Vuol(e)järvi

Karhula

Äitini s.1920 on kotoisin Vuoljärven kylästä Toksovan alueelta. Olisin kiinnostunut tätä aluetta ja kylää koskevista tiedoista ja kuvista. Äitini "kävi syntymässä" Metsäpirtissä. Hänen kummeinaan olivat Mikko (Mikkeli) ja Mari Karhu. Myös heistä tai heidän jälkeläisistään haluaisin tietoa.

10

828

Äänestä

    Vastaukset

    Anonyymi (Kirjaudu / Rekisteröidy)
    5000
    • Mumma

      ... olen etsinyt Roosa Juhanantytär Karhua, isosetäni (s.1896) vaimoa. Luulen, että hän on inkeriläinen, mutta sukunimi on niin yleinen ja tietoja vaikea saada rajan takaa. Lapset ovat syntyneet 1923-30 eli vois olla samaa ikäluokkaa kuin Mari ja Mikko Karhu.

      • Karhula

        Karhu on todellakin tavallinen nimi. Etsimäni Mari ja Mikko Karhu ovat kuitenkin vanhempia iältään. Äitini syntyi 1920 eli kummit olivat varmaan 1800-luvun loppupuolella syntyneitä. Äitini nimi oli Anni (oikeasti Anna). Valitettavasti meidän suvussa ei tietääkseni ole ollut Roosaa eikä Juhanaa.


      • Karhula

        Huomasin juuri vanhoista papereista, että äitini isän nimi oli Mikko Juhananpoika Karhu. Tietojeni mukaan isoisäni (siis Juhana) oli lähtöisin Rautusta. Äidiltäni saamieni tietojen mukaan hänellä ei kuitnkaan ollut Roosa-nimistä siskoa (siskot olivat Eeva, Anni ja Mari) eli siis varmaan eri Juhana Karhu.


      • Mumma
        Karhula kirjoitti:

        Karhu on todellakin tavallinen nimi. Etsimäni Mari ja Mikko Karhu ovat kuitenkin vanhempia iältään. Äitini syntyi 1920 eli kummit olivat varmaan 1800-luvun loppupuolella syntyneitä. Äitini nimi oli Anni (oikeasti Anna). Valitettavasti meidän suvussa ei tietääkseni ole ollut Roosaa eikä Juhanaa.

        Rosa Ivanovna (Juhanantytär) Karhun ikää en tiedä, mutta hänen miehensä (isosetäni) oli syntynyt 1896 ja heidän lapsensa Astrid ja Andrei Wahlfors (äitini serkut) ovat syntyneet vuosina 1923-30 ja ovat siis lähellä äitisi ikäluokkaa. Mutta kun Karhuja on niin paljon kaikkialla ja samat nimet olleet muodissa silloinkin.


    • taitaa olla
      • Karhula

        Kiitos vastauksesta. Olen kyllä käynyt katsomassa Inkeri-sivuilla. Vuolejärven kylää ei siellä mainita. Tiedän kylän sijainnin kartalla ja jotkain kylästäkin. Olisi kiva tietää kylästä enemmänkin. Tiedän, että se oli ihan hyvän kokoinen kylä (57 taloa). Kinnostaa mm. se tieto, minkä niminen oli kolhoosi, jossa äitinikin työskenteli. Tiedän, että kylässä asui mm. sellaisia sukuja kuin Ollikaiset, Tynit, Karhut,


      • Vuoleen
        Karhula kirjoitti:

        Kiitos vastauksesta. Olen kyllä käynyt katsomassa Inkeri-sivuilla. Vuolejärven kylää ei siellä mainita. Tiedän kylän sijainnin kartalla ja jotkain kylästäkin. Olisi kiva tietää kylästä enemmänkin. Tiedän, että se oli ihan hyvän kokoinen kylä (57 taloa). Kinnostaa mm. se tieto, minkä niminen oli kolhoosi, jossa äitinikin työskenteli. Tiedän, että kylässä asui mm. sellaisia sukuja kuin Ollikaiset, Tynit, Karhut,

        kylän kohtaa. siellä on mainittu Vuolejärvi yhtenä Vuoleen kylistä.


      • Toksovalainen
        Vuoleen kirjoitti:

        kylän kohtaa. siellä on mainittu Vuolejärvi yhtenä Vuoleen kylistä.

        Liisa Karhu asuu nyt Lahdessa Vuorikatu 4-Diakonisäätiö,lapsensa ovat edelleen Toksovassa.


      • olen kysellyt
        Toksovalainen kirjoitti:

        Liisa Karhu asuu nyt Lahdessa Vuorikatu 4-Diakonisäätiö,lapsensa ovat edelleen Toksovassa.

        Aiemminkin olen kysellyt eri tahoilla, muuta ajattelin taas kysäistä josko joku tietäisi tai olisi tuntenut isoisäni ja tätipuoleni? Etsin isoisäni Paavo Mikonpoika Tsikovin (1909-1975) sukua/häntä tunteneita ja hänen tyttärensä Elsa Krjukovan (1933-1980) tunteneita henkilöitä. He ovat asuneet Vuoleella. Paavo oli naimisissa Olga Mitrofanovan kanssa, syntyjään Harpalasta. Paavo Oli Siperiassa tietämäni mukaan n 25 vuotta, Krasnojarskin alueella. Paavo palveli Heimopataljoonassa toisen maailman sodan aikana. Hän pääsi palaamaan kotiseuduilleen 1968-1970 tietämissä. Elsa asui miehensä kanssa 1970-luvulla Puskinissa.


      • Karhula
        Toksovalainen kirjoitti:

        Liisa Karhu asuu nyt Lahdessa Vuorikatu 4-Diakonisäätiö,lapsensa ovat edelleen Toksovassa.

        Karhu nimi taitaa olla niin tavallinen kuten Liisakin. Äitini äiti ja sisko (molemmat Liisoja) kuolivat Alma-Atassa vuosia sitten. Tietääkseni muite Liisoja ei suvussani ollut. Minua kiinnostaisi myös äitini elämään Inkerissä liittyneet henkilöt kuten Eino Penttinen, Mikko ja Mari Karhu (Metsäpirtistä), Anna-Mari Räikkönen. Äitini on muuten asunut Toksovan kirkon kappelissa (kun kirkko toimi klubina). Äiti kulki Leningradissa töissä Toksovasta käsin. Äidin serkku toimi "klubilla" vahtimestarina ja siivoojana.


    Ketjusta on poistettu 0 sääntöjenvastaista viestiä.

    Luetuimmat keskustelut

    1. Millä voin

      Hyvittää kaiken?
      Ikävä
      95
      2555
    2. Jotain puuttuu

      Kun en sinua näe. Et ehkä arvaisi, mutta olen arka kuin alaston koivu lehtiä vailla, talven jäljiltä, kun ajattelen sinu
      Ikävä
      101
      2213
    3. Haluan sut

      Haluatko sinä vielä mut?
      Ikävä
      84
      1917
    4. Hei A, osaatko

      sanoa, miksi olet ihan yhtäkkiä ilmestynyt kaveriehdotuksiini Facebookissa? Mitähän kaikkea Facebook tietää mitä minä en
      Ikävä
      44
      1661
    5. Ampuminen Iisalmessa

      Älytöntä on tämä maailman meno.
      Iisalmi
      11
      1635
    6. Haluaisin aidosti jo luovuttaa ja unohtaa

      Ei tästä mitään tule koskaan.
      Ikävä
      78
      1616
    7. Pohjola kadulla paukuteltu

      Iltasanomissa juttua.
      Iisalmi
      34
      1578
    8. 76
      1484
    9. Synnittömänä syntyminen

      Helluntailaisperäisillä lahkoilla on Raamatunvastainen harhausko että ihminen syntyy synnittömänä.
      Helluntailaisuus
      112
      1397
    10. Mitä tämä tarkoittaa,

      että näkyy vain viimevuotisia? Kirjoitin muutama tunti sitten viestin, onko se häipynyt avaruuteen?
      Ikävä
      41
      1264
    Aihe