Vuol(e)järvi

Karhula

Äitini s.1920 on kotoisin Vuoljärven kylästä Toksovan alueelta. Olisin kiinnostunut tätä aluetta ja kylää koskevista tiedoista ja kuvista. Äitini "kävi syntymässä" Metsäpirtissä. Hänen kummeinaan olivat Mikko (Mikkeli) ja Mari Karhu. Myös heistä tai heidän jälkeläisistään haluaisin tietoa.

10

975

Vastaukset 10

Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mumma

... olen etsinyt Roosa Juhanantytär Karhua, isosetäni (s.1896) vaimoa. Luulen, että hän on inkeriläinen, mutta sukunimi on niin yleinen ja tietoja vaikea saada rajan takaa. Lapset ovat syntyneet 1923-30 eli vois olla samaa ikäluokkaa kuin Mari ja Mikko Karhu.

• Karhula

Karhu on todellakin tavallinen nimi. Etsimäni Mari ja Mikko Karhu ovat kuitenkin vanhempia iältään. Äitini syntyi 1920 eli kummit olivat varmaan 1800-luvun loppupuolella syntyneitä. Äitini nimi oli Anni (oikeasti Anna). Valitettavasti meidän suvussa ei tietääkseni ole ollut Roosaa eikä Juhanaa.

• Karhula

Huomasin juuri vanhoista papereista, että äitini isän nimi oli Mikko Juhananpoika Karhu. Tietojeni mukaan isoisäni (siis Juhana) oli lähtöisin Rautusta. Äidiltäni saamieni tietojen mukaan hänellä ei kuitnkaan ollut Roosa-nimistä siskoa (siskot olivat Eeva, Anni ja Mari) eli siis varmaan eri Juhana Karhu.

• Mumma
        Karhula kirjoitti:

Karhu on todellakin tavallinen nimi. Etsimäni Mari ja Mikko Karhu ovat kuitenkin vanhempia iältään. Äitini syntyi 1920 eli kummit olivat varmaan 1800-luvun loppupuolella syntyneitä. Äitini nimi oli Anni (oikeasti Anna). Valitettavasti meidän suvussa ei tietääkseni ole ollut Roosaa eikä Juhanaa.

Rosa Ivanovna (Juhanantytär) Karhun ikää en tiedä, mutta hänen miehensä (isosetäni) oli syntynyt 1896 ja heidän lapsensa Astrid ja Andrei Wahlfors (äitini serkut) ovat syntyneet vuosina 1923-30 ja ovat siis lähellä äitisi ikäluokkaa. Mutta kun Karhuja on niin paljon kaikkialla ja samat nimet olleet muodissa silloinkin.

• taitaa olla
      • Karhula

Kiitos vastauksesta. Olen kyllä käynyt katsomassa Inkeri-sivuilla. Vuolejärven kylää ei siellä mainita. Tiedän kylän sijainnin kartalla ja jotkain kylästäkin. Olisi kiva tietää kylästä enemmänkin. Tiedän, että se oli ihan hyvän kokoinen kylä (57 taloa). Kinnostaa mm. se tieto, minkä niminen oli kolhoosi, jossa äitinikin työskenteli. Tiedän, että kylässä asui mm. sellaisia sukuja kuin Ollikaiset, Tynit, Karhut,

• Vuoleen
        Karhula kirjoitti:

Kiitos vastauksesta. Olen kyllä käynyt katsomassa Inkeri-sivuilla. Vuolejärven kylää ei siellä mainita. Tiedän kylän sijainnin kartalla ja jotkain kylästäkin. Olisi kiva tietää kylästä enemmänkin. Tiedän, että se oli ihan hyvän kokoinen kylä (57 taloa). Kinnostaa mm. se tieto, minkä niminen oli kolhoosi, jossa äitinikin työskenteli. Tiedän, että kylässä asui mm. sellaisia sukuja kuin Ollikaiset, Tynit, Karhut,

kylän kohtaa. siellä on mainittu Vuolejärvi yhtenä Vuoleen kylistä.

• Toksovalainen
        Vuoleen kirjoitti:

kylän kohtaa. siellä on mainittu Vuolejärvi yhtenä Vuoleen kylistä.

Liisa Karhu asuu nyt Lahdessa Vuorikatu 4-Diakonisäätiö,lapsensa ovat edelleen Toksovassa.

• olen kysellyt
        Toksovalainen kirjoitti:

Liisa Karhu asuu nyt Lahdessa Vuorikatu 4-Diakonisäätiö,lapsensa ovat edelleen Toksovassa.

Aiemminkin olen kysellyt eri tahoilla, muuta ajattelin taas kysäistä josko joku tietäisi tai olisi tuntenut isoisäni ja tätipuoleni? Etsin isoisäni Paavo Mikonpoika Tsikovin (1909-1975) sukua/häntä tunteneita ja hänen tyttärensä Elsa Krjukovan (1933-1980) tunteneita henkilöitä. He ovat asuneet Vuoleella. Paavo oli naimisissa Olga Mitrofanovan kanssa, syntyjään Harpalasta. Paavo Oli Siperiassa tietämäni mukaan n 25 vuotta, Krasnojarskin alueella. Paavo palveli Heimopataljoonassa toisen maailman sodan aikana. Hän pääsi palaamaan kotiseuduilleen 1968-1970 tietämissä. Elsa asui miehensä kanssa 1970-luvulla Puskinissa.

• Karhula
        Toksovalainen kirjoitti:

Karhu nimi taitaa olla niin tavallinen kuten Liisakin. Äitini äiti ja sisko (molemmat Liisoja) kuolivat Alma-Atassa vuosia sitten. Tietääkseni muite Liisoja ei suvussani ollut. Minua kiinnostaisi myös äitini elämään Inkerissä liittyneet henkilöt kuten Eino Penttinen, Mikko ja Mari Karhu (Metsäpirtistä), Anna-Mari Räikkönen. Äitini on muuten asunut Toksovan kirkon kappelissa (kun kirkko toimi klubina). Äiti kulki Leningradissa töissä Toksovasta käsin. Äidin serkku toimi "klubilla" vahtimestarina ja siivoojana.

Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

Luetuimmat keskustelut

1. Törkeä petosepäily Suomussalmella

Uutisoi maikkari. Uhrin nimiin on nostettu pankkilainaa, hänet on saatu sijoittamaan hevosiin ja ostamaan autoja. Ei ta
      Suomussalmi
      88
      3882
    2. Poliisi etälamautti, sitten pahoinpiteli

Vaikeasti kehitysvammaisen niin vakavasti että kuoli pian sairaalassa. Ei osannut kehitysvammainen heti noudattaa polii
      Maailman menoa
      412
      1422
    3. Anni Ihamäki saa tylyä kommenttia TTK:sta - Erityisesti tämä "vääryys" ärsyttää

Kaikille ei ole mieleen se, että Anni Ihamäki on mukana uudella Tanssii Tähtien Kanssa -kaudella. Ihamäki saa varsin ty
      Kotimaiset julkkisjuorut
      39
      1107
    4. Päivän Riikka: Pandan suklaatehdas Jyväskylästä Viroon

Menkää töihin! Viroon! --- Liki sata vuotta kestänyt suklaantuotanto makeisvalmistaja Pandan tehtaalla Vaajakoskella pä
      Maailman menoa
      227
      933
    5. Mies, olen pahoillani kun olen kuvitellut

Että pitäisit minusta. En sitä mistään tähdistä kuitenkaan lukenut, mulle vaan tuli jostain semmoinen tunne, kun itse ty
      Ikävä
      72
      933
    6. Mitä et ole valmis sietämään ihmissuhteissasi ja miksi?

Aiemmin jo kyseltiin mitkä vaatimukset olivat mielestänne liiallisia. Kyselläänkin nyt sitä, että millaisilla asioilla s
      Sinkut
      292
      835
    7. Tiesitkö? Vappu Pimiän ensimmäinen aviomies ei ole Teemu-rakas

Vappu Pimiä on tätä nykyä naimisissa Teemu Huuhtasen kanssa. Pimiä on toista kertaa naimisissa, sillä ensimmäinen liitto
      Kotimaiset julkkisjuorut
      24
      802
    8. Sysmä tarvitsee päätöksiä

Sysmä tarvitsee päätöksiä – ei p*anjauhantaa** Kirjoitan kuntapolitiikan ulkopuolisena tarkkailijana. Sysmän poliittinen
      Sysmä
      25
      727
    9. Älä nyt ylikuormitu vaikka sinusta pidänkin rakas nainen

Tiedän, että olet minulle oikea. En halua pilata tätä juttua malttamattomuudella, mutta epäilen. Haluan vain olla lähel
      Ikävä
      33
      701
    10. Älä katoa elämästäni

Kävelyllä mietin olisitpa varjo takanani vierelläni sivullani Älä katoa koskaan ole siinä pidä kädestäni kiinni ole kan
      Ikävä
      41
      683
    Aihe