Tosi tapaus:
Toinen vanhemmistani kuoli viikko sitten ja hänellä oli Soneran kytkypuhelin liittymä.
Sopimus tehty kahdeksi vuodeksi.
Yritimme purkaa sopimusta, mutta ei voi.
Toinen vanhempani ehdotti,että lopetetaan hänen liittymä ( samanlainen paketti ), EI VOI.
Eli ei edes kuolema ole peruste sopimuksen purkuun.????????
Tämä on kaukaa haettua, mutta mahdollista:
esim. perheen 2-5 henkilöä menehtyy tapaturmaisesti.
Eloon jäänyt omainen haluaa lopettaa menehtyneiden puhelin-ja liittymäpakettisopimukset, mutta sehän ei onnistu.
Kun on tehty se sopimus.
Tähän asiaan saisi kuluttasuojaviranomaiset tehdä nopeasti korjauksen.
Eli ei sitä puhelinta saa halvalla, vaikka euron maksaa.
Ottakaa onkeen ja olkaa viisaita!
Miettikää ensin!
4
1414
Vastaukset
- muka
näin?
Ensinnäkin, osan ottona vanhempasi pois menoon mutta ainakin dna:lla kytkysopimuksen voi purkaa ainakin seuraavanlaisista syistä, taloudellinen romahdus eli pystyy näyttään toteen ettei ole mahdollista maksaa koituvia kuluja taikka jos sopimuksen tehnyt henkilö siirtyy ajasta ikuisuuteen.. molemmissa tapauksissa puhelin palautaa operaattorille jos "loppuvelkaa" ei maksa pois. Mutta jos tehty sopimus ei ollut pois menneen nimissä tehty eli elossa oleva vanhempasi oli sen tehnyt niin silloin purkaminen ei ole kovinkaan helppoa koska sopimuksen tekijä on elossa ja olemassa..- -weritas-
Käytännössä kytkysopimuksen purkamiseen kaikilla operaattoreilla kelpaa perusteeksi ainoastaan sosiaalinen suoritusesto (lue taloudelliset vaikeudet) ja kuuluvuus. Kuuluvuudella tarkoitetaan 2G verkon kuuluvuutta ei siis 3G verkon kuuluvuutta.
Jos käy niin, että kytkysopimuksen allekirjoittaja menehtyy, niin totta kai sopimus myös silloin puretaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuolinpesä saa laskun puhelimen loppuosuudesta eli siis siitä mitä puhelimen osuudesta sopimuksesta on maksettavaa jäljellä. Tällöin luonnollisesti liittymä irtisanotaan ja liittymän kuukausimaksuja ei tarvitse maksaa enää loppuajalta. Samanlainen loppulasku puhelimen osuudesta tulee maksettavaksi myös silloin jos sopimus puretaan sosiaalisen suoritusesteen tai kuuluvuuden perusteella.
Puhelin ei missään vaiheessa palaudu operaattorille koska se on asiakkaan omaisuutta sillä hetkellä kun sopimus allekirjoitetaan.
Jos liittymän käyttäjä kuolee, se ei ole purkuperuste koska sopimuksen tekee AINA omistaja eli sopimuksen allekirjoittaja, jolla on oikeus ilmoittaa liittymän käyttäjäksi kuka tahansa luonnollinen henkilö/yhteisö. - Pottuuntunut
-weritas- kirjoitti:
Käytännössä kytkysopimuksen purkamiseen kaikilla operaattoreilla kelpaa perusteeksi ainoastaan sosiaalinen suoritusesto (lue taloudelliset vaikeudet) ja kuuluvuus. Kuuluvuudella tarkoitetaan 2G verkon kuuluvuutta ei siis 3G verkon kuuluvuutta.
Jos käy niin, että kytkysopimuksen allekirjoittaja menehtyy, niin totta kai sopimus myös silloin puretaan. Käytännössä tämä tarkoittaa sitä, että kuolinpesä saa laskun puhelimen loppuosuudesta eli siis siitä mitä puhelimen osuudesta sopimuksesta on maksettavaa jäljellä. Tällöin luonnollisesti liittymä irtisanotaan ja liittymän kuukausimaksuja ei tarvitse maksaa enää loppuajalta. Samanlainen loppulasku puhelimen osuudesta tulee maksettavaksi myös silloin jos sopimus puretaan sosiaalisen suoritusesteen tai kuuluvuuden perusteella.
Puhelin ei missään vaiheessa palaudu operaattorille koska se on asiakkaan omaisuutta sillä hetkellä kun sopimus allekirjoitetaan.
Jos liittymän käyttäjä kuolee, se ei ole purkuperuste koska sopimuksen tekee AINA omistaja eli sopimuksen allekirjoittaja, jolla on oikeus ilmoittaa liittymän käyttäjäksi kuka tahansa luonnollinen henkilö/yhteisö.Tarkistin asian, sopimuksessa liittymänomistajana elossa oleva ja käyttäjänä kuollut.
- maksat silti
Ja toinen tapaus. puhelin varastetaan tai menee rikki. Sopimus on voimassa. Kauppias tarjos vakuutusta 4 e/kk. MUKA korvaa. Mulla oli kerran DNA:n kautta varkausvakuutus, puhelin pöllittiin taskusta, mutta en saanu korvausta, kun en osannut yksilöllisemmin ja tarkemmin kertoa milloin ja missä varkaus tapahtui. Kerroin tästä myyjälle, joka heittäyty ja koppavan näköisekis ja sanoi "mä myyn vaan vakuutusta, Pohjola hoitaa korvaukset". Hän ei voinut vakuuttaa korvattavuuden saamisesta, jota ei muuten makseta, ellei tarkasti osaa kertoa. Kaikki ihmiset, eivät vielä ole niin kännykkäriippuvaisia, että olisi puhelimeen napanuora kiinni koko ajan. Eli pelkkää petkutusta koko kytkytys.
Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.
Luetuimmat keskustelut
Kyllä suoraan
Sanottua vi.tu.taa. Miksi en toiminut silloin. Sama kun olisi heittänyt smagardin menemään.691860Voisitko nainen kertoa mulle
Tykkäätkö sä musta, vai unohdanko koko jutun? Mä en viitti tulla sinne enää, ettei mua pidetä jonain vainoajana, ku sun1641489- 1251265
- 881262
Miehelle naiselta
Ajattelen sinua aina, en jaksa enää. Ja luulin, että pidit minusta, mutta silloin olisit tehnyt jotain. Mutta sinä et te491190Iäkkäät asiakkaat ärsyttävät kaupoissa
Miksei Kela järjestä palvelua, jolla toimittaisivat ostokset suoraan ikäihmisille? https://www.is.fi/taloussanomat/art-270979- 75952
- 107905
Olen syvästi masentunut
En oikein voi puhua tästä kenenkään kanssa. Sillä tavalla että toinen ymmärtäisi sen, miten huonosti voin. Ja se että mi102846Nainen, millainen tilanne oli
kun huomasit ihastuneesi häneen oikein kunnolla. Missä tapahtui ja milloin45689