, kun eläkkeelle ei
      Maailman menoa
      274
      2750
    3. 134
      1707
    4. Luovutetaanko nainen?

      En taida olla sinulle edes hyvän päivän tuttu. Nauratkin pilkallisesti jo selän takana.
      Ikävä
      67
      1401
    5. Haluatteko miellyttää kumppaninne silmää?

      Entä muita aisteja? Mitä olette valmiita tekemään sen eteen että kumppani näkisi teissä kunnioitettavan yksilön? Olette
      Sinkut
      203
      1357
    6. J-miehelle toivon

      Hyvää yötä. Voisiko nykyistä tilannetta uhmaten vielä pienintäkään toivetta olla, päästä kainaloosi joskus lepääämään.
      Ikävä
      84
      1156
    7. Miten olette lähestyneet kiinnostuksen kohdettanne?

      Keskusteluita seuranneena tilanne tuntuu usein olevan sellainen, että palstan anonyymit kaipaajat eivät ole koskaan suor
      Ikävä
      64
      1124
    8. By the way, olet

      mielessäni. Olet minulle tärkeä, niin suunnattoman tärkeä. En kestäisi sitä jos sinulle tapahtuisi jotain. Surullani ei
      Ikävä
      74
      1077
    9. Haluatko S

      vielä yrittää?
      Ikävä
      59
      1057
    10. Onko kaivattunne suosittu?

      Onko teillä paljon kilpailijoita? Mies valitettavasti näyttää olevan paljonkin naisten suosiossa :(
      Ikävä
      76
      1051
    Aihe