En voi käsittää, miksi opiskelijat pelkäävät lainan ottamista aivan älyttömästi. Raadoin ennen itsekin töissä niska limassa kesät talvet ja hoidin kouluhommat väsyneenä vasemmalla kädellä, koska opintolaina merkitsi minulle suurin piirtein samaa kuin helvetti.
Pari vuotta sitten aloin miettiä asiaa uudelleen. Totesin, että lähes kaikki ottavat jonkinlaista lainaa elämänsä jossakin vaiheessa. Tuntuu kummalliselta, että ihmiset ottavat melko huolettomasti esim. 10-15 000 lainaa vaikkapa uusiin huonekaluihin tai elektroniikkaan. Näiden lainojen korot ja maksuehdot ovat huomattavasti tiukemmat kuin opintolainassa, jota ei todellakaan tarvitse lyhentää aivan älyttömiä summia kuukaudessa jos siihen ei ole varaa. Haloo ihmiset, opintolainan korko on 3-4 prosenttia ja sitä saa maksimissaan 18 000 euroa joka on aikas pieni summa älyttömien asuntolainojen jne. rinnalla. Opintolainaa ei myöskään ole pakko ottaa maksimimäärää. Jos tarvitsee rahaa vain muutaman satasen, on opintolaina huomattvasti parempi vaihtoehto kuin pikavippi.
Kummastelen tarinoita ihmisistä, jotka eivät saa opintolainojaan maksettua. Luulen, että syy ei todellakaan ole lainassa vaan siinä, että ihmiset eivät osaa ottaa vastuuta oman taloutensa hoitamisesta. 90-luvulla lapsuuttaan eläneet ovat tulleet niin pelokkaiksi, että he eivät osaa suhtautua lainoihin ja rahankäyttöön ollenkaan relistisesti. Opintolaina tarkoittaa heti ylitsepääsemätöntä taloushelvettiä, vaikka kyse on vain muutamasta tuhannesta eurosta, joka on kuitenkin panostettu henkiseen pääomaan. Ja se jos mikä EI VANHENE toisin kuin elektroniikka, autot ja muut vempaimet.
Suomalaisella jääräpäisyydellä lienee myöskin tekemistä asian kanssa. Mieluummin ollaan ylistressaantuneita, hoidetaan tentit vähän niin ja näin ja valmistutaan myöhään kuin opiskeltaisiin täysipainoisesti ja monipuolisesti.
En tarkoita nyt sitäkään ääripäätä, että kaikki opiskelijat lopettaisivat työnteon ja eläisivät vain lainalla. Kehotan vain suhtautumaan opintolainaan hiemen kypsemmin ja realistisemmin. Työnteko kannattaa ja kyllähän se itsetienattu raha maistuu yleensä parhaalta. Mutta silloin kun tahti on koulussa todella tiukka tai töitä ei ole tarjolla, voi ihan hyvin ottaa lainaa.
Opintolainapelko
13
3181
Vastaukset
- ...
Nojaa eipä tuo 18 000e ehkä tunnu paljolta, mutta tehdäänpäs vanhanaikaisesti ja vaihdetaan se markoiksi eli yli 100 000mk joka on kuitenkin aika saakelin iso summa. Ja mistä olet kuullut, että opintolainaa ei saa yli tuon 18 000e? En ole nimittäin tällaisesta maksimista kuullutkaan. Tuolla rahalla maksaisi ainakin siellä mistä itse ostan niin kokonaisen talon, tai ainakin puolikkaan talon jos ei ihan kokonaista. Eli ensin otat puolikkaan omakotitalon verran opintolainaa, sitten kun opiskelut on opiskeltu ja aletaan perhettä perustamaan niin otetaan se kokonainen omakotitalollinen lainaa ja humps niinhän sitä ollaankin veloissa korvia myöden. (Tietysti opintolainasta on tuossa vaiheessa jo osa maksettu kun on töissäkin oltu välillä, mutta harvat saa maksettua opintolainaa ihan parissa vuodessa pois kokonaan.)
- Kivi-Jarski
Opintolainaa voi nostaa vain silloin kun on oikeutettu opintotukeen. Opintotukea voi saada 55 kuukautta eli noin kuusi vuotta. Vuoden aikana voi opintolainaa nostaa maksimissaan hieman alle 3000 euroa eli noin 300 euroa kuukaudessa. Opintolainaa voi siis saada maksimissaan noin 18 000 euroa. voihan sitä toki ottaa tämän jälkeenkin normaalia pankkilainaa, mutta se ei ole opintolainaa josta nyt puhun.
Me elämme nyt euroaikaa. 10 000 markkaa oli silloisen yhteiskunnallisen tilanteen vallitessa paljon. Sama summa on nykyään 1500 euroa. Ihminen joka tienaa 1500 euroa, on nykymittapuun mukaan matalapalkka-alalla, vaikka 10 000 markkaa kuulostaisi kuinka suurelta. Olihan se yksi markkakin joskus aikoinaan niin suuri raha että sillä sai vaikka mitä...mielestäni tuon markoiksi kääntämisen lisäksi ihmisten kannattaisi aina miettiä myös tätä, että se vanha kymppitonni on nykyään 1500 euroa. Yleinen ansiotaso on myöskin noussut markka-ajoista.
Ja kuten sanoin jo ensimmäisessä viestissäni, opintolainaa voi maksaa hyvin joustavasti takaisin. Jos sinulla ei ole varaa maksaa sitä montaa satasta kuukausittain, voit neuvotella pidemmästä maksuajasta.
Viestini pääpointti oli se, että lainaa kannattaa ottaa silloin kun on tiukoilla. Itse olen antanut itselleni luvan ottaa lainaa noin 10 000 euroa ja suunnitellut millaisella tahdilla sitä sitten maksan pois. Lainan lisäksi olen työskennellyt paljon koulun ohessa, mutta fakta on se, että joillakin aloilla opiskelutahti on niin tiivis, että töiden tekeminen vetää ihmisestä mehut. On myös naurettavaa, että opiskelijat eivät raaski ostaa terveellistä ruokaa, esim. vihanneksia vaan syövät mieluummin pelkkää leipää tai pastaa lainan pelossa.
Sanomani oli siis se, että jos lainaa ottaa niin että pitää järjen mukana ja mielen maltillisena, ei muutaman tonnin laina kaada taloutta. Tietenkin on eri asia, jos ei ole malttia hoitaa talouttaan ja antaa periksi kaikille mielihaluille. - ...
Kivi-Jarski kirjoitti:
Opintolainaa voi nostaa vain silloin kun on oikeutettu opintotukeen. Opintotukea voi saada 55 kuukautta eli noin kuusi vuotta. Vuoden aikana voi opintolainaa nostaa maksimissaan hieman alle 3000 euroa eli noin 300 euroa kuukaudessa. Opintolainaa voi siis saada maksimissaan noin 18 000 euroa. voihan sitä toki ottaa tämän jälkeenkin normaalia pankkilainaa, mutta se ei ole opintolainaa josta nyt puhun.
Me elämme nyt euroaikaa. 10 000 markkaa oli silloisen yhteiskunnallisen tilanteen vallitessa paljon. Sama summa on nykyään 1500 euroa. Ihminen joka tienaa 1500 euroa, on nykymittapuun mukaan matalapalkka-alalla, vaikka 10 000 markkaa kuulostaisi kuinka suurelta. Olihan se yksi markkakin joskus aikoinaan niin suuri raha että sillä sai vaikka mitä...mielestäni tuon markoiksi kääntämisen lisäksi ihmisten kannattaisi aina miettiä myös tätä, että se vanha kymppitonni on nykyään 1500 euroa. Yleinen ansiotaso on myöskin noussut markka-ajoista.
Ja kuten sanoin jo ensimmäisessä viestissäni, opintolainaa voi maksaa hyvin joustavasti takaisin. Jos sinulla ei ole varaa maksaa sitä montaa satasta kuukausittain, voit neuvotella pidemmästä maksuajasta.
Viestini pääpointti oli se, että lainaa kannattaa ottaa silloin kun on tiukoilla. Itse olen antanut itselleni luvan ottaa lainaa noin 10 000 euroa ja suunnitellut millaisella tahdilla sitä sitten maksan pois. Lainan lisäksi olen työskennellyt paljon koulun ohessa, mutta fakta on se, että joillakin aloilla opiskelutahti on niin tiivis, että töiden tekeminen vetää ihmisestä mehut. On myös naurettavaa, että opiskelijat eivät raaski ostaa terveellistä ruokaa, esim. vihanneksia vaan syövät mieluummin pelkkää leipää tai pastaa lainan pelossa.
Sanomani oli siis se, että jos lainaa ottaa niin että pitää järjen mukana ja mielen maltillisena, ei muutaman tonnin laina kaada taloutta. Tietenkin on eri asia, jos ei ole malttia hoitaa talouttaan ja antaa periksi kaikille mielihaluille.Nojaa opintolainaa voi joutua ottamaan esimerkiksi myös ammattikoulu/lukio-aikana, jolloin lainan summaksi tulee taas muutama tonni enemmän. Joillain lainan summa voi nousta jopa sinne 20 000-30 000e ja jopa yli sen, riippuen tietysti opinnoista ja elämäntilanteesta. (Tietysti yleensä jos lainaa on kertynyt hyvin paljon, niin myös on opiskeltu paljon jolloin myös palkan kuvittelisi olevan suurempi.)
Toki olet oikeassa, että lainaa ei tarvitsisi pelätä, mutta itse olen sitä mieltä, että 18 000e on aika saakelin iso summa, varsinkin kun muutaman vuoden sisällä valmistumisesta siihen tulee yleensä päälle asuntolainat ja autolainat ym. jolloin summa voi kasvaa jo reippaasti yli sen 50 000e, jonka maksamiseen ei ihan muutama kymmenen vuotta enää riitäkään. Joten mitä vähemmällä lainalla pärjää niin sen parempi, koska jossain vaiheessa sitä tulee kuitenkin otettua. - Kivi-Jarski
... kirjoitti:
Nojaa opintolainaa voi joutua ottamaan esimerkiksi myös ammattikoulu/lukio-aikana, jolloin lainan summaksi tulee taas muutama tonni enemmän. Joillain lainan summa voi nousta jopa sinne 20 000-30 000e ja jopa yli sen, riippuen tietysti opinnoista ja elämäntilanteesta. (Tietysti yleensä jos lainaa on kertynyt hyvin paljon, niin myös on opiskeltu paljon jolloin myös palkan kuvittelisi olevan suurempi.)
Toki olet oikeassa, että lainaa ei tarvitsisi pelätä, mutta itse olen sitä mieltä, että 18 000e on aika saakelin iso summa, varsinkin kun muutaman vuoden sisällä valmistumisesta siihen tulee yleensä päälle asuntolainat ja autolainat ym. jolloin summa voi kasvaa jo reippaasti yli sen 50 000e, jonka maksamiseen ei ihan muutama kymmenen vuotta enää riitäkään. Joten mitä vähemmällä lainalla pärjää niin sen parempi, koska jossain vaiheessa sitä tulee kuitenkin otettua.Olet ihan oikeassa sinäkin, että osalla laina voi nousta todella korkeaksi jos sitä joutuu ottamaan jo lukiossa tai ammattikoulussa. En kehotakaan ketään ottamaan maksimilainoja, mutta miettimään hieman tarkemmin suhtautumistaan pieneen opintolainaan ja omiin haluihinsa ja haaveisiinsa.
Sinä esimerkiksi puhut asunnon ostamisesta ja autosta. Esimerkiksi auton tarpeellisuutta aika harva kyseenalaistaa. Mielestäni ne, jotka tietävät asuvansa jatkossakin kaupungissa, voisivat miettiä onko se auto oikeasti pakollinen hankinta kun julkinen liikenne pelaa. Ja asunto: tosi monen on saatava ensiasunnoksi heti omakotitalo tai monen huoneen huoneisto. Olen itse päättänyt, etten hanki autoa koska minua ei kiinnosta, se on kallista enkä tarvitse sitä. Myös ympäristöarvot painavat omassa vaakakupissani. Ja jos joskus ostan oman asunnon, se voi ihan hyvin olla vaikkapa tilava yksiö jos asun silloin yksin, jos olen edelleen poikaystäväni kanssa yhdessä niin kaksio riittää kahdelle ihmiselle. Siis minun mielestäni.
Olen kuitenkin sitä mieltä, ettei asioita saisi yleistää liikaa. Ehkä sinä asut paikkakunnalla, jossa oma auto on välttämätön. Haluat ehkä suuren perheen jolloin omakotitalon hankkiminen on fiksu juttu. Mutta tuntuu siltä, että ihmiset vain hokevat yksitoikkoisesti mantraa siitä, miten opintolaina vie ihmisen turmion tielle. Kannattaisi ensin pysähtyä miettimään millaisia sijoituksia haluaa tulevaisuudessa tehdä, onko pakko haluta vaikka auto vain siksi että aikuisella ihmisellä muka pitää olla sellainen. Ja voisiko sen auton mahdollisesti ostaa käytettynä? Onko kaikilla perheenjäsenillä oltava oma tietokone ja viimeisintä huutoa olevat kännykät? Kun itse tajusin, ettei minulla tule olemaan suuria haluja jotka liittyvät vaikka autoon tai elektroniikkaan tajusin, että voin ihan hyvin laittaa ne rahat itseeni. Nuorten pitäisi miettiä enemmän sitä, mikä heille on tärkeää kuin sitä, mihin muut rahansa laittavat ja millaisia hankintoja "aikuisen ihmisen" yleisesti ottaen oletetaan tekevän. - veloissa korviaan myöten
Kivi-Jarski kirjoitti:
Sanomani oli siis se, että jos lainaa ottaa niin että pitää järjen mukana ja mielen maltillisena, ei muutaman tonnin laina kaada taloutta. Tietenkin on eri asia, jos ei ole malttia hoitaa talouttaan ja antaa periksi kaikille mielihaluille.Olen itse käynyt työssä koko opiskeluajan, ja palkkatulojen vuoksi saanut opintotukea vain 2 kuukautena vuodessa. Opintolaina myönnetään kuitenkin aina koko vuodeksi, vakka tukikuukausia menisikin vain nuo 2 vuodessa.
Työssäkäynnin vuoksi opiskeluni on hidastunut, ja olen opiskellut yliopistossa nyt 10 vuotta. Jokaiselle vuodelle on myönnetty täysi opintolaina, ja joka vuosi olen sen myös joutunut nostamaan, koska pelkkä palkkani ei riitä elinkustannuksiin.
Olen myös joutunut ottamaan opintolainaa, jotta olen pystynyt palauttamaan Kelalle takaisin palkkatulojen vuoksi liikaa maksettuja opintotukia.
Kaiken tämän seurauksena opintolaina on pitkälle yli 20 000 euroa. Eli kyllä se todellakin on mahdollista.
Näin hyvin kannattaa työnteko opiskelun ohessa. - Kivi-Jarski
veloissa korviaan myöten kirjoitti:
Olen itse käynyt työssä koko opiskeluajan, ja palkkatulojen vuoksi saanut opintotukea vain 2 kuukautena vuodessa. Opintolaina myönnetään kuitenkin aina koko vuodeksi, vakka tukikuukausia menisikin vain nuo 2 vuodessa.
Työssäkäynnin vuoksi opiskeluni on hidastunut, ja olen opiskellut yliopistossa nyt 10 vuotta. Jokaiselle vuodelle on myönnetty täysi opintolaina, ja joka vuosi olen sen myös joutunut nostamaan, koska pelkkä palkkani ei riitä elinkustannuksiin.
Olen myös joutunut ottamaan opintolainaa, jotta olen pystynyt palauttamaan Kelalle takaisin palkkatulojen vuoksi liikaa maksettuja opintotukia.
Kaiken tämän seurauksena opintolaina on pitkälle yli 20 000 euroa. Eli kyllä se todellakin on mahdollista.
Näin hyvin kannattaa työnteko opiskelun ohessa.Miksi ihmeessä olet käynyt töissä niin paljon ettet ole saanut opintotukea nostettua vaan olet ottanut joka vuosi täyden lainan? Järjen käyttö on sallittua. Olisit mieluummin tehnyt töitä sen verran, että olisit saanut tukia etkä olisi joutunut palauttamaan niitä.
Jos olet perheellinen, menot ovat varmasti eri luokkaa kuin opiskelijalla. Mutta minun on vaikea ymmärtää, kuinka jotkut yksinasuvat valittvat että rahat eivät riitä, vaikka he tienaavat maksimimäärän ja nostavat opintotukea tämän lisäksi. En kannata sellaista kitkuttelua, että kuukausibudjetti olisi esim. 100 euroa mikä merkitsee sitä, ettei voi suurinpiirtein poistua kotoaan kun kupillinen kahvia kahvilassakin kaataa talouden. Mutta olen sitä mieltä, että hyvin suuri osa ihmisistä, niin työssäkäyvistä kuin opiskelijoistakin voisi miettiä, mitä he oikeasti tarvitsevat ja mitkä tarpeet ovat toissijaisia.
Rohkenen väittää, että jos opiskelija nostaa tukia vuoden aikana sen n. 4000 euroa ja tienaa vaikkapa lähellä maksimirajaa olevan 7000-8000 euroa vuodessa, tämän pitäisi taata ihan mukava elintaso nuorelle ihmiselle. En ole itse tienannut koskaan lähellekään maksimimäärää mutta olen voinut syödä hyvin, harrastaa liikuntaa, käydä ulkona ja matkustellakin. Kun elää järkevästi arkena voi tehdä pieniä investointeja itseensä opiskeluaikanakin.
Jos jatkaa järkevää taloudenpitoa opiskelujen jälkeenkin eikä yritä kahmia elämäänsä kaikkea heti (auto, asunto, kaikki huonekalut sun muut laitteet viimeisen päälle), opintolainan takaisinmaksusta selviää kyllä jos sitä on ottanut JÄRKEVÄSTI. Eli aina silloin vaikka kun töitä ei ole ollut tai niitä ei ole jaksanut tehdä. Tässä esimerkki:
Lainaa otettu 4% korolla 10 000. Käy niin huonosti, ettei saa oman alansa töitä heti vaan menee vaikkapa johonkin kauppaan tai liikkeeseen töihin ja tienaa siellä esim. 1600/kk. Jos malttaa pidättäytyä esim. auton hankkimisesta muutamaksi vuodeksi, ja vuokrakustannukset tätä maksajaa kohti ovat vaikkapa 500e kuukaudessa, hänelle jää muihin maksuihin 1100e käteen. Jos lainan maksaa nopeasti pois, voi mielestäni sitä aivan hyvin lyhentää noin 200-250e/kk jolloin laina on maksettu noin kuudessa vuodessa. Lainan jälkeen elämiseen ja muihin laskuihin jäisi edelleen noin 800e/kk. Mielestäni on kumma jos ihminen ei tuolla summalla kuukaudessa pysy hengissä. Ja tässäkin esimerkissä puhun koko ajan YKSINÄISESTÄ ja SUHT VÄHÄN TIENAAVASTA henkilöstä.
Ja jos sietää pitkän maksuajan, voi lainaa lyhentää pois esim. vain 50e kuussa. Tällöin kymppitonnin laina tietenkin kasvaa suuremmaksi. Mutta asian laita on aivan samoin auto- ja asuntolainoissa joiden järkevyyttä kukaan ei tunnu kyseenalaistavan.
Peräänkuulutan edelleenkin järjen käyttöä, maltillisuutta ja kypsyyttä. Jos opettelee hoitamaan talouttaan, opiskeluajasta selviää ihan mukavasti kun hyödyntää lainaa, tukia ja työtä sopivassa suhteessa. Lainasta selvitään suunnitelmallisuudella ja fiksulla rahankäytöllä. Tämä ei tarkoita velkahelvettiä ja pelkän hernekeiton syöntiä vaan sitä, ettei elä kädestä suuhun ja miettii, mitkä hankinnat ovat oikeasti tarpeellisia. - kilikatikoi
Kivi-Jarski kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet käynyt töissä niin paljon ettet ole saanut opintotukea nostettua vaan olet ottanut joka vuosi täyden lainan? Järjen käyttö on sallittua. Olisit mieluummin tehnyt töitä sen verran, että olisit saanut tukia etkä olisi joutunut palauttamaan niitä.
Jos olet perheellinen, menot ovat varmasti eri luokkaa kuin opiskelijalla. Mutta minun on vaikea ymmärtää, kuinka jotkut yksinasuvat valittvat että rahat eivät riitä, vaikka he tienaavat maksimimäärän ja nostavat opintotukea tämän lisäksi. En kannata sellaista kitkuttelua, että kuukausibudjetti olisi esim. 100 euroa mikä merkitsee sitä, ettei voi suurinpiirtein poistua kotoaan kun kupillinen kahvia kahvilassakin kaataa talouden. Mutta olen sitä mieltä, että hyvin suuri osa ihmisistä, niin työssäkäyvistä kuin opiskelijoistakin voisi miettiä, mitä he oikeasti tarvitsevat ja mitkä tarpeet ovat toissijaisia.
Rohkenen väittää, että jos opiskelija nostaa tukia vuoden aikana sen n. 4000 euroa ja tienaa vaikkapa lähellä maksimirajaa olevan 7000-8000 euroa vuodessa, tämän pitäisi taata ihan mukava elintaso nuorelle ihmiselle. En ole itse tienannut koskaan lähellekään maksimimäärää mutta olen voinut syödä hyvin, harrastaa liikuntaa, käydä ulkona ja matkustellakin. Kun elää järkevästi arkena voi tehdä pieniä investointeja itseensä opiskeluaikanakin.
Jos jatkaa järkevää taloudenpitoa opiskelujen jälkeenkin eikä yritä kahmia elämäänsä kaikkea heti (auto, asunto, kaikki huonekalut sun muut laitteet viimeisen päälle), opintolainan takaisinmaksusta selviää kyllä jos sitä on ottanut JÄRKEVÄSTI. Eli aina silloin vaikka kun töitä ei ole ollut tai niitä ei ole jaksanut tehdä. Tässä esimerkki:
Lainaa otettu 4% korolla 10 000. Käy niin huonosti, ettei saa oman alansa töitä heti vaan menee vaikkapa johonkin kauppaan tai liikkeeseen töihin ja tienaa siellä esim. 1600/kk. Jos malttaa pidättäytyä esim. auton hankkimisesta muutamaksi vuodeksi, ja vuokrakustannukset tätä maksajaa kohti ovat vaikkapa 500e kuukaudessa, hänelle jää muihin maksuihin 1100e käteen. Jos lainan maksaa nopeasti pois, voi mielestäni sitä aivan hyvin lyhentää noin 200-250e/kk jolloin laina on maksettu noin kuudessa vuodessa. Lainan jälkeen elämiseen ja muihin laskuihin jäisi edelleen noin 800e/kk. Mielestäni on kumma jos ihminen ei tuolla summalla kuukaudessa pysy hengissä. Ja tässäkin esimerkissä puhun koko ajan YKSINÄISESTÄ ja SUHT VÄHÄN TIENAAVASTA henkilöstä.
Ja jos sietää pitkän maksuajan, voi lainaa lyhentää pois esim. vain 50e kuussa. Tällöin kymppitonnin laina tietenkin kasvaa suuremmaksi. Mutta asian laita on aivan samoin auto- ja asuntolainoissa joiden järkevyyttä kukaan ei tunnu kyseenalaistavan.
Peräänkuulutan edelleenkin järjen käyttöä, maltillisuutta ja kypsyyttä. Jos opettelee hoitamaan talouttaan, opiskeluajasta selviää ihan mukavasti kun hyödyntää lainaa, tukia ja työtä sopivassa suhteessa. Lainasta selvitään suunnitelmallisuudella ja fiksulla rahankäytöllä. Tämä ei tarkoita velkahelvettiä ja pelkän hernekeiton syöntiä vaan sitä, ettei elä kädestä suuhun ja miettii, mitkä hankinnat ovat oikeasti tarpeellisia.Opiskelijoille saisi olla korko 2%, mutta pankit kiskovat samaa korkoa, mikä asuntolainoissa!!!
Toiseksi 1600e/kk eli veroineen 1900e/kk Kuka tienaa näin paljon valmistuttuaan???
itse tienaan varmaan 1500 veroineen, kun valmistun, eli käteen jää 1200e ja jos siitä pitäisi vielä lainoja maksella, niin huh huh! - ...
Kivi-Jarski kirjoitti:
Miksi ihmeessä olet käynyt töissä niin paljon ettet ole saanut opintotukea nostettua vaan olet ottanut joka vuosi täyden lainan? Järjen käyttö on sallittua. Olisit mieluummin tehnyt töitä sen verran, että olisit saanut tukia etkä olisi joutunut palauttamaan niitä.
Peräänkuulutan edelleenkin järjen käyttöä, maltillisuutta ja kypsyyttä. Jos opettelee hoitamaan talouttaan, opiskeluajasta selviää ihan mukavasti kun hyödyntää lainaa, tukia ja työtä sopivassa suhteessa. Lainasta selvitään suunnitelmallisuudella ja fiksulla rahankäytöllä. Tämä ei tarkoita velkahelvettiä ja pelkän hernekeiton syöntiä vaan sitä, ettei elä kädestä suuhun ja miettii, mitkä hankinnat ovat oikeasti tarpeellisia.Laskelmasi eivät kyllä osu aivan nappiin. Harva vastavalmistunut, joka ei saa oman alan töitä tienaa sellaiset n.2100-2300e/kk (joka tietäisi n. 13,5-15e tuntipalkkaa.) Mihin hommiin mahdoit suunnitella että kauppaan tai liikkeeseen pääsee hommiin tuolla palkalla? Itse veikkaisin, että lähemmäs sen n.10-12e/h tienaa vasta valmistunut, joka ei pääse oman alan töihin, jolloin käteen tulisi n. 1100-1450e/kk. Vuokrakulut 500e/kk, laina 200-250e/kk ja jäljelle jää 350e-750e/kk rahaa muuhun käyttöön. Jos omaa autoa ei ole niin monesti pitää maksaa bussi/muu kulkuvälinekulut jos työpaikka ei aivan lähellä ole jne.
Sitten ollaankin esim.25-vuotiaita, muutetaan isompaan asuntoon, tässä vaiheessa seurustellaan, ollaan saatu jo hieman parempi työpaikka ja edelleen maksetaan opintolainaa takaisin, siompaa vuokraa jne. Sitten ollaan 30-vuotiaita, on kaksi lasta, oma asunto, velkataakkaa esim. 50 000-100 000e, josta osa edelleen sitä opintolainaa. Toki tässä vaiheessa ei kuukausittaisiin kuluihinkaan riitä enää edes se 100-300e per henkilö, koska on lapsia ja vaimo ym.
"Rohkenen väittää, että jos opiskelija nostaa tukia vuoden aikana sen n. 4000 euroa ja tienaa vaikkapa lähellä maksimirajaa olevan 7000-8000 euroa vuodessa, tämän pitäisi taata ihan mukava elintaso nuorelle ihmiselle."
Lisäksi tämä kuulostaa mielestäni oudolta. Tienataan siis se 7000-8000e, josta käteen jää enää 5500-6500e ja tämän lisäksi opintotuet 4000e, jolloin kuukausiansioksi tulee n.800e-900e/kk.
Tästä on melkoisen helppo laskea esimerkiksi vuokrat pois, vaikka ei asuisikaan luksus-asunnossa niin vuokran jälkeen elämiseen jää enää n.400-600e/kk. Joka ei mielestäjni ole ollenkaan liikaa nuorelle opiskelijalle, joka tekee kahta työtä (=opiskelee ja työskentelee.)
- neiti...X
Pääpiirteittäin olen kanssasi hyvinkin pitkälle samaa mieltä: opintolainaa ei tavitsisi karttaa kuin ruttoa jopa oman terveytensä uhalla. Tunnut kuitenkin hieman romantisoivan ja yksinkertaistavan/yleistävän tilannetta laskelmillasi...
"Haloo ihmiset, opintolainan korko on 3-4 prosenttia ja sitä saa maksimissaan 18 000 euroa joka on aikas pieni summa älyttömien asuntolainojen jne. rinnalla."
Oman opintolainani korko on muistaakseni aika tarkkaan 4,35% ja asuntolainani noin 4,45%. Koska en saa tukea asumiseen, olen periaatteessa nostanut opintolainaa maksaakseni asuntolainaani (kaikki asumiskuluni n.300e/kk). 15 vuoden asuntolainasta on maksettu jo reilu 3 vuotta. Kun vielä tällä viikolla menen ja myyn asuntoni, voisin maksaa pois koko opintolainani ja käteen jäisi silti vielä 10000e. Minusta ei ollenkaan älytöntä tuo asunnon hankkiminen ennen valmistumista.
Ja, kuten jo todettua, opintolainaa saa helposti nostettua vaikka kuinka paljon. Esimerkiksi toisen asteen opintojen määrää ei ole rajoitettu, joiden aikana myös opintolainaa saa nostettua rajoittamattomasti.
"Me elämme nyt euroaikaa. 10 000 markkaa oli silloisen yhteiskunnallisen tilanteen vallitessa paljon. Sama summa on nykyään 1500 euroa...vanha kymppitonni on nykyään 1500 euroa."
10000mk on suurinpiirtein 1680 euroa ja 1500e taas noin 8920mk.
"...menee vaikkapa johonkin kauppaan tai liikkeeseen töihin ja tienaa siellä esim. 1600/kk. Jos malttaa pidättäytyä esim. auton hankkimisesta muutamaksi vuodeksi, ja vuokrakustannukset tätä maksajaa kohti ovat vaikkapa 500e kuukaudessa, hänelle jää muihin maksuihin 1100e käteen. Jos lainan maksaa nopeasti pois, voi mielestäni sitä aivan hyvin lyhentää noin 200-250e/kk jolloin laina on maksettu noin kuudessa vuodessa. Lainan jälkeen elämiseen ja muihin laskuihin jäisi edelleen noin 800e/kk. Mielestäni on kumma jos ihminen ei tuolla summalla kuukaudessa pysy hengissä. Ja tässäkin esimerkissä puhun koko ajan YKSINÄISESTÄ ja SUHT VÄHÄN TIENAAVASTA henkilöstä."
Jos tuo 1600e/kk on bruttona, niin 500e vuokran jälkeen kädessä ei ole 1100e. Kun tuosta palkasta jää käteen n.75% eli 1200e, on vuokranmaksun jälkeen kädessä enää 700e. Jos maksaa opintolainaa pois 200-250e/kk, jää elämiseen enää 450-500e/kk, joka on enää 60% laskemastasi 800 eurosta.
Jos taas lainaa maksaa pois tuon laskemasi 6 vuotta (en jaksa tarkistaa onko tuokaan täsmällinen), on esimerkin yksineläjä jo yli 30-vuotias lainan maksettuaan (korkeakouluun 20-vuotiaana, opintoja 6 vuotta, lainanmaksua toinen 6 vuotta). Moniko on tuolloin enää yksineläjä ja noinkohan tuo on valtiovallankaan tavoite?- Kivi-Jarski
Tässä huomaan, että raha asiat ovat kovin suhteellisia. Minun mielestäni 400-600euroa kuukaudessa takaa ainakin omilla kulutustottumuksillani tosi mukavan elämän. Kaikki riippuu niin paljon siitä mihin panostaa. Tiukimmillaan tulen toimeen 200 eurolla kuussa. Tämä tosin on jo melkoista penninvenytystä, siis annan itselleni joka viikko luvan kuluttaa 50 euroa ja jos tulee vaikka 30 euron puhelinlasku, loppuviikolla ei ole rahaa juuri muuhun kuin ruokaan. Mutta toimeen tulee, eri asia on tietenkin se, onko se elämä kauhean mielekästä. Mutta itselläni on ollut kuukausittain juuri tuo 400-600 euroa ja olen tänä vuonna käynyt kaksi kertaa ulkomailla, ostanut paljon vaatteita ja käynyt silloin tällöin ulkona syömässä. Samoin poikaystäväni joka tienaa todella hyvin (käteen jää verojen jälkeen yli 2000/kk) elää noin 600 euron menoilla kuukaudessa. Toisaalta hänellä ei ole autoa, olemme molemmat tehneet sen arvovalinnan että olemme päättäneet jättää auton hankkimatta ympäristöarvojen vuoksi.
Juttelin tässä juuri serkkuni kanssa. Hän on vahtimestari, eli käteen jää noin 1100-1200 e/kk. Hän osti auton ja halusi maksaa lainan nopeasti ja maksoi sitä noin 250e/kk. Hän sanoi olleensa aika tiukoilla, mutta toisaalta vain muutaman vuoden.
Myönnän, että laskelmani ovat olleet enemmänkin "sinne päin" kuin täysin tarkkoja. Ja lainaahan voi maksaa takaisin vaikka vain sen 50euroa kuukaudessa. Olen itse päättänyt maksaa nopeasti ja olla tiukoilla muutaman vuoden, mutta en pakota muita siihen. En myöskään pakota ketään ottamaan täyttä lainaa. Mutta mielestäni on aivan naurettavaa, että jos tulee vaikkapa yllättävä tarve saada rahat silmälaseihin, lääkkeisiin tms. niin muutaman satasen lainakin tuntuu niin kauhealta, mieluummin syödään kynsiä loppukuukausi kuin otetaan vaikka vain 150e laina. Kuten olen jo moneen kertaan sanonut, suosittelen opintotuen, työssäkäynnin ja lainan yhdistelyä järkevällä tavalla.
- TuKKK
jolloin 100.000 euron asuntolainaa pidetään pienenä ja kaiken maailman kulutusluotto- ja pikavippifirmat kukoistavat, on virkistävää kuulla välillä opintolainan puolustuspuhetta.
Olen itse ottanut opintolainaa 4 vuoden opiskelujeni aikana viitisen tuhatta euroa, nostanut täydet opintotuet ja käynyt töissäkin kesäisin ja opintojen ohella vaihtelevasti.
Se, että valmistumisen jälkeen minulla on jokunen tuhat euroa lainaa maksettavana ei merkkaa mitään sen rinnalla, että olen saanut viettää kohtalaisen mukavaa elämää kohtalaisella elintasolla.
Lainahan on käytännössä rahan siirtämistä tulevaisuudesta nykyisyyteen. Mitä ihmettä sillä rahalla tekee valmistumisen jälkeen sen enempää kuin opiskeluidenkaan aikana? - Pärjäävä
Juuri vähän aikaa sitten uutisissa oli, että opintolaina ei ole nostanut suosiotaan, mutta kulutusluottoa otetaan kokoajan enemmän. Täysin käsittämätöntä.
Vaikka itse pystyisinkin elämään sellaista "kohtuullista" elämää pelkällä opintorahalla, asumislisällä ja kesätyötuloilla, niin en aio siihen tyytyä. Opintolainaa tulee varmaan otettua tässä jossain vaiheessa ennen kesää.
Mutta tässä nyt on jätetty myös huomioimatta eräs tärkeä seikka, joka tosin koskee vain melko uusia opiskelijoita (aloittaneet syksyllä 2005). Opintolainavähennys on hemmetin hyvä porkkana ottaa opintolainaa, ilman sitä ehkä itsekkin jättäisin lainani nostamatta. Eli siis valmistumisen jälkeen voit saada 30% opintolainasi 2500e ylittävästä määrästä veronpalautuksina. Eli siis jos nostat 5000e opintolainaa, saat valmistumisesi jälkeen 750e käytännössä ilmaista rahaa. Jos nostaa sen 18000, niin sittenhän saa jo yli 4500e, tosin silloin korkoihinkin menee enemmän rahaa.- neiti...X
"Opintolainavähennys on hemmetin hyvä porkkana ottaa opintolainaa... jos nostat 5000e opintolainaa, saat valmistumisesi jälkeen 750e käytännössä ilmaista rahaa. Jos nostaa sen 18000, niin sittenhän saa jo yli 4500e..."
Opintolainavähennystä saa ainoastaan opintojen tavoiteaikaa vastaavalle lainamäärälle eli maksimissaan 4110 euroa (suurimmalla osalla yliopisto-opiskelijoita tavoiteaika 5 vuotta ja maksimi opintolainavähennys 3300 euroa).
http://www.kela.fi/in/internet/suomi.nsf/NET/090605131644IL?openDocument :
"Vähennykseen oikeuttavan opintolainan määrä on kuitenkin enintään suoritetun tutkinnon tavoiteaikaa vastaava lainamäärä (9 kuukauden laina lukuvuotta kohden ja 5 kuukauden laina lukukautta kohden)."
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Työttömyys on kasvussa - Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa
Hallitus halusi kannustaa työttömät töihin leikkaamalla sosiaaliturvaa. Työttömyys on kuitenkin kasvussa. Mitä itse aja3462761Mikä piirre on kasvoissa tärkein?
Mikä piirre on kasvoissa tärkein kun valitset seuraa itsellesi?1201529Suurimman myrskyilyn jälkeen
vakiintuu tyynenpi tunne. Entistä vakaampi, entistä varmempi. Aina vaikealla hetkellä auttaa, kun ajattelen sinua. Minul481370Mikä häpeä Haapaveden kaupungille
Avin huomautuksen mukaa hoitoyksikkö on ollut monin osin lainvastainen. Huomautettavaa on monista asioista. Miten Haa57976Ruumis kanavassa
Mikä juttu eilen ollut poliisit palokunta ambulanssi ja ruumis auto sillalla. Tekikö itsemurhan15974Tojotamies törttöili taas auton eteen
Ja taas joku Tojotapappa vähät välitti liikennesäännöistä ja kääntyi viitostietä ajaneen auton eteen tänään, tällä kerta27934Ei mitään menetettävää
Arvostin ja kunnioitin sun tunteita. Menit nyt liian pitkälle. Mulla ei ole enää mitään menetettävää ja sä tulet sen huo149898En sano tätä pahalla
Mutta olihan meillä aika reippaasti ikäeroa ja aivan erilaiset elämäntilanteetkin. En vaan jotenkin tajunnut sitä aiemm78889- 80888
Tiedättekö miksi mies on olemassa?
Lisääntymistä varten. Ei mitään muuta hyötyä. Jos nainen voisi lisääntyä ilman miestä, luuletteko miehet että naiset tar205829